Viinitriidi

Viestiketju alueella 'Ruoka ja juomat' , aloittaja Wallah, 02.04.2010.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Wallah

Rekisteröitynyt:
    19.06.2009
    Täällä muron väki voi suositella erilaisia viinejä eri tilanteisiin; niin ruoan kanssa, kuin muuten vaan nautittavaksi.

Täällä saa myös keskustella viineistä yleisellä tasolla.

Viimeiseksi vielä pyytäisin jotain viineistä oikeasti tietävää suosittelemaan, miten voisi aloittaa vaikka punaviinien maistelun. Tämänhetkinen viineistä pitäminen rajoittuu lähinnä rosé- ja kuohuviineihin, punaviinistä en vielä ole oppinut varsinaisesti pitämään:o.

E: Kehno aloitus, sanoisin, mutta sana on vapaa...

2. Kaotika -

Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Pitäisi kai itse alkaa keräilemään nimiä ylös, punaviinit kun ovat joidenkin kuohareiden ulkopuolella ainoita viinejä joista pidän

3. fearmonger

Rekisteröitynyt:
    28.04.2009
    Pääsin itse oikeastaan vasta viime vuonna kunnolla viinien makuun. Tai tarkemmin sanottuna juurikin punaviinien makuun. Kuohuviinitkin on parhaimmillaan ihan ok mutta valkkarit harvoin uppoavat kovin hyvin.

Punaviineillä tosiaan tulee toisinaan herkuteltua. Hyvä tapa "opetella" punaviinejä juomaan on juurikin niiden yhdistäminen johonkin ruokaan. Oma suosikki on ostaa jotain hyviä juustoja, esimerkiksi brietä ja sinihomejuustoa. Näiden kylkeen voi yhdistää jotain hyvää vaaleaa leipää, kuivia "vesikeksejä" (vähän niinkuin cream crackerit) ja/tai viinirypäleitä. Jos juustot ja viinit ovat uusi asia niin kysymällä myymälähenkilökunnalta pärjää hyvin. Juustotiskeiltä ja Alkosta saa yleensä todella hyviä neuvoja ja kokeilemalla ne omat suosikit löytyy. Itse en osaa ulkomuistista juurikaan viinejä suositella mutta nyrkkisääntönä minun makuuni sopii melkein mikä vain täyteläinen yli 7 euron punaviini. :)

Kaotikan mainitsema nimien keräily olisi kyllä hyvä idea. Tähän mennessä olen kännykän muistikirjaan kirjoittanut jopa yhden viinin nimen ylös vaikka viimekin vuoden aikana tuli varmaan kolmisenkymmentä eri punaviiniä maistettua.

4. Internet White Knight

Rekisteröitynyt:
    28.05.2008
    Mustassa pullossa oleva Black Tower on hyvää valkoviiniä. Näyttäisi siis olevan Black Tower Rivaner, tarkemmalta nimeltään:
    Alko - Tuotteet - Black Tower Rivaner

Maku on sellainen, että toimii seurustelujuomana tai vaikka janojuomanakin. Vaikuttaa helposti lähestyttävältä.

5. Somnia^

Rekisteröitynyt:
    08.05.2007
    Australialaisista helposti lähestyttävistä punkuista voisin mainita muutamia hyviä, esimerkkinä Crocodile Rock, Yellow Tail Shiraz, Rolling sekä Moondarra, muitakin hyviä aussiviinejä toki on. Itse olen jotenkin tykästynyt nimenomaan tuon kenguruiden ja foster's-punaniskojen luvatun maan tuottamiin punkkuihin, joten lähes poikkeuksetta tulee punkut Australian kohdalta haettua. Viinikaapistani kyllä löytyy tällä hetkellä noin 35 eri viiniä joista valtaosa punkkua, mutta niitä en ole läheskään kaikkia vielä maistanut.

Valkkarivinkkejä ottaisin ilomielin vastaan, niihin en ole niin vielä perehtynyt, vaikka toki pidän niistä kovasti.

6. V1lle

Rekisteröitynyt:
    23.08.2003
    Tässä pari kokeilemisen arvoista halpispunaviinisuositusta Alkon valikoimista niiden Cono Sur:n lisäksi. Mielestäni ehdottomasti hintaansa parempia. Maistuu myös aloittelijan suuhun! :D

Portugalilainen Quinta da Espiga 6,60€;
    Alko - Tuotteet - Quinta da Espiga

Italialainen Il Papavero Rosso, 6,28€;
    Alko - Tuotteet - Il Papavero Rosso

Oon kuullut sanottavan, että hinta-laatu Alkon valikoimissa on parhaimmillaan noin 9-15€ punaviineissä, koska silloin se pienikin hinnan lisäys halvimpiin verrattuna menee pitkältä itse raaka-aineen laatuun.

Seuraavassa lainaus liittyen Alkon viinien hinnanmuodostukseen vuodelta 2008.
    Eli ihan loogiselta kuulostaa, voi miettiä paljonko siitä 6€ pullosta on itse raaka-aineen/viinin osuus - ja onko jotain vaikutusta jos pistää pari euroa lisää pullolta?

Ja halpa viinihän maistuu hyvästä lasista heti paremmalle. :) Paksureunaiset tai jalattomat lasit eivät IMO kelpaa viinilaseiksi missään tilanteessa.

Viimeksi muokattu: 03.04.2010
  7. mikbe

Rekisteröitynyt:
    28.06.2007
    Tuota Il Papavero Rossoa suositellaan juuri sellaisille, jotka eivät oikein punaviineistä vielä välitä. Ei lainkaan hassumpaa.

8. GirlT

Rekisteröitynyt:
    18.06.2008
    Tykkään enemmän valkoviinien kuin punaviinien mausta. Mun mielestä valkoviinien arvioiminen tuntuu hankalammalta kuin punkkujen arvioiminen. Valkkareissa kun tuntuu olevan kauhean paljon kaikkia eri vivahteita. Tykkkään eniten makea-puolikuiva -akselin valkkareista. Kuohuviinit on kanssa todella miellyttäviä makunsa ja keveytensä puolesta, mutta ei pysty juomaan kuin yhden lasin koska tulee pää kipeäksi ja kuohari nousee päähän liian hyvin.

Itseäni kiinnostaa hyvät seurustelu valkkarit ja miksei myös (punkkarit) punkut. Pienten snacksien kanssa tarjottavat siis. Minusta seurustelujuoma vaatii tietynlaista kepeää ja raikasta mutta maistuvaa makua. Ruoan kanssa taas ruoan monet maut määrää sitä, mikä maistuis hyvältä. Tykkään henk. koht. valkkareissa eniten sellasista vähän "kukkaistuoksuisista" viineistä. Hyviä valkkareita (pullon muistaa paremmin kuin nimen..) on imo seurustelujuomana Blue Nun ja Blossom Hill, tykkään. En muista makuja niin hyvin, että voisin suositella jotain syötävää kyseisten viinien kanssa. Blue Nunille vois ehkä mennä jopa chilipähkinät, grillimaustetut sipsitkin...noin niinkuin maksimi mausteisuusasteena joka vois vielä mennä.

En oikein harrasta viiniä ruoan kanssa (okei, juhlahetkinä tai hemmottelumielessä kyllä), koska viiniä jää usein yli. Jos valitsen ruokaviiniä, niin periaatteella vahvanmakuiselle ruoalle vahvempi viini. Miedommalle ruoalle miedonmakuinen viini. Ruokaviinit valitsen lueskelemalla Alkossa tuotetietoja. Aika arpapelillä mennään. Kysyn joskus henkilökunnalta neuvoja. Ostan mielelläni sellaisia viinejö, joita en oo maistanut vielä.

Valkkari- (?) ja kuohuviinipuolella olen huomannu, että tapaan tykätä juomista missä lukee "Riesling". Edit. En tuossa äskeisessä oikein tienny, että oliko tuo Riesling rypälelaji vai juomatyyppi, siksi kirjotin että "missä lukee R.".

E2. Ai niin, imo Blue Nun on paljon parempaa pullotettuna kuin pahvilaatikkoviininä. Muistaakseni laatikkoviinimuodossa se ei maistu järin hyvälle.

9. Plautus

Rekisteröitynyt:
    24.01.2005
    Valkkareista olen itse suosinut ei-niin-makeita vaihtoehtoja. Semmoiset sopivan kuplivat ja "pirskahtavat" ovat eniten omaan makuuni, osa menee melkein kuoharistakin näin aloittelijan makuaistin mukaan. Tuota taisin viimeksi maistaa, ihan kiva pikkuviini :p

10. Valkoviineissä suosikkeja ovat kuivat ja kukkaiset/hedelmäiset pullotteet. Tämän hetken suosikkirypäleet viognier ja grüner veltliner.

Punaviineissä en ole niin rypäleuskovainen vaan sekoitteet löytävät usein tien lasiin. Eilen tuli nautittua Zenaton Ripassa Valpolicellaa, ja olihan tuo mainiota. Toinen miellyttävä kevään testaus oli bordeauxlainen Chateau Sénilhac. Ja olkoon viini punaista tai valkoista, niin se on yleensä eurooppalaista.

Usein viinin kanssa maistuu päärynä ja juusto, joko hyvä ranskalainen sinihome, appenzeller tai valuva brie.

11. GirlT

Rekisteröitynyt:
    18.06.2008
    Ruoasta ja viininmakustelusta...Täällä jo mainitut "vesikeksit" ja Brie-juusto menee. Kevyt salaatti ilman voimakkaita makuja (ilman oliiveita yms.). Patonki margariininokareen kanssa. Patongin paloja revittynä irti patongista ja pyyhkäistynä tuorejuustoon. Oikeastaan olen kyllä myös punssin ja liköörien ystävä...ne menee kylmiltään tai kahvin/jälkiruoan kanssa. On kyl kaaauan viimeisestä liköörinapsusta aikaa. Että viinit sinänsä enemmän ohjelmassa käytännön syistä (ruokailu, alottelemisjuomana yms).

12. Irvikissa

Rekisteröitynyt:
    23.05.2001
    Ripassot on ihan hyviä amaronen korvikkeita, jos ei viitsi just 40e pistää Veneton ihmeeseen vaan puolet siitä pikkuveljeen.

Senilhac tuli eilen testattua lampaan kanssa, toimii.

Kaikki punkut kannattaa tuulettaa imo. Senillhac sai olla pari tuntia dekantterissa. Cono suritkin paranee pienellä tuuletuksella.

13. S62B50

Rekisteröitynyt:
    16.06.2009
    En ole mikään viiniasiantuntija, mutta ruokailessa ja kesäisin tulee tehtyä seuraavanlaista

50% El tiempoa
    50% Spriteä
    Pari siivua sitruunaa

Tämähän on Espanjalaisten suosituin "viini" eli Tinto de Verano. Valitettavasti tätä ei vielä saa suomesta, mutta espanjassahan tuo 1,5l puteli maksaa noin euron ja on todella loistavaa ruokajuomaa tai ihan janojuomaa. Huhut ovat sanoneet, että tuota alkaisi suomestakin joskus saamaan.

14. Wallah

Rekisteröitynyt:
    19.06.2009
    Kas kummaa, kun ei ole vielä itse tullut tehtyä moista 'köyhän miehen sangriaa':confused:
    Resepti vaikuttaa loistavalta ja tuostahan voi lähteä oman mielen mukaan lisäilemään millon mitäkin! Jospa sitä tässä kevään tullessa;)...
    En sitten sitä tiedä, jos tuota maistelisi kevään ja kesän, niin alkaisiko pitää enemmän punaviineistä.

15. S62B50

Rekisteröitynyt:
    16.06.2009
    Kannattaa ite kokeilla suhdetta, kun riippuu paljon käyttäjästä ja viinistä. Mutta ihan alkon halvin viini ajaa hyvin asiansa esim. el tiempo. Suosittelen tekemään isoon kannuun ja laittamaan ihan reilusti sitruunaviipaleita joukkoon ja jääkaappiin maustumaan.

Spritehän ajaa hyvin blandiksena, eihän se Gaseosaa ole, mutta ajaa asiansa. Spriten joukkoon voi toki laittaa vichyä jos tahtoo.

Tinto de verano - Wikipedia, the free encyclopedia

16. manni

Rekisteröitynyt:
    01.08.2003
    Punkkuja tulee ostettua aika randomilla. Valinta yleensä kohdistuu 8 - 10 euron viineihin (75 cl pullo), mielellään täyteläisiä. Usein tulee ostettua viinejä, jotka miellyttää. Valkkareista riesling-rypäle on suosikkini. Kuohareita ei tule käytettyä niin paljoa eikä suosikkeja muodostunut.

17. Arriolla

Rekisteröitynyt:
    30.06.2006
    En ole mikään viiniasiantuntija, mutta makuaistini ei ole koskaan pettänyt. Sellainen kuin St. Elmo Village on hyvä valinta halvemmassa hintaluokassa.

18. Metap

Rekisteröitynyt:
    21.08.2009
    Yksi vakiopunaviini jota pidän aina hyllyssä on Paxis

Noin muuten tulee osteltua vähän mitä sattuu ja kokeiltua aina uusia.

19. Herra von Levee

Rekisteröitynyt:
    16.07.2007
    -

Viimeksi muokattu: 09.12.2016
  20. ananaspuu

Rekisteröitynyt:
    03.06.2009
  21. dellflow

Rekisteröitynyt:
    26.06.2006
    [​IMG] Ja [​IMG]

Noboille 1/3 punkkua, 2/3 kolaa.

22. Tege Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    13.06.2005
  23. Hans Niskatuki Banned

Rekisteröitynyt:
    13.03.2005
    Joskus miellyin tähän tuotteeseen:

Alko - Tuotteet - Faustino VII
    Keskitäyteläinen, notkea, viikunainen, tallinen, hennon mausteinen

Tämä on Alkon halvin Faustino, kalliimpia on myös valikoimassa.

24. stiili

Rekisteröitynyt:
    01.11.2004
    Itse opettelin aikanaan punaviinin juonnin tällä:

Alko - Tuotteet - Casillero del Diablo Cabernet Sauvignon

Edelleen tuo maistuu oikein hyvälle, joskin nykyinen suosikki on tämä:

Alko - Tuotteet - Fonte do Beco

Enemmän taitaa kuitenkin tällä hetkellä maistua valkoviinit, liekö lähestyvällä keväällä vaikutusta asiaan. Näissä menen aika peruslinjoilla, saksalaiset viinit kuten jo aiemmin mainittu Black Tower Rivaner maistuvat. Muita esim:

Alko - Tuotteet - Devil's Rock Riesling
    Alko - Tuotteet - Anselmann Riesling Classic

25. JayQi

Rekisteröitynyt:
    13.12.2009
    Itse pidän tästä kovin ainakin ruuan kanssa (parhaiten nauta & härkä kun on kohtalaisen vahva), eikä hinta ole paha:
    Yellow Tail Shiraz - Alko - Tuotteet - Yellow Tail Shiraz

Nautiskeluun otetaan sitten tätä:
    Viña Tarapacá Gran Reserva Cabernet Sauvignon - Alko - Tuotteet - Viña Tarapacá Gran Reserva Cabernet Sauvignon
    tai tätä
    Château Los Boldos Cabernet Sauvignon - Alko - Tuotteet - Château Los Boldos Cabernet Sauvignon

Cabernet Sauvingnon kyllä meikäläisen lempparirypäle ja Chile maa :)
    Tuo Aussi Chiraz tulee tiukkana kakkosena!

E: Niin ja threadin perustajalle, että mistä on helppo aloittaa punkunjuonti.
    Crocodile Rock - Magyar - El Tiempo (Halpaa, lähes vetistä ja mietoa)
    Tai ihan reilusti kokeilemalla, kysy alkon myyjiltä!! Itse suosittelen tuota kaperneeeeta, se on helppoa juotavaa :)

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen