VR-yleisketju (oli Oculus Rift ja muut kypärät)

Viestiketju alueella 'Rauta' , aloittaja Zepi, 24.03.2013.

  1. jdee-

    Rekisteröitynyt:
    23.07.2008
    Viestejä:
    1 222
    Niin no vaikka paneelit ppi:n osalta on lähes vastaavat, niin linsseissä ero on kuitenkin isompi. Ja tosiaan kymmenet ja kymmenet käyttäjäkokemukset ovat nimenomaan vahvistaneet sen, että kuva ei ole täysin samanlainen. Jotkut ovat pitäneet Riftin kuvasta enemmän ja jotkut Viven. Mutta yleisesti SDE, terävyys ja selkeys isommalla alueella ovat olleet Riftin etuja. Esim. tekstin on sanottu olevan helpommin luettavaa Riftillä. Vivellä taas kuvan kirkkaus ja isompi FOV. Tossa esim. pari sen tyyppistä käyttäjäkokemusta joihin törmännyt nyt useasti:

    https://www.reddit.com/r/Vive/comments/4ds7ix/my_rift_vs_vive_experience_so_far/

    https://www.reddit.com/r/oculus/comments/4ge562/i_got_rift_and_vive_cv1_and_sold_1_of_them_this/

    Eli jos Viveä ja DK2:sta verrataan, niin sitä ei varmasti ihan suoraan voi Riftin ja DK2:n eroihin rinnastaa, koska Vivessä ja Riftissä on ne omatkin eronsa esim SDE:n ja erikokoisen tarkkuusalueen suhteen. Ja nythän kysyttiin juuri yleisesti kuvanlaadusta ja SDE:stä eikä resoluutiosta.
     
  2. simmer

    Rekisteröitynyt:
    11.12.2009
    Viestejä:
    954
    CV1 näemmä itellekkin kohta lähössä. Hyvältä näyttää. Saan sittenkin "luvatussa" aikataulussa!
     
  3. E1m0

    Rekisteröitynyt:
    08.05.2013
    Viestejä:
    789
    Tästähän voi tulla koko VR:lle aika hyvin uutta sisältöä:
    http://vrscout.com/news/htc-100m-vive-x-vr-accelerator-program/

     
  4. znimiz

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2014
    Viestejä:
    34
    Iracin forumilta poimittua, jos yhtään auttaa.

    We did some testing in the german community regarding FOV, and distance view. (1 Vive owner, 2 CV1 owner, 1 Dk2 owner, me owning DK2 and CV1)

    Blackwook backstraight, standing with the car at the 250m sign:

    DK2: 200 and 150m sign readable, 100m not at all.
    Vive: 200 and 150m sign good readable. 100m barely but still readable. 50m = pixelsoup
    CV1: 200, 150 and 100m good readable. 50m barely but still readable

    Whats important to notice here, is the DK2 has a bigger Falloff than the CV1 going from readable to not readable

    FOV I could only compare DK2 to CV1. DK2 has better h and v FOV than the CV1 (when being very close to the lenses, since the DK2 has a variable FOV) but is also way more blurry when looking not straight.
    I thought a decreased FOV would be a deal breaker for me but having put hours into pcars and LFS with a friend also owning the CV1 , I've to say it isn't.
    I think they found a good compromise between FOV and viewing distance for simracers.
    The SDE was getting really annoying to me the last months racing the skippy and MX5. In the CV1 I only notice it, if I want to see it. Otherwise it completely disappears.

    And regardings sims:
    pcars is more blurry than LFS, tried disabling post processing, blooming etc

    Regarding workarounds for VIve clearness: The best would be most likey the same as for the DK2, lumar sharpen via reshade / sweet FX
     
  5. Dargol

    Rekisteröitynyt:
    27.06.2011
    Viestejä:
    900
    Te, jotka olette nyt saaneet Oculukselta sähköpostia: mikä on tilauksenne maaginen numero? Itsellä 31 ja alkuperäinen ennuste huhtikuu.
    [​IMG]
     
  6. Breezer_

    Rekisteröitynyt:
    21.12.2008
    Viestejä:
    1 973
    Minkälainen ero on Gear VR:llä (sanotaan että siinä on kiinni uusin Galaxy S7) ja Oculus Rift CV1:llä jos katsoo esimerkiksi 180/360 asteen videoita. En löydä tähän netistä suoraa vastausta mistää, kaikki aina vetävät PC pelikortin esille miten paljon enemmän tehoa jne joka ei vastaa kysymykseen millään tavalla. Oculusta odotellessa olisi kiva päästä suurinpiirtein samalla tavalla testaamaan kuudella kameralla kuvattuja testi pätkiä projektia varten.
     
  7. Mkt

    Rekisteröitynyt:
    10.02.2008
    Viestejä:
    211
    Täällä 29.
     
  8. tonku

    Rekisteröitynyt:
    29.08.2006
    Viestejä:
    89
    Herra numero 26 ja tililtä lähti eilen rahat. Näköjään aikas ison erän lähettäneet kerralla.
     
  9. MiikaH

    Rekisteröitynyt:
    01.05.2004
    Viestejä:
    464
    Kuluttajaluokan VR laitteet alkavat löytää tiensä myös ei teknologiapainotteisiin uutisiin:



    Ei taida olla vielä mikään suomalainen TV-kanava tehnyt uutissegmenttiä Riftistä tai Vivestä? Uutisankkureiden omakohtaiset ihmettelyt ja kehut taitavat olla parasta VR mainosta massoille.
     
  10. MigeS

    Rekisteröitynyt:
    27.10.2015
    Viestejä:
    13
    No täysin en pysty noita keskenään vertaamaan koska Rift vasta tulossa. GearVR:n ja S6:n omistaja voin sen verran kuitenkin sanoa, että loistava peli toi GearVR on juurikin 3d 360/180 videoiden katseluun. Laite seuraa pään liikkeitä täysin viiveettä ja kuvanlaatu on yllättävän hyvä. Väittäisin, että PALJON suurempi vaikutus katselukokemukseen on katsottavan videon laadulla, kuin laitteella millä katselet. (Gear, Rift tai Vive) Plussana vielä Gearissa on langattomuus, niin voit katsella ja näyttää videoita missä vain. Miinuksena ainakaan S6 ei näyttäisi jaksavan enää pyörittää 3840x1920 60fps videoita. 3200x1600 60fps videot kuitenkin vielä pyörii.
     
  11. CV1 on monien lento- ja autosimujen harrastajien toimesta jo testattu, itse katson lähinnä youtubesta näitä. Kommentit ovat keskimäärin: kuvan tarkkuus parantunut riittävästi, että ohjaamon viisarit ja tekstit on helposti luettavissa toisin kuin DK2. Käy hyvin yhteen tuon sinun lainaaman tekstin kanssa. Simufaneille siis hyviä uutisia ja he varmaan muutenkin ottavat mieluummin Riftin tarkemman kuvan kuin liikeohjaimet joita ei simuissa tarvitse.

    Yksi heppu pelasi DCS:ää helikopterilla ja sanoi että viimeinkin kuva on niin hyvä että voi keskittyä pelaamiseen ja näkökyky on sellainen että suorituskyky (pelaajan) on todennäköisesti parempi kuin littunäytöltä trackir:n kanssa.

    Toinen testasi Live for Speediä ja teki havainnon että CV1 kanssa jarrutuskohdat on helppo arvioida kun taas DK2 oli vaikeuksia.
     
  12. jdee-

    Rekisteröitynyt:
    23.07.2008
    Viestejä:
    1 222
    Ei taaskaan verrata CV1:een, mutta Viveen nähden tuli vastaan tollainen vertailu Gear VR:n reditistä:

    https://www.reddit.com/r/GearVR/comments/4gnu7p/gear_vr_is_better_in_some_ways_than_the_vive/
     
  13. Athlon4

    Rekisteröitynyt:
    05.03.2000
    Viestejä:
    9 822
    http://store.steampowered.com/app/457550/
    Eli vähän sama kuin virtual desktop mutta ilmaiseksi ja multiplayer/crossplatform tuella.
     
  14. Datatöntti

    Rekisteröitynyt:
    14.08.2007
    Viestejä:
    1 314
    Mielestäni myös GearVR:n kuva on jossain määrin ehyempi kuin Vivessä. Alipikseleitä ei näe samaan tapaan ja artefakteja on vähemmän. Jos katsoisin vain leffoja ja videoita, valitsisin GearVR:n monestakin syystä.

    Odotan kyllä innolla sitä aikaa kun virtuaalityöpöydät ovat oikeasti käytettäviä ja pääsee käyttämään tuollaisia linkkaamiasi applikaatioita. Suorastaan mullistava ajatus.
     
  15. virtuaali

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    2 891
    Vähän tulee yks inception uni leffa mieleen tästä :D...istutaan tuolilla ruudun edessä että voidaan laittaa vr lasit päähän että päästään ohjelmaan missä istutaan ruudun edessä mutta ruutu on isompi.

    Jotenki näen että tuo virtual desktop olisi parempi mutta tää nyt o ihan mutua.
     
  16. Avomar

    Rekisteröitynyt:
    11.08.2014
    Viestejä:
    641
    Olen päivittämässä konetta, VR silmällä pitäen ja muutenkin pelaamista varteen. Onko tämä kokonpano Teidän mielestä sopiva:

    Asus Z170 PRO GAMING, LGA1151, Intel Z170, DDR4, ATX
    Intel Skylake i7-6700K, LGA1151, 4GHz, 8MB, Tray
    Kingston 16GB(2x8GB) HyperX Fury DDR4 2666 MHz, CL15

    Nykyinen PC:
    ASUS P8P67-M PRO
    Intel Core i7-2600 CPU @ 3,40 Ghz + Noctua NH-U14S
    RAM 16,00Gt
    GTX 980 Ti STRIX (ASUS)
    256GB SSD
    2TB HDD
    EVGA 650W Supernova G2, 100%modulr, 80 Plus Gold.
    NZXT H2 Classic (koko 215x466x520mm., paino 8,9 kg.)
     
    Viimeksi muokattu: 28.04.2016
  17. virtuaali

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2004
    Viestejä:
    2 891
    Minä en kyllä päivittäs tuota kokoonpanoa ennen kun oot testannu toimiiko vr miten huonosti...tuo on aika hyvä setti jo valmiina. Prossu ainut kyssäri. Mitä testi tulokset sano?

    ddr4 muistit ei juuri vaikuta suuntaan tai toiseen sanoisin joten ainut hyöty jää prossulle.
     
  18. Datatöntti

    Rekisteröitynyt:
    14.08.2007
    Viestejä:
    1 314
    Minä koemielessä jo siirryin pelikoneen kanssa VR-lasit only järjestelyyn. Ei ole näyttöä kiinnitetty lainkaan, vaan kone on mukavan nojatuolin vieressä ja siinä sitten nautiskellaan hyvässä asennossa. Yllättävän toimivaa. En minä tällä koodia vääntäisi, mutta youtubet, leffat ja muut menee oikein miellyttävästi. Vähän harmittaa ettei virtual desktopin teatterissa ole positional audiota.

    Jotain opittua desktop-käytöstä:
    - Viven kanssa sensori kannattaa tuoda mahdollisimman lähelle (~1.5m) jottei jitteröinti rikkoisi kokemusta.
    - Virtual Desktop tulee aina käynnistää admin-tilassa sillä muuten ruutu menee mustaksi esimerkiksi Windowsin UAC-kyselyiden aikana. Myöskään pelit eivät välttämättä käynnisty ilman admin-oikeuksia.
    - Koneessa on oltava jonkinlainen näyttö tai adapteri kiinni jotta Virtual Desktop saa ylipäätään työpöydän jota näyttää. Itse käytän suhteellisen halpaa Headless Ghost -adapteria jolla saa 4k kuvaa, tai vaikkapa 1080@90hz.
    - Virtual Desktop pitää kytkeä käynnistymään tietokoneen käynnistymisen yhteydessä. Kytkin itse käynnistyksen Windowsin ajoitettujen tapahtumien kautta, sillä en keksinyt keinoa miten ohjelman saisi muutoin admin-oikeuksilla päälle.
    - Fullscreen pelaamisessa perinteiset pelit saattavat aiheuttaa koko VR-näkymän räpsymistä mikäli freimejä ei tule tasaisesti tai muuta häikkää. Tästä pääsee yleensä eroon laittamalla pelit 'borderless windowed' tilaan ja säätmällä esim. headless ghostin kanssa työpöytä lasien kanssa samalle virkistystaajuudelle.
     
  19. Datatöntti

    Rekisteröitynyt:
    14.08.2007
    Viestejä:
    1 314
    Huomasin juuri että itselleni oli tullut Riftien prosessointivahvistus ja samalla kaikille kavereille jotka lasit tilailivat about samaan aikaan (10-30 min). Nyt ollaan luvatusta aikataulusta noin puoli kuukautta edellä. Ehkäpä siellä tosiaan on kääritty hihat?

    Vahvistus oli tullut toissapäivänä illalla.
     
  20. Avomar

    Rekisteröitynyt:
    11.08.2014
    Viestejä:
    641
    Testi tulokset ovat OK. Paitsi Oculuse testi valittaa cpu-sta. Emolevy on tosi vanha ja ei löytyy enää päivityksiä! Epäilen emolevyssä myös vika, en voi laitta turbo tilaan, koneesta tule epävakaa ja joskus heittä satunnaisesti pelistä ulos. Myös on ilmennyt koneen käynnistyksessä, että jää biosin tilaan, eikä Win käynnisty ennen kuin teen restartin. Veikan emolevyn kondensaattorien tienpäähän tulemista. Onhan niillä ikä jo noin 5 vuotta!
    Kaikki ajurit ja virtalähteet on tarkistettu/uusittu.
     
  21. Kainy

    Rekisteröitynyt:
    17.02.2003
    Viestejä:
    313
    Tänne saapui myös Vive eilen. Rifti kun on ollut käytössä nyt kolmisen viikkoa, niin kiinnosti tietysti saman tien tehdä suoraa vertailua kuvan osalta.

    En tiedä mitä taikuutta Oculus laseissaan käyttää, mutta onhan ne huomattavasti tarkemmat.

    Tein vertailua Virtual Desktop –ohjelmalla, koska se on itselläni ollut kovassa käytössä Riftin kanssa. Asetuksina käytössä 1080p kuva, 5 metrin etäisyys, musta tausta ja sijainti resetoituna samasta kohtaa. Vertailua tein vaihtamalla laseja päittäin vuorotellen.


    SDE: Riftissä tämä on hyvin maltillinen, mutta Vivessä se kyllä paistaa tässä käytössä todella läpi, ja laskee luettavuutta reilusti. Karkeasti voisi sanoa, että tarkkuudeltaan 65 asteen kuva Riftissä vastaa 90 asteen kuvaa Vivessä.

    FOV: Sivuittaissuunnassa tämä on aika tarkalleen sama kummassakin. Pystysuunnassa se on Vivessä hieman isompi, mutta en kuitenkaan huomaa eroa ilman, että oikeasti alan tutkia mihin asti silmät näkevät.

    ”Hohto” aka. ”God Rays”: Riftin kohdalla tämä paistaa kuvan reunoille reilusti enemmän, kuin Vivessä. Eli näyttöalueen ulkopuolella mustan tyhjyyden alueella on reilusti hohtoa, joka lähtee kirkkaammasta näyttöalueesta, mutta itse näyttöalueella sitä havaitsee todella vähän. Vivessä taas hohto näkyy renkaina koko näyttöalueen päällä, mikä itseasiassa on lopulta paljon häiritsevämpää, kuin Riftin tapauksessa.

    Sweet spot: Vivessä kuva sumenee selkeästi, kun katselee silmillä ympäriinsä ilman pään liikuttamista. Tätä tapahtuu, vaikka kuinka asettelee lasit hyvin päähän, ja tilanne vain pahenee, kun ne väistämättä hiljalleen valuu pois parhaasta asennosta. Riftin tapauksessa kuva taas pysyy täysin selkeänä ja luettavissa koko näkyvän alueen osalta.

    Kirkkaus: Vive on reilusti kirkkaampi kuin Rifti. En kuitenkaan osaa vielä sanoa, onko tämä lopulta miten hyvä asia. Riftin kirkkaus vastaa hyvin pitkälti sitä, missä pidän näyttöjäni normaalisti. Vive taas on lähempänä sitä, että pitäisi kirkkautta 100%.


    Kuvittelin tosiaan aikaisemmin lukemani perusteella, että erot näissä kahdessa olisivat kuvan osalta olleet todella pienet, ja täten Rifti olisi saanut lähteä myyntiin, kunhan Vive saapuu. Nyt testailujen jälkeen on kuitenkin todella vaikeaa päättää mitä tekisi. Tämä vertailu oli nyt tietysti vain VD käyttöä, mikä tuo kuvan heikkoudet esille todella raa’asti kummankin laitteen osalta, ja pelikäytössä ei erot varmastikaan vaikuta yhtä suurilta. Tällä hetkellä kuitenkin Rifti on ollut kovassa käytössä esim. leffojen kanssa.

    Pitää varmaan parisen viikkoa ihmetellä näiden parissa ja katsoa mihin käyttö keskittyy ja päättä sitten. Roomscale on kyllä mahtava asia myös. Voi tietty olla, että joutuu pitämään molemmat, kunnes Touch –ohjaimet joskus saapuvat. :P
     
  22. 5ohjo

    Rekisteröitynyt:
    15.04.2003
    Viestejä:
    377
    Joo ei ole virtual desktop ole käyttökelpoinen Viven kanssa. Onneksi sain siitä vielä rahat takaisin steamissa. Mututuntumalla en usko sen olevan riftinkään kanssa riittävän tarkka. Noita 360 videoita sillä myös katselin ja oli aivan järkyttävää paskaa. Mitähän tuosta hyötyy? 4k monitori tai full hd videotykki antaa tarkempaa kuvaa eikä tarvitse mitään laseja pitää.

    Harkitsen koko laitteen myymistä, kun vielä tästä omansa saisi suunnilleen pois. VR on nähty, ja en ennusta sille kovin pitkää ikää. Valitettavasti lasit eivät lisää kokemukseen mitään oleellista varsinkaan seated peleissä, vaan nimenomaan huonontavat pelikokemusta. The Lab on tähän asti ollut ainoa mielenkiintoinen sovellus, ja sen takia taidan odottaa Portal storiesia ennen kuin luovun Vivestä.
     
    Viimeksi muokattu: 28.04.2016
  23. lapsus linguae

    Rekisteröitynyt:
    06.10.2003
    Viestejä:
    1 633
    Vähän tuon jälkeen alkoi tosiaan Euroopassa tapahtua. Tuli ilmeisesti selvästi aiempaa isompi toimitus jakelukeskuksiin. Täytyy toivoa, että ensi viikon alussa tulee yhtä suuri. Voisi olla toivoa oman tilauksenikin kanssa viikon parin sisään, jos meno jatkuu näin.
     
  24. simmer

    Rekisteröitynyt:
    11.12.2009
    Viestejä:
    954
    Noniin. Seurantakoodi napsahti aamulla ja tosiaan **29**. Ei taida UPSilla huomiseksi hollannista keritä, eli ei sittenkään huuhtikuussa saanu riftiä toimitettua :). No mutta ilmainen kuljetus ja lähes luvattu toimitusaika. Ei paha.

    PS. ja reilusti edellä päivitettyyn toimitusaikaan.
     
  25. Scratch

    Rekisteröitynyt:
    09.04.2014
    Viestejä:
    691
    En voisi olla enempää erimieltä! :D Vaikka en ole edes kokeillut Viven Room scalea, tai kokeillut muutenkaan kuluttajaversioita laitteista, olen käyttänyt näitä dk vehkeitä jo vuosia ja PC-pelaaminen tänä aikana on erittäin vahvasti painottunut vr-peleihin. Tavalliselta monitorilta pelaaminen ei tunnu oikein missään enää. Seated/cockpit peleissä lasit eivät todellakaan huononna kokemusta, päin vastoin! Mutta kuten tässä on toisteltu, vr ei ole kaikille ja siitä syystä edelleenkin pelko on persiissä, että taas kerran virtuaalitodellisuus kokee ikävän lopun.
     
    Viimeksi muokattu: 28.04.2016

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti