No kun meillä on sellainen asia kuin laki. Ei mulla muuta niistä oikeuksista. Jos jonkun nyhverön käsityksen mukaan jotain ei kehtaa tehdä niin se on sitten oma murhe. Me kuvattiin viimeksi eilen isolla kinokameralla mm. muutamissa keskustan liikkeissä ja tasan tarkkaan niin että naamat olivat se kohdealue eikä munat niin kuin noissa marko-viheraho-huuhaa-videoissa eikä kukaan kyllä tullut itkemään. Tosin nykyinen kännykameroiden proliferaatio ja vlogaajat ym. ovat voineet vaikuttaa käytäntöihin. Tuollaisella mesoamisella mennään kyllä siihen pisteeseen että toimivaltuuksia alkaa tulla järjestyshäiriön takia.
Ja niille jotka eivät ole asiaa tienneet, niin nykyään kaupoissa alkaa olla täysi kameravalvontapeitto juurikin siksi, että jos sinne jää katvealueita, syntyy ym. näyttöongelma. Harvoin niitä cameja kukaan katsoo ainakaan juuri sillä hetkellä kun joku asiattomuus on asioillaan mutta voidaan sitten ainakin jälkikäteen katsoa että millainen veijari asialla oli kun portit ja kassaliisa huusivat hoosiannaa kuorossa, vaikka näpistystutkinnat tyssäävätkin nykyään yleensä resurssipulaan.
Ja monet erikoisliikkeet ovat siirtäneet tavarat lukkojen tai tiskin taakse ym. syistä, esim. eräässä Cittarissa pleikkarit ym. myydään suolistettuna ja sisällön saa ilmeisesti infosta, Clasulla suurin osa pienelektroniikasta myydään tyhjinä bokseina ja sisältö odottaa kassalla(nimim. kerran vahingossa dominoefektin tyhjillä seagaten bokseilla aiheuttaneena), ja mm. Gigantti antaa about kaiken mikroa pienemmän ja muistikorttia arvokkaamman huoltotiskiltä kuittia vastaan. Stokkassa kalliimmat takit ja muut helposti mukaan tarttuvat asusteet on vedetty aktiivivajerihälyillä joko räkkiin tai keskushälyboksiin, jonka saa deaktivoitua vain jonkin sortin tunnuskoodilla.
Kaupat eivät voi muuten edes valita asiakkaitaan sanan varsinaisessa tarkoituksessa koska ne ovat julkiseen tilaan rinnastettavia paikkoja.
http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001840784.html
Viimeksi muokattu: 30.06.2017
On kyllä saatana pullamössö porukkaa nykyajan nuoret miehet, luovutaan oikeusista vapaaehtoisesti ja sitten vielä päivitellään niitä jotka niistä haluavat pitää kiinni.
Käsittämätöntä auktoriteetin palvontaa ja pelkäämistä, kusi lurahtaa punttiin ja tehdään vaikka mitä kun joku jolla on univormun näköinen asuste käskee tekemään jotain mitä kuitenkin perustuslailliset oikeudet suojelee.
Homman nimihän on se, että jos et ole mitään kaupassa kassiin laittanut, aka pöllinyt, niin kassin näyttäminen ei voi perustua mihinkään järkevään perusteltuun epäilyyn. Se johtuu joko jostain ulkonäöllisestä syystä/mutusta tai sitten kaupalla on vain "tapana" kysellä, koska pullamössölampaat ovat kassien aikausuillaan antaneet ymmärtää että kaupalla on oikeus vaatia tätä jokaiselta.
Viimeksi muokattu: 30.06.2017
Poliisillakaan ei ole mitään oikeutta katsoa laukkuja tai "laittaa talteen" jos mitään näyttöä tapahtuneesta rikoksesta ei ole. Olen ollut yhteydessä Motonetin asiakaspalveluun kun kassa vaati näyttämään reppuni. Vastaus oli, että reppujen katsomisella kauppa osoittaa luottamusta asiakkaita kohtaa, ja he tiedostavat hyvin että laukkujen kyttääminen on lainvastaista, joten repun näyttäminen on täysin vapaaehtoista. Mitään profilointia ei kuulemma käytetä ja reppujen sisältö pyydetään näyttämään kaikkien asiakkaiden kohdalla.
Kun tässä alkaa olemaan melkein neljäkymppiä ikää ja ura ihan kohtuu mallilla, niin olen valmis maksamaan myös asiakaspalvelusta sen verran, että olen lopettanut Motonetissä käymisen. Mun mielestä tuollainen asiakkaiden "nöyryyttäminen" ei kuulu enään tämän päivän asiakaspalvelukulttuuriin, joten pitäköön pulju tunkkinsa. Missään muualla en ole tällaiseen perseilyyn törmännyt ja edeltävä kerta kun multa on vaadittua avaamaan laukkua on 90-luvulta Steissin Alepassa. Tuosta kehkeytyi oikein mukava episodi, kun tapahtuman jälkeen mun nyt jo eläkkeellä oleva poliisi-isäni ja vartija ottivat puhelimessa voimalla yhteen. Stevarimulkku yritti opettaa faijalle lakia ja sen jälkeen se palautettiin kohtuu kovasanaisesti ruotuun. Faija on ollut aina hyvin tarkka siitä, että reppujaan ei tarvitse availla kenellekään, jos pyytäjällä ei ole näyttää suunnilleen valvontakameratallennetta tapahtuneesta rikoksesta. Myös yksityisyyden kunnioittaminen on lain noudattamista!
Viimeksi muokattu: 01.07.2017
Jahas, Tänään sitten TAAS soi häläri. En näyttänyt laukkuja enkä muutakaan. En muuten saanut myöskään pahoitteluja.
Jos suurin osa häläreistä on turhia niin edes pahoittelut voisi sanoa kun ei voi kiinni ottaa.
Edit: markka-aikaan ostetun kirjan hälytystarra oli aktivoitunut. Eli se siitä porttien turvallisuudesta.
Viimeksi muokattu: 01.07.2017
Laittomia satunnaistarkastuksia, tai kuten Motonetin tapauksessa, järjestelmällistä yksityisyyden loukkaamista. Tällä hetkellä nyppii että menin avaamaan laukkuni ja samalla tuin tuota prseilyä. Jotenkin absurdi ajatus, että rehellisten asiakkaiden nöyryytys jotenkin vähentäisi kaupan hävikkiä, kun tuo laukun avaaminen on Motonetinkin kertomana täysin vapaaehtoista. Ja edellisiin viesteihin kommenttina vielä, että viivyin kaupassa noin pari minuuttia, tiesin tarkalleen mitä olin hakemassa ja mistä se löytyi, kävin nappaamassa työkalun hyllystä ja kävelin kassalle. Selässä mulla oli North Face duffeli-tyyppinen laukku [Kuva], niin että molemmatolkaremmit oli olkapäillä, eli suunnilleen hankalin kuviteltavissa oleva laukkutyyppi pöllimistä silmälläpitäen. Hieman ihmetystä aiheutti myös se että takanani tuli suunnilleen reppuni kokoisen päältä avoimen käsilaukun kanssa nainen, jonka kantamukset eivät aiheuttaneet kassalla mitään hämminkiä.
Viimeksi muokattu: 03.07.2017
Aivan, jotain todisteita pitää olla. Jos kerran on esittää videota, että jotain on varastanut niin eihän siinä silloin mitään vastaan sanomista ole. Nyt oli kuitenkin kyse random tarkastuksista joissa mitään näyttöä ei ole.
Kirjoitit "Joskus se kadonnut tuote sitten löytyy sieltä taskusta ja joskus taas ei". Jos kerran näyttöä rikoksesta on esittää niin miten se " varastettu" tuote ei sitten löydykään taskusta? Eli mitään näyttöä ei siis alkujaan ollutkaan. Juuri nämä random tarkastukset on se ongelma.
Viimeksi muokattu: 03.07.2017