Webasto ei käynnisty ajastuksesta, mutta manuaalisesti laitettuna lähtee päälle (Ratkennut)

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Mauno91, 10.01.2018.

  1. Mauno91

    Rekisteröitynyt:
    09.03.2010
    Viestejä:
    557
    Moro. Eli ongelma olisi seuraavanlainen, että webasto ei lähde ajastuksesta päälle, mutta manuaalisesti lähtee, kun on itse ohjaamossa. Kello on säädetty oikeaan aikaan. Auto on vuoden 2004 mercedez benz c180 bensakoneella. Osaisiko joku kertoa mistä kyse ja onko vaikea korjata. Korvauksen voin maksaa osaavalle henkilölle keneltä löytyy kokemusta webastoista ja jos löytyy jonkinnäköinen vikakoodin lukija, millä ongelma voisi ratketa.
     
  2. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 399
  3. Mauno91

    Rekisteröitynyt:
    09.03.2010
    Viestejä:
    557
    Kiitoksia, en ollut katsonut. Monia juttuja kyllä lukenut mahdollisista vioista/ongelmista ja näyttäisi nyt, että vika olisi auton ohjelmoinnissa/päivityksessä tai sitten pitää nollata tuo webasto alkuperäisiin asetuksiinsa. Onnistuuko sen nollaus ottamalla kaapelit pois akulta vai miten, jos jollakin olisi tietoa asiasta?
     
  4. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 399
    Ainakin oma Eber nollaa asetuksensa kun irroittaa sulakkeet hetkeksi.
     
  5. timitomi

    Rekisteröitynyt:
    15.09.2013
    Viestejä:
    1 851
    Akunlataus on joskus liian pieni, niin akku ei lataudu riittävän täyteen webastolle. Webaston ei silloin sallita käynnistyä.

    Lataus pitää olla min 14.4 V tyhjäkäynnillä, niin se on ok. Jos on alle 14V, se on todennäköisesti ongelman syy.
    Mittaus onnistuu ihan ~10€ biltema voltti/yleismittarilla
     
  6. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 399
    Eiköhän tuo minimi 14.4V ole vähän liioittelua. Kyllä pitäisi lähteä käyntiin 12 Voltin molemmin puolin vielä kevyesti.

    EDIT: Jaa, tarkoitit ilmeisesti latausjännitettä ja sitä kautta mahdollisesti akun huonoa latausta.
     
    Viimeksi muokattu: 12.01.2018
  7. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 318
    Esim Audi A6:ssa on 13.8V lataussäädin, Audi 80:ssä 14.0V. Ei siis tarvii olla min 14.4V.

    Toki siitä voi olla hyötyä että on kovempi jännite, mutta ei mulla ainakaan ole webasto hyydyttäny vanhaa Audia.
     
    Viimeksi muokattu: 12.01.2018
  8. timitomi

    Rekisteröitynyt:
    15.09.2013
    Viestejä:
    1 851
    Audin latauksesta en tiedä. Mutta normi auton akun latauksesta ehkä jotakin
    Laitetaan tähän kuitenkin exiden ohjeita , niin ei tarvi jauhaa ihan turhaan.
    Mikä ketjun aloittajan ongelma on, en tiedä. Mutta itse tarkistaisin ensin akun ja latauksen kunnon, vasta sitten miettisin esim huoltoon viemistä. Webasto huollot saattavat joskus maksaa yllättävän paljon, kun arvailevat vikaa.

    Tässä exiden sivulta kopioitua:

    Akun lataus

    ”Normaalin latausjännitteen 12 V: n järjestelmässä tulee olla 14,2 - 14,4 V lämpötilassa +25 °C akun napojen väliltä mitattuna moottorin käydessä 2000 r/min ja lähivalojen ollessa päällä.

    Latausjännitteen pitää lisäksi nousta 0,3 V jokaista lämpötilan kymmenen asteen laskua kohti, muuten akku ei varaudu kunnolla. ”


    http://exide.fi/wp-content/uploads/sites/15/2014/11/Exide_fi_Teknisk_info.pdf
     
  9. Mauno91

    Rekisteröitynyt:
    09.03.2010
    Viestejä:
    557
    Kiitoksia vastauksista. Ongelmana on siis ettei webasto lähde aamuisin käyntiin ajastimella, vaan auto on kylmä kun tulen autolle. Pitää melkeen sähkömies kaverilta kysästä, jos tulis mittaamaan akun jänitteen mittarilla, kun itse en omista ja sähköhommelit muutenkin hataralla pohjalla itsellä. Akku pitä laittaa vaihtoon sitten, jos jänitteet ei riitä webastolle ja jos on siinä iässä että on vaihtokunnossa. Auton ostin juuri, niin en tiedä milloin akku on viimeksi vaihdettu, mutta hyvin ainakin pakkasaamuisin lähtee vielä käyntiin kyseisellä akulla.
     
  10. timitomi

    Rekisteröitynyt:
    15.09.2013
    Viestejä:
    1 851
    Latauksen tarkastaminen onnistuu itsekin tämmöisellä pikku värkillä.

    https://www.ltt24h.fi/tuote/jannite...een-mittaa-akunvaraus-helposti/6438168092379/

    Voi testata myös niin, että lataa akkua yön yli "lumihiutale" asennolla. (elektroninen laturi) Lähteekö silloin ajastettuna? Laturin voi irroittaa vaikka vähän aikaisemmin latauksesta, niin ei ole vaikutusta laturin korkeammalla jännitteellä. Tai pistää laturin kellokytkimen taakse katkeamaan vaikka 1-2h ennen ajastuksen alkamista.

    Tämä taitaa olla suosittu malli: (tarkista, että on lumihiutale mahdollisuus, niin lataa varmasti täyteen webastoa varten)
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/455588/CTEK-Yllapitolaturi-MXS-38-12V38A

    Tai tämä edullisempi:
    http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---...--tarvikkeet/Akkulaturi-612-V-4-A-2000031642/

    btw. Olen kuullut, että noita alle 14V latauksia on monessa automerkissä. Sen voi korjata uudella lataussäätimellä. Pitää vaan olla tarkkana, että saa 14,5V mallin. Niitä on kyllä saatavana. Hintaa sellaiselle kertynee about 50-100€. (+työt ~1h)
     
    Viimeksi muokattu: 13.01.2018
  11. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 318
    Mulla on toi, ja mielestäni ihan susi, sillä jos akku on vähänkin "liian" tyhjä, se ei aloita latausta. Siinä sitten olet tyhjän akun kanssa, etkä voi ladata koska Bilteman vehje ei halua sitä aloittaa. Ja kyse ei ole siitä että akku olisi viallinen, jännite vaan on tuon vehkeen mielestä liian matala.

    Toimii ylläpitolaturina kyllä hyvin. Tai jos omistaa myös toisen akkulaturin, jolla aloittaa latauksen, niin sitten ei ole mitään hätää.

    Isommassa 8A mallissa on moodi myös jatkuvalle jännitteelle, joten sillä voi ladata "ilman älyä"..

    Ja tuossa oleva muistitoiminto hukkaa moden samantien jos jännite häviää 12v puolelta.

    Biltemasta löytyy esim. omaan autoon 16 eurolla 14.5V jännitesäädin, laadusta tosin en tiedä...
     
    Viimeksi muokattu: 13.01.2018
  12. Underground

    Rekisteröitynyt:
    21.11.2006
    Viestejä:
    596
    ohjaatko sitä webastoa nyt sitten mistä? Eli onko erillinen kello vai jostain auton mittaristosta ym..?
     
  13. Mauno91

    Rekisteröitynyt:
    09.03.2010
    Viestejä:
    557
    Ongelma ratkesi! Ongelmana oli siis ilmeisesti juurikin tuo akun liian vähäinen lataus, eli pitäisi varmaankin akku laittaa vaihtoon? Ajelin lauantaina Turkuun ja tänään juuri tulin takaisin Helsinkiin. Parkkiin saapuessa ajattelin ajastaa webaston 5min päähän ja sammuttaa auton. Jäin penkkiin odottelemaan, että lähteekö webasto puhaltelemaan ja hyvinhän se lähti, kun oli saanut koko 160km matkan latausta akkuun.

    Webastoa ohjailen ihan tuon perinteisen ajastimen kautta, johon saa asetettua kolme eri käynnistysaikaa https://autoalarm.fi/epages/1202201...Path=/Shops/12022010-1049/Products/KW1322580A

    Olisiko teillä täällä hyvää tietoa/kokemusta, että paljonko kustantaisi suunnilleen tuollaisen ohjaimellisen yksikön asennus tuon perinteisen ajastimen tilalle ja onko vaikea operaatio?
     
  14. Underground

    Rekisteröitynyt:
    21.11.2006
    Viestejä:
    596
    Se jännitekatkaisuraja on aika alhainen kyllä, tosin sitäkin saa monesti testerillä vähän muokattua. Jos käyntiin hyvin lähtee, niin lähtisin kyllä uudella kellolla liikenteeseen jos vika toistuu. Kello on 5mim homma vaihtaa itsekkin, joten tilailee sen vaikka halvimmasta paikasta minkä löytyy.

    Gsm-ohjaus on järkevämpi kuin kaukosäätöinen. Kyllähän siihen hommaan semmoinen 400-500€ palaa varmaan asennettuna. Halvallakim pääsee jos tilailee vaikka Kiinasta gsm-releen alle 20€ hintaan. Tarvitsee kyllä sen kellon rinnalle ja siihen yhden johdon juottamisen. Samoin gsm-releelle sähköt ja toki sen sim-kortin. Itsellä nyt 3talvea tuollainen Kiinasta ostettu rele käytössä ja toiminta ollut moitteetonta.
     
  15. timitomi

    Rekisteröitynyt:
    15.09.2013
    Viestejä:
    1 851
    Eikös se tule kalliiksi ajella Turkuun, ihan vaan varmistaaksesi, että latausta on riittävästi? ;) (Sorry oli ihan pakko)

    Akun osto on vähän sama juttu, kuin kusee housuun pakkasella. Lämmittää vähän aikaa.
    Kyllä se lataus on syytä olla kunnossa, tai saa hakea uuden akun joka talvi. No ainakin akkukauppiaat ovat tyytyväisiä. :rolleyes:

    Nykyiset akut kestää vuosia, vaikka olisi Webasto, kunhan niitä lataa oikein (oikealla jännitteellä)

    Aika herkästi myyvät ns. AGM akun, joka onkin hyvä, mutta vaatii vielä enemmän latausta. Ei toimi yhtään paremmin, jos lataus jää vajaaksi.
    Ja vielä, jos lataus on kunnossa, toimii Webasto hyvin, vaikka ajaisi vain lyhyttä kaupunki ajoa.

    Eli: tarkista ensin se lataus! :)
    .
     
  16. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 654
    AGM-akussa on se etu ettei se mene samaa tahtia pilalle kuin normaali.

    Itsellä on nyt hieman yli 2v vanha perus-akku ja voi sanoa että täysin loppu (10 min lämmitin päällä ja voltit 11,6V) sen takia koska autoa nyt ei vain saa/jaksa/viitsi laitella lataukseen jatkuvasti kun oma ajo on "15-20 minsaa lämmitystä, 10-15 minsaa ajoa töihin". Pitäisi siis olla käytännössä joka päivä laturin nokassa että pysyisi hengissä (esim. töissä ei saa lataukseen).

    AGM:n voi taas päästää tyhjemmäksi (lataus 1-2x viikossa laturilla).

    Tuosta se ero käytännössä tulee. Eli vaikka AGM maksaa yli tuplasti enemmän, ei sitä tarvitse pätkäajossa vaihdella 2v välein.
     
    Viimeksi muokattu: 15.01.2018
  17. Mauno91

    Rekisteröitynyt:
    09.03.2010
    Viestejä:
    557
    Okei ja kiitoksia paljon vastauksista! Tuli joo testaukselle kilsoja, mutta ainakin ongelma ratkesi :rolleyes::D Ongelmaksihan tuon ylläpitolaturin kanssa muodostuu se, että itselläni ei ole tolppapaikkaa parkkipaikalla ja sehän vaatii ilmeisesti tolpasta virran? Lisäksi pitäisi aina muistaa laittaa laturi lataamaan ja sehän olisi sitten aivan sama, että autostani löytyisi sisältä defan lämppäri ja kiinnittäisin auton aina tolppaan, kun haluan lämmitystä autoon aamuksi. Pitääkö siis aina webastoa käytettäessä latailla autonakkua erillisellä laturilla viikolla, kun auton oma laturi ei lataa sitä riittävän täyteen tai pidä latausta sisällä? Voisin tuollaiseen AGM-akkuun hyvinkin vaihtaa, jos sillä saisi tuon pelaamaan ilman minkäänlaisia lisähärveleitä akulle laitettavaksi.
     
  18. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 654
    Nyrkkisääntö on "sen ajan mitä lämmität, ajat tuplasti".

    Eli jos auto on 30 min lisälämppärillä lämpenemässä niin pitäisi käytännössä tunti ajella. Toki pakkanen (=akku ei ota virtaa), jne vaikuttaa.
     
  19. timitomi

    Rekisteröitynyt:
    15.09.2013
    Viestejä:
    1 851

    Paljonko on latausjännite? Olisi tärkeää, että tulee riittävästi. Millään alle 14V latauksella akku ei täyty ikinä Webastolle, vaiikka hyvässä kunnossa oleva auto lähteekin käyntiin kovillakin pakkasilla.

    Mainitsin yllä noista latausjännitteistä.
    AGM akulle pitäisi olla min. 14,7V että saa riittävästi virtaa sisään lyhyessäkin ajassa. Noissa elektronissa latureissa se lumihiutale tarkoittaa korotettua juuri tuota latausjännitettä.

    Mutta jos auton oma laturi pukkaa noita korotettuja lukemia, lisälatureita ei tarvita. AGM akku ei "kiehu" noilla lukemilla. Mutta tavallinen akku kyllä kiehuu kuivaksi. AGM akun tilalle ei saa laittaa tavallista, jos on tuo korotettu latausjännite.
     
  20. Miixxx

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    481
    Pääset helpoimmalla kun laitat vaan sen AGM-akun. Kestää pitempään webastoautossa + vajaa latauskin helpottuu ilman ylläpitolaturejakin, kun AGM akun ominaisuuksiin kuuluu parempi virran vastaanottokyky kylmänä. Normiakut huonosti latautuu ennenkuin lämpenevät pidemmän ajon aikana.
     
  21. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 654
    Autossa on oma latauksen hallinta (+/- konsolin kautta virtaa ja auto laskee/päästää akulle mitä haluaa) ja akku ohjelmoidaan järjestelmään. Lisäksi, mitä omaan lataamiseen ajossa tulee, tällä hetkellä kun on normi akulle ohjelmoitu niin ei pahemmin ylitä 14V. Riippuen miten pitkään on ajettu niin saattaa olla mitä tahansa 13,4V ja tuon välillä.

    Mukavia nämä "virranhallintajärjestelmän" sisältävät autot jossa auton äly hoitaa voltit itse.
    Toisaalta tuon järjestelmän takia huonommallakin akulla pääsee liikenteeseen kun auto osaa sammutella järjestelmiä akun tyhjentyessä (esim. coming/leaving home valot, sisävalot, ym. menevät pois päältä akun kunnon mukaan)...

    Jos tuohon AGM-akun hommaa ja sen ohjelmoi oikealla BEM-koodilla, jne niin sitten latausjännitteetkin nousevat - luonnollisesti.
     
    Viimeksi muokattu: 16.01.2018
  22. timitomi

    Rekisteröitynyt:
    15.09.2013
    Viestejä:
    1 851
    Hieno selvitys. Mikähän auto on kyseessä?

    Pitääpä seurata tuota omassa, menee ostoslistalla tuo tupsyt palikka.
    Mitä olen harvoin mitannut, jännite on ollut yli 14,6V

    Ketjun aloittajan autossa ei tuota liene ole, kun vasta pitkä ajo latasi virtaa Webaston tarpeisiin
    Myöskään yllä mainitussa Audissa sitä ei liene, kun vaatii lisälatausta tepselissä.
     
    Viimeksi muokattu: 16.01.2018
  23. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 654
    Audi A6 (4F mallinen).

    Tuo on murheenkryyni niille ketkä eivät edes tajua että autossa on moinen ominaisuus. Sitten kun uusitaan akku, varsinkin jos vaihdetaan perus-/AGM-akun välillä suuntaan tai toiseen, niin soppa on valmis. :D
     
  24. Miixxx

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    481
    Vagilla kyseinen ominaisuus on ja vaatii akun ohjelmoinnit aina kun alku vaihdetaan ellei uusi ole täysin sama arvoiltaan.

    Aloittajan autossa vastaavaa järjestelmää.ei satavarmasti ole, eikä monessa muussakaan uudessakaan autossa...
     
  25. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 654
    Siksi mainitsinkin että "itselläni".

    Tuossa systeemissä muuten pitää se identtinenkin akku ohjelmoida koska järjestelmä ylläpitää myös tietoa akun kulumisesta, eli paljonko kapasiteetti on pudonnut. Tuota tietoa ei käsittääkseni nollata ellei ainakin sarjanumero vaihdu systeemissä.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti