Volkswagen TSI-moottorien ongelmat ja asiakkaiden kusettaminen

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja John Troll, 09.04.2012.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Stuntman Mike

    Rekisteröitynyt:
    11.08.2001
    Viestejä:
    1 578
    Kaksi koneremonttia ja yksi rikkinäinen DSG jotenkin opetti pysymään poissa - joten valitettavasti ei tullut koettua enempää DSG:tä. Emmä täällä muuten huutelisi. Olihan autollakin mittarissa kuitenkin alta 100tkm. Laatua.
     
  2. juho_-

    Rekisteröitynyt:
    28.11.2005
    Viestejä:
    199
    Ostaa Audi A6:n ZF:n tomaatilla, niin ei tartte enää kitistä dsg:stä?
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Niin, tyytyy vain hajoaviin moottoreihin...
     
  5. Manakuski

    Rekisteröitynyt:
    22.05.2004
    Viestejä:
    2 345
    Eilen oli kaakkurin rampin päässä Oulussa viheriölle ajettu sellanen 2010 - tai uudempi Audi A3. Siinä se oli hätävilkut päällä koko yön ainakin aina aamuyöhön asti. Liekkö hajonnut.
     
  6. Incredible Buff

    Rekisteröitynyt:
    17.03.2008
    Viestejä:
    3 223
    Kerrotko mistä tuo Audin tuplaturbo-kuutonen porsii kun tietoa vaikuttaa olevan?
     
  7. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Lainaamassani viestissä oli mainittu ainoastaan audi a6 ja zf:n laatikko. Missään ei puhuttu mitään moottoreista ja niitä a6:een saa aikamoisen valikoiman.

    Pahoittelen mokaani, sillä en ole a6 entusiasti ja tiennyt, että zf laatikko tulee vain tuplaturbokutosen kanssa.

    Se ilmeisesti lienee ainut kyseisen konsernin moottori, jossa ei tyyppivikoja ole? Paitsi päästöhuijaus, jota ei pysty korjaamaan?
     
  8. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Höpöhöpö, väitit ihan selvästi että kaikki moottorit joissa ZF-laatikko ovat hajoavia:
    Kaikki moottorit hajoavat - kysymys on vain millä kilomereillä. Hyvin vaikuttavat esim. bensa-kutoset kestävän ja tehoihin / ajotyyliin nähden V8:t, jne.

    Myöskin "ketjuvikaiset" kutos-dieselitkin tuntuvat kestävän heittämällä sen 300tkm - jos vaikka nettiautoa katsoo...
     
  9. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Olkoon niin. En edelleenkään tiedä mitä kaikkia moottoreita laitetaan ZF:n jatkeeksi. Kun kyseessä on VAG niin ajattelin tietysti TSI-moottoreita: 1,4-1,8-2,0, jotka tunnetusti ovat herkkiä hajoamaan alle 100tkm ajettuina.

    Kun kerran olet vaihteistospecilisti niin kerro mitä kaikkia moottoreita laitettiin AOD tai AXOD- laatikkojen perään?
     
  10. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Audeissa on logiikka ollut lopulta aika helppoa; jos se on etuvetoinen, niin se on Multitronic, jos neliveto, niin ZF:n tippi (esim. 6HP edellisessä ja 8HP nykyisessä). Sittemmin kuin DSG:t (S Tronic) tuli 2011 mallivaihdoksen kanssa, pakka sekosi hieman koska esim. 3 litran TFSI:tä on saanut kummallakin (tosin vaihteiden määrästä näkee heti kumpi kyseessä 7/8 v ja jenkkituonneissa aina 8HP). Vajaavedot edelleen Multilla. Eli melko mahdoton sano nykyisestä kutosesta mitä siellä on katsomatta papereita / koeajamatta (kepitkin on käsittääkseni identtisiä).

    Dieseleistä en ostaisi enää kuin tuota tehokkaitan tuplaturboa nykymallista; muissa S Tronicit alla.
     
  11. Kizmo.

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2000
    Viestejä:
    1 650
    Vähän ketjun alkuperäistä aihetta sivuten; mitenkäs nämä uudet (2014 ->) TSI:t jakselee? Tienpäällä noita ainakin näkyy runsaasti. Ketjuvammaisethan on jo melko antiikkisia ainakin 1.2 ja 1.4 koneiden osalta, kohta vanhimmilla 10 vuotta ikää jo.
     
  12. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Tuo selvensi asiaa merkittäväsit, kiitos! Oliko vielä niin, että poikittaiskoneille on omat ja pitkittäiskoneille omat laatikkonsa? Toki silloinhan puhutaan jo A1/A3:sta kun A4 lähtien ovat pitkittäin? Ainakin joskus muistan DSG-laatikoiden kohdalla olleen puhetta sellaisesta? Jos on niin todella hämmentää asiaan vihkiytymätöntä harrastajaa...

    Monestihan on kuullut esimerkin, miten 50-luvun jenkkien kolmevaihteiset automaatit kestää ajoa vielä tänäkin päivänä. Siinä mielessä nuo ovat vertailukelpoisia, että ovat automaatteja ja kestävät kasikoneiden vääntöä. Muutoin en välttämättä lähtisi vertaamaan tämän päivän laatikoihin, sillä ominaisuudet ja äly nykylaatikoissa merkittävästi edistyksekkäämmät kuin noissa vanhoissa.
     
  13. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Audeissa (tai VAGeissa yleisesti vielä 2000-luvun alussa) automallissa käytetyn quattron/nelivedon toteutustapa on ollut se mikä määrää moottorin asennon; Torsen -> moottori pitkittäin, Haldex -> moottori poikittain. Poikittaisen moottorin kanssa ei luonnollisesti mahdu kovin pitkää vaihteistoa (eikä vaihteiston yhteyteen ole niin helppo yhdistää tilaa vievää mekaanista nelivetotekniikkaa).

    Tästä syystä esim. Golfin ja A3:n vaihteistot ovat olleet erilaisia kuin isompien, ja usein huonompia jollain tavalla (vaihteiden määrä, vaihdon pehmeys, jne).

    Uutuutena nyt tämä Audin oma mekaanista ja sähköistä nelivetoa yhdistävä quattro ("Quattro with Ultra Technology" :rolleyes:) joka on sekin on pitkittäismoottorisille "isoille autoille" (A4->) tarkoitettu.
     
  14. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
  15. Jos nuo korvaukset menee suoraan asiakkaille niin ihan mukava, 26000€/naama :rolleyes: Mikäs siinä ilmaisella autolla ajellessa, varsinkaan kun huijaus ei vaikuta auton toimintaan mitenkään. Suomessa taasen pääsee omakustanteisesti viemään auton pajalle ja odottelemaan kun siihen laitetaan softa ja joku muovitötterö.
     
  16. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Ei mitenkään koska A) eri päästönormit ja B) erilainen oikeustyyli/-tyyppi joukkokanteiden, kuluttajansuojan ajamien oikeuksien (=ei ajeta kuin yksilötasolla jos yksilö aloittaa prosessin itse), jne. Esim. saksan valtio ei ala ajamaan EU-tasolla ihmisten oikeuksia kun kyseessä on yksi suurimpia verojen maksajia ja ihmisten palkkaajia...

    Itseäni kiinnostaa tuo 3-litraisten kusetus; onko omassakin autossa softa joka tekee tyhjäkäynnillä jotain ihan muuta kuin kuvitellaan, jne.
     
  17. Kvarkki

    Rekisteröitynyt:
    31.08.2001
    Viestejä:
    4 706
    http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/a...jaukset-aiheuttavat-vahinkoa-autoille/6142564
    Ilo ajaa VAGIlla :D
     
  18. "Volkswagenin mukaan heidän ei tarvitse antaa korjauksista pitävämpiä takuita"

    No ei tietenkään. Asiakas maksaa :)
     
  19. Galaxy

    Rekisteröitynyt:
    11.08.2000
    Viestejä:
    1 963
    Tuossahan on volkkarille ihan uusi rahanteko kikka! Kun autosta on takuu ollut loppu vaikka vuoden taikka kaksi kutsutaan se "ilmaiseen ohjelmistopäivitykseen". Siellä sitten vedetään arvot siihen kuntoon ettei moottori kestä sitä kuin hetken --> $$$.

    Samaa optimointia tehdään nytkin niin hyvin kuin pystytään, mutta mekaanisten osien kestävyyden arviointi on paljon vaikeampaa.
     
  20. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Aha... Mitäs seuraavaksi VAGilla? Laitetaan väärät öljyt koneeseen ja asiakas maksaa kun hajoaa?

    Kaikista nopein tietty olisi jos tarjottaisiin asiakkaille suoraan tankillinen bensaa (diesel-kuskeille) tai dieseliä (bensa-kuskeille) huollon yhteydessä ja koska VAG ei voi olla väärässä - asiakas maksaa... :D
     
  21. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Täällä kun on volkkaritietäjiä paljon paikalla niin kysytääs tässä... Onko 1.6 TDI -koneissa vakiona joku polttoainekäyttöinen lisälämmitin? Uitettiin Ruotsista uusimman korimallin käytetty paskatti ja ei ainakaan kelloa tai mitään löydy mutta kuski sanoo että kyllä sen kuulee kun lämppäri menee päälle kylmällä kelillä. Mitähän tohon maksaa kello tai kaukosäädin?
     
  22. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    No sehän nyt on ihan selvää että tuo tuo uutta rasitusta koneelle. Se onko sillä mitään merkistystä onkin toinen juttu, mutta ihan satavarma on että kun dieseli kuristetaan päästöjen alle ja jos sitä sellaisessa modissa rääkättäisiin ei se kauaa kestäisi. Onneksi valmistajat ovat keksineet miten parametreja voi testien ulkopuolella vähän trimmata parempaan suuntaan jolloin koneet kestävätkin jotain. Kaikkein paras on jos uudesta dieselistä ottaa kaikki päästöhimmelit pois ja ohjelmoi sen uudestaan kunnolla niin kesto varmasti paranee (eikä vain päästölaitteiden osalta).
     
  23. Kizmo.

    Rekisteröitynyt:
    27.12.2000
    Viestejä:
    1 650
    Onhan noita jo kaveripiireissäkin käytetty volkkarin korjauksessa ja korjausta ennen softan varmuuskopioinnissa :D
     
  24. LonGero

    Rekisteröitynyt:
    06.04.2013
    Viestejä:
    1 027
    Hassua että satuitkin mainitsemaan, työkaveri juuri etsi 2.5TDI -konetta Pornstartteriin johon oli merkkihuollossa jo kerran aiemmin vaihdettu muistaakseni kone + laatikko / perä (neliveto) kahteen kertaan. Ensimmäisen kerran rikkoutumisen vuoksi ja toisen kerran kun uusiin osiin meni väärät öljyt sisään ja olivat "melko" lyhytikäisiä... :)

    EDIT: toisen kerran maksajasta en kysynyt mutta oletin menneen liikkeen piikkiin
     
  25. Firex

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2007
    Viestejä:
    789
    1.6TDI Paskatti itsellä ja kyllä siinä on lisälämmitin mukana. Herää aina päälle alle +5c kelien... Kuulee autoa sammuttaessa kun jää sammuttelemaan itseään.
     
  26. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Noissa ei välttämättä ole kiertovesipumppua ollenkaan, niin ettei sitä voi myöskään käyttää esilämmittimenä. Suomessa maahantuojat ovat usein lisänneet kellon ja vesipumpun jotta ovat voineet mainostaa vakiovarusteista lämmitintä.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti