Yleisiä elektroniikan kysymyksiä (sis. LED-FAQin) Ledeistä kyselijät, ensin tänne

Viestiketju alueella 'Elektroniikka ja HW-modifiointi' , aloittaja Tieto_kone, 06.07.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. perusmursu

Rekisteröitynyt:
    13.09.2008
    Kiitos vastauksista @LM2 & @Grez .

Näin vähän epäilinkin, että ilman kelaa ei voi saada hyvää hyötysuhdetta. Mistähän löytyisi sopiva pikku hakkuri. Tämä tuli ensimmäisenä mieleen, mutta vaatii hieman enemmän lähtöjännitettä: https://www.hotmcu.com/mp1584-buck-step-down-3a-adjustable-regulator-module-p-82.html

Lisäksi, mikähän tällaisen mokkulan hyötysuhde mahtaa olla vastukseen verrattuna. Speksien mukaan säädettävissä 30mA asti: https://www.ebay.com/itm/DC-3-6V-1-...-Current-Module/272923345978?var=572118781102

2. LM2

Rekisteröitynyt:
    29.11.2010
    Tuo jälkimmäinen voisi toimiakin. Minimi virta on 30mA ja jos se pitää paikkansa ja ledisi kestää sen. Turhan iso vaan tähän hommaan. En pikaisella haulla löytänyt Ebaystra mitään sopivaa.

Viimeksi muokattu: 01.01.2019
  3. jounika

Rekisteröitynyt:
    17.07.2009
    Tuo ensimmäinen on DCDC-muunnin, ei tuota vakiovirtaa, jota led tarvitsee.
    Jälkimmäinen on hyötysuhteeltaan vastusta huonompi, kun varmaankin ground-pinnin kauttakin virtaa kulkee.

Pienille virroille ei step-down-tyyppisiä vakiovirtahakkuripiirejä paljoa ole tarjolla. Enemmän on boost-tyyppisiä, joilla pikku virtoja saa aikaiseksi useammalle sarjaan kytketylle ledille. Yksivaihtoehto voisi olla rakennella komparaattorin ympärille vakiovirtahakkuri tai sitten käyttää matalan fb-jännitteen omaavaa buck-hakkuripiiriä. Natikalla tai siis TI:llä nykyisintaisi olla joku, jossa fb-jännite ole 200mV.

4. perusmursu

Rekisteröitynyt:
    13.09.2008
    Ensimmäinen on tosiaan DCDC muunnin, mutta miksi täytyy ehdottomasti olla vakiovirtavehje, jos säätää output-jännitteen n. 2.8V tuntumaan, jolloin kyseinen ledi imasee n. 20mA? Ymmärrän kyllä, että tuo ei ole "oikea tapa" hoitaa hommaa, koska lämpötilat ym. voivat vaikuttaa asiaan ja virrankulutus ei pysy välttämättä vakiona, mutta tässä tapauksessa ledi kestää tuplasti enemmänkin virtaa, joten pienet heilahtelut eivät haittaa. Onko asia niin kuten edellä mainitsin, vai onko tässä joku muu seikka miksi vakiojännitelähdettä ei voi käyttää tarkoitukseen?

Itse asiassa päädyin jo käyttämään LiFePo3 akkua tässä projektissa, jolloin matalamman jänön vuoksi vastuksella ei tarvitse enää hukata niin paljoa tehoa. Tuo ehdottamasi boost ratkaisu voisi kyllä olla myös hyvä idea tuleviin tarpeisiin, eli 4.2V litium-akku ja pari lediä sarjassa boost-mokkulalla ajeltuna. Onko kellään kokemuksia minkälaisilla hyötysuhteilla ebayn boost-modulit toimivat pienillä virroilla?

5. Grez

Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Itsekin miettisin hakkuriregua vakiojännitteellä ja sit siihen vaikka 0.2V jännitettä tiputtava etuvastus. Eli 20 mA:lle 10ohmia. Eikös toi oo hyötushteeltaan sama kuin vakiovirtaregu 200mV fb-jännitteellä? Toki vakiovirta on vielä tarkempi.

Tuollainen datalehdestä katsominen, että jännite vs. virtakäyrä leikkaa 20mA kohdassa 2.8V on vähän riskaabeli paitsi lämpötilat myös ihan yksilölliset erot yms. Noi käyrät datalehdissä on "suuntaa-antavia" eikä mitään eksaktia tiedettä. Jos ajattelet että ledi tarvittaessa kestää tuplavirran, niin akun kesto on kyllä 40mA:lla ja parhaalla mahdollisella hakkuriregulla huomattavasti huonompi kuin 20mA:lle mitoitetulla etuvastuksella.

Toki, ainahan tällaisissa DIY-virityksissä sen lediyksilön voi testata, eli että miten virta eri jännitteillä ja lämpötiloilla juuri sillä yksilöllä asettuu.

Viimeksi muokattu: 02.01.2019
  6. jounika

Rekisteröitynyt:
    17.07.2009
    Pienet heilahtelut? Joutunut ledien virtoja työnpuolesta laskemaan ja "parhaimmillaan" virta vaihtelee vakiojännitteellä välillä 25-400% siitä laskennallisesta yksilön ja olosuhteiden vaihdellessa. Nyt sen tosin saa säädettyä tuolle lediyksilölle, joten on vaihtelu on vain luokkaa 50-200%, eli 10-40mA. Ihan miten vaan.

Ebayn boost-moduleista ei ole kokemusta, joskus tullut tehtyä 3lle sarjaankytketylle 1W ledille 200mA:n lähtö litiumakusta, siinä oli 92-93% luokkaa. Piirinä LM3410.

Miksi hukkateho on ongelma?
    Toiminta-aikaanhan ei ole akkujännitteellä merkitystä, vaan kapasiteetilla. Ja jos koko on rajattu, niin LiFePO4 (olettaisin, ei kai 3 ole olemassa) omaa huonomman kapasiteetin tilavuuteen nähden = lyhyempi toimint-aika. No, onhan se muuten paljon mukavampi ja turvallisempi käyttää. Tietyissä käyttöolosuhteissa niistä tykätään paljon enemmän.

7. perusmursu

Rekisteröitynyt:
    13.09.2008
    Tässä tapauksessa olen kyllä mitannut lediyksilön. Miten ihmeessä saan tällöin 50%-200% vaihtelun aikaan? Lämpötilaa muuttamallako? Näillä tehoilla tuo ledi ei lämpene nimeksikään. Tekisi ihan mielenkiinnosta mieli kokeilla, saanko noin isoja heilahduksia aikaan jollain konstilla.

Hukkateho on ongelma, koska kyseessä on eräänlainen pieni "majakka", joka saa sähkönsä aurinkopaneelista. Tavoitteena on pitää tuikku elossa mielellään ympäri vuoden ja tunnetusti näinä pimeimpinä kuukausina paneelin tuotto on hyvin vähäistä. Yritän siis optimoida kaikki osa-alueet: ledi on valmistajan mukaan hyötysuhteeltaan maailman paras, paneeli reilusti ylimitoitettu, lataus TP-5000 buck modulilla, akun jännite lähellä ledin kynnysjännitettä, joten vastus ei hukkaa kaikkea jne.

8. jounika

Rekisteröitynyt:
    17.07.2009
    Lämpötilan vaihtelulla, tosin tuolla ledillä ei taida ihan noin suureen päästä kuin creen ja parin muun ledeillä, mille laskeskelin.

Ulkokäyttö? Oletko miettinyt, kuinka akku ottaa sähköä vastaan ja saako akkua ladata pakkasessa? Ainakin pari laitetta, mitä itse tehnyt, niissä ei ladata pakkasessa akkua (Li-ion ja LiFEPO4), johtuen akun käyttäytymisestä pakkaslatauksessa. Kannattaa mielestäni huomioida myös tuo akun ladattavuus.

Itse en käyttäisi vastusta virran aisoissa pitämiseksi vastusta ledin kanssa vaan low power opari, jolla ohjaisi fettiä. Esim joku OPA369, mikroamppeerin luokkaa virrankulutus, virranhaisteluun1 ohmin vastus (=20mV) ja ledin kanssa sarjaan virransäätöön joku muutaman voltin ohjauksella toimiva fetti, Si2302. Oparille pitää jollain saada aikaiseksi 20mV referenssitaso, ainakin TI:nTPS783-sarjan regut vei alle 1uA jos lähtövirta olisi 1uA, esim 1M8 ja 22k vastusjako. Tällöin virransäätö veisi alle 3 mikroamppeeria virtaa.

Ja virta pysyisi vakiona akkujännitteestä riippumatta siihen saakka kun akkujännite on ledin kynnysjännite + virranhaistelun 20mV. Ja hyötysuhde vastuksen kanssa käytännössä sama.

Viimeksi muokattu: 02.01.2019
  9. LM2

Rekisteröitynyt:
    29.11.2010
    Valkoisia ledejä olen nähnyt käytettävän suoraan litium pattertista. Mutta silloin täytyy molempien jännitteiden olla samat ja välissä oli kuitenkin pieni vastus.
    Oletko yrittänyt Googlata, vaikka one led driver.
    www.ti.com/lit/an/slva925/slva925.pdf
    Hyvällä tuurilla jostain kiinasta löytyy tuolle piirille sopiva levy tai vastaava. Yritä Banggoodia, Dealextremeä tai Ebayta.

10. LM2

Rekisteröitynyt:
    29.11.2010
  11. perusmursu

Rekisteröitynyt:
    13.09.2008
    LiFEPO4 saa yleensä ladata -20C asti, mutta riippuu merkistä. Tavallisia li-ioneita ei tosiaan saisi ladata pakkasessa, koska siinä on ylilatauksen riski ja muistaakseni voi syntyä myös kiteitä kennoihin. Käytännössä tämäkään asia ei ole niin mustavalkoinen. Minulla on ollut yksi itse tehty lyhty muistaakseni kolme vuotta kesät talvet ulkona ja siinä on tavallinen kännykän akku ja ~3,5W 6V paneeli. Testasin juuri hiljattain akun kunnon ja kapasiteetti oli pudonnut luokkaa 35%, mutta tässä ajassa on tullut aika monta käyttösykliäkin... En kyllä suosittele tätä kenellekään, mutta eipä se tavallinen lipo-akkukaan välttämättä heti sököksi mene, jos sitä ladataan kylmässä pienellä virralla. Kylmimpänä vuodenaikana ei kuitenkaan yleensä ole hirveästi tuottoakaan paneeleista.

Ledin virran rajoittamiseen ehdottamasi ratkaisu on varmasti hyvä, mutta itse asiassa olen nyt ihan tyytyväinen vastuksella toteutettuun ratkaisuun. Tässä on näet se etu, että akun tyhjetessä virrankulutus pienenee ja lyhty jaksaa palaa vähän huonommissakin olosuhteissa, joskin tavallista himmeämmin. Ja tosiaan lifepo4 akun jännite on sen verran matala, että vastukseen ei tarvitse hukata mahdottomia tehoja.

12. ****

Rekisteröitynyt:
    28.01.2003
    Haluaisin muuttaa arduinolla lämpöpumpun anturin arvoa, eli ntc vastuksen tilalle arduinon lähdöillä eri vastusarvoja. Osaisin tuon tehdä relekortilla, mutta yksinkertaisempi/pienempi vaihtoehto olisi parempi. Saisiko tuon toimimaan fet tai diodi kytkennällä, jotain vinkkiä kaipaisin kytkennästä...

13. Grez

Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Itse tutksisin miten se lämpöpumppu sitä NTC-vastusta mittaa. Eli jos se on esim. osana jännitejakoa jonka jännitettä lämpöpumppu mittaa, niin voisi ajatella, että laittaisi vaan sinne jännitettä Arduinon DA-pinnistä. Jos se ei käy, niin sitten ehkä harkitsisin digitaalista potentiometriä tyyliin https://www.digikey.fi/product-deta...CP4018T-503E-LT/MCP4018T-503E-LTCT-ND/2060154

Eli tuollaiselle Arduino voi kertoa, että mikä sen resistanssi pitää olla ja se toimii kuten vastus.

janne_k_i tykkää tästä.
  14. perusmursu

Rekisteröitynyt:
    13.09.2008
    Tämä kuuluisi tavallaan huumoriosastolle, mutta laitetaan nyt tänne kevennyksenä.

Olen jo pitkään naureskellut kiinalasten litiumakkujen nimeämiskäytännöille:
    • Surefire
    • Trustfire
    • Ultrafire
    • Spiderfire
    • Masterfire
    • SUPWILD FIRE
    • JY-FIRE
    • Riskcell
    Jostain syystä ei herätä luottamusta :D

EDIT: tässä vielä yksi:

Viimeksi muokattu: 07.02.2019
    oh9juty tykkää tästä.
  15. whitewater

Rekisteröitynyt:
    06.03.2019
    Heippa!

En ole varma että onko oikea paikka kysyä mutta minulla olisi pienoinen ongelma. Kuva liitteenä.

Kiitos etukäteen

16. LM2

Rekisteröitynyt:
    29.11.2010
    Mikä se ongelma oli. Kekseistä/cookiekyselyistä saat kiittää EU:ta.

17. telcoM

Rekisteröitynyt:
    27.08.2015
    Whitewater, aika selvä tapaus: jos automaattisulake laukesi ja sama toistuu kun PC:n virtalähteen pääkytkintä yrittää laittaa päälle, se osoittaa aika vahvasti että PC:n virtalähde taisi hajota ja mennä oikosulkuun, ja vetää siksi nyt pistorasiasta enemmän virtaa kuin sulake sallii. Toivottavasti mitään muita koneen osia ei hajonnut virtalähteen mukana.

Onko PC pakettikone vai jonkun itse kasaama? Onko kone tai erityisesti sen virtalähde kuinka iäkäs?

Pöytä-PC:n virtalähteen voi vaihtaa itse: se on oma erillinen peltilaatikkonsa siellä koneen sisällä. Itse kasatuissa koneissa se on lähes satavarmasti standardimallinen, mutta jonkun nimekkään valmistajan pakettikoneissa voi olla erikoisratkaisuja.

Itse virtalähteen koteloa ei sitten pidä mennä avaamaan ilman asianmukaisia pätevyyksiä ja erityisesti jos ei tiedä mitä tekee. Tunkemalla sormensa väärään paikkaan virtalähteen kotelon sisällä voi pahimmassa tapauksessa päästä hengestään.

Virtalähteitä on eri tehoisia ja laadultaan eritasoisia. Kuka tahansa joka tietää PC:itten rautapuolesta jotakin pystyisi suunnilleen yhdellä vilkaisulla koneen sisälle sanomaan onko kyseessä normaali ATX-virtalähde vai jokin erityisratkaisu. (Eli koneen kotelo auki ja kuva sisuskaluista kertoisi enemmän kuin tuhat sanaa.)

Joko virtalähteestä itsestään tai sitten (merkkikoneissa) koneen kuoresta virtajohdon liittimen läheltä pitäisi löytyä tietoa siitä minkä tehoisesta virtalähteestä on kysymys. Näillä tiedoilla voisi vaikka tämän foorumin PC-rautakeskusteluosastolta https://murobbs.muropaketti.com/forums/rauta.108/ saada vinkkejä millainen uusi virtalähde kannattaa ostaa.

Ja sitä halvinta mahdollista PC-virtalähdettä ei pääsääntöisesti kannata ostaa: sen kanssa riski päätyä pian uudestaan samaan tilanteeseen, mahdollisesti vielä savunhajulla höystettynä, kasvaa.

18. Veikk0_

Rekisteröitynyt:
    20.03.2016
    Liittyen näihin tee-se-itse viilentimien virtalähteisiin. Mulla on aika paljon vastaavan näköisiä tökkeleitä kaiken maailman laitteista jäänyt käyttämättömäksi. Mistä tiedän sopiiko ne ko. tarkoitukseen? Mitkä speksit tähän käyttöön sopii / mitkä ei sovi? Ei ny turhan päiten viitis ostaa jos ajaa asiansa...

19. Grez

Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Käytännössähän tuossa ei siis taida olla muuta sähköllä toimivaa kuin tuuletin. Eli sellainen jännitelähde (puhekielessä puhutaan usein myös muutajista ja virtalähteistä), jonka jännite on sama kuin tuulettimen ja virranantokyky vähintään sen mikä tuulettimessa ilmoitettu virrankulutus.

Tuossa näytti olevan PC:n tuuletin, jotka toimivat yleensä 12 voltilla, joten käytännössä mikä tahansa 12V tasavirtaa antava jännitelähde toimii.

20. Tina Silta

Rekisteröitynyt:
    18.03.2003
    Tee-se-itse-viilennin moniosaamattomalle:

Pöytätuuletin, jonka eteen pakkasessa jäädytettyjä vesipulloja. Ihan just sama "teho" ja mitään ei tarvitse osata eikä tietää.

janne_k_i tykkää tästä.
  21. jute

Rekisteröitynyt:
    10.04.2013
    Elektroniikassa 44V transienttisuoja (BZW04-44, yksisuuntainen)
    Voiko sen korvata jos laittaa sarjaan kaksi 22V transienttisuojaa (SA22A)???

22. Grez

Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Periaatteessa kyllä. En lähtenyt tutkimaan komponenttien tarkempia ominaisuuksia. Vishayltä on aiheesta soveltamismuistiokin olemassa: https://www.mouser.com/pdfdocs/Vishay_AN88451.pdf

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen