Vapaata keskustelua autoilusta

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Ragnarök-, 22.12.2016.

  1. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    3 966
    Vaikuttaisi vag tekevän ooppelit. Jostain kumman syystä kauppa vaan käy. Merkkiuskollisuus istuu vahvana kun kestetään nuo kaikki ja silti ostetaan seuraavakin samaa tai konsernin merkkiä
     
  2. igmas

    Rekisteröitynyt:
    16.12.2012
    Viestejä:
    166
    Mitä välii mainesta jos ostajan mielestä saa hyvää tavaraa. Dieselgate = hyvä kulutajalle kun vag diselit saa halvemalla kun jotkut halua niistä eroon sen takia.
     
  3. qettyz

    Rekisteröitynyt:
    03.10.2001
    Viestejä:
    470
    Taitaa mennä niin, että maksaa osat muttei työtä. Tuleehan tuossa sitten varmaan aika paljon menetettyjä tuloja kun nosturissa seisoo takuukorjauksessa auto ja ukko sen kimpussa, niin ei voi maksavaa asiakasta ottaa.
     
  4. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 026
    Maine= myyntimäärät. Miksi vag konsernin autoilla on edelleen hyvä maine? Viimeisen 10v työntäneet silkkaa sekundaa markkinoille. Vastaavasti miksi Psa konsernin vehkeillä on huono maine, ovat kuitenkiin viimeisen 10v parantaneet laatua tolkuttoman paljon.
     
  5. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 453
    Mä olen ollut kaksi kertaa auton kyydissä kun jakopää on pettänyt. Toinen oli jakohihna, ja toinen oli juuri tuollainen hammasratasjakopää joka ei ikinä hajoa.. Se tosin on sanottava, että pelkästään uusilla rattailla se kyllä lähti toimimaan.
     
  6. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 256
    Etkai tarkota jotain vanhaa romua henkilöautoa missä ratasjakopää. Eikös joissain paskoissa ollut jotain ihme muovirattaitakin.
    Mutta joo yleisestihän nuo rattaat kestää ja kestää kun pitäähän niiden kestää jos autoilla yleensä ajellaan satoja tonneja vuodessa siis tarkoitan raskasta kalustoa.
    Niin ja tuokin moottori on ns. truck moottori tosin on tuommonen esim. Camaroon tungettu ja on niitä vastaavia koneita ei kuorma-autoksi menevissä kulkineissa myös. (ei ole kantavuutta kuorma-autoksi tosin voihan ne rekata B kortillisiksi kantavuutta laskemalla)

    Jos raskas kalusto käyttäisi samanlaisia jakopään osia mitä yleisesti henkilöautoissa käytetään ne olis kaikki kaameita pommeja niin ketjulla kuin hihnalla... Ei ole muuta vaihtoehtoa näemmä kuin rattaat jos halutaan kestämään oikeasti kilometrejä.
     
    Viimeksi muokattu: 04.07.2018
  7. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    361
    Kyllä siellä rekan moottorissa hihna kestäisi että kerran vuoteen hihnan vaihtaa eli reilu 200tkm per remmi. Samoin ketju kestäisi vaikka muiden moottorin komponettien iän. Mutta ketju ja hihna olisivat niin tanakkaa tekoa, että sellaisten käyttö vs hammaspyörät ei ole kannattava.
    2000 luvun ketju- ja muut ongelmat on syytä kulutuksen pienennyksestä ja kustannussäästöistä. Ketju olisi miltein elinikäinen (moottorin elinikä), jos mitoitus/materiaalit/valmistus olisi 80-luvulta. :D
     
    Viimeksi muokattu: 04.07.2018
  8. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 256
    Eli siis toista hihnaa ajetaan / vuosi... ei mitään järkeä... Autolla pitää ajaa monessa vuorossa ei tehdä turhia huoltoja.
     
    Viimeksi muokattu: 04.07.2018
  9. B12

    Rekisteröitynyt:
    05.04.2002
    Viestejä:
    2 378
    Kai sille joku syy on oltava, että noita työntötankokoneita on enää vähän käytössä pl jotkut jenkit ja raskas kalusto. Tai sitten autonvalmistajat vain ovat tosi tyhmiä. En usko että se on se syy.
     
  10. Pakana

    Rekisteröitynyt:
    01.01.2000
    Viestejä:
    4 453
    Moottorin energiatehokkuuden maksimointi edellyttää liikkuvien massojan minimointia, ja liikkuvissa massoissakin pyörivä massa on parempi kuin edestakainen. Eihän se jossain ilmaisen polttoaineen maassa ole olennaista paljonko laitos kuluttaa, joten iso tönärikasi on poikaa.

    Henkilöauto se oli, mutta ei se silloin kovin vanha ollut, muistaakseni 60tkm ajettu, joku materiaalivikahan siellä selvästi oli kun se noin teki, mutta jokatapauksessa se hajosi.

    Ainakin Volvon 50-70 luvun tönärikoneissa nuo hammaspyörät oli eräänlaista puupuristetta, mutta käsittääkseni se Irv Gordonin Volvon puinen hammaspyörä on kestänyt jo hyvän matkaa yli 3 miljoonaa, joten eipä se materiaali siitä automaattisesti huonoa tee.

    Eikä sillä nyt sinänsä ole merkitystä millä tekniikalla jokin rakenne on toteutettu, vaan sillä kuinka pitkäksi aikaa se on suunniteltu kestämään. Käsittääkseni noiden kannen yläpuolisten nokkien pyörittäminen hammaspyörillä suurilla kierrosnopeuksilla saa ne jotenkin resonoimaan, joka on suurin syy miksei ohc koneissa niitä juurikaan käytetä. Samalla tietysti niistä tulee melko paljon ylimääräistä inertiavoimaa kun kierrokset nousevat. Matalakierroksisessa dieselissä tuo ei ole merkittävä ongelma.

    Isoissa moottoreissa käytetään käsittääkseni myös aika usein ihan akselia jolla voima välitetään venttiilikoneistolle.
     
    Viimeksi muokattu: 04.07.2018
  11. ---33---

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2012
    Viestejä:
    361
    Jos siinä jostain syystä remmi olisi, niin kai se kerran vuodessa huollossa käy ja silloin voisi vaihtaa samalla kun öljyt valuu... :D
     
  12. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 256
    Jos haluaa yli 7000 kiertävän moottorin se on helpompaa OHC koneella ilman erikoisempia materiaaleja yms. virityksiä. Nascar ja Indy autot nyt kiertänee enempi mutta ne ei ole tavis autoja.
    Vetessä tönärin redline on 7000 rpm joten jos siitä noustaan ylemmäs niin fiksumpi OHC koneella toteuttaa jos 7000 rpm riittää niin fine.
    Uusimmassa koneessa onkin yli 700 heppaa joten kaipa sekin riittää mutta ainahan sitä saa ahtamalla lisää ja vaikka tilavuutta nostamalla.

    Tilavuus nyt ei suoraan kerro edes moottorin painoa tai fyysisiä mittoja jotka ovat oleellinen asia jos mietitään minne se mahtuu (etenkin jos haluaa hyvin huollettavan mitä monikaan auto ei enää ole kun sinne ei murokättä suuremmat kätöset mahdu väliin).

    Eikä se optimointi itseä kiinnosta säästääkö se vaikka 5% polttoainetta 100km... Jos isompi auto riittävän kokoisella tönärikäsilla vie 13L bensaa sekalaisessa ajossa niin 6.5 desiä ei itseä liikuta mihinkään suuntaan.. rahallinen ero mitätön ja jos kaasulaitteilla ajelee niin se 89€ / kk tai sitten 0.822€ / L hinta ei kyllä tunnu missään siis edes Suomessa missä polttoainetta saa halvalla.
     
  13. Bowtie81

    Rekisteröitynyt:
    30.10.2002
    Viestejä:
    6 822
    itse pitäisi siitä, että työntötangot olisivat edelleen käytössä, amerikassa niitä on vieläkin käytössä ja hyvin toimii. Itse ketju jää niin lyhyeksi ettei varmaan tule ongelmia.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 05.07.2018
  14. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 256
    Tässä sellanen onkin 2 rivisellä ketjulla. Ei tönäri ongelma ole normi autossa jolla ajellaan A-->B
    Vettekin on enempi urheiluauto jonka koneelle enempi kierroksia annetaan ja toimiihan se siinäkin hienosti mutta joku peruskippo ei niitäkään kierroksia tarvitse saati dieselit.
    Raskas kalusto on pääasiassa tönärikoneita Mersulla Mannilla Scanialla jne. Volvolla on koneita joissa kannessa nokka-akseli mitä rattailla pyöritellään

    [​IMG]

    Tässä kasaillaan Mersun konetta ja tönärit sielä yhä on.
     
  15. Jani R-K

    Rekisteröitynyt:
    21.03.2015
    Viestejä:
    242
    Kyllä suurimmassa osassa raskaaseenkin kalustoon on nokka nykyään asennettu kanteen. Mersukin jo luopunu noista vanhoista v koneista ja siirtyny käyttämään detroit dieselin rivi6 moottoria jossa nokka kannessa. myös cat ja cumins on nykyään yläpuolisilla nokilla. Lähinnä nuo tönäri koneet on v moottorien juttuja kun se niissä tekee suurimman kustannus säästön.
     
  16. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 256
    Ainakin tässä muutama vuos julkaistu Cummins 6.7L suora 6 on tönäri aivan kuten vanhempi 5.9 suora 6.
    Nissanin ja Toyotan käyttämä V8 raas on sitten kannen yläpuolisin nokin + paskalla ketjulla kiristimineen... phyi! ottaisin paljon mielummin vanhan 5.9 kutosen.

    Sitten tuo Mersunkin kone on aikas tuore tapaus myös minkä videon linkitin kuten myös kaikki Scanian koneet siis ne oikeet tehokkaat koneet :)
    Mutta eivät nuo mitään kiekuvia koneita ole niin ei tarvitse titaania käyttää venttiilikoneistossa (kuten Corvette) joten se on yksi ja sama jos tönäreitä on ja pääasia on hinta ja luotettavuus.
    Juu kyllä rivikoneissa onkin usein kannessa vaikkapa 1 nokka-akseli jota rattailla pyöritellään ja niinhän Volvokin taitaa tehdä venemoottoreissa.
     
    Viimeksi muokattu: 10.07.2018 klo 15:33
  17. Jani R-K

    Rekisteröitynyt:
    21.03.2015
    Viestejä:
    242
    Niin no nuo pikku koneet vähän eriasia
    Jos jatketaan saman kokoluokan koneilla mitä linkitit joka ei tosiaankaan ole enää uusi. Uusi kone oli jo vuoden ollu käytössä huvän aikaa kun 2013 otin lopputilin kyseisen merkin marmori liikkeestä. isompaa v8 versiota samasta oli vielä tuotannossa päällekkäin uudemman kanssa, mutta euro6 tullessa voimaan sitä ei enää uusiin normeihin päivitetty.
    Cimminssin 16 litrainen on dohc mallinen catin tuotannostakin ainakin 12 13 15 ja 18 ovat ohc koneita

    Lisätään nyt vielä että ratas jakopäällä nuo isot taitaa olla aina en muista muun laisia nähneeni. Eikä ratas jakopääkään aina ole mikään toiminnan tae, tuli volvollakin ainakin 11 ja 13 litraisiin toteutukseen moka yhden 11 litraisen olen nähnyt auki jakopäästä ja itse rempannu 3 13 litraista. pieni suunnittelu moka jonka korjaus ei sinänsä olisi muuten paha, mutta paljon purkamista kun ikävästi vielä koneen takapäässä.
     
    Viimeksi muokattu: 10.07.2018 klo 21:09
  18. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    9 712


    Roush taitaa olla Raptoriakin kovempi rassi, sarjavalmisteisista lavareista. Yllä siis ihan fiilistelypohjaista revikkaa.
     
  19. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    3 966
  20. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 256




    Raptori olis kyllä hyvä talviauto ja myös kesäkelille sopiva.
    Autoveroton ja myös vapaa vuotuisista veroistakin eikä haittaa teiden heikkenevä kunto vaan voi ajaa nilkkaa ojentaen.
    Mitkä kuopat routavauriot töyssyt jne... ajaa vain.. paskat kikottimet hajoilee niihin / joutuvat väistelemään hidastamaan jne... :D

    Täällä myytävät voi olla ylihintaisia jo sen takia että laitettu ilmaa hintoihin (koska autoveroton)
    Ostohinta Usasta + rahti + Alv --> hinta Suomeen.
    Jos on firma niin saa vähennysoikeuden koko ajoneuvon hinnasta ei vain alv:n osalta kuten esim. henkilö/pakettiautoissa.

    Eikös autoetukin verotettu henkilö/pakettiautoista vain :)

    Raptor sekä Ram Runner ovat tosin ihan vakioautoja (normi kansanautoja)
    Itseasiassa Ford F-150 on maailman halutuin (valmistetuin / myydyin auto).
    Jos ei ihan vakioautoissa mennä niin Baja vehje olis kyllä aika kova radallakin jonne WRC autot leviää / jää kiinni.

     
    Viimeksi muokattu: 12.07.2018 klo 13:55
  21. Tommi_82

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    3 142
    Kieltämättä melko hauska vekotin. Onko noissa nykyään valmiina laseissa valoissa yms e hyväksynnät vai jenkkien dot leimat vai molemmat?
    Luultavasti tulee katsastuksessa ongelmia tuontiauton kanssa jos ei e hyväksyntöjä löydy.
     
  22. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 256
    Tullut muutoksia näemmä tähän eli nykyään paljon iisimpää.
    Muualta poimittua.

    HYVIÄ UUTISIA UUDEMPIEN JENKKIAUTOJEN TUONTIIN! ainakin 2/2008 käyttönotetun ei-EU Tyyppihyväksytyn meksikossa tehdyn henkilömallisen amerikanchevyn leimaus onnistui seuraavasti: hanki coc todistus: johon kelpaa esim. Tuvnordilta tms. Pakettiautopojilta: itse sain hommattua chevrolet europen maahantuojalta todistuksen joka kelpasi, tärkeää että konehuoneessa on TARRA jossa lukee auton täyttävän myös california päästötason! Alkuperäiset lasit kelpaavat sellaisenaan, myös lakimuutoksen ansiosta. Valojen suhteen joulukuusta 2011 alkaen kats.konttorit ovat saaneet oikeuden lausunnollaan hyväksyä DOT valot. Kuvio piitää saada epäsymmetriseksi. Omassa tapauksessa riitti kun vaihtoi orggis jenkki halogeenipolttimot suomessa myytäviin! Jenkkipolttimoissa lukikin DOT.
    --------------------------------------
    Ajovalot käy, kunhan kuvio on epäsymmetrinen.
    Etusivuvilkut täytyy olla.
    Takavilkkujen on oltava keltaiset.
    Takasumuvalo oltava.

    Eli ei muuta kun roudaamaan autoverottomia Co2 maksuttomia & käyttövoimaverottomia monstereita ja antamaan V8:lle happea. :psmoke:
     
    Viimeksi muokattu: 12.07.2018 klo 15:29
  23. Tommi_82

    Rekisteröitynyt:
    27.11.2003
    Viestejä:
    3 142
    Hieno homma jos tässäkin on menty järkevämpään suuntaan. Muistelin vaan jotain vuosien takaisia keskusteluja joissa jenkeistä tuotiin uusia hummereita ja ensitöikseen revittiin valot ja lasit irti ja romukoppaan ja vaihdettiin tilalle uudet lähes samanlaiset pelkästään yhden leiman takia :facepalm:

    Paljonko tuollaiselle Raptorille jää hintaa kun laskee mukaan kaiken ”tarpeellisen”?
     
  24. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    3 966
    Eikö noilla kuorma-autoilla ole kielletty pysäköinti tavallisiin parkkiruutuihin?
     
  25. HyrskynMyrskyn

    Rekisteröitynyt:
    18.10.2002
    Viestejä:
    2 256
    Ei vaan saa pysäköidä normi ruutujen lisäksi kuorma-autoille tarkoitetuille pysäköintipaikoille ja ajella kaistoilla joilla kuorma-autot sallittuja eli käytä kuin henkilö/pakettiautoa + joskus pikku bonuksia ja lisänä verottomuus.

    Mitä nopeusrajoitukseen tulee aja tiekohtaisen rajoituksen mukaan ellet halua yllätystä extra sakosta ajoneuvokohtaisen ylittämisestä. Eli motarilla 120km/h no problem ja 100km/h kun se on tien rajoitus. Koskaan ei ole ongelmia ollut poliisin kanssa noin ja kamerat ei toki edes häiritse tällöin.
    Toki maksaa se kaikilla ajoneuvoilla se sakko kun yli 20km/h ylitetään muropalkoilla.

    Olisihan se outoa ettei normi autolla saisi pysäköidä parkkiruutuun... Hyvin ne sinne ovat mahtuneet ja pienin / kevein kuormuri on Toyotan Hilux.
     
    Viimeksi muokattu: 13.07.2018 klo 12:36

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti