VSync laittaa nykimistä pelissä kuin pelissä

Viestiketju alueella 'Näytönohjaimet' , aloittaja Yamitus, 09.05.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Yamitus

    Rekisteröitynyt:
    20.12.2015
    Viestejä:
    15
    Eli pelit meikäläisen kokoonpanolla pyörivät suurimman osan ajasta kuin unelma, vsyncin laittaminen päälle kuitenkin laittaa pelin kuin pelin nykimään (myös kevyemmät joiden pitäisi ilman muuta pyöriä ongelmitta). Pelien siirtäminen HDD:lta SSD:lle ei auta asiaa. Pelejä kokeiltu sekä näyttiksen normaalikelloilla että pienellä kellotuksella, ei vaikutusta.

    Specs:
    AMD FX-8350
    MSI R9 380 4GB
    16GB 1333 MHz
    2TB HDD & 120GB SSD
     
  2. SuKo

    Rekisteröitynyt:
    06.06.2011
    Viestejä:
    49
    Eihän vsyncin pitäisi aiheuttaa nykimistä, vaan lukita ruudunpäivitys ehkäistäkseen screen tearingia? Oletko kokeillut laskea grafiikka asetukset nollille? Tapahtuuko nykimistä tällöin?
     
  3. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 434
    Oliko vanhat ajurit poistettu ensin? Uusimmat ajurit? Emon ajurit? En tiedä, auttaako Windowsin uudelleen asennus tuohon. Entäs poweri?
     
  4. The Slasher

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2000
    Viestejä:
    610
    Joissain peleissä vsync toimii 30/60fps. Jos peli siis pyörii vähänkin alle tuon 60fps:n, niin vsyncin päälle laittaminen tarkoittaa käytännössä 30fps:ää. Eli jos ruudunpäivitys tippuu vaikkapa 60 -> 57, niin vsync päällä tuo tarkoittaa 60 -> 30. Pahinta tässä ilmiössä on jos tehot riittävät välillä ylittämään tuon 60fps:n, niin peli vaihtelee 30fps:n ja 60fps:n välillä jatkuvasti. Tämä näyttää ruudulla ihan hirveältä.
     
  5. Yamitus

    Rekisteröitynyt:
    20.12.2015
    Viestejä:
    15
    Grafiikat pienellä nykimistä esiintyy toisinaan, harvemmin kyllä.

    Vanhat ajurit poistettu, ajurit myös uusimmat. Tsekkaan päivitykset kuukausittain. Winukan uudelleenlaittoa kokeiltu myös. Powerina toimii Corsair SV650

    Kyseessä varmaan tuo 30 ja 60 FPS:n välinen vaihtelu... saako sitä mitenkään ohitettua? Vai pitääkö vaan jättää Vsync suosiolla pois?
     
  6. Divvy

    Rekisteröitynyt:
    22.12.2002
    Viestejä:
    2 614
    Jos peli tukee borderless windowed modea, sitä käyttämällä 30-60 sahailun saa pois ja peli pyörii sitä FPS:ää kuin kone jaksaa sen pyörittää. Tukemattomiin peleihin sen saa usein pakotettua Windowed Borderless Gaming -ohjelmalla.

    30-60 sahaaminen johtuu double buffered v-syncistä. Joissain peleissä löytyy asetus triple bufferingille, tai peli käyttää triple bufferingia vakioltaan, jolloin sahaamista ei esiinny. Ikkunassa pelatessa Windowsin työpöydän oma triple buffered v-sync ottaa ohjat, mistä syystä borderless windowed mode on aina triple buffered.
     
  7. Pulshu

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2000
    Viestejä:
    2 241
    Vsync on ihan kuraa joten kantsii ehdottomasti pitää aina pois päältä. Nykyaikana moiset ongelmat korjaa g-sync joten suosittelen tutustumaan ja käyttämään moista.
     
  8. Acizco

    Rekisteröitynyt:
    02.04.2013
    Viestejä:
    1 051
    Triple bufferinging voi myös halutessaan pakottaa päälle.

    [​IMG]
     
  9. Divvy

    Rekisteröitynyt:
    22.12.2002
    Viestejä:
    2 614
    Tuo ohjauspaneelin triple buffering vaikuttaa vain opengl:ään.
     
  10. Acizco

    Rekisteröitynyt:
    02.04.2013
    Viestejä:
    1 051
    Jaha, eivätpä ole sitten vaivautuneet ilmoittamaan asiasta tuolla ohjauspaneelissa :D
     
  11. ontelo

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2002
    Viestejä:
    4 345
    Adaptive Vsync?
    Adaptive VSync unlocks the frame rate when below the VSync cap, which reduces stuttering, and by locking the frame rate when performance improves once more, thereby minimizing tearing.
     
  12. Paztak

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2012
    Viestejä:
    145
    Rajoittaa freimit 59 fps:ään esim. MSI After Burnerin Rivatunerilla niin silloin ei tarvi kärsiä tuosta Vsyncin aiheuttamasta 30/60 sahauksesta eikä Vsyncin tuomasta input lagista. Myös kuvan repeily poistuu tuolla sekä mahdollinen "micro stuttering", jonka Vsync voi joissakin peleissä aiheuttaa.
     
  13. Divvy

    Rekisteröitynyt:
    22.12.2002
    Viestejä:
    2 614
    Minusta näyttää karmealta liikkeessä kun joka frame tulee ~16ms välein mutta yksi frame skipataan joka sekunti, eli sinne tulee yksi ~33ms jökkäisy kerran sekunnissa. Laittamalla FPS capiksi 60 ajaa saman asian input lagin osalta ilman sitä hypättyä framea. Sitä en ymmärrä, miten FPS cappi vaikuttaisi double-buffered vsyncille ominaiseen FPS:n puolittamiseen tai poistaisi kuvan repeilyn jos vsync on poissa päältä.
     
  14. Paztak

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2012
    Viestejä:
    145
    Jep,

    Ei rajoittaminen tuota repeilyä poista, mutta kun fps:n rajoittaa heiman alle näytön virkistystaajuuden niin silloin tuo repeämä esiintyy nopeammin sekä pysyy paikallaan, joten repeämä on silloin vähemmän häiritsevä. Ainakaan sohvalta pelatteassa en itse tuota repeämää huomaa. Virkitystaajuudelle rajattu fps taas aiheuttaa sellaista repeilyä minkä puusilmäkin huomaa. Ei tuokaan ratkaisu ihan optimaallinen tilanne ole, mutta joku kompromissi on tehtävä jos ei halua vsyncin lagia :/

    Toki parashan olisi se fps cäppi 1.4x näytön taajuuteen, mutta pelaappa esim. Witcheriä noin jos haluat pitää herkkuja päällä :)
     
    Viimeksi muokattu: 23.05.2016
  15. Divvy

    Rekisteröitynyt:
    22.12.2002
    Viestejä:
    2 614
    Se kompromissi on laittaa v-sync päälle ja rajoittaa FPS virkistystaajuuteen. CPU ei pääsee esirenderöimään frameja ja v-sync lagi vähenee rutosti. Kokeile.
     
  16. Paztak

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2012
    Viestejä:
    145

    Mitä tapahtuu jos fps tippuu alle 60? Mennäänkö silloin vsyncin säännöllä 30fps:ään?
    Vai käytänkö adaptive vsynciä?
     
  17. Divvy

    Rekisteröitynyt:
    22.12.2002
    Viestejä:
    2 614
    Jos on double-buffered v-sync ja näytönohjain ei jaksa 60fps niin mennään 30fps. Jos on triple buffered niin FPS on se minkä näytönohjain jaksaa eikä puolitteluja tule. Triple bufferingin voi pakottaa laittamalla peli borderless windowed modeen. Adaptive v-sync ei toimi kunnolla jos FPS:n rajoittaa virkistystaajuuteen, se ei laita tällöin koskaan v-syncciä päälle.
     
    Viimeksi muokattu: 23.05.2016
  18. Paztak

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2012
    Viestejä:
    145

    Tänks, pitääpä kokeilla!
     
  19. Paztak

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2012
    Viestejä:
    145
    Jos teen niin, että laitan nvidian control panelista "Maximum pre-rendered frames" 1 ja pistän Adaptive V-Syncin päälle niin tilanne sama kuin vsync päällä + fps cäppi?
    Silloin saan Vsyncin edun ja samalla tuolla rajoitetaan CPU:ta tekemästä ylimääräistä prosessointia + jos fps tippuu alle 60 niin silloin ei tehdä 60 -> 30 fps vaihtelua. Win Win eikös?

    Nvidia GeForce Input Lag Results (60hz):
    Measurements below rounded up to nearest millisecond/frame. All measurements were calculated using Ultra Street Fighter IV as the preferred benchmark. Results may vary by game and hardware used.

    Configuration Latency (MS) Latency (Frames) Test Link
    V-Sync OFF 59ms 3.5 frames YouTube
    G-SYNC 60ms 3.6 frames YouTube
    SLI + G-SYNC 63ms 3.8 frames YouTube
    Xbox 360 Version 85ms 5.1 frames YouTube
    SLI + Smooth V-Sync ON (Control Panel) 87ms 5.2 frames YouTube
    PlayStation 4 Version (1.03) 89ms 5.3 frames YouTube
    V-Sync (Control Panel) + Max Pre-Rendered Frames (1) 95ms 5.7 frames YouTube
    SLI + Windowed V-Sync 95ms 5.7 frames YouTube
    Windowed V-Sync 98ms 5.9 frames YouTube
    V-Sync ON (Game) + Max Pre-Rendered Frames (1) 101ms 6.1 frames YouTube
    V-Sync ON (Game) 103ms 6.2 frames YouTube
    PlayStation 3 Version 107ms 6.4 frames YouTube
    V-Sync ON (Control Panel) 109ms 6.5 frames YouTube
    SLI + V-Sync ON (Control Panel) 114ms 6.8 frames YouTube
    V-Sync ON (D3DOverrider) 115ms 6.9 frames YouTube
    V-Sync ON + Triple Buffering (D3DOverrider) 120ms 7.2 frames YouTube

    http://www.displaylag.com/reduce-input-lag-in-pc-games-the-definitive-guide/
     
  20. Divvy

    Rekisteröitynyt:
    22.12.2002
    Viestejä:
    2 614
    Kyll
    Kyllä, tosin jotkut pelit eivät välitä pre-rendered frames asetuksesta ja käyttävät omaa arvoaan. Esim. Skyrim.

    Minulle noin subjektiivisesti parhaiten on toiminut borderless fullscreen vsync päällä ja 60fps cap rivatuner statistics serveriin.
     
    Viimeksi muokattu: 25.05.2016
  21. Tukkeuma

    Rekisteröitynyt:
    26.11.2004
    Viestejä:
    1 020
    Mihinkäs tämmöinen 1.4x cäppi perustuu, koskaan aiemmin kuullutkaan? Eli olisiko 60hz näytöllä optimirajoitus 84fps, 96hz -> 134,4fps jne.? CO:GO:ta varten olen yrittänyt parhaita asetuksia hakea. V-sync päällä täysin mahdoton pelata, tuntuu että semmoinen 0,5sek viive tulee hiiren liikkeisiin :D Sitten taas näytön taajuuteen cäppääminen näyttää jostain syystä tosi nykivältä ja ilman cäppiä kuva repeilee.
     
  22. madmaxmel

    Rekisteröitynyt:
    01.03.2008
    Viestejä:
    3 310
    Itselläni on juuri sama kortti, ja v-syncit hoitelen Radeon Pro- ohjelmalla, peleistä siis en kytke sitä päälle. Useimmissa tapauksissa Radeon Pro hoitaa pystytahdistuksen paremmin kuin pelien omat.

    http://www.radeonpro.info/

    Suosittelen testaamaan, simppeli käyttää ja uuden pelin linkittäminen ohjelman hallintaan viepi vain minuutin. Ja toki softassa on kaikenlaista muuta tweakki- mahdollisuutta, jos on intoa.
     
    Viimeksi muokattu: 06.06.2016
  23. Paztak

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2012
    Viestejä:
    145
    Törmännyt joskus netissä tuollaiseen ohjeeseen kun tämän asian kanssa olen itsekkin tapellut. En nyt suoraan löydä enää sivustoa missä ko. ohje oli listattuna, mutta tässä ote samasta tekstistä jonka joku muukin on lainannut toisella sivustolla viestiketjuun missä asiasta keskustellaan.



    Myös itsekkin huomannut 60hz näytöllä, että "paras" kokemus on ollut silloin kun fps on ollut yli 80 peleissä. Yleensä tullut FPS - pelit pelattua ilman vsynciä ja sellaisilla grafiikka - asetuksilla, että fps pyörii 80-90 tuntumassa eikä silloin repeäminen ole ollut häiritsevää.
     
  24. eikkamoi

    Rekisteröitynyt:
    26.03.2016
    Viestejä:
    10
    Pakko ihan tulla kommentoimaan, semmosta ongelmaa ollut jokaikisessä pelissä että ilman vsyncciä päällä nii tearingia esiintynyt todella vahvasti. Häiritsevää oli se kun vsyncin pisti päälle niin hiirestä katos se hyvä tuntuma "sähäkkyys" jos voisin jotenkin kuvailla. Toinen häiritsevä tekijä liittyi fps droppiin elikkäs näyttö on sen 60hz ja esim divisionia pelatessa jos fps laski alle 60 niin noh tietty se koittaa sit ajaa 30fps mikä on aivan hirveetä. foorumia lukiessa päätin kokeilla nvidia inspectorilla fps:ssän lukitusta siihen 59fps:sään ja jumankauta täähä toimii kuin unelma, hiiri tuntuu hyvältä ei vellovalta, kuva on todella smooth ja fps jos laskee alle 60fps:sän ei häiritse juuri yhtään, onneks tuli kokeiltua kiitos murobbs!
     
  25. Divvy

    Rekisteröitynyt:
    22.12.2002
    Viestejä:
    2 614
    Täysin normaaleja ilmiöitä. Kyse ei ole ongelmista vaan ominaisuuksista. 59fps:n ongelma taas on, että joka sekunti skippaat yhden framen, eli kerran sekunnissa tulee ~16ms ylimääräinen nykäisy liikkeessä. Jos cappaat mieluumin 60:een, niin estät CPU:ta esirendedöimästä frameja ja input lag laskee, mutta et myöskään skippaile frameja.
     
Tagit:

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti