Volkswagen TSI-moottorien ongelmat ja asiakkaiden kusettaminen

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja John Troll, 09.04.2012.

  1. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 976
    Tekniikan Maailmahan teki kattavan artikkelin noista öljynsyöntimalleista. Öljyrenkaat karstoittuvat umpeen ja öljynsyönti lisääntyy pikkuhiljaa ajan kuluessa. Taitaa olla vakiintunut käytäntö, että maahantuoja/tehdas maksaa suurimman osan ja kuluttajalle jää jotakin.

    Tuossa jutussakaan ei sanota kuinka vanha ja kuinka paljon ajettu auto oli kyseessä. Varminta on kun välttelee noita malleja. Vaikka männät olisi uusittukin, on mahdollista että vika palaa kun kilometrejä kertyy.
     
  2. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    2 965
    Jos kaikki tietää sen olemassa olon, niin onko se silloin virhe ? Ainakin ammattilaisen olisi silloin pitänyt tietää että tälläinen ominaisuus ko mallissa on. Tosin tässä kai kyse siitä että kaupalle myynyt henkilö on väittänyt ettei moista ominaisuus/vikaa tässä yksilössä ole.
    Viittaa nyt tuohon nimimerkki tth78 kirjoitukseen/kuluttajariitalautakunta suositukseen ?

    Ko suositukset on yleensä kuluttajan puolella ja harvoin tullut suosituksia jossa kuluttajalle sysätään vastuuta, eli jos oikeilla tiedoilla päätös annettu, niin voi olla että ei ehkä kannata alkaa riitelleen, ja tokihan jokainen vastuunsa kantaa.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 575
    Varmin tapa välttyä harmeilta on jättää ostamatta tiedossa olevat ongelmamallit. Vähän saattaisi kirpaista ostaa tuollainen n. 175 tkm ajettu 2008 A4 tuolla 1,8T koneella n. 8k€ hintaan ja pian huomata joutuvansa laittamaan moottorin uusiksi liki samaan hintaan, mitä autosta maksoi..
     
  5. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 828
    Eihän sitä kannatakaan korjata, vaan laittaa paska kiertoon. :D
     
    Viimeksi muokattu: 29.12.2018
  6. Mii-ka

    Rekisteröitynyt:
    13.07.2006
    Viestejä:
    576
    2009 1.4 90kw TSI CAXA, ajettu vaivaiset 170k. 2 vuotta ajelin iloisena ja nyt se romu alkoi käymään todella epätasaisesti, vaihdoin ilmansuodattimen ja ongelma poistui, kovaa ajoa ja seuraavana päivänä syttyi moottorin vikavalo ja tuomio on P0016 eli se kampimikälie akseli ja sen korrelaatio.

    Kuulostaa omaan korvaan siltä, että pääsen maksamaan ketjuremontin, olenko oikeassa ? Mihinkä kannattaa viedä Espoossa ja selviääkö jossain alle tonnilla ?
     
  7. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 474
    jako pielessä, ketju venyny.

    ite tehny noita caxa moottorin jakopäitä 2kpl ammattikoululla oppilaana, siellä selvii huokeella mutta voi kestää vähän pidempään.. :D
     
    Viimeksi muokattu: 16.04.2019
  8. Mii-ka

    Rekisteröitynyt:
    13.07.2006
    Viestejä:
    576
    Vieläkös näissä 2012+ malleissa on samoja ongelmia ? Automaatti / Manuaali ?
    Taidan vaihtaa pirssiä kunhan tämä on korjattu (auto ei ole vielä pajalla ja arviot on välillä 900-1500e jee:hammer:) ja vaikka ottaa päähän nämä todellakin aivan käsittämättömät romut niin en Corollaakaan halua ostaa. Mini olisi kiva, mutta niistäkin hajoaa koneet ja periaatteessa vähän olisi tilallekin tarvetta.
     
  9. Mii-ka

    Rekisteröitynyt:
    13.07.2006
    Viestejä:
    576
    Noniin lopullinen tuomio: WV:ltä ensin annettiin ymmärtää, että korvaisivat puolet mutta kappas kummaa löysivät pyydetyistä kuiteista huollon missä ei oltu käytetty VW hyväksyttyä öljyä ja tästä syystä korjausarvio melkein 2000e ketjunvaihdolle.

    Huolto on edellisen omistajan tekemä, tämä huolto on tehty viikkoa ennenkuin ostin auton ja huoltoliikkeen nimenä on osuvasti "vag..jotain Oy", olen senverran huumorintajuinen mies, että mielestäni tämä on aika hassua. Ikävän kalliiksi tulee mutta on tässä jotain jännää mustaa komiikkaa.

    Öljy joka ei kelpaa on "Economic Professional LL 5W-30" jonka valmistaja on Örum ja öljynvalmistajan mukaan he täyttää VW kriteerit. Olkaahan tarkkoina huoltotiskillä. Olin ennen VW fani, nyt taidan olla vihapoika.
     
    Viimeksi muokattu: 18.04.2019
    TeknoR tykkää tästä.
  10. 4kex

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2012
    Viestejä:
    1 772
    Joo noitten öljypöniköitten kanssa täytyy olla tarkkana. On öljyvalmistajien omia suosituksia (joilla voi pyyhkiä takapuolen) ja sitten OEM-hyväksynnät. Kurjaa jos huoltoliikkeessä on niin epäpätevää henkilöstöä, että eivät ymmärrä eroa. Niin kuin tässäkin tapauksessa tieteellinen tarkastelu tuskin johtaisi juurisyyn löytymisestä öljystä, mutta siitä saa hyvän takaportin vetäytyä takuusta kun käytetty öljyä, joka ei täytä luokitusta.

    Ja tosiaan se ei riitä OEM-luokituksen saamiseksi, että täyttää ko. luokituksen speksit. Vaan VW:n täytyy testata öljy itse ja antaa todistus, korvausta vastaan toki. Tämän jälkeen voi etikettiin lykätä Approval: VW504/507. Tai mikä ikinä onkaan. Ilman tätä se on vain recommended by plaa plaa, jolla ei ole penniäkään arvoa.
     
  11. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 474
    Vaikka ei öljyn luokituksella ole mitään tekemistä ketjun venymisen kanssa...

    Vika on VAG:ssa joka on laittanu sinne erehdyksessä polkupyörän ketjun oikean jakoketjun sijaan.

    Edit:
    Ja ongelma ei ole ainoastaan ja TSI:ssä, ainakin 1.2 12V vapaastihengittävässä on ihan sama ongelma, ellei pahempi. Ketju venyy ja startatessa sit menee jako sekasin. Monella 1.2 12v skoda fabia mk1:llä on hypänny jako 150-250tkm välillä, ja auto lyöty paaliin sen takia. (ite korjannu noitakin 2kpl, ja kolmannen meinasin hankkia mutta joku muu osti ensin)
     
    Viimeksi muokattu: 20.04.2019
    tth78 tykkää tästä.
  12. timitomi

    Rekisteröitynyt:
    15.09.2013
    Viestejä:
    1 866
  13. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 575
  14. Sport_FIN

    Rekisteröitynyt:
    11.12.2015
    Viestejä:
    2 469
  15. qazza

    Rekisteröitynyt:
    29.12.2002
    Viestejä:
    92
    Toi tosin ei kerro mitään. Laakkonen on investoinut todella paljon, uus merkki, uus autotalo ja kaikki siihen liittyvä. Luvut ovat toki pakkasella mutta syyt siihen ei ole välttämättä ne mitä ajattelis.
     
  16. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 575
    Viimeksi muokattu: 27.04.2019
  17. Mii-ka

    Rekisteröitynyt:
    13.07.2006
    Viestejä:
    576
    Voi hemmetti. Nyt tuolta pajalta ilmoittivat että ketju on vaihdettu, mutta puristukset on alle puolet siitä mitä pitäisi olla ja sama homma joka ikisessä sylinterissä. Eli kansiremotti vielä kuulemma edessä. Mitä hintaluokkaa tuollainen yleensä on ? Mitään muita kannustavia kommentteja ? Korjausarvio on nyt luokkaa 50% mitä nettiautosta saa samanlaisesta, 2v ehdin tuolla romulla ajaa.

    //Miika
     
    Viimeksi muokattu: 02.05.2019
    Tina Silta tykkää tästä.
  18. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 976
    Ohivuotomittauksella siis varmistettu, että venttiilit vuotavat?
     
  19. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Onkohan se nyt ihan varmasti kansivika. Eihän kannessa pitäisi olla mitään vikaa jos ketju ei ole venynyt niin, että männät ja venttiilit ovat ottaneet kontaktia, mutta tässä vaiheessa auto ei korjaamolle omin voimini enää siirry... Ettei ajoitus olisi vain pielessä eli ts. ketju asennettu päin persettä. Jos jokaisessa sylinterissä on vielä sama vika, niin tätä ennen kaikkea epäilisin.

    Muistan miten mulle korjaamolla oltiin myymässä 1500€ venttiiliremppaa, vaikka kyseessä oli kaasarin huonoista säädöistä johtuva ontuva käynti.

    Toinen asia mitä ihmettelen on "ilmansuodattimen vaihdolla kaikki parani". no ei varmasti parane, jos jako on killillään. Tämä liittyy yleisesti usein nähtyihin viesteihin, joissa joku valittaa "auto nykii ja pätkii" johon joku ehdottaa "vaihda ilman- ja bensansuodatin", johon vian ihmettelijä vastaa "vaihdoin ne ja se auttoi heti ja vika parani, mutta huomenna vika alkoi uudestaan".

    harvoin se näin on, ja ei niillä pikkulkikkeiden vaihdoilla ole oikeaan vikaan mitään merkitystä jos siinä sellainen vika on.
     
    Viimeksi muokattu: 04.05.2019
  20. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 668
    Tässä sivusta seuraillut yhden -07 audin tarinaa kuinka cat valon ja huonon käynnin takia vaihdeltu yhden pytyn puola ja sähköinen kaasuläppä. Käynti vaan huonontunut yhden pytyn ollen pimeenä ja uutena vikana kolina. Viety uudelleen huoltoon säädettäväksi. Nyt sit kaikki puolat vaihtoon ja uus kaasuläppä. Paha kun ei kolinan laadusta mitään hajua et vois arvailla. Mutta tuli väkisin mieleen jaon hyppääminen tai venttiilin vika. Itse olisin ainakin puristuspaineet mitannut ennen lisää osien vaihtamista sekä kameralla kurkannut pimeään sylinteriin. Jos moottori oikeasti kolisee niin en jaksa uskoa et se sytkän osilla korjaantuu. Voishan se olla että huono käynti ravistellut moottoria sen verran et sattunut jako hyppään löysällä ketjulla.
     
  21. Mii-ka

    Rekisteröitynyt:
    13.07.2006
    Viestejä:
    576
    Mikä on ohivuotomittaus ? Kaveri sanoi että on laittanut mittarin ilmeisesti tulpanreikään ja että siellä on puristukset alle puolet mitä pitäisi kun moottoria pyörittää, aiemmin ennen ketjun vaihtoa kerrottiin että ketju on todella löysällä ja on hyvinkin voinut hypätä. Ketju vaihdettiin ennen tätä mittausta koska se oli niin löysä ja sanoi pelkäävänsä että siellä ottaa mäntä kiinni venttiileihin ja nyt tuon testin perusteella olettaa että näin on käynyt. Outoa kyllä omastakin mielestä että ne luvut oli hyvin samanlaisia joka sylinterissä ja sitä ihmettelen miten se parani niin paljon silloin alunperin ilmanputsarin poistolla. Meneeköhän tämä nyt metsään ? Ei olis varaa maksaa tätäkään ja varsinkaan enempää.. Toivottavasti ovat osanneet laittaa sen ketjun oikein eli että jako olisi nyt ok, kiva tilanne käsillä.
     
  22. Nugget Beercase

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2007
    Viestejä:
    1 186
    Ohivuotomittauksessa sylinteriin periaatteessa syötetään paineilmaa sopivan adapterin läpi. Testattavana oleva sylinteri asetetaan ajoituksen puolesta niin, että venttiilit ovat kiinni (eli yläkuolokohtaan) ja sitten ilmaa pyttyyn.

    Jos suhisee imupuolelta, imuventtiilit vuotavat.
    Jos pakoputkesta, pakovenat vuotavat.
    Jos suhina tulee öljyntäyttökorkista / mittatikusta, pytty pissii männän ja sylinterin välistä (eli männänrenkaat falskaavat).
    Painemittarista katsotaan, kuinka paljon vuotoa on.
     
  23. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 976
    Sitten vielä, että kaasuläppä on oltava auki puristuspainemittauksessa, muuten näyttää normaalia pienempää painetta. Jos on sähköinen kaasuläppä, en tiedä miten käyttäytyy startilla pyörittäessä. Joku ko. Konetta tunteva vois kommentoida.
     
    Viimeksi muokattu: 05.05.2019
  24. tkh

    Rekisteröitynyt:
    17.09.2002
    Viestejä:
    337
    Onko tehnyt puristuspainemittauksen lämpimällä koneella vai kylmällä? Mittaus pitäisi aina tehdä lämpimällä moottorilla, muuten lukemat voivat olla jopa puoletkin normaaleista.
    Lisäksi noissa tsi koneissa tulee karstaa aika paljon imuventtiileihin, joten sieltäkin voi tulla vuotoa.
    Jokunen jakoketjuremontti on tullut itse tehtyä 1.4 ja 1.8tsi/tfsi moottoreihin, homma ei kovin kummoinen ja ihmettelen noita "merkkiliikkeitten" kustannusarvioita. Osat ei kuitenkaan montaa satasta maksa.
     
  25. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 668
    No luulis et ne mittaa kylmän mittarin niin kuivana kuin märkänä (pikku ruuttaus öljyä männän päälle) jos kylmä moottori antaa matalia puristuksia.
     
    Viimeksi muokattu: 05.05.2019
  26. Mii-ka

    Rekisteröitynyt:
    13.07.2006
    Viestejä:
    576
    Hemmetti kun periaatteessa annoin jo luvan alkaa purkamaan sitä kantta perjantaina, kai sitä pitää huomenna aamulla vielä kysyä joko se on purettu ja voivatko tehdä tuon ohivuotomittauksen, alkaa kuulostaa siltä et sillä selviäsi paljon enemmän, tai että huonolla tuurilla se auto ei edes korjaannu siellä koneistamolla..
     
    Viimeksi muokattu: 05.05.2019

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti