Vapaata keskustelua autoilusta

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja valurauta, 08.12.2016.

  1. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 186
  2. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 335
    Yllättäen tuollakin kommenteissa ollaan heti vääntämässä sähköautoista :D Tosiasia on että kaasuautoilu onnistuu nyt, se onnistuu liki kaikilla autoilla, uusilla, vanhoilla, klassikoilla, kuorma-autoilla, ihan millä vain. On aika hassua vääntää sitä sähköautoja vastaan :D Sähköautot eivät ole päästöjen vähentämisessä reealistinen ratkaisu sillä aikataululla mistä puhetta on ollut, mutta kaasuautot ovat.
     
  3. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 186
    Parasta kaasuautoissa on se, että niihin on taviksilla varaa. Sähköautoilu on vielä ns eliitin puuhastelua, ei ollenkaan käytännöllistä arkipäivän liikkumiseen taviksilla.
     
  4. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Mä olen ollut kaksi kertaa auton kyydissä kun jakopää on pettänyt. Toinen oli jakohihna, ja toinen oli juuri tuollainen hammasratasjakopää joka ei ikinä hajoa.. Se tosin on sanottava, että pelkästään uusilla rattailla se kyllä lähti toimimaan.
     
  5. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 472
  6. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 444
    Etkai tarkota jotain vanhaa romua henkilöautoa missä ratasjakopää. Eikös joissain paskoissa ollut jotain ihme muovirattaitakin.
    Mutta joo yleisestihän nuo rattaat kestää ja kestää kun pitäähän niiden kestää jos autoilla yleensä ajellaan satoja tonneja vuodessa siis tarkoitan raskasta kalustoa.
    Niin ja tuokin moottori on ns. truck moottori tosin on tuommonen esim. Camaroon tungettu ja on niitä vastaavia koneita ei kuorma-autoksi menevissä kulkineissa myös. (ei ole kantavuutta kuorma-autoksi tosin voihan ne rekata B kortillisiksi kantavuutta laskemalla)

    Jos raskas kalusto käyttäisi samanlaisia jakopään osia mitä yleisesti henkilöautoissa käytetään ne olis kaikki kaameita pommeja niin ketjulla kuin hihnalla... Ei ole muuta vaihtoehtoa näemmä kuin rattaat jos halutaan kestämään oikeasti kilometrejä.
     
    Viimeksi muokattu: 04.07.2018
  7. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    391
    Kyllä siellä rekan moottorissa hihna kestäisi että kerran vuoteen hihnan vaihtaa eli reilu 200tkm per remmi. Samoin ketju kestäisi vaikka muiden moottorin komponettien iän. Mutta ketju ja hihna olisivat niin tanakkaa tekoa, että sellaisten käyttö vs hammaspyörät ei ole kannattava.
    2000 luvun ketju- ja muut ongelmat on syytä kulutuksen pienennyksestä ja kustannussäästöistä. Ketju olisi miltein elinikäinen (moottorin elinikä), jos mitoitus/materiaalit/valmistus olisi 80-luvulta. :D
     
    Viimeksi muokattu: 04.07.2018
  8. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 444
    Eli siis toista hihnaa ajetaan / vuosi... ei mitään järkeä... Autolla pitää ajaa monessa vuorossa ei tehdä turhia huoltoja.
     
    Viimeksi muokattu: 04.07.2018
  9. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 186
    Pelkääm, että marginaaliseksi jää kaasu-ja etanoliautot. Konversio kaasuun on kallis, vaikka valtio tukee muunnoksia ja tankkausverkosto kattaa ruuhka-Suomen.

    Etanoli olisi loogisempi valinta kun voisi nykyisten tankkausasemien bensiinilaaduista poistaa toinen ja vaihtaa etanoli tilalle. Ongelmana on vain, että taitaa vag olla ainut kuka enää valmistaa noita etanolilla toimivia autoja...

    Ahtaalla käy ajot dieselilläkin, päästösotkujen vuoksi muutama muukin kaupunki kieltää vanhempia dieseleitä:


    https://www.kauppalehti.fi/uutiset/...roopassa-suunnittelevat-tayskieltoja/AnqGXwuD
     
  10. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 444
    Ei ne nyt aivan kamalasti maksa... Vuodessa säästää takaisin edullisemman polttoaineen hinnassa jos PALJON ajaa vaikka €/kg hinnalla saati 89€/kk hinnalla.
    Konversioita voi tehdä vanhempiikin autoihin ~ 2000€ jopa alle sen hinnalla ja siihen saa vielä sen tonnin valtiolta lisäksi.
    Toisekseen voi ostaa sitten valmiiksi konvertoidun tai tehdastekoisen auton koska niitäkin on paljon myynnissä Suomessa + ulkomaat.

    Riittävän tiheä tankkausverkosto yltää jo Tampere / Jyväskylä alueelle eli PK seudulla ei tarvitse asua ja jos ajelee kauemmaksi niin bensalla pääsee edelleen sen 600km kuten myös kaasulla eli yht. 1200km.
    Eipä ole kertaakaan tullut ajettua niin kauas että kaasu loppuu eikä ole saanut matkalla tankattua... Pohjoiseenkin pääsisi vaikka laskettelemaan helposti ajelematta bensalla.
    Itään olenkin ajellut ylemmäksi useampaan otteeseen (Lappeenranta/Imatra löytyy kaasuasemat) missä ei ole kaasuasemia ja se onnistui mainiosti Jyväskylän seudun asemilla tankkaamalla koska kaasu riittää edestakaiseen matkaan.

    Jos taas asuisi PK seudulla niin tankkaisi Lappeenranta/Imatra alueella niin tulisi vielä vähemmän kilometrejä eli mentäisi kovin rajamaille riittääkö mutta mitä merkitystä sillä olisi riittäisikö kaasu koko ~ 800km matkaksi vai joutuisiko bensalla ajamaan ~ 10km (toooosi iso kulu).
     
    Viimeksi muokattu: 04.07.2018
  11. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 186
    Autokannan keski-ikä on 12v ja tuolloin auton arvo on alempi kuin tuon konversio n, joten harva on halukas tuota teettämään...
     
  12. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 444
    No se kannattaa niille jotka ajavat enempi ja asuvat alueella missä tankkausasemia tai niille jotka tietävät pitävänsä autoaan vielä useita vuosia vaikka ajavat vähempi.
     
    Viimeksi muokattu: 04.07.2018
  13. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 472
    Kai sille joku syy on oltava, että noita työntötankokoneita on enää vähän käytössä pl jotkut jenkit ja raskas kalusto. Tai sitten autonvalmistajat vain ovat tosi tyhmiä. En usko että se on se syy.
     
  14. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Moottorin energiatehokkuuden maksimointi edellyttää liikkuvien massojan minimointia, ja liikkuvissa massoissakin pyörivä massa on parempi kuin edestakainen. Eihän se jossain ilmaisen polttoaineen maassa ole olennaista paljonko laitos kuluttaa, joten iso tönärikasi on poikaa.

    Henkilöauto se oli, mutta ei se silloin kovin vanha ollut, muistaakseni 60tkm ajettu, joku materiaalivikahan siellä selvästi oli kun se noin teki, mutta jokatapauksessa se hajosi.

    Ainakin Volvon 50-70 luvun tönärikoneissa nuo hammaspyörät oli eräänlaista puupuristetta, mutta käsittääkseni se Irv Gordonin Volvon puinen hammaspyörä on kestänyt jo hyvän matkaa yli 3 miljoonaa, joten eipä se materiaali siitä automaattisesti huonoa tee.

    Eikä sillä nyt sinänsä ole merkitystä millä tekniikalla jokin rakenne on toteutettu, vaan sillä kuinka pitkäksi aikaa se on suunniteltu kestämään. Käsittääkseni noiden kannen yläpuolisten nokkien pyörittäminen hammaspyörillä suurilla kierrosnopeuksilla saa ne jotenkin resonoimaan, joka on suurin syy miksei ohc koneissa niitä juurikaan käytetä. Samalla tietysti niistä tulee melko paljon ylimääräistä inertiavoimaa kun kierrokset nousevat. Matalakierroksisessa dieselissä tuo ei ole merkittävä ongelma.

    Isoissa moottoreissa käytetään käsittääkseni myös aika usein ihan akselia jolla voima välitetään venttiilikoneistolle.
     
    Viimeksi muokattu: 04.07.2018
  15. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    391
    Jos siinä jostain syystä remmi olisi, niin kai se kerran vuodessa huollossa käy ja silloin voisi vaihtaa samalla kun öljyt valuu... :D
     
  16. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 444
    Jos haluaa yli 7000 kiertävän moottorin se on helpompaa OHC koneella ilman erikoisempia materiaaleja yms. virityksiä. Nascar ja Indy autot nyt kiertänee enempi mutta ne ei ole tavis autoja.
    Vetessä tönärin redline on 7000 rpm joten jos siitä noustaan ylemmäs niin fiksumpi OHC koneella toteuttaa jos 7000 rpm riittää niin fine.
    Uusimmassa koneessa onkin yli 700 heppaa joten kaipa sekin riittää mutta ainahan sitä saa ahtamalla lisää ja vaikka tilavuutta nostamalla.

    Tilavuus nyt ei suoraan kerro edes moottorin painoa tai fyysisiä mittoja jotka ovat oleellinen asia jos mietitään minne se mahtuu (etenkin jos haluaa hyvin huollettavan mitä monikaan auto ei enää ole kun sinne ei murokättä suuremmat kätöset mahdu väliin).

    Eikä se optimointi itseä kiinnosta säästääkö se vaikka 5% polttoainetta 100km... Jos isompi auto riittävän kokoisella tönärikäsilla vie 13L bensaa sekalaisessa ajossa niin 6.5 desiä ei itseä liikuta mihinkään suuntaan.. rahallinen ero mitätön ja jos kaasulaitteilla ajelee niin se 89€ / kk tai sitten 0.822€ / L hinta ei kyllä tunnu missään siis edes Suomessa missä polttoainetta saa halvalla.
     
  17. Bowtie81

    Rekisteröitynyt:
    30.10.2002
    Viestejä:
    6 834
    itse pitäisi siitä, että työntötangot olisivat edelleen käytössä, amerikassa niitä on vieläkin käytössä ja hyvin toimii. Itse ketju jää niin lyhyeksi ettei varmaan tule ongelmia.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 05.07.2018
  18. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 444
    Tässä sellanen onkin 2 rivisellä ketjulla. Ei tönäri ongelma ole normi autossa jolla ajellaan A-->B
    Vettekin on enempi urheiluauto jonka koneelle enempi kierroksia annetaan ja toimiihan se siinäkin hienosti mutta joku peruskippo ei niitäkään kierroksia tarvitse saati dieselit.
    Raskas kalusto on pääasiassa tönärikoneita Mersulla Mannilla Scanialla jne. Volvolla on koneita joissa kannessa nokka-akseli mitä rattailla pyöritellään

    [​IMG]

    Tässä kasaillaan Mersun konetta ja tönärit sielä yhä on.
     
  19. Jani R-K

    Rekisteröitynyt:
    21.03.2015
    Viestejä:
    259
    Kyllä suurimmassa osassa raskaaseenkin kalustoon on nokka nykyään asennettu kanteen. Mersukin jo luopunu noista vanhoista v koneista ja siirtyny käyttämään detroit dieselin rivi6 moottoria jossa nokka kannessa. myös cat ja cumins on nykyään yläpuolisilla nokilla. Lähinnä nuo tönäri koneet on v moottorien juttuja kun se niissä tekee suurimman kustannus säästön.
     
  20. Callahan

    Rekisteröitynyt:
    04.07.2005
    Viestejä:
    3 172
    Leafejä saa alkaen 15k€ eikä uusikaan maksa kuin 40k€, kyllä näihin taviksilla on varaa jos vain haluavat ostaa. Mulla oli i3 ihan päivittäiseen liikkumiseen. Halpaa ajelua, elitismi siitä oli hyvin kaukana.

    Näissä on 2 varsinaista ongelmaa:
    - Isompia täyssähköautoja ei ole Teslan lisäksi. Käytetty Model S alkaa tosin olla jo hinnaltaan ihan kansanauto.
    - Kerrostalojen ja rivitalojen parkkipaikoilla ei yleensä pysty tai saa ladata autoja.
     
  21. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 186
    Tuo latausongelma on aikamoinen. Asun Turussa ja Kaveri Porvoosta on tulossa luokseni kylään ioniq sähköautolla ja meillä rivitalossa ei ole mahdollisuutta ladata sitä. Tai no voi nurmikolle ajaa ja vetää kahdella jatkojohdolla virran meidän pihavarastosta, mutta nurmikolle pysäköinti on vähän niin ja näin, koska naapurikyttääjät/-poliisit...

    Hänen täytynee lähtiessään ajaa vajaan kymmenen kilometrin päähän Raision Ikeaan pikalataamaan, että pääsee puoliväliin kotia...
     
  22. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 444
    Ainakin tässä muutama vuos julkaistu Cummins 6.7L suora 6 on tönäri aivan kuten vanhempi 5.9 suora 6.
    Nissanin ja Toyotan käyttämä V8 raas on sitten kannen yläpuolisin nokin + paskalla ketjulla kiristimineen... phyi! ottaisin paljon mielummin vanhan 5.9 kutosen.

    Sitten tuo Mersunkin kone on aikas tuore tapaus myös minkä videon linkitin kuten myös kaikki Scanian koneet siis ne oikeet tehokkaat koneet :)
    Mutta eivät nuo mitään kiekuvia koneita ole niin ei tarvitse titaania käyttää venttiilikoneistossa (kuten Corvette) joten se on yksi ja sama jos tönäreitä on ja pääasia on hinta ja luotettavuus.
    Juu kyllä rivikoneissa onkin usein kannessa vaikkapa 1 nokka-akseli jota rattailla pyöritellään ja niinhän Volvokin taitaa tehdä venemoottoreissa.
     
    Viimeksi muokattu: 10.07.2018
  23. Jani R-K

    Rekisteröitynyt:
    21.03.2015
    Viestejä:
    259
    Niin no nuo pikku koneet vähän eriasia
    Jos jatketaan saman kokoluokan koneilla mitä linkitit joka ei tosiaankaan ole enää uusi. Uusi kone oli jo vuoden ollu käytössä huvän aikaa kun 2013 otin lopputilin kyseisen merkin marmori liikkeestä. isompaa v8 versiota samasta oli vielä tuotannossa päällekkäin uudemman kanssa, mutta euro6 tullessa voimaan sitä ei enää uusiin normeihin päivitetty.
    Cimminssin 16 litrainen on dohc mallinen catin tuotannostakin ainakin 12 13 15 ja 18 ovat ohc koneita

    Lisätään nyt vielä että ratas jakopäällä nuo isot taitaa olla aina en muista muun laisia nähneeni. Eikä ratas jakopääkään aina ole mikään toiminnan tae, tuli volvollakin ainakin 11 ja 13 litraisiin toteutukseen moka yhden 11 litraisen olen nähnyt auki jakopäästä ja itse rempannu 3 13 litraista. pieni suunnittelu moka jonka korjaus ei sinänsä olisi muuten paha, mutta paljon purkamista kun ikävästi vielä koneen takapäässä.
     
    Viimeksi muokattu: 10.07.2018
  24. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    10 365


    Roush taitaa olla Raptoriakin kovempi rassi, sarjavalmisteisista lavareista. Yllä siis ihan fiilistelypohjaista revikkaa.
     
  25. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 186

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti