Vapaata keskustelua autoilusta

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja valurauta, 08.12.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 571
    Ja faktat taas mitä satttu. 10.8kWh ei ole realistinen keskiarvo millään tavalla mihinkään.
    https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201807282201101854
     
  2. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 584
    Mutta laskin 20kWh mukaan tuon voimalaitos Vs sähköautot vertailun ;)
    Paluu kotiin ei mennyt kovin pihisti vaan meni 13.5 kWh.
    Katsotaan mitä kulutukset ovat kun ilmat lämpenee ja kesäkumit tulee alle. Vois yrittää 10kWh alittaa taajama-ajossa :)

    20kWh on itellä aika maksimi ollut kun ei taajamassa kovin kovaa ajeta 60km/h rajoituksen takia ja jos enempi kaasupolkimeen koskee on pian toisten persiissä... Valoista kun lähtee niin aina jää polttikset taakse kun eivät ole tottuneet lähettämään autojaan jatkustasti kun sähköautolla se on ihan normaalia.

    Regeniä tulee käytettyä aikalailla eli monta kilowattituntia tulee näin mäettömässä maassa / 100km.
     
  3. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    1 747
    Loviisan voimala, olikos n 500MW, vuosituotanto 8TWh (wiki) pari voimalaa tarvis , olkiluodossa tehoja vähän enemmän.

    Mutta joo on niitä isompiakin voimaloita, jos lasketaan myötämäkeen kulutusta ja toiseen päähän jotain todella isoa niin hauskoja tarinoita.
    20kWh/100km ei ole kovin ronski arvio yläkanttiin, jos sen mietit sieltä voimalan päästä, en yllättyisi jos vähän alakanttiin.
    Sen sähköauton moottorin kulutus ei tässä kauheasti kiinnosta.
     
    Viimeksi muokattu: 07.03.2019
  4. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 584
    Laskin Olkiluoto 3:n mukaan ja tulevien mukaan. Eikai me vanhoja historiallisia vehkeitä nyt mietitä jos ajatellaan rakentaa voimala sähköautojen sähkölle (jos siis tarvii pikaladata).
    Jos pikalataus ei kiinnosta suurta osaa niin turha ajatus edes ;)
    Itse latasin jollain luokkaa 6-7A virralla ja nätisti oli akku jo yöllä täynnä.

    Aamulla töihin tultaessa kulutus nyt 11.1 kWh / 100km (edelleen ei moottori vaan koko auto mukaanlukien apulaitteet jotka on eriteltynä myös kulutuksessa mm. penkinlämmittimet ilmastointi lämmitys jne.. joita kuppaset polttomoottoriautot eivät erittele mikä vaikutus niillä on polttoaineen tarpeeseen)


    Tuo testi sanoi vielä: Autobest-testeissä ei pihistelty; esimerkiksi ilmastointi pidettiin päällä.
    Minä taasen ajelin suht rauhaisasti ennakoiden ja että regeniä saa hyödynnettyä. Rauhaisasti eli en ohitellut taajamassa jota tulee harrastettua välistä kun se on kivaa ja näppärää vain polkasten tallan pohjaan ja suhaten ohi hitaista kuin moottoripyörällä.

    Eli kun ajaa muun liikenteen mukana taajama-ajoa on kulutus aikas pientä sähköautolla toisin kuin polttomoottoriautolla. Maantieajo vie enemmän selkeästi ja motari sitäkin enempi koska nopeus kasvaa --> ilmanvastus kasvaa ja täten tehontarve aivan kuten pyöräilyssä vaikka on hyvä hyötysuhde.
    Polttomoottorin surkea hyötysuhde näkyy juuri taajama-ajossa.

    Mitä tulee polttoaineisiin niin niiden hyötysuhdetta laskee myös kokoajan sattuvat öljyonnettomuudet. Niitä on kamalasti vuositasolla JOKA VUOSI.
    Sähköä on helpompi kontrolloida koska se ei pilaa luontoa siirron aikana ja tuoton aikana voidaan kontrolloida voimalaa että saastelaitteet toimii jolloin 1 laitteen kunnossapito riittää ja vanhat ja uudet autot on puhtaat toisin kuin polttomoottorilla jokainen auto on yksilö joka pitää olla kunnossa eli katti hiukkassuodatin egr jne.. että mennään autonvalmistajan suunnitelman mukaan.

    Sitten jos sähkövoimalaitos on aurinko tuuli vesi sekä biokaasu se on hyvin puhdas.
    Tosin myös hiilivoimaloihin (mikä on ollut pahimmasta päästä mutta Suomessa harvinaisuus) on myös tehty hyviä systeemeitä jolloin ne on suht puhtaita muttei toki käytössä kovinkaan paljoa. Parempi vain luopua niistä kuten Suomikin joka ajaa viimeiset rippeet lähivuosina alas.

    Sähköä kuitenkin tuotetaan 24/7 ja kotona voi vaikka valita hommaako sähkökiukaan vai puullako lämmittää. Kokkaako nyt paljon ruokaa tai käyttääkö sitä tehokasta pelikonetta ja pitääkö servereitä päällä (nämä tietokoneet vie jo saman kuin sähköauton lataus pienellä teholla mikä riittää normaaliin ajoon) ;)

    Toki aina kun liikkuu kaupoille ja harrastuksiin on hyvä käyttää niiden ympäristössä olevia ilmaisia julkisia keskinopeita latauspisteitä.
     
    Viimeksi muokattu: 08.03.2019
  5. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 571
    Eli ajettiin normaalisti kuten sillä polttomoottorillisella. Testi oli kesällä joten ei tarvinnut hikisenä olla autossa. Eikä jos talvella olisi tehty olla karvalakki päässä toisin kuin eräät.

    Mutta maailma on erilainen siellä kehän sisällä. Mikä järki siellä ostaa edes sitä sähköautoa jos pyörällä pääset nopeammin ja mukavammin sillä -20 asteen pakkasellakin.

    Pikku huomiona et mainitaemasi 30-32 nopeudet oli sellaisia ettei sähköpyörällä saa enää avustukset olla päällä, joten sellaisia keskinopeuksia ei pidetä pitkää matkaa. Ja on siinä haastet sähkölläkin pyörässä pitää keskinopeus 26 paikkeilla kun jokainen hidastus syö. Oma asiansa mittaako pyöränmittari liikennevaloissa kuten autoissa käydessä olles vai kuten omassa pyörässä vain kun liikkeessä. Itsellä viime tankillisen keskinopeus oli ajotietokoneen mukaan 72kmh eikä pyörävauhtia. Pyörällä tekee suht helposti 60kmh pyrähdyksiä, mutta kyllä se 40-60 kilsan lenkillä tippuu sinne 20kmh keskinopeuteen kun ajasta katsoo eikä pyörän mittarista. Jokaisen pysähdyksen aikana kun mittari lopettaa laskemisen niin näyttää aivan liian suurta keskinopeutta. 30-32kmh keskinopeus vaatisi juuri noita 60kmh pyrähdyksiä paljon. Eli 2 minuuttia valoissa tarvisi 2 minuuttia 60kmh vauhtia. Jos 40kmh sellainen matkavauhti niin ei sais juuri yhtään pysähdystä ja hiljennusta olla matkalla et pääset siihen 30-32kmh keskinopeuteen. Ja keskiarvosta puhuttaessa pitää muistaa koko väestö eikä se miten just itse pystyn parhaimmillaan. Laittomalla sähköpyörällä joka on jo moottoripyörä pääset noihin 30-32kmh keskinopeuksiin kaupungissa. Mopollakaan kunnei noihin pääse.
     
    Viimeksi muokattu: 08.03.2019
  6. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    1 747
    Jäi kyllä vähän sellainen olo että yritit luoda tietoisesti vääristynyttä mielikuvaa, tai sitten vääritysnyt käsitys, Olkiluoto kolmonen on mailman tehokkaimpia voimaloita aikanaan ja yli kolmekertaa isompi kuin Loviisan voimala. Hanhikivi menee olkiluodon voimaloiden väliin. Alkuperäinen vaitekkin oli Olkiluoto kolmeseenkin verrattuna selkeästi liioittelua.


    Ketä kiinnostaa tässä yhteydessä ? je ei se sähköauton moottorin kulutus ole tässä muutenkaan se juttu.

    Ei kannata valehdella itselle.
     
  7. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 584
    Ajoin normaalisti taajama-ajoa EI PK-seudulla. Keskinopeus pyörii 34-36km/h liikenteen mukana.
    Nyt oli noin +1 C lämmintä lähtiessä ja ei ollut karvalakkia ajaessa koska olisi liian hikistä vaikken cabiinia lämmitellyt ihmeemmin. Näytti sanovan +16 C eli alhaisin. Ikkunat pysyy auki. Takki oli päällä koska takki päällä lähden kotoa ja töissä autosta töihin. En takkia kuljettanut kädessä tai sullonut kassiin :)
    Auto oli lähtiessä ihanan lämmin koska oli ohjelmoitu cabiini lämpöiseksi juuri ennen lähtöä eli erityistä lämmitystä en tarvinnut työmatkalla kun takki oli päällä.

    Palataas sit pyöräilyyn.
    Työmatkalla vetelen pyöräbaanaa enimmäkseen. 21km suunta ja työpaikan suunnalla on noin 7km matkalla sitten tuosta matkasta risteyksiä valoja jne.. Keskinopeus on tuo.
    Sitten kun vedän sitä baanaa niin nopeus on yleensä tasamaalla 34-38km/h ja joskus vetelen lyhempiä (2-4km) vetoja 40-43km/h. 38km/h keskinopeus on ollut myös 10km matkalla baanalla kun tuli kokeiltua sitäkin. Lisänä ettei pyörässä ole vaihteita niin 38km/h keskaria en saa parannettua siltä osin ilman vaihteita tai suurempaa välitystä. Rahkeita olisi yli 40km/h keskariin tasamaalla 10km matkalle (jos ei ole vastatuulinen päivä)
    Huom. EI SÄHKÖPYÖRÄ
    Useampi sata wattia pystyn pitämään nätisti tehoja pidempäänkin niin kyllä ratapyörä sillä kulkee ja jyrkemmätkin mäet nousee vielä tässä iässä kun Suomessa ne on lyhtyitä ja kun mäen alla on jo vauhtia ja nostaa vaikka hetkeksi 10-30s tehot sinne 1000+W lukemiin. Tuollanen pyörä meinaan liikkuu vähän toisella tavoin kuin raska sähkökosla samoilla tehoilla.

    Työmatka on lyhyt ~ 20km niin se on treenilenkki samalla. Eli kevät-syksy väli on päivittäistä kampien pyöritystä josta viikossa 2-3pv on sellaista intervallia että mäet vedetään repivämmin esim. juurikin 40km/h lukemissa ylös koko matka. Sitten on ne muut päivät että vedetään rauhassa eli annetaan nopeuden hiipua mäessä sinne 20+ km/h lukemaan ja tasamaat muuten yli 30km/h.
    En reenaa mitään pitkänmatkan lenkkejä ultrakestävyyttä vaan ennemmin tehokestävyyttä koska se on oleellisempaa kun aikoo korvata ajoneuvon pyörällä ja olla itse moottori.
    Eli luokkaa 40-100km on se päivittäinen pyöräily yleensä. Harvoin ollut 150+ km kun on useamman kerran päiuvässä kaupungissa tai eri järvillä uimassa. 100km tulee jo työmatkasta + yhdestä käynnistä kaupungilla ja vähän liikkumisesta mikä on aika yleistä kesällä. Intervallia silti voi vetää koska 100km matka on silti jaettu noin 20km palasiin eli kerkee palautua.

    Pitkänmatkan maantiepyöräilyssä tuollaista ei voisi tehdä että mäkiä noin vetelisi... Apuna myös joukko joka leikkaa yli 15-30% tehontarpeesta riippuen missä kohtaa joukkoa olet.
    Niin ja ei en pidä joukkopyöräilystä. Pyrin vain ohittamaan muut :)
     
    Viimeksi muokattu: 08.03.2019
  8. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 584
    Jos puhutaan tulevaisuudesta eli sähköautojen kulutuksesta niin vertaan sitä nykyaikaiseen tai tulevaan voimalaitokseen tietenkin.

    Niin ja edelleen puhuin sähköauton en moottorin kulutuksesta eli faktaa. Edelleen taajama-ajo on missä helpointa ottaa alhaisin kulutus ei maantie/motari kesähelteellä ilmastoinnilla ;) mutta faktaa siltäosin.
    Iso osa kuitenkin ajelee taajamissa mennessään töihin kauppaan jne. Keskiarvo on sitten toki muuta kuten myös kulutus polttomoottorilla seka-ajossa vastaan maantie 80km/h tasamaalla eli siinä on eroa jokunen kymmen % ;)

    Mitä akusta otetaan eli moottori valot puhaltimet penkinlämmitys ilmastointi jne jne jne... Se on monessa sähköautossa ihan selvästi näkyvillä kun kulutusta katsoo ja saa siinä livenä seurata kulutusta ja miten se jakautuu noille.

    Jos kotona on sähköpatteri säädetty +19 C makkarissa (on myös tulisijat useissa huoneissa joidenka käyttö huolehtii siitäkin ettei sähköä mene liiaksi) niin onko ongelma ajaa autolla viimalta suojassa +16 C takki päällä? no ei tietenkään. Itseasiassa +16 C on jo aika paljon talvitakki päällä eli ohuempi takki tai joku paita riittää mainiosti. Viimaahan ei ole. Turhaa sitä lämmittää tuossa kuumaksi ja t-paidassa hikoilee... Työmatka kestää jotain 25 minuuttia vain joten :)
     
    Viimeksi muokattu: 08.03.2019
  9. M3TAL_L0RD

    Rekisteröitynyt:
    28.05.2007
    Viestejä:
    2 679
    Tekniikan Maailman Talvisähköauto 2019 vertailusta lainattua
    [​IMG]
    Lämpimällä autolla maantieajossa 80 km/h keskinopeudella.
     
    Viimeksi muokattu: 08.03.2019
  10. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 571
    Näinpä. Tuon takia sitä 20kWh pitäisin karkeana keskiarvona. Mukaan mahtuu noita melkein 10kWh ja yli 31kWh laitteit ympärivuotisessa käytössä. Ja kun muistetaan että laskelmassa oli se noin 500000 henkilöautoa raskaampaa raskastakalustoakin.
     
  11. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 584
    Kyllä aivan mahdollista että maantiellä 80km/h on tuollainen kulutus kun auton lämpötila vaikkapa +24 C.
    Taajama-ajossa max 60km/h rajoitus eli ajetaan <60 km/h keskinopeus pyörinee 33-36km/h keskimäärin ja alle sen jos pahasti ruuhkaa mutta se ei lisää kulutusta paitsi polttiksilla ;)

    Hyvä muistaa että ilmanvastus nostaa kulutuksen sieltä 10.x kWh lukemasta roimasti nopeuden noustessa vaikka 60 --> 80km/h nopeuteen. Tyhmäkin sen tajuaa... 40 km/h --> 80 km/h... mietitääs...

    Tasamaa ja ajetaan kesällä +17 C ilman ilmastointia.
    40 km/h... jos se kuluttaa vaikka kaikki apulaitteet pois päältä vaikka 8 kWh / 100km niin nopeus tuplattaessa 80 km/h varmaan nostaa lähemmäksi tuplaa kuin 10 kWh... ehkäpä 13-14 kWh voisi mennä. Fysiikkaa se on.
    Otetaan se 14 kWh --> talvi tulee ja laitetaan lämmitin päälle +24 C niin varmaan nousee useamman kWh --> kohti 20 kWh.

    Autossa ei tarvitse olla +24 C... Kesälläkään en lämmitystä t-paidalla laittanut polttomoottoriautolla jos pihalla oli alle +20 C vaikkapa +16 C + 18 C jne..
    Puhaltimien pääidea on pitää ikkunat auki... lämmityksen estää meitä palelemasta.
    Sähköautolla on vain niin helppoa säätää sitä energiankulutusta kun sitä ei mee harakoille (ei tarvitse jäähdyttää etenkään talvella).

    Voi valita puhaltimien tehon lämpötilan ilmastoinnin ja seurata niiden vaikutuksen realiajassa kWh kulutukseen ja katsoa sieltä konsolista paljonko ne vievät energiaa erikseen ja paljonko moottori jne jne.. paljonko regeniä tulee ja on tullut matkalla jne..

    Voihan sillä vaikka ajella sitten -20 C pakkasella vaikka vain ikkunat pitäen auki ja hanskat kädessä (hanskat koska ratti olisi kylmä ilman lämmitettyä rattia) mutta en lähde siihen. Tosin ajellaan moottorikelkalla ja erinäisillä motskareillakin talvisin joten ei sekään mikään ongelma tai ikävä tilanne olisi vaan paljon mukavampi johtuen jo kopista (viimasuoja) ja kyllä olen tuotakin kokeillut ja se lisää -20 C pakkasen kulutuksen myös alhaiseksi esim. 12-13kWh / 100km lukemaan pääsee myös työmatkalla helposti koska auto on lämmin lähtiessä sekä akku kuten aina koska auto piuhassa... Siitä lähtee ajamaan niin kabiini jäähtyy hiljalleen muttei se vaikuta itse sähkönkulutukseen ilman lämmitystä joten vähällä menee pakkasesta huolimatta eikä akustokaan jäähdy matkalla.

    Periaatteessa penkinlämmitin + ratin lämmitin riittäisi mukavuudeksi jos ajaa kovillakin pakkasilla ja ikkunat pitää vain auki ei muuta lämmitystä jos haluaisi super ekoilla ;)

    Bensa ja sähkö on hinnaltaan tällähetkellä lähellä toisiaan.
    Bensalitran energiasisältö maksaa sähkönä noin 1,20€ + - riippuen sopparista.
    Sen suhteen mitään isompaa etua sähköautoilussa ei ole. Kaasuauton kanssa on saanut energiaa halvemmalla.

    2 auto on harkinnassa myös... Tilava auto pidemmille reissuille. Tavarat lemmikit jne..
    Pitää olla voimaa vetää myös kuormia. Verot mielellään 0€ vuosi koska auto on 2-auto pidemmille reissuille.
    Eli se voisi olla se Suburban V8 bensana + kaasulaitteilla. (kuorma-auto)
    Sitä ei tarvitse edes rekisteristä poistaa muuksi ajaksi koska mitään trafin turhia veroja ei ole. Vakuutusmaksuissa voisi säästää mutta pelkkä liikennevakuutus jäänee johonkin 100€ päälle.

    1. auto kun ei isompaa matskua vie ja menee lähemmäksi riittää sähköllä ajo. Sitä jos rekisteristä poistaa ei kamalasti myöskään hyödy... Vuotuiset Co2 ja käyttövoimavero ~ 140€ eli paljon vähemmän kuin polttomoottoriautoilla edes bensana mitä kaupasta saa... Eli kymppejä voisi vain säästää... Tosin olisihan sekin jotain jos molempia ristiin pitelisi niin kymppi sieltä täältä ja tuolta vakuutuksistakin... tosin ei maksa vaivaa.
     
    Viimeksi muokattu: 08.03.2019
  12. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 571
    Toinen ostaa mersun ja toinen ladan ollen tyytyväinen. 40000km autossa istumisen ajan istun mielummin sopivassa lämmössä mukavasti. Ei sitä taivaaseen pääse sillä että istuu maanpäällises helvetissa hyömatkansa kytäten kulutusmittaria.
     
    tth78 ja rane58 tykkäävät tästä.
  13. rane58

    Rekisteröitynyt:
    21.04.2013
    Viestejä:
    331
    Vähän harmittaa kun Jeeppiin pitää vaihtaa vuosikausia olleet "liian hyvät" 37.5ref. lisäpitkät toisiin.... :(
    Tilalle tulee umpiot joissa on pienempi referenssiluku 25 mutta paljon tehokkaammat LED-valot... :rolleyes:
    (2×20)+(2×37,5)=115
    -Pilkulleen, kunhan ref.100 ei ylity....
    20=Omat valot, luokkaa öljylamppu.
    37.5=Nyt olevat lisäpitkät.
    25=Uudet asennettavat lisäpitkät.
    -Elämä on, ihanan kallista.... :p

    Valot vaihdettu ja Jeeppi katsastettu nyt huomautuksitta, viimeksi vuosi sitten käskivät vaihtaa nuo lamput.... :cool:
     
  14. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 584
    Niin eli istuu siinä lämmössä mukavasti mikä sattuu olemaan vaatetus.
    Sisätiloissa tulee kuitenkin oltua kauemmin ja sielä se on sama juttu. +20 C on monessa paikkaa lämmöksi asetettu ja makkarissa karvan alempana. Tulisijat nostavat toki lämmön paljon suuremmaksi joksikin aikaa paitsi makuuhuoneessa se olisi disaster pilaten unet.

    Mersu ja Lada vertaus menee metsään myös siinä että paljon mukavampi tuo auto on ajaa kuin suurin osa Mersuista millä olen ajanut ja myös Ladassa tarkenee Siperiassa :)

    Valitukset polttoaineiden hinnasta veroista tai autojen veroista voisi kyllä jo unohtaa. Jokainen ostaa sellaisen auton kuin haluaa ja maksaa siitä sen mukaan veroa. Elämä on valintoja.
     
    Viimeksi muokattu: 09.03.2019
  15. PalleX

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2002
    Viestejä:
    3 178
    Viimeksi muokattu: 10.03.2019
  16. Stoker

    Rekisteröitynyt:
    24.07.2000
    Viestejä:
    850
    Viimeksi muokattu: 10.03.2019
  17. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    3 979
    Epäilen että ei ollut terroriteko. Bussi oli törmännyt johonkin tunnelin suulla oleviin "ponttooneihin". Kaasubussi josta seurasi räjähdys. Olisiko kuskin sairauskohtaus?
    Eri juttu jos kyydissä olisi ollut ihmisiä.

    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WLQkqG/buss-har-exploderat-i-centrala-stockholm
     
    Viimeksi muokattu: 10.03.2019
  18. 1001001

    Rekisteröitynyt:
    24.11.2010
    Viestejä:
    937
    Kuulostaa aika erikoiselta terrori-iskulta jos tuo tieto pitää paikkaansa, että ei matkustajia.

    E: Jaahas, kaasubussi onnettomuudessa. Ei ihme jos räjähtää:(
     
    Viimeksi muokattu: 10.03.2019
  19. PalleX

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2002
    Viestejä:
    3 178
    Joo, vaikuttaa vähän siltä että ei sittenkään kuulu tänne. Jos ihan kunnolla räjähtänyt, ei kuulosta kovin turvallisilta nuo kaasubussit.
     
    Viimeksi muokattu: 10.03.2019
  20. Stoker

    Rekisteröitynyt:
    24.07.2000
    Viestejä:
    850
    Linja-auto on kaasukäyttöinen. Kaasubusseissa polttoainesäiliöt ovat katolla.

    ”Huusin bussille, että pysähdy. Se oli ajamassa Klaratunneliin, mutta bussi oli liian korkea. Tunsin räjähdyksen”, Ekman kertoi.

    Ei kuulosta kovin turvalliselle.
     
  21. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    1 747
    Linja-autoja syttyy palamaan harvaseviikko Suomessakin.
     
  22. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 425
    melkonen poksahdus oli kyllä videossa
     
  23. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 603
    Ilmeisesti niin paljon, ettei ylitä uutiskynnystä... :rolleyes:
     
  24. ampula

    Rekisteröitynyt:
    04.11.2015
    Viestejä:
    1 747
    Juu, ja palot on ilmeisesti vähentyneet, niin ei enään ihmetellä miksi niitä palaa niin paljon.
    Ehkä enään vain paikallislehtien lukija kuva postauksia.
     
  25. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 288

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti