Vapaata keskustelua autoilusta

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Ragnarök-, 22.12.2016.

  1. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    10 261
    Nissan Titan V8 5.9s. 0-60mph

    Toyota Tundra V8 0-60mph

    GMC Sierra Denali 0-60mph



    Onhan noita useampikin jotka roikkuvat 6 sekunnin tuntumassa, Raptor kuitenkin se nopein.
     
  2. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 243
    Aika kaukana ovat siitä peruskalustosta joilla siellä ajetaan.
     
    Viimeksi muokattu: 19.03.2018
  3. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    10 261
    Aika paljon noita järeimpiä lava-autoja siellä myydään. Luulisi niillä sitten myös ajettavan:


    Toyota Corolla hävisi yllätysnimelle – tämä oli maailman myydyin auto 2016


    Ford F-150 - Miten tämä automalli on ollut USA:n myydyin jo 39 vuotta?


    Eihän näitä edes siellä saa millään 2 litran moottorilla. Tulevaisuuden mallit saattaisivat ehkä olla V6 hybridejä.
     
    Viimeksi muokattu: 21.03.2018
  4. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    10 261
    Tuossapa vielä tuoreempaa dataa maailman myydyimmistä automalleista.

    Myös Chevy Silverado on 10 myydyimpien listalla.
     
  5. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 462
    Olin vuosi sitten kurssilla ja siellä oli kaksi jenkkiä ja yksi kanadalainen. Jokaisella oli kotona F-150...
     
  6. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 243
    Tiedän kyllä että pikikset ovat jenkeissä toooosi suosittuja. Pointtina ei ollutkaan se, vaan että joka-ikinen niistä ei kiihdy nanosekunnissa 0-100.
     
  7. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    10 261
    https://www.mtv.fi/lifestyle/autot/...n-laskusta-sitten-videosta/6847678#gs.5szy0r0

    Kanadalainen oli vienyt autonsa merkkihuoltoon tarkistettavaksi, mitään autolle ei kuitenkaan tehnty vaikka näin sanottiin ja käteen lyötiin tottakai lasku. Ajotallennin oli kuitenkin jäänty päälle, josta kaikki näkyi. Hyvä meininki.

    Jos haluais samanlaisen tallentimen joka tallentaa melko pitkät pätkät vaikka auto olisi sammutettunakin, mikähän malli kannattaisi ostaa?
     
  8. Jo_Hani

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2010
    Viestejä:
    759
    Muutamassa korjaamossa oon huomannut, et siellä mainitaan vastaavien kameroiden kieltämistä työrauhan tms takia.
     
  9. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    10 261
    Jahas.

    Kuitenkin työpaikalla saa kuvata. Sitä ei ole laissa kielletty, ja julkisella paikalla saa tietenkin aina kuvata.

    Saako työpaikalla olla kameravalvontaa?

    Työpaikoilla tapahtuvaa kameravalvontaa säätelee laki yksityisyyden suojasta työelämässä (759/2004).

    Työnantaja saa toteuttaa jatkuvasti kuvaa välittävää tai tallentavaa kameravalvontaa tiloissaan, jos kyse on

    - työntekijöiden ja muiden tiloissa oleskelevien henkilökohtaisen turvallisuuden varmistamisesta,
    - omaisuuden suojaamisesta,
    - tuotantoprosessien asianmukaisen toiminnan valvomisesta tai
    - turvallisuutta, omaisuutta tai tuotantoprosessia vaarantavien tilanteiden ennaltaehkäisemisestä tai selvittämisestä.

    Kameravalvontaa ei saa olla käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa tai muissa henkilöstötiloissa tai työntekijän henkilökohtaiseen käyttöön osoitetussa työhuoneessa.

    Kameravalvontaa ei saa käyttää yksittäisen työntekijän tarkkailuun työpaikalla. Työntekijän työpisteeseen voidaan kuitenkin kohdentaa kameravalvontaa, jos se on välttämätöntä esim. työhön liittyvän ilmeisen välivallan uhkan ehkäisemiseksi tai omaisuuteen kohdistuvien rikosten estämiseksi ja selvittämiseksi tilanteessa, jossa työntekijä käsittelee arvoltaan tai laadultaan merkittävää omaisuutta (kuten rahaa, arvopapereita tai arvoesineitä).

    Työntekijöihin kohdistuvan kameravalvonnan tarkoitus, käyttöönotto ja valvonnassa käytettävät menetelmät kuuluvat yhteistoiminnasta yrityksissä annetussa laissa tarkoitetun yhteistoimintamenettelyn piiriin. Muissa kuin yhteistoimintalainsäädännön piiriin kuuluvissa yrityksissä ja julkisoikeudellisissa yhteisöissä työnantajan on ennen päätöksentekoa varattava työntekijöille tai heidän edustajilleen tilaisuus tulla kuulluiksi edellä mainituista asioista.
    http://www.tietosuoja.fi/fi/index/useinkysyttya/kameravalvonta.html

    Työpaikalla tulisi kuitenkin olla asiallisesti, ja silloin vasta epäilykset heräävätkin mikäli kuvaaminen on ehdottomasti kielletty.
     
  10. Jo_Hani

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2010
    Viestejä:
    759
    En tiedä onko muut vielä huomannut, että Suomessa on alkanut kallistua tuo ilmastoinnin huolto aika rajusti. Suurinsyy asialle on EU:n ja jenkkien tekemät säädökset, että R134a poistuu käytöstä (tilalle tulee r1234yf) ja sen aineen hinta on samalla melkein kymmenkertaistunut pienessä ajassa.

    Itselle tuli kaasujen vaihto ajankohtaiseksi, kun jäähdytysteho on heikentynyt. Soittelin lähikorjaamoja läpi ja hintahaitari oli alkaen 150e ja ylöspäin. No yksi paikka lupasi tehdä 80e, joten se sai kelvata. Kuitenkin täysin automatisoitu tuo vaihtoprosessi. Jos hinnat tuosta kipuavat vielä enemmän niin pitää harkita viron reissua tai ehkä jopa venäjällekin, kun seuraavan kerran tulee tilanne eteen.
     
  11. Tommi_82

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    3 197
    Millä aikavälillä tuo kallistuminen on tapahtunut..?
    Itse huollatin viime keväänä, lähi korjaamo mainosti ilmastoinnin huoltoa hintaan 55€ mutta olivat lomalla, vein toiseen paikalliseen huoltoon jossa työstä veloitettiin 60€

    Ensin mainittu oli pieni, yksityinen paja, jälkimmäinen ad ketjuun kuuluva.
     
  12. Jo_Hani

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2010
    Viestejä:
    759
    Otaksun että se on syksyn jälkeen lähtenyt kallistumaan. Ylellä oli jokin juttu siitä tänään
     
  13. Nugget Beercase

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2007
    Viestejä:
    1 158
    Juuri muutama vko sitten huhtikuun puolella käytin auton ilmastointihuollossa, maksoi 65€. Sain ilmastointihuoltokoneen printtaaman lapun mukaan täyttömääristä yms, taisi olla r134a mitä sinne tuupattiin. Kaipa sitä on vielä paikoitellen jäljellä. Eli nyt lienee hyvä aika käyttää ilmastointihuollossa jos löytää sopivanhintaisen puljun, tai sitten odottelee että tuo r1234yf halpenee. :)
     
  14. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    665
    Noissa huollossakin varmaan vaikuttaa pitkälti se onko kyseessä huolto vai "huolto", eli vedetänkö pitkän kaavan mukaan vai letkut kiinni ja harasoo. Näitä "huoltoja" mainosti yksi korjaamo juuri taannoin 49e, että siinä suhteessa on ainakin hinta pysynyt samana.
     
  15. Jo_Hani

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2010
    Viestejä:
    759
    Hienoja määräyksiä tulossa jälleen EU:ta. Tekniikanmaailman linkki

    EU:n vaatimuslistalla vuodelle 2021 ovat seuraavat kaksitoista varustetta:
    • Alkolukko
    • Edistyksellinen hätäjarrutusjärjestelmä
      Hätäjarrutusvilkut
    • Järjestelmä, joka valvoo kuljettajan liikenteeseen keskittymistä
    • Kaistavahti
    • Kuljettajan vireystilan valvonta
    • Onnettomuustiedot rekisteröivä järjestelmä
    • Parempi etutörmäyssuoja ja tehokkaammat turvavyöt
    • Parempi suoja autojen keulassa kevyelle liikenteelle
    • Parempi suoja sivutörmäyksissä
    • Peruutuskamera ja poikittaisen liikenteen hälytysjärjestelmä
    • Älykäs nopeusrajoitin
    Nuo siis tulisivat pakollisiksi varusteiksi autoihin 2021 ja siitä eteenpäin.
     
  16. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 132
    Tarkoittanee suoraan, että auton hinta kallistuu, samoin huollot ja korjaukset...Lisääntyvien ominaisuuksien myötä käyttöikä ehjänä lyhenee myös. Tunnetusti autokannan keski-ikä on korkea ja mitenhän nuokin varusteet toimivat 12+ vuotiaina?
     
  17. Jani R-K

    Rekisteröitynyt:
    21.03.2015
    Viestejä:
    259
    + että se alkolukko on sitten tarkastettava joka vuosi josta pitänee olla todistus katsastukseen kuten kuorma-autojen nopeusrajoittimista jo nyt. eli vuosittaista lisäkustannusta siitäkin.
     
  18. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 367
    Tekniikanmaailma on aikamoinen valemedia.

    Ehkei kannata säikähtää ennenkuin on faktaa asiasta.
     
  19. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    10 261
    Hyviä pointteja, vaikkakin olen sitä mieltä että ehdottomasti säännöillä saatava autoilu mahdollisimman turvalliseksi ( duh, tottakai kuten jo tähänkin mennessä tehty ) niin meinaa %askahalvauksen saada kun tämmöisiä lukee. Sähkötekniikan toimivuus vanhemmissa autoissa lienee nytkin tasolla joko-tai, mutta listalla on monta sellaista tekniikka joka on ollut jo nyt vuosien ajan saatavilla monissa autoissa ainakin lisävarusteena. Eiköhän tekniikka halpene, kuten on tähänkin mennessä aina tehnyt.

    E: mikä on edistyksellinen hätäjarrutusjärjestelmä? Auto jarruttaa siis itsekseen esteen havaitessaan? Jos näin niin sekin jo vanha keksintö.

    Jaa se oli valemedian löydös joka joka johti mittaviin vw takaisinkutsuihin :D jotain rajaa näihin heittoihin :rolleyes:

    https://www.ksml.fi/teemat/autot/Tekniikan-Maailma-löysi-turvallisuusongelman-kolmesta-VW-konsernin-autosta-turvavyö-aukesi-väistökokeessa/1194860
     
    Viimeksi muokattu: 27.05.2018
  20. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 132
    Olen sitä mieltä, että turvallisuuden parantamiseen tähtäävä teknologia&varusteet saisivat olla autoverosta vapaata.

    Kaikilla ei ole varaa hankkia&käyttää xc90 volvoa, jossa tiettävästi ei briteissä ole kuollut ensimmäistäkään ihmistä. Siksi kaikki tekniikan apu olisi suotavaa lisääntyä myös edullisempiin autoihin.

    Tokihan nuo lisääntyvät sitä mukaa kun autokanta uudistuu, mutta viime vuosina uusiutumistahti ei ole riittänyt nuorentamaan autokannan keski-ikää.
     
  21. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 179
    Aika hauska tuo Laakkosen tilanne. 4miljoonaa tappiota ja yksi suurimmista syistä laakkosen edustamien merkkien takuu korjaukset.
     
  22. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 132
    Luin saman. Firman päämerkit ovat volkkari ja bmw, joten siitä voitaneen päätellä merkkien korvaustarve....
     
  23. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 538
    Eikö tehdas maksa takuukorjaukset?
     
  24. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 132
    Eri tuntiveloitus korjaamolla tavan tallaajille ja maahantuojalle:


    https://www.mtv.fi/uutiset/talous/a...ia-joista-yksi-kuulostaa-yllattavalta/6933224

    Suomen toiseksi isoimman autokauppiaan tulos sukelsi tappiolle, vaikka useimmat autokauppiaat tekivät viime vuonna vähintään kohtuullisia tuloksia. Asiasta kertoo Talouselämä.

    Lehden mukaan yksi Laakkosen tappion selityksistä oli yllättävä: yhtiö joutui tekemään tavallista enemmän takuukorjauksia.

    Talouselämä 500-selvitykseen mahtuneista autokauppiaista esimerkiksi Veho, Länsiauto, Kamux ja Rinta-Joupin autoliike tekivät kaikki vähintään kohtuullisia tuloksia. Sen sijaan Suomen toiseksi isoin autokauppias, 649 miljoonan euron liikevaihdon tehnyt Kauppahuone Laakkonen, menetti neljä prosenttia liikevaihdostaan ja yhtiön nettotulos painui neljä miljoonaa euroa tappiolle.


    Talouselämän mukaan Laakkonen kertoo toimintakertomuksessaan tappiolle useita selityksiä, joista yksi kuulostaa ensin yllättävältä: "kannattavuuteen vaikutti negatiivisesti suurimpien merkkiedustustemme normaalia suurempi takuukorjausten määrä". Maahantuojien myöntämän takuun perusteella tehtävät työt maksaa maahantuoja. Miksi sitten takuutöiden suuri määrä tekee pahaa jälleenmyyjän tulokselle?

    Talouselämän selvityksen mukaan selitys on takuutöistä maksettava hinta. Merkkikorjaamot nyhtävät kuluttajilta korkeita tuntiveloituksia niistä remonteista, jotka kuluttaja joutuu itse maksamaan. Maahantuojan maksamissa takuutöissä hintataso on ihan toinen, siis roimasti matalampi. Takuutöiden tekemisestä ei autokauppiaalle juuri jää katetta.

    Kauppahuone Laakkosen suurimpiin merkkiedustuksiin kuuluu muun muassa dieselskandaalin aiheuttanut Volkswagen. Dieselvolkkareiden korjaaminen päästömääräysten mukaisiksi on teettänyt paljon työtä ja muutenkin takuutöitä on siunaantunut runsaasti saman konsernin tuotteille.


    Laakkonen on myös erittäin suuri BMW:n jälleenmyyjä.

    Takuutöiden kasvun lisäksi Laakkonen selitti heikkoa tulostaan myös "laskusuhdanteisella markkinatilanteella useilla keskeisillä yhtiön edustamilla automerkeillä". Vaihtoautokaupan kiristynyt kilpailutilannekin vaikutti, samoin yhtiön iso organisaatiouudistus.


    Artikkelia korjattu 2.6.2018 kello 10: Alkuperäinen artikkeli pohjautui Talouselämä-lehden toimittajan Ismo Virran artikkeliin, ei Kauppalehden, kuten jutussa aiemmin kerrottiin. Talouselämä on lisätty otsikkoon sekä artikkeliin on lisätty linkki Talouselämän juttuun sekä lyhennetty MTV:n sivuilla julkaistua artikkelia. Jutun asiasisältöön ei tullut muutoksia tai korjauksia.
     
  25. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 179
    Aika hauska seurata kuinka kauan Vag saa kusta mainettaan, ennenkuin aletaan vertailemaan ranskiksiin? Ja kuinka paljon ranskisten laadun pitää parantua ennenkuin niistä aletaan puhua luotettavina autoina.

    Henkilökohtaisesti miellän psa:n menneen vag:ista ohi jo muutama vuosi sitten.
     
    Viimeksi muokattu: 02.06.2018

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti