Vastaveto E10 -kauhulle -- Kohti RE85 käyttöä tavallisessa autossa

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Enhancer, 18.06.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. HegeHege

    Rekisteröitynyt:
    15.11.2001
    Viestejä:
    1 012
  2. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 598
    Onko tämä nyt ihan todettua vai mutuilua. Mikä OBD valvonta antaa liian laihalla lambdan arvolla ajella sopeutus tapissaan. Eihän tuo täytä OBD vaatimuksiakaan.

    Ihan siis oikeasti siellä lambda mittailee normaali ajossa kokoajan seoksia ja säätää. Nykyautoissa on vielä tuplana ne toisen valvoen katalysaattorin toimintaa. Jos jokin noista ei anna järkeviä arvoja eikä auto kykene sopeutumaan tulos on aina vikavalo. Oli se etenoli tai ilmavuoto syynä ei ole sillä väliä. Eli kaikki normaali ajaminen tapahtuu lamdan valvomassa loopissa. Ainoastaan kiihdytykset on tuon ulkopuolella.

    Ja se lambdan arvo näyttää oikeaa aluetta niin etanolille kuin bensalle. Vaikka niitä eri määrä tarvitaankin oikeaan seossuhteeseen.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
    JBL S3-1024

    JBL S3-1024

    110 €
    -35 %
    Katso
    tuotetiedot
  4. HegeHege

    Rekisteröitynyt:
    15.11.2001
    Viestejä:
    1 012


    Taitaa tuo herra hatun Nissan olla sen verta vanha, että ei ole OBD-mallia, joten silloin ei vikavalokaan varmaan syty liian laihalla ajosta. Vikakoodit saa ulos, mutta ei OBD-portista, koska sitä ei ole.
    Itsellä kokemusta -94 vuoden Sunnysta (1,6 litraisena 16 venaisena monipisteruiskuna) reilulta sadaltatonnilta. Sillä pääsi Alle 6,5 l/100km todellisiin kulutuksiin (matkamittarivirhe huomioitu toki) pitkällä reissulla rauhallisessa ajossa. Enkat 5,9 satkulla ja 98E5 gasona. Tuo enkka ajettu piripinnasta tyhjiin ja taas tankattu piripintaan rauhallisen matka-ajon päätteeksi. Auton asennosta ja kuun vaiheesta johtuen tuo laskettu kulutus tietty voi hyvinkin olla vaikka 6,2, mutta toki vaikka 5,8 myös. Kovin mahdotonta yhdellä tankillisella ssada täysin oikeita tuloksia.

    Eli jos nyt herra hattu vaihtaa sen viinan ysikasiin, pitäisi nuo yli seiskan kulutukset saada hyvinkin vitosella alkaviin kulutuksiin helpostikin, kun kaikenlaisia optimointejakin on tehty sinne ja tänne ja ne on kulutusta vähentäviksi todettu. Ei varmaan taloutta kaada ajaa muutama tankillinen vertailuna ysikasilla, kun noita kilsoja muutenkin tulee keskimääräistä enemmän / vuosi. Olikohan 25 Mm luokkaa / vuosi, jos oikein ymmärsin?
     
  5. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 665
    No kyllä tämä on ihan todettua. Antaa ajaa vaikka kuinka laihalla, vikavalo ei syty, eikä mene vikatilaan.
    Auto on 1998-2000 mallia. Ajettu on 370tkm, arvo tulee käyttöarvosta.

    Lambda, joka muuten on alkuperäinen(!!!) mittailee toki siellä. Katalysaattoria valvovaa anturia ei ole.
    Sen olen tuntevani, kun moottori menee open(?) looppiin, veto muuttuu erilaiseksi. Ero on etanolilla
    suurempi kuin bensalla, ehkä vetäsee silloin laihalle. En ole mitannut, eikä kiinnosta mitata.
    Riittävän hyvin kuitenkin kulkee, ohi pääsee ja motarillakaan ei tarvitse olla tukkona.
     
  6. HegeHege

    Rekisteröitynyt:
    15.11.2001
    Viestejä:
    1 012

    Mitäs kulutuslukemia on viinagasoon siirtymisen jälkeen tullut silloin kuutisen vuotta sitten? Eli lähinnäkin kysyn, että kuinka paljon olet tuota viinakulutusta saanut optimoinneilla paranemaan? Ja mikäs on Nissanin moottorimalli? Omani muistaakseni oli GA16DE. Ihan luonnostaankin aikakaudellaan pihiksi tunnettu motti.
    Taisi olla 7,2 satkulla se pienin kulutuksesi viinalla. Eikös tuo suunnilleen ole sama energiamäärä kuin 5,7 litrassa normibensaa? Eli kyllä ihan mukavan pieni kulutus vanhalle Nissanille.
     
  7. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 665
    En tuosta portista niin tiiä, jollain Nissan Consultilla siitä saisi jotain irti? Mutta johdon pätkälläkin saa morsetettua vikakoodeja.

    Tässä on 1.4 litrainen moottori.

    98 oktaaninen voisi mennä vähän hukkaan, kun se kestäisi huomioideni mukaan niin suuren ennakon,
    etta RE85:lläkin kulutus kasvaisi... eikä jaksa sille erikseen säädellä.
    Moottori vaikuttaa melko matalaviritteiseltä. Toisaalta tämä on melko pomminvarma. :)

    Ohjekirjassa muistaakseni sallitaan tehdassäädöillä 91 oktaanisen käyttö väliaikaisesti,
    mutta kehoitetaan olla tekemättä täyskaasukiihdytyksiä.

    Mutta otan seuraavan kerran kun ajan jälleen pidemmän siivun yhtä soittoa, testiin 95E10 bensiinin.

    Kilometrit vuosittain vaihtelee. Nyt en saa suoraa vertailutietoa noihin kolmeen aiemmin ilmoittamaani
    keskimääräiseen kulutuslukemaan, koska ajoprofiili on muuttunut.

    Ihan mielenkiinnosta tässä on vaan testailtu.
     
    Viimeksi muokattu: 22.08.2019
  8. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 598
    Olihan valvonta monissa vanhoissakin erilaisella liittimellä.

    Itsellä tuossa 1994 Audin A8 on obd-liitin, mutta sieltä ei löydy OBD vaan pelkkä K-line. Ennen etanolimuunnosta ilman katalysaattoreita katsastukseen isolla E85 seoksella mennen niin jos liikaa pisti tuli vikavaloa ja sopeutusvirhe löytyi koodeista. Tuolla isolla E85 seoksella kun pääsi päästöarvoista läpi ilman että katalysaattorit oli paikallaan.

    Saman ikäinen hyundai antoi myös imuvuodosta moottorivikaa ja vikakoodin luettiin siinäkin johtoviritelmällä laskien valon vilkahduksia. Obd-porttia ei ollut tuossakaan.

    Myös 90 luvun yksipisteruisku passatti "kaasuttimen" kauluksen murtumisen imuvuodosta ilmoitti laihalle menon moottorivalolla. Sielläkään ei obd vaan pelkkät kaksiosaiset K-line liittimet.

    Ja nyt väitätään että jopa 2000 luvun vehkeet eivät välitä laihuudesta vaikka katalysaattorien tai lambda-anturin hajoamisesta kyllä vikavaloa tulee. Noh joka tapauksessa 2001 jälkeen jolloin obd pakollinen toi liian laihalla ajo ilman moottorivaloa väittäsin paskapuheeksi. Ainaostaan kiihdytyksessä isoillakierroksilla suuttimien loppuminen avoimessa loopissa on mahdollinen laihalle meno ilman vikavaloja.
     
    Viimeksi muokattu: 24.08.2019
  9. Nugget Beercase

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2007
    Viestejä:
    1 179
    Kyseessä on N15 Almera (95-00), joissa on 14-pinninen Nissanin Consult-portti. OBD-standardin mukaista järjestelmää noissa ei vielä ollut, se tuli seuraavaan korimalliin.

    Pikaisella tehtaan huoltomanuaalin selaamisella siellä toden totta ei näytä olevan seoksesta valittavaa vikakoodia, koodeja on kaiken kaikkiaan hurjat 6 kpl.

    Esim. lambda-anturin vikadiagnosointi on listattu "non-detectable item" -sarjaan eli vikakoodia tuolle ei ole ko. mallissa olemassa.
     
    heyrst tykkää tästä.
  10. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 665
    Ei tuohon tehtaan huoltomanuaaliin sattuisi olemaan linkkiä? :)
    -e-
    Eri asia kuin nämä Workshop/Owners/Service Manual?
     
    Viimeksi muokattu: 25.08.2019
  11. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 598
    No siinä on sit poikkeusta. Katselee sit vähän tulpista miltä näyttää. Et käykö kuumana vai auttaako etanolin matalammat lämpötilat. Oktaanin ja jäähdyttävyyden takia voikin moottoria jonkin verran laihemmalla käyttää.

    Laitoin juuri pykälää kylmemmät Boschin CNG/LNG kaasu iridium -tulpat kun se etanolin jäähdyttävä vaikutus ja kaasutulpissa on suoraan oikea kärkivälikin etanolille. https://m.autodoc.fi/bosch/1148272
    Olivat vielä siedettävän hintaset kun se 8kpl tarvitaan.

    Etanolin korkea oktaani sotkee myös tuota laihan vaarallisuus yhtälöä. Vähentäen vaaraa verrattuna esim 95E10 oktaaniin. Riittääkö se niin riippuu täysin moottorista.

    Videossa kerrotaan tuosta että käytännössä ideaalinen seossuhde on se kaikkein kuumin. Tehot on parhaimmillaan rikkaalla joka myös ideaalista seossuhdetta viileämpi. Jos mennään ideaalia laihemmaksi alkaa taas viileämpänä käynti. Samalla nakutuksesta mainintaa johon auttaa korkeampi oktaanisuus.
     
    Viimeksi muokattu: 25.08.2019
  12. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 665
    Tutkin muistiinpanojani ja sain seuraavat keskikulutuslukemat maantieajossa:

    98E5 6,16L/100km
    RE85 7,97L/100km

    Molempien kohdalla on tehty optimointeja ja testauksia matkan varrella, joten eivät silleen ole vertailukelpoisia. Nämä ovat ympäri vuoden kulutuslukemia.
    Kuitenkin todellisia lukemia samankokoisilla renkailla, nopeuksilla ja reitillä.

    Voimalähde on avaamaton (alkup. jakopää, kytkin jne) GA14DE, jolla ajettu nyt 370tkm.
     
    Viimeksi muokattu: 30.08.2019
  13. HegeHege

    Rekisteröitynyt:
    15.11.2001
    Viestejä:
    1 012
    Hyvää infoa! Ja hyvin on kulutus linjassa polttoaineen energiasisältöön. Nyrkkisääntönä jotakuinkin kun on, että 6 bensaa = 8 viinaa (RE85), aivan kuten 7 bensaa = 6 diiseliä. Eli litroja jotka vastaavat toisen polttoaineen energiasisältöä.

    Hyvinhän vanhoissa Nissaneissa tunnetusti tekniikka kestää, korit vaan tuppaa häviämään ympäriltä...
     
    Viimeksi muokattu: 03.09.2019
  14. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 665
    Tarkennuksena vielä, että keskinopeus oli

    Bensalla 81,09km/h
    RE85:llä 84,01km/h
     
  15. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 598
    Tuli katsastuksen myötä uudet päästölaput. Kysees Audi A8 quattro 4.2L V8 -94. eFlexFuel -muunnos käytössä ja polttoainepaineen nosto baarilla.

    Maanantailta 310tkm ajettuna päästöt E85 tankissa.
    [​IMG]

    2007 vuodelta bensalla 198tkm ajettuna. Eli n. 111tkm sitten.
    [​IMG]

    Aikalailla esimerkkinä olleet linjassaan mitä muidenkin vuosien päästöt.
     
    Viimeksi muokattu: 11.09.2019
  16. 98765

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2010
    Viestejä:
    110
    Virolaisten labut vähän niin ja näin. Maa missä tänäänkin 2019 rekisteröidään hämäräperäisiä autoja.
    Vertaa Suomeen kun koulutus vaade katsastus hommiin laskenut hiljattain, kaikissa kuokeissa lasit paskana ja moitteetta leimassa.
     
    Viimeksi muokattu: 11.09.2019
  17. HegeHege

    Rekisteröitynyt:
    15.11.2001
    Viestejä:
    1 012
    Uusimmassa lapussa putki vuotaa sen verran, että ilma laimentanut HooCeet lähes olemattomiin verrattuna tuohon 12 vee vanhaan lappuun, arvaan mä.
    Muttapi mutta, onhan noita likemmä puolen milliä ajettuja kattivehkeitä nähnyt, joissa orggiskatti ja päästöt on paremmat kuin uusissa autoissa konsanaan!
     
  18. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 598
    No jos tuot co2 ja o2 lukemaa katsoo niin ei toi vuoto nyt niin merkittävä ole että saisi sen takia nolliin. Varsinkin kierroksilla joss o2 on sen 0.2
     
    Viimeksi muokattu: 14.09.2019
  19. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 463
    tuo happimäärä on niin pieni että se ei käytännössä edes vaikuta noihin muihin arvoihin, koska co2 on kuitenkin noin lähellä sitä mitä pitääkin olla.

    HC-arvo vähenee sen takia että re85:ssä ei juurikaan ole hiilivetyjä, niin ei niitä sitten putken päästäkään tule yhtä paljoa.
     
    Viimeksi muokattu: 18.09.2019 klo 01:37
  20. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 713
    :rolleyes:
    Vaikka siitä otettaisiin se 15% bensiini pois niin etanolissa on kuitenkin hiiltä koska se on itsessään hiilivetyä!
    [​IMG]

    Jos haluaa hiilen mahdollisimman alas ilman puhdasta vetyä niin ainoa vaihtoehto on metaani (maa / biokaasu) joka on maailmankaikkeuden yksinkertaisin ja puhtain hiilivety.
    [​IMG]


    Kaasuautossa voidaan polttaa myös pelkkää vetyäkin maa/biokaasun seassa kuten etanolia bensiinin seassa. Se onnistuu tankkaamalla vetyä eri pistoolista jättäen ensin maa/biokaasun tankkaamisen vajaaksi tai jos on jakelumittari mikä sekoittaa valmiiksi eli HCNG mittari.
    [​IMG]
    Vaikka tuosta tuleekin vettä palamistuotteena silti tulee muuta päästöä pakoputkesta johtuen pienistä määristä palavaa moottoriöljyä sekä tietenkin ilmassa on sitä typpeäkin mitä moottori imee eli typenoksidejakin voi tulla.
    Toki palamattomat hiilivedyt eivät ole ongelma terveydelle metaanin / vedyn kanssa kuten dieselin bensiinin ja etanolin kanssa.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti