Volvo S80 kokemukset.

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja kkuula, 05.09.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. kkuula

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2004
    Viestejä:
    2 972
    Täällä ei tainnut vielä olla keskustelua Volvo S80?.

    Tuli tuossa säkeittäin ostettua vm2000 S80 2,5TDI automaatti ja kyl tää tuntuu täysin eri autolta verrattuna edelliseen volvooni V70 vm98 jossa oli sama tekniikka moottori ja vaihteisto. Kyseinen moottori/vaihteistoyhdistelmähän on nykymittapuun mukaan antiikkia mutta kokemusten perusteella erittäin huoletonta tekniikkaa.

    Paljon on juttua kyseisten volvojen kalliista ylläpidosta ja tuon v70 kohdallakin korjattavaa riitti muuta oli mielestäni halppa lystiä ja suht helppoja korjauksia. Niistäkin osa pelkästään sen takia kun käytin lähinnä halvinta pinpong osaa korjauksissa.
     
  2. $pitfire

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2010
    Viestejä:
    136
    Vuoden verran tuli omistettua vm1999 S80 2.5TDI manuaaliaskilla. Hyvä maantielaiva, ei kummempia vikoja vuoteen mahtunut. Volvon oma webasto (arctic?) sanoi kaputt talven ollessa jo aikalailla ohi, mutta eipä tuota tullut korjattua/tutkittua sen enempää. Varaosien tyyris hinta tuli selväksi siinä vaiheessa, kun iskarin yläpään laakeri olisi kustantanut noin 80 €/kpl. Ei niistä kokemusta ole muuten, mutta 20 €/kpl ilmeisesti ainakin vaginoihin saa.

    Vaihtoon lähti ihan vain sen takia, että halvemmaksi opiskelijalle tulee ajaa pienemmällä kiisselillä. Auton ostaessani sillä oli ajettu 495 tkm ja noin +520 tkm, kun myin.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
    GAS Alpha MSB35

    GAS Alpha MSB35

    30 €
    -49 %
    Katso
    tuotetiedot
    GAS Alpha 8D2

    GAS Alpha 8D2

    40 €
    -47 %
    Katso
    tuotetiedot
  4. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Ardic.

    Noissa on se "vika" että vaativat ihan oikeasti huoltoa pari vuoden välein. Eivät ole siis niin kuin Webastot, ym. jotka voivat toimia 10 vuotta putkeen ilman sen kummempia huoltoja.
    Muistaakseni Ardicien yksi ongelma oli että ne lähtivät päälle "automaattisesti", joten välillä niitten käyttö oli pahimmillaan "5km ajoa ja parkkiin ennen kuin paikat lämpiää" - eli täynnä karstaa, jne.
     
  5. JJTM

    Rekisteröitynyt:
    29.08.2000
    Viestejä:
    1 203
    Mulla edellinen volvo oli 2.4d manuaali S80 -08 ja se oli kaikin puolin oikein mukava laitos. Sopivan hiljainen, sopivan vääntävä kone, eikä mitään yllättävää huollettavaa ollut. Tyyppiviaksi luokiteltava takakontin johtosarja (65e) piti siihen vaihtaa, mutta muuten yllätyksetön auto. Jos jotain huonoa pitää keksiä, niin noissa on melko hirvittävän iso kääntösäde ja takapenkkien kippi on vaikeasti yletettävä peräkontin puolelta. 260tkm tuolla perheessä rullailtiin ennen kuin vaihtui seuraavaan. Kulutuksen puolelta mielestäni maltillinen ja seka-ajossa kulutus oli noin 5.3l/100km.

    Nykyinen S80 1.6D -11 manuaali on lähes sama auto, mutta pihimmällä koneella. Sisusta on jostain syystä muovisemman oloinen kuin aikaisemmassa faceliftaamattomassa. Tällä on nyt ajettu jo 280tkm (ollut perheessa uudesta) ja kerran on jättänyt tielle. Auton johtosarjasta oli rispaantunut akun alta johto poikki ja meno katkesi kuin seinään. Merkkihuollossa tuon korjaaminen oli muistaakseni ~200e. Myös Ardic teki tenät viime vuonna ja joutui käytännössä vaihtamaan kaikki hilut siihen (1100e). Muutoin aivan kuin tuo edellinenkin. Mukavaa kyytiä pienellä kulutuksella. Helppo päästä alle 5l/100km kulutukseen seka-ajossa. Huono puoli tässä on tuon pienen koneen alaväännöttömyys, mutta se on aika selvä ettei tuollainen mehulinko paljoa väännä. Vaihteita joutuu kepittämään kuin bensakoneisessa. Toistaalta menee yhtä verkkaiseen tahtiin vaikka perään laittaa veneen tai autotrailerin.

    Summa summarum, mukavia maantielaivoja, jos ison auton fiiliksestä pitää. Varauksetta pystyy suosittelemaan.
     
  6. Karma Police

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2012
    Viestejä:
    27
    Ihan mielenkiinnosta, itselläni on sama kone v70:ssä ja mietityttää tuo alaväännön puute.
    Kuinka alhaista nopeutta ja vähillä kierroksilla pystyt ajamaan viitosvaihteella? Tai ajamaan pystyy mutta nopeuden nosto vitosella n. 75km/h vauhdissa aiheuttaa melko jyrinää. Toki näin en normaalisti aja mutta liikenteen mukana nopeudet välillä tippuvat ja vaihtelevat
     
  7. JJTM

    Rekisteröitynyt:
    29.08.2000
    Viestejä:
    1 203
    En noin tarkasti muista nopeuksia/kierroksia, mutta pitääpä huomioida kun seuraavan kerran ajelen. Kyllä monesti menen taajamassa (60mh/h mittarinopeutta) 5. vaihteella ongelmitta ja jyrinä väännön rajoilla alkaa muistikuvien mukaan lähempänä 50km/h kuin 75km/h nopeuksia.

    Eniten väännön puute haittaa ihan ryömittäessä pienimmissa nopeuksissa, jolloin 1. on liian pieni ja 2. ei jaksa oikein vääntää. Tuossa välissä on ärsyttävä kuoppa väännössä, joka korostuu varsinkin kylmällä koneella liikkeelle lähdettäessä ja tekee siitä nykivää. Matka-ajossa isommilla teillä vääntö ei ole oikeastaan koskaan ollut ongelma.
     
  8. Karma Police

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2012
    Viestejä:
    27
    Oliko sinulla 5 vaihteinen laatikko? Voi myös olla että sinulla on myös se uudempi kone noista 1.6 dieseliestä.
     
  9. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    S80 kiinnostaisi itseäkin mutta tollaisen 2.4-litraisen padan kulutus motarivauhdissa hirvittää.
     
  10. pelitys

    Rekisteröitynyt:
    04.02.2005
    Viestejä:
    5 884
    Paljonkos se sitten kuluttaa vrt. 1.6 tai uusi 2.0?
     
  11. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    En ole päässyt kokeilemaan tai kyselemään mitä ne pikkupadat vie, mutta oma V50 2.0D vie sellaista 6,3-6,4 litraa kun tykittää 130 km/h menemään. Sen lyhyen aikaa mitä oli 2008-mallin S80 2.4D A lainassa, niin kulutus oli aika tarkkaan 7,8 litraa 600km matkalta mitattuna. Ajotietokoneet on/oli näin kesäaikaan melkolailla samaa mieltä laskujen kanssa.
     
  12. JJTM

    Rekisteröitynyt:
    29.08.2000
    Viestejä:
    1 203
    6-vaihteinen laatikko.

    Aika paljon olet Diaz\ saanut menovettä kulumaan. Tuon oman 2.4D -08 mallin kulutus oli useimmiten 5.6-5.8 seka-ajossa. Reissuilla, joissa moottoritiellä ajoa tuli paljon enemmän, nousi keskikulutus pahimmillaan karvan päälle 6l tasoon. En tosin koskaan mitannut paljonko menisi pelkässä moottoritieajossa (@140 mittarivauhtia). Tasaista vauhtia pidettäessä tuo menee kyllä aika niukalla kulutuksella.
     
  13. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Joo, mutta kun tuolta VRCF:ltä menee kyselemään V70 ja S80 kulutuksia niin aika linjassa nekin on. Ja tosiaan tuo oma parilitrainen pösön/fordin pata vie sitä 6,3-6,4 litraa jo tässä ajossa, niin aika ihmeitä saa tapahtua että menisi kutosella alkavaan lukemaan tollainen S80 2.4D. :comp:

    Kyllä mullakin putoaa kulutus johonkin 5 litraan kun ajelee pelkkää taajamaa tai 80 km/h maantietä. :)

    Odotellaan että on varaa D3:een. :D

    Edit: spritmonitorista löytyi vain muutama hassu S80 ( http://www.spritmonitor.de/en/overv...2008&constyear_e=2014&power_s=140&powerunit=2 ) mutta V70:llä tuloksia löytyi vertailukelpoinen määrä... Aika linjassa: http://www.spritmonitor.de/en/overv...2008&constyear_e=2014&power_s=140&powerunit=2

    Noissa kulutusta alentaa se kun en keksinyt miten saisi fiksusti karsittua D3:t ja D4:t pois ilman että otanta pienenee liikaa.
     
    Viimeksi muokattu: 07.09.2016
  14. 10900

    Rekisteröitynyt:
    10.07.2010
    Viestejä:
    725
    En tiedä millaisia eroja kulutuksessa 2.4D ja D5 välillä on, mutta oma vuoden 2010 S80 D5 automaatilla 61.000km keskikulutus on 6.4l/100km. Pienimillään tankillisen kulutus on 5.8 ja suurimillaan 7.7. Tuo suurin kulutus taisi olla talvella kun oli kovat pakkaset ja webastoa on käytetty paljon ja ajot olleet lyhyitä. Omat ajot ovat suurimmalta osin maantieajoa 80/100km.
     
  15. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Jeps, eli tohon kun pistää 30 km/h lisää nopeutta niin aika salettiin tulee litran verran korkeampi kulutus -- jos kerran pääset 6,4 l/100km kulutukseen 80-100 km/h nopeuksilla. Ite ajelen aikalailla pelkästään motaria siis. :)
     
  16. NNH

    Rekisteröitynyt:
    03.10.2009
    Viestejä:
    1 567
    Ainakin '99 V70:n Ardic oli mallia murheenkryyni, jonka kohdalla olisi ollut juhlaa, jos sen olisi saanut toimimaan edes täyden vuoden ilman huoltoa.

    Tuohan kuluttaa sitten enemmän kuin '04 XC70 D5 AWD nelivedosta huolimatta :confused:
     
  17. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Uudesta asti huollettuna?

    Noissahan on usein se ongelmana että ensimmäinen omistaja antaa olla ja käyttää ja sitten kun auto menee vaihtoon niin siellä on kerran, jos sitäkään, huollettu Ardic.

    Mutta tosiaan; luotettavuudessa tuo on ihan eri (kaasu) planeetalta kuin Webasto/Eberi. :D
     
  18. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    No sitten se varmaan kuluttaa. Tämähän ei mitenkään voi riippua muusta kuin auton merkistä, mallista, vetotavasta ja moottorista... Moottoritieajo nyt vaan vie sitä löpöä aika helvetisti. Yleensä kun ihmiset puhuu netissä kulutuksista, niin siellä on joku tarve keulia matalimmilla kulutuksilla mitä on joskus saavutettu ja ihmetellään kun jollain menee 2-2,5 litraa enemmän, vaikka totuus olisi se että toinen ajaa 80 km/h maantietä ja toinen tykittää 130 km/h motaria.
     
  19. NNH

    Rekisteröitynyt:
    03.10.2009
    Viestejä:
    1 567
    Sitä en tiedä, oliko Ardicia erikseen miten huollettu, mutta itse auto oli huollettu merkkiliikkeessä uudesta asti. Webastojen kanssa vastaavia ongelmia ei ole ollut.

    Ei ole mitään tarvetta "keulia", ihmettelin vaan, millaisella ajo(tava)lla tuollaiseen kulutukseen pääsee. Tietysti, jos ainoa ajo on motaria 130 km/h, se ehkä selittää, mutta kun normaalissa maantieajossa (100/80 km/h jaksoja) tuon vanhemman nelivetoisen D5:n tankkauksista mitattu kulutus alkaa kutosella eikä seiskalla ja silloinkin, kun tulee lähes pelkästään kaupunkipainotteista ajoa, keskikulutus jää selvästi alle kahdeksan litran, ihmetyttää silti, miten uudemmalla vajaavetoisella ei pääse vähemmällä. Voihan sitä kulutusta tietenkin lisätä vaikka miten, mm. pitämällä katolla suksiboksia, vetämällä peräkärryä, jättämällä talvi/kesärenkaat konttiin muun painolastin puutteessa tai ajamalla manuaalivaihteisella jatkuvasti pykälää liian pienellä vaihteella.
     
  20. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Niin, no tarviiko sitä nyt oikeasti ihmetellä jos se sun vertaileva ajosi on 80-100 km/h alueilla? Haloo, valoja päälle. Nopeusero on siis 30-50 km/h ja se tuo kyllä kulutusta ihan helposti litran-kaksi lisää. Ei tarvita yhtään mitään suksibokseja tai raskasta kaupunkiajoa että pääsee kahdeksan litran tuntumaan. Kaupunkikulutushan sitäpaitsi riippuu tasan omasta ajotyylistä, moottoritiellä ajotyyli ei vaikuta pätkääkään vaan pelkkä vakkariin asetettu lukema.

    Iso auto on syöppö ja isommalla moottorilla vähän syöpömpi, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Ja tosiaan alun alkaenkin olen puhunut moottoritieajosta, taisin jopa mainita lukeman 130 km/h...
     
  21. JJTM

    Rekisteröitynyt:
    29.08.2000
    Viestejä:
    1 203
    On tuo jotekin omaan korvaan kuitenkin aika kova kulutus 2.4D mallilta. Vaimo tuolla sahasi joskus työmatkaansa, joka käytännössä oli lahden motaria keskustaan asti ja sieltä takaisin. Välillä tietty kauppakäyntejä ja muuta pakko-ajoja kulmilla. Noillakin kerroilla pahimmillaan keskikulutus tankilliselle oli karvan päälle 6, mutta kuitenkin alle 6.5l/100km. Hänelläkin motarilla yleensä vakkari päällä @140km/h, vaikka ruuhka aikaan ei tuota ihan pysty pitämään. Renkaat ja muut tietysti vaikuttaa, mutta tuskin silläkään niin merkittävää vaikutusta on.

    Jokatapauksessa jos kulutus moottoritiellä on alle 7l/100km, niin ei se tuon kokoluokan laivalta paha ole.
     
  22. JJTM

    Rekisteröitynyt:
    29.08.2000
    Viestejä:
    1 203
    On tuo jotekin omaan korvaan kuitenkin aika kova kulutus 2.4D mallilta. Vaimo tuolla sahasi joskus työmatkaansa, joka käytännössä oli lahden motaria keskustaan asti ja sieltä takaisin. Välillä tietty kauppakäyntejä ja muuta pakko-ajoja kulmilla. Noillakin kerroilla pahimmillaan keskikulutus tankilliselle oli karvan päälle 6, mutta kuitenkin alle 6.5l/100km. Hänelläkin motarilla yleensä vakkari päällä @140km/h, vaikka ruuhka aikaan ei tuota ihan pysty pitämään. Renkaat ja muut tietysti vaikuttaa, mutta tuskin silläkään niin merkittävää vaikutusta on.

    Jokatapauksessa jos kulutus moottoritiellä on alle 7l/100km, niin ei se tuon kokoluokan laivalta paha ole.

    Nuo kummatkin 2.4D -08 ja 1.6D -11 on olleet huoltosopimuksella uudesta asti ja jotenkin on sellainen kuva, ettei Ardic kuulunut mitenkään ainakaan vakioon huolto-ohjelmaan.
     
  23. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Kuulostaa kyllä omituiselta jos vaimosi pääsee noin paljon painavammalla/isommalla autolla ja isommalla koneella samaa tai pienempään kulutukseen kun meikäläisen pieni V50 2.0D padalla, mutta sehän tarkoittaa vain sitä että vaimosi ajaa hiljempaa.

    Itse olen yhden tankillisen ajanut pelkkää turun motaria 130 km/h todellista päästä päähän ja silloin pääsin kesärenkailla 6,4 litraan.
     
  24. JJTM

    Rekisteröitynyt:
    29.08.2000
    Viestejä:
    1 203
    Onhan siinä paljon merkitystä välityksilläkin ja miten sopivasti nopeudessa sattuu otolliselle vääntöalueelle. Vastaavasti tuo nykyinen 1.6D ei noissa nopeuksissa mene juurikaan taloudellisemmin 6. vaihteesta huolimatta, vaikka 80-100km nopeuksissa eroa kulutuksessa onkin.
     
  25. blastermaster

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2002
    Viestejä:
    1 429
    Tommonen XC70 D5 vm 04 mullakin automaatilla ja vakiorengastuksella imeskelee sen 7,5 l / 100 km moottoritiepainotteisessa ajossa, vakkari 130 kmh. Ajotietokone näyttää alle 6 l kulutusta. Maantiellä sitten pienenee selvästi.
     
  26. ttppii

    Rekisteröitynyt:
    17.01.2011
    Viestejä:
    1 284
Tagit:

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti