Volkswagen TSI-moottorien ongelmat ja asiakkaiden kusettaminen

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja John Troll, 09.04.2012.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. MaZo

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2002
    Viestejä:
    1 399
    Oikeastaan olen yhteen 1350bar cr systeemillä olevaan bemariin törmännyt jossa vaihtokuntoisia suuttimia pidettiin 2t öljyllä hengissä 170-407tkm väli ja sitten paloi venttiili samoin reikä imusarjaan. Ei se aivan huuhaata ole, tosin tuossa ei hiukkasloukkua ollut joka luultavasti olisi tuosta kärsinyt.

    EDIT: Allaolevaan vastaten, desi pari tankilliseen muistaakseni kaveri laitteli. Korjausarvot parantu vähäksi aikaa ja kalinat loppu, tieten loppua kohden korjausarvot alkoi karkailemaan tiheämmin kalinoiden kera. Sitten tosinaa tuli loppu tuolle.
     
    Viimeksi muokattu: 29.08.2014
  2. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 441
    Kuinpal tuota sitten laitetaan tankkiin?

    Voi olla et hiukkasloukku olis nopeammin vaihtokunnos, ainaski jos ei säännöllisesti kenkäse moottoritiellä?
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. 4kex

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2012
    Viestejä:
    1 769
    Niimpä paloöljy taitaa olla virallinen nimi. Silti moottorivalmistaja oli tyyppihyväksyttänyt koneen käyttämään Jet A1:stä. Eivät vaan tajunneet käyttää testauksessa sitä kaikkein heikkolaatuisinta. Tuossa oli otettu jotain random-erää ja kuviteltu kaikkien Jet A1:n olevan samanlaatuisia voitelevuudessa.
     
  5. winlin

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2007
    Viestejä:
    407
    Joo, ja jos on farmari-vaggi kysessä niin samalla kannattaa vaihtaa myös takalasin pyyhkijän sulka.
    Suositeltavaa on myös pyöränmutterien vaihto ketjunvaihdon yhteydessä.
    Vielä suositeltampaa olisi vaihtaa vaikkapa octavia 1.8tsi suorituskyvyltään ja tiloiltaan vastaavaan kohtuuhintaiseen japsiin, mutta kun niitä ei taida olla vai onko!!?
     
  6. JormaJokirapu

    Rekisteröitynyt:
    05.07.2013
    Viestejä:
    20
    Mistähän johtuu kun 1.8tsi kone kylmänä käy 1200rpm ja täristää/vähän niinkuin hytkyy? Käynti tasaantuu minuutin kuluttua, onko tämä normaalia? Ajattelin kysyä kun täällä tuntuu olevan asiantuntemusta tsi koneista.
     
  7. Schyss_Dr

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2008
    Viestejä:
    55
    Liittyyköhän se tämmöiseen karstaamisilmiöön

    Is Port Fuel Injection Dead? | FCP Euro

    Melko rujoa jälkeä. Ihan kuin runsaasti öljyä polttavan vekottimen pakopuoli :D
     
  8. Armas Penaali

    Rekisteröitynyt:
    12.01.2011
    Viestejä:
    5
    On normaalia, liittyy katalysaattorin esilämmitykseen. Tässä vielä lontooksi tekstiä, jonka aikoinaan jostain autofoorumilta kopioin
    TSI:n ketjuongelmista sain itsekin hetki sitten kokemusta.
    Oma -09 120tkm ajettu 1,4 TSI Octavia pääsi ketjunvaihtoon. Kerroin normaalin määräaikaishuollon yhteydessä, että mielestäni ketju pitää meteliä. Huollossa asentaja oli huomannut saman ja hinta-arvio vaihdolle oli 800€. Kysyin huollolta, että voitteko kysyä maahantuojalta, että tulevatko he yhtään vastaan. Helkama-autolta tuli hyvinkin nopeasti vastaus, jossa luvattiin hyvittää 70% työstä ja osista. Loppujen lopuksi itselle jäi maksettavaa 187€. Ei nyt kamalan paha hinta, toki se olisi parempi kun ei tällaisista tarvitsisi murehtia. Tässä tapauksessa tuon ketjun kyllä kuuli selvästi ja jos se tuollaista pitää aina venyneenä, niin ihmettelen miten päästään koneremontteihin asti. Eikö ihmiset reagoi autonsa erikoisiin ääniin?
     
  9. Zepi

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2000
    Viestejä:
    10 294
    Jos se nokkaketju pitää erikoista ääntä, pitäisi auton antaa vikakoodi ja pakottaa huoltoon tai jopa pysäyttää moottori.

    Ts. jos vika on havaittavissa käyttäjän toimesta, sen pitäisi kyllä olla auton tietokoneen tiedossa...
     
  10. winlin

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2007
    Viestejä:
    407
    Tuo olikin jo tiedossa. Onkohan olemassa jotain litkua/sprayta jota voisi laittaa
    imusarjaan venttiilien puhdistamiseksi?
     
  11. Mawerick

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2002
    Viestejä:
    2 723
    On. Vesi.
     
  12. 4kex

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2012
    Viestejä:
    1 769
    Kannattaa remontin jälkeen sitten kiinnittää huomiota öljynkulutukseen. Kaverin 1.8 TSI alkoi ketjuvaihdon jälkeen kuluttamaan toista litraa tonnilla. Itse VCDS:n omistavana voin sanoa, että ääntävä ketju ei välttämättä näy vikakoodeissa. Siinä kohtaa kun itsellä ketju meni niin edellinen käynnistys oli ensimmäinen, josta pystyi havaitsemaan, että nyt kaikki ei kunnossa. No sille matkalle sitten jäätiinkin.
     
  13. Zetteri

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2000
    Viestejä:
    364
    Itse tämän videon innoittaneena tein omaan 1.8TSI vesi putsauksen keväällä.

    http://www.youtube.com/watch?v=nOoIuBu5xO4

    Kyllä muuttu moottorin käyntiäänet selvästi.
    Autolla oli putsaus hetkellä n.165000km mittarissa. Pitänee jatkossa tehdä aina syksyllä ja keväällä putsaukset.
    Kun automaatti jurnuttaa moottoria aina 1500-1800rpm:llä mikä ihan varmaan likaa konetta kivasti.
     
  14. winlin

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2007
    Viestejä:
    407
    Kiitti vinkistä/linkistä. Joko olet vaihdattanut jakopään ketjun vai menetkö alkuperäisellä?
     
  15. luukkonen Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2005
    Viestejä:
    5 506
    Vedellä faija putsas veneestä moottorin (diesel) silloin tällöin, kierroksia hieman ja vettä perään.

    Käytettiin kuulemma ennen paljonki raskaanpuolen kikkana, poistaa kartsaa todella tehokkaasti.
     
  16. Marti77

    Rekisteröitynyt:
    01.09.2012
    Viestejä:
    1 863
    Sitä käytetään vielä mutta pitää muistaa että sitä pitää sumuttaa sisään eikä kataa.
    Muutoin voi tulla venttiiliremontti eteen.
    Toimii myös hyvin bensiini moottoreissa missä on kaasutin.
    Uusissa malleissa pitää varoa antureita ettei ne kärsi.
    Ja nykyään löytyy puhdistuslaitteistoja mitä puhdistaa mottorin mutta ne eivät ole vielä suomessa kovin yleisiä.
    Varman johtuu korkeasta hankintahinnasta ja sitten vielä lasketaan suomilisät päälle.
     
  17. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Tuon jakopäärempan syy tuo öljynkulutus ei ole, ellei se alleen öljyjä laske.
     
  18. 4kex

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2012
    Viestejä:
    1 769
    Merkkihuolto nosti kädet pystyyn kun eivät löytäneet syytä öljykulutukseen. Fakta vain on, että ketjun vaihdon aikana moottorille tapahtui jotain, mikä lisäsi öljynkulutusta melkoisesti. Tämän vuoksi suosittelen ennen huoltoa tarkistamaan mitä auto syö öljyä ja sama homma uudetaan sen jälkeen.

    Itse asiassa saman huomasin omassa 1.4 TSI:ssä, että öljyä alkoi maistumaan enemmän jakopäärempan jälkeen. Itsellä määrä jäi tosin noin litraan / 10 000km, mutta tätä ennen huoltovälillä (30tkm) ei tarvinnut edes lisätä. Jotain siellä tehdään päin persettä.
     
  19. kempula

    Rekisteröitynyt:
    03.04.2014
    Viestejä:
    464
    Ei kyllä mene meikäläiselle jakeluun miten moottori voi alkaa syömään öljyä jakopääremontin takia? Ainoa mahdollisuus oikeastaan, että kotelo jää vuotamaan ja sieltä häviää öljyä, mutta sen kyllä huomaa aina kun lähtee parkista jos litratolkulla saa olla lisäilemässä vaihtovälillä.
     
  20. MaZo

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2002
    Viestejä:
    1 399
    Minkähänlainen mahtaa olla koneen huohottimen rakenne, painetoiminen öljynerotin, tavan rullasuodin vaiko mikä? Tosin se kyllä sitten näkyy imupuolella ja venttiileissä jos sitä kautta öljy pakenee.
     
  21. valurauta

    Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    2 476
    Voisiko männän yläkuolokohdan hakeminen mittakellolla käydä männänrenkaiden päälle? Toleranssi on kai 0.01 mm, joten männänrenkaita kihnutetaan äärimmäisen hitaasti ilman kunnon voitelua ehkä hyvänkin aikaa ennen kuin kampuran asento on kohdallaan. :think:
     
  22. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Ehkä sen voi nähdä niin että jokin kuolemaa odotteleva männänrengas tms saa tuosta nitkuttelusta syyn hajoamiseen, mutta se itse ketjun vaihto ei tuota aiheuta, mutta mahdollisesti se voi laukaista jonkun tilaisuutta odottavan vian.
     
  23. Dwarner

    Rekisteröitynyt:
    09.05.2005
    Viestejä:
    2 690
    No mites se auto startataan? Ilman kunnon voitelua...
    Eihän sitä kunnossa olevaa autoa saa tehtaaltakaan jos jakopään asettelu sen tuhoaa.

    Jos jakopään rempalla saa koneen syömään öljyä, niin johonkin on aiheutettu vuoto. Missäs tuon öljykylpyketjun vesipumppu on? Jos kotelon sisällä niin siellähän voi ölpät/vedet mennä sekaisin tai sitten kotelosta vuotaa ulos.
     
  24. valurauta

    Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    2 476
    Epäilen, että juuri hyvin hidas liike yhdistettynä voitelun puutteeseen voisi olla jotenkin syynä. Käynnistäessä näin hidasta liikettä ei juuri tule ja onko kovinkaan todennäköistä, että moottori pysähtyy juuri yläkuolokohtaan? ...ja mitä sanotaankaan kylmäkäynnistysten vaikutuksesta moottorin kulumiseen. :think:

    On vähän eri asia laittaa juuri koneistettua, tehdasuutta konetta nippuun kuin jotain 100+ tkm ajettua, ehkäpä vielä longlife-huollettua. Tehtaalla voi olla aivan omat menetelmätkin käytössä. Käytetyssä moottorissa osat ovat sovittuneet ja osin jo kuluneet. Kampikoneiston geometriasta johtuen alakuolokohdassa (2- ja 3-sylinterit) liike on vielä hitaampaa kuin ykk:ssa, ja alimpana on öljyrenkaat. Voisiko siellä tapahtua jotain? Toisaalta luulisi juuri öljyrenkaisiin jäävän vähän öljyäkin.

    Vuoto tai öljy/vesi-sekoittuminen on aika helposti todennettavissa. Aika pahasti on nesteet sekaisin, jos öljyä katoaa 1-10l/10000 km... Jos nämä eivät selitä öljynkulutusta, niin silloin öljyn täytyy jollain mekanismilla päätyä poltettavaksi - ja silloin männänrenkaiden vioittuminen on yksi mahdollinen reitti.
     
  25. yyri

    Rekisteröitynyt:
    28.01.2007
    Viestejä:
    4 778
    No aika epätodennäköistä että koneen pyörittely kampiakselin päästä käsin aiheuttaisi mitään männänrenkaille, ei ne mitään paperia ole. Ja ei sieltä se kaikki öljy pois lähde, vaikka sillä koneella ei olisikaan ajettu vähään aikaan.
     
  26. valurauta

    Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    2 476
    Joo, ei tietenkään pitäisi aiheuttaa, mutta onko TSI-moottorien männänrenkaissa jotain, mikä tekisi ne tavallista aremmiksi? Kaksoisahdettuja on ilmeisesti lähtenyt tehtaaltakin viallisilla männänrenkailla: Polo GTI 1.4 TSI Twincharged Factory Recall – Engine Piston Rings – StrikeEngine

    Männänrenkaiden laahaushäviöt on yksi suurista moottorin sisäistä kitkoista, joten männänrenkaat on varmasti yksi optimointikohde, kun haetaan pientä kulutusta. CO2-päästöjen optimointi ei välttämättä ole optimaalista männänrenkaiden keston kannalta?
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti