Veneen sähköjärjestelmä 24V/12V

Viestiketju alueella 'Elektroniikka ja HW-modifiointi' , aloittaja valexi, 10.05.2017.

  1. valexi

    Rekisteröitynyt:
    06.07.2009
    Viestejä:
    1 444
    Veneen sähköjä pitäisi päivitellä nykyaikaan.

    Elikkäs kyseessä on 24V järjestelmä, koska iso kone. Kaikki toimii tällä hetkellä 24V vehkeillä ja yhden päävirtakytkimen takana.

    Ongelmana on, että esim. stereoita ei meinaa löytyä veneeseen 24volttisena vaan pitäisi saada 12v järjestelmä rinnalle. Olen tässä jo mietiskellyt jännitteen alenninta, mutta en haluaisi sitä tilannettä että esim. sterot syövät akut.

    Olen tässä piirrellyt kytkentäkaaviota, koska 24v systeemit vaativat oman järjestelmänsä. Ongelma piirustuksessani on, että kun akustot yhdistetään niin koko järjestelmä on 24v (tarvitaan jännitteen alenninta), mutta pelkällä hupiakulla 1x12v jännitteen alennin on turha ja syö turhaan virtaa? Toisekseen tykkääkö jännitteen alennin siitä, että hupiakkua käytettäessä inputtiin tulee vaan 12v, eikä 24v?

    Kytkimenä olisi esim. tämä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/386925/Blue-Sea-Systems-Paavirtakytkin-ON-OFF-Max-32V--450Amp
    Tuossa olisi OFF / 1 / 1+2 asennot. Kytkimen kytkentä on piirretty tuohon kuvaan asennossa 1+2 ja asento 1 on tuolla mustalla kytkinmerkillä.

    http://aijaa.com/5iAljt

    Olisiko ideoita?
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 10.05.2017
  2. Kremmen

    Rekisteröitynyt:
    23.03.2010
    Viestejä:
    1 739
    Aloitetaan nyt siitä, että sulla on päävirtakytkimessä rinnan toisena puolena 12V akku ja toisena puolena 12+12V akut sarjassa. Siitä ei ole mitään hyvää seurauksena - lähinnä tulipalo ja tuhoutuneita akkuja.
    Unohda tuollaiset rätökset koska kikkailemalla ei 12 voltista synny 24 volttia eikä päinvastoin. Ne nyt vaan ei asu samassa piirissä millään kikkakuutosilla.
    Mölytoosat ym vie kumminkin sen verran vähän virtaa, että laita suosiolla hakkuripoweri niitä syöttämään ja ota sähkö 24V hupiakusta jonka voit kytkeä turvallisesti starttiakkujen rinnalle normi venetyyliin.
     
  3. kkh

    Rekisteröitynyt:
    16.04.2015
    Viestejä:
    552
    Jos sulla on 24V käynnistysakku niin moottorikin tuottanee 24V latauksen joten mitenkäs ihmeessä meinaat, että se 12V hupiakku ladataan? Vai eikö sulla vielä olekkaan sitä hupiakkua?

    Mitäs luulet tapahtuvan kun 24V ja 12V akut kytketään rinnakkain niinkuin sun piirustuksessa on? Savu nousee ja parhaassa tapauksessa koko paatti palaa.

    Tee justiinsa noin niinkuin Kremmen ehdottaa, kumpikin akusto 24V ja hupipuolelle sitten 24V -> 12V hakkuri. Muuten olet kusessa. Ja sulakkeitakaan ei systeemistä pidä unohtaa.

    EDIT. Lataa Sähkö ja vene -opas, siinä on perustietoa joka kannattanee käydä läpi.
     
    Viimeksi muokattu: 10.05.2017
  4. Ormu

    Rekisteröitynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    5 215
  5. Viliz03

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2007
    Viestejä:
    973
    Viimeksi muokattu: 10.05.2017
  6. valexi

    Rekisteröitynyt:
    06.07.2009
    Viestejä:
    1 444
    Kiitos vastauksista.

    Yhtä juttua en tässä ymmärrä, kun porukka sanoo että vene palaa ym, jos kytken rinnan yhden 12v akun sarjassa oleviin 12v akkuihin. Miten se eroaa esim tästä kytkennästä?
    [​IMG]

    Tosin akkuja on vaan pariton määrä tuossa minun ekassa postauksessani. Idea tuossa oli, että yhtä akkua käytettäessä voisi jännitteenalentimen ohittaa, ei tarvitsisi ostaa toista hupiakkua ja akut yhdistämällä 12v hupiakkua voisi ladata veneen 24v laturilta.
     
  7. kkh

    Rekisteröitynyt:
    16.04.2015
    Viestejä:
    552


    Jos tämmöisen perusasian ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia niin suosittelen, että teetät veneen sähköistyksen jollakin ammattilaisella. Tämä ihan ystävällisenä ehdotuksena.
     
  8. valexi

    Rekisteröitynyt:
    06.07.2009
    Viestejä:
    1 444
    Hohhoijaa. Tämänkin vastauksen arvo oli?

    Eli mielestäsi alla oleva kytkentä on väärin ja akku syttyy tuleen?
    http://aijaa.com/y0vFUq
     
  9. Ormu

    Rekisteröitynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    5 215
    Noin tekemällä ei sentään mitään kärähdä*, mutta sarjassa olevien akkujen varaustasot menevät epätasapainoon, mikä pilaa ne ennen pitkää. Huomioi myös, että 12V akun kytkeminen "ylemmän" sarjaankytketyn akun rinnalle voi olla vaarallista, jos/kun siihen liitettävät laitteet on maadoitettu veneen runkoon. Tällöin "alempi" akku voi mennä oikosulkuun, koska se on luultavasti maadoitettu miinusnavastaan.

    Laita 24V - 12V -konvertteri (esim. Viliz03:n postauksessa näyttäisi olevan asiallinen laite), tai jos mahtuu niin vaikka erillinen 12V generaattori? Tai ne 24V stereot.



    * Paitsi jos 12V akku on päässyt kovin tyhjäksi, se voi aluksi latautua toisesta akusta suurehkolla virralla.


    edit: Tarkennuksia...
     
    Viimeksi muokattu: 10.05.2017
  10. valexi

    Rekisteröitynyt:
    06.07.2009
    Viestejä:
    1 444
    @Ormu, jos katsot tuota minun ensimmäistä kuvaa, niin mikä ero tuossa kytkennässä on tuohon viimeksi piirtämääni?

    Kiitos kuitenkin järkevästä vastauksesta, tuo varaustason epätasapainoon meneminen on ihan validi pointti.

    Eli luultavasti toteutan järjestelmän seuraavasti:
    - 2x starttiakku (sarjassa 24v) ja 2x hupiakku (sarjassa 24v)
    - 0 / 1 / 1+2 päävirtakytkimellä valitaan asento (laiturissa 1, ajossa 1+2)
    - Jännitteen alennin 24v -> 12v ja sieltä sulaketaululle, johon voi sitten laittaa 12v järjestelmiä ja sopivat sulakkeet näille.
    - Jännitteen alennin mahdollisesti @Viliz03 :n ehdottama tai vastaava, jolle voi tuoda herätteen releellä nykyiseltä ohjainpaneelilta, jossa kytketään virrat 24v laitteille.
     
  11. kkh

    Rekisteröitynyt:
    16.04.2015
    Viestejä:
    552
    Tämä kytkentä onkin erilainen kun alkuperäisessä kytkinpiirustuksessasi.

    Eihän tämä tuleen syty mutta semmoinen ongelma tässä on, että akut eivät lataannu tasaisesti jos kaikki kolme on kapasiteetiltaan samanlaisia. Rinnankytkettyjen tulisi olla yhteensä samankapasiteettisia kuin yksittäinen sarjassa oleva, siis esim. 2 * 35Ah rinnan ja sitten 1 * 70Ah niiden kanssa sarjaan.

    Tähän on myös hankala mitään kytkintä laittaa samasta syystä, jos erotat kytkimellä rinnankytketyistä toisen hupiakuksi ja tyhjennät sen menevät lataukset epäbalanssiin. Toimivathan ne jonkun aikaa muttta epätasapainoisesta lataantumisesta johtuen kestoikä ei ole paras mahdollinen.

    Edit. Ensimmäisen kuvasi kytkentä oli tällainen.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 10.05.2017
  12. Zener78

    Rekisteröitynyt:
    08.10.2014
    Viestejä:
    236
    Viimeksi muokattu: 10.05.2017
  13. Grez

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2001
    Viestejä:
    6 173
    Toki on mahdollista käyttää esim. kahta 12V akkua välillä sarjassa 24V mallina ja välillä rinnan 12V mallina. Tällöin 12V käytössäkin ne purkautuvat molemmista tasaisesti. Mitään järkeähän tällaisessa järjestelyssä ei ole, koska on kohtuullisen tympeää muuttaa sitä järjestystä ja käytössä ei sitten ole kuin joko 24V tai 12V samaan aikaan.

    Yksittäistä 24V järjestelmän osana olevaa akkua voisi muuten käyttää, mutta se 24V järjestelmä menee silloin epätasapainoon. Eli kun se purettu 12V akku ladataan, niin se ei lataudu täyteen ennen kuin toinen sarjassa oleva akku jo ylilatautuu.
     
  14. valexi

    Rekisteröitynyt:
    06.07.2009
    Viestejä:
    1 444
    Ei kuitenkaan poista sen kytkimen tarvetta käyttää hupiakkuja ja starttiakkuja erikseen. Lisäksi vähän pienen livakka, jos antaa 120W tehon. Esim. jotkin autostereot piikkinä 200W (4x50W).

    Luultavasti tulee tälläinen järjestelmä, jos ei parempaa ehdotusta tule:
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 10.05.2017
  15. etrade

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2012
    Viestejä:
    442
    Minkälaiset stereot sinne pitäisi saada?

    Jokaises raskaankaluston kuorma-autos, rekas, jne... on 24V stereot, kahvinkeittimet ja muuta sälää.
    Hyvin vähän nuo raskaankaluston varaosaliikkeet mainostaa netissä, mutta niitä löytyy ympäri Suomen.
     
  16. Zener78

    Rekisteröitynyt:
    08.10.2014
    Viestejä:
    236
    Eikös tuo Bilteman 24V->12 V muuntaja saada lataamaan yhtä pienehköä 12 voltin hupiakkua, johon kytketään ne stereot. Vaikka joku 4 Ah hyytelöakku. Otetaan siitä tarvittaessa se ylimääräinen teho, jos 10A ei riitä. Keskimäärin se varmasti riittää.

    Sitten enne tuota muuntajaa 24V +-puolelle kytkin, josta voidaan tarvittaessa katkaista muuntajalle syöttö.
     
    Viimeksi muokattu: 11.05.2017
  17. Ormu

    Rekisteröitynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    5 215
    Ehkä kuva on vain erikoinen, mutta siitä saa käsityksen, että akustot olisivat jatkuvasti rinnakkain eikä kytkin vaikuttaisi mihinkään... Mutta muuten tuo on se tapa jolla itse tekisin. Konvertteria valitessa voi olla ihan järkevää tarkastaa, ettei tyhjäkäyntivirta ole turhan suuri.


    13,8V on maksimijännite jonka siitä saa, riittää se jotenkuten lataamiseen. Ylläpitolatauksessa ei kauheasti suurempaa jännitettä kai pitäisikään käyttää. Mutta riittääkö 4 Ah stereoille, jos täytyy pidempään soittaa?

    Jos tarvitaan 24V hupiakku, niin sitten ei kannata laittaa 12V puolelle mitään akkua.


    edit: 24V stereot ovat tietysti siistein ratkaisu, jos sopivat löytää.
     
    Viimeksi muokattu: 11.05.2017
  18. valexi

    Rekisteröitynyt:
    06.07.2009
    Viestejä:
    1 444
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/5000009/Grundig-venesoitin-Bluetooth--USB-4x50-W

    Tommosia olen miettinyt. Kyllähän sen 1-din soitinkin voisi olla mahdollinen, mutta myös ulkonäköseikat vaikuttaa. Pyöreät mittarit kun on.

    Joo, eli 0 asennossa ei kytketä mitään, 1 asennossa kytkeytyy "mustalla" piirretty kytkin ja 1+2 asennossa Kytkeytyy molemmat (eli punainen nuoli).
     
    Viimeksi muokattu: 11.05.2017
  19. Zener78

    Rekisteröitynyt:
    08.10.2014
    Viestejä:
    236
    Ajattelisin niin, että pääasiassa tuolle 24->12 muuntajalle voisi olla 24 V jännite kytkettynä 24 V hupiakuista koko ajan. Vikatilanteessa kannattaa kuitenkin olla joku kytkin, että tuolle muuntajalle voidaan katkaista syöttö. Vikatilanne voi olla myös 24V hupiakuston tyhjyys, jolloin voi olla järkevämpää säästää virtaa muualle, kuin stereoiden soittoon.

    Jos sitten haluaa stereoilta pidempää käyttöaikaa tällä 12 V akulla, niin laittaa niin ison akun, kuin mahtuu / lompakko kestää.
    Lähinnä ajattelin, että pienikin akku riittää, jos hetkellinen piikkitehon puute huolestutti.
     
  20. Exap

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2016
    Viestejä:
    558
    Tämä nyt on taas ihan vain filosofinen kysymys, mutta miksi tehdä yksinkertaista asiaa liian vaikeaksi ?

    Osta saman tien se toinen akkupari (tai vaikka vielä kolmaskin pari) ja kytke ihan suoraan alkuperäisen rinnalle. Sitten ostat sen jännitteenalentimen jolla saat 12V käyttöön. Sen jälkeen tarvitaan enää hitunen tervettä järkeä jolla varmistetaan ettei hupikäytössä tuhlata ihan kaikkia akkuja tyhjäksi.

    Toki rahaa ja aikaa voi halutessaan sijoittaa myös veneen katolle laitettavaan aurinkopaneeliin ja sen asennukseen, mikä oikeasti vaikuttaa käyttöaikaan.
     
    Viimeksi muokattu: 11.05.2017
  21. etrade

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2012
    Viestejä:
    442
    Helppo hommahan tuo on tehdä ja tekee nyt niinkuin haluaa, kunhan ei polta venettä.

    Ymmärrän kyllä jos radion pitää olla pyöreä ja keskellä mittaristoa (noh...en ymmärrä), mutta miksi tuhlata rahaa tuollaisiin rakenteluihin kun 24V radioita on netti täynnä.

    Esim. Amazon ja Google kertoo lisää.
    https://www.amazon.com/24v-radio/s?ie=UTF8&page=1&rh=i:aps,k:24v radio

    24V järjestelmäs riittää paljon paremmin potkua, että voi kuunnella surutta sitä radiota piiiitkän aikaa.
     
    Viimeksi muokattu: 12.05.2017
  22. Exap

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2016
    Viestejä:
    558
    No toki, mutta monasti se varustelu ei lopu radioon, vaan siinä on sitten 12V jääkaappi, invertteri jollekin 230 laitteelle, akkukäyttöinen TV, discovalot ja muuta mielenvirkistettä.

    Mutta kyllä se nyt vaan on niin että jos menee viikoksi vierasvenesatamaan, niin suapi sieltä maasähköä latausta varten, ja jos nyt on 200+ Ah 24V sähvöä niin ei sitä yhdessä illassa kuluteta. Ja sitten ne aurinkopaneelit katolle jos haluaa ihan luonnon helmassa enemmän kuin viikonlopun lillua ja liplatella. Ja kyllä monesta rinnakkaisesta akusta riittää puhtia käynnistykseen vaikka niitä hieman tyhjemmäksikin olisi jo ajanut.
     
  23. Viliz03

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2007
    Viestejä:
    973
  24. Jani R-K

    Rekisteröitynyt:
    21.03.2015
    Viestejä:
    309
  25. velleri

    Rekisteröitynyt:
    27.02.2005
    Viestejä:
    14 247
    Ääh, jaksa ajatella, mutta joku useriname tuumaili 24V järjestelmän varauksen kestävän tooooooooooodella paljon pidempään varauksessa, kun 12V järjestelmän. Ehkä näin oli putkiaikakaudella, mutta nykyään sillä ei ole mitään muuta merkitystä, kuin se paksumman kuparin maksaminen. Laitteet ovat halpoja siihen verrattuna, jos ne ovat 12V järjestelmään ajateltuja.

    Joku myös tuumaili invertteristä, hyvä idis. Saa muuhunkin käyttöön "seinäsähköä" ja laitevalikoima on äärettömän suuri, verrattuna 24V laitteisiin. Todella hyvä idea katiskoihin, joissa startti pitää olla 24V.

    Myöskin se, että moottoreita lienee useampi, kun puhutaan kaiketi "melko" järeästä konetehosta. Silloin muuntaa sen *mäisen järjestelmän kauttaaltaan 12 voltiksi. AGMeja kun ei edes saane 24 volttisena, eikä muutakaan jokseenkin kunnollista akkua. 12 kalikat sarjassa pitää taas olla tasan identtiset yksilöt, muutoin akuston kesto lähentelee nollaa päivää...

    Cyclon-kennoja (enersys taittaa olla nykyinen valmistaja) saa toki yksittäisinä, mutta kannattaa laittaa ostamiseen toive/vaatimus, että ovat niin tasan tarkkaan samasta erästä, kuin vaan voi olla.

    25Ah kenno maksaa muistaakseni jotain 80 vai 90e kipale, joita tarvitseisi luokkaa 2P setin vähimmillään. 12S2P -nippu siis kustantaisi äkkiseltään lasketettuna aika paljon. Jotain 2040e kai, laskettuna 85e per kenno, jos nyt oikein laskin.

    NykyOptimoilla ei kuulemma tee enää mitään, pitää olla muistaakseni kotkeintaan muutaman vuoden yli 2000 -vuoden. Tuossa kaverilta saatu raato, joka on kai 55Ah ja on loppuvuodesta -05 (tussattu kylkeen). Ehjä kaiketi, mutta ei voi tietää, kun kaikki merkintäkentät tarrassa ovat tyhjiä. Olleet niin ehkä alun perinkin (proto?), tai sitten sitä on putsattu jollain tötkötillä, jonka mukaan teksit ovat lähteneet. Jotain 50Ah kapasiteettia, kun sen syväpurkaa ja jotain 60Ah ottaa, kun sen siitä lataa. 55Ah kaiketi ollut alunperin, jos mitoista miettii. Käynyt kehtaamattomuutta pakkasessa jossaïn kuuden voltin lepojänön kieppeillä useamman kerran ja siksi toki jäätynyt täysin, näyttäisi vaan huono huolehtiminen parantavan vanhusta :D

    Ja sori hirveähkön huonosti luettavissa olevasta tekstistä :)
     
    Viimeksi muokattu: 17.05.2017

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti