Vastaveto E10 -kauhulle -- Kohti RE85 käyttöä tavallisessa autossa

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Enhancer, 18.06.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. svalkein

    Rekisteröitynyt:
    11.04.2000
    Viestejä:
    89
    Vaasassa RE85 ja 95E10 hinnanero on tällä hetkellä 57 senttiä/litra.
    Tällä hetkellä ei harmita yhtään että tuli syksyllä uitettua Flexifueli Ruotsista :-)
     
  2. Manne

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2000
    Viestejä:
    1 636
    No nythän tässä on taas hyvä rako tehdä sama mikä diisseleillä.
    Tehdään kannattavaksi ostaa ja autoveroja sataa laariin ja sit kun porukalla on flexifuelautot, niin vedetään hinta tappiin.
     
  3. Mawerick

    Rekisteröitynyt:
    23.04.2002
    Viestejä:
    2 724
    Porukoiden '03 Saab OG9-3 päivitettiin flexfuel-autoksi tulppien ja softan vaihdolla. Hyvin pelittää. Kulutus nousi ehkä litran-puolitoista satasella ja on nyt kympin paikkeilla.
     
  4. Janishell82

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2002
    Viestejä:
    2 745
    Saab OG 9-5 2.3 Aero vm-01 vie 12L RE85 sekalaisessa ajossa.
     
  5. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 825

    Eiköhän jo ensi vuoden alusta tehdä viinalla ajaminen selvästi kalliimmaksi, eikä sitä edes viitsitä peitellä, että kyseessä on vain rahan keruu. :kippis:
     
  6. Msa8

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2001
    Viestejä:
    261
    1.8 ahdettu miata n. 14L pelkässä kaupunkiajossa. En ole päässy testaan maantieajoa vielä. Todennäkösemmin kulutus siellä paljon pienempi kerran seokset silloin 16-17:1 luokkaa.
     
  7. MadBull

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    1 088
    Itse tilaisin tälläisen purkin testimielessä Bioadapter. Kohteena on -91 volvo 940 b200f koneella.

    Tuon purkin pitäisi siis pidentää ruiskutusaikaa, jolloin saadaan enemmän polttoainetta pyttyihin. Mielenkiinnosta ajattelin kokeilla millaisella seoksella tuon purkin kanssa vielä voi ajaa. Volvopalstalla ovat havainneet E55 seoksen sellaiseksi, jossa raja vakiolla autolla tulee vastaan. Jos ei tuolla mitenkään fiksusti toimi, niin sitten pitää laittaa sopivat suuttimet ja megasquirt.

    Tällähetkellä re85 pyörii n. 1e/l hinnoissa. Kulutuksen lisääntyessä vaikka 30% jäädään silti voitolle bensanhintoja ajatellen.
     
  8. korvaoo

    Rekisteröitynyt:
    19.03.2003
    Viestejä:
    4 355
    tuskin ennen, ennenkun joku oikeasti merkittävä osa ajelee halpisbensalla. sanotaan että 5 vuoden päästä on 10-20% autokannasta flexejä, jolloin voidaan mätkäistä tilapäinen "liian vähän kulutuksen vero", aluksi toki vain vuodeksi...
     
  9. Kremnen

    Rekisteröitynyt:
    30.10.2008
    Viestejä:
    709
    Eikä päivitetty. Siitä tehtiin ehkä E85-auto, mutta flexifuel auto se ei ole.

    Oikea flexifuel auto osaa haistaa erikoisanturilla paljonko polttoaineessa on etanolia. Lisäksi polttoaineputket ovat rosteria ja suuttimet erikoissuuret (koska etanolia tarvitsee ruiskuttaa enemmän saman tehon aikaansaamiseksi kuin bensasta huipputehoilla saa). Vähintään nuo seikat erottavat oikean flexifuel auton teidän E85 "tuunauksesta"

    Softassakin saattaa olla eroa oikean flexifuelin eduksi.
     
  10. breez

    Rekisteröitynyt:
    21.04.2002
    Viestejä:
    468
    Kyllä se vaan ihan flexfuel-autoksi muuttui. Mainittu softa on Saabin alkuperäinen Biopower 9-5:n softasta sovitettu ja toimii siten kaikilla etanoliseoksilla 0-85 %. Saab käyttää lambda-anturia(/antureita) etanoliseoksen päättelemiseen joten mitään ylimääräistä ei tarvita. Polttoainesuuttimetkin ovat sen verran ylimitoitetut, että E85:llä saa enemmänkin tehoa kuin vakiosoftalla bensalla.
     
  11. Janishell82

    Rekisteröitynyt:
    17.07.2002
    Viestejä:
    2 745
    Kyllähän toi trionic T7 ohjauksella varustetetut Saabit osaa haistella paljonko siellä alkoholia on bensan seassa, kunhan laittaa vaan tuon RE85 softan sisään.

    Omassa Aero 9-5 vm-01 tarvi laittaa isompi välijäähy isommat suuttimet, tulpat softa ja tehokkaampi bensapumppu joka kestää etanolia niin autosta tuli flexfuel. Sabassa on alunperin jo muoviset polttoaine putket, niin nekään ei etanolista ota osumaa. Toi suuttimien ja välijäähyn vaihtokaan ei ole pakollista jos haluais pitää tehot etanolilla alle 250hp luokassa, mutta itse otin kylläkin mielummin 300hp käyttöön etanolilla.
     
    Viimeksi muokattu: 11.01.2012
  12. Andee__

    Rekisteröitynyt:
    02.09.2002
    Viestejä:
    243
    Se anturi on ihan lambda-anturi joka pitää kyllä huolen oikeasta seossuhteesta, ja jos nyt peruskinnerristä suuttimista loppuisi muka kapasiteetti (lähde tälle?, jos ei nyt puhuta mistään turbokonversioista 180 -> 320 bhp) eiköhän ihan perinteisellä ruiskutuspaineen nostolla selvitä. Ainoat muutokset sitten korkeintaan moottorinohjaussoftaan, jota sitäkään pahemmin tarvitse tehdä kun ei se vakionakaan ole mikään optimi kuin korkeintaan saasteiden kannalta.

    Turboahdetussa saanee virisoftalla irti etanolin korkeamman puristuskestävyyden kannalta lisätehoja jos se nyt on tavoitteena.

    Mutta saahan sitä toki konversiokiteistä maksella mitä lystää, apinaa koijataan, apinaa pumpataan...
     
  13. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 457
    öö kyllä flexfuel autoissa on ihan oikeasti anturi mikä mittaa/arvioi polttoaineesta etanolipitoisuuden. mihin lie käytetään sitten, kylmäkäynnistys säätöihin tms?, kun lambdahan ei anna oikeita arvoja ennen kuin on lämmennyt...
     
  14. breez

    Rekisteröitynyt:
    21.04.2002
    Viestejä:
    468
    Paitsi että Trionic7 ECU:lla olevissa Saab Biopower flexfuel autoissa ei ole. Lambdan avulla tapahtuva etanolisopeutus tapahtuu pääasiassa tankkauksen jälkeen ajossa, jolloin anturi on lämmin.
     
  15. Kremnen

    Rekisteröitynyt:
    30.10.2008
    Viestejä:
    709
    Hyvä tietää. Pitää vetää ruksit Saabin yli oikeana flexifuel autona.

    Oikeissa flexifueleissa tuo anturi on plus ylidimensoidut suuttimet.

    Lähde? Joku Tekniikan Maailman/Tuulilasin numero, jossa asiaa oli selostettu. En muista. En muuten googlettanutkaan. Braindumppasin, kuten yleensä aina.
     
  16. MikkiV4

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2004
    Viestejä:
    481
    Trionic 7 on ollut käytössä tuolla vuosituhannen vaihteessa Saabeissa. 9-5 tilanteesta en tiedä, mutta omassa autossa (9-3 SS Aero -05) on Trionic versio 8.

    Tarkoitus olisi siirtyä viinamäen miehiksi hyödyntäen puristuskestävyyden mahdollistama tehonlisäys turboa vaihtamatta. Tavoitteena vakiokytkimen resurssit silmälläpitäen n. 275hp/400nm. Suuttimet menee uusiksi ja putkisto tarvitsee vaihtaa avarampaan.

    Kun vielä E85 jakelu laajenisi työmatkan varrelle niin suunnitelmia voisi alkaa toteuttamaan. Hintaero viina-bensiini on nykyisellään melko houkuttelevalla tasolla.
     
  17. Domeus

    Rekisteröitynyt:
    25.01.2007
    Viestejä:
    1 099
    Eikä aikaakaan kun RE85 maksaa 1,6€/l ja normi 95/98 huitelee 2€/l. Siinä kohtaa alkaa porukka varmaan keittelemään omia menovesiä. Joku käärii nykyisillä bensan hinnoilla melkoiset voitot, kyllä suomalaisia kustaan silmään ja korkealta. Vtuttaa niin että ikenet sinertää.
     
    Viimeksi muokattu: 13.01.2012
  18. MikkiV4

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2004
    Viestejä:
    481
    Näinhän se varmaankin menee, tosin luulisi valtion tukevan vähäpäästöistä polttoainetta (toiveajattelua). Mikähän lienee polttoaineveron osuus nykyisellään E85:ssä?

    Tällä hetkellä olen erittäin tyytyväinen ettei ole tullut hommattua dieseliä.
     
  19. poppis90

    Rekisteröitynyt:
    24.09.2009
    Viestejä:
    906
    Yksittäinen anturiko autosta sen flexifuelin tekee? Voisi kuvitella, että se että auto toimii flexifuelilla speksien sisällä, tekee siitä fexifuelin, riippumatta mitä teknologiaa autossa käytetään? Tältä kannalta ei kyllä varmaankaan siinä Tekniikan Maailman artikkelissa asiaa puitu laisinkaan...
     
  20. Kremnen

    Rekisteröitynyt:
    30.10.2008
    Viestejä:
    709
    Luettelin jo aiemmin, mitkä asiat tekevät flexifuel-auton.

    Joo ja ei-joo: ei sieltä listalta voi napsia "herkkuja" veke saabismin malliin. Ainakin minä lakkaan pitämästä flexifuel autona, joten vastaus on jyrkkä kyllä: kyllä yksittäinen anturikin voi ratkaista asian.
     
  21. MikkiV4

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2004
    Viestejä:
    481
    Itse pitäisin autoa flexifuel "mallina", jos siihen voi tankata bensaa tai "viinaa" ilman käyttäjän toimenpiteitä. Enkä lue TM/TL-lehtiä kuin raamattua (en kyllä lue raamattuakaan =).
     
  22. poppis90

    Rekisteröitynyt:
    24.09.2009
    Viestejä:
    906
    Mikä taho tämän listan on laatinut, ja sen määrittelee, saako autotehdas käyttää autostaan flexifuel yhteensopivaa nimikettä? Vai oliko kyseessä sittenkin Blurris-lista?

    Luulisi että tärkeintä olisi se että käyttäjä voi valtatiellä autollaan onnellisena huristella riippumatta mitä tankissa on, ja valmistaja tälle vielä antaa hyväksyntänsä. Siinätapauksessa se mitä konepellin alla on, on yhdentekevää.
     
  23. Markkanen

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2007
    Viestejä:
    2 944
    Kun 95oktaaninen bensa maksaa 1,50e/l, veroa silloin siinä on hieman alta 60%.
     
  24. Markkanen

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2007
    Viestejä:
    2 944
    Kyllä sen etanoli pitoisuuden prosentteina saa ihan näkymään ajotietokoneessa tälläsellä itse softatulla 9-5 ja 9-3:lla.
     
  25. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 434
    Minkälaista tehoeroa tulee, kun E85 (110oktaavinen) vastaan 120/140 oktaavinen bensiini?

    Tuollainen 140oktaavinen bensiini maksaa ihan kivasti. Lähinnä ralliautothan noita taitaa käytellä.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti