Vapaata keskustelua autoilusta

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja valurauta, 08.12.2016.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Jani R-K

    Rekisteröitynyt:
    21.03.2015
    Viestejä:
    303
    https://en.wikipedia.org/wiki/Selective_catalytic_reduction. Eli siis juuri urea.

    Tuo on siis kaikkein paras järjestelmä päästöjn hallintaan dieseleissä.
    lyhyesti
    moottori voidaan säätää toimimaan hyvällä hyötysuhteella ja riittävällä ilmalla jolloin hiukkasia muodostuu vähiten eikä välttämättä tarvita hiukkasloukkua ollenkaan, eli esim egr kierrättää vähemmän kaasuja joten kone pysyy puhtaampana ja toimintavarmempana.
    huonoina puolina
    Joutuu täyttämään ureasäiliötäkin välillä, mutta era kohtuu halpaa joten siitä ei merkittäviä kustannuksia tule.
    Pakkasella voi olla ongelmia jos järjestelmä huonosti suunniteltu urea rupeaa jäätymään -12 asteessa ja jos suunnittelussa on oiottu liikaa voi se hajottaa paikkoja. hyvin suunnitellut laitteet tyhjäävät pumpun ja letkut sammutuksen jälkeen joten ongelmia ei ole.
     
  2. Törni

    Rekisteröitynyt:
    22.02.2001
    Viestejä:
    224
  3. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 564
    On tässäkin asiassa tiedottaminen muotoiltu niin, että on kohu saatu aikaiseksi. Se onkin eri asia jos tuon kysyntä miten hiipuu, niin pitävätkö enää tuota laatua huoltiksella?
     
  4. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    406
    Tuskin poistuu vielä pitkään aikaan, mutta 98:n (tai vastaavan) hintaero 95:een voi olla paljon suurempi mitä nyt on totuttu... Vähennetään tarjontaa ja muokataan mielikuvilla ihmisten käyttäytymistä, sekä autokanta uudistuu, niin 98:lle ei ole nykyistä tarvetta, kuten noista uutistakin voi lukea.
    Suuri osa autoilijoista käyttää 98 vaikka autossa voisi käyttää 95:sta, tai vieläkin suuremmalla etanoliseoksella olevaa polttoainetta. Kuten myös itse. :D
     
  5. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    Paljonko Suomessa on tällä hetkellä museoautoja? Joku 40-50 tuhatta? Tuskin nekään lähtee millään litkuilla ajelemaan.
     
  6. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 827
    Se on ketjujen pakko nostaa 98:n hintaa ja vähentää saatavuutta, jotta etanolipitoisemmat bensat menisivät kaupaksi.
    Autokanta, johon 95E10 ei sovi, alkaa olemaan niin pieni, ettei näistä tarvitse välittää.
    Myös todennäköisesti lähes kaikki autot on pienellä vaivalla muutettavissa E10--E85:llä toimiviksi.
    Tai sitten ajaa Venäläisellä tai pienkone bensalla.
     
    Viimeksi muokattu: 15.04.2017
  7. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 564
    Tuo ei taida kuluttajalle vaan koskaan maksaa itseään takas tup e85 boksin asennus? Kun siinä pitää kuitenkin öljynvaihtoväliä tiuhentaa ja kulutus on kuiteski kovempi?

    Toki eihän se bensiinikauppiaita liikuta...
     
  8. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Melko iso osa 98e5:llä ajavista tarvitsevat enemmän tuota 98 oktaanisuutta kuin alle 5% etanolipitoisuutta.

    Ei mun autolla olisi mikään ongelma ajaa 10% etanolilla, jos oktaani on vaan tuon 98.
    95 oktaanisella nakuttaa, eikä sammu avaimesta.

    Jos 98 myynti loppuul niin todennäköisesti jollain oktaanibuusterilla saan homman pelaamaan.

    Vanhojen autojen ongelmat etanolin kanssa johtuu yleensä sen matalasta kiehumispisteestä. Nykyinen 5% etanoliannoskin saa aikaan sen että esim pakosarjan päällä kuumassa paikassa olevassa kaastuttimessa alkaa etanoli kiehumaan, joka saa seokset ihan sekaisin ja moottori tukehtuu. Vanhoissa "vakiomoottoreissa" oktaanintarve saattaa olla alle 80, sen puolesta ei ole ongelmaa.
     
  9. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 564
    Lämpöteipit pakosarjaan ja imusarjan ja kaasarin väliin bakeliitista tiivisteen muotoinen korotuspala niin jälleen toimii. Ainakin Ural-moottoripyörässä käyntiongelmat katosivat noiden bakeliittisten korotuspalojen myötä.
     
  10. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 827
    Kyse on museoautoikäisistä autoista.

    Ja kyllä niihinkin keinot löytyy, tth78 tuohon jo jotain laittoikin.
     
    Viimeksi muokattu: 22.04.2017
  11. Markkanen

    Rekisteröitynyt:
    13.06.2007
    Viestejä:
    2 945
    Eikös sen voi todeta pienellä laskutoimituksella maksaako se itseään takaisin, eikä mutuilla?

    20tkm kulut bensalla ajaessa:

    Kulutus 10l/100km, 20tkm ajoilla se 2000litraa bensaa, 95E10 keskihinta 1,491e = 2982e
    Siihen päälle yksi öljynvaihto joka maksaa 50e eli yhteensä 3032e

    20tkm kulut E85 ajaessa:

    Kulutus 13litraa/100km, 20tkm ajoilla se tekee 2600litraa E85:sta, E85 hinta 0,98e = 2548e
    Siihen päälle kaksi öljynvaihtoa jotka tekee 100e. Boksin asennus vaikka 500e(?) = 3148e
    Kulut jatkossa siis 500euroa vähemmän eli 2648e.

    En tiiä mitä maksaa muunnos E85:lle muihin kuin saabeihin, itellä maksoi 9-5 100e ja pelkkä uusi ohjelma ecuun riitti...
     
    Viimeksi muokattu: 23.04.2017
  12. Jaque

    Rekisteröitynyt:
    26.08.2008
    Viestejä:
    426
    330 eurolla saa jo etanolianturilla varustetun boksin 4 sylinteriseen, mikä onkin ihan järkevää jos haluaa millä tahansa sekoituksella ajella ilman sen kummempia säätöjä: https://eflexfuel.fi/e85_muutossarja

    Oman laitteen (EGS Neo) ostin käytettynä vajaa 100e, riittää kyllä pitkälle. Kylmäkäynnistysrikastukset hoitaa lämpötila-anturi itse asetetusta käyrästä. Muita säätöjä esim käynnistysrikastus, rikastus suuttimien käyttöasteen ja/tai kierrosluvun mukaan, ajotyylin mukaan ja kaikkea muuta. Mahdollisuus tuossa olisi etanolianturille mutta kun pystyy 4 valmista käyrää tekemään suurinpiirtein eri seoksille niin lambda hoitaa loput. Voi napista vaihtaa kojelaudan alla ja läppärin saa usbilla kiinni kun johdon vedin siihen viereen.

    Toiminut kyllä ainakin toistaiseksi, aiempi pt-e85 v3 ei aiheuttanut kuin harmia. Sitä en ainakaan suosittele, uudemmista versioista en tiedä.

    Joku 100-150e vuodessa laskin säästäväni etanolilla, n. 1-1,5e/100km. Talvella tosin ajelin jollain e60-70 seoksella ettei kylmänä tarvisi ihan älyttömästi sahailla vaikka olisi käyntiin kyllä saanut.
     
    Viimeksi muokattu: 24.04.2017
  13. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 458
    noilla kilsoilla ja kulutuksilla kantsis vaihtaa aika äkkiä dieseliin (n. 5L/100 - 7l/100km).
     
    Viimeksi muokattu: 24.04.2017
  14. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    Vaikuttaahan siinä valinnassa moni muukin asia kuin vain polttoaine. Käytännössä kaikki automallit on saatavilla bensakoneella, mutta paljon harvempi dieselinä/hybridinä/sähkönä.
     
  15. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 474
    Johtuu myös aika paljon pääomakuluista.
     
  16. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 564
  17. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 295
    Hidasteisiin liittyen, miksei voida tehdä esim jotain tiukkoja shikaaneja ennemmin. Sen verran käyttää järkeä suunnittelussa että nyt rekalla pääsee siitä läpi ajamaan. Itsellä viimeisellä 700m matkalla kotitiellä on 5 (!!!!) hidastetta joista kolme viimeistä on vielä niin isoa että vaikka vakiokuntoisella perheautolla ajaa tyhjäkäynnillä, raapaisee puskuri aina asvalttia. Olen tästä ilmoittanut monen monta kertaa, aina vastaus on ollut "Joo käytiin katsomassa mutta ei ne nyt niin isot olleet". Naapurien menoa kun katselee niin vedetään sillä perhetouranilla aina kolisten yli ja välillä sitten tiestä saa tulkatakin että montakos litraa öljyä tällä kertaa on valunut kun öljypohja ottaa damagea.

    Mitään toivoa noista ei ole ajaa yhtään lujempaa ja matalammalla autolla tänne ei pääse ollenkaan. Harmittaa huolella kun joutui joskus jättämään auton naapuritien päätyyn kun kotipihaan oli ihan turha yrittää vähänkään pidemmällä autolla ettei jää mahastaan kiinni. Joskus kun on jollakin työautolla pitänyt päästä kotiin ja on jäänyt haaveeksi, on tehnyt mieli mennä vuokraamaan joku puskutraktori millä ne helvetin keksinnöt saisi kolattua ojaan. Hidasteetkin voisi tehdä järkevästi niin että niistä pääsee yli ja silti joutuu hidastamaan. Ongelma vielä pahenee vuosi vuodelta kun routa tekee osansa ja jyrkentää lähestymis ja jättökulmaa entisestään.
     
    Viimeksi muokattu: 26.04.2017
  18. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 564
    Noistahan on haittaa etenkin pelastustöissä. Ambulanssit yms. joutuvat turhaan hidastelemaan kun muutenkin elämä voi olla sekunneista kiinni.

    Toinen on myös ympäristönäkökulma, turha pumppaava ajotyyli lisää päästöjä ja niitä pitäisi nyt vähentää niin sotii vähän tuota tavoitetta vastaan noiden töyssyjen pykäys kaikkialle.
     
  19. Inq

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2001
    Viestejä:
    1 317
    Kaks rengasta jalkakäytävälle niin ei tunnu töyssyt niin pahalta :kahvi:
     
  20. Taski

    Rekisteröitynyt:
    22.11.2006
    Viestejä:
    2 295
    Ensimmäiset yleensä väistän kokonaan jalkakäytävän kautta mutta toiset ovat siten ettei ole mahdollisuutta koukata jättäen niitä välistä. Ensimmäiset on vielä koulun / päiväkodin kohdalla ja tätä samaa väistelyä tuntuu harrastavan hyvin suuri osa muistakin autoilijoista noiden hidasteiden vittumaisuuden takia. Lisääkö se nyt sitten turvallisuutta... Tiedä häntä...
     
  21. Zigh

    Rekisteröitynyt:
    01.07.2003
    Viestejä:
    1 243
    Espoossa ainakin harrastetaan nykyisin tuota rakenteellista hidastamista esim. keskialueellisten suojateiden avulla - tosin siten, että kyllä niistä rajoituksen mukaista vauhtia pystyy ajamaan jos autonsa hallitsee, mutta ylinopeutta ajaminen on jo vähän haastavampaa.

    Itse kyllä olen sitä mieltä, että tietyissä paikoissa töyssyt on vain pakollisia. Esim. jossain koulureiteillä, missä vanha tie jota ei rakenteellisesti hidastettu niin ei se mitään auta vaikka siihen 30km/h rajoitus laitetaan. Silti melkein jokainen apina painelee siinä vähintään 40km/h jos töyssyjä ei ole. Ne on kuitenkin halvempi keino saada nopeuksia alas kuin tien uudistaminen kokonaan.
     
  22. halpis

    Rekisteröitynyt:
    19.12.2006
    Viestejä:
    4 375
    Ei noita jaksa enää vakavasti ottaa. Sitä kun tuijottaa hidastetta jotta osuu siihen parhaaseen kohtaan siinä katoaa kaikki muut kulkijat näkyvistä. Terävä jarrutus ja töyssyn jälkeen kevyesti sutien takaisin vauhtiin, saa vähän mielenkiintoa siihen jatkuvaan pomppimiseen. Moottoripyörällä niitä on hyvä käyttää ohituksiin, kohdalla reipas rykäisy niin hyppää koko töyssyn yli kuin crossiradalla konsanaan.
     
  23. Mailbag2

    Rekisteröitynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    349
    Espoossa äitini luona myös vieraillessa on aina jännät paikat kun on lyhyellä kadulla jotain 4-5 jyrkkää töyssyä joista osa vielä jyrkässä ylämäessä, itse joudun lähes kokonaan pysähtymään ja ajamaan noihin hieman "sivulta" ja silti melkein joka kerta ruopasee kiinni.. Eipä tuossakaan nyt kesällä niiin paljon ongelmaa ole mutta talvella kun tiet ovat jäässä ja joudut ylämäkeen pysähtymään töyssyä varten niin eipä siitä sitten enää noustakkaan vaan on vain pakko ajaa kovaa pohja/puskurit kolahtaen jos ylipäätään haluaa päästä liukkaat mäet ylös :D
     
    Viimeksi muokattu: 26.04.2017
  24. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 458
    Tankkasin wanhaan harrasteautoon huhtikuussa Kärkkäisen Lahden asemalta 98E:tä. Huomasin vähän ajan kuluttua että kiihdyttäessä kuuluu nakutusta. En yhdistänyt sitä heti tankkaukseen. Etin vikaa ja tutkin autoa, mutta en keksinyt mitään mikä tuon olisi voinut aiheuttaa. Ääni kuului kierrosten ja kuormituksen mukaan nousevana naputuksena kiihdytyksen aikana. Tyhjäkäynti ja tasainen ajo kuulosti normaalilta. Päätin sitten säätää sytytystä muutaman asteen myöhäisemmälle. Nakutus väheni selvästi, muttei poistunut kokonaan. Ajelin sitten kuukauden hampaat irvessä ja ihmetellen mikä autossa on vialla. Ajattelin että josko kokeilisi jotain polttoaineen sekaan laitettavia puhdistuaineita, mutta annoin vielä asian olla. Nyt toukokuussa kun tankki alkoi olla tyhjä, tankkasin ST1:ltä 98E:tä. Nakutus hävisi kokonaan!

    Pitäisikö tästä nyt siis tehdä johtopäätös että Kärkkäisen 98 on ollut huonolaatuista eikä edes todellisuudessa 98 oktaanista?!
     
  25. kebek

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2003
    Viestejä:
    755
    Kaks vuotta tankkasin Chevyyn pelkästään Kärkkäisellä ysikasia, ei koskaan nakuttanut. Sama juttu Mitsun V6 koneen kanssa. Muija tankkailee omaan koreanihmeeseen samaa tavaraa samasta paikasta nyt kolmatta vuotta, ei nakutusta. Kannattaa toki kysellä sieltä mistä aineen saavat ja onko se jotain roskaa jos epäilyttää.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti