Vastaveto E10 -kauhulle -- Kohti RE85 käyttöä tavallisessa autossa

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Enhancer, 18.06.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 644
    Kakkosautona N15 Nissan Almera. Paineensäätimen vain lisäsin.

    Nyt kesällä maantiepainotteisessa seka-ajossa on RE85 kulutus painunut alle 8 litran.
     
  2. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 644
    Kolme viimeisintä mittausta:

    7,91L/100km RE85
    7,77L/100km RE85
    7,26L/100km RE85

    Melko kohtuullista, tuleekohan seuraavaksi uusi oma ennätys?! :)
     
  3. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 460
    Kävin tänään tekemässä muutoskatsastuksen.

    Vähän aiheutti ihmettelyä kun ei ollut muutosboksia, vaan paineensäädin vaihdettu. Mainitsin myös että vaihdoin polttoaineletkut, jotka ei vaikuttaneet e85 yhteensopivilta, ja bensapumpun varmuudenvuoksi.

    Otteeseen tuli noista maininnat. Nyt eikun hakemaan muutostukea...
     
    Viimeksi muokattu: 24.06.2019
  4. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 644
    Letkujen ja pumpun vaihto varmuuden vuoksi on täysin turhaa.
     
  5. VeKeZ

    Rekisteröitynyt:
    03.09.2001
    Viestejä:
    1 654
    Kyllä. Omaan laitoin tammikuussa suuttimet ja eculle ohjelmointi. Edelleen käy ja kukkuu, pelkkää RE85 tankattu sen jälkeen. Ainoastaan kylmäkäynnistys on vähän työläämpi, varsinkin pakkasilla.
     
    Viimeksi muokattu: 06.07.2019
  6. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 460
    Ne letkut oli halkeillut aika karun näköisiksi, mainitsin että vaihdoin ne (tottakai re85 sopiviin). Siis sellaset 30cm pätkät, ei niitä olisi kehdannut edes näytillä pitää. :D Koko muu linjahan on muovia mikä on re85 kestävää.

    Jostain syystä mk1 octavian ja fabiassa ne konepellin alla olevat lyhyet pätkät halkeilee ajastaan ulkokuoresta, ei taida olla kovin laadukasta letkua.
     
    Viimeksi muokattu: 07.07.2019
  7. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 644
    No joo, pitäähän silmin nähden huonot letkut vaihtaa, ajoi sitten bensalla tai etanolilla.

    Mulla Nissanissa alkuperäiset letkut vielä hyvässä kunnossa, mutta kun oli tarve lisäpätkälle,

    niin ostin Gatesin(?) E85/Biodiesel kestävää, ja onhan se kestänyt. :)
     
  8. mick

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2000
    Viestejä:
    895
    Mietinnässä auton muuttaminen E85 yhteensopivaksi. Volvo V40 kyseessä, eli homman pitäisi olla kohtuu simppeli. Joku sanoi että menis jo ihan noinkin, senkun tankkaa vain menemään. Mutta arvelin kuitenkin muutossarjan avulla homman toteuttaa.
    Tutkittuani noita sarjoja mitä myynnissä, niin heräsi kysymys. Kysyin jo myyjältä, mutta en saanut mieleistäni selitystä.
    Yksi sarja sisältää polttoaineen alkoholipitoisuuden tunnistinanturin. Toinen sarja ei sisällä tuota anturia. Miten tuo ilman anturia oleva voi tietää paljonko E85 polttoainetta on bensan seassa? Tarkoituksena siis tankkailla vähän kumpaakin, kelien yms mukaan. Talvella pelkkää bensaa ehkä.
    Saksasta löytyisi sarjaa jossa pitää nähtävästi itse valita kytkimellä, minkälaista seosta tankissa. Oli siinäkin sarjassa "auto" asento, mutta ei anturia. Miten nuo anturittomat siis toimii?
     
  9. Jani R-K

    Rekisteröitynyt:
    21.03.2015
    Viestejä:
    288
    Yleensä moottorin ohjaimissa on labda korjaukselle säätövaraa jotain 10-20% joissain jopa 30%.
    Nuo anturittomat muutospoksit vain rikastaa seosta noin 15% jonka jälkeen ecun omat säätövarat piisaavat molempiin ääripäihinkin ilman vikatilaa.
     
  10. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 591
    Kylmäkäynnistyksen takia talvella sanosin että ehdottomasti anturillinen boksi niin tietää antaa tarpeeksi soppaa. Viime talvikin meni täysin ongelmitta eFlexfuelin boksilla pelkkää E85 käytellen.

    Toi vanha A8 D2 V8 moottorilla ehtii myös talvella lämmetä niihin 90 asteen käyttölämpöihin niin toimii pontikkapannuna hyvin haihduttaen viinat imuilman sekaan. Eli öljyt pysyneet hyvänä vaikka alkuperäistä öljynvaihtoväliä noudatan noilla nyky E85 yhteensopivilla öljyillä. (Saabin suosituksien aikaan ei ollut hapettumis lisäaineistuksia öljyssä)
     
    Viimeksi muokattu: 16.07.2019
  11. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 644
    Vois muuttaa tuon 98E5 --> 98E10.
     
  12. Tuppu

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2003
    Viestejä:
    1 569
    Miks?
     
    TeknoR tykkää tästä.
  13. platinumi

    Rekisteröitynyt:
    12.02.2013
    Viestejä:
    207
    Mieluummin niin, että kukin saisi mittarilla säätää itselleen sopivan seoksen. Moni kulkine sietäisi suoraan tujumpaa seosta kuin e10 muttei e85 asti kuitenkaan.

    Tuollainen 98e10 muutos hankaloittaisi pienkonekäyttöä varsinkin kaksitahtisissa.
     
    heyrst tykkää tästä.
  14. Zener78

    Rekisteröitynyt:
    08.10.2014
    Viestejä:
    235
    Yksi kaveri, joka ajelee aina vanhoilla pommeilla on tankannut niihin E85 bensaa ilman muutoksia. Hyvin kuulemma ovat toimineet. Toki tyylinä se, että ostetaan joku pommi, jossa leimaa vähän jäljellä, ja se ajetaan paaliin. Tiedä sitten onko sekään taloudellisesti kannattavaa.
     
  15. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 460
    Sehän on hyvä että autot ajetaan mahdollisimman pitkään elinkaaren loppuun asti, ja vasta sitten otetaan uusiokäyttöön osat sekä materiaalit.
     
  16. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 644
    Miten se hankkaloittaisi, kyllä 2T öljy 10%:seen sekoituu.

    Mutta enempi kai 98E5 pidetään vanhojen autojen takia, vaikka saisi nekin säädettyä 98E10:lle.
     
    Viimeksi muokattu: 16.08.2019 klo 14:49
  17. HegeHege

    Rekisteröitynyt:
    15.11.2001
    Viestejä:
    1 001
    Varmaan tulee ennätys jos seuraavaksi tankkaat lähes täyden tankin 98 eetä ja jatkat oppimaasi taloudellista ajotapaa.
    Se on ihan fysikaalisestikin höpöhöpöä, että vähemmän energiaa sisältävää polttoainetta saisi kulumaan vähemmän, jotta saisi enemän energiaa ulos.
    Itsellä on kokemusta oman auton pitkän matkan (noin 500 km suuntaansa) kulutuksesta. 8,3- 8,8 välissä ollut kuuden vuoden aikana.
    Noh, nyt on eFlexFuel zydeemi, noin 40% etukalla ylläri ylläri kulutus olikin 9,3 l/100. Menee siis ihan linjassa suhteessa energiasisältöön ja aiempiin kulutuksiin nykyisillä perusbenspoilla.
     
  18. HegeHege

    Rekisteröitynyt:
    15.11.2001
    Viestejä:
    1 001
    Perus 2 tee ölpät eivät ole tarkoitettu sekoitettavaksi alkoholiin, saattaa jäädä voitelemattomia laikkuja laakereihin.
    Toisaalta; kuka ei käytä alkylaattibensaa (kera synteettisen öljyn) pienkoneissaan?
     
    Viimeksi muokattu: 17.08.2019 klo 06:27
  19. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 644

    No on sitä pikku muutoksia tehty, eli luettelona

    - Bensanpaineensäädin
    - Noihin kolmeen ilmoitettun kulutuslukeman tankillisiin on sisältynyt pieni 2dl mixi lisäainetta, aineet saa lähes jokaisesta
    marketista, kustannus noin euron. Näin pienellä otannalla en kuitenkaan lähde vaikutusta arvioimaan.
    - Sytytystä säädetty
    - EGR:ää säädetty

    Tarkemmin en avaa.

    Ainoastaan bensanpaineensäädin maksoi vuosia sitten 50€, joten se on maksanut itsensä takaisin jo aika monta kertaa. :)

    4 vuoden keskikulutus vuoden ympäri sisältäen kaikki paskakelit ja paukkupakkaset (auto aina ulkona), 8,6 litraa / 100 km. Eli talvella hörppii selvästi enemmän.

    Mitään ei ole kevennetty, mm. täysikokoinen vararengas ja pieni hallitunkki kulkee mukana.

    Alkup. rengastus 185/65/14, kesällä 195/55/15 ja talvella 185/60/14.
     
    Viimeksi muokattu: 18.08.2019 klo 04:32

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti