Vapaata keskustelua autoilusta

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja valurauta, 08.12.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Ongelma on siis se, etteivät nuo vanhat autot ole millään tavalla luvattomia tai laittomia, joten ei niitä voi tyystin kieltääkään. Silti ne halutaan pois liikenteestä. Ehkä saksalaiset laskevat että riittävillä kannustimilla niistä katoaa riittävä osa "luonnollisesti", totaalikiellot kun olisivat monella tapaa ongelmallisia. Saksalla on tietenkin tässä muutkin mielessä, sillä mikäpä sen mukavampaa kuin tukea oman maan teollisuutta tämmöisellä. Suomessa ei ole sen enempää autoteollisuutta kuin juuri ilmanlaatuongelmiakaan, joten turha on tällaista odottaa.

    Sinällään päästösysteemien retrofiteissä ei ole mitään uutta tai ihmeellistä. Ureasysteemikään ei itse asiassa ole edes kauhean vaikea retrofitata. Typerämpää siinä on se ettei moottoria ole sille optimoitu, joten sen kulutushyöty ei toteudu.
     
    Viimeksi muokattu: 02.10.2018
  2. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Ne bemarit ovat vaan yleensä olleet kuitenkin käytännössä epämukavia ajaa. Se että se menee jonkun motarin rampin kuin kiskoilla ei isolle osalle ihmisista korvaa sitä että kuitenkin sillä tavallisella uraisella maantiellä sitä saa paimentaa koko ajan.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 551
    Siitä tulee se sanonta:”kulkee kuin juna”, eli tarvitsee kiskot mennäkseen suoraan...
     
  5. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 940
    https://www.is.fi/autot/art-2000005869486.html
    Alkaa ihan virallisestikin olemaan mennen talven lumia höpötykset siitä että saksalainen on automaattisesti japskeja/korealaisia "parempi".

     
  6. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 819
  7. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 819
  8. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 819
    Neste myöntää: ”Polttoaineessamme oli vikaa”
    - Kauppalehti
     
  9. Nifa

    Rekisteröitynyt:
    06.09.2012
    Viestejä:
    33
    Tullut omistettua 5 bemaria ja harrastettua niitä 10v. Jokaisen on saanut kulkemaan suorempaan kuin valtaosan muun merkkisistä ajoneuvoista:
    1. Renkaan sivuprofiili ei saa olla jäykimmästä päästä. Alusta ei anna armoa sivusuunnassa, kumin tulee vähän antaa. Mm. noksuilla voi heittää vesilintua.
    2. Etupäässä ei saa olla väljää. Takapään väljyydet haittaa oikeastaan vasta, kun takakelkan isot puslat alkaa häiritsemään kiihdytyksessä.
    3. Pyöränkulmat. Edestä camperit nollille ja takaa puolikas miinukselle.
     
  10. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 470
    Kulmikas olkainen rengas tekee monella autolla tuon että joutuu kokoajan paimentamaan. Kun laitat pyöreäolkaisen renkaan niin meno rauhoittuu huomattavasti.

    "pyöreä" https://www.michelin.fi/content/img/tyres/2.1/520x540_desktop_energy_saver_plus.png
    [​IMG]


    "kulmikas" https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51ovqPJ-L2L.jpg
    [​IMG]


    Toi Champiro GT 328 oli omassa autossa ihan mahdoton ajaa, kun pomppi urista aina sivulle. Heitin ne taka-akselille ja eteen jotkut ihan toiset niin tuli ajettava auto taas. Pyöränkulmat oli kunnossa.
     
    Viimeksi muokattu: 05.11.2018
  11. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 819
    ACEA: Kaikki uudet dieselit läpäisivät päästökokeet tien päällä − "Lopetetaan mustamaalaaminen"
    - Kauppalehti

    Uudet dieselit ovat puhtaita. :)
     
  12. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 551
  13. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Ei ne mitään puhtaita ole.

    https://www.matec-conferences.org/articles/matecconf/pdf/2017/32/matecconf_icce2017_00007.pdf
    Testissä etenkin NOx:n osalta moninkertaisesti tupruttelee verrattuna kaasulla kulkevaan bussiin.
    Muutenkin saastelaitteet oireilee ja todelliset päästöt heittelee ajoneuvon ikäännyttyä.
    Katsastuksessa pitäisi mitata kuin VTT:llä että saataisiin selville onko laitteistossa vikaa eikä kytätä vain vikavaloa tai k-arvoa mitata eli laittaa omistaja huoltamaan laite jos ei AdBlue hiukkassuodatin egr jne. toimi oikein.
    Huomattavasti tärkeämpää tämä kuin Co2 arvojen katsominen koska nuo on niitä myrkyllisiä päästöjä jotka ovat haitallisia kaupungeissa.

    Eli jos saastelaitteet ei priimakunnossa niin ajokieltoon = saa ajaa vain huoltoon.
     
  14. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 819
  15. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
  16. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Kai sä itsekin tiedtä että sä et voi olla tuon suhteen täysin neutraali. On tietysti joitain jotka harrastavat nimenomaan huonoa autoa, mutta kyllä 100% bemariharrastajia katsovat bemarin olevan poikkeuksellisen hyvä auto, ja siksi se harrastuksen kohde.

    Ne tietoisesti paskaa autoa harrastavat räpeltävät pääsääntöisesti jotain itäautoja, tai sitten jotain todella vanhaa, jotka eivät tietenkään välttämättä ole paskoja verrattuna muihin aikalaisiinsa, mutta normaalin suhteellisuustajun omaavat ihmiset ymmärtävät että moderneihin autoihin verrattuna ne ovat melko paskoja.
     
  17. S62B50

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2009
    Viestejä:
    7 270
    Paras matka-auto heittämällä. On totta, että runflatit ovat paskoja renkaita, mutta se ei ole auton vika. Jos autosi on työpiste, niin ei kukaan kaipaa Kiaa tai muuta idänihmettä. Kauppakassina kauppaan ja takaisin varmasti soivia pelejä, muttei 200km per päivä ajavalle.
     
  18. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 551
    Harvemmin noita bimmereitä takseissa näkee? Ne jos mitkä toimivat työpisteenä?
     
  19. S62B50

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2009
    Viestejä:
    7 270
    Aijaa. Kannattanee avaa silmänsä sitten Pk-seudullla tuo on yleisin ja Kajon tilasi joku parisensataa kappaletta. Myös nettiautosta löydät niitä myynnistä. Helsinkiläisen taksarin kanssa juttelin, niin seittemäs uusi Bemari menossa alle ja vuotuiset kilometrit 70tkm. Huolettomia autoja kuulemma.

    Jos kehiä ajelee, niin ei ole päivää jolloin et F10/F11 näe liikenteessä. Juuri viikko sitten ogelissa parkkeerasin oman tuollaisen ruutuun ja molemmin puolin kahvilla käydessä oli tuollaiset vieressä.
     
    Viimeksi muokattu: 07.11.2018
  20. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Niin, siis nythän saastelaitteet tarkastetaan juuri kuten toivoit, mutta ajokieltoon auto ei mene ennen kuin leima umpeutuu tietenkin. Tämän lisäksi tietenkin meillä on ollut autoissa jo vuosikymmeniä järjestelemä, joka lakisääteisesti kertoo jos järjestelmässä on jotain vikaa sytyttäen vikavalon. Ja joissain tilanteissa se johtaa siihen että auto toimii vain rajoitetusti vikatilassa. Ajatella että kaasumoottorin saa modifioida ihan itse vailla mitään päästövaatimuksia, melko edesvastuutonta touhua. Se että imusarjaruiskutteinen kaasumotti huonolla hyötysuhteella ei tuota kuin monin hiilivetypäästöjä ei tarkoita että kaasusta ei saisi irti noxeja ja partikkeleita. Mutta tietenkin tee-se-itse viritelmän tekijältä saattaa kyvyt loppua aika nopeasti jos jotain muuta yrittää.

    Veyronista on todistetusti otettu se 1000hp ja ylikin niin kauan kuin tankissa polttoaine riittää. Mutta tässähän on kyse järjestelmästä ja moottori on vain osa järjestelmää. Minullakin on tallissa tuhannen hevosvoiman moottori, mutta ei se sellaisena sitä tuota, eikä tarvittavin järjestelminkään varmasti montaa sekuntia kestäisi, eikä missään autossa voisi edes teoriassa kestää kovin kauaa ilman sen seitsemää jäähdytintä kuten veyronissa.
     
    Viimeksi muokattu: 07.11.2018
  21. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 637
    Jos kilometreihin katsotaan niin mersut taitaa niissä johtaa suveneerisesti. Mutta oli sitten mersu, bemari, audi, lexus tai mikä vaan vähän premiumimpi eikä hinnat alkaen tai edes keskiluokan niin erot kapanee. Ennemmin toimistona mersua ajattelisin. Ankeita ne on pikku kauppakassi bemarit kuin vastaavat idän ihmeet. Älytöntä edes vertailla hinnat alken kia saati edes ajatella toimistoksi hinnat alkean A-C mersua, pikku bemaria tai A1-A4 audia. Yhtälailla niissä ajateltu paikka on muualla kuin maantiellä. Takseina nykyisin on daciaakin pongattu etten sitä nykyisin kovin isona perusteena pidä millekään. Ennen se oli melkein aina mersu. Edustusautoina näkyvät ehkä kuvaa sitä mitkä mukavia ja ylensä niitä jotka maantielle.
    En ole audin kanssa urissa vetelyä havainnut vaikka edelliset oli hyvin jyrkkäreunaset renkaat koossa 245/45R18. Nykyiset Goodyear Eagle F1 assym. 3 on paljon pyöreämmät reunaltaan. Vanha A8 lulla niin nopeudesta muuttuva hydraulinen ohjaus torsen vedolla. Eikä niitä sähköpumpulla olevia joissa ollut häikkää keskialueella. Tuolla tullut kiskottua 1800kg kuormia telikärryssä ohittaessa tuplasti yli sallitun vauhdeissa auton kulkien kuin kiskoilla. Kuten myös yksiakselista jarrutonta isolla kuomulla ilman tuulen häiritsevyyttä. Korkealla isolla kuormalla vaan tulee pystysuuntainen nypytystä yksiakselisen kärryn kanssa kun kärry nyppii perää ylös/alas korkean painopisteensä takia. Mut se aika ymmärrettävää yksiakseliselle jos kärryn painopiste on yli puolen metriä lavan yläpuolella kun kyydissä 500 kiloa 1.2metriä korkeana pinona tavaraa kärryssä. Joskus tainnut mennä vahingossa vähän reippaamminkin kun kärryn renkaiden kantavuus tahtonut loppua 3.4bar maksimipaineilla 79 kantavuuden renkaasta (437kg per rengas eli 874kg).

    En just löytänyt tätä 2014 uudempana.. ei sinällään kerro ajomukavuuksista vaan pelkästään ajomääristä. Mersu edelleen ollut tuolloin isompien kilometrien vehje.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 08.11.2018
  22. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Miljoona mailia on jo kohtuu hyvin :)
    https://highmileage.cummins.com/users/fiveninekyle

    https://highmileage.cummins.com/members
     
    Viimeksi muokattu: 08.11.2018
  23. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    Ei taida kovinkaan moni tee-se-itse tyyppi bensan ohelle kaasulaitteita laittaa. Noh saa ne tietokoneet suuttimet jne. laittaa mutta paineenalennin ja syöttöputki pullolta on laitonta aluetta ilman VTT:n lupia.
    Kaasulaitteiden asennuksen jälkeen muutoskatsastut konttorilla.

    Polttomoottori tarvitsee joko vetyä tai hiilivetyä.
    Vetyä polttaessa tulee vettä mutta metaania polttaessa Co2 + vettä. Metaania polttamalla ei hiukkasia niinvain tuoteta kuin dieselin ja bensan kanssa mitkä ovat monimutkaisia hiilivetyjä + lisäaineistuksia jotka sitten ovat enemmän jo myrkyllisiä jolloin vähäinenkin palamaton hiilivety on NO NO.

    Metaani
    [​IMG]


    Diesel
    [​IMG]

    Bensiini
    [​IMG]


    Yksinkertaisempi on aina parempi polttomoottoriin ja mahdollisimman vähän hiiltä (C)

    Ei nyt ihan heti tulisi mieleen alkaa ruokaa laittamaan dieselin tai bensiinin (siis liikennepolttoaineen) voimin.
    Sama maa/biokaasu sopii ruoanlaittoon asunnon lämmittämiseen ja auton liikennepolttoaineeksi.
    On myös halvinta liikennepolttoainetta jos tankkaa kotona samasta putkesta kuin millä taloa lämmittää ja kokkaa vaikka onhani se julkisellakin tankkausasemalla -50% tai 89€/kk (ensimmäinen vuosi) :)

    Jos vertaa polttoöljyyn eli dieseliin esim. lämmityksessä.
    Maakaasu on koostumukseltaan käytännössä katsottuna puhdasta metaania. Puhtautensa ansiosta maakaasun palamisesta ei synny haitallisia päästöjä kuten muista fossiilisista polttoaineista, vaan sen palaessa normaalissa lämmityskattilassa savukaasut sisältävät pääasiassa vesihöyryä ja hiilidioksidia.

    Maakaasun käyttäjän ei tarvitse huolehtia polttoainevarastoista ja niiden täydentämisestä; putkesta tulee kaasua aina tarvittava määrä. Maakaasulämmitys pitää myös lähiympäristön puhtaana, sillä noki- ja rikkipäästöjä ei ole ja piipusta tulee vain vesihöyryä ja hiilidioksidia. Puhdas kaasu vähentää selvästi poltinhuoltojen tarvetta eikä nuohouksia tarvita ollenkaan.

    Maakaasukattilat ovat hiljaisia ja vievät vain vähän tilaa, erityisesti nykyaikaiset kondenssikattilat. Maakaasupoltin on helppo asentaa öljypolttimen tilalle, joten siirtyminen maakaasun käyttäjäksi on helppoa ja edullista. Lisäksi liittymiskustannukset ovat edulliset.

    Moderni maakaasulämmitys tuo säästöjä monenlaisessa muodossa; pieni, tehokas kondenssikattila sisältää kaiken tarvittavan tekniikan lämmitykseen, joten kokonsa puolesta se mahtuu vaikka keittiön nurkkaan. Lisäksi sen kulutus on n. 20% pienempi kuin perinteisellä lämmityskattilalla!




      • Hyvä hyötysuhde
      • Säästää tilaa – pienikokoinen eikä tarvitse paloluokiteltua tilaa tai hormia katolle
      • Säästää lämmityskustannuksissa
      • Säästää luontoa: ei haitallisia päästöjä
    Tehokas renki kotikeittiöön

    Maakaasu on näppärä, tehokas ja taloudellinen kotikeittiön renki. Heti käyttövalmiina se on nopea sammuttaa, joten jälkilämpöä ei synny eikä keittiö kuumene. Keittiöön on saatavissa laitteita, joissa on yhdistetty kaasun ja sähkön parhaat puolet. Samaan keittotasoon voi kuulua sekä kaasupolttimia että sähkölevyjä, ja uunina voi olla joko kaasu- tai sähköuuni.


    http://www.haminanenergia.fi/maakaasu


    Turhat perusmaksut ja siirrot & verot on saanu miettimään tuotakin vaihtoehtoa.
    Kaasuputki menisi läheltä kotia niin voisi irtautua sähköliittymästä ja tuottaa paneeleilla + tuulivoimalla kaiken tarvittavan sähkön ja lämmittää tulisijoilla + kaasun avulla.
    Ruoan laitto onnistuu myös kaasulla toki eli sähköä ei paljoa tarvitse ja autojen tankkaus onnistuu kotona suoraan kaasuputkesta erittäin edullisesti (taitaa olla luokkaa 1/4 bensan hinnasta)
     
    Viimeksi muokattu: 08.11.2018
  24. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    3 045
    :rolleyes:

    http://nelsonracingengines.com/engines/chevy.html
    Sieltä löytyy 1000hp ja tehokkaampia moottoreita ja kestävät 1000hp tai enemmänkin paljon kauemmin kuin muutaman sekunnin.
    http://nelsonracingengines.com/~nelsonracing/engines/chevy/Twin-Turbo-Daily-Driver-Series.html
    Sieltä parilla ahtimella varustettuja päivittäiseen ajoon vaikka työmatkoihin ja kaupassa käyntiin miksei myös varttimailille. Saahan sitä ahtamattomiakin moottoreita autoihin 1000hp tuntumaan mutta helpompaa vaikka 2 ahtimella ottaa se 1500-2000hp tarvittaessa.
    Twin Turbo Daily Driver Series
    The Daily Driver Series is designed for the person who wants to drive their hot rod daily. These engines offer maximum reliability and still have an enormous amount of torque and horsepower on pump gas. Experience a killer V8 sound. The Daily Driver Series engines are brutally strong power plants.

    Kai tuommonen 1600hp 2304 Nm nyt riittää :)

    Veyron taas on auto joka pistetään pienilläkin kilsoilla atomeiksi ja rakennetaan uusiksi kun se ei muuten kestäisi.
    Kun ei yritä ahtaa kaikkea samaan pieneen kasaan voi rakentaa auton joka ei ole niin ongelmallinen huollon suhteen ja tarvitse palasiksi pistämistä kokoajan (en siis tarkoita edes pelkkää moottoria).
    Myös jäähdyttimien osalta auttaa ettei tarvita niin montaa vaan vähempikin määrä riittää eikä koko ole rajoittava tekijä.

    :D

    Tää sama syöpä on pesiytynyt moniin uusiin autoihin myös... Ei pysty enää käden käänteessä tekemään kaikkia huoltoa purkamatta paljon tavaraa edestä... Asia mikä pilaa auton :)
     
    Viimeksi muokattu: 08.11.2018
  25. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    752
    Monissa kaupungeissa kaukolämpö hoitaa jo tuon asunnon ja käyttöveden lämmityksen. En usko, että suuressa mittakaavassa ruvetaan uusia putkia vetämään jo olemassaolevan järjestelmän rinnalle.
     
  26. heyrst

    Rekisteröitynyt:
    31.12.2001
    Viestejä:
    5 637
    Eiköhän toi aika tavallista ole raskaassa kalustossa. Ei noi mitään henkilöautoja enää ole vaan työkoneita 4t kokonaismassalla. Sit oma asiansa haluaako 80 kmh rajoituksella päivittäin sitä 200km ajaa.

    Toisaal 175 hummaa ja 400 Nm 6 litran koneesta olis melkoisen kumma jollei kestäis. Sillä ei kovin iloseen tuollainen 3t kilon omapainon omaava liikahda.
     
    Viimeksi muokattu: 08.11.2018

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti