VR-yleisketju (oli Oculus Rift ja muut kypärät)

Viestiketju alueella 'Rauta' , aloittaja Zepi, 24.03.2013.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. jakk

    Rekisteröitynyt:
    23.07.2011
    Viestejä:
    1 542
    Pelaan aina joystikilla, throtlella, pedaaleilla tai ratilla. Jostain luin, että ctrl välilyönti resetoisi. En ole kahta kameraa pystynyt laittamaan yli metrin päähän toisistaan, toisaalta pää on ainoa joka liikkuu.
     
  2. Kirvasto

    Rekisteröitynyt:
    16.04.2013
    Viestejä:
    314
    Tuohon menuun pääsee myös Xbox ohjaimen menu napilla. Pelissä voi myös olla joku reset nappi, ja jos se toimii niin sitä ei voi olla huomaamatta kun koko pelimaailma kääntyy siihen suuntaan mihin pää osoittaa. Samoin jotkut pelit voi resetoida suunnan automaattisesti aina kun pelin käynnistyy jolloin sillä hetkellä pitäisi katsoa eteenpäin jotta suunta asetuu oikeaksi.
     
  3. SpeCi

    Rekisteröitynyt:
    20.03.2011
    Viestejä:
    52
    http://pocketstrafe.com/

    Jokseenkin mielenkiintoinen vaihtoehtoinen liikkumismekanismi VR-peleihin.



    Youtubesta löytyy lisää videoita.
     
  4. Kuokkanen

    Rekisteröitynyt:
    10.05.2016
    Viestejä:
    67
    Erääseen elokuvaan oli keksitty jotain vastaavaa jo yli 20 vuotta sitten.
     
  5. Nushi

    Rekisteröitynyt:
    26.02.2011
    Viestejä:
    576
    Tänään tuli Rift taloon ja pitihän se näinkin myöhään illalla vielä asennella. "Pelitila" oli hieman haasteellinen kun kokeilin kakkoskoneella ensin. Työpöydän ja sängyn välissä arviolta 70 cm. Touch-ohjainten trackingin kalibroinnin jouduin skippaamaan, mutta hyvin toimi demossa silti. Seuraavaksi (joku toinen päivä) siirrän sensorit ja headsetin olohuoneeseen varsinaisen pelikoneen kaveriksi.
    Oculukselta tilattaessa mukaan ei näköjään tullut Xbox One -ohjainta vaan pelkästään Touch-ohjaimet. Mutta olihan se avaruusasema-demo jo aika veikeä mitä pari minuuttia pelailin. Paikallaan seistessä ei ainakaan tullut minkäänlaista pahoinvointia ja head-trackingin laatu kertakaikkiaan hämmästytti. Ja se kuinka hyvin sinne virtuaalimaailmaan uppoaa. Ikävä vaan kun sänky tuli tosiaan vastaan taaksepäin kävellessä.
    Varsinainen käyttötarkoitus on kuitenkin ajopelit, joten olohuoneasennus vuorossa asap.
     
    Viimeksi muokattu: 14.08.2017
  6. kaifos

    Rekisteröitynyt:
    17.10.2011
    Viestejä:
    37
    Kiinnostais kovasti tuo Oculus mutta grafiikan laatu mietityttää, pelailisin lähinnä Assetto Corsaa ja toki muitakin pelejä.
    Mutta kysyisin teiltä Oculuksen omistajilta näyttääkö grafiikka lähellekkään tuolta mitä tuossa videossa?
    Edit:piti kysyä myös käytän lukulaseja monitorilla +1,5 tarviikohan noita luku laseja Oculuksella?

     
    Viimeksi muokattu: 16.08.2017
  7. Athlon4

    Rekisteröitynyt:
    05.03.2000
    Viestejä:
    9 822
    Kyllä ja ei, tarkkuus on suurinpiirtein samaa luokkaa mutta nuo videot kun on suoraan kaapattu puskurista niin ei näy esim linssien vaikutusta. Videolla näkyy tuo chromatic aberration eli vähän kuin katsoisi sini/puna laseilla, jota taas ei linssien läpi näy. Videosta taas puuttuu se screendoor effect joka käyttäjälle näkyy. Tarkkuuksista en tiedä mutta paksusankaiset lasit ei sovellu oikein hyvin riftin kanssa, pitää olla pienet sangat tai sitten hommata ne erikoislinssit jotka pultataan riftiin.
    Niin ja itse en ole juuri simuja enää monitoreilla ajellut, ainoastaan silloin jos ei tukea riftille ole ollut ja ne pelit on aika harvassa jo.
     
  8. Phinor

    Rekisteröitynyt:
    28.03.2000
    Viestejä:
    3 383
    Juuri eilen yllätyin kun tuli luettua ja todettua ihan käytännössä, että VR laseilla nimenomaan likinäköiset tarvitsevat todennäköisemmin silmälaseja. Itse näen lähelle kyllä hyvin mutta pidemmillä matkoilla sumenee. Kokeilin sitten eilen silmälaseilla VR:aa ja kylläpä selkeytyi kivasti pieni teksti. Olihan siihen tekninenkin selitys miten nuo VR:n linssit toimivat mutta silti tuntuu hassulta, että tarvitsen silmälasit käyttääkseni VR laseja joissa kuvaruutu on millien päässä silmistä ja nimenomaan näen lähelle hyvin :)
     
  9. kaifos

    Rekisteröitynyt:
    17.10.2011
    Viestejä:
    37
    Kiitokset kommenteista!
     
  10. Nushi

    Rekisteröitynyt:
    26.02.2011
    Viestejä:
    576
    Kokeilin eilen illalla Project Carsia Riftillä ja ratti-poljinsetillä. Totta puhuen oli kiire päästä kokeilemaan enkä perehtynyt asetuksiin (tätä ennen olin vasta kerran pelannut Project Carsia). Grafiikat oli selvästi rakeiset mutta kokemus sitäkin parempi. Pitää joskus vielä kokeilla säätää grafiikoita jos vaikka VR-tila oletuksena laskee niiden tasoa.
     
  11. mIE_92

    Rekisteröitynyt:
    21.04.2013
    Viestejä:
    382
    Tänään testasin itekkin project carsia oculuksella, todella siistiä menoa ja karting kyllä pisti pään vähän sekasin, kun oli niin nopeeta ja mutkaista.
    Kuva oli kyllä aika rakeista enkä nyt nopeasti katsottuna sitä paremmaksi saanut. Pitää tutustua jossain vaiheessa enemmän tuohon.
     
    Viimeksi muokattu: 16.08.2017
  12. Athlon4

    Rekisteröitynyt:
    05.03.2000
    Viestejä:
    9 822
    pCars ykkösessä ei tainnut olla sisäistä vr supersamplingiä niin pitää oculuksen debug toolilla tai oculus tray toolilla pistää lisää, sillä saa kyllä vähän tarkemmaksi graffoja mutta konehuoneesakin pitää olla reilusti potkua varsinkin jos ajaa a.i:n kanssa ja vielä huonossa kelissä. Pätee kyllä muihinkin simuihin joissa ei ole vakiona supersampläystä niin kannattaa kokeilla esim arvoja 1.2-1.5

     
    Viimeksi muokattu: 16.08.2017
  13. LaHox

    Rekisteröitynyt:
    03.03.2015
    Viestejä:
    20
    Itsellä oli myös ensin boxin ohjain kadoksissa, mutta löytyi lopulta hmd laatikon piilolokerosta
     
  14. Kuokkanen

    Rekisteröitynyt:
    10.05.2016
    Viestejä:
    67
    Kaikki simut eivät vielä ole VR-päivitystä saaneet ja luulen että useimmat 10-vuotta vanhemmat eivät koskaan tule saamaan. Noiden suhteen minun ensimmäinen ajatus oli yhteispeli TrackIR:n kanssa, mutta on jo kerrottu miksi se ei pelitä.
     
  15. Athlon4

    Rekisteröitynyt:
    05.03.2000
    Viestejä:
    9 822
    Ei tietysti vanhoille peleille suoraa tukea tule mutta varmaan 90% uusista autosimuista on natiivi tuki ja suosituimmissa lentosimuissa taitaa olla myös kuten DCS, IL2 BFS, War Thunder. Flyinsidellä saa taas toimimaan Microsoft FSX:n, Prepar3D ja X-Planen. En kyllä edes hirveästi näe simujen suhteen pelailla jotain ikivanhoja pelejä kun uudet on yleensä ne parhaat.
     
    Viimeksi muokattu: 17.08.2017
  16. Kuokkanen

    Rekisteröitynyt:
    10.05.2016
    Viestejä:
    67
    Voitko suositella VR-tuella varustettua avaruustaistelusimua, joka noudattaa Newtonin lakeja (edes suurpiirteisesti)? Siis taistelupainotteista sotimista ilman kaupankäyntiä. Genren paras tuntemani simu on Starshatter. Ollut avointa sorsaa ( = open source) joku 5 vuotta, mutta kukaan ei näytä jaksavan tehdä VR-tukea siihen. Mikä olisi hyvä korvike VR-systeemeille??
     
  17. Athlon4

    Rekisteröitynyt:
    05.03.2000
    Viestejä:
    9 822
    Noh Elite Dangerous on varmaan nykyisistä paras, toki siinä on kaupankäyntiä ym. mutta mikään ei pakota kauppaa käymään vaan saa tehdä mitä lystää. Itsellä on tuohon upotettuna satoja tunteja ja yksi parhaista vr kokemuksista itsellle. Juuri ilmestynyt X-Rebirth vr kannattaa tsekata myös, itsellä ei tuosta vielä kokemusta ole joten en pysty sitä henkilökohtaisesti suosittelemaan.



    Edit. Niin en muista oliko X-Rebirthissä minkälainen lentomalli joten se toki kannattaa jostain lukaista jos se on ehdottomuus.
     
    Viimeksi muokattu: 17.08.2017
  18. code4109

    Rekisteröitynyt:
    04.12.2011
    Viestejä:
    42
    House of the dying sun saa peukut täältä. Jos on seurannut Battlestar Galacticaa (uudempaa versiota), niin siitä on otettu äänimaailmaa ja Homeworldista taas tunnelmaa. Ehdottomasti tuon kahden kympin arvoinen. Voi lennellä alkumissiot vähän arcade-hengessä, mutta myöhemmät vaatii jo enemmän taktikointia ja perehtymistä siipimiesten komennukseen ym.
     
    Viimeksi muokattu: 17.08.2017
  19. Natsky

    Rekisteröitynyt:
    10.03.2010
    Viestejä:
    156
    Jos näet kauas hyvin ilman silmälaseja niin et tarvitse laseja myöskään Riftin kanssa.

    Ja niille jotka tuskailevat sankalasien kanssa Riftin käytössä suosittelen VrLenslab.n irtolinssejä omilla vahvuuksilla. Mulla toiminut loistavasti ja parantaa huomattavasti näkymää verrattuna sankalasit + Rifti yhdistelmään ja hinta oli muutaman kympin luokkaa.
     
  20. edup

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2015
    Viestejä:
    1 082
    VrLenslabilla on ollut jonkin verran toimitusongelmia. Nopeammin ja halvemmalla pääsee kun printtaa tuollaisen ja tilaa siihen Zenniltä linssit: https://www.thingiverse.com/thing:1602460
     
  21. Janishell82

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2002
    Viestejä:
    2 745
    Ihmettelen kuka on keksinyt ton teleporttaus kävely tyylin VR peleihin? Sehän on ihan susipaska systeemi, käsiohjaimen tatillahan pystyy ihan hyvin liikuttamaan hahmoa eteen ja taakse, ilman mitää teleporttaus pelleilyä.
     
  22. Joda

    Rekisteröitynyt:
    21.07.2004
    Viestejä:
    1 484
    Enemmän kyse on käyttömukavuudesta. Tattiohjaus on yksi eniten oksennusefektiä aiheuttava toiminnallisuus VR:ssä. Toki riippuu henkilöstä kokeeko epämiellyttävänä vai ei. Teleporttaus pitää ympäristön aivoille uskottavana kun ei varsinaisesti liikuta ilman että kroppa liikkuisi.
     
  23. Phinor

    Rekisteröitynyt:
    28.03.2000
    Viestejä:
    3 383
    Itsekin kritisoin teleporttailua aikaisemmin mutta nyt kun on tullut kokeiltua sekä teleporttailua, että tatilla suoraa liikkumista first person peleissä... no tekee mieli kysyä jokaiselta asiaa kommentoivalta aina, että oletko kokeillut itse. En edelleenkään pidä teleporttailusta, mutta ihan 1:1 tatilla liikkuminen on ainakin omalla kohdalla aikalailla mahdotonta riippuen tietty pelistä ja pelityypistä. Kaikenlaista viritystä näkynyt kuten käsillä "kahlaaminen" yms. jotka kuulostavat ihan pelleilyltä, mutta valitsen mieluummin sen vaihtoehdon kuin pelkän tatilla liikkumisen. Sitten kun ympärille tulee auton koppia tai muuta vastaavaa tai katsellaan/ohjataan peliä muuten kuin first person tyylisesti, niin tilanne muuttuu.
     
  24. SpeCi

    Rekisteröitynyt:
    20.03.2011
    Viestejä:
    52
    Itse totuin tattiliikkumiseen nopeasti. Alussa tuli esim. Arizona Sunshinessä paha olo, mutta laitoin strafe-lukituksen ja asteellisen kääntymisen päälle. Pelasin suhkot pieninä sessioina. Joka kerta vähemmän paha olo. No sitten otin strafe-lukituksen pois ja strafetin menemään. Joka session aikana vähemmän ja vähemmän pahaa oloa.

    Itselläni siis tuollainen lähestymistapa. Lopetin aina vähän aikaa sen jälkeen, kun paha olo alkoi. "Siedätyshoito" siis auttoi.

    Ainakin Arizona Sunshinessä ja Doom 3:ssa tattiliikkuminen paljon parempi kuin teleporttaus. Teleporttaus rikkoo aika paljon mielestäni immersiota. Robo Recallissa teleporttaus tosin toimii.


    Hauska juttu muuten liittyen tuohon Arizona Sunshineen. Aina, kun lähdin pelisession jälkeen ulos kävelemään/lenkille, niin tuntui alussa oudolta ja vaivalloiselta käyttää jalkoja liikkumiseen. Myös kääntyminen oli jokseenkin hämmentävää :)
     
  25. Holpikka

    Rekisteröitynyt:
    28.04.2013
    Viestejä:
    1 749
    -
     
    Viimeksi muokattu: 25.04.2018

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti