Vapaata keskustelua autoilusta

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja valurauta, 08.12.2016.

  1. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 439
    Ai omakotitalossa? :)
    Ei paljoa ole näkynyt. Puhe omakotitalosta.

    Tosin viimeksi kun asuin kerrostalossa siihen tuli maakaasuputki jolla lämmitettiin kerrostaloja.
    Kuka nyt uusista putkista vanhojen rinnalle puhui? Kyse on vain liittymisestä kuten sähköliittymän kanssa eli talo liitetään kaasuverkkoon kuten liitetään sähköverkkoon. Molemmissa hinta riippuu siitä kuinka kaukana talo sijaitsee putkesta tai sähkölinjasta.
    Eli kyse ei ollut kaasun runkoverkosta.. Se on se mikä se on ja sielä virtaa maa ja biokaasua tällähetkellä.
     
  2. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 439
    5.9 konetta on käytössä ihan henkilö/pakettiautoissa myös eli siis kokonaispaino ei ylitä 3500kg. Myös lava-autoissa jotka ovat otteessa henkilöautoja tai pakettiautoja ja miksei pakuissa ja maastureissa (myös henkilöauto)
    80km/h... niin uudemmissa täytyy olla rajoitin toiminnassa katsastuksessa mutta vanhemmissa ei tarvitse olla. Rajoittimen voi uudemmissa poistaa aina katsastuksen jälkeen ja vanhemmissa välttyy siltäkin vaivalta.
    Itse ajelin kuorma-autoksi rekatulla autolla rajoituksen en minkään otteen mukaan eli 100 alueella 100 ja motarilla 120.
    Toki henkilöautoksi voi rekisteröidä jos haluaa autoveron maksaa sekä vuotuisia turhia maksuja trafille.

    Mitäs sielä tehoista selitellään?
    90-luvulla oli jo 235 hv 623 Nm ja tuoreemmissa enempi. 2007 tuli viimeinen 5.9 kone ja nykyään tehdään 6.7 konetta.

    • 2007 (5.9L 24v) 325 hp @ 2,900 rpm. 827 Nm @ 1,600 rpm. Last production year of the 5.9L Cummins.
    • 6.7L uusi versio 385 hp ja 1260 Nm
    Jos taitoa ja aikaa on voi noita koneita laittaa pienempiin henkilöautoihin myös niin siis GM:n 6.6 Duramaxia siis myös.
     
  3. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 506
    Satuin nyt vaan nappaan ensimmäisen 1995 Dodge Ram 2500 jossa moinen 5.9 litranen 175hp 400Nm. Kun sellainen näytti linkissäs miljoona ajettuna olevan. 1997 vuoden ensimmäisen linkkis auto on aika kaukana noista myöhemmistä 2007 vuoden jälkimmäisistä linkeistä.

    https://m.nettiauto.com/dodge/ram-2500/10067992
     
    Viimeksi muokattu: 08.11.2018
  4. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 335
    Kyllä sä vaan jaksat jauhaa paskaa. Se veyron ei todellakaan ole mikään ihannevekotin, mutta toisin kuin nuo amisviritykset se suunniteltiin kestämään. Ei se auton rakentaminen rakettitiedettä ole ja jos edes pari aivosolua on osaa laskea mitä se vaatii jäähdytykseltä ottaa se +1000hp sen tankin verran. Yhtäkään katuautoa en ole nähnyt joka sen olisi todistanut mahdolliseksi pl. veyron. Siinä kohtaa kun kaasu on pohjassa ja moottori tuottaa jonkun kymmenen minuuttia sen toistatuhatta heppaa yleensä se moottori on muutenkin viimeinen ongelma. Sen tekeminen on varsin triviaalia.
     
    Viimeksi muokattu: 08.11.2018
  5. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 439
    5.9 konetta löytyy myös henkilö/pakettiautoista ja lava-autona se on 1500 malli jota saa myös ei C kortillisena eli henkilö/pakettiautona.
    GM:n puolella sama asia ja onhan esim. Corvetessa ja Camarossa truck moottori mutta vain alumiinisena tosin on sitä alumiinisena saattanut johonkin muuhunkin mennä.
    Toki Vetessä ja Camarossa ottaa enempi kierroksia myös ja optimoitu enempi urheiluautoon mutta mekaaninen konstruktio samanlainen paitsi täysin eri materiaalit nokat jne..
    Myös Viperissä on pickupin V10 moottori siis pickupin bensa V10 moottori jota on hieman tuunattu (alunperin Lamborghinin toimesta).

    Corvetessa oli aikoinaan ei "truck" moottori joka oli osittain Lotuksen käsialaa mutta se jätettiin hetken päästä pois. Se on toki fyysisiltä mitoiltaan isompi ja painavampi kuin OHV "truck" konstruktio.
    Kyseinen Corveten jäänne muovautui Cadillacille North Star moottoriksi.

    https://en.wikipedia.org/wiki/LS_based_GM_small-block_engine#Generation_III_(1996–2007)
    The Generation III small-block V8 was a "clean sheet" design, which replaced the Gen I and Gen II engine families in 2003 and 1996 respectively.

    Like the previous two generations, the Buick and Oldsmobile small blocks, the gen III/IV can be found in many different brands. The engine blocks were cast in aluminium for car applications, and iron for most truck applications (notable exceptions include the Chevrolet TrailBlazer SS, Chevrolet SSR and a limited run of Chevrolet/GMC Extended Cab Standard Box Trucks).

    Mitäpä sitä turhaan säätää Lotuksen koneen kanssa kun oli oma kone tulossa mikä kävi kaikkiin henkilöautoista urheilu ja kuorma-autoihin asti.

    Jollei plugari hybridiin huraha niin varmaan tulee kuorma-autoksi rekattu menopeli vaikkapa maasturi (ei rajoitettu) ja tällä vaparibensalla. Lisänä vain kaasulaitteet niin tulee ekoauto.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_big-block_engine#L18
    Power output ranged from 340 to 550 hp (254 to 410 kW), and torque from 455 to 690 lb⋅ft (617 to 936 N⋅m).

    Tässä vähän isompi moottori katuautoja varten. 1600 hp E85:lla eli ihan pumppubensalla ja vaparina eikä 4 turboo kuten Veyronissa. ;)


    Mutta juu täältä löytyy katuautoihin koneita niin erikokoisia (10L ja suurempia) kuin tehoisia ja ihan vaparina 1000hp - 1600hp ja ei ole amisvirityksiä jostain vakiokoneesta.
    https://www.sonnysracingengines.com/engines/street-engines
     
    Viimeksi muokattu: 09.11.2018
  6. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    10 364
    Vihreä ekoteko - ydinkäyttöinen henkilö auto koska miksipä ei?

    Meinasin alottaa uuden ketjun aiheesta mutta tänne sopii kaikki jonninjoutavuudet :kippis:

    Kiinnostaisi nimenomaan tekninen puoli ja toteutus siitä kuinka hyvä suorituskyvyltään ja kustannuksiltaan aina valmistuksesta lähtien käyttökustannuksiin ydinauto olisi. Joskus 60- luvulla kait Ford oli jo tuomassa mokomaa mutta sitten peruttiin, miksi? Liian kallista?
     
  7. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 439
    Ei 1000hp ole ongelma ottaa moottorista. Saa vaikka 1600 heppaista moottoria katukäyttöön ihan vaparinakin. Ihan pohjoismaissakin niitä liikkuu kadulla :)
    Tuosta 1600 hepasta sitten vasta lähdetään ylöspäin kun ruvetaan vaikkapa ahtamaan.

    Niin ja 1000hp ja ylikin on bensa että dieselkoneita katukäytössä jotka kestää kyllä normaalia ajoa varsin hyvin. Jos haluaa että kesto on riittävä käyttöautoksi (Veyron ei ole sitä) niin alkuun vähän tilavuutta (8-10L) ja vain vähän ahtoa (sekin lisää kestävyyttä kun ei mitään julmetusti ahdettua rakenna). Eikä kyse ole mistään amisjutuista. Nelsonin moottoritkin maksaa kymmenissä tuhansissa mikä on aika kaukana amisbudjetista...
    En nyt muutenkaan Veyronin moottoria kutsuisi daily driveriksi eikä se 1 tankillisen kesto kerro mitään vielä koska ei Veyronilla täyskaasulla kestä kuin pieni hetki kun se on mennyt.
    Kestosta kertoo se voiko sillä ajaa vaikka 25tkm 50tkm tai jopa 100tkm vuoden aikana vaihtaen öljyä ja antaen happea koneelle.

    Toinen juttu on se miten Veyronin moottori kestäisi jos sen nakkaisi vaikka kuorma-autoon ja lähtisi vetämään taakkoja niin että se joutuu koville (otetaan tehot irti ja silti ei kunnolla liiku) oikeasti toisin kuin kevyen auton kanssa... Stressaa pikkasen enemmän moottoria...

    Enemmän luottaisin vaikka 572 kuutioiseen tehdaskoneeseen (ainiin silloin ei ole amiskone) vetohommissa kuin Veyronin mottiin yhdistettynä vielä DSG lootaan. :psmoke:
     
    Viimeksi muokattu: 09.11.2018
  8. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 506
    Moniko noista oli niitä miljoonan mailin. Autoissa on vähän muutain kuin moottori. Ja jos siitä miljoonan mailin 175 heppasesta lohkosta otetaan enempi ei se enää myöskään ole miljoonan maileille pääsevä. Tai näytä se 1600 hp miljoonan mailin moottori. Sit taas kun puhutaan rakennetuista kun vakiotehosena ovat niin olemattomia niin montako kertaa uudelleeen rakennettuja alkaa olemaan kun enempi otettu tehoja.

    Edes jaksa kiinnostaa enempää asia kun verrataan käpyä ja kiveä. Kun kysyit mitä ihmettä tehoista selitellään niin näytin mistä repäisin ne tehot. Jenkit osaa tehdä todella luumuja moottoreita ja toi miljoonan mailin Dodge Ram 2500 5.9l turbolla 175 HP 400 Nm oli yksi sellainen. Kukaan ei ole väittänyt etteikö sitä olisi helppokin muuttaa isommille tehoilla, mutta nyt kun miljoonaa mailiin tähdättiin ainakin aluksi eikä tehoihin.
     
    Viimeksi muokattu: 09.11.2018
  9. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 184
    Tuo olisikin mielenkiintoinen konsepti. 60-luvulla Chrysler kokeili turbiinia voimanlähteeksi, mutta NOx-päästöjä ei saatu kuriin niin hanke laitettiin jäihin.

    https://www.motortrend.com/news/c12-0603-1964-chrysler-turbine-car/
     
  10. Jo_Hani

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2010
    Viestejä:
    760
    Yksi ongelmista on polttoaineen saatavuus/väkevöinti, noin pieneentilaan ahdetussa reaktorissa vaatii jo uraanilta kovempia rikastamisasteita (+20% kuten ydinsukellusveneissä) kuin ydinvoimaloista (2-5%). Helpoiten pääsisi kun laittaisi samoja sauvoja kuin esim ydinsukellusveneissä. Toinen ongelmista on se, että reaktoria ei kannattaisi sammuttaa edes auton ollessa parkissa: käynnistys ja sammutus vie aina aikaa x-määrän ja aiheuttaa varmasti hetkellisiä värinöitä pumpuissa/putkistoissa paineiden muuttuessa. Kolariturvallisuudesta on vaikea sanoa... kylhän se alkais kyrsiä, et joku ajaa vaikka perään ja samalla joku putki halkeaa/liitos pettää.

    Suorituskyvyn luulisi olevan autossa ihan hyvääkin luokkaa: reaktorista saadaan höyryä joka olisi fiksuinta muuttaa sähköksi ja siten auto olisi täysin sähkökäyttöinen ilman töpseleitä "vihreä auto", joten väännöstä ei ole pulaa vaikka auton massa kasvaakin. Toki kyseinen reaktori vaatisi aika järeän syylärin, joka toimisi myös auton ollessa parkissa. Talvisin ei kyllä olisi lämmitysongelmia, kun hyörystä saisi helposti ohjattua lämmöt hyötykäyttöön eikä kaikkia lämpöjä vain lauhdutettaisi syylärissä pois.

    Muuta huomioitavaa on että saisit varmaan STUK:n ja muita ydin-/säteilyvalvontaan liittyviä viranomaisia kavereiksesi tarkistamaan autoasi vuosittain.

    Kustannuksista on vaikea sanoa mitään: paineastia, putkisto, turbiini, pumput, polttoaine + polttoaineen vaihdoista tulevat kustannukset 5-10v välein. Toki nuo varmaan vaatisivat aika tarkat arvot raaka-aineista lähtien, et onko kobolttia esim liikaa putkistoissa.
     
    Viimeksi muokattu: 09.11.2018
  11. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 439
    Katoit ilmeisesti yhden vanhan 5.9 koneellisen.
    24v malleista kaikissa on yli 200hp
    http://www.cumminshub.com/24v.html
    Model Year

    Horsepower

    Torque

    1998 - 2000

    • 215 hp @ 2,700 RPM (auto trans)
    • 235 hp @ 2,700 RPM (man trans)

    • 420 lb-ft @ 1,600 RPM (auto trans)
    • 460 lb-ft @ 1,600 RPM (man trans)

    2001 - 2002

    • 235 hp @ 2,700 RPM
    • 245 hp @ 2,700 RPM (H.O.)

    • 460 lb-ft @ 1,400 RPM
    • 505 lb-ft @ 1,600 RPM (H.O.)

    2003

    • 235 hp @ 2,700 RPM
    • 305 hp @ 2,900 RPM (H.O.)

    • 460 lb-ft @ 1,400 RPM
    • 555 lb-ft @ 1,400 RPM (H.O.)

    2004

    • 235 hp @ 2,700 RPM (CA)
    • 305 hp @ 2,900 RPM (std)
    • 325 hp @ 2,900 RPM (H.O.)

    • 460 lb-ft @ 1,400 RPM (CA)
    • 555 lb-ft @ 1,400 RPM (std)
    • 600 lb-ft @ 1,600 RPM (H.O.)

    2005 - 2007

    325 hp @ 2,900 RPM

    610 lb-ft @ 1,600 RPM

    Eli otat vanhan 12v esimerkiksi ja että se vain kestäisi.
    1 miljoonan mailin ylittäneitä on paljon uudempiakin esim. tuota uusintakin sarjaa 5.9L koneesta. Tuon jälkeen valmistus loppui ja 6.7L korvasi 5.9 koneen.
    6.7 kone on 385hp 1260 Nm. GM ja Ford taitaa olla vielä vähän tehokkaampia vakiona.
    Tarkistus ja niin on.
    GM
    445 hp mutta vääntöä rajattu ilmeisesti vaihteiston kanssa about samaan lukemaan.

    Fordilla

    450 hp @ 2800 / 1267 Nm @ 1800 rpm

    Eli nää on siis uusissa vakiolukemat. Aivan kuten joku softaa siitä 1.9 TDI koneesta vaikka 120hp --> 180hp niin tuollaisesta 450hp koneesta irtoaa samallatavoin se 650hp tai yli ja isommat virittämiset sitten asia erikseen.
    Suomessa nopein diesel kuorkki pikkari varttimaililla.
    9.897sec / 222km/h
    Hivenen nopeampi kuin Nissan GT-R tai Veyron mutta toki ilmanvastusta ja painoa aivan eri tavalla.

    Jenkit nyt tekee parhaat dieselitkin eli se oikea diesel on Cummins eikä VW päästöskeida... Cummins taitaa olla maailman suurin dieseleiden valmistaja. Volkkari on siinä vauva rinnalla.
    Niin ne miljoonan mailin tehokkaammat.. Huom ne joutuu myös kovaan työhön useimmiten.
    https://highmileage.cummins.com/users/kylenewton88
    https://highmileage.cummins.com/users/bassplayer <-- Tää on uudemmalla 6.7L koneella.
    https://highmileage.cummins.com/users/bnbellis3377
    https://highmileage.cummins.com/users/countrygirl6
    Lisa's Story

    My dad gave me this truck with 500000 on it. Bought the truck in 2004 and hauled trailers all over Canada and US. Put roughly 100k a year on it and then bought a new 2011 ram 2500 with the 6.7 liter which is a powerhouse! And has 100,000miles now

    https://highmileage.cummins.com/users/brennan2002
    Brennan's Story

    This truck won't die. Even with over 2 million miles on the original engine, I'd get in it and drive it across the country.
    Dodge RAM 3500 1 million

    2002 Dodge RAM 3500 - Generation 2 - 5.9L Turbo Diesel
    2006007 MILES <-- yli 2 miljoonaa


    Miljoonan ylittäneitä on tuolla monta sivullista eri ikäsillä autoilla eli tehot vaihtelee alle 200hp aina yli 300hp tasolle.
     
    Viimeksi muokattu: 09.11.2018
  12. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 439
  13. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 506
    Otin 2 vuotta eri ikäisen (1995 vs. 1997) samanlaisen auton tubollisella 5.9 litrasen tiedot kuin laittamasi miljoonan mailin. Joten en ihan mitä sattuu vaan esimerkkisi mukaisen. Muu löpinäs on täysin turhaa todistelua että 5.9 litrasesta lähtee enemmän kunnei sitä edes kukaan ole väittänyt toisin.

    Toi 2 generation Dodge RAM 3500 alkaa oleen vähän asiallisemmalla teholla painoonsa nähden. Eikä kestävyys vakiona ole ihme jos edelleen kolmisen kertaa isommat litratilavuudet verrattuna nyky turboihin samalla suorituskyvyllä. Selvää raskasta kalustoa siis sen osalta
    –2002, 5,883 cc (5.883 L; 359.0 cu in)
    Cummins ISB24-valve diesel I6 235 hp (175 kW), 460 lb⋅ft (624 N⋅m).
    2001–2002, 5,883 cc (5.883 L; 359.0 cu in)
    CumminsISB24-valve diesel I6 245 hp (183 kW) (High Output),505 lb⋅ft (685 N⋅m) (High Output).

    Mitä sitten vaikka noita voi viritellä. 200 km päivässä 100/120 kmh rajoituksella liikkuvana toimistona en vertais edelleenkään noita työkoneita premium-tason henkilöautoihin. Jollei sitten asu jenkeissä ja pidä vetää rekan perävaunun kokoista liikkuvaa toimistoa perässä. Suomessa niistä ei ole edes tuohon kunnei lainsäädäntö anna samalla tavalla lavalle laittaa rekan kääntöpöytää ja puoliperävaunua siihen.



    Death Wobble nois yleinen ongelma tärähdyksestä ilman että mitää rikki olisikaan. Jo vuoden vanhassa kun 2013 malli ja kuvattu 2014
     
    Viimeksi muokattu: 09.11.2018
  14. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 439
    2003 alkaen vaihtu polttoaineensyöttö modernimpaan niin tehotkin kasvoi eli ei ihmeempää virittelyä.
    1998.5 - 2002
    Electronically controlled Bosch VP44 rotary injection pump <-- vanha

    2003 - 2007
    Bosch high pressure common rail injection <-- uusi jolloin hypättiin yli 300hp lukemiin.
    GM:llä oli Duramax joka tuli 2001 käyttöön ja sitä saa siis henkilö/paketti tai kuorma-autoihin.
    2001 speksit
    300 hp @ 3,100 rpm 705 Nm @ 1,800 rpm <-- Myös Bosch common rail eli siksi isommat tehot heti alkaen tuossa. Nythän siinä on jo 140 pollea enempi samassa koneessa vakiona.

    Niin ja nää on nykyään sallittuja myös Suomessa eli lava-autoihin voi tollasenki laittaa ellei sitten laita camper pakettia vain lavalle (on kyllä paljon pienempi ettei kodiksi voi sanoa)
    Mikäli kuljettajan ajokortti on myönnetty 19.1.2013 jälkeen tarvitsee hän C1E luokan ajokortin O2 puoliperävaunun vetämiseen myös alle 7000kg yhdistelmällä.
    [​IMG]

    Niin ja sanotaan nyt niin että lava-auto (kevyt kuorkki) on kiva premium auto ajella. Hyvä alusta ja kiva ajella maantiellä myös pitkiä matkoja siis eritoten pientä kippoa kivempi.

    https://www.nettiauto.com/artikkeli/koeajossa_dodge_ram_1500_laramie_black_edition_crew_cab_57
    Koeajossa Dodge RAM 1500 LARAMIE BLACK EDITION CREW CAB 5.7
    Hämmästyttävän tarkkaa ja mukavaa ajettavuutta
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ensimmäinen aaninki Dodge RAMin ajettavuudesta oli, että iso koko ja jenkkitausta eivät tiedä hyvää ajettavuudelle. Kuinka väärässä olin. RAM on suorastaan hämmästyttävän hyvä ajaa tällaiseksi jättiläiseksi. Ohjaus on tarkka ja tunnokas, auto on tilanteessa kuin tilanteessa kuskin näpeissä helppo hallittava.

    Koeajoautossa on varusteena ilmajouset, yläasennossa meno on nelivedolla ajettaessa hieman sanoisinko huojuvaa, sellaista kuin 80-luvun Land Cruiserilla ajaminen, mutta huomattavasti lievemmässä mittakaavassa. Sen huomaaa, mutta sen unohtaa pian. Takavedolla ajettaessa huojuminen lakkaa, samoin kun laskee auton ala-asentoon.

    Yhtäkaikki, tällaisella laadukkalla pick-upilla on nautinto ajaa. Siihen tuo oman mausteensa koeajoauton 5,7-litrainen V8-HEMI, joka takaa voiman yltäkylläisen riittävyyden tilanteessa kuin tilanteessa. Auton toki saa myös dieselkoneella varustettuna.

    HEMI-version kiihtyvyys nollasta sataan vie valmistajan mukaan 6,1 sekuntia. <-- mielestäni hyvä suoritus mukavalle ja tilavalle 5 paikkaiselle kuorma-autolle. Kuorma-auto voi olla vaikka 9 paikkainen maastoauto ilman tavaratilaa eli ns. henkilökuorma-auto.
     
    Viimeksi muokattu: 09.11.2018
  15. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 506
    Entä sitten? Toi on edelleen vähän n. 6 litraselta moottorilta 3 tonniseen omapainoon. Kestävyys edellä menemistä toisin kuin nämä nyky ecoboostit. Eikä noi arvot kerro auton mukavuudesta pätkääkään.

    Eikä siitä lavalle tulevasta pöydästä paljoa iloa ole täällä jos siihen saa sen 4 tonnia laittaa kun jenkeis se on 15 tonnia.
     
    Viimeksi muokattu: 09.11.2018
  16. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 439
    Nii no vanhoja nuokin... Eikös 17v ole jo aika vanha moottori? Nykyään ne onkin vakiona 450hp mikä on aika jees 2100-2400kg (riippuu hytin koosta 2 vai neliveto) ajoneuvoon.
     
    Viimeksi muokattu: 09.11.2018
  17. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 506
    Jeps.

    Mutta eipä toi erikoisversio hemin 6.1 sekuntiakaan nyt nykymittapuun mukaan mikään erikoinen ole. Alkaa iso määrä vain hieman keskimääräistä tehokkaimmat farmarit veteleen noit aikoja ilman että ovat tehokkainta mallia tai urheilumallia. Saaden ajaa se 120 suomessa ja yli 200 baanalla saksas.

    Unohtu noista vaunun vetämisistä se että tavallisella farkulla kun vedät vaunua niin riippuen koosta pärjäät joko B tai Be kortilla. Tuollaisen RAMin kanssa kun kuorma-autoksi tarvit C1 tai C kortin alle 750kiloon ja sitä isompii tarvitaan jo rekkakorttia eli isoa E. Etkä silti saa sitä 4 tonnia isompia perään. Eli vähän järjetön auto verrattuna jenkkeihin jossa peräs saa olla 15 tonnia.
     
    Viimeksi muokattu: 09.11.2018
  18. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 184
    Mikä tuon kuoleman vatkauksen saa aikaiseksi? Isän w124 mersussa oli tuota samaa, mutta korjaantui kun puoli miljoonaa ajetut jouset ja iskarit vaihtoi uusiin.
     
  19. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 506
    En ole tutkinut asiaa niin perusteellisesti että tietäisin sanoa varmaks. Käsittänyt että alustan geometria, ohjauksen oman iskarin tehottomuus/puuttuminen yhdistettynä isoon korkeaprofiiliseen renkaaseen aiheuttaa resonanssin. Jossain videossa laittovat isoa iskaria ohjaukseen estämään nopeat käännokset kun eivät saaneet millään haviään. Ja saman tyyppistä iskaria nähnyt useammissa autoissa hammastangon yhteydessä tehtaan jäljiltä.

    Mersun W124 tapaukses iskari tuollainen


    Hiukan samaa on harrikoissa et kun alkavat vatkaan niin hankala pidellä.

    Tietenkin esim. kuluneisuus aiheuttaa tuota, mutta kun sitä ilmenee ihan uusissakin. Ja toisaalta on myös autoja joissa meinaa pallonivel tippua paikaltaan eikä vatkaa siltikään.
     
    Viimeksi muokattu: 09.11.2018
  20. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 439
    [​IMG]
    Ei nyt Euroopassakaan viitsi millä tahansa farkulla yrittää tuollaista vetää. Siis tää on tavallista nykyään EU alueella.

    Farmareissa perusjuttu on joku 120-150hp ja 200hp sekä yli on jo harvinaisempaa mutta niitä on ja 300hp / yli on jo erittäin harvinaista farkkumaailmassa kun ympäri Suomea autokantaa katselee eli niitä tulee vastaan hyvin harvoin kun ajaa vaikka muutaman sadan kilometrin maata halki. :)
    150hp Volvon farkku 10.5s 0-100km/h eli ne on yleensä tätä luokkaa.
    200hp Volvon farkku menee n. 8.5s 0-100km/h eli jää aika rajusti tollaselle kuorma-autolle. Harvinaisempia nämä
    235hp niin 7.2s eli vieläkin jää selkeästi... ovat vieläkin harvinaisempia
    250hp niin tasna 7s ja pätee sama kuin edelliseen
    310hp Volvon V90 farkku vetää 6.1s 0-100km/h eli tuon tehoinen farkku on aika tasoissa kuorma-auton kanssa 0-100km/h eli olisi yhtä ripeä tuolla maantiellä ja autobaanalla. Aika harvinaisia vaan ovat 300+ hp perheautot kun katsoo keskimääräistä autokantaa. :)

    Tosin en siihen Volvoon mitään järisyttävän isoja kärryjä kuten ylläolevassa kuvassa on laittaisi... En usko että kovin kauan kestäisi jos antaa monoa kunnolla että saadaan yhdistelmä vauhtiin tosin eihän tuollaista saa edes kiinni vaan pelkästään kuulalla saa pienempiä.

    EU:n takia Suomessa myös sallittua tuollaiset nykyään. EU alueella myös valmistetaan kärryjä joilla voi viedä useita autoja kerrallaan.


    Hyvin nuo dieselitkin kulkee. noin 6 sekkaa 0-100km/h vaikka ei ole kevyin versio.


    Tuunaamalla Suomessa päästy hyviin aikoihin varttimaililla.
     
    Viimeksi muokattu: 09.11.2018
  21. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 506
    No mikäs se painoraja suomessa nykyään on tuollaiselle Dodge RAM 3500 vedettäessä. Onko se 15 tonnia vai se 4 tonnia? 1500 mallin kohdalla mainiittin 3500 kiloa joka aikalailla suurimman sallitun auton massan kanssa kun 2500 kilossa omapaino ja 1000 kiloa kuormattavissa. Ja oliko itselläs C1E tai CE kortti et saat vetää sitä 750 kilon jarrutonta enempää ylensäkään kun kuorma-autosta kyse. Omalla autolla vetelen 1950 kilon kuormia kun BeC -kortti. Mutta tuollaisen kuorma-auton kanssa se jää siihen jarruttomaan kärryyn.

    Sitä joko tykkää noista amerikan verotuksen tuotoksen lavalotjista tai niitä ei arvosta pätkääkään. Ei siihen auta jos sieltä etsitään nopeinta mallia kuolaten sille kuitenkin muuten puhellen noista alta 200 humman 3 tonnisista lotjista. Joilla kyllä tyhjällä lavalla polttaa kumia vaikka kuinka pitkät vanat ja vähän hiileltä poltellen näyttävää.

    Eikä tarvinnut kuin keskiluokan A4 vilkasta niin 2 litrasissa turbo besalla ollaan 5.3 sekunnissa ja 3 litrasilla turbo dieselillä 272 hummasella 5.3s. Sitten kun otetaan S versiota onkin 5.1 sekuntia 3 litrasella turbo bensalla. A6 versiossa isompana 3 litrasta moottoria vaaditaan mutta S versios sit loytyykin vaikka mitä V8 ja V10 versiota. RS6 mennes ollaan 4.6 sekunnin ajoissa farmarina. Oma 24 vuotias lotja nappaa 7 sekuntiin. Kulutus on pari litraa pienempi kuin tuossa Hemi Dodge RAM 1500, joka jo yksistään sais miettimään uusiksi jos 200km päivässä pitäisi ajella. Vaikka onkin etanolille muunnettu ja siten edullisempaa.

    Mutta eipä enempää en jaksa tätä typerää vääntöä missä mitään järkeä kun vain mahdoton näytön halu että kyllä murika. VAGin ketjusta lähdettiin ja siihen päätänkin tämän.
     
    Viimeksi muokattu: 09.11.2018
  22. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 439
    Sama mikä kone sielä on ja miten ajaa niin 89€ /kk polttoaineet ensimmäisen vuoden ja sitten puolet bensasta. Kotona jos kaasuputkeen talon liittää niin 1/4 bensan hinnasta eli polttoainekulut olemmattomat jokatapauksessa.
    Audia ei tule vaikka kuin nopeesti kiihtyisi. Ei jaksa öljynsyöntiä jakoketjuvikoja ja muuta paskaa.
    Kaikenlisäksi Co2 verot vuodessa mitä ei Ramissa ja suuremmat vakuutukset ja varmaan varaosatki kalliimpia ja huolto miljoonasti paskempaa (huollan autoni itse).
    V koneellisessa Audissa on sitten monta hajoavaa ketjua yhden sijaan :D
     
    Viimeksi muokattu: 09.11.2018
  23. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 506
    Onhan noit hihnallisia V8 koneit kuten omani ja sen 24 vuotta pysynyt kasassa tarviimatta lisäillä öljyä vaihtovälis. Verot on mitä on 1.05 €/päivä ja vakuutus alle 184 €/vuosi. Varaosat löytyy vaikka motonetistä tai ajan kanssa halvemmalla saksasta tilaamalla. Osien hinnois kulutustavarat siinä samas kuin mikä tahansa yleinen vehje. Ja miksei niitäkin itse huolla kun vagcomit/vcds tai obdlevenit ynnä muut millä pääsee auton elektroniikkaan syvälle ilman kalliita testereitä. Pelkät Obd-lukijat on pilipaleja noihin verrattuna ja muilla valmistajilla samat maksaa reippaasti.

    Siinä kun näkis kuinka paljon sen kaasuputken taloon liittäminen maksaa kun runkolinjoja ties missä. Ei paljoa lämmitä 89€ ensimmäisen vuoden eika 2k€ trafin muuntoavustukset. Ja niitä asemiakin harvammas kuin E85 joka sekin mielummin flexfuelina ettei tarvi asemaa etsiä jollei satu reitille.
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2018
  24. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 439
    https://redlinespeedworx.com/blog/audi-v8-timing-chain-service--the-real-story
    Nii nääkin vanhoja koneita mutta paskoja ainakin ketjulliset. Onko uudemmat (muutama vuosi max ikää) hihnalla saatavilla tai parempi rattailla oikeasti huoltovapaasti?

    Mitä tulee moottorin tilavuus/tehosuhteeseen se on yhdentekevää. Se mikä merkkaa vain on riittävä teho ja halutulla kierrosalueella eli mieluiten tyhjäkäynniltä ylös eli dieselit vähän heikkoja tossa.

    Kaasun runkoputki n. 25m tontin rajalta ja tankkausasemat matkanvarrella töihin / kaupunkiin ja joka suunnalla jos ajaa isompiin kaupunkeihin.
    Kaasun ohella toki aina menee bensa kuten jokainen tietää ja mahdollisesti etanoli autosta riippuen toimii kolmantena.
    Yli euro päivässä on aika paljon veroja... Hemi koneellinen Ram kulkee 4000km pelkillä veroillasi kun mittarihinnalla (ei 89€/kk diilillä) ajelee. Säästöä mahdollisesti myös vakuutusmaksuissa kun tuppaavat henkilöautoissa (isokoneellisissa ja etenkin bmw audi tms.) Olemaan kovemmat.

    Ajelen max 7000km autolla (toiset 7 tonnia lihasvoimin) vuodessa jjoten Ram hemillä tulisi Audiasi selkeästi halvemmaksi.
    Autonvaihto on mielessä ja tarve olisi autolle johon mahtuu työkoneita rakennusmateriaaleja sekä olla koukku että kärryn saa rakennusmateriaaleille. Camper boxin vois hommata reissaamista varten.
    Henkilö/pakettiautoa joutuu säätään trafin sivuilta pois liikennekäytöstä ja takaisin ettei maksa turhaan veroa. Nyt verot 330€ tuntumassa vuosi jollei tekisi tuota mutta maksanut nyt noin puolet kun eritoten kevät-syksy on aikaa jolloin muroreidet vie töihin jne.

    Kuorma-autona ei tarviis pelata ku verot 0,00€ päivä
    1 car for all on se optimi juttu. 2 autoa aina huonompi juttu.

    Death Wobblen voi korjata jos sattuu ilmaantumaan niin ettei enää tule. Koskee eri merkkejä ja malleja.


    Toyota Tundrassa toisenlainen ongelma.
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2018
  25. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 554
    Polttomoottoreiden päästövaatimukset laajenevat parin kuukauden kuluttua
    - Kauppalehti
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti