Xiaomi Mi Band 1S, todella halpa aktiivisuusranneke

Viestiketju alueella 'Käyttäjien tuotetestit' , aloittaja japo2101, 20.06.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. japo2101

Rekisteröitynyt:
    01.07.2012
    Mi Band 1S & paketti

Xiaomi Mi Band 1S on eroaa alkuperäisestä Mi Bandistä vain sykemittarin osalta, joka on tuonut uuteen laitteeseen millin lisää paksuutta ja korkeutta. Leveys on puolestaan tullut 0.4mm alas. Painoa on tullut 0.5g lisää. Ostin laitteen Ebaystä alle 12 euron hintaan toimitettuna lähimpään postiin. Kotiin asti paketti ei tullut koonsa takia.
    Paketti on hyvin simppeli harmaa pahvilaatikko joka oli kuplamuovikirjeen sisällä. Paketissa on itse laite, ranneke, usb-latausjohto ja kiinan kielinen ohjelipuke. Oma laitteeni saapui tyhjällä akulla joten täytyi ladata akkua hetken aikaa että pääsi laitetta käyttämään.

Laite
    Itse laite on hyvin pieni ~14x10x37mm alle 6 grammaa painava ip67 suojattu alumiinikannella varustettu muovikapseli. Laitteen toisessa päädyssä on kaksi latauspinniä jotka menevät rannekeen sisään. Laitteen päällä alumiinikannessa on kolme valoa. Laitteen akku kestää valmistaja mukaan 30 päivää. Itsellä on ollut laite 15 päivää ja akkua on jäljellä 62%, eli arvio on hyvin todellinen. Puhelimen akkukesto saattaa heikentyä heiman koska ranneke yhdistyy käyttäen Bluetooth 4.0 LE teknologialla puhelimeen.

Rannekke on aika lyhyt, noin 21 senttiä pitkä isoimmillaan. Ranneke on tehty TPSiV-materiaalista, eli rannekkeen ei pitäisi aiheuttaa mitään allergisia reaktioita, olla anti-bakteerinen ja kestää UV-säteilyä. Ranneke on vähän joustava, synteettinen muoviranneke. Kiinnitysmekanismi on mallia ”Tappi reikään,” eli rannekkeessa on useampi reikä ja toisessa päässä metallitappi joka kiinnittyy kohtuu tukevasti kiini. En kuvailisi ranneketta mukavana, mutta ei se ole niin epämukava että sitä ei voisi pitää 24/7 päällä. Ranteen alle tuleva kiinnitysmekanismi haittaa joskus tietokoneella ollessa. Laiteen mukana tulee musta ranneke, mutta muun varisia rannekkeita saa alle kahden euron hintaan. Vähän enemmän (~7€) maksamalla saa nahkaisia rannekkeita.

Ohjelmisto
    Xiaomin oma Mi Fit-sovellus on 38 megatavun kokoinen hallintaohjelma rannekkeelle. Ohjelma vaatii vähintään Android 4.4-version tai iOS 7-version. Play storessa on useampia eri sovelluksia mutta keskityn tässä valmistajan omaan sovellukseen. Yhdistäminen rannekkeen ja sovelluksen välillä on helppoa mutta hidasta, sovellus etsii todella kauan laitetta. Sovellus vaatii Xiaomi käyttäjän luomista ja kysyy alussa perustietoja kuten sukupuoli, ikä ja paino.

Etusivulla on sen päivän askeleet joka on muutettu kaloreihin ja metreihin, tämän teidon ympärillä on rinkula joka täyttyy päivän mittaa askelista. Kun rinkula on täynnä, olet saavuttanut päivän askeltavoitteen, joka on säädettävissä. Alempana sivulla on viimeyön unen tiedot, laite kertoo unen kokonaismäärän ja syvän unen määrän. Tässä laite on kohtuullisen tarkka. Unitietojen jälkeen on painokäppyrä, paino tosin pitää itse päivittää sovellukseen manuaalisesti. Xiaomin omalla vaa’alla paino todennäköisesti päivittyisi automaattisesti. Viimeisenä on viimeisin mitattu pulssi ja tavoitesarja, tavoitesarjan idea ei ole aunneut minulle. Ranneke on todella huono sykemittari, mittaustulokset ovat olleet itsellä kaikkea 32 ja 212 sängyssä levätessä.

Toisella sivulla on hälytysasetukset. Laite voi täristä puhelun saapuessa, tiettyjen sovellusten tehdessä ilmoituksia, tekstiviestien saapuessa ja itse asetettujen hälytysten soidessa. Hälytykset ovat siinä mielessä hyviä että niistä ei lähde mitään ääntä vaan laite alkaa täristä ranteessa. Tärinä on ollut itsellä ainakin riittävä herättämään minut. Toisella sivulla on myös ohjeet puhelimen näytön avaamiseen rannekkella, laitteen näkyvyys asetus ja kolmansien osapuolien (WeChat, Google Fit ja Sina Weibo) pääsy rannekkeen tietoon. Viimeisellä sivulla on profiili, laite ja sovellus asetukset. Sieltä voi myös lisätä lisää Mi urheilulaitteita, saada ranneke värisemään ”Find Band”-toiminnolla ja vaihtaa näytettäviä yksikköjä.

Loppumietteet
    Laite on todella halpa aktiivisuusranneke, joka tekee tehtävänsä loppupeilessä kohtuullisen hyvin. Vaikka enemmän maksamalla saa varmasti parempaa ja mukavampaa, mutta itse en ole maksamassa paljoa tiedosta jota ilman olen kyennyt elämään pitkälle toistakymmentä vuotta ja tämä laite kykenee kertomaan ne minulle alle 20 eurolla. Sykemittarilla ei tee yhtikäs mitää joten suosittelen ottamaan vanhemman version jos saat sen yhtään halvemmalla.

Edit: 10.7.2016 - Parempi ranneke

Tämä koskee tätä mallia. (A Black) ~7€

Ranneke

Kyseinen ranneke on omiin käsiin oikeaa nahkaa ja ruostumatonta terästä. Se ei aiheuta mitään vau efektiä laadullaan tai ulkonäöllään, mutta on laadullisempi parempi kuin alkuperäinen ranneke. Fyysinen säätö rannekkeessa on sama kuin alkuperäisessä. Painoa rannekkeella laitteen kanssa on 26g. (vs 15g alkuperäinen) Laite kiinnitty rannekkeeseen jousimekanismin avulla.

mielipiteet

Vaihtoranneke on mukavampi kädessä kuin alkuperäinen, mutta painoa on todella paljon enemmän ja rannekkeen olemassaolon huomaa paljon useammin kuin alkuperäisellä rannekeella. Vaihtorannekken kanssa en menisi suihkuun vaikka se kaiken järjen mukaan pitäisi kestää se, nahka vain muuttuu ilkeäksi iholle ollessaan märkä. Jousisysteemin ruostumattomuudesta ei myöskään ole varmuutta. Laitteen saaminen rannekkeeseen on vähän vaikeaa mutta laite ei tule sieltä vahingossa pois. Tärinän huomaa samalla tavalla kuin alkupräisessä rannekkeessa. Nahjaranneke näyttää omaan silmään paremmalle kuin alkuperäinen kumiranneke, kuitenkin itse pidän alkuperäisestä rannekkeesta enemmän juurikin tuon extrapainon takia, huomasin ottavan rannekkeen pois useasti kun pitkän päälle extrapaino ranteessa alkoi ärsyttää, vaikka lyhyellä aikavälillä vaihtoranneke on mukavampi kuin alkuperäinen.

Viimeksi muokattu: 10.07.2016
  2. hermannipelle

Rekisteröitynyt:
    01.04.2013

Jo tuo värinäherätys kuulosti liian hyvältä ja tuo hinta tietty aidosta.

3. ezio

Rekisteröitynyt:
    31.05.2010
    poistoksi

Viimeksi muokattu: 08.12.2016
  4. japo2101

Rekisteröitynyt:
    01.07.2012
    Tuossa värinässä on myös se hyvä puoli että puhelinta voi pitää repussa huvipuiston vesilaitteiden välillä yms. ja silti tietää jos tulee viestiä/puhelua

Tosiaan on olemassa Mi Band 2, jossa on mm. näyttö. Se on vain huomattavasti kalliimpi yli 40€ hintalapulla ja saatavuus on todella huonoa.

5. hermannipelle

Rekisteröitynyt:
    01.04.2013
    1S kestää akku pidempään ja ihan hyvä kello mulla on tuossa Vivofit 2:ssa. Ajattelit käyttää molempia yhtä aikaa. Neljä kertaa isompi sijoitus kellosta.

6. hsalonen

Rekisteröitynyt:
    15.08.2009
    Minulla on tuo ja ykkönenkin. Pidän sitä vanhempaa versiota, kun en tarvitse sykemittaria.

Pieniä lisäyksiä:
    • Tarvitsee Android puhelimen. Miksi tabletti ei kelpaa?
    • Käyttää bluetooth 4.0, ihan halvimmissa puhelimissa ei ollut vuosi sitten..
    • Oli kerran kuukauden pöydällä, akkua oli yli 50% jäljellä..
    • Jos on pieni kaveri, niin sydämensykettä voi olla hankala saada
    • Jos on karvakäsi, niin sydämensykettä voi olla hankala saada
    • Tuohon oli saatavilla muitakin ohjelmia, kuin Xiaomin oma, mutta vuosi sitten eivät tukeneet yöunen seurantaa tai sykettä

7. japo2101

Rekisteröitynyt:
    01.07.2012
    En näe syytä miksi ranneke ei toimisi tabletin kanssa. Xiaomin sivuilla lukee että toimii millä tahansa Android 4.4+ laitteella missä on bluetooth 4.0. iOS puolella on puhetta iPhonesta, en siitä sitten tiedä toimiiko iPadillä.

Verkkokaupan viidessä suosituimmassa alle 200€ maksavassa puhelimessa näyttää olevan BT4.0, tilanne näyttää parantuneen vuoden aikana. Eihän se yhtään lämmitä jos sulla on se vuoden vanha puhelin...

Akku joo on aika vakuuttava. Olen aika paljon sykkeen ja "fin band" toiminnoilla leikkinyt.

Sykettä tää ny ei mittää mitenkää järkevästi.

Viimeiseen kohtaan en osaa sanoa mitään, Xiaomin oma on riittävän hyvä minulle. Mitä olen muita katellut niin osa taitaa vaatia tuon alkuperäisen sovelluksen toimiakseen

8. hsalonen

Rekisteröitynyt:
    15.08.2009
    @japo2101 koetapa millä vaan Android-tabletilla - petyt pahasti.. Ihan tuoltakin voit käydä katsomassa yhteensopivuustietoja:
    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.xiaomi.hm.health&hl=fi

iPhonea en omista, mutta iPad 2:lla ei toiminut. Siinä on kyllä ikivanha bluetooth, joka voi olla syynä.

Lähinnä lähisukulaisilla on Nokia ja Lumiat, mutta kuitenkin Android-tabletit.. No, eivätpä saa tätä joululahjaksi..

9. Con4

Rekisteröitynyt:
    20.02.2009
  10. hsalonen

Rekisteröitynyt:
    15.08.2009
  11. japo2101

Rekisteröitynyt:
    01.07.2012
    Jos tiedät vastauksen kysymykseen, kerro vastaus, älä kysy. iPad 2:lla ei toimi kun siinä on bt2.1. Ja näyttää nuo olevan Nokiatkin olla yhteensopivia.

12. hsalonen

Rekisteröitynyt:
    15.08.2009
    En oikeasti tiennyt, että Nokiat on saaneet tuen.. Ei varmasti ollut viime vuonna, kun joululahjoja mietin..

Nyt tämmöinen vaikuttaa taas hyvältä lahjalta. Vastaavat tuotteet Suomessa maksavat lähemmäs satasen..

Minulla on iPad2, Shield Tablet, Mi4C ja Huawei Y360 täällä nurkissa. Vain niillä voin testata.

13. japo2101

Rekisteröitynyt:
    01.07.2012
    @hsalonen viittasin tolla tiedolla tuohon tabletin tukeen. Mutta tosiaan näin kaikille muillekkin vaikka jouluun onkin puoli vuotta aikaa, tämä on aika kiva joululahja/synttärilahja jollekkin.

Ja tohon sun varmuuten että ei olisi ollut viimevuonna, ensinmäinen arvostelu sovellukselle on tehty 1.5.2015. Noh, ensijouluna sitten. Sit voi vaikka tilaa kivanväriset rannekkeet eri perheenjäsenille niin tietää mikä on kenen.

14. hsalonen

Rekisteröitynyt:
    15.08.2009
    En minä vaan löytänyt.. Ehkä en vaan osaa etsiä Windows-kaupasta.

Kannattaa ottaa vähän rennommin ja kaikki, mitä internetissä lukee, ei välttämättä ole absoluuttisia totuuksia.

15. Moije

Rekisteröitynyt:
    01.10.2004
    Hyvä arvostelu ja kokemusten jako, kiitos!
    Itselläni oli joskus eka versio ja mietitytti onko tuosta sykemittarista mihinkään. Kuten arvata saattoi niin tässä hintaluokassa tuskin löytyy mitään oikeasti toimivaa sykkeen mittaukseen.

16. hsalonen

Rekisteröitynyt:
    15.08.2009
    Nämäkin päivittyvät koko ajan. Kuten @japo2101 sanoi, noin 40€ saa Mi Band 2:n, jossa on näyttö ja uudempi versio. Sen hinta laskee vielä alle 30€, mutta voi mennä ensi vuoteen..

PS. Jos on laiska ja on tavoite, ei tarvitse kävellä - käden ravistaminen riittää.

17. Moije

Rekisteröitynyt:
    01.10.2004
    Laiska toki olen, mutta maratonia juostessa ei tuo tavoite eli maaliin pääsy tietyssä ajassa täyty pelkästään käsiä heiluttamalla :)
    Tosiaan ihan hauska lelu tuo Mi Band on. Kohtuu hyvin mittaa askeleet pitkälläkin lenkillä ja unenseuranta on hämmästyttävän tarkka.

18. hermannipelle

Rekisteröitynyt:
    01.04.2013
    [QUOTE="hsalonen, post: 1717477952]

PS. Jos on laiska ja on tavoite, ei tarvitse kävellä - käden ravistaminen riittää.[/QUOTE]

Itse asiassa tuo on ärsyttävä ominaisuus esim. Vivofitissä, että ei huomioi juostessa, jos kädet ei normaalisti heilu esim. lastenkärryjä työntää samalla.
    Toivottavasti tuo Mi Band mittaa paremmin.

Pitääkö tuo Mi Band olla jatkuvasti Bluetooth yhteydessä puhelimeen, että mittailee mitään?

19. ezio

Rekisteröitynyt:
    31.05.2010
    poistoksi

Viimeksi muokattu: 08.12.2016
  20. Obi-Lan

Rekisteröitynyt:
    17.01.2007
    Oliko tuossa herätysten suhteen jotain älyä, koittaako herättää kevyen unen aikana tms?

21. japo2101

Rekisteröitynyt:
    01.07.2012
    Jossakin luki että tässä pitäisi olla se, mutta omasta sovelluksesta ei löydy siitä kohdasta mitään. Onko mahdollisesti jossain vanhemassa sovellusversiossa tai jotain? Jos joku muu voisi katsoa omasta sovelluksestaan?

22. hermannipelle

Rekisteröitynyt:
    01.04.2013
    Tuli tuo laite, mutta kovasti oli ongelmia bluetooth yhteyden kanssa ZTE Blade Vec 4G luurin kanssa niin se oli sitten jatkuvaa laitteen hakemista(puhelimen buuttaus auttoi). Eihän siinä sitten tietojakaan juuri saanut. Kokeilin herätystä niin ei toiminut ja johtui aika varmasti tuosta paskasta puhelimesta.
    Sitten kun kokeilin Samsung Galaxy S3 4G luuria niin heti oli yhteyksissä tuohon Mi Bandiin. Molemmissa luureissa on Bluetooth 4.0 ja Android versio molemmissa vähintään 4.4.

Pitää viedä tuo ZTE takuuhuoltoon. Veikkaan, että tuo puhelin on jo juosten kusten suunniteltu. Kamerakin sellaista kuraa.

Edit: Tehdaspalautus auttoi ZTE:lle ja näyttää toimivan bluetooth mukisematta.

Viimeksi muokattu: 03.07.2016
  23. hermannipelle

Rekisteröitynyt:
    01.04.2013
    Tulipa vertailtua:

Vivofit 2 7395ask 5,8km 1739cal
    Mi Band 1S 7019ask 5,5km 460cal

Vivofit 2 manuaalisuus on hyvä, kun voi itse määritellä nappulaa painamalla milloin lähti juoksemaan ja milloin lopetti eli oli nyt hieman yli 18 minuuttia. Mi Band ilmoittikin tunnin verran aktiivitilaa ei kuitenkaan kävelyä, jota myöskin löytyy ennestään. Google Fit sitten 1S:stä, että 9min ennätyksenä pisimmän juoksuajan sekä 9min pisimmän pyöräilyajan. Kyllä mä aika tasaisesti juoksi tuon 18min..mistä hitosta se repäisi, että pyöräilin samanaikaisesti, kun juoksin?

Yllätyin, että Vivofit 2 näyttää enemmän kilometrejä, kun siinä on kuitenkin joku raja tuossa 13,1km/h, että siitä yli ei mitata mitään. Satuin vaan hieman matkaa juoksemaan kovemmin. Pitää seuraavaksi kokeilla, jos 1S mittaisi rullaluistelumatkan joten kuten edes +-1km tarkkuudella. Vivofit 2 ei mittaa yhtään mitään rullaluistelusta. Mitään km/h juttuja tuo 1S ei esitä.

1S esitti kyllä realistisemman uniajan. Voi olla, että Vivofit 2 poimi mikrounet ja kaikki. Siinähän on kevyet ja syvät unet erikseen.

Sitten tuo pulssi. Hassu turhake tuossa. Olisivat senkin resurssit säästänyt tuohon km/h mittaukseen.

24. hermannipelle

Rekisteröitynyt:
    01.04.2013
    Kummankaan puhelimen kautta ei toiminut tuo vibraherätys. Toki se toimii, jos on ollut vaan hetken sammuneena puhelin.

Pystytkö japo testaamaan tuota ominaisuutta?

25. japo2101

Rekisteröitynyt:
    01.07.2012
    Itsellä toimii tuo herätys niin että laitan sen illalla ja sitten herättää aamulla. Jotain 8 tuntia näiden tapahtumien välissä.

Tipahti postiluukusta tänään parempi nahkaranneke, voisi siitä kirjoitella jossain välissä tänne enemmänkin.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen