Yleinen Thinkpad säie (Edellinen T40 säie)

Viestiketju alueella 'Kannettavat tietokoneet: PC & Mac' , aloittaja AIF, 19.11.2008.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. jjx

Rekisteröitynyt:
    23.12.2001
  2. Duba

Rekisteröitynyt:
    30.08.2013
    Ostin tuossa kuukausi sitten Lenovo Thinkpad EDGE E330 i5 3g version. Olin monessa suhteessa hieman epäileväinen mutta onneksi useat tuttuni vakuuttivat etten iske käsiäni schaisseen.

Kuukauden käyteltyäni en voi todeta muuta, kuin että ei mennyt rahat hukkaan. Koneen sisällä 7 Pro, 8 Pro mukana levykkeillä. Sain ostohetkellä mukaan 4Gb muistikamman hintaan 15€ joten nyt siis hulppeat 8Gb muistia. Ja TOISIN kuin useissa spekseissä ja mainoksissa ilmoitetaan niin tämä tukee aina 16Gb asti.

Tatti toimii loistavasti eikä ollenkaan jähmeä tms. Näppäimistö kerrassaan mahtava vrt edellinen Acer. Kokona tämä 13.3" on itselleni passeli. Ja mitä näyttöön tulee niin kyllä tämä hyvä on vaikka sekin alkuun epäilytti.

3g oli asia jonka kanssa hieroin ohimoita viikonlopun yli ja sekin oli amatöörimoka eli APN piti muuttaa Elisan asetuksesta saunalahden omaan. Liittymäni tuossa on Saunalahden Tablet mikäli se jotakuta kiinnostaa sillä aika satunnaista tämän kanniskelu tässä kohtaa maailmanhistoriaa vielä on.

Pelejä en suuremmin ole testaillut mutta näyttäisi ainakin selaimessa pelattavat FPS pelit rullaavan paremmin kuin hyvin ja mitä juutuubista katsellut niin hieman raskaammatkin pelit näkyisi pyörivän mikäli esimerkiksi tuo 4+4 muistit.

Optista asemaa en ole toistaiseksi kaivannut sillä kaiken matskun ja asennusmedian löytää netistä. Pari kappaletta USB3-muistitikkuja toki on kaiken varalta.

Kone ei tunnu kuumenevan millään eikä pidä käytännössä ollenkaan ääntä vaikka ajaisi testiohjelmia. Nyttenkin kone ollut sylissä useamman tunnin eikä kassihiki valu pitkin persvakoa.

Vielä 250Gt SSD tähän jossain välissä ja minulla on reilusti alle tonnilla mielestäni aika hemmetin pätevä peli.

En nyt oikeastaan muuta äkikseltään keksi mutta kysykää mikäli olette ostoaikeissa tai muuten vaan.

En voi muuta kuin suositella mikäli budjetti on 600€-900€ (en nyt muista näiden pienillä eroilla varustetujen mallien hintoja). Omani maksoi 764€ + 15€ lisämuisti.

3. Damsteri

Rekisteröitynyt:
    02.01.2008
    Ajattelin kertoa tänne havainnon jonka tein. Aikoinaan kun hommasin Lenovo X230:n ja Ultrabase Series 3 telakan, niin mistään ei löytynyt tietoa toimiiko koneen oma miniDP sekä telakan DP yhtäaikaa ja monta näyttöä X230:n Intel HD Graphcis 4000 näyttis tukee. No, nyt tuli sekin selvitettyä:

Nyt mulla koneessa kiinni telakan DP:ssä 30" HP:n näyttö DP-kaapelilla ja koneen omassa miniDP:ssä videotykki (akt. miniDP-DVI adapterin, DVI-kaapelin ja DVI-HDMI adapterien ketjutuksen kautta) sekä koneen oma näyttö.

Telakka lisää oikeasti toisen DP liitännän koneeseen, eli koneeseen voi kytkeä kaksi DP näyttöä! Näin ainakin tuon Ultrabase Series 3 kanssa, vaikka siinä muuten on samat liitännät kuin itse koneessa ja näyttää vain porttitoistimelle. Molemmat sekä koneen että telakan DP:t toimii yhtäaikaa, joka on varsin mainio juttu.

Integroitu Intel HD Graphics 4000 näyttis pystyy myös pyörittämään kolmea näyttöä yhtäaikaa. Sekä koneeseen että telakkaan jää vielä vapaa VGA liitäntä (näistä en tiedä toimiiko yhtäaikaa), joten jos haluaisi kolmannen ulkoisen näytön niin sen saisi VGA:lla, mutta sitten täytyisi disabloida koneen oma näyttö. Telakan avulla on siis mahdollista kytkeä tähän X230:een kolme ulkopuolista näyttöä: DP, miniDP ja VGA -liitännöillä.

4. Mandariini

Rekisteröitynyt:
    09.01.2003
    Jaksaako x230 pyörittää sulavasti laajoja 2D piirrustuksia autocad:ssä, jos käyttää telakkaa ja näyttönä 2560x1440? i7-3520M prossulla + 8gb muistilla varustettuna olisi kiikarissa työjuhdaksi. Entä minkä verran käytetystä kannattaisi maksaa telakalla, näppistaustavalolla, umts:lla, sekä ips-näytöllä varustettuna lähinnä saksan ebaystä tilattaessa?

5. Damsteri

Rekisteröitynyt:
    02.01.2008
    Suoraan en osaa tuohon sanoa, mutta ainakin tämä jaksaa pyörittää varsin nätisti Civilization V:sta 2560x1600 resolla low/medium grafiikoilla. Joten luulisi pärjäävan autocadissa, joskin ei ole tosiaan omakoht. kokemusta.

Telakka on pirun kallis erikseen ostettuna, mutta paketit joissa telakka tulee koneen mukana on siihen nähden edullisia eikä hintaeroa telakattomaan malliin ole paljoakaan. Joten kannattaa etsiä tuollaista mallia käytettynä jossa on tullut tuo Ultrabase mukana. Itse ostin mallin jossa on tuo paras prossu ja IPS näyttö, mutta itse päivitettävät osat huonot, eli HDD ja vain 4GB muistia. Nuo sitten päivitin SSD:n ja 16GB:iin (muisti oli halpaa tammikuussa, 16GB sai <90€).

6. Mandariini

Rekisteröitynyt:
    09.01.2003
    Päivittäminen ei ole ongelma. Pitääkin suunnata katse HDD:llä + 4gb varustettuun malliin.

Mitä pidät näytön resoluutiosta, onko liian pieni? X240 olisi ovella, mutta maksaa mansikoita paremmalla prosessorillaan ja on siltikkin hitaampi kuin x230...

7. Damsteri

Rekisteröitynyt:
    02.01.2008
    Resoluutio oli se mulla se suurin syy miksi harkitsin pitkään tämän ostoa. Resoluutio tuntuu turhauttavan pieneltä, mutta niin olisi takuulla tuntunut 1920x1080 resokin, koska olen viim. 5v tottunut kotona käyttämään 2560x1600 resoa. En voi puolueettomasti sanoa resosta onko se pieni, mutta pienihän se on. Ihan hyvin tällä on pärjännyt, koska harvemmin olen joutunut turvautumaan pelkästään koneen omaan näyttöön kun on tarvinut tehdä jotain vaativampaa koneella. Työntekoon pelkkä koneen näyttö on kyllä varsin pieni, riippuen toki mitä tekee. Esim. ohjelmointihommissa tykkään pitää paljon ikkunoita auki kun tuota työpöytätilaa on aina ollut runsaasti, mutta läppärin kanssa se ei onnistu. Kuitenkin näytön fyysinen koko on aika pieni, joten mm. foorumia lukiessa esim. bussissa täytyy selaimesta vaihtaa suurempi fontti, jotta lukeminen helpottuu. Suuremmasta resosta näin pienellä näytöllä ei siis hyötyisi niin paljoa.

Ja tosiaan, itse yllätyin että Lenovon tosiaan tarjosi muuten parhaita osia, mutta HDD + 4GB kombolla. Tuo oli siis selkeä ykkösvalinta mulle, koska oli edullisesti hinnoiteltu (n. 1600€ telakan kanssa). Tuossa menettää toki onsite-takuun, joka esim. SSD:llä tai muisteilla jotka toimitetaan koneen mukana on. Mutta onhan niissä itse ostetuissakin normi takuu silti.

8. johnspawn

Rekisteröitynyt:
    05.05.2005
    Tuli ostettua käytetty Thinkpad X230 sohvasurffailuun. Mistä tietää onko tässä 3G-modeemi ja miten se toimii? :D

9. Damsteri

Rekisteröitynyt:
    02.01.2008
    Itse en ole tuota käyttänyt ollenkaan, ei ole ollut ylimääräistä sim-korttia datayhteydellä uhrata koneelle, vaan olen ainoastaan käyttänyt luuria wlan-hotspottina. Helpoiten tuon kortin olemassaolon näkee varmaan laitehallinnasta, sieltä se löytyy Network Adapters kohdan alta, esim. itselläni näkyy siellä "H5321 gw Mobile Broadband Driver", eli tämä kortti tarkalleen: Ericsson H5321 gw Mobile Broadband Module - ThinkWiki. Lisäksi Ports (COM & LPT) kohdan alta löytyy kortin käyttämät portit. SIM-korttipaikka on akun alla ja itse korttipaikka on koneessa vaikka modeemia ei olisikaan asennettu.

PS. Pieni erikoisjuttu tuossa on se että ainakin tuo minun koneessani oleva Ericssonin modeemi sisältää myös GPS:n, ja GPS:ää voi käyttää myös ilman SIM-korttia.

Hallintaan voisi kokeilla ainakin Lenovon omia softia?

10. johnspawn

Rekisteröitynyt:
    05.05.2005
    Tattis, eipä tässä näköjään modeemia ole mutta sim-kortin paikka löytyi. Pitänee hommata jostain modeemi.

11. Damsteri

Rekisteröitynyt:
    02.01.2008
    Jos ei näy laitehallinnassa, kannattaa tarkistaa vielä ettei ole disabloitu biossista (jos tuo onnistuu, en ole tarkistanut). X230:ssähän on kaksi korttipaikkaa, joka hieman rajoittaa korttiyhdistelmiä. Itselläni noissa sloteissa on tuo 3g-modeemi ja WLAN-kortti (Suomessa yleisin yhdistelmä jolla on myyty). Jos sulla on koneessa esim. mSATA SSD, niin silloin yleensä se vie nimenomaan 3g-modeemin paikan.

Joudut joka tapauksessa avaamaan koneen ennen modeemin ostamista, koska sun pitää tarkistaa onko koneessa ollenkaan modeemin vaatimaa antennia näytön kehyksissä. Tuon näet vain avaamalla koneen ja tarkistamalla tuleeko sinne korttipaikalle antennin johdot. Tässä yksi ohje korttien vaihdosta: PCI Express Mini Card for wireless WAN or mSATA solid-state drive removal and installation - ThinkPad X230 and X230i. Lisäksi pitää muistaa että Lenovoissa on biossissa listattu mitkä kortit on sallittuja, eli ns. whitelist. Bios blokkaa kaikki muut paitsi whitelistillä olevat kortit.

12. bb12

Rekisteröitynyt:
    23.12.2012
  13. Piti palauttaa tuo macbook pro retina pois, ei oikein iskenyt. Nyt olen tässä pähkäillyt et ostaako tuon X240 vai tuon T440s, näyttö tuossa X240 ei ole niin hyvä eikä tuosta T440s löydy oikein vielä arvosteluita. Verkkokauppa.com on aika suolainen hinta tuolla T440s i7 prossulla. Tuota Samsungin Ativ Book plussaa kuin katoin, mutta minusta siinä oli tuo näppis vähän turhan tiheässä, perusmalli tuosta oli käytössä vähään aikaa.

14. Aquarius72

Rekisteröitynyt:
    16.12.2009
    Pähkäilin kanssa kovasti läppärin hankintaa, kun onnistuin rikkomaan näytön nykyisestä X61s koneestani. Vaihtoehtoina olivat Macbook pro, Thinkpad X220,X230,T420 ja T430.

Päädyin lopulta tilaamaan ebaysta tuon X230:n. Lisäksi tilasin siihen suominäppiksen sekä telakan, jolloin tuo läppäri korvaa myös nykyisen pöytäkoneen.

Noita X230:ä saa tällä hetkellä ebaysta jopa alle 500&#8364;:lla, joka on minusta varsin edullinen hinta. Aioin vaihtaa kovalevyn SSD:ksi ja tulevaisuudessa tilaan ja vaihdan tuohon vielä mahdollisesti IPS panelin...?

15. Minä nyt pähkäilen tuon t440s kanssa, ottaako kosketusnäytöllisen vai perus mallin. Tuota T540p katoin myös mutta on aikaa kookas, näyttö on kyllä hyvä 15.6" 2880x1620.

16. CoreFusion

Rekisteröitynyt:
    11.06.2003
    Paljonkos tuli X230:lle posti- ja muita kuluja kun tuolta ostit? Itsellä töissä koneena X230 ja siihen tykästyin siinä määrin, että voisi vanhan T42:sen vihdoinkin korvata moisella jos noinkin järkihintaan laitetta saa.

17. TERRE

Rekisteröitynyt:
    20.05.2003
  18. luukkonen Banned

Rekisteröitynyt:
    29.01.2005
    Olen ajatellut läppärin ostoa n.200-300€ hintaluokassa, ensimmäinen vaihtoehto olisi Chromebook uutena ja toisen käytetty vain ja ainoastaan IBM Txx.

Yhden t40 ibm:n olen omistanut ja mitään pahaa sanottavaa siitä ei ole ja nyt katsellut että josko hommais Cruzbrokerista t61

Cruzbroker verkkokauppa | Tietokoneet | Viihde-elektroniikka | komponentit | ohjelmistot

Saako tuohon laitettua SSD kovalevyä, saisi huomattavsti nopeutta lisää!?

Mitä versiota kannattaa etsiä jos tuohon T61 päädyn?

19. Kuningashillo^2

Rekisteröitynyt:
    05.04.2003
    Aika suolainen hinta noinkin iäkkäästä koneesta. Yli 150e en enää maksaisi mistään t6x-sarjan vehkeestä. Jos nyt sellaisen kuitenkin päättää hankkia niin kannattaa ostaa Intelin integroidulla grafiikkapiirillä (X3100) oleva versio, koska Nvidian piirillä varustetuilla on tyyppivikana ennenaikainen lahoaminen.

250e pitäisi saada hyvin varusteltu T400/T500 tai sitten karvalakki T510/T410. Katsele vaikka murosta - viikoittainhan noita on myynnissä.

20. jjx

Rekisteröitynyt:
    23.12.2001
    Olettaen että tuossa on SSD (massamuistin koosta voisi päätellä että on) niin näyttää ihan hyvältä.

Pari asiaa joita voi harkita
    - Win 7 vai sittenkin 8(.1)
    - Jos haluaa sisäänrakennetun 3G (vai onko se jo 4G?) niin helpoiten se onnistuu kun hankkii suoraan sopivanlaisen laitten.

21. TERRE

Rekisteröitynyt:
    20.05.2003
    - kovo on SSD
    - Winukka 8:n lisenssi ja media tulee mukana
    - koneessa on sisäänrakennettu 3G/HSPA+ modeemi

Tuolta löytyy tarkempia tietoja: SystemaStore - LENOVO ThinkPad T440p i7-4700MQ (SE) -

22. peto2220

Rekisteröitynyt:
    15.06.2011
    Mulla on ThinkPad T500 WXGA (1280x800) näytöllä. Läppäriä on saanut myös WUXGA (1920x1200) näytöllä. Bongasin Ebayssa noita parempia näyttöjä eivätkä tunnu maksavan "juuri mitään" joten houkuttais sellainen tähän laittaa mutta onko sellaisen asennus aivan Plug&Play tai saako toimimaan ylipäätään?

Läppäreitä olen kyllä purkanut ja koonnut mutta en ole ikinä asentanut muita kuin alkuperäisiä tai vastaavia osia. :think:

23. peto2220

Rekisteröitynyt:
    15.06.2011
    Ei kukaan tiiä mitään? :confused:

24. Sterner Regnix

Rekisteröitynyt:
    10.09.2002

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome