Vika on mekaaninen - Verkkokauppa.com uhkaa perintätoimilla

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Kuinka paljon on kala?, 21.10.2014.

  1. Burana

    Rekisteröitynyt:
    03.07.2004
    Viestejä:
    1 372
    Kyllä. Kutsuit postaajaa valehtelijaksi ilman mitään todisteita. Onko sinulla esimerkiksi videota siitä kun hän vääntää itse pinnit vinoon?

    Ymmärrän että osaa takuujutuista on valehtelua käyttäjän taholta, mutta ei se nyt auta keskustelua mitenkään että kiertelet netissä huutelemassa satunnaisia lähtötietojen esittäjiä valehtelijoiksi. Pitää pelata niillä tiedoilla mitä postaaja antoi, koska muuta tietoja ei ole. Toki voi spekuloida, jos tiedot ovat epäilyttäviä, mutta sinun kommentit ovat kaukana mistään järkevästä spekuloinnista.
     
  2. Jesus Saves Banned

    Rekisteröitynyt:
    31.08.2014
    Viestejä:
    1 356
    Multa on jäänyt liian monta kertaa paska maku suuhun Verkkokaupan takuu-ongelmista ja luokattomasta asiakaspalvelusta. Halpojen tuotteiden kohdalla tuote menee takuuseen sitä suuremmin vilkaisematta, esim. 30-euron polttava DVD-asema, mutta kalliimmissa tuotteissa keksitään kummallisia tekosyitä ja suorastaan valehdellaan päin naamaa kuluttajalle. Verkkokaupan johtokunta selvästi olettaa, että tyypillinen käyttäjä ei tiedä syvällisemmin teknisiä asioita, jolloin kuluttajaa voi viilata linssiin. Takuunalainen vika saadaan väännettyä itseaiheutetuksi lähes poikkeuksetta, kun kyseessä on useamman sadan euron tuote. Mainitaan muutama esimerkki:

    - 600 euron hintainen Samsung LCD-telkkari, jonka taustavalo sanoi sopimuksen irti. Verkkokauppa hautoi tuotetta toista viikkoa, kunnes totesi ettei tuote mene takuuseen, koska "näyttöön on koskettu käsin ja aiheutettu ESD-purkaus". Minkäänlaisia jälkiä ESD-vaikutuksesta ei ollut, eikä viikon vanhaan televisioruutuun oltu edes ehditty vahingossa koskea. Kokeilin onneani, ja otin yhteyttä kolmanteen osapuoleen, joka hoitaa Samsungin televisioiden huollon paikkakunnalla. Televisio haettiin samalla viikolla kotoa, ja jopa palautettiin toimivana samausen viikon aikana! Mikä parasta televisio meni valmistajan takuuseen, sillä television viallinen piirikortti oli vaihdettu toiseen. Huoltoyhtiön mielestä televisio oli maanantaikappale, Verkkokaupan mukaan kuluttajan itse rikkoma.

    - 150 euron hintainen ASUS emolevy. Muutama kuukausi käytössä, jonka jälkeen tietokoneen RAM-muistipaikat eivät enää lukeneet muisteja. Vein emolevyn Verkkokaupan takuuseen, jossa se jumitti kolmatta viikkoa. Sen jälkeen toteavat, että tuote ei ole takuunalainen, joten sitä ei lähetetä huoltoon, ja käyttäjä voi noutaa sen Verkkokaupasta. Emolevyn ei katsottu kuuluneen takuuseen, koska kotelon ääniliitännän (HD AUDIO) kaksi pinniä oli ollut vinossa. En edes ollut käyttänyt kyseistä liitintä, joten sen on täytynyt vääntyä itsestään tai olla vääntynyt jo paketin avatessa.
    Verkkokauppa ei ollut edes viitsinyt katsoa ilmoitettamaani vikaa, vaan jättänyt työn tekemättä löydettyään viallisen pinnin, joka VERKKOKAUPAN MUKAAN poistaa emolevyn takuun. Mitä tekemistä hyödyttömän HD-AUDIO liittimen pinneillä on tietokoneen toiminnan kannalta oleellisten muistipaikkojen kanssa? Ei luonnollisesti mitään, paitsi keino evätä viallisen tuotteen takuu, jotta Verkkokauppa säästää rahaa ja välttyy huoltokuluilta. Kaiken lisäksi komponenttia pidettiin tyhjänpanttina kolme viikkoa, jotta voitiin tehdä nopea suurennuslasi operaatio ja kirjata valmiille pohjalle selitykset.

    En halua tukea vilpillisen yrityksen toimintaa, enkä aio asioida Verkkokauppa.com:ssa jatkossa.
     
    Viimeksi muokattu: 25.11.2015
  3. Ukkis

    Rekisteröitynyt:
    20.02.2003
    Viestejä:
    216
    Avaudunpa minäkin "lyhyesti" viimeisimmästä takuukysymyksestä verkkokaupan suuntaan.

    Vajaa pari vuotta sitten ostetun asus nexus 7:n lataus alkoi oireilemaan. Ensin satunnaista katkeilua muilla latureilla ja toimiva lataus asuksen omalla. Syksyllä muut laturit lakkasivat lataamasta tablettia kokonaisuudessaan ja asuksen omallakin laturilla toiminta oli ihan arpapeliä: joskus alkoi lataamaan välittömästi ja toimi ihan hyvin, joskus piti renkata liitintä edestakaisin, eikä välttämättä silloinkaan alkanut lataamaan vaan tunnin-päivän odottamisen jälkeen lähti pelittämään, joskus lähti lataamaan normaalisti mutta vaikka laitteeseen tai laturiin ei koskenut, oli lataus katkennut jossain vaiheessa (esim. yö laturissa -> akku samassa tilassa kuin aamulla vaikka lataus näennäisesti lähti käyntiin). Renklasin eri latureita ja johtoja, eri johtoja tuohon asuksen laturiin, tietokoneen usb:tä eri johdoilla yms. ja ajattelin että perkule, eihän tätä voi suurin surminkaan sanoa toimivaksi, kun viikon mökkireissun aikana tuo suostui kerran latautumaan täyteen. Tein vielä tehdasasetusten palautuksenkin varmuuden vuoksi mutta tuolla ei ollut vaikutusta.

    Turhautuneena rahtasin laitteen verkkokauppaan. Tiskillä selitin tilanteen ja myyjä oli notta "joo, huonoltahan toi kuulostaa, otetaan tänne". Tiesin kyllä, että turhasta huollosta veloitetaan jotain (yleensä ollut noin 40 euroa), mutta verkkokaupan myyjä ei maininnut tästä, saati rahtikuluista jotka käytännössä tuplasivat tuon summan. Parin päivän päästä tuli viesti, että huolto suoritettu, tule noutamaan. Tiskillä odotti 8 euron lasku: "laite toimii moitteettomasti". Rutisin siinä vähän aikaa ja sain kassatytön vielä kokeilemaan tuota tablettia. Testasi kolmella eri laturilla joiden amppeeri- ja volttimäärien pitäisi kyllä merkintöjen mukaan riittää -> yhdellä sattui ottamaan latausta vastaan, kahdella ei inahtanutkaan. No, laite jäi verkkokauppaan ainakin toistaiseksi, kun 80 euroa mielestäni rikkinäisen laitteen takaisin saamisesta tuntui aika jyrkältä. Nyt sitten ihmettelen, että ottaako yhteyttä kuluttajaneuvontaan vai mihin.

    Noh ja juu. Omaahan tyhmyyttä tuo sinänsä oli viedä "melkein toimiva" laite huoltoon. Tuntuu vaan aika pahasti kuluttajan polkemiselta, että tuollaisen kokemusten jälkeen vedotaan siihen, että "laite toimii moitteettomasti". Saa nähdä miten tuon verkkiksen kanssa asioinnin jatkossa käy.
     
  4. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Eihän tossa nyt ole mitään epäselvää. Miten se tilanne siellä kassalla päättyi? Laite ei latautunut kuin tuuripelillä yhdellä laturilla, niin mitä sieltä sanottiin? "Laite on ehjä"? "ei kuulu takuuseen"?

    Kyllä mä suuttuisin tuossa kohtaa jo aika helvetisti jos alkaa naama peruslukemilla väittämään että maksa 80 euroa niin saat täysin toimivan (rikkinäisen) tablettisi takaisin. :D
     
  5. Masterplan

    Rekisteröitynyt:
    16.03.2012
    Viestejä:
    2 449
    Tuossa nexuksessa on todella paska liitäntä. Sen takia se johto pitää osata tökätä siihen laitteeseen oikeeseen kulmaan, jotta latautuu. Laite kannattaa laittaa pienelle korokkeelle (vaikka kirjan päälle) niin, että johto saa vapaasti roikkua alaviistoon. Näin ainakin mulla lautautuu.
     
  6. petepeluri

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2003
    Viestejä:
    8 979
    Eka nexus meni mukisematta Asuksen takuuseen, alle viikko vikailmoituksen teosta laite oli kunnossa.
     
  7. Ukkis

    Rekisteröitynyt:
    20.02.2003
    Viestejä:
    216
    Kyllähän tuossa ketutti aika rajusti. Pienen vääntämisen jälkeen sain myyjän kirjoittamaan tuohon huoltoilmoitukseen kokeilusta, eihän se hänen vikansa ollut eikä varmasti mitään asialle olisi siinä kohtaa voinut tehdä.
    Saa nähdä mitä tämän kanssa käy. Verkkokaupan reklamaatiovastaus oli varsin suora niin pistin sitten ilmoituksen kuluttajariitalautakuntaan. Onneksi löytyy video, jolla testaan tuota tablettia kolmella eri laturilla ja ainoastaan asuksen oma toimii. Harmittavasti en tajunnut ottaa sellaista videota, jossa tuo asuksen omakin laturi oireilee.
     
  8. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    No eikö siellä ollut jotain esimiestä paikalla? Toi on niin selvä juttu, että eihän se voi alkaa väittämään sitä vehjettä ehjäksi jos se ei kerran lataa.
     
  9. Ukkis

    Rekisteröitynyt:
    20.02.2003
    Viestejä:
    216
    Enpä tajunnut kysyä, laitoin kiltisti reklamaatiosähköpostia ja sieltä tuli vastaus "ei pysty tekeen mitään". Etiäppäin sano mummo lumessa jne. Eiköhän kuluttajariitalautakunta tätä johonkin suuntaan ratko. Sen kanssa on sitten vain elettävä.
     
  10. Resetor

    Rekisteröitynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    2 805
    Tuoksahtaa vahvasti petokselta... Sehän ei varsinaisesti ole enää kuluttajavirannomaisten asia, tuo kuuluu poliisille.
     
  11. Radikus

    Rekisteröitynyt:
    09.11.2000
    Viestejä:
    258
    Tajuaako tässä muuten kukaan sitä, että se 80e lasku on tullut Infocarelta eli käytännössä nykyään Gigantilta (joka omistaa Infocaren), eikä Verkkokaupalta?

    Toki sinänsä ymmärrän että tekee mieli valittaa sille taholle jonka käsissä laite viimeisenä oli, mutta tämä olisi silti hyvä ymmärtää taustalta, että kuka siellä nyt oikeasti siitä tapauksesta on laskuttamassa/tienaamassa rahaa tehdystä tarkastuksesta.

    Menee aika usein ohi, ja luullaan että Verkkis laskuttelee ihan huvikseen mitä sattuu.
     
  12. Ukkis

    Rekisteröitynyt:
    20.02.2003
    Viestejä:
    216
    Oho, en tiennyt että gigantti on jotenkin liitoksissa infocareen. Hyvä pointti sinänsä ja lautakunnalle tehdyssä ilmoituksessa toin molempien osuuden esiin. Tässä tapauksessa, niinkuin yleensäkin, verkkokauppa on kuitenkin se taho, joka on suorassa kontaktissa kuluttajaan. Tämän takia myös verkkokaupalla on mielestäni joku vastuu eikä voi sokeasti vedota huoltopuljun sanomisiin. Optimitilanne mielestäni olisi varmaan jotakuinkin se, että infocare ja verkkis jakaisivat toimituskulut ja korjaus hoituisi takuun piirissä.
     
  13. Johan_V

    Rekisteröitynyt:
    16.01.2007
    Viestejä:
    4 102
    Kuluttaja ostaa tuotteen verkkokaupalta, eikä se kuulu kuluttajalle missä verkkokauppa huollattaa laitteen tai mitä se verkkokaupalle maksaa. Tämän vuoksi kannattaa aina tuotteet lähettää huoltoon myyjän kautta; on huomattavasti helpompi tapella myyjän kanssa. Nykyään tuntuukin olevan trendinä se, että huoltotapaukset täytyy hoitaa kuluttajaneuvojan välityksellä.
     
  14. Antti Alien

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2001
    Viestejä:
    2 142
    Korjasin. Myyjäosapuoli vastaa kokonaan takuuasioista asiakkaalle päin ja myyjällä on velvollisuus osoittaa, että tuotteessa ei ole virhettä, jos sellaiseen yrittävät vedota.

    Myyjällä ei myöskään ole mitään oikeutta pitää usean sadan euron arvoista laitetta panttina 80 euron vaatimukselleen.
     
  15. Radikus

    Rekisteröitynyt:
    09.11.2000
    Viestejä:
    258
    Toki asiasta saa valittaa suoraan Verkkokaupalle jos on itse kyseisen firman kanssa tekemisissä.

    Mutta olisi hyvä silti ymmärtää se mistä se veloitus on alunperin tullut.

    Tulee vaan välillä sellanen fiilis että kaikille jää se käsitys että tarkistusveloitukset on Verkkikselle jokin bisnes, asia on jotain aivan muuta.
     
  16. Antti Alien

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2001
    Viestejä:
    2 142
    Veloitus on siis tullut Verkkokaupalle, joka yrittää siirtää omaa laskuaan asiakkaalle valehtelemalla tavaran virheestä. Miksi tämä pitäisi hyväksyä?

    Pahat kielet saattaisivat esittää perusteettomia spekulaatiota siitä, että kyseessä on huoltofirman ja verkkiksen yhteinen bisnes.
     
    Taker tykkää tästä.
  17. juoppokeppi

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2011
    Viestejä:
    194
    Aikamoista foliohattuilua. Infocaren hinnasto on ihan julkista tietoa. Tarkistusmaksu 60€ + rahdit päälle, niin hinta on 80€. Missä kohtaa Verkkis tekee bisnestä tässä?

    http://www.infocare.fi/yksityisasiakkaat/hinnasto/
     
  18. Radikus

    Rekisteröitynyt:
    09.11.2000
    Viestejä:
    258
    En mä nyt varsinaisesti tarkoittanut että se veloitus pitää hyväksyä.

    Tohon foliohattuiluun en ota kantaa, lähtee aivan käsistä jo muutenkin.
     
  19. Antti Alien

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2001
    Viestejä:
    2 142
    Yrityksethän tunnetusti maksavat yksityisasiakkaiden hinnaston mukaan. Esimerkiksi se hihastasi vetämä 20 euron "rahti" on jo paikka vetää välistä.

    En tosin tiedä, millä perusteella laite olisi käynyt Infocarella. Ainakin Tampereella verkkokaupan tiloissa on erilliset huollon tilat, jossa muutama jamppa katselee laitteita pöydällä käynnistämättä niitä ja laittavat takaisin leimalla "toimii".
     
  20. juoppokeppi

    Rekisteröitynyt:
    05.05.2011
    Viestejä:
    194
    Kyllä näistä voi pyytää Infocaren huoltoraportin, jossa on Infocaren veloitukset eriteltynä.
     
  21. PyleP

    Rekisteröitynyt:
    04.09.2013
    Viestejä:
    662
    Sen verran on tullut takuuhuoltoa harrastettua, että jos on Verkkiksestä ostettu TV, ni älkää helvetissä viekö sitä Verkkikseen.. suurin osa valmistajista(Samsung, LG, Philips, Panasonic, Turkin ihmeet(Finlux, Salora ja mitä niitä nyt on)) käyttää paikallisia erikoisliikkeitä ja yleensä asia hoituu sillä verkkiksen ostokuitilla... :D
    Oma vika, jos on joku erikoisempi merkki tullut ostettua ja säästänyt sen 50€:smoke:

    Puhelimissa/tableteissa on vähän sama juttu, tosin oma tietämys rajoittuu vain Samsungin vermeisiin.. täällä paikallinen huolto yleensä saa pikkujutut hoidettua joko ihan on-the-fly tai sitten saman päivän aikana, jos vain on tarvittavat osat hyllyssä(valitettavan usein nää sijaitsee joko Ruotsin puolella tai sitten suomen päävarastolla).

    Eli ainakin Samsungin osalta voin todeta, että täällä kannattaa marssia suoraan huoltoon kulkematta ostopaikan kautta.
    Voi vaan kuvitella miten kahvipöydässä kehutaan Postin reippaita poikia/tyttöjä :hammer:
     
  22. Namelesss Banned

    Rekisteröitynyt:
    18.08.2013
    Viestejä:
    1 162
    Täysin paska firma, kehoitan jokaista välttämään kyseistä puljua joka kusettaa asiakkaitaan, paskafirmojen on parempi mennä konkkaan.
     
  23. Resetor

    Rekisteröitynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    2 805
    Tjaa... Eli Verkkiksen kuitin kanssa huoltoon. Huolto laskuttaa valmistajaa tai maahantuojaa? Maahantuoja laskuttanee sitten valmistajaa kuitenkin, joten aivan se ja sama.

    Mitä helvettiä Verkkokauppa sitten muka hyötyisi pelleillä noiden 80€ "ei ollut mitään vikaa / mekaaninen vika" jne vastaavien kanssa. Noilla menee maine ja syntyy hirveä takkuaminen.... Kun valmistaja maksaa.

    Kaiken järjen mukaan siis verkkokauppa hyötyy jotenkin siitä että onnistuvat välttämään korjaukset valmistajan laskuun?

    Ei verkkokauppa ole voinut mennä tekemään valmistajan kanssa sopimusta, jossa he lupautuvat hoitamaan takuuajan kustannukset... Sehän voi olla ihan pommi diili?

    Vai saako verkkokauppa valmistajalta provikkaa sen mukaan miten vähän heiltä tulee takuukorjaukseen?
     
  24. jjx

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2001
    Viestejä:
    14 132
    Yksi vaihtoehto on, että maahantuoja suhtautuu nihkeämmin korjauksiin kun ne tulevat jälleenmyyjän kautta. Onhan siinä ainakin helpompi kieltäytyä korjaamasta ilmaiseksi ja vierittää vastuu jälleenmyyjälle.

    Tai jos nyt johonkin huoltoliikkeeseen vertaa niin onhan siellä joskus nähtävissä halua ymmärtää asiakasta, koska rahaahan ne vain tuossa ovat tekemässä. Ainakin sellainen kokemus on itselläni ollut jostain kännyköiden korjauksesta, että lähinnä varmistetaan oma selusta tsekkaamalla että mitään selkeää todistetta luurin heittelystä ei löydy.
     
  25. Pöytä

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2001
    Viestejä:
    4 255
    Eihän siinä voi mitään muuta kuin yrityksen maksu ollakaan, jos kuluttaja-asiakas vie Verkkokauppaan laitteen huollettavaksi ja VK käyttää ulkoista huoltopalvelua, joka laskuttaa Verkkokauppaa. Ulkopuolinen taho ei tietenkään voi henkilöasiakasta tällöin mistään laskuttaa, koska palvelun on tilannut toinen yritys ihan omaan piikkiinsä. Tämä toinen yritys voi sitten halutessaan yrittää laskuttaa asiakasta.

    Mitään papereitahan ei kuluttaja-asiakkaan tarvitse allekirjoittaa viedessään laitetta virhevastuun mukaiseen huoltoon jälleenmyyjälle. Mitään sopimusta ei synny. Itse asiassa ainoa paperi joka kuuluisi vaihtaa on asiakkaalle annettava kuitti siitä, että asiakkaan omaisuutta on liikkeen hallussa. Tämä varmistaa liikkeen korvausvastuun siinä tapauksessa, että asiakkaan omaisuutta jää kateisiin tai vaurioituu entisestään huoltokeikan aikana.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti