Viimeinen Ford(ko)

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja wursti, 29.11.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. wursti

    Rekisteröitynyt:
    29.11.2016
    Viestejä:
    2
    Epätoivo iskee kun auton lisäksi ei toimi edes merkkifoorumin rekisteröinti. :D Testataanpa siis onko murossa asiasta ymmärtäviä.

    Eli tulipa ostettua Foordi. Fiesta 1.3 ja vuosimallia -98. Pakkasta kun rupsautti enempi niin jopa alkoi paleltamaan, ei nimittäin pukkaa ollenkaan lämpöä kabiiniin. Ensimmäisenä tietty tuli tilaukseen lämppärin kennolle virtausta säätävä säätöventtiili. Pitkä toimitusaika ajoi kysymään kysymyksiä; kabiiniin puhaltaa vain ja ainoastaan kylmää, termostaatista on ainakin kuitti lokakuulta (Laakkonen) ja tuon säätöventtiilin ("hana") molemminpuolin letkut ovat kuumat, kun moottori on ehtinyt sen lämmittää. Mittaristossa lämpömittari ei kuitenkaan juurikaan värähdä, nippa nappa muutaman millin nousee.

    Onko nyt vain sitten näin että tuo venttiilin jumitus ei anna tarpeeksi lämpöä kennolle, jotta kabiinin puolellekin lämpöä tulisi, vai olisiko vielä jokin muu mahdollinen vikakohta? Jäähdytysnesteet on kyllä kirkkaat = kielisi sitä, että termostaatti on vaihdettu, mutta eipä näistä satavarmoja voi olla ikinä. Edellisestä omistajasta ei haisua. Kun nyt tuli ensimmäinen ja kenties viimeinen Voorti hommattua, niin siitäkin huolimatta lämpöä pitäisi saada kehitettyä.

    *sormet ristissä että joku muro on painiskellut saman asian kanssa aiemminkin* :p
     
  2. reba

    Rekisteröitynyt:
    04.11.1999
    Viestejä:
    352
    Ei kokemusta tuosta automallista, mutta mielestäni voisi olla ilmausongelma. Lämppärin kenno on usein ylimpänä jäähdytysjärjestelmässä ja täten sinne jää helposti ilmatasku jäähdytysnesteen vaihdon jälkeen.

    Ensin sisälämmönsäädin täysille ja puhallus pois, jäähdytysnesteen pinta maksimiin ja paisuntasäiliön korkki jätetään auki. Sitten jäähdytysneste pitäisi saada lämpimäksi kierrättämällä moottoria paikallaan siihen asti kunnes jäähdyttäjäntuuletin lähtee päälle ja/tai termostaatti aukeaa. Tämän jälkeen letkuja puristelemalla voi ilmaa saada pois järjestelmästä. Joissain automalleissa on jäähdytysjärjestelmän korkeimmalle kohdalle lisätty ilmausruuvi. Taikka sitten lämppärinkennolta lähtevää letkua raottamalla voi myös saada ilmaa pois.

    Kovalla pakkasella voi olla vaikeaa saada nestettä tarpeeksi lämpimäksi, pitää myös huomioida ettei lisää kylmää jäähdytysnestettä järjestelmään kun moottori on kuuma.
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2016
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Jos siinä ei moottori lämpiä niin kyllä mä termaria vahvasti epäilisin. Ellei moottori lämpiä, ei lämpiä ohjaamokaan.
     
  5. wursti

    Rekisteröitynyt:
    29.11.2016
    Viestejä:
    2
    Moottorihan kyllä lämpenee, letkut on kuumat. Kabiinissa mittari näyttää silti kylmää ja puhaltaa kylmää myöskin. On siis melkoinen mysteeri toistaiseksi.
     
  6. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Se että joku vesiletku on lämpenee, ei meinaa mitään. Jos se mittarista katsottuna ei saavuta normaalia lämpötilaa ajossa viimeistään puolessa tunnissa (riippuen pakkasesta), termari lienee jämähtänyt auki asentoon.

    En tunne fordia, mutta yleensä noissa vanhemmissa autoissa ohjaamon säätimestä lähtee rautatanko/vaijeri sinne venttilille, joka ohjaa lämmintä nestettä kennolle. Toimintavarmuudeltaan kilpailee junan vessan kanssa, joten tuskin se vika siellä on.

    Mutta kuten sanottua, fordeista ei ole mitään omaa kokemusta. Kerran meinasin kännissä ostaa taunuksen, mutta jäipä sekin ostamatta.
     
    Viimeksi muokattu: 29.11.2016
  7. Bumper

    Rekisteröitynyt:
    01.06.2004
    Viestejä:
    950
    Eipä ole Ford minullekaan erityisen tuttu merkkinä, mutta onko kennolle menevä ja myös tuleva letku kumpikin kuuma? Ja siis myös oikeasti kuumat, eikä vain lämpimät? Jos menoletku on kuumempi ja paluu viileämpi, niin kenno kyllä toimii ja luovuttaa nesteestä lämpöä. Minulla oli joskus autossa hajonnut lämmityslaitteen kennon muovipääty sisäisesti tulo- ja paluulähtöjen väliltä, eli neste pääsi kiertämään kennon "ohi". Kun laittoi puhalluksen pois ja odotteli hyvän tovin, niin silläkin kennolla sai sellaisen lehmän henkäyksen tulemaan.

    Jos tuo Fiestan 1.3 on samaa perua kuin kasari-Escon vanha tönärikone (niin kuin luultavasti on) niin vaihda vaan suosiolla se termari vaikka olisikin kuitti. Ei taida kymppiäkään maksaa.
     
  8. Tpa84

    Rekisteröitynyt:
    22.09.2009
    Viestejä:
    2 208
    Jos kennolle menevä letku lämmin/kuuma niin olisiko siellä kenno tukossa?
     
  9. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Jos auton oma moottorin lämpömittari ei nouse niin se tai anturi on joko A) rikki tai B) termari auki ja kierrättää vettä täysillä koko ajan. Toki ilma letkuissa on mahdollista, mutta aika epäilyttävältä kuulostaisi että lämpö ei pääse ollenkaan mittarin anturille saakka (tosin onhan näitä antureita nähty niin ylä- kuin alavesiletkussakin ja Ford on aina Ford :D )...

    Jos moottorin lämmöt nousisi normaalisti mittarin mukaan eikä sisälle tulisi ollenkaan lämmintä niin veikkaisin lämppärin kennon olevan tukkeessa.
     
  10. platinumi

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2013
    Viestejä:
    207
    Moottorin lämpötilaa veikkaan itsekin jos ei neula nouse normaaliin. Joissakin malleissa neulan keskiasennon lämpötila-alue on vielä niin laaja, ettei neula normaalissakaan välttämättä sisältä lämpeä. En tiedä saako noin vanhaan lukijaa kiinni, josta näkisi moottorin lämpötilan suoraan.
     
  11. Viliz03

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2007
    Viestejä:
    973
    -96 mondeossa huomas jäähdytysnesteen vähyyden siitä kun ei enää puhaltanu lämmintä sisälle. Ehkä sekin olisi hyvä tarkistaa.
     
  12. Tpa84

    Rekisteröitynyt:
    22.09.2009
    Viestejä:
    2 208
    Saa ainakin 99 malliin.. En tiedä onko tuollasessa fiestassa mittaristossa sitä test tilaa josta nuo lämmöt yms näkis
     
  13. mikko853

    Rekisteröitynyt:
    09.07.2003
    Viestejä:
    2 956
    termari laitettu väärinpäin? Vesipumpusta siivet irti tms.. Vesipumppuhan pyörii laturinhihnan voimin näissä 1.3 ketjukoneissa joten ei välttämättä ikinä vaihdettu, vaihto on todella helppo.
     
  14. Tpa84

    Rekisteröitynyt:
    22.09.2009
    Viestejä:
    2 208
    Jos siellä ei vesipumppu pyöris niin luulis et lämmöt nousis enemmänki liikaa kun että ei nouse juuri ollenkaa?
     
  15. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 518
    Jos pumppu ei jostain syystä pyöri, se keittää yli hetkessä.

    Termari on helppo testata esim. siten, että tyhjäkäynnillä tai paikallaan kaasuttamalla antaa sen saavuttaa normaalin lämpötilan. Onnistuu vaikka termari olisikin paskana/auki vaikka kaasua antamalla. Sitten kun lämpömittari on normaalissa kohtaa, tielle heittämään lenkkiä, ja jos lämpömittari lähtee heti laskemaan kun ajoviima alkaa jäähdyttämään, termari on jumissa.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti