Vastaveto E10 -kauhulle -- Kohti RE85 käyttöä tavallisessa autossa

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Enhancer, 18.06.2011.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 653
    tankkaus.com
    (Tarkemmat kulutusarvot kerätty MAP-anturin logista yhdistämällä tankkaustietojen kulutuksiin jolloin muutaman sadankilometrin maantieajon kulutukset saa poimittua kaupunkiajon seasta)

    Vaikka melkosen offtopiccia onkin

    (on se hyvä kun murossa tiedetään paremmin kaupunkiauton kulutus kuin auton omistaja seurannalla)
    :smoke:
     
    Viimeksi muokattu: 01.07.2011
  2. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 827
    Olisko ollut TM tai Tuulilasitestissä, jossa pitivät ilmoitettuja kulutusarvoja kyseiseslle kulkineelle kusetuksena (voin muistaa väärinkin)?

    Mutta 7 litran kulutuksia 840kg painavalta ja 800 kuutioiselta moottorilta on aika paljon...

    :smoke:
     
  3. manni

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2003
    Viestejä:
    2 994
    Mikset käytä esim. E10-polttoainetta?
     
  4. breez

    Rekisteröitynyt:
    21.04.2002
    Viestejä:
    468
    Tänään oli 0,984 €/l hintaan tarjolla RE85 Vantaan Petikon St1:llä. Olipa mukavaa lorotella viinat lähes tyhjään Saabin tankkiin tällä hinnalla.
     
  5. Enhancer

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2005
    Viestejä:
    175
    Tämä olisi jo aika mieluisa hinta, en tiedä sitten liekö jotain kampanjointia täällä Tampereellakin kun hinnasta hävisi 5c/L yhtäkkiä, 1.219€/L oli hintana viime tankkauksella.
     
  6. Woodpecker

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2004
    Viestejä:
    125
    Onnea talveksi sen eberin ja RE:n kanssa. Mitä nyt olen juttuja kuunnellut niin moottorissa nuo viinat kai vielä menee jotenkin, mutta polttoainelämmittimessä ruvetaankin puhumaan jo ihan oikeista vahingoista ja huomattavasti pienemmällä aikavälillä.
     
  7. Enhancer

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2005
    Viestejä:
    175
    Pelkkää RE85 ei ole tarkoituskaan käyttää talvella, ei lämmittimen eikä auton ruokana. Tässä 50/50 seoksessa on mukana niin paljon bensaa, että syttymisongelmia ei ole, ja voit miettiä että sama tekniikka saa dieselinkin syttymään vaikka minkälaisessa pakkasessa kunhan se vain liikkuu polttoaineputkissa.

    Kertoisitko tarkemmin mitä nämä oikeat vahingot sitten mahtavat olla? Polttoainepumppu, ja polttoainelinjat kestävät molemmat raakaakin tavaraa, ainoa ongelma on se, että annostelua muuttamatta Eberi käy laihemmalla seoksella, siten menettäen hiukan lämpötehoaan ja tämäkään ei ole ongelma kun sisäänmenevän ilman määrää on helppo säätää imuilmaletkua muokkaamalla.
     
  8. luukkonen Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2005
    Viestejä:
    5 506
    Miten niin paljolta?

    Joutuu mopon konen niin koville...

    Haluaisin ajaa tuolaisella rimpulalla kun mittarissa on se +100t/km :D
     
  9. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 653
    Jepjep.. 18 litraa haukkas passatti kaupungissa vaikka menikin 7 alkusilla maantiellä. Mazda MPV kaupunkikulutus kanssa hirmunen varsinkin ilmastointi päällä vaikka matkaa mentiin ihan kohtuullisella kiisselimäärillä.

    Mutta niinhän se on ettei 57 tankkauksen seurannasta josta puuttuu yhteensä 3 osittais tankillisen tankkausta välistä voi saada yhtä tarkkoja arvoja ulos kuin TM, Tuulilasi tai Iltalehden testeissä. Tosin joissa useammis näkemissäni testeis oli nelisylinterisestä kyse jonka ilmoitettuihin ei pääse edes alamäes myötätuulel. Ja ollaan hirmusis lukemis jos ilmastointi päällä.

    Mutta voisko tämän offtopikin jättää.. varsinkin jollei mitään sanottavaa itse asiaan.

    Tossa aikasemmin siitä onkin jos viitsii vähän ylöspäin katsoa arpomisesta käykö vai ei. Viimisin tieto asiakaspalvelusta rekisteritietojen avulla on ettei käy moottorin kumiosien takia.
     
    Viimeksi muokattu: 01.07.2011
  10. Enhancer

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2005
    Viestejä:
    175
    http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf ,käytä linkki vaikka google kääntäjässä jos on toinen kotimainen ruosteessa ;).

    Taulukon pointti siis että etanoli on kaikille kumilaaduille, lukuunottamatta polyuretaanikumia, ystävällisempää kuin bensiini. Polyuretaanikumin kohdalla bensiini on saanut luokituksen "suositeltu", kun etanoli taas saanut suosituksen "käyttökelpoinen". Miksi asiakaspalvelu kertoo tämmöistä tuubaa, johtuu tiedon puutteesta, sekä siitä että eivät halua ottaa sitä olematontakaan riskiä.

    Tankkaa rauhassa sitä E10, miksei vaikka vähän enemmänkin eetä :).
     
  11. Msa8

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2001
    Viestejä:
    261
    En luottais noihi jälkiasennuskitteihin.

    Tosimuro tekee kuten minä ja korvaa ECUn omalla täys-säädettävällä, mun tapauksessa Adaptronicilla. Sen jälkeen saa niin isot suuttimet kuin haluaa ja seokset just semmosiks kun ite haluaa.

    Jengi täällä kyllä rakentaa tietokoneita kotiin mutta ei sit autoon. Kummaa sakkia
     
  12. Yommi

    Rekisteröitynyt:
    25.07.2003
    Viestejä:
    201
    Aika koomista/säälittävää leijua jollakin homokalliilla plug&play jälkiasennusruiskulla. Uudempaan kuin '91 autoon ei saa tehdä muutoksia moottoriin ilman pussipäästötestiä.
     
  13. Msa8

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2001
    Viestejä:
    261
    homokalliilla? 550e mä tuosta maksoin ja ei, se ei omaan autoon ollu plug&play malli.

    Ei saa tehdä muutoksia? kiinnostaapa ihan vitusti. Jos menisit pois täältä ja takas kukkahattuileen noihi perhe-auto threadeihi
     
  14. petepeluri

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2003
    Viestejä:
    8 979
    Millä autolla sait 18l kulumaan?
     
  15. jusubbi

    Rekisteröitynyt:
    11.04.2000
    Viestejä:
    2 750
    Ketjusta innostuneena laitoin ford ka:n ('97) tankkiin re85 polttoainetta. Laskin että e-luku olisi nyt 55 tällä satsilla.

    Pidin auton käynnissä tankkauksen ajan ja ecu alkoi heti säätämään fuel trimmejä. Ajelin n. 10km ja jätin auton käymään tyhjäkäyntiä joksikin aikaa ja sitten ajoin taas n. 10km ja sammutin auton. Kokeilin ja ainakin lähti lämpöisenä hyvin käyntiin.

    Kuumana re85 käynnistäessä näytti että long term fuel trim oli 20%

    En huomannut ainakaan pikaisella testauksella muuta ihmeellistä kuin että 3000-4000 kiekan välissä tuli joku outo "kuoppa".

    Saapi nähdä lähteekö huomenna kylmänä käyntiin (ei kyllä näillä keleillä pitäisi olla ongelma).

    Osaako joku sanoa paljonko long / short term fuel trim voi enintään olla (%) ettei anna vikakoodia?
     
    Viimeksi muokattu: 06.07.2011
  16. Enhancer

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2005
    Viestejä:
    175
    Päivitetäänpäs tätäkin hiukan... Kuumat kelit tekivät paluun taas, ilmastointi pääsi hommiin..

    Samoin kävi kuin viimeksikin kuumalla, litran nousu keskikulutukseen. 1.7 tankkasin 25 litraa RE85, ja 15.75 litraa E10, tuon tankin kulutus 9.84L/100km.

    Tänään uusi tankkaus, 30 litraa RE85 ja 9.67 litraa E10, kulutus 9.94L/100km.

    Ajoprofiilissa sen verran eroa, että näistä kummallakin tankillisella tuli 100km kohtuullisen raskasta ajoa mäkisessä maastossa / moottoritiellä, mitä vähemmän on normaalisti.

    Auton moitteeton toiminta jatkuu edelleen. Saa nähdä, kun nyt on viileämpää ilmaa taas pari päivää, että laskeeko tuo kulutus noista litran nousseista lukemista, vai onko nyt tullut raja vastaan että soppaa alkaa palaa selkeästi enemmän.

    Ajelin autolla tänään vag-comilla logaten moottoridataa, jostain syystä tuossa ECU:ssa ei ole oikeastaan mitään tietoa polttoaineen syötöstä, vaan pelkkiä lambda-arvoja. Lambdakorjaukset liikkuivat piirun vajaalla täyskaasulla 15% tuntumassa, piikki taisi olla 18% eli selvästikin ECU:n säätövarat ovat ainakin toistaiseksi riittäneet.

    Enemmänkin kiinnosti raskaalla jalalla ajaessa pakolämpötila ja katin lämpötila, koska jos seos menisi laihalle niin lämpötila nousisi ja riskinä olisi venttiilivauriota ja katalysaattorin tuho. Katti lämpeni startin jälkeen aika nopeasti toimintalämpötilaansa 300 asteeseen, ja vaikka kuinka annoin autolle melkein suljetulla moottoritiellä ja jyrkässä ylämäessä pienemmällä nopeudella happea, niin pakolämpöjä en saanut nousemaan yli 600 asteen.

    Kokeilu jatkuu luottavaisin mielin siis. Olisin jo näin kovalla seoksella odottanut jotakin eroa auton toiminnassa, vaan ei. Hyvä näin. Tuli mieleen sellainen, että tämä 9N2 korimalli(sedan) Polosta on valmistettu Brasiliassa, eli etanolin luvatussa maassa, eikä periaatteessa suunniteltu Euroopan markkinoille ollenkaan, että liekö autossa sitten tämän vuoksi jotenkin paremmat etanolipuitteet?
     
  17. Zalama

    Rekisteröitynyt:
    07.09.1999
    Viestejä:
    2 719
    ST1 on myös siirtynyt käyttämään kotitalouksien biojätteitä. Omankin kämpän biojätteet menevät bioetanolin valmistukseen. Uuden bioastian tullessa muuttui hieman säännöt mitä sinne saa heittää.
     
  18. jusubbi

    Rekisteröitynyt:
    11.04.2000
    Viestejä:
    2 750
    Tässä kaappaus tyhjäkäynnistä kuumalla koneella:

    e55 käyntiä
     
    Viimeksi muokattu: 06.07.2011
  19. jusubbi

    Rekisteröitynyt:
    11.04.2000
    Viestejä:
    2 750
    Eka tankki ajettu seoksella joka vastaa e55:ttä. Kulutus nousi noin litran/100km 6.5 > 7.5. Ei merkittävää vaikutusta käynnistykseen ainakaan kesällä.

    Nyt on menossa tankki jonka seos vastaa e80:tä. Nyt on käynnistys vaikeuksia vaikka on vasta kesä. Katsotaan paljonko kulutus nousee tällä seoksella.

    Tässä kuva miltä näyttää kone kuumana tyhjäkäynnillä e80 seoksella. Fuel trim long on noussut 19% > 34%

    e80 käyntiä
     
  20. RokkiKarhu

    Rekisteröitynyt:
    29.07.2008
    Viestejä:
    254
    Rikkoo ainakin mun auton koneen, pitäisi olla flexfuel kone. Dieselit on hyvä talvella.
     
  21. luukkonen Banned

    Rekisteröitynyt:
    29.01.2005
    Viestejä:
    5 506
    Alkaa olemaan jo vaikeuksissa kone ja varmasti on tehoja pudonnut. Joutuu jo niin paljon ECU korjaamaan että saa seokset oikeaksi.

    Toi e55 varmaan aika maksimi...
     
  22. Lapsennappaaja- sossutäti

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2005
    Viestejä:
    154
    Miten olette muuten ratkaiseet AFR:n muuttumisen? Ilmeisesti laajakaistalla?
    Muutenhan kone menee laihalle closed loopissa.
     
  23. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 653
    Lambda kertoo edelleen oikean seossuhteen. Eli lambda on 1 silloin kun alkoholibensalla on oikea seossuhde. Kuten myös silloin kun bensalla oikea seossuhde. Vaikka molemmilla onkin eri seossuhde.
     
  24. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 827

    Mut siis kapeakaista lambda mittaus lakkaa olemasta kun pedaalia painaa vähän syvemmälle...?
    Sitten mennään ilmamäärämittarin ja ecuun ohjelmoidun tiedon perusteella?
     
  25. Lapsennappaaja- sossutäti

    Rekisteröitynyt:
    10.12.2005
    Viestejä:
    154
    Niimpä näyttäisi olevan. Suhteellinen jäännöshapen määrä on siis ilmeisesti sama.
    Olen vissiin liikaa puljannut laajakaistojen kanssa, liian helpot valikot säädöt suoraan alkoholille, kun en enää näe metsää puilta.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti