Vastaveto E10 -kauhulle -- Kohti RE85 käyttöä tavallisessa autossa

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Enhancer, 18.06.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Lapsennappaaja- sossutäti

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2005
    Viestejä:
    154
    Näin taitaa toimia suurin osa tuotantoautoistakin, kun kapeakaista ei osaa mitata parhaan tehon lambda-arvoa ja kaasupohjassahan ei kannata stoikiometrisellä ajaa.
     
  2. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 646
    Noh kysytäämpä miten auto oppii isompien suuttimien vaihdot itsekseen. Ja jollei opis niin siinähän se vastauskin tulisi myös tohon ongelmaasi.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Koidar

    Rekisteröitynyt:
    26.10.2008
    Viestejä:
    254
    Noin 10 litraa tuli pistettyä 50litran tankkiin(loput siis 98:a). Autona Mazda626 ruiskukoneella. En käytänyt akunkenkää irti tai mitään muuta. Hyvin pelittää auto ja säästy 4 euroa. Tarkoitus on ensitankauksessa heittää 25 litraa tuota re85 nestettä ja katsoa mitä tapahtuu.

    Kulutusta olen seuranut reilun vuoden tästä autosta joten testillä on hyvä pohja. Eihän se 4-8€ säästö mahdoton ole tankillisella, mutta vuodessa kun menee auton hinta (1500-1000€) bensoihin niin kyllä se lompakossa tuntuu.
     
  5. AkR

    Rekisteröitynyt:
    21.02.2003
    Viestejä:
    160
    Täällä 2001 9-5 Saab alla ja ecuprojectista ladattu biopowersofta (Mackan) purkissa, muutama tankillinen ajettu ja kaikki toimii kuten pitääkin ja jopa vanha kaasuläppävika poistui tuolla uudella softalla.

    Kulutus viimoiselta 2500km 9.9L / 100km, työmatkaa 70% loput kaupungissa ajoa.
    Suurin syy kuitenkin re85 siirtymisestä oli vakio softa150hp/240 Nm vs biopower 220hp/360nm
     
  6. kupukka

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    508
    Kuinka Re85 toimisi kaasarikoneessa? Tuollainen VW Jetta 1.3 olisi kohteena? Olen VW:ltä varmistanut korinumerolla, että siunasivat ainakin 95E10 käyttämisen, joten letkut ja muut kestävät kyllä etanolia.

    Eli vaatisiko enemmän säätämistä ja mitä, että saa RE85 toimimaan?
     
  7. sähkömies13

    Rekisteröitynyt:
    07.07.2003
    Viestejä:
    40
    Kiitettävästi keskitytty tekniseen puoleen, mutta samalla ohitettu täysin se mistä ja miten bioetanolia tuodaan ja tuotetaan. Eli tuotannon aiheuttamat ympäristövaikutukset.

    Se on suurin syy siihen, miksi en tankkaa uutta E10:iä. Ei se, että autoni moottori ehkä aikaa myöden lahoaisikin isomman etanoliannoksen myötä.
     
  8. Msa8

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2001
    Viestejä:
    261
    No ST1:en E85 mitä tankkaan autooni tuotetaan ainakin tuossa viereisessä kunnassa biojätteistä. Ympäristövaikutuksien takia en tuota tankkaa vaan siks että tuon korkean oktaaniluvun ansiosta voin ajella kovilla sytkäennakoilla nakuttamatta. Ja tietty koska tuosta tulee vähemmän co2 päästöjä on mun ajettava entistä epätaloudellisemmin jotta ilmastonmuutos ei hidastuis. Vai liittyykö co2 päästöt edes ilmastonmuutoksiin. Oikeestaan kiinnostaako mua edes....
     
  9. Markkanen

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2007
    Viestejä:
    2 944
    St1 valmistaa uusiutuvaa etanolia elintarviketeollisuuden biojätteistä ja sivuvirroista hajautetun tuotannon menetelmällä. Etanolia tuotetaan Etanolix-tehtaissa paikkakunnilla, joissa syntyy riittäviä määriä etanolinvalmistukseen tarvittavaa jätemateriaalia. Eri paikkakunnilla tuotettu etanoli väkevöidään 99,8 %:iin Haminan absolutointilaitoksessamme. Samalla etanolin tuotantokustannukset on saatu painettua samalle tasolle suuren mittakaavan tuotantolaitoksen kanssa.

    St1 on rakentanut vuodesta 2007 Suomeen etanolitehtaiden verkostoa, jonka tavoitteena on tuottaa vuonna 2020 jätteistä ja sivuvirroista n. 300.000 m3 etanolia liikennekäyttöön. Etanolix-teknologia on käytössä jo viidellä paikkakunnalla. Vuonna 2010 valmistunut ensimmäinen Bionolix-teknologian laitos toi myös kauppojen ja kotitalouksien biojätteet etanolintuotannon raaka-aineeksi.

    Verkosto pieniä etanolilaitoksia ja keskitetty absolutointi muodostavat hajautetun etanolintuotannon konseptin.


    St1 - St1 siirtää jätteen energian auton tankkiin

    Vaikka asia ois miten, niin väittäisin että suurin hyöty tässä on että etanoli on uusiutuvaa, toisin kuin maaöljy.
     
  10. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 825
    Se että polttoainejärjestelmä kestää E10:ä, ei tarkoita että se kestäisi E85:ttä.

    Ja ei toimi suoraan, ainakaan kelvollisesti.

    Vatiii ainakin suuremmat suuttimet ja varmasti muutakin säätöä.
     
  11. sähkömies13

    Rekisteröitynyt:
    07.07.2003
    Viestejä:
    40
    Olen tietoinen ST1:n biojäte-projektista etanolin tuottamiseksi Suomessa. Hyvältä kuulostaa, ellei muuten niin ainakin ST1:n brändin imagolle.

    Kysymyksiä kuitenkin herää:
    1) riittääkö tuo paikallisista biojätteistä saatava etanoli kattamaan etanolin kokonaiskulutuksen Suomessa ST1:n osalta?
    2) onko taloudellisesti/ympäristön näkökulmasta järkevää ajaa eri paikkakunnilta saatava etanoli väkevöitettäväksi Haminaan ja sieltä taas takaisin eri paikkakunnille? Saati sitten siitä aiheutuvien päästöjen osalta?
    3) entä ne muut öljy-yhtiöt? Neste Oil muiden mukana tuo liki toiselta puolen maapalloa Etelä-Amerikasta ja Kaakkois-Aasiasta palmuöljyä/valmista etanolia.

    Pohtikaapa, käytetäänkö tässä etanolin tuotantoprosessissa kuinka paljon uusiutuvia energianlähteitä ja kuinka paljon otetaan ympäristöasiat huomioon, kun yhä lisää maata ja paikallista luonnonvaraista metsää/maanomistajilta tavalla toi toisella hankittua maata raivataan palmuöljyplantaaseiksi samalla kun ruoantuotantoon soveltuvan maan osuus vähenee?

    Koko etanolipolttoainehössötys on vain EU:n vihreiden käsittämätön aivopieru, joka näyttää kyllä varmasti EU:n alueella todella ympäristöystävälliseltä ja kauniilta asialta, mutta joka aiheuttaa muualla maailmassa suoranaisia ympäristöongelmia. Ja jotta homma varmasti saadaan kustua totaalisesti, niin EU:n puolesta on asetettu tiukat sanktiot Suomelle etanolin kulutusmääristä. Ellei etanolia mene tarpeeksi suomalaisten autojen tankkeihin, niin EU tulee ja rankaisee.

    Evvk sanoo joku, ja mitäpä sitä murehtimaan sillä nämä asiat eskaloituvat vasta seuraavien sukupolvien elinaikana - huonolla tuurilla jo nykyisten nuorempien sukupolvien saavuttaessa eläkeiän.
     
  12. ka00z

    Rekisteröitynyt:
    12.12.2006
    Viestejä:
    622
    Mutua vai tietoa?

    Kaasari -> E85 olis ihan mielenkiintoinen prokkis.
     
  13. Markkanen

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2007
    Viestejä:
    2 944
    Mitenkä maa plantaasi joka on ollut normi luonnontilassa on pois ruoantuotannosta?
    Oletko katsonut ST1 animaation tuosta sen etanolin tuotannosta?
    St1 - St1 siirtää jätteen energian auton tankkiin
     
  14. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 646
    Mitenköhän se plantaasi joka luonnontilasta muutetaan viinapelloksi vähentää CO2 päästöjä. Tutkimuksien mukaan luonnontilassa oleva plantaasi sitoo hiiltä enemmän kuin pelto ja pahin mahdollinen ympäristö teko on raivata pelloksi.
     
  15. Markkanen

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2007
    Viestejä:
    2 944
    Mutta etanolia polttamalla syntyy vähemmän hiilidioksidia kuin bensan.
     
  16. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 646
    Ei paljon auta jos nettohiilidioksidi päästöt kasvaa sen takia kun pelto ei sido metsän verroin hiilidioksidia.

    Eikä se nyt muutekaan siten mee että etanolia polttamalla syntyy vähemmän vaan siten että biopolttoaineen kasvattaminen sitoo hiilidioksidin jonka etanolin polttamises jälleen vapautuu. Hiilidioksidi on siis kierros.

    Eli ensin tuhotaan metsä joka sitoo peltoa enemmän hiilidioksidia vuodessa. Sen jälkeen kasvatetaan pellol etanolituotantoon sopivaa kasvia joka sitoo hiilidioksidia. Seuraavaksi se etanoli poltetaan autossa ja kierto alkaa uusiksi.
    Nettona hiilidioksidi päästöt on kasvaneet koska se metsä sitoi vuodessa enemmän hiilidioksidia kuin pelto. Ja jollei peltoja lisätä on se ruuasta pois. Tämä siis jos mittakaava on sitä luokkaa kuin kaavailtu etanolin tuotannossa.
     
  17. Markkanen

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2007
    Viestejä:
    2 944
    Voi sitä etanolia tehdä myös puubiomassasta.
     
  18. T-Rex

    Rekisteröitynyt:
    27.05.2001
    Viestejä:
    1 501
    Missä kohtaa tässä päättelyssäsi on huomioitu se että jos sitä etanolia ei tuotettaisi ja poltettaisi autossa, autossa poltettaisiin puhdasta bensiiniä joka tuottaa hiilidioksidipäästöjä?
     
  19. Markkanen

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2007
    Viestejä:
    2 944
    Bensaahan pystytään suoraan imemään merenpohjista ja voidaan käyttää sellaisinaan polttoaineena. Mitään jalostamista ei tietenkään tarvi tehdä, joten päästöjä ei synny siitäkään. Ja bensaahan ei tarvi kuletella ympäri maapalloa toisin kuin etanolia joudutaan kuskaamaan ympäri suomee väkevöittämässä yms.
    :kippis:
     
  20. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 646
    Jossain siinä kohtaan kun joskus laskiskelin et pari hehtaaria metsää syö auton CO2 päästöt. Ja et hehtaari peltona tuottaa n.3000litraa etanolia (arvo reippaasti yläkanttiin näillä leveysasteilla) tai 500-1000l biodiiseliä. Myöhemmin löysin asiasta vähän tarkempiakin muiden tekemia laskelmia. (Suomi tarvitsisi siis noin pari miljoona hehtaaria peltoa autojensa liikuttamiseen etanolilla ja biodieselillä. Suomessa on 2,5milj. hehtaaria peltoa tällä hetkellä.)

    Kyse ei ole siitä etteikö etanoli olisi parempaa päästöjen kannalta vaan siitä ettei sokeana kun jokin on parempaa jätetä kokonaisuuksia katsomatta ja nopealla etanolin tuotantoon siirtymisellä pahenneta päästöjä. Etanoli on iso bisnes ja siellä missä raha liikkuu liikkuu myös häikäilemättömyys. Hyvää asiaakin pitää kriittisesti tarkastella ettei tule vanhan sanonnan mukaista karhun palvelusta kun karhu lyö nukkuvan isäntänsä naamasta kärpäsen tappamalla vahingossa isännän.
    Ihmisillä on kova tarve alkaa hössöttämään miettimättä kokonaisuuksia. Usein vain senkin takia että saataisiin vain itselle parempi mieli et nyt on tehty jotain tekemättä oikeasti mitään.
    Esimerkkejä riittää lintujen talviruokinnasta ulkomaiden ruoka-apuihin. Apuja jotka pitäisi olla apuna hädän hetkellä eikä tehdä riippuvaisuutta apuun tuhoamalla omavaraisuuden rippeetkin tai terve muuttoliike kuten lintujen suhteen jääden ruokintapaikalle jonka varassa yksistään. Jne..
     
    Viimeksi muokattu: 09.09.2011
  21. - Igor -

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2000
    Viestejä:
    2 309
    Enpä olis uskonut että muron autopalstalla on näin paljon CO2-kukkahattuja...

    Olis mukava kuulla enemmän kokemuksia E30-50 seoksien käytöstä ihan tavallisissa bensakulkineissa. Kiinnostais koittaa bensansäästömielessä omassakin, mutta kun valmistaja väittää ettei tolle kelpaa edes E10 (vaikka pari vuotta uudempaan samalla tekniikalla varustettuun kelpaa).
     
  22. Msa8

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2001
    Viestejä:
    261
    samaa ihmetelly
     
  23. Zalama

    Rekisteröitynyt:
    07.09.1999
    Viestejä:
    2 719
    Älä laske jos et osaa. Esimerkiksi perunaa tulee montakymmentä tonnia per hehtaari josta suurin osa saataisiin muutettua suoraan etanoliksi. Tämän lisäksi tulee huomioida että yksi kilo etanolia on noin 1.26 litraa. Varovaisinkin arvio olisi noin 25000-30000 litraa per hehtaari. Esim rypsiöljyä saadaan suomessa keskimäärin n. 1700 kg/ha joka on lähes suoraan muunnettavissa biodieseliksi. Tämä vastaa noin 2000-2200 litraa. Esim rypsiöljyä puristettaessa syntyneestä jätteestä voidaan tehdä myös etanolia. Tässä nyt en ottanut myöskään lainkaan huomioon sitä mikä antaisi parhaimman sadon polttoaineentuoton kannalta. Kasvit eivät välttämättä ole samoja jotka tarkoitettu syötäväksi.

    Biopolttoaineiden käytössä itse en näe suurimpana etuna ympäristöetuja vaan korvaaviin polttoaineisiin ja omavaraisuuteen siirtymistä. Vaikka öljyä riittäisi 50 tai jopa 100 vuodeksi nykyisellä kulutuksella niin siirtyminen korvaaviin ei ole mahdollista yhdessä yössä. Tekniikka ja menetelmät pitää olla jo silloin valmiina.

    Tuossa tuli kyllä flunssapöhnässä laskuvirhe kyllä itsellekin, sillä perunan massastahan toki on suuri osa vettä. Mennään kuitenkin eri luokassa eli tuotot olisivat silti vähintään 6000-10000l hehtaarilta (laaduissa on kovasti eroa).
     
    Viimeksi muokattu: 12.09.2011
  24. - Igor -

    Rekisteröitynyt:
    04.01.2000
    Viestejä:
    2 309
    Juuri näin.

    Tulipa tossa löydettyä ranskalainen sitikkafoorumi, jossa sikäläiset pellepelottomat on kokeilleet E10-E85 seoksia vanhemmissa sitikoissa, ja ihan hyviä kokemuksia näkyy olleen tommosella Xantia V6:llakin. Siis siinä mielessä hyviä, että mikään ei ole hajonnut, ja auto kulkee normaalisti. Kulutus oli noussut 2-3 litraa satasella ~E40:llä, mutta sikäläisillä hinnoilla (E85 alle 1€/litra) homma on vielä kannattavaa.
     
  25. Cannibal

    Rekisteröitynyt:
    15.06.2001
    Viestejä:
    576
    WOT:ssä (Wide Open Throttle) ei käytetä kapeakaistalambdaa, mutta kylläkin normaaliajossa mitattujen lambdojen avulla luotua kompensaatiokarttaa. Tämä on käytössä jo pelkästään normaalin polttoaineen ominaisuuksien vaihtelun vuoksi ja myös siksi, että tyypillisesti ilmamäärämittari alkaa vanhetessaan heittää speksatuista arvoista. Seosta saatetaan myös korjata pakolämmön perusteella.

    Tämä luonnollisesti kunnollisella moottorinohjauksella. Tee-se-itse-laitteissa ei moista välttämättä ole.
     
  26. Markkanen

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2007
    Viestejä:
    2 944
    Kaikenlisäksi öljynkulutus ja hinta kasvaa koko ajan, kun kiina ja intia vaurastuu.
    Pystyykö muuten auton moottoriöljyä jo tekemään uusiutuvista aineista?
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti