Yleisiä elektroniikan kysymyksiä (sis. LED-FAQin) Ledeistä kyselijät, ensin tänne

Viestiketju alueella 'Elektroniikka ja HW-modifiointi' , aloittaja Tieto_kone, 06.07.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Sienis

    Rekisteröitynyt:
    23.05.2010
    Viestejä:
    116
    Kiitos todella asiallisesta vastauksesta!

    Ostin uuden samanlaisen soittimen rikkoutuneen tilalle. Minua kiinnostaisi suojata tämä laite vastaavanlaisilta jännitepiikeiltä. Olisiko ehdotuksia mikä on järkevin tapa toteuttaa tämä?
     
    Viimeksi muokattu: 02.02.2017
  2. LM2

    Rekisteröitynyt:
    29.11.2010
    Viestejä:
    1 102
    Kirjoitin tunti sitten vastauksen 5726 postiin mutta eipä näy täällä. Voi pahus.

    Teen siis relekorttia STM32F407 piirillä.
    Omalla levyllä on nyt suuri osa kytkistä. Odottelen ensin juuri Star Ottoa. Yritän tehdä Wlan puolen samalla lailla, niin softat toimivat suoraan. Voin vaikka vaihtaa vielä CPUnkin.

    Valmiina on lähinnä CPUn virransyöttö ja ohjelmien siirto siihen. Sitten on valmiina rele io, analogi input, Pari väylää, SPI, CAN ym. Kaikki eivät mahdu sopivaan piirilevyyn, jätän ylimääräiset pois sitten kun on piirilevyn aika.
     
  3. LM2

    Rekisteröitynyt:
    29.11.2010
    Viestejä:
    1 102
    Eikö autokäyttöön saa ylijännitesuojia. Sulake ja ylijännitesuoja diodi auttavat myös. Vanhassa autolaitteessa oli 18V ylijännitediodi. Ja se sulake.
     
  4. Exap

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2016
    Viestejä:
    558
    Autokäyttöön saa toki TVS-diodeja yms. vähän joka lähtöön. Esimerkiksi jokin 5KW:n TVS nyt suurin piirtein riittää, tai vaikka pari rinnan. Ongelmahan on kuitenkin se, että on aika vaikea sanoa mihin asti sen laitteen omat suojaukset tai jänönkestot sitten riittävät. Varman päälle jos tekee, niin TVS:n clamp-jänö saisi olla pienempi kuin laitteen suurin sallittu käyttöjännite.

    Toisaalta, tuon voi tehdä myös siten, että laittaa esim. 12V regulaattorin joka laitetta syöttää, tai muutaman rinnan, jolloin voit itse katsoa regun spekseistä paljonko se kestää. Regun ongelmhan on se, että ne vaativat jonkin verran jänönpudotusta, joka rajoittaa päätevahvistimen maksimitehoa. Tiedän, että joku tästä lausahduksestani älähtää, mutta ihan oikeasti on kyllä kokolailla sama syötätkö vahvaria 12V:sta vai 14V:sta, lähtövahvarin jänniteswingiähän tuo alempi käyttis tietysti rajoittaa, mutta ei siinä maksimitehossa paljon korviinkuultavaa eroa ole. Enemmänkin eroa tulee silloin kun esim. akun jänö putoaa tuonne 11V tienoille, jolloin regun pudotus voi aiheuttaa lähtöjänön pudotuksen alle vahvarin minimijännitteen, joka tietysti sammuttaa vahvarin.

    Ylijänösuojan toi toki itsekin tehdä vaikkapa bipolaarilla tai fetillä ja muutamalla lisäkompolla, jolloin voi itse säätää mihin jänöön asti regu antaa vapaasti kaiken mitä auton karvoista tulee... ja sitten se TVS hoitamaan ylijänöt. Tällöin jännitteenpudotus on melkolailla minimi mahdollinen, mutta se ei vähennä autojänön häiriöitä kuten regu tekee. Tällöin vaikkapa 60-100V FET ja 18-40V TVS on ihan pomminvarma pari.

    Mutta todennäköisesti haluat vain helpomman mahdollisen, jolloin valinta voi olla esim. Littelfusen 5KP sarja tai vaikka BZW50 sarja. Siitä valitaan standoff jänö jolla TVS ei vielä paljoa johda, jonka määrittelee suurin sallittava akkujänö (latauksen yms. aikana jänö voi nousta 15V tienoillekin) ja sitten se clamp-jännite jonka määrittelee se, paljonko se laitteesi kestää normaalijännitettä - ja siitä hieman alas. Jos siis laitteen speksi on esimerkiksi 16V ja akkujänö voi olla 14.6V, ei niin tarkkaa TVS:ää olekaan joka varmasti ei johda 14.6V:ssa mutta varmasti clamppaa pitäen maksimijänön 16V:ssa...

    Ongelmahan on siis tämä: BZW50-15B vuotaa 15V:lla 5uA ja 16.6V:lla 1mA (typical), mutta se clamppaa kunnolla vasta yli 20V:ssa (186A@26.9V). Seuraava alempi versio vuotaa 13.3V:lla sen milliampeerin joten se voi 14V:lla alkaa jo vuotaa melko paljon, mutta sekin clamppaa kunnolla vasta hieman alle 20V:ssa (227A@22V). Tuo Littelfusen 5KP13A osuu hieman edellisten väliin, mutta sekin on hieman hiinä ja hiinä voiko sitä autoon kytkeä, kun sen clamp voi (lämpötilasta riippuen) alkaa liiankin aikaisin. (Nämä kaikki siis 5kW:n transuja, mitään 1.5kW:n leluja älä laita - ne kuolee usein pois liian aikaisin.)

    Joten lopputulemana: yhden kompon helppoa ja varmaa TVS-ratkaisua ei ole jos laite ei kestä ainakin 24V itse; Regu on helppo, mutta pudottaa jänöä; diskreeteistä saa juuri sen mitä haluaa, mutta pitää tietää mitä tekee - ja kolvin täytyy pysyä kädessä.
     
  5. jounika

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2009
    Viestejä:
    4 753
    On huomattava, että autokäytössä ylijännitteet on melkoisen suurienergisia, eli tuollaiset mikrosekuntipiikeille tarkoitetut komponentit paukkuu hajalle testeissä, kun jännitettä ja virtaa tarjolla reippaasti kymmeniä millisekunteja. Siksi se ylijännite tilanteessa pitää joko rajoittaa jännite laitteelle tai katkaista sähköt. Paljon löytyy näppäriä piirejä suojaukseen, esim: http://www.linear.com/product/LTC4367
     
  6. Exap

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2016
    Viestejä:
    558
    Ei ole tarkoitus aloittaa pitkää keskustelua suojauksesta, mutta tuo piiri ei taida olla niitä vasta-alkajan piirejä. Toki kätevä, ja kuten LT:n piirit yleensä, sikakallis mutta toimii sikahyvin.

    Olen myös siinä mielessä eri mieltä noista TVS:stä, että vaikkei ne kaikkia testejä läpäisekään, niin yleensä selviävät käytännön ympäristössä aika hyvin, varsinkin 2 kpl 5kW rinnan. Eräs suomalainen nimeltämainitsematon kohtuusuuri telekommunikaatioalan yritys on aikanaan perinteisesti auto-HF-laitteissaan käyttänyt tasan yhtä ainutta ... ilman merkittäviä takuupalautuksia. Ongelmia tuli vasta kun mentiin pienempitehoiseen pintaliitosversioon, joka on täysi susi.
     
  7. LM2

    Rekisteröitynyt:
    29.11.2010
    Viestejä:
    1 102
    Pintaliitos ylijännitesuoja, huomaaton ja varma. Kyllä varmaan. Ei ehkä auta nyt, mutta kannattaa miettiä miten paljon jatkuvaa tehoa tehoa tuollainen pieni piste kestää. Lyhyet pulssitehot voivat kyllä näyttää suurilta.
    Niinkuin eräs tuttu sanoi, kaikki muu on miniaturisoitu, mutta wattia ei. Eli tehokomponentti on iso.
     
  8. Exap

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2016
    Viestejä:
    558
    Jeps. En ole yhtään kunnollista DO-214 koteloista vielä onnistunut tapaamaan. Aksiaaliset 5kW suojat toimivat käytännössä yleensä, mutta niilläkin on toki rajansa.

    Mutta hyvää, kaiken kattavaa yleiskäyttöistä suojausta yhdellä kompolla ei usein ole. Tuo LT:n lutikka on tosiaan ihan kiva, joskin kallis overkill joka sopii käyttöön kuin käyttöön, paitsi ei ehkä sille joka ei ole pintaladottavia nähnytkään. Halvan perusversion tekee vaikka R - C - zener - NPN virityksellä. Reguloi hitusen ja pudottaa jänöä hieman, mutta on läpiladottavia kompoja ja siten helppo vasta-alkajallekin.
     
  9. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Purunpää: Jep, ihan asiallisia ovat jotkut Substitube Pure:t. Valoa ihan suht jees ja kiva 4000K sävy.

    Silti noin about ikivanhalla kuvulla 20+18W (alkaa olla nuo kunnon möhköputket aika harvassa, ei ollut kuin yksi uusi GE:n nelitonninen enää jäljellä paikallisessa firmassa...) valaisee todella huomattavasti enemmän, kuin 58W:n korvaaja, eli 21W ottamakseen sanova korvike. Mittasin kyllä nyt siis n. 39W putkivalon ottavan n. 50W tehon, kera reippaan loistehon. Korviketta en mitannut, vaikeahkossa paikassa mitattavaksi.

    Mutta kuites, 150lm per verkkowatti, järkevänsävyisen ja järkevällä CRI:llä olevan lediputken haluan nähdä edes mainosdeekumentissä. Saatika sitten tulilla ollessaan...
     
  10. jjw

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2008
    Viestejä:
    397
    Onko Star Otto kohta tulossa ja mihin hintaan?
    Julkistuksesta on jo n. 8 kuukautta.
     
  11. hermannipelle

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2013
    Viestejä:
    2 437
    Viimeksi muokattu: 04.02.2017
  12. LM2

    Rekisteröitynyt:
    29.11.2010
    Viestejä:
    1 102
  13. agreskap

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2011
    Viestejä:
    62
    5w tai tehokkaampia led-polttimoita g4 kantaan, löytyykö mistään? Semmoisia siis mitkä pituutensa puolesta sopii kohdevalaisimen kuvun sisään. Vai meneekö muuntajan vaihto hommiksi?
     
  14. HarriKoo

    Rekisteröitynyt:
    24.06.2001
    Viestejä:
    892
    Ajattelin kesäksi hommata soutuveneen akkukäyttöisen moottorin kylkeen aurinkopaneelin latailemaan akkua (12v) ettei tarvi roudata sitä aina lataukseen veneestä. Katselin noita latauscontrollereita niin niissä näyttää olevan tuo virran ulosotto myös tuon controllerin kautta. En tietenkään ota akkumoottorin virtoja tuosta controllerista vaan paksummilla johdoilla suoraan akusta. Eli ei kai tuosta ole controllerille mitään haittaa?
     
  15. Exap

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2016
    Viestejä:
    558
    Jos otat kymmeniä ämpäreitä ulos akusta ja moottorille, toki sillä voi olla vaikutusta siihen mitä joku fiksumpi akkulaturi kuvittelee olevan menossa. Mutta ei sillä nyt aikuisen oikeesti ole mitään merkitystä oikeastaan mihinkään. Jotta siis antaa palaa vaan. Laturin speksejä kannattaa myös hieman miettiä; laturi joka optimoi latausvirran joka tilanteessa maksaa ehkä hitusen enemmän mutta antaa sitten sen hitusen suuremman lataustehon.

    Insinööriä asia kiinnostaa toki enemmän kuin tavallista tallaajaa, mutta 10% lisää latausvirtaa on toki myös melkein 10% enemmän ajoaikaa. Tai ainakin yli 5% ;)
     
  16. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Liian älykäs ohjain voi toki laittaa leikin poikki, jos akkujänö heittelee miten sattuu. Ei kannata maksaa MPPT -laturista hitusta enempää, vain käyttää se hitunen järkevämmin ostamalla tehokkaampi kenno. Kunnon olosuhteita kun ei suomessa auringon suhteen ole, kuin ne jokuset päivät vuodessa. Ja päivän kesto ja auringon suuntakin on oikeastaan mitä sattuu...

    MPPT:leluista tuli mieleen, että jos toisen hitusen moisen sijaan käyttäisi kennoa automaattisesti valonsuuntaan kääntävään räpsyyn, niin menisi vain hitunen siihen, mitä täällä korvessa tarvitsisi... Tosin jos vene on lähellä päiväntasaajaa, niin vain "ylöspäin tuijottava" kennokin olisu suht. ok.
     
    Viimeksi muokattu: 08.02.2017
  17. Exap

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2016
    Viestejä:
    558
    Nojooooooh, ehkä voisi ajatella että rahan (investoinnin) kannalta MPPT on huono valinta. Mutta uskoakseni tilankäyttö on usein se enemmän rajoittava tekijä, ja silloin kenno valitaan tilan mukaan, ja MPPT on järkevä valinta jos pelkää että se jokunen prosentti vajausta latauksessa voisi vähentää soutuaikaa.

    Mutta tuon suuntauksen kanssa olen varovaisesti samaa mieltä. Tosin, tuossa aletaan sitten olemaan hieman rajamailla sen suhteen mikä olisi insinöörin ratkaisu asiaan ja mitä ns. "normaali ihminen" (herra paratkoon että alkaisin termiä määrittelemään, no way) saattaisi valita. Insinöörinä olen toki vain hatarasti tietoinen miten ns. "normaalit ihmiset" ajattelevat. Tai sitten ei.
     
  18. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Juuh okei. Insinööri en tunnusta olevani ja veneestäkään ei ole tarkempia speksejä, että mitä siihen kannattaisi laittaa.

    Nämä näistä ja ne noista, jospa HarriKoo kertoo tarkemmin, että mitä on hakemassa.

    Kyllä se kantoakku tulisi kuitenkin helpommaksi. Lionipaketti kunnon kennoista, niin menee repun pohjalla. Tosin jos ei rantautumispaikoissa ole verkkojänöä, niin solaaricelliä tarvitseisi kaiken mahdollisen vapaan pinta-alan. Silloin voi säästää akussa ja ostaa paskimman mahdollisen muka noin 200Ah rakvaattorin akuntapaisen. Jos siis 12V kyseessä.

    Edit: Kyllä jos tuotakin paskan kuvaa katsoo, niin näkee kyllä, että se paskaa myös on. Sen verrran röntkenikatsetta löytyy... http://www.clasohlson.com/fi/Kaukosäädin-LYCT-705/36-4612
     
    Viimeksi muokattu: 09.02.2017
  19. marumarsu

    Rekisteröitynyt:
    08.04.2016
    Viestejä:
    12
    Hei mulla olis pieni ongelma headsetin korjauksen kanssa, malli on beyerdynamic mmx 300.
    Yritän oikean puolen kuulokkeen ajureitten johtoa pätkäistä ja lyhentää, sillä siitä ei kuulu mitään paitsi jos johdon juurta vääntää.

    Koska juuren vääntämisestä tulee ääni takaisin aattelin että se olisi jossakussa johoista 1,2,3,4 tai 5 vikana. Sinisessä se ei ainakaan voi olla syynä sillä repäisin sen vahingossa irti koteloa avatessa ja kun tuossa kokeilin sitä sorkkia niin siitä näytti tulevan sähkö kuulokkeisiin, luulen että kakkos ja kolmos johdot ovat saman sorttisia sähköä tuovia johtoja ja että vika olisi sitten joko nelosessa tai vitosessa.

    Kuva on siis vasemman puolen kuulokkeen kotelosta. En uskalla oikein mitään tehdä noille kun pelkään että jonkin sortin oikosulku voi tulla. Osaako kukaan kuulokkeitten korjauksesta enemmän tietävä sanoa mitä nuo 1,2,3 johdot teoriassa ovat ja miten johtoja 4 ja 5 kannattaa aloittaa pätkimään? Itse en ole koskaan suuressa skaalassa elektroniikkaa harrastanut niin on kaikki tämä aika hakusessa vielä.

    Edit: Sain korjattua kuulokkeet työkaverille viemällä :rolleyes:
    Johdon pätkäsi ja uusi liitännät, ja jep kuulemma juuri noitten lakattujen johtojen kanssa oli pikkutarkkuuden kanssa vaikeuksia. Saa nähdä tuleeko nämä nyt kestämään vai pitääkö loppujen lopuksi ostaa uudet kuulokkeet.
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 17.02.2017
  20. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Hankalia nuo piirilevyt, joista tehdään useaa eri mallia. Puuttuvia kompoja reilisti, jne.

    Googlailla en kehtaa, mutta kysessä siis liitännoiltään kuuloke- ja mikkiliitäntään menevä kapistus? Jos näin, niin mittaa karvat katkoksien varalta. Hajosivatko jotenkin johdon repäisyn tuloksena, vai ihan tuosta noin vaan? Nuo monesta lakatusta hiuksenhienosta "johdosta" tehdyt ovat kyllä kivan hankalia. Pinnijärjestyksen kun saisi selville, niin itse vaihtaisin tilalle kunnollisen johdon.
     
  21. Purunpää

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2012
    Viestejä:
    67
    Osram Substitube Advanced ST8A-1.2M 840 14W ja 2100 lm niin siitä tulee tasan 150 lm/W. Nää on Pureen verrattuna aika paljon tehokkaampia. Tuommoisia tuli 14 kpl hallin kattoon 36 W loisteputkien tilalle. Silmämääräisesti arvioiden ei tuo ainakaan hämärämmäksi tullut, tosin ne putket mitä siellä oli olivatten ikivanhoja ja paljon tunteja takana. Taulukkoarvojen mukaan (ei mitatut) siellä oli ennen 46900 lm ja 574W ja nyt 29400 lm ja 210W. Valaisimet olivat avoimia peilillisiä, joista on ritilät heitetty hemmettiin valoa syömästä jo aikoja sitten.
    Ihan kelvollisen sävyistä valoa niistä lähtee. Lämpenevät suunnilleen kädenlämpöiseksi, ettei luulisi ainakaan liikaan lämpöön kuolevan.

    Nämä tulivat Led Zentrumista saksanmaalta. Olisi varmaan paikallisesta sähköliikkestäkin tilaamalla saanut, mutta olivat vahvasti sitä mieltä että lediputkia ei kannata laittaa, ovat himmeitä ja lyhytikäisiä.
    https://www.led-centrum.de/LED-Leuc...hre/LED-Roehre-90cm-200041/4052899956148.html
    Lediputkissa näyttää olevan aika paljon eroja ja mitä minä olen kaupoissa nähnyt niin ne ovat olleet juuri tuollaisia 80-90 lm/W versioita, jotka eivät oikein pärjää loisteputkelle.
     
  22. Viliz03

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2007
    Viestejä:
    973
    No voi ny paska. Justiin tilailin 25W 3700lm philipsejä ebaysta ~24e/kpl hintaan. No philipseistä lähtee enemmän valoa kuin osrameista toki hyöysuhteen kustannuksella! :D
     
  23. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Kerroppas, kunhan putket tulee, että miten hilirinpsikset lämpeävät. Substituuban nuo peruspureversiot ainakin lämpeävät melko miedosti, kiitos lasisen putken. Muoviputkisina olisivat varmaankin samalla tasolla, kuin ohuelle levylle turatut "miljoona 5mm lediä rinnan ja sarjassa" kiinanpommien alkuaikojen turahdukset. Ledit hetkessä himmeitä, kohta sävyltään sinisiä ja sitten poikki.

    Outo muuten tuo hilipsi, hehän totesivat jo iät ja ajat sitten, että lopettavat kuluttajaelektroniikan teon/teettämisen. Siirtyisivät olevinaan vain "medical" -juttuihin. No eipä muutosta ole juuri näkynyt, kyllä hilikuraa edelleen myydään perusromuloissa.
     
    Viimeksi muokattu: 11.02.2017
  24. Jimi

    Rekisteröitynyt:
    24.02.2000
    Viestejä:
    694
    Kuinka vanhoista laitteista kannattaa ottaa konkkia talteen uusiokäyttöä varten?
     
  25. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Riippuu lyyteistä ja niiden oletetusta rääkistä ja käyttölämpötilasta.

    Esim. NCC:n KMG-sarjalaista en missään tapauksessa ota talteen, koska ovat paskoja. KME vieläkin surkeampi.

    Taasen esim. NCC: tytäryhtiö Sam Youngin LX-alkuinen sarja on usein ihan ok ja ovat kosteita ja vaaleita sisälmyksiltään.

    CrapXonit, Samxonit, jne. suorilta roskiin tai serriin. Roskis mainittu, koska muistaakseni Nichiconin (vai olikohan NCC:n) ohjeissa oli, että korttia valmistaessa esim. pudonnutkin elko kuuluu "landfilliksi", ei saa käyttää. Japanilaiset kuitessii aika tarkkoja, että mikä on ongelmajäte ja mikä on kaatopaikkajäte. Ja ihan kuin lattialle pudonneelle elkolle sattuisi mitään, ellei jotain todella isoja lasketa...

    Kannattaa hankkia vaikka MTester, jos enemmälti vanhoja elkoja dyykkaa. Tuossa johonkin linkki: http://www.ebay.com/itm/LCR-T4-Mega...acitance-ESR-Meter-With-Shell-W-/222235430386

    Editín editti: Meni väärään ketjuun.
     
    Viimeksi muokattu: 13.02.2017

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti