Valokuvaukseen studiovarusteet

Viestiketju alueella 'Viihde-elektroniikka, kamerat ja Hifi' , aloittaja Pevani, 31.01.2015.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. FinlandApollo

Rekisteröitynyt:
    01.05.2011
    Tiedät mitä 1/1, 1/4 ja 1/64, yms on ja miten ne vaikuttaa valoon ja aukkoon, miten valo käyttäytyy, miten saat terävämpiä varjoja, miten pehmeyttä, miten saat erottelevuutta, miten eri kulmista valo näyttää kohteessa, miten erilaiset mahdolliset hajottajat toimivat

En halua olla röyhkeä mutta herranen, nyt hieman sitä oma-aloitteisuutta. Hakusana: "Nikon CLS" tuo salamaopetuksesta ja "Nikon Tutorial" tuo taas itse perusasiat. Ei täällä nyt ihan kädestä pitäen kaikkea pidä antaa koska se ei hyödytä sinua yhtään.

Kuvatessa ei ole kukaan kertomassa ja antamassa kaikkea valmiiksi, se on pääasiassa kokemusta joka on tullut käytöstä ja trial&error tyylillä.

2. Pevani

Rekisteröitynyt:
    13.11.2014
    Mun Nikon kamerassa ei oo CLS, koitin kyllä googlailla. Kiitoksia silti, katon saanko tuosta mitään apua.

Rupeen tsiigailemaan tosiaan tota Nikonin esitettä, siinä on kivasti esitetty miten laitella sateenvarjot yms pystyyn.
    Jos joku viittii linkata sen nikonin kanavan youtubesta niin olisin kiitollinen. :)

Aattelin siis nämä hankkia:
    1x http://www.ebay.com/itm/New-Studio-...443?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4abafcad03
    2x http://www.ebay.com/itm/40-Inch-Tra...Controls_Studio_Umbrellas&hash=item27e707d1c0
    1x http://www.ebay.com/itm/PT-04-4-Cha...847?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c345a6db7

3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. FinlandApollo

Rekisteröitynyt:
    01.05.2011
    Nikon CLS on käytössä joko päällä ohjattavalla Nikonin salamalla tai sitten rungon omalla (jos siis runko tukee, eli D7100 ja paremmat). Sen avulla voidaan kameran päällä olevasta salamasta säätää etänä, irti kamerasta olevien salamoiden tehoa, SB-800 tukee tätä mutta tuo ei toimi radiolaukaisimien kanssa.

Varjot on halpa tapa aloittaa mutta valonhallinta on heikkoa. Parempi niillä on kuitenkin aloittaa hinnan vuoksi. Mutta vaihda vielä noi laukaisimet Yongnuo RF603 jotka on hyvät ja varmat. Noi halvat mitkä pistit voi olla että laukaisee pari kertaa ja sen jälkeen ovatkin vain laukun täytettä.

5. Pevani

Rekisteröitynyt:
    13.11.2014
    Mulle on sanottu että CLS on Nikonin järjestelmä joka löytyy vasta D7100 ja ylöspäin, juuri se että kamerasta säädetään.
    Tosiaan olen ostamassa D7100 mallin kesän jälkeen, jolloin en enää tarvitse radiolaukaisimia(?)

Mistä nuo Yongnuot sais halvimmiten, 20€ on miltei se maksimiraja, Amazon.com:issa mulla on 40 dollaria lahjakorttia, mutta sieltä tulee niin helvetinmoiset tullit.
    Ja nuo Yongnuothan on ihan riskipeliä kun niitä ei saa lukittua jalustaan millään niin kohta tipahtaa salamat lattioille ja hups.

Viimeksi muokattu: 02.02.2015
  6. FinlandApollo

Rekisteröitynyt:
    01.05.2011
    CLS on ehkä epävarmin järjestelmä koska toimii vain infrapunalla, en luota enää siihen. Radiolaukaisimet on luotettavimmat. Ulkona CLS ei toimi lähes ollenkaan.

Mitäs jos vaikka säästäisit hetken? 20€ ja kaksi lähetintä on aivan järjetön idea. Suoraan sanoen et saa kuin paskaa rukkasella, jos karusti sanotaan. Mikset hetken hengähdä, odotat, ja säästät?

7. molari

Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Niin, mitä? Mitkä Yongnuot? Niissä on ruuvinreikä pohjassa, mutta ei niitä sillä kiinnitetä, vaan salamapidikkeellä, jotta saa kallistettua.

8. Pevani

Rekisteröitynyt:
    13.11.2014
    http://www.ebay.com/itm/Yongnuo-RF-...87?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item2a10ee334b,
    24€. Jatkossa voi ostaa vaan lisää nuita salaman alle meneviä vaikka 2 niin sitten saa kaikki halutessaan, mutta kun muita käyttää REMOTE-tilassa slavena ja yksi masterina niin onnistuu ilman.

Ei ole kyllä. Sulantoblogissakin oli että niiden heikkous on ettei niitä saa lukittua.
    Salama lukittuu Yongnuoon nätisti, mutta mites lukitat salamapidikkeeseen jos et halua tiettyyn suuntaan, ribs.

9. molari

Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    En ymmärrä, mitä tarkoitat. RF602/603 lukittuu ihan nätisti salama/sateenvarjopidikkeeseen. Ei se muovisena ole mikään supervahva, mutta en tosiaan näe nyt tässä sitä varsinaista ongelmaa.

10. Pevani

Rekisteröitynyt:
    13.11.2014
    Juu mutta siinä ei ole mitään millä voisi sen varmasti lukita, mutta voihan tuon sateenvarjopidikkeen kääntää aina kallelleen.

11. larez

Rekisteröitynyt:
    21.05.2011
    Uudessa mallissa on myös kierteet.

12. Pevani

Rekisteröitynyt:
    13.11.2014
    Linkkaappa semmonen malli Ebaystä kohtuuhintaan.

13. larez

Rekisteröitynyt:
    21.05.2011
  14. Pevani

Rekisteröitynyt:
    13.11.2014
    No jopas, ei oo todellakaan pahan hintanen ja nyt en epäröi ostaa.
    Mahtavaa kiitos larez! Suomeen vaan pamahti yllättäen 5 punnan toimitukset, mutta eipä tuolla niin väliä.
    Löysin nuo sateenvarjotkin co.uk:sta halvemmalla.

Nyt vaan pitää tilailla yksi jalusta lisää, sateenvarjot, ja tuo lähetin niin on kaikki kasassa.
    Sitten vaan pitää aloitella salama kerrallaan opettelemaan! :)

15. molari

Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Minunkin pitäisi itse asiassa hommata jotain läpiammuttavien sontikoiden tilalle. Valostahan noilla kimpoaa puolet taaksepäin ja siten seinien ja katon kautta pienessä tilassa joka paikkaan. Olen vähän miettinyt brolly boxia. Se estäisi ylimääräisen kimpoilun, mutta kuitenkin säilyttäisi sontikan tuottamat pehmeät reunat. Ja olisi halvempi kuin softbox. Oikeastaanhan noita pitäisi olla kaikkia varastossa joka tarpeeseen. Paitsi tuota perus läpiammuttavaa, koska sillähän ei ole läpiammuttavaan brolly boxiin verrattuna oikeastaan mitään etuja hintaa lukuun ottamatta.

16. Pevani

Rekisteröitynyt:
    13.11.2014
    Nyt ennenkun tilaan sateenvarjot, pitäiskö mun ostaa niiden sijasta brolly boxeja?
    Eihän nuo kovinpaljoa kalliimpia ole kun kerran panostaa, jos mietitään että tarviin vaan 2-3 kappaletta.

Päävalo:
    http://www.ebay.com/itm/110cm-43-Um...246?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3ce8f6d4f6

Täytevalo ja hiusvalo:
    http://www.ebay.com/itm/Umbrella-So...046?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c96565fce

Onko tuo päävaloksi linkkaamani nyt hopea sisältä ja se valo tulee siis tuon valkoisen läpi takaisin?
    Jos ei niin linkkailkaa ihmeessä parempia kun kattelin vaan nopsasti, kovasti kyllä kiinnostais tommoset hankkia mielummin niin ei tosiaan vuoda valo.

Brolly boxeissa tuossa tarkoituksessahan on se huono puoli että niistä ei saa aikaan niin paljoa valoa aikaan tuossa heijastavassa käytössä, koska valo menee ylimääräisen kankaan läpi, mutta toisaalta se kangas pehmentää valon matkalla.

Viimeksi muokattu: 03.02.2015
  17. Pevani

Rekisteröitynyt:
    13.11.2014
    Viittiskö joku lukasta ylemmän viestini ja vastata, kun tällä viikolla ellei jopa huomenna lähde tilaukseen jonkinlaiset sateenvarjot.

18. molari

Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Toinen on heijastava, toinen läpiammuttava. Kummassakin on puolensa. Googleta vaikka reflective vs. shoot through.

Minua itseäni noissa pidättelee se, että en tiedä, miten salaman ujuttaisi tuonne sisälle. Pitäisi saada jostain edullinen pidike, jossa nivel olisi sateenvarjon varren reiän yläpuolella, että saisi salaman taipumaan eteenpäin varjon takakankaan sisälle. Muuten salama tulisi melkein varjoon kiinni. Ei hyvä.

19. Pevani

Rekisteröitynyt:
    13.11.2014
    Älyän kyllä, päävalolle on tarkotuskin hankkia heijastava. Haluun vaan varmistaa että toi toimii noin.
    Tarviikos sen salaman mennä sisälle asti? Ohjaa sen sinne ja laittaa keppiä tarpeeks läpi siitä salamapidikkeestä.

Mites muut mieltä, korvaanko sateenvarjot nuilla?

20. molari

Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Minä ottaisin läpiammuttavan etenkin päävalolle: saa lähemmäs tarvittaessa.

Kuten sanoin, niin liian lähellä varjoa ei ole hyvä. Eihän se valo ehdi levitä, sehän on kuin osoittaisi taskulampulla. Varjon reunat jäävät ihan käyttämättä ainakin tuollaisessa läpiammuttavassa. Suurin osa noista salamapidikkeistä on sellaisia, että salamaa ei saa taitettua "oikaistuna suoraksi" sinne suuntaan. Pitäisi jostain löytää kohtuulliseen hintaan toisenlaisia pidikkeitä.

21. Pevani

Rekisteröitynyt:
    13.11.2014
    Kun sanoit että hanki läpiammuttava päävalolle niin olin ajatellut päävalolle heijastavaa ja sivu ja hiusvaloille läpiammuttavaa.

Sanoppa mitkä pitäisi ostaa ja minkä kokoset.

22. Pevani

Rekisteröitynyt:
    13.11.2014
    Mulla oli tällänen pläni näiden varjojen kanssa:
    Päävalolle oli 110 senttinen ja hius- ja sivuvalolle 100 senttiset varjot.

Ostanko brolly boxeja vai normaaleja?
    Mitä korjaisin asettelussani paremmaksi?

23. molari

Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    Sinunhan se pitäisi tietää, mitä haluat. Ei noissa ole yhtä oikeaa ratkaisua. Osta vaikka niitä ihan halvimpia varjoja alkuperäisen suunnitelmasi mukaan, niin pääset alkuun. Voit ottaa vaikka hiusvaloksi ja täytevaloksi jotain 60 cm varjoja tai mitä lie, niin maksaa muutaman euron posteineen. Kun tiedät paremmin, mitä haluat, niin hommaa sitten parempaa.

24. Pevani

Rekisteröitynyt:
    13.11.2014
    Haluun nyt kysyy just teiltä kun tiedätte paremmin. En haluu ostaa paskaa vaan siksi että oon tietämätön.

Miten asettelisit sateenvarjot? Taidan kyllä kallistua noihin Brolly Boxeihin.

25. molari

Rekisteröitynyt:
    04.11.2012
    No, minä olen kuvannut vuosia noilla halvoilla läpiammuttavilla varjoilla. Valon kimpoilu rajoittaa, mutta kyllä niillä kaikki normaalit muotokuvat ottaa. Mutta jos luulet, että saat salaman viritettyä noiden brolly boxien sisään niin, että se valo ehtii siinä hajotakin, niin onhan se parempi laite. Läpiammuttava tai heijastava on mielipidekysymys. Itse pidän enemmän läpiammuttavista jo siksi, että ne saa helpommin lähemmäksi kohdetta.

Sen voin sanoa, että hiusvalolle tuskin tarvitset noin isoa varjoa. On helpompi sijoitella, jos otat pienemmän.

26. Scuup

Rekisteröitynyt:
    01.02.2006
    Tilaat nyt vain ne halvimmat mitä suositeltiin. Sillä ei ole tässä vaiheessa mitään merkitystä, vaikka käytössäsi oli monen tonnin elinchromet valonmuokkaimineen.
    Viisi tuntia kuvaat niillä vaikka action-man -ukkoa ja olet oppinut enemmän kuvauksesta ja salamoiden ja valonmuokkainten käytöstä kuin viettämällä 100 tuntia foorumipalstalla pohtien mikä olisi paras ratkaisu.
    Ei niitä tarpeita kannata itselleen turhaan luoda, kyllä ne tarpeet hahmottuu sitten kuvatessa.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen