Yleisiä elektroniikan kysymyksiä (sis. LED-FAQin) Ledeistä kyselijät, ensin tänne

Viestiketju alueella 'Elektroniikka ja HW-modifiointi' , aloittaja Tieto_kone, 06.07.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. mikiza

    Rekisteröitynyt:
    22.01.2012
    Viestejä:
    61
    E. ääh, olihan tuossa tuo arduinoketju, meen sinne kyseleen :D
     
    Viimeksi muokattu: 19.02.2017
  2. Viliz03

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2007
    Viestejä:
    973
    Philipsit ovat muovia kuten paremmat osramitki. Ympäristön ollessa 21°c putki lämpenee ~8°c ja elektroniikan kohdalta ~13°c ympäristöä lämpöisemmäksi.
     
  3. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Onko kiinalaisten gsm-hälyttimien signaalia mielekästä parantaa mitenkään kotikonstein? Noissa on samanlainen antenni kuin kännyköissä siis, joko printattu taipuisa, printattu suoraan piirilevylle, metallinen leikattu tai noiden yhdistelmä.

    Tuommoinen PIR alert A9 oli työn alla kun se on tuollaisena hyödytön, siinä on ilmeisesti piirilevyllä (puolet levyn puliskosta) "maa" ja pienen johdon päässä printattu tai tuommoinen leikattu peltilevy. Mikään yksinkertainen piiska ei parantanut tilannetta.
     
  4. LM2

    Rekisteröitynyt:
    29.11.2010
    Viestejä:
    1 102
    Irtoantenneita saa, mutta se pitää juottaa sopivaan paikkaan. En tiedä mitään härvelistäsi, mutta pitää olla tosi huono paikka, että ulkoisella irtoantennilla saa parannusta. Johdon pitää olla myös kunnollista low loss kaapelia. Jos kaapelissa lukee RG58, se on huonoa. Jotkut GSM laitteet saa (myös) antenniliittimellä.
     
  5. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    [​IMG]

    Tuossa on tuo pir-alarm. Oikeassa yläkulmassa on alkuperäinen antenni kiinni ollut. Tuossa on varmaan nuo pyöreät paikkoja liittimelle ja voisi joltain kännykän levyltä lainata ja niistä saa lyhyen kaapelinpätkänkin. Kovin suuret ja erilliset ulkoiset antennit vähän vesittää tuommoisen pienen lutikan tarkoituksen.

    Noita erilaisia gsm-hälyttimiä/jäljittimiä on kertynyt aika monta mitä paskoja kiinasta on tullut. Sittemmin parhaat vakiintuneet käyttöön ja niitä ostettu lisää. Ei vain raaskisi heittää noita pois joten koittaa soveltaa niitä johonkin muuhun sitten.

    Tuossa pir alert a9 liiketunnistinversiossa on vikana vähän kaikki, mutta mikrofonin ja akun vaihdolla se alkoi jopa toimia, joskin yksi hylkii soneran sim-korttia toinen taas toimii vain soneralla... ei voi käsittää eikä missään nimessä ole noiden hinnan arvoista tapella noiden kanssa.

    Niin ja kiinalainen säästänyt eikä toisella puolella radiolla ole suojakuorta päällä, se ei varmasti ainakaan paranna kuuluvuutta.
     
    Viimeksi muokattu: 22.02.2017
  6. juh1s

    Rekisteröitynyt:
    27.04.2006
    Viestejä:
    931
    Piuhasta...

    Tarvitsen myymälän kuittitulostimeen melko oudon piuhan. Tulostimeen kiinni normaali neliskanttinen usb(b-uros? mitä nyt printtereihin menee) & ja toisessa päässä pitäisi olla RJ45 tai vastaava, joka tulee kytkimeen kiinni. Millä nimellä tälläinen kaapeli kulkee?

    - Juhis
     
    Viimeksi muokattu: 27.02.2017
  7. Tina Silta Banned

    Rekisteröitynyt:
    18.03.2003
    Viestejä:
    3 778
    Ei millään nimellä. Jos haluat tulostaa lähiverkon kautta, niin tarvitset tulostinpalvelimen.

    Ja väärä alue. Onko ylivoimaisen vaikeaa laittaa viestejä oikeille alueille? Tuntuu olevan aika monille.
     
    Viimeksi muokattu: 27.02.2017
  8. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Mitä on paremmat osramit? Ainakin nuo subtitbe puret ovat lasia.
     
  9. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Ok no sitten ne ovat muovia.
     
  10. Viliz03

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2007
    Viestejä:
    973
    Oliskohan koko sarja Value , Basic ja Advanced. Kahdessa jälkimmäisessä 5vuoden takuu. Pure ja Star ovat marketti kamaa joista Star muistaakseni oli muoviputkella. http://www.osram.fr/media/resource/HIRES/603974/substitube-gen5-brochure-2015-gb.pdf

    Edit: Gen6 versiosta on tippunu Basic pois joukosta. Niissä Valuen mainostetaan olevan lasiputkella. Advancedin materiaalista ei ole mainintaa joten luultavasti ovat muovia.
    http://www.ledvance.fi/media/resource/HIRES/osram-dam-908900/2463310/en_substitube_gen6_brochure.pdf
     
    Viimeksi muokattu: 28.02.2017
  11. LassiVV

    Rekisteröitynyt:
    28.12.2001
    Viestejä:
    2 150
    Olisko suosituksia kiina tarjonnasta (ali/ebay) mikä olisi edes vähän järkevän näkösesti tehty ratkaisu. Tarkoituksena säätää 12vdc vesipumppua, 10A ottaapi virtaa maksimissaan, eli kiina vehkeissä varmaan hyvä varustautua 20A jos ei ylikin.

    Ei siis varmaankaan mitenkään erikoisen vaativa kohde pwm säätimelle, mutta otetaan silti mielipiteet ennenkun umpimähkään tilaan jonkun sopivalla jännite/ampeeri kestolla olevan.

    Aurinkosähkössä kiinni eli edes kohtuullinen hyötysuhde olisi ihan ok, mutta veikkaan että mikä vaan pwm laite riittää kunhan nyt ei lineaarireguun kaikkea ylimääräistä virtaa pistetä :)

    Jotain vaihtoehtoja:
    http://www.ebay.com/itm/2000W-40A-1...d-Control-PWM-HHO-RC-Controller-/221842925195

    http://www.ebay.com/itm/DC-10-50V-P...CCW-Reversible-Pulse-Driver-40A-/222360842616

    http://www.ebay.com/itm/40A-DC-Moto...dth-Governor-9V-60V-Motor-Drive-/332028768415
     
    Viimeksi muokattu: 28.02.2017
  12. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Hmm, mielenkiintoinen tuo osraimon ajatusmaailma; markettikamoista osa ok, epämarkettikamoista osa ok. Outoa touhua...

    No mutta hällä väliä, paskaahan kaikki ledihärpäkkeet ovat. Enemmän tai vähemmän...
     
  13. Kremmen

    Rekisteröitynyt:
    23.03.2010
    Viestejä:
    1 739
    Pahapa noista on sanoa pelkän ulkonäön perusteella, mutta keskimmäinen lienee 2-suuntainen siltakytkentä jota et tarvitse että älä sitä ainakaan.
    Koteloitu on aina vähän helpompi joskaan sen sisuskaluja ei näe, mutta lienee pitkälle samaa kamaa kuin ekakin.
     
  14. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Ikävä PWM-taajuus, 12kHz. Vinkunee ilkeästi. Tosin yhden vastuksen tai konkan vaihdollahan tuota saa muutettua.
     
  15. velkakierre

    Rekisteröitynyt:
    04.08.2009
    Viestejä:
    44
    Suositelkaas joku hyvää vakiovirtalähdettä led-paneelille, ei himmennettävä, reiluun vuoteen moinen kahdesti kun mennyt. DC30-45V, 650ma, 36W
     
    Viimeksi muokattu: 06.03.2017
  16. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Onko kellään tällaisesta moduulista kokemuksia: <http://www.ebay.com/itm/IRFI4019-IR...ier-AMP-Board-330UF-100VX2-20mA-/331953668174

    Ei ääntä +/- 31,5 voltin linjoilla, ei sitten niin yhtään eikä ollenkaan. Pienen pieni DC-offset näyttäisi kuitenkin olevan lähdössä, siinä kaikki...

    Pikkuelkoilla ei ole jännitettä lainkaan, mitähän ihmettä? Modua ei ole tullut kokeiltua ikään ja aikaan (nyt vasta sille sähköä tarjoilin), joten siitä tuskin saanee hyvitystä. Lisäksi +/- -jännite voi olla liian matala, josko kortti ei toimi, vaikka spekseissä on miniminä mainittu +/- 30V...

    +/- 5V linjat on ok, eli 5,6V.
     
    Viimeksi muokattu: 07.03.2017
  17. kkh

    Rekisteröitynyt:
    16.04.2015
    Viestejä:
    552
    http://www.irf.com/technical-info/refdesigns/iraudamp7s.pdf

    Oiskohan mukaeltu tosta referenssi paperista? Josko siinä on samankaltainen ali/ylijännitesuojaus kuin kuvassa 27 sivulla 23. Zenerillä Z101 on määritelty minimi käyttöjännite jolla ohjataan IRS2092 CSD (shutdown) nastaa.
     
  18. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Jotain moista kai siihen on turattu. Toimii +/- 50V jänöillä ok. Siinä on kaiken lisäksi joku outo kytkentä, jonka trankun tyyppiä en nyt muista. Kuitenkin käsittääkseni TIPkolmeykköstä vastaava kivi, mutta SMD-kopassa. Kys. trankku ottaa lämpöä oikeastaan enemmän, kuin päätefettipari. Myös IRS kuumuu hurjasti...

    En menisi suosittelemaan kys. moduulia kenellekään, koska kuitenkaan kun esim. tämä http://www.ebay.com/itm/350W-8ohm-7...-MONO-Amplifier-Assembled-Board-/301803878021 ei maksa juurikaan enempää ja on ihan eri planeetalta. Tosin tuota näkyy olevan sekä kiinanpommimallisilla elkoilla, kuin myös japsibrändisillä.

    Tuohon isoon moduuliin kannattaa sitten vaihtaa mahdollisten kiinaelkojen lisäksi myös pienemmät hilavastukset. En muista, että paljonko niitä pienensin, mutta ehkä luokkaa puoleen tai allekin alkuperäisestä. Fetitkin toki voi vaihtaa D-luokkalaiseen päätteeseen tarkoitettuihin, mutta on nuo mennyt ihan ok +/- jotain päälle 60 voltilla. Sellainen käsittämätön juttu tuossa on, että +/- viiden voltin linjojen elkot ovat todella korkealla kapasitanssilla, olikohan 3300uF. Tosin eipä se ole menoa haitannut...
     
  19. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Kun nyt ollaan mainosten äärellä, niin kysyisin tällaista; onko kukaan korkannut noita varavirtalähteitä, joita voi myös käyttää auton käynnistykseen? Nämä kiinnostaisi:

    - onko li-ion, lionipoly, vai life
    - onko 3S vai 4S
    - tekeekö minkäänmallisella/"merkkisellä" mitään
     
  20. LassiVV

    Rekisteröitynyt:
    28.12.2001
    Viestejä:
    2 150
    Oliskohan tälläsestä kytkennästä mihinkään "dummy load":na? Hieman katsellut jotain vinkkejä netistä, mutta hieman isompi saisi olla maksimi purku virta näin ollen pistin vähän reilummin vastuksia sarjaan ja 10ohm/1% sen takia että sitä sattuu olemaan nurkissa ja toisena saa lämpökuormaa jaettua ja tarkkuutta parannettua.

    Mielipiteitä otetaan vastaan komponenttien osalta ja lisä rakennelmien osalta:

    Lyhyet speksit: 5vdc käyttöjännite tulee op ampille. Kuormaksi pitäisi saada laitett 0-30v väliltä kaikkea mahdollista ja purku virta olisi hyvä saada säädettyä 20mA - 2A välille tai mielellään isommallekkin ampeeri määrälle. Fetti naulataan kiinni vanhaan intelin boxed jäähyyn ja sen läpi oleva pieni ilmavirta ohjataan vastuksien ohi pois kotelosta.

    [​IMG]
     
  21. Kremmen

    Rekisteröitynyt:
    23.03.2010
    Viestejä:
    1 739
    Periaatteellinen piirikaavio on oikein, noinhan keinokuormat pitkälti toteutetaan. Joitakin juttuja kuitenkin mitkä pitää huomioida.

    Ihan ensimmäinen on virran mittauksen ns. burden voltage eli "taakkajännite". Siis jännite joka muodostuu mittavastusten yli virran kulkiessa niiden läpi. Jos nyt ajateltaisi, että tämä kapine mitoitetaan vaikka 10A maksimivirralle ihan esimerkin vuoksi, niin 0,5 ohmin mittavastuksen taakkajännite on suoraan Ohmin lain mukaan 5V ( U = RI = 0,5 * 10 ). Tässä ei ole sinänsä mitään erityistä vikaa, mutta.

    Mittavastuksen alapää on piirin yhteisessä nollatasossa - samassa jota ohjepotikka ja oparikin käyttävät maatasoinaan. Tällöin kaikki signaalijännitteet on siihen tason referoituja. Nyt huomaa, että vastuksen yläpää on fetin source-navassa kiinni. Fettiä taas ohjataan hilajännitteellä joka referoituu source-navan potentiaaliin. Eli vaikkapa +5V hilajännite on +5V ei maata, vaan samaisen fetin sourcea vastaan mitattuna. Kun source nyt 10A virralla kelluu +5V potentiaalissa, niin kuvaan piirretystä +5V ohjejännittestä ei jää lainkaan hyötysignaalia ohjaamaan fettiä auki. Eli täsmennyksenä: +5V ohjeella hilan jännite on +5V maatasoa vastaan, mutta 10A virralla (Ids) myös sourcen potentiaali on sama +5V jollon fetiä ohjaava jännite Ugs = 0V. Todellisuudessa fetti tässä tilanteessa ei koskaan aukea niin paljoa että sen läpi menisi 10A, vaan jotain vähemmän niin, että Ids ja Ugs asettuvat tasapainoon. Tasapaino ei kuitenkaan vastaa ohjearvojännitettä jolloin laite ei toimi oikein.

    Tähän on 2 ratkaisua (tai ehkä 3):
    1: Pienennä mittavastusten arvoa jolloin taakkajännite pienenee, ja/tai
    2: Nosta ohjearvo- ja oparin käyttöjännitettä esim. +15V tai jopa +30V asti. Perinteiset oparit on ajateltu ottamaan kaksipäinen käyttöjännite +-15V jolloin ne hyvin kestävät yksipäisen +30V jännitteen, tai
    3: tyydy siihen, että kytkentä ei pysty käsittelemään kuin pieniä virtoja.

    Kaupallisissa keinokuormissa mittavastus on hyvin pieniohminen jotta taakkajännite olisi mahdollisimman pieni. Tällöin sen yli jää kovin vähän jännitehäviötä ja on vaikeaa käyttää jännitettä suoraan vertailuarvona ohjejännitteeseen koska sekin menisi silloin hyvin pieneksi. Ratkaisu on käyttää virran mittavahvistinta jolla mittavastuksen yli jäävä jännite vahvistetaan 10...100-kertaiseksi ja tätä jännitettä verrataan ohejarvoon.
    Tässäkin piirissä semmoinen olisi mahdollista, eli mittavahvistin tulisi kuvaan piirretyn oparin - tuloon johtavaan haaraan.

    Toinen juttu joka pitää mieltää ja erityisesti jos säätösilmukassa (oparin lähtö - fetin hila - fetin source - oparin - tulo) on yhtään enempää tavaraa. Silmukan vahvistus ja vaihesiirto pitää olla stabiililla alueella, eli Barkhausenin kriteeri ei saa täyttyä: silmukkavahvistuksen pitää olla <0dB siinä kohdassa missä takaisinkytketyn signaalin vaihesiirto saavuttaa -180 astetta. Mikäli näin ei käy, piiri on ilman ehtoja epästabiili ja värähtelee. Valitse mielellään nopeahko tai nopea opari jotta vaihesiirto pysyy korkeilla taajuuksilla. LM358:n gain-bandwidth on n. 1,1MHz. Sellainen yleinen opari kuin TL072 tai TL082 menee 3 MHz mikä on parempi, tai nopeutettu versio TLC072 joka jaksaa 10MHz asti ja jonka slew rate on mukavat 16 V/us (maksimi nopeus jolla lähtöjännite voi muuttua). Paljon muitakin on mutta tähän asiaan kannattaa kiinnittää huomiota.

    P.S. Itse käyttäisin virran mittasignaalin vahvistukseen jotain juuri siihen tarkoitukseen tehtyä piiriä. Signaalijännitteen pienentyessä pitää myös alkaa kiinnittämään huomiota siihen, kuinka lähelle maatasoa vahvistimen tulot pääsevät lineaarisuutensa säilyttäen, sekä paljonko vahvistin kohisee ja mitkä sen tulojen esijännitteet ja -virrat ovat. Ne kun vääristävät mittasignaalia.
    Tossa esim ihan hauska mittavahvistin: http://www.mouser.fi/ProductDetail/...En2pkGav3bKBwNs2ohWcZquIruoDY4/vzjryy3NRMyw==
     
    Viimeksi muokattu: 18.03.2017
  22. Exap

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2016
    Viestejä:
    558
    Olen Kremmenin kanssa ihan samoilla linjoilla, tekisin pari pikku muutosta, jotta keinokuorma olisi toisaalta helppo rakentaa ja toisaalta tarkka.

    Korvaa siis vastukset esim. 0.1 - 0.22 ohmin tehovastuksella; tai laita vaikka vastuksia sarjaan/rinnan, mutta ei kannata nostaa vastusarvoa jottei fetin sourcen jänö nouse ainakaan paljoa yli voltin.

    Korvaa FET autoprotected-FET:illä, joka suojaa itse itsensä kaikissa tilanteissa, esim. VNP20N07. Siinä on mukana myös shutdown jos lastu uhkaa ylikuumentua. Lisäksi se vielä clamppää ylijänöt, eli jos tuo tulee induktiivisen kuorman kanssa sarjaan, se pelastaa kytkentäsi.

    Korvaa opari jollakin jonka offset-jänö on riittävän pieni, esim. alle 200uV. Näin saat absoluuttisen tarkkuuden tuolle paremmaksi.

    Toki tuon virranasettelun joudut skaalaamaan todellisen vastuksen häviön mukaan, joten laitapa kiinteä vastus ja potikka, jossa kiinteä pudottaa potikan yli jäävän jänön haluamallesi alueelle, esim. 0-5A kuorma ja 0.1 ohmin vastus --> potikan rajat 0-0.5V. Vastaavasti voit tietysti ohjata virranasettelua suoraan DACistakin. Jos 20mA on tosiaan minimi, laita toinen pieni potikka virranasettelun alapäähän, jolla säädät minimivirran ja nollat loput offsetista.

    Ja sitten tuohon stabiilisuuteen: Kremmenin huolista huolimatta tuo kytkentä on ehdottoman stabiili, jollet tee muutamaa perusvirhettä, esim. pitkiä johtimia ohjauspuolelle. Myöskin vastukselta erikseen suoraan otettu maajohdin virranasetteluun on ihan terve valinta.

    Emitteriseuraajaa (sourceseuraajaa) ei tarvitse stabiilisuuden puolesta pelätä. Itse asiassa, mitä hitaampi opari ja mitä pienempi on oparin max. lähtövirta, sen turvallisempi stabiilisuuden kannalta. Jos kuormaan tuleva virta on kuitenkin pulssitettu, niin silloin nopeampi opari on ihan paikallaan. Joka tapauksessa pulssien reunat pyöristyvät (virta), mutta se on käytännössä ensimmäisen asteen systeemi koska dominantti rajoitus on hilakapasitanssin ja oparin lähtövirran funktio --- itse asiassa tuo on lähes integraattori kun hilakapasitanssi on iso ja oparin lähtövirta pieni.

    20mA ja 0.1 ohmia antaa 2mV, joten sen oparin on parasta olla jotakin muuta kuin halpis-072 tms. Siksi valitse se offsetin eikä nopeuden mukaan. Jos tarvitset todella nopeaa ja pientä offsettia, niin niitäkin toki löytyy, mutta ei ihan joka maitokaupan hyllystä.
     
    Viimeksi muokattu: 18.03.2017
  23. Kremmen

    Rekisteröitynyt:
    23.03.2010
    Viestejä:
    1 739
    Vielä tohon: Näyttäisi, että 5V ei riitä LM358:n käyttöjännitteeksi. Pikaisella simuloinnilla se käyttäytyy huonosti koska tuolla oparilla maksimijännite jää volttikaupalla käyttöjännitteestä. TI:n datasheet luppa 32V käyttöjännitteellä maksimilähtöjännitteeksi tyypillisesti 28V, eli peräti 4V alle käyttöjännitteen. SIis +5V syötöllä lähdössä ei tapahdu juuri mitään...

    Alkuperäisen piirin pikainen AC-anyysi näyttäisi sen olevan stabiili: https://www.dropbox.com/s/cveag85dul4u0ly/AC_0R5_LM358.PNG?dl=0
    Tuossa tosin LM358:n käyttöjännite on nostettu +10V jotta tapahtuu edes jotain.

    Opari TL074 (Ucc=10V) on nopeampi, mutta tuo pieni semiresonoiva piikki vahvistuksessa saattaa viedä piirin epästabiiliksi: https://www.dropbox.com/s/qhjgfwd0y5h42la/AC_0R5_TL074.PNG?dl=0

    Laitetaan nopea opari TLC074 (Ucc=10V) ja lisätään kuormalinjaan 100uH kela (fetin drainin ja input-navan väliin: https://www.dropbox.com/s/9fw97nk2cywsvwv/AC_0R5_TL0C74_100uH.PNG?dl=0. Nyt piiri on hyvin stabiili eikä varmasti värähtele ainakaan säätösilmukan vaihesiirron vuoksi. (Itse asiassa tohon riittää vaikka 1uH kela. Kunhan on vähän induktanssia niin se tekee siirtofunktioon navan vasempaan puolitasoon ja stabiloi kummasti).

    Piiri: https://www.dropbox.com/s/6e06lcj4u7hg2ga/eLoad.PNG?dl=0 (jätä R2 huomioimatta, se ei liity varsinaiseen asiaan).
     
    Viimeksi muokattu: 18.03.2017
  24. Kremmen

    Rekisteröitynyt:
    23.03.2010
    Viestejä:
    1 739
    Exapin kommentteihin vielä kommenttia: Pieniohmisella mittavastuksella ja pienillä virroilla signaalit jää tosiaan niin mataliksi, että normi oparilla voi tulla haasteita säilyttää lineaarisuus kompojen epäideaalisuuksien takia. Tuossa tilanteessa suosittelisin jotain sopivaa mittavahvistinta jonka avulla kaikki loppu on paljon helpompaa. Aiemmin mainitsemani lisäksi löytyy toki suuri joukko muitakin joista vo ikatsella jotain sopivaa. Niin minä tekisin.
     
    Viimeksi muokattu: 18.03.2017
  25. LM2

    Rekisteröitynyt:
    29.11.2010
    Viestejä:
    1 102
    Miten olisi vastus fetin hilan ja oparin ulostulon väliin. 100-500R. Yleensä oparit eivät tykkää syöttää kapasitanssia ja fetin hilalla sitä on. Muuten opari voi värähdellä. Silloin ei tarvita kelaakaan.

    Käyttöjännitettä tarvitset niin paljon että fetti aukeaa. Eli jos fetin kynnysjännite on 8V, niin 5V ei riitä. Eikä kaikki oparitkaan pelaa 5:llä voltilla.
     
    Viimeksi muokattu: 18.03.2017

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti