Voi vs. margriini

Viestiketju alueella 'Ruoka ja juomat' , aloittaja Kazzukki, 21.07.2014.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. wasto

    Rekisteröitynyt:
    12.07.2014
    Viestejä:
    73
    Käytän margariineja pääosin siksi, että ne ovat helposti levittyviä heti jääkaapista otettaessa ja toissijaisena on se parempi rasvan laatu. Käytän leivän päällä tavallisia 60% rasvapitoisuuksisia margariineja, koska ne toimii hyvien rasvojen lähteenä parhaiten eikä tavallisella tallaajalla ole syytä kevytversioihin. Yllättäen olen kokenut Rainbow 60% margariinin parhaaksi, vaikka ei kaupan halppismerkiltä uskoisi, se on minun makuuni ja sattumoisin myös halvinta sekä suomessa valmistettua :) Paistamiseen sitten öljyä tai rasvaa tarpeesta riippuen. Luotan alan asiantuntijoihin sekä virallisiin suosituksiin ja yritän elää niiden mukaan.

    Käytännössä tämän 'voi vs margariini' asian uskoisin olevan enemmän mielipide/asennekysymys kuin käytännön ongelma. Kumpaakin syömäällä pärjää, kunhan pysyy kohtuudessa ja elintavat muutoin ovat kunnossa - kuten kaikessa, myös ruokavaliossa (tai rasvoissa) yksipuolisuus on mielestäni se mitä pitää välttää. Tietty, omalta kohdalta jo tiedän sanoa että helpommin sanottu kuin tehty että liiku ja syö monipuolisesti :D

    Oivariini herkkua tuli maistettua myös, mutta jotenkin en pitänyt sen mausta ja korkeampi hintakin hieman työnsi luotaan. Sama, en minäkään lisäaineita kammoksu, mutta toki lähtökohtaisesti on plussaa jos niitä ei ole - vaikka lisäaineitakin on toki luonnollisia.

    Periaatteessa oivariinin voisi ajatella olevan jatkettua voita, jolla on saatu hintaa alaspäin sekä levittyvyyttä paremmaksi. Oivariini sijoittuu voin ja margariinin välimaastoon ominaisuuksiltaan, eli sen voisi ajatella edustavan jonkinlaista kompromissia voista ja margariinista.
     
  2. vihainen hippi

    Rekisteröitynyt:
    31.08.2013
    Viestejä:
    1 304
    ^ muuten hyvä, mutta jos luottaisit (jatkuvasti muuttuviin) virallisiin suosituksiin niin et voisi oikeastaan syödä paljon mitään muuta kuin tuoreita kasviksia :D

    Itse elin 14 vuotiaana keskiarvosanalla (8-9) yhden parin kuukauden jakson pelkästään ranskanleivällä, edamilla ja oivariinillä, jälkiviisaana kyllä miettii että mistäköhän vitusta sain esim. c ja d vitamiinit... eipä kyllä moni teekkarikaan moisia miettinyt vaikka kvanttifysiikka olisi kuinka helppoa :eek2:
     
  3. S62B50

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2009
    Viestejä:
    7 270
    Margariinit helvettiin ja voi tilalle. Voi on näköjään paras rasva pitämään makeanhimon poissa.
     
  4. MorganKane_

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2013
    Viestejä:
    2 433
    Becel Original (se keltainen) lienee paras valinta margariineista, eikö vain?

    Voisiko ajatella, että ko. Becelin E-vitamiini on kasviöljyistä "mixed tokoferoleja", eikä sisällä lisättyä dl-alfatokoferoliasetaattia? (A-vitamiinin oletan olevan valitettavasti retinolia)

    Edit:
    Jaahas, löytyi googlella kun haeskelin aiempia kolesteroliketjuja, ja onkin näköjään ruoka-alueella. Mikäli tämä alue on vain kulinarismista keskusteluun terveysjuttujen sijaan, voinee vastata johonkin soveltuvaan YK:n ketjuunkin.
     
  5. juho_-

    Rekisteröitynyt:
    28.11.2005
    Viestejä:
    199
    Becelin, Benecolin ym. kasvistanoli-valmisteiden ei ole todettu missään tutkimuksessa vähentävän kuolleisuutta, vaikka LDL-kolesterolia laskevatkin.

    Tavallisen margariinin käytössä en näe mitään järkeä, koska se ei maistu millekkään (tai lähinnä pahalle).
     
    Viimeksi muokattu: 31.10.2015
  6. frissy

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2000
    Viestejä:
    6 033
    Äkkiseltään voisin kuvitella, etta jos terveellisyyttä haluaa niin miksi käyttää kumpaakaan? Itse harvemmin käytän voita/margariinia esim. leivän päällä. Kunnon ainekset päälle niin voi on turhaa.
     
  7. Lifeless

    Rekisteröitynyt:
    25.03.2000
    Viestejä:
    4 708
    Ne kunnon ainekset paalla on turhaa jos alta ei loydy kunnon voita. Kunnon siivu voita niin tuoreen leivan paalle ei tarvitse mitaan muuta (tosin siivu serranoa tai miksei proscuttoa ei haittaa...).

    Kissanrasvoille ehdoton ei. Vielakin puistattaa se maku kun joskus pentuna koitin syoda jotain margariinia.
     
  8. ratkakapu

    Rekisteröitynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    2 935
    Kyllä se voi on ihan turha, jos päällä on jo rasvainen juusto (oltermanni 17% ei toki täytä ehtoa), vähän leikkelettä ja kasviksia.
     
  9. M3TAL_L0RD

    Rekisteröitynyt:
    28.05.2007
    Viestejä:
    2 679
    Kyllä siellä metukan ja kermajuustonkin alla pitää se voi olla.
     
  10. NGF Banned

    Rekisteröitynyt:
    26.11.2014
    Viestejä:
    2 782
    Koska noi tutkimukset on kalliita, ja Benecol on niin mieto verrattuna tehokkaisiin lääkkeisiin. Tutkimuksesta tulisi siis vielä kalliimpi kuin lääketutkimukset, koska sen pitäisi olla kestoltaan pidempi. Silti pitkällä aikavälillä Benecol tuo ihan merkittävän aleneman kolesteroliin. Hinnaltaan kuitenkin aika kalliita tuotteita tehoon nähden.

    LDL-kolesterolin alentamisen hyöty on todettu lukuisilla tavoilla/mekanismeilla. Viimeeksi etsetimibi-nimisen lääkkeen todistettiin LDL-kolesterolin alentamisen lisäksi vähentävän kuolleisuutta. Asiasta on jo niin paljon todistetta, että Benecol voidaan kyllä jo hyväksyä oikeasti verisuonitautia alentavaksi tuotteeksi.
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2015
  11. juho_-

    Rekisteröitynyt:
    28.11.2005
    Viestejä:
    199
    Jos sulla on korkeat kolesterolit niin miksi et vaan hae lääkäriltä suosiolla statiineja, jotka on paljon tehokkaampia kuin benecol..? Benecolin kasvistanolit on ihan yhtä synteettisiä ja keinotekosia molekyylejä kuin statiinit ja ainoa syy miksi niitä ei ole laissa määritelty lääkkeiksi on se koska niiden vaikutukset on niin olemattomat.
     
  12. NGF Banned

    Rekisteröitynyt:
    26.11.2014
    Viestejä:
    2 782
    Statiineja voi käyttää mikroannoksella, jos haluaa lievästi alentaa kolesterolia. Benecol on kuitenkin ihan toimiva. Isommat statiiniannokset taas ei pärjää mahdollisissa sivareissa Benecolille, mikä on hyvin turvallista. Isolla annoksella Benecolin teho lähentelee etsetimibiä, mikä on reseptilääke.

    Benecol on luonnosta löytyvä aine. Myös statiini nimeltä lovastatiini on luonnonaine, mistä on sitten valmistettu myös synteettisiä muotoja(muut statiinit). Punariisivalmisteethan on mietoja statiineja, joita myydään luontaistuotteina. Kyllä itse ehkä taipuisin Benecoliin ennemmin kuin mikroannokseen statiinia, jos haluaisin miedon alennuksen kolesteroliin. Toisaalta noita voi käyttää myös samanaikaisesti. Statiinin vaikutusmekanismi on vähän rajumpi.
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2015
  13. VAT69

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2004
    Viestejä:
    3 154
    Valkoista kärpässientäkin löytyy luonnosta, onko sekin siis terveellistä?
     
  14. owo

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2007
    Viestejä:
    910
    Pirkka margariinia erehdyin ostamaan paketin 0,69e ja hyi helvetti kun oli pahaa tai siis ei maistunut millekkään. Ei mulla muuta.
     
  15. Pedrosa

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2014
    Viestejä:
    1 972
    Oivariini on mielestäni ehkä parasta.
     
  16. magnuken

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2010
    Viestejä:
    2 151
    Itse olen syönyt Benecolia vuodesta 1995 kun se ensimmäisenä kasvistanoliesteriä sisältävänä levitteenä tuli markkinoille. Sain sillä aikoinaan kolesteroliarvot asettumaan kohtuullisiksi. Nykyään joudun tosin myös syömään kolesterolia alentavaa simvastatiiniä sisältävää lääkettä.

    Toki laitan myös välistä ihan oikeata voita leivän päälle kun oikein haluaa herkutella. Silloin kun Benecoli tuli markkinoille se oli muuten oikein kortin takaa, max yhden rasian sai ostaa kerrallaan ja välistä piti jopa kauppiaalta varata itselle rasiallisen.
     
  17. hyrsylä

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2013
    Viestejä:
    313
    Oma vaatimaton käsitykseni on, että LDL-kokonaismäärällä (eli mitä nyt yleensä labroissa otetaan) ei ole niinkään suurta merkitystä vaan enemmänkin subfraktioilla. Ateroskleroosiin vaikuttaa vain tietty LDL:n alaluokka ja toisella alaluokalla on pikemminkin suojaava vaikutus. Näitä subfraktioita taasen harvemmin määrätään missään. Nyt ei siis tarkoiteta iänikuisesta "hyvä" (HDL) vs. "paha" (LDL) -asetelmasta vaan nimenomaan LDL:n jaottelusta.

    Tästä vähän taustaa:
    http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=374290
     
  18. Pusherman

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2004
    Viestejä:
    8 891
    Syö kalaa vähintään kerran viikossa niin pysyy verisuonet kunnossa ilman lisäaineita.
     
  19. valurauta

    Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    2 476
    Rupesinpa laskeskelemaan, paljonko voita sopii syödä, jotta pysytään Virallisten Suositusten puitteissa. Virallinen suositushan on, että tyydyttyneitä rasvoja saisi olla enintään 10% energian kokonaissaannista.

    Jos otetaan tavanomaiseksi miesten energiantarpeeksi 11 MJ/vrk, niin tyydyttyneistä rasvoista saa saada energiaa 1100 kJ/vrk. Finelin mukaan voin rasvahapoista 68.8% on tyydyttyneitä (52.8g/76.7g) ja energiasisältö 3042 kJ/100g. Tästä saadaan, että päivässä voisi syödä 53 g voita, eli 1,6 kg/kk - jos ei käytä muita tyydyttyneitä rasvoja lainkaan.

    Ei ole kovinkaan realistista, että tyydyttyneet rasvat tulisivat yksinomaan voista mutta luokkaa 500g-paketti kuukaudessa per henkilö voisi hyvinkin olla suositusten mukaista jos muuten rasvojen saanti on hallinnassa. Jos voita kuluu selvästi alle yksi paketti/kk/hlö, niin tuskin on suurempaa syytä huoleen mutta jos sitä menee monta pakettia/kk/hlö, niin sitten on ehkä syytä tarkastella kulutusta tarkemmin?
     
  20. Asiaintuntija

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2014
    Viestejä:
    7 057
    Oma kantani otsikon aiheeseen on, että en käytä kumpaakaan, vaan kookosöljyä leivän päällä.

    Kookosöljyn terveellisyys riippuu ihan siitä, keneltä kysyy, mutta ainakin kyseessä on kylmäpuristettu puhdas luonnontuote eikä mikään teollinen valmiste, ja lisäksi siinä ei ole suolaakaan. Sanoisin, että kookosöljy on varmasti terveellisempää kuin voi, ja todennäköisesti terveellisempää kuin useimmat margariinit. Sisältää tyydyttyneitä rasvahappoja, mutta keskipitkiä sellaisia ja näiden terveellisyys on kiistanaihe. Omalta kohdaltani sanoisin, että hyvä HDL-kolesteroli on noussut kookosöljyn johdosta, ja LDL:ssä ei muutoksia.

    Kookosöljy säilyy huoneenlämmössä ja on helposti levitettävää, jos huoneenlämpö on vähän yli 20 astetta. Jos on liian lämmintä, muuttuu kookosöljy juoksevaan tai hyvin pehmeään olomuotoon. Viileässä taas kovettuu. Sillä voi olla suuri merkitys olomuotoon, säilyttääkö kookosöljyä lattiatasolla vai korkealla hyllyssä...

    Joskus olen tuunannut levitettä siten, että olen sekoittanut kookosöljyä ja oliiviöljyä noin 50-50, ja lisännyt seokseen mausteita kuten valkosipulia. Tällainen seos on helposti levitettävää jääkaappilämpöisenä.
     
    Viimeksi muokattu: 03.10.2016
  21. Steeltape

    Rekisteröitynyt:
    01.12.2009
    Viestejä:
    17 061
    On se botuliinikin puhdas luonnontuote. Ei teollisesti valmistaminen tee mistään pahaa.
     
  22. Asiaintuntija

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2014
    Viestejä:
    7 057
    Rasvojen teollinen käsittely saattaa tuottaa transrasvoja, hapettaa ja köyhdyttää ravintopitoisuutta.

    Ei näihin mitään yhtä totuutta ole, vaan riippuu siitä keneltä kysyy. Pääasiassa kuitenkin kylmäpuristetut öljyt on varmempi valinta kuin teollisesti jalostetut rasvat. Sitä paitsi teollisiin tuotteisiin lisätään suolaa.
     
  23. Steeltape

    Rekisteröitynyt:
    01.12.2009
    Viestejä:
    17 061
    Saattaa ja saattaa. Se luonnontuote saattaa olla pilaantunut, homeen myrkyttämä jne. Niin kuin sanoin, teollinen valmistaminen ei tee mistään pahaa ja luonnollisuus ei tee mistään hyvää.

    Eikä ne kylmäpuristetutkaan itsestään itseään purista, pullota, paketoi jne. Eli teollisesti nekin ovat valmistettuja. (:eek:!)
     
  24. Asiaintuntija

    Rekisteröitynyt:
    24.01.2014
    Viestejä:
    7 057
    No "jalostaminen" saattaa olla sitten parempi sana.

    Kylmäpuristus taas on toimenpide, jolla öljy saadaan talteen ilman sen kummempaa käsittelyä, ja lopputuotteessa ei ole muuta kuin sitä öljyä.

    Ylipäätään ruokaan pätee, että mitä vähemmän sitä on teollisesti jalostettu, sitä parempi. Esimerkiksi punainen lihakin on jalostettuna epäterveellistä (makkarat, leikkeleet yms.), mutta jalostamattomana ei niinkään (pihvi), tai ainakin vähemmän.
     
  25. Steeltape

    Rekisteröitynyt:
    01.12.2009
    Viestejä:
    17 061
    Ja se tehdään teollisesti. Jos et siis osta joltain juuri kotona käsinpuristettua, jota suuresti epäilen.

    Täysin perusteeton väite. Edelleenkään se "teollinen" ei tee siitä mitenkään huonompaa. Aivan yhtä lailla se voidaan jalostaa hyvin teollisesti tai huonosti "ei-teollisesti". Sinulla tuntuu olevan jonkinlainen outo negatiivinen fiksaatio tuon teollisen valmistuksen suhteen. Ei se mitään mustaa magiaa ole, vain tehokkain tapa tuottaa asioita.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti