Vihreät - De Gröna

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Higgs B, 04.02.2013.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Upp3

    Rekisteröitynyt:
    19.02.2002
    Viestejä:
    915
    2021 on seuraavat kuntavaalit. Kannattaa jo nyt alkaa tuon lobbaaminen.
     
  2. AHPU

    Rekisteröitynyt:
    01.02.2004
    Viestejä:
    248
    Höpöhöpö. Asun pari kilsaa keskustasta, ajan kehä kolmosen lähelle töihin. Huomattavasti enemmän on kulkijoita joka päivä vastakkaiseen suuntaan. Eli itse ajelen nopeusrajoituksen mukaista vauhtia, vastaantulijat matelee.

    Työmatka omalla autolla 40min per päivä, julkisilla menee 120min per päivä, siksi oma auto.
     
  3. NiceMan

    Rekisteröitynyt:
    13.09.2003
    Viestejä:
    1 690
    Itse ajan motaria pois päin Kehä III:lle ja vastaan tulee jonoa,matelua mutta itse saan ajaa rajoituksen mukaan, sama kotiin mennessä niin ei ole ruuhkaa itsellä vaan niillä toisilla =)

    Autolla omalla menen kun yleinen kusee, 20min vs 60min per suunta...
     
  4. apche

    Rekisteröitynyt:
    21.01.2004
    Viestejä:
    567
    Eikös Helsingin keskustassa asu suurimmaksi osaksi vain niitä joiden ei tarvitse töissä käydä? Tarkoitan siis näitä kultalusikka persiissä syntyneitä perillisiä tai sosiaalipummeja?
     
  5. AHPU

    Rekisteröitynyt:
    01.02.2004
    Viestejä:
    248
    Mitäpä luulet?
     
  6. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 118
    Keskustelun taso huikea. Eiköhän ne jotka asuu kalleimmilla alueilla ole niitä jotka tekee eniten duunia.

    Tekisi mieli heiluttaa kateuskorttia..
     
  7. apche

    Rekisteröitynyt:
    21.01.2004
    Viestejä:
    567
    Mitäs ne asunnot Helsingin keskustassa maksaakaan? Hinnat alkaen puoli miljoonaa? Saa siinä tosiaan painaa duunia niska limassa jotta moisen luukun omakseen maksaa :P
     
  8. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 118
    Niitä on myös rajallinen määrä. Ei siellä asukaan miljoona suomalaista, vaan ne ketkä haluaa ja voivat.
     
  9. cam70

    Rekisteröitynyt:
    31.10.2006
    Viestejä:
    5 734
    Joo, on ehdottomasti fiksua kieltää yksityisautoilu Kehä3 sisäpuolella. No ainakin asunnot halpenevat ja loppuu tuo älytön joukkoliikenteen kompensointi. Siinä sitä onkin autoilijoiden vihaajat ihmeissään kun lippujen hinnat tuplaantuvat ja siinä bussipysäkillä on tuplamäärä ihmisiä.
     
  10. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 663
    Meinaat, että keskusta pysyy toiminnassa pelkästään joukkoliikenteen varassa?
    "koska muutkin tekevät" on aika huono peruste, varmaan tiedät tämän itsekin. Helsingissä ei ole juuri mitään näiden muiden kaupunkien ongelmia, mutta poliittisella tasolla on kova yritys saada tekemällä tehtyä niitä.

    Joukkoliikenne olisi ihan kiva, jos sitä ei tehtäisi jatkuvasit hitaammaksi. Työmatkani julkisilla olisi >45 min, kun taas autolla matka on ~15 min "ruuhkassa". Matkaa on vain 9 km. Edelliseen työosoitteeseen matka-aika 3 vuotta sitten oli julkisilla 20 minuuttia, nyt lähes 40 minuuttia. Julkisia yhteyksiä huononnettu kahteen otteeseen. Sanomattakin selvää, että olen luopunut julkisen käytöstä (l. matkakortin latailusta).

    Maailman toimivin kaupunki -strategiasta lähtien tuntuu lähinnä hommat menevän huonommaksi.

    Kerroinko jo, että auto tuli hankittua, koska mikään muu vaihtoehto ei tullut kyseeseen erään liikkumisen osalta ja kyseessä on vain pääsy naapurikunnan puolelle? Julkinen ei palvele kuin jotenkuten ainoastaan kuuluisina ruuhka-aikoina.
     
  11. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 509
    Pitäisikö sen olla mahdollista, että linjastoduunari asuu omistamassaan jugend-penthousessa Etelä-Helsingissä? Siellä asutaan mihin rahkeet riittävät. koska kantakaupungissa kämpät ovat kalliita, ne väistämättä päätyvät hyvätuloisten omistukseen.

    Asuu siellä paljon kyllä vuokrallakin porukkaa, joka haluaa laittaa +50% tuloistaan siihen, että saa asua fantsusti punavuoren sykkivässä ytimessä. Yleensä nämä asuvat siellä asumistuen mahdollistamana vuokralla.
     
  12. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 509
    Helsingin joukkoliikenne on täysin perseestä, ellet mene ruuhka-aikaan suoraan keskustaan tai sieltä pois. Kaikki poikittaisiirtymät ja vaihdot tekevät siitä ei-houkuttelevan.

    Helsingissä on käynnissä kokonaisvaltainen piiloprojekti autoliikenteen heikenetämiseksi. Muutoksia tehdään aina kun tehdään katuremontteja, jossa poistetaan joko kaistoja tai parkkipaikkoja. JOku hesarin kommenttipalstalla tiivisti asian hyvin:

    "Suurelle yleisölle Helsingin jokainen autoilua haittaava katuprojekti on esitetty kaupungin puolelta yksittäistapauksena, vaikka todellisuudessa kyse on laajamittaisesta liikennepoliittisesta suurhankkeesta.

    Kaupunkibulevardeiksi muutettavien eli kaduiksi alennettavien Helsingin suurten sisääntuloväylien (mm. Tuusulanväylä) ohella henkilöautoilta oteraan Hämeentien lisäksi,Lauttasaaren sillalta, Mechelininkadulla, Mäkelänkadulla, Paciuksenkadulla, Pitäjänmäentiellä, Helsinginkadulla ja Tukholmankadulla.

    Suurimmassa osassa tapauksia kuten Hämeentiellä kyse on autoliikenteen välityskapasiteetin rajusta leikkaamisesta.

    Kaistanipistysten ohella listalla on myös muita autoilua rajoittavia keinoja kuten nopeusrajoitusten alentamisia, läpiajokieltoja sekä pysäköintimahdollisuuksien radikaalia heikentämistä – erilaiset hinnankorotukset luonnollisesti mukaan lukien."

    Tämä sopii huonosti yhteen sen kanssa, että autojen määrä kuitenkin helsingin alueella vain jatkaa kasvuaan.
     
    electron06 tykkää tästä.
  13. Kala-Kalle

    Rekisteröitynyt:
    13.01.2016
    Viestejä:
    1 625
    Ei tuo ole mikään piiloprojekti. Ihan tarkoituksellisesti ja tavoitteellisesti yksityisautoilua yritetään vähentää. Yksityisautoilua on jokatapauksessa pakko rajoittaa Helsingissä ja varsinkin Helsingin niemen alueella ja nimenomaan juurikin autojen määrän kasvun takia ja samalla kehittää joukkoliikennettä. Ja mitä tulee kaupunkibulevardeihin, niin ne laajentaa ns. oikeaa, tiiviisti rakennettua kaupunkia mikä on vain hyvä asia. Enemmän Töölön, Punavuoren yms. kaltaista rakentamista ja ei mene kallista maata hukkaan. Järjettömin asia mitä Helsingin päättäjät voisivat tehdä on kuunnella niitä, jotka haluaisivat moottoritien pöndeltä suoraan Stokkan eteen ja ilmaiset parkkipaikat.
    Kunhan joukkoliikennettä kehitetään ja tehdään yksityisautolla ajelu kantakaupungilla hankalammaksi ja kalliimmaksi, niin mahtuvat fundamentalistiautoilijat hyvin ajelemaan keskustaan kun autoilua on saatu yleisesti rajoitettua. Eli kannattaisi autoilijoiden olla vain tyytyväisiä nykyiseen kehitykseen, kun autoilun helpottaminen johtaisi aivan päinvastaiseen tulokseen ja tulevaisuudessa jättimäisiin ruuhkiin, kun keskustaan ja kantakaupunkiin ei vain yksinkertaisesti mahdu kovin paljon enempää liikennettä.
     
    ie1 ja juhog81 tykkäävät tästä.
  14. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 509
    No mutta hyvä, että KHO ei nähnyt bulevardiasiaa noin kuten sinä ja punavihreä valtuusto.

    Ei ydinkeskustassa nytkään ole liiemmin turhaa autoilua. Siellä ei ole parkkipaikkoja, ellei työnantaja tarjoa niitä ja kadunvarrella olevat autothan ovat asukkaiden autoja, jotka pitävät niitä asukaspysäköintitunnuksilla. Muu liikenn on sitten hyötyajoneuvoja, takseja yms. ja toki niitäkin, jotka nyt satunnaisesti menevät keskustaan syystä x tai y hoitamaan asian autolla, joilla ei kokonaisuudess ole suurta vaikutusta.

    Mitäs jos vaikka suljettaisiin kaikki keskustan alla olevat maanalaiset parkkiluolat, niin johan varmaan vähenisi keskustaan autoilu? Joskus niitä on kymmeniä letkassa odottamassa manskula stokkan p-halliin pääsyä. jos koko p-hallia ei olisi, niin sitten ne varmaan ajaisivat kehän kauppakeskuskiin ja keskusta hiljenisi?

    Mua ihmetyttää argumentointi asukaspysäköintihinnan nostamisesta, mitä vihreät kiimassa vaativat. Perusteena mm. "rakennusmaan arvo". Voisko joku selittää mulle, että mitä arvoa on kantakaupungin yli satavuotiaiden talojen välissä olevilla katuosuuksilla rakennusmaana, ellei kaikkia taloja jyrätä ja kaavoiteta uudestaan koko aluetta?

    Vaikka se asukaspysäköintilätkä maksaisi tonnin vuodessa, niin autojen määrä vähenisi ehkä 10% ja kaduilla olisi autoja kuten ennenkin. Asukkaiden vitutus sen sijaan räjähtäisi 100%
     
    Viimeksi muokattu: 12.03.2019
  15. Kala-Kalle

    Rekisteröitynyt:
    13.01.2016
    Viestejä:
    1 625
    Tulevaisuudestahan ja tulevaisuuden suunnitelmistahan tässä nyt puhutaan. Itsekin sanoit, että autoilu vain jatkaa kasvuaan, niin meinaatko, että ei tehdä mitään tai sitten lisätään autoilukapasiteettia keskustaan ja kantakaupunkiin tulevilla väylillä ja puuroutetaan koko paska?
    Mitä tulee ns. 'arvokkaan rakennusmaahan' niin esimerkiksi parkkipaikkoja poistamalla saadaan mahtumaan kaduille paremmin joukkoliikennettä, pyöräilykaistoja, takseille ja läheteille yms. muille ammattiautoilijoille tilaa, kun autojen pysyvä säilytys vähenee tiiviisti rakennetuilla alueilla. Korottamalla asukaspysäköinnin hintaa saadaan siis vähennettyä autojen määrää sekä saadaan lisää tilaa ja rahoitusta toimivampaa joukkoliikennettä varten.
     
    ie1 ja 1001001 tykkäävät tästä.
  16. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 118
    Tämä. Kun jalkakäytävillä ei saa pyörällä ajaa, niin vähennetään tietyiltä katuosuuksilta pysäköintiruudut ja saadaan pyöräilijöille reittejä.

    PS: En ole koskenutkaan omaan pyörääni hetkeen eli en puhu pyöräilijänä vaan autoilijana.
     
    ie1 tykkää tästä.
  17. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 509
    Tarkoitikin kantakaupungin(töölö, kallio, etelä-helsinki, munkka ym) talojen välisiä katuosuuksia, joissa ei mene ensimmäistäkään julkista, eikä tule menemäänkään. Pyörätiet yleensä löytyvät kyllä omilta reiteiltään, kuten töölönlahdelta tai baanalta. On täysin epä-älyllistä vaatia asukaspysäköinnin kieltämistä joltain töölönkadulta tms. töölön sisäiseltä pikkukadulta argumentoiden joukkoliikenteellä ja pyöräilyllä.
     
    Viimeksi muokattu: 12.03.2019
  18. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 663
    Tähän voisi copy pasteta jotain pari riviä ylempänä oleva viestini joukkoliikenteen houkuttelevuuden kehittämisestä. Jokainen muutos tehnyt sitä huonommaksi. Onneksi en enää asu metron varrella - se oli paras ja nopein joukkoliikenneväline, mutta Espoon tultua kuvioihin tuntuu palvelu huonontuneen huomattavasti, erityisesti entisessä asuinpaikassani.

    Autottomat korttelit taas ovat olleet kaikkea muuta. Eli autoista ei pääse eroon poistamalla pysäköintipaikkoja.

    Saa nähdä, miten huomenna menee, kun suuntaan Hämeentielle henkilöautolla - suorittamaan tavaranjakelua. En todellakaan sitä varten ala ottamaan keskisuurta pakettiautoa keskustaan, jotta olisi jotenkin legitimpää menoa. Mistä tulikin mieleen, että kaupungin päättäjät ovat myös keksineet, ettei henkilöautoja tarvitse käyttää jakeluautoina tai muutenkaan työautoina - keskustan vähän tuoreemmat jakeluparkit ovat käytännössä kaikki paku- ja kuorkkilisäkylteillä. Tuli huomattua isoroban tapauksessa, ja tottakai sinne oli pakko mennä käymään hetijanyt keskellä päivää. Noh, se pieni lastauspaikka oli jo varattu ja kumminkin puolin oli isoroballa kuorkki, missä ei saisi päivällä olla mitään. Koska paikkoja ei ollut mailla halmeilla, niin pistin sen "henkilöauton" muiden jatkoksi isoroballe. Tämä sen takia, että vihreät hipsterit voisivat jatkaa kahvitteluansa asianmukaisissa olosuhteissa, lähes kirjaimellisesti.

    Ihan oikeasti aika harva asia toimii siten, kuin on ajateltu ihanteellisissa kuvioissa, mihin liikennesuunnittelu Helsingissä perustuu. Kivoja ideoita, mutta käytännössä aivan paskaa. Näitä tämän hetken haihatuksia tullaan vielä katumaan päättäjätasolla 20-30 vuoden kuluttua (l. muuttamaan asioita takaisin päin, sen minkä pystyy - kaikkia huonoja päätöksiä ei voi peruuttaa, kuten autottomia kortteleita ja ylitiivistä kaavoitusta). Sen aikaa siinä menee, kunnes paska alkaa valumaan omaan nilkkaan.
     
    Viimeksi muokattu: 12.03.2019
  19. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 118
    Kulkeehan siellä useampikin ratikka ja bussilinja. Ainakin itse käytän joka kerta käydessäni ja ei se nyt kauhean sujuva ympäristö ole ratikalle Bulevardilta poistuttaessa, usein toki talvisin erityisesti siinäkin ongelmia.
    Kyllä sinne jää katuja edelleenkin autoille pysäköintiin ja aina voi suunnitella halleja lisää. Ei ole yksi tai kaksi talonyhtiötä, jossa tehty jälkikäteen.
    Sisäpihat myös useimmilla hukkatilaa.
     
    ie1 tykkää tästä.
  20. PalleX

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2002
    Viestejä:
    3 202
    Öö missäs Helsingin kantakaupungin taloyhtiössä on tehty parkkihalleja jälkikäteen taloyhtiölle? Yhden juuri valmistuneen totaalisen restaurointikohteen tiedän autohissillä, mutta ei mitään parkkihalleja jälkikäteen tuosta noin vaan taloyhtiön rahoilla rakennella.
     
    Viimeksi muokattu: 12.03.2019
  21. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 663
    Sisäpihoilla parkkipaikoista on luovuttu monissa yhtiöissä jo aikoja sitten, kun autot kasvoivat yli porttikongin mittojen, eivätkä oikein enää mahdu pihallakaan ajamaan. Ne tilat on usein jaettu useamman taloyhtiön kesken. Sitten on vielä viranomaiset, jotka ei jakele lupia muutokselle. Reikäinen keskusta taas estää maan alle leviämisen. Maanalainen tila on pitkälti jo käytössä tai niille on kaavavaraus. Siellä on muun muassa edelleen keskustatunnelilla kaavavaraus, vaikka sitä ei päätetty toteuttaa - varausta kuitenkaan ei purettu. Maanpäälliseen tilaan taas ei kannata rakentaa parkkitilaa, koska kadunvarretkin on keksitty. Toisaalta suuntauskin on taas pienemmissä asunnoissa, joiden asukkaat eivät tarvitse autoja.
     
    Viimeksi muokattu: 12.03.2019
    ie1 tykkää tästä.
  22. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 122
    Myös useat kantakauungin talojen sisäpihat on joko niin pieniä että sinne mahtuu 3-6 autoa tai sitten sisäpihoilta on parkkipaikat poistettu kokonaan.
    Naurattaa myös nämä "sunnuntairuuhkat". Mannerheimintiellä bussikaistalla ei näy busseja kuin harvakseltaan mutta vasen kaista seisoo koska yksityisautoilu kielletty bussikaistalla myös sunnuntaisin. Liikennevalot hoitaa lopun seisomisen ja jonon kerryyttämisen.
    Olihan nämä helsingin suurimmat sisääntuloväylät pari vuotta tukossa kun Mechelininkatu, Tukholmankatu ja Mansku yhtaikaa remontissa.
     
  23. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    1 118
    Lyhyesti kirjoitettuna, ei liittynyt tuohon alueeseen. Joskus oli lehdessä kuvat, kun syystä x piti talon alatilat kaivaa, niin tekivät autopaikkoja samalla. Oliko paalutusta tms varten, en muista.
    Pointti oli et aina on mahdollista löytää ratkaisuja. Ajatus ei ollutkaan et huvinvuoksi talonyhtiö tekisi noin.
    Maailmalla kokeillaan aktiivisesti parkkitaloja, joihin robotti asettaa autot "lokeroihin" ja tuo sen sinulle ovelle, kun tarvitset. Ehkä tämä on yksi ratkaisu myöhemmin.

    Ne kongit on kyllä ahtaita, ei käy kiistäminen. Ei menisi oma auto ja useimmilla peilit taitettuna, kun niistä ajavat.

    Tässä sellainen murros menossa, että luultavasti monikaan ei halua rakennuttaa autohalleja. Autoilu vähenee pk-seudulla (katso moniko ajaa ajokortin) ja ei tuosta tiedä ajellaanko 2050-luvulla enää itse autoja samalla tavalla muutenkaan.
     
    ie1 tykkää tästä.
  24. furesis

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2013
    Viestejä:
    3 509
    Kaupungillahan on autovihakiimassaan yhtenä fetissinä tosiaan myös taloyhtiöiden pihapaikat, joista se haluaisi eroon, jotta pihat olisivat yhteisöllisessä käytössä vaikka peli- ja kahvihetkiä varten. Muistelen taannoin olleen uutisen, missä sanottiin, että jos taloyhtiö haluaa esimerkiksi rakentaa ullakkoasuntoja, niin luvan myöntämisen ehdoksi tälle voidaan asettaa pihapaikoista luopuminen.

    Täysin sairasta. Ei taloyhtiön osakkaiden asiat kuulu kaupungille millään tapaa, varsinkaan jos omalla tontillaan puuuhaavat. Jos osakkaat haluavat pitää muutamat pihapaikkansa, niin sitten pitävät.
     
  25. juhog81

    Rekisteröitynyt:
    02.07.2016
    Viestejä:
    1 020
    Taidat viitata tähän:

    Kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuustoaloitteesta sisäpihojen laittomien parkkipaikkojen poistamiseksi (b-asia) (hel.fi)

    [...] Helsingin kantakaupungin alueen sisäpihoilla säilytetään tuhansia autoja. Sisäpihojen parkkipaikat ovat kuitenkin pääsääntöisesti asemakaavan vastaisia ja pysäköinti siten laitonta.

    [...] Kaupunki ei puutu käytännössä millään tavalla tähän laittomaan toimintaan, paitsi tilanteessa, jossa tontille haetaan uutta rakennuslupaa esimerkiksi ullakkorakentamista varten.
    On siis syytä sinunkin ymmärtää, että kyse on lähtökohtaisesti laittomista autopaikoista. Ne eivät ole asemakaavan mukaisia. Jos ei asemakaava miellytä, niin sitä olisi kannattanut miettiä silloin kun se talo rakennettiin ja kaavan määräyksiin suostuttiin. Ei lakia noin vain voi ottaa omiin käsiin, ei edes vaikka olisi yksityisautoilun nimeen vannovia täynnä oleva taloyhtiö kyseessä.
     
    Viimeksi muokattu: 13.03.2019
    ie1 tykkää tästä.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti