Vastaveto E10 -kauhulle -- Kohti RE85 käyttöä tavallisessa autossa

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Enhancer, 18.06.2011.

  1. Enhancer

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2005
    Viestejä:
    175
    Otsikossa se jo pitkälti tulikin. Tämä voidaan varmasti helposti tulkita trollaamiseksi, mutta kyllä tässä ihan ideakin on takana.

    Ajatus lähti törmättyäni Ladaboard • katso viestiketjua - E10, E85 ja muut etanoliseosbensiinit Ladassa keskusteluun, jossa siis täysin alkuperäiskuntoiseen Lada 110 -autoon (varustettu Boschin nykyaikaisella moottorinohjausjärjestelmällä) alettiin testaamaan itsesekoitettua etanolibensaa.

    Itsesekoittaminen tässä yhteydessä tarkoittaa siis sitä, että tankataan auto asemalta, missä on myynnissä uutta RE85-polttoainetta (85% etanolia ja loput bensaa / syttymistä helpottavia lisäaineita) sekä 95 E10 bensaa (10% etanolia ja loput bensaa) sopivassa suhteessa.

    Moni perustelee tuota etanolin käytön pelkäämistä että tiivisteet ja letkut eivät kestä, ja tämähän on käytännössä tuubaa. Metanoli on aine jota normaalimateriaalit eivät kestä, etanolia kestää kaikki mikä kestää bensaakin muutamaa harvinaista poikkeusmateriaalia lukuunottamatta.

    Porkkana tässä on se, että RE85 litrahinta on noin 30 senttiä halvempi kuin 95E10:llä. Kulutuksen pitäisi periaatteessa kasvaa, koska etanolista ei saada irti samaa tehoa kuin bensasta, mutta asia ei ole ihan näin yksinkertainen koska RE85:n oktaaniluku on kuitenkin 106 ja täten on autokohtaista miten menee.

    Oma testini on vasta aluillaan, auto on -04 vuosimallin Volkswagen 1.4 litraisella bensakoneella. Ensimmäinen tankillinen tuli testattua aika maltillisesti, vajaa 8 litraa RE85:ttä ja 37 litraa 95E10. Tällä tankillisella saavutin testaamisesta huolimatta (ajoa täyskaasulla moottoritiellä, kiihdyttelyä yms.) kolmanneksi pienimmän kulutuksen auton historian aikana. Auto on ollut omistuksessani 8kk, bensaa kuluu normaalisti tuo 45 litran tankillinen viikossa, normaalisti tankatessa bensavalon syttyessä tankkiin mahtuu noin 40 litraa.

    Automaattivaihteinen auto on kyseessä, ja ajo on kaupunkipainotteista 80% ja loput maantietä. Tällä profiililla ja omalla ajotavalla auton kulutus on pyörinyt noin 8-9 litran tietämillä, ja siis tämä ensimmäinen noin E20 sekoituksella ajettu tankillinen meni 8.16L/100km.

    Tuolla ensimmäisellä tankillisella auton käytöksessä ei huomannut käytännössä mitään eroa aikaisempaan. En tiedä onko kyseessä jokin placebo-ilmiö, mutta auton tyhjäkäynti tuntui tasaisemmalta, ja tuntui että autossa olisi vääntöä paremmin, mutta näille nyt on hankala mitään tieteellistä pohjaa vääntää, tuo kulutus oli kuitenkin kiistämätön seikka.

    Kävin tänään tankkaamassa uudelleen, tällä kertaa 14 litraa RE85 ja 25,5 litraa 95E10, eli seos pyörii nyt jossain E30 kieppeillä. Ulkomailta saatujen kokemusten mukaan optimaalinen seos olisi E20-E30 nurkilla, ja tällöin havaitsemani kulutuksen tippuminen kävisi järkeen koska vastaavia havaintoja on muualtakin. Kyseessä on kuitenkin vasta 1 tankillinen, joten aika näyttää.

    E40 seos, eli puolet 95E10 ja puolet RE85 on ollut tuolla Lada-kuskilla käytössä myös talvipakkasilla, ilman mitään vaikutusta kylmäkäynnistyvyyteen, raaka RE85 on sitten vaikuttanut jo käynnistyvyyteen ja auton vetoihin kylmällä moottorilla. Itsellä tämäkään ei olisi ongelma, sillä autoon tulee talveksi Eberspächer-lämmitin joka tapauksessa, eli kylmästä autoa ei tarvitse koskaan startata kuitenkaan.

    Motivaationa itselläni ei ole tässä puunhalaaminen, vaikka tietenkin sitäkin saavutetaan jossain määrin, vaan ennemminkin puhtaasti kokeilunhalu, ja toisaalta mahdollisuus pudottaa polttoaineen litrahintaa reilustikin. Onhan sitten sivutuotteena jokainen tankattu litra pois ulkomaisilta öljyfirmoilta, RE85 kun tuotetaan suomalaisesta jätteestä yms.

    Mitä ajatuksia?
     
  2. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Vettähän siellä polttoainejärjestelmässäsi tulee olemaan reilusti enemmän kuin mitä se on suunniteltu kestämään, joten korroosio-ongelmia on tulevaisuudessa luvassa. (Voi tietysti olla että menee monta vuotta ennenkuin asia alkaa näkyä).

    Flexifuel autoissa kaikki polttoainejärjestelmän osat on valmistettu korroosion kestävästä materiaalista, ja on erittäin todennäköistä että tavallisissa malleissa näin ei ole.

    Muuten ihan kunnioitettavaa pellepelottomuutta. Kerrohan jatkossakin miten menee, kun kokeilusi edistyy.
     
  3. Dwarf

    Rekisteröitynyt:
    18.02.2004
    Viestejä:
    1 638
    Noh tuo vesi ongelma tuli jo mainittua, mutta muistelisin että etanoli on rasistinen joitakin alumiiniseoksia vastaan.. eli jos autossa on esim. alumiini kansi, etanoli alkaa syömään sitä :/
     
  4. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 538
    Melko monessa on alumiinikansi.. ?
     
  5. SandWiz

    Rekisteröitynyt:
    21.06.2002
    Viestejä:
    1 251
    Eipä noissa flexifuel koneissa mitään kummallisia eroja tavallisiin ole, monet mainostaa että venttiilit ovat eri (=rst venat ja niille sopivat seetit). Polttoainelinjoissakin on nykyään aika vähän mitään ruostuvaa, todella monella merkillä tankit ja linjat ovat olleet muovia jo vuosikausia.
     
  6. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Volvon (Fordin) 2 litraiselle flexifuel mallille ilmoitetaan käytännössä identtiset lukemat tavallisen 2 litraisen kanssa. Aavistuksen isompi kulutus selittynee isommilla suuttimilla joita tarvitaan 85:lla ajettaessa suuremman ruiskutuskapasiteetin takia. Suuttimet lienevät turhan tukevat bensakäyttöön, ja siitä seuraa sitten mitätön kulutuslisä tavalliseen malliin verrattuna ajettaessa esim. E5:lla.

    Helppo ennustaa että jatkossa näiden 'flexifuel' moottorien osuus tulee kasvamaan. Harvoinpa kukaan on valittanut valinnanvarasta ja koska tässä yhteydessä siitä ei ole juurikaan haittaa (esim. V50 flexifuelin autoveroton hinta on vain 300 euroa perusmoottoria kalliimpi, ja kulutus E5:lla vain desin suurempi) valitsee yhä useampi kuluttaja flexifuel moottorin autoonsa.

    Käytännön rajoittavaksi tekijäksi tulee muodostumaan 85:n saatavuus. Jos flexifuel autojen osuus nousee liiaksi, tulee myyjille hinku nostaa hintoja ja tällöin 85:lla ajaminen on sitten kalliimpaa ja ostaessa kaavailtu säästö kuivuu kasaan.
     
  7. Markkanen

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2007
    Viestejä:
    2 944
    Eiköhän kilpailu tepsi tähän. Jos siis joku muu kuin ST1 lähtee tähän mukaan. ST1 on luvannut tänävuonna tuplata RE85 asemien määrän. Asemia taitaa tällähetkellä olla 15 kappaletta. ST1 tekee tällähetkellä tämän RE85 etanolin täysin jätteistä, joten jos tämän RE85 kulutus nyt kasvaa niin mitenköhän käy saatavuuden? Riittääkö panimomoiden ja meijerien jäte kuinka pitkälle?
     
  8. pcp

    Rekisteröitynyt:
    21.01.2006
    Viestejä:
    755
    Nakuttaako toi jo? :smoke:
     
  9. John Troll

    Rekisteröitynyt:
    08.12.2001
    Viestejä:
    10 161
    No ei varmaan nakuta. Oktaanilukuhan tuossa on toisella satasella jonkun matkaa.
     
  10. Enhancer

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2005
    Viestejä:
    175
    Auton tankki, ja polttoainelinjat pieniä letkuvientejä lukuunottamatta ovat muovia, ja sellaista muovilaatua mikä kestäisi bensaa mutta ei kestäisi etanolia kun ei ole olemassa.

    Jos auto olisi vähällä käytöllä, tai seisoisi pitkiä aikoja, olisin huolissani tuosta veden kertymisestä, vaan tosiaan kun tahti on käytännössä tankillinen bensaa viikossa, ei tuo varmasti ole ongelma. Aina kun tankataan, tankki otetaan myös täyteen, sekin kun pienentää myös kondensoituvan veden haittoja. Polttoaineesta riippumatta vettä kondensoituu lämpötilanvaihteluista johtuen kuitenkin aina vähäsen, tuon suhteen etanoli ei tee poikkeusta hyvässä eikä huonossakaan.

    Joku oli myös huolissaan alumiinisen kannen kestävyydestä. Tietääkseni myös tässä omassa BBY-moottorilla varustetussa autossa kansi on materiaaliltaan alumiinia, mutta se on käsitelty pinnaltaan niin että varmasti tuosta ei haittaa tule. Ei se kansi muutenkaan polttoaineessa ui, ja siinä lämpötilassa mitä palotilasta löytyy, ei kauaa etanolin syöpymisvaikutukset pääse mellastamaan.

    Huomionarvoista on myöskin se, että en usko missään vaiheessa käyttäväni autoa puhtaasti RE85:llä, johtuen joka tapauksessa kasvavasta polttoaineen kulutuksesta, joka sitten syö hyödyn.

    Tänään tuli ajeltua reiluhkosti ihan muista syistä ja jossain määrin pisti silmään bensaviisarin kohtuullisen iso liikahdus tämän päivän ajoilla. Eli ilmeisesti nyt tällä about E30-E35 seoksella (14L RE85 / 25L E10 + loput 6L tankissa ollutta noin E20 seosta) kulutus alkaa jo kasvaa reilummaksi. Tämä siis ihan puhtaasti mututuntumalta, totuuden näkee sitten seuraavalla tankkauksella. Auton käynnistyksessä, tai toimivuudessa muuten ei edelleenkään ole mitään eroa pelkällä 95 E10 -bensalla ajamiseen, poislukien tuo jonkinlainen tuntuma parantuneesta väännöstä ja tyhjäkäynnistä.
     
  11. BeBopBoogieman

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2009
    Viestejä:
    468
    Erittäin monessa.
     
  12. hkultala

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2001
    Viestejä:
    8 270
    Jos moottorinohjaus osaa tuohon sopeutua, niin vääntöä tosiaan pitäisi tulla lisää;

    Etanolin palaminen siten että vapautuu sama määrä energiaa tarvii vähemmän happea kuin bensiinin palaminen, joten samalla ilmamäärällä(yleensä rajoittava tekijä moottorin väännölle ja teholle) voidaan polttaa sellainen määrä etanolia, että siitä saadaan suurempi vääntö ja sen kautta teho kuin bensiiniä polttamalla saataisiin.

    Toisaalta suurilla kierroksilla suuttimista voi alkaa loppumaan kapasiteetti kesken, joten maksimiteho ei kuitenkaan välttämättä kasva paljoa, tai voi huonolla tuurilla jopa inasen huonontua, jos suuttimet on mitoitettu juuri tarpeen mukaan, koska samaan energiamäärään etanolia pitää polttaa suurempi määrä.
     
  13. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 480
    Ainut ajatus on et jooh kyllähän moni vehje toimii monellakin aineella. Mutta minkä näköinen moottori on 10vuoden kuluttua.

    Itse koittanut selvittää miksi maahantuoja ilmoitti ettei E10 sovi vaikka alkujaan oli ilmoitettu sopivien listalle.
    Kyseistä autoa on olemassa maailmalla niin kaasu ja RE85 mallinakin. Vaihtaen vain joitain palikoita muutoksen tekemiseksi vaikeampaa ollen tämä viranomaisten pelleilyt.
    Kaikki näyttää olevan muovia aina imusarjankin ollen muovia. Vasta kansi alumiinia. Onko sitten joku päästö ollut sen verran ikävä E10 käyttäes et maahantuoja kieltänyt siksi, tullen mieleen ton VTT tekemän testin jälkeen jossa oli sensuroitu osa päästöistä vai mikä. Luotettavan tiedon saanti on perseestä kun halutaan vakuutella niin kovin tota E10 sopivuutta joka yhteydessä ettei enää tiedä onko se oikeasti kuinka sopivaa. Yhtään ei vakuuta poliitikkojen sanominen että se käy kaikkiin kunnei poliitikko ole missään vastuussakaan sanomisestaan vaan ajaa vain päätöstä läpi.

    -------------------------------------------
    Kas.. taas kelpais E10 jos tiedotusta on uskominen
    Chevrolet - E10-bensiinin soveltuvuus
    Edellinen kun oli tätä Chevrolet on ollut sekaisin viinasta - Talouselämä
    Tosin automallia on tehty 2005 vuodesta lähtien eli vaikka on vm-07 auto niin vieläkään ei täysin varmaa käykö. Ja lähtikin kysely asiakaspalveluun jossa saavat katsoa rekisterinumeron perusteella kelpaako vai ei.

    Eli mitä ajatella.. jollei auton maahantuojankaan puolesta tiedetä vaan arvotaan kyllä sopii, ei sovi, kyllä sopii niin se että jos auto käy vaikka 12kk ongelmitta ei kerro miten se käy 3-5vuodenkin päästä.
     
    Viimeksi muokattu: 20.06.2011
  14. hezaurus

    Rekisteröitynyt:
    25.12.2002
    Viestejä:
    8 520
    Se kannen alumiinisuus ei ratkaise tässä mitään. Kaikki volvon lohkot ja kannet ovat alumiinia, diisseleitä myöten, ja kaikkiin käy E10. (Vollen koneilla tarkoitan tässä vollen koneita: 5 ja 6 sylinteriset bensat sekä 5 sylinteriset dieselit, eikä foordin, VAG:n, tms. joita myös volleissa käytössä on / on ollut)
     
  15. jak_pdgm

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2005
    Viestejä:
    1 632
    Muistan jostain lukeneeni että etanoli palaa hitaammin ja on "huonompi" polttoaine kuin bensiini vapaastihengittäviin moottoreihin?

    Itse en tarkkaan tiedä tuodaanko sitä etanolia nyt jostain ulkomailta, enkä ole nähnyt laskelmia siitä saastuttaako se enemmän vai vähemmän, joten en ole viitsinyt edes E10:ä ostaa.
     
  16. Dwarf

    Rekisteröitynyt:
    18.02.2004
    Viestejä:
    1 638
    Se taisin olla minä ^^

    Oletko huomannut eroa öljyssä? kuluuko sitä? onko öljy "tummempaa"/"laihempaa", pitääko sitä vaihtaa useammin?

    käsittääkseni alkoholi liuottaa öljyä paljon paremmin kuin vesi.. Esim töissä käytetään alkoholipohjaisia aineita alumiinin puhdistamiseen öljystä... Tosin en tiedä käytetäänkö noita nopean haihtumisen takia, vai siksi että ne on tehokkaita... Vai molempien...
     
  17. Msa8

    Rekisteröitynyt:
    06.03.2001
    Viestejä:
    261
    omalle Mazdalle maistu E85 ainakin hyvin. Tankki täyteen tuota, läppäri auki ja tyhjäkäynnin kohdalta karttoja vähän rikkaamaalle et sai auton starttaan. Sit vaan valitsi kulkeen jatkuvaa closed-looppia ja ECUn autotune sääti seokset kohilleen 10km ajelun aikana. Sytkäennakoihin en koskenut kun ei jaksanut kaivaa detcansseja takaluukusta.

    Eipä tuo sen vaikeempaa ollut [​IMG]
     
  18. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 480
    Niin eiköhän nois lähes kaikis suomen riisikupeissakin ole alumiinia kansi ja lohko painavampaa tavaraa ollut jo ainakin 40vuotta minkä ikäsistä koneremppaa tehnyt. Yli 50 vuotta vanhas traktoris muistan ainoastaan olleen painavampaa tavaraa kansikin.
    Eikä sinällään tarkoittanut että juuri kansi olisi este vaan että ensimmäiset moiset osat on vasta kansi. Muistasin jopa jakotukin olevan muovia vaikken juuri ole tarkistanut et metallia on vain itse ruiskun osissaa, polttoainepumpussa ja polttoainemittarin kohonvivuissa. Ettei hirveästi voi olla paikkoja missä ongelmat on. Jollei ongelma ole kannes (tuskin on) niin jää enää ruiskut ja sähköinen polttoainepumppu joiden vaihto jossain vaiheessa vaikka hajoisi ei ole hirmunen homma. Autoja mitä aikasemmin omistanut/korjannut niin joissain metallia tankki, polttoaine putket, polttoainepumppu, kaasutin ja alumiinia imusarja, kansi sekä valurauta lohko.
     
  19. Enhancer

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2005
    Viestejä:
    175
    Kulunut ei ole yhtään, ajettu nyt 11tkm huollon jälkeen. Longlife-öljyt on koneessa, enkä ole tuota pahemmin seurannutkaan tikusta kun öljymääräanturi on olemassa ja testattu toimivaksi, mutta nyt kun katsoin niin pisti silmään miten hyväkuntoista öljy oli :O. Ei kirkasta, muttei mustaakaan, valoa vasten katsoen ihan öljyn väristä vaikka jo 11tkm ajettu.

    Väliaikatietona aiheeseen, nyt tosiaan menossa noin E35 seos ja ainakin alkutankillinen näytti mittarin mukaan hupenevan aika vauhdilla. Puoli tankkia jäljellä nyt, saapa nähdä mitä kulutus todellisuudessa tällä tankillisella on. Mitään lieveilmiöitä ei ole edelleenkään ilmaantunut, ja aion kyllä ainakin 50-50 sekoitussuhteen koittaa vielä tämän tankillisen jälkeen. Kävi mielessä, että tuo tankkauksen jälkeinen kulutuspiikki (viisarin mukaan) voisi johtua pienestä sopeutumisesta, RE85 määrä kuitenkin tuplaantui tähän tankilliseen, ja toisaalta nyt viisarin liike on rauhoittunut. Turhapa tästä mutua on vääntää, faktoja saadaan hetken päästä mutta kuitenkin.
     
  20. Enhancer

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2005
    Viestejä:
    175
    Tankkaus tuossa äskettäin, edellisen tankillisen kulutus 9.29l/100km.. korkeampi kuin viimeksi mutta toisaalta päiväkirjan mukaan aikalailla viimeisen 6 tankillisen keskiarvossa silti. Odotin yli 10 litran lukemia viisarin perusteella, vaan ei :). 5 tankkausta aiemmin ollut kulutus 9.67l/100km, joskin silloin oli hellettä mutta aika normaalihajonnassa vielä mennään. Tuo edellinen tankki siis 15l RE85 + 25l E10 + lopputankki about 5l noin E20 sekoitusta, eli koko hoito siis jotain E30 kieppeillä.

    Nyt tankissa 20l RE85 ja 24.5l E10, vajaa 15km tuli ajettua kotiin tuossa ja ei edelleenkään mitään epänormaalia auton toiminnassa havaittavissa.
     
  21. Enhancer

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2005
    Viestejä:
    175
    Edelleen sama moitteeton toiminta jatkuu, nyt vain ihmetyttää bensamittarin mukaan ihan älyttömän pieneksi jäävä kulutus. Tänään on 6. päivä tankkauksesta (juhannusaattona tuli ajeltua vähemmän) ja silti tankissa on yli 1/4 jäljellä vielä.

    Seos siis E40-E45 paikkeilla, 20 litraa RE85, 24.5 litraa E10 ja loppu edellistä E30 (litra pari).
     
  22. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 480
    Se on tavallista että kulutus vaihtelee muutaman litran jos ajetaan pitkää matkaa maantiellä tai nykytetään kaupungissa. Itsellä keskimääräinen kulutus bensaa palaen 5,5 litran paikkeilla ja kyllä sen huomaa kun tankkaus välissä pelkkää maantietä ajelee pitkää matkaa vaikka täydellä kuormallakin niin ollaan 4,5 litran kulutukses. Kun taas pelkästään kaupungissa ajellen saa heti lisätä pari litraa kulutukseen.
    Jos katsoo valmistajakin ilmoitamiin 4.2l/100km maantie, 5.2l/100km yhdistetty ja 6.9l/100km kaupunki eli tossakin on jo 2.7l/100km eroavaisuus joka prosentteina paljon hurjempi 64%. Tarkoittaen että ihan normaalia että tankillinen riittää n. 500-830km rippuen täysin millaista ajoa.
     
  23. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 538

    Mikä auto?
     
  24. jusubbi

    Rekisteröitynyt:
    11.04.2000
    Viestejä:
    2 752
    Kauanko olet huristellut mazdallasi ja kerrotko tarkemmin mitä softaa käytit jne. Itsellä olis tollanen '97 ka jolla voisi kokeilla..

    Viron pojat kauppaavat tälläistä plug and play systeemiä:

    Etanizer - E85 Conversion Kits in Europe!
     
    Viimeksi muokattu: 30.06.2011
  25. Enhancer

    Rekisteröitynyt:
    10.09.2005
    Viestejä:
    175
    Tokihan vaihtelu on kulutuksessa ihan normaalia, mutta pointti onkin itsellä ollut noiden vertailussa se, että ajot ovat pysyneet suhteellisen samanlaisena tankista toiseen.

    Asiaan, tuli tankattua jälleen. 8.59L/100km oli tämän viimeisimmän tankillisen kulutus, about E40 seoksella siis. Ei voi muuta kuin tyytyväinen olla, kun nyt näyttää että kasvaneesta etanoliosuudesta huolimatta kulutus ei ole ainakaan mitenkään erityisen paljoa noussut, ihan normaalihajonnassa mennään.

    Uusi tankillinen tasan 21 litraa kumpaakin, eli piirun verran enemmän etanolia on nyt tankissa kuin viimeksi, mutta siis nyt tuo tavoiteltu 50/50 suhde käytössä. Hyvältä näyttää!
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti