Vaimennusmatto autoon

Viestiketju alueella 'Viihde-elektroniikka, kamerat ja Hifi' , aloittaja JasonVonBates, 09.04.2012.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. JasonVonBates

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2011
    Viestejä:
    738
    Mitäs vaimennusmattoa autoonne olette laittaneet? Itse tarvitsisin ainakin oviin, pitäisi kuitenki olla suht ohutta eikä kovin kallista. Kunhan nyt hieman saisi parempaa ääntä nyt kun on elementitkin vaihdettu.
     
  2. Zufushiki

    Rekisteröitynyt:
    25.02.2009
    Viestejä:
    954
    Tuollaista suosittelisin:

    Powerset • Autohifi • Tampere

    Turha sinne mitään halppis tavaraa on laittaaa, mieluiten kerralla kunnollinen. Tuota mattoa moni kaveri laittanut autoonsa ja tekee kyllä tehtävänsä.

    Tuota kyseistä mattoa oli myös kaverilla, joka kävi maxboom kisoissa.
     
  3. JasonVonBates

    Rekisteröitynyt:
    02.11.2011
    Viestejä:
    738
    Juu pitääpä tilailla kun palkka päivä tulee. Olettekos muualle laittaneet kuin vain oviin?
     
  4. Zufushiki

    Rekisteröitynyt:
    25.02.2009
    Viestejä:
    954
    Aikalailla tuota laitettiin koko autoon. Kattoon ja peräkonttiin. Siis tuohon autoon mikä maxboomissa oli. Taitaa normaalisti riittää vaan kun laittaa oviin.
     
  5. S62B50

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2009
    Viestejä:
    7 270
    Bitumimattoa biltemasta tai motonetistä. Ajaa saman asian, kuin nuo höpöhöpö 10x kalliimmat "merkki"-matot.
     
  6. StardustMegathunder

    Rekisteröitynyt:
    09.09.2010
    Viestejä:
    1 003
    Vibroplast ainakin hyvää. Käytän maxboom käytössä vain sitä. Ei tarvii kun pyyhkästä rasvanpoistajalla limat pois halutulta pinnalta ja lättää maton päälle. Matossa on itsessään liima joten kuumailmapuhaltimilla ei tarvii maalipintaa tuhota. Liima on myös todella pitävää. Maksaa 99€ tukkupaketti (1m2). Matot eivät tosiaan ole samanlaisia vaikka edellinen postaaja vahvasti sitä mieltä onkin. Halvan bitumin ja kalliimman luokan maton tuoma ero äänenlaadussa on ihan korvalla huomattavissa.
     
  7. dropadrop

    Rekisteröitynyt:
    18.01.2002
    Viestejä:
    2 223
    Itsekin miettinyt vaimentamista jos sais rengasmelut pienenemään, mutta on sormi sen verran keskellä kämmentä etten oikein tiiä tulisko siitä mitään. Rahaakaan ei viitsisi ihan hirveästi laittaa kun en tiedä säilyykö auto yli vuotta.

    Ymmärsinköhän oikein, että rengaskaariin tuo laitetaan sen muovisen (renkaan puoleisen) ja metallisen kaaren väliin? Jos siihen laittaa paljon niin varmaan haittaa ilman liikkumista joka voi edistää korroosiota?

    Takakonttiin pitäisi varmaan myös laittaa. Autona Golf Plus jossa takakontin alla on väli-tila, ja sen alla vielä vararengas. Jos nyt oikein näin niin ihmiset ovat päällystäneet juurikin tuon alimman tilan?
     
  8. Ranttis

    Rekisteröitynyt:
    25.08.2011
    Viestejä:
    231
    Ootkos asentanuy molempia? Hiukan erilaista vedellä Silent Coattia, kun menee ihan pirun hienosti muotoon ja myös pysyy. Biltemasta kun hakee, niin kauhee ähellys kuumailmapuhaltimen kanssa ja matot putoo ovista seuraavana talvena.
    Ja sitäpaitsi esim. Bitumihuopa 4 kpl - Biltema on vaan pari-kolme euroa halvempaa neliöhinnalta, kun Silent Coat.
     
  9. S62B50

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2009
    Viestejä:
    7 270
    Hmm, bilteman matto auringonpaisteeseen, veitsellä sopivat palat ja kuumailmapuhaltimella loput. Saa olla todella vitun käsi jos ei saa bitumia pysymään pystysuoralla seinämällä. Sitten vaikka toho käteen ja reilusti liekkiä jos on niin avuton ettei kuumailmapuhaltimella saa.

    Taitaa myös tämä halvan bitumin ja mainosblastin korvin kuultavin olla se, että erota coca colaa olvi colasta jos laitetaan sokkotestiin.

    Ymmärsit väärin. Vaimennus laitetaan auton sisäpuolelta kaariin eli purat ovipahvej yms. edestä jotta pääse käsiksi kaariin. Varapyöräkotelo vuorataan vaimennusmatolla siltä osin missä paistaa paljas pelti. Tällöin saadaan peltiin massaa ja se vaimentaa ulkopuolelta tulevia ääniä, vähentää resonointia ja tietyissä paikoissa edistää ja parantaa vahvistimen hyötysuhdetta sikäli, kun ei tarvitse niitä hattiwatteja käyttää löysän pellin räminään.
     
  10. vhbs

    Rekisteröitynyt:
    16.03.2004
    Viestejä:
    1 035
    Vaimennuksessa tärkein asia on saada niihin pelteihin massaa, käytännössä siis bitumia. Noita kalliita 50€/m2 mattoja käytetään sitten kun halutaan saada sitä "massaa" ilman painonlisäystä eli jos et aja autolla kilpaa, ei sillä ole mitään väliä laitatko hifihifimattoa vaiko bitumia.

    Bitumia saa biltemasta, motonetistä, hifiliikkeistä ja vaikka mistä. On totta että ainakin oman kokemuksen mukaan nuo hifiliikkeiden silentcoatit ovat notkeampaa tavaraa kuin varaosaliikkeiden vastaavat mutta kun ne on paikallaan, ei mitään eroa niissä ole.

    Silentcoat maksaa 25€/0,8m2= 31€/m2
    Motonet 2mm bitumi 9,5€/0,4m2 = 23,75€/m2
    Biltema 2+1mm bitumi 18€/0,8m2 = 22,5€/m2

    Biltemasta ei alennuksia taida tippua, motonetistä se 10% ja silentcoatista sitten naamakertoimen mukaan. Ite sain 20€/neliö muiden ostosten yhteydessä joten valitsi minkä tahansa, puhutaan muutamista euroista.
     
  11. Kubbih

    Rekisteröitynyt:
    18.09.2003
    Viestejä:
    982
    Itse vaimensin(vielä vaiheessa) farkku aven silent coatilla. Pitkin kevättä tullut vaimenneltua kun autoa tarvii välillä ajossakin. Netistä luin lähes kaikki mahdolliset vinkit mitä suomenkiellä löytyi. Karu totuus paljastui itselle vasta asennusvaiheessa.

    Se ei mene niin, että "sitä mattoa lätkit vaan menemään". Harvaan paikkaan menee koko matto kerralla. Pahvinpalalla tai paperilla haetaan muotoa ja sitten leikellään saksilla ja kohta leikellään vähän lisää. Saatanasti vie aikaa jos hyvin aikoo tehdä. Ja mattoa. Itse alkutalvesta tilasin 12m2 silent coattia ja 4m2 noise isolator 8mm. Viimenen paketti menossa ja noise isolatoria jää yli kun ei mahdu minnekkään.

    Voi sitä tuskan määrää kun etuovet avasin ja aloin vaimentamaan. Pitäisi olla lapsen kädet, että työ nopeasti hoituisi. 2 mattoa meni kokonaisena vierekkäin oven ulkopeltiin, loput enemmän tai vähemmän palasina. Muutaman illan kun teki, niin alkoi tuntua, ettei tämä ikinä lopu. Lopulta sain ovet läjään ja takaovet menikin jo huomattavasti helpommin/nopeammin.

    Oliko vaikutusta? No ei ollut. Mikään ei muuttunut kauhean työmäärän jälkeen. Kyllä vitutti ja motivaatio jatkaa projektia laski pakkaselle. Sitten vaimensin katon ja vaimennusvaikutus oli uskomaton. Auto hiljeni vähintäänkin paljon. Sitä en osaa sanoa, auttoiko vaimennetut ovet asiaa.

    Alunperin oli tarkoitus vaimentaa vain ovet + katto + takakontti. Katon positiivisen kokemuksen jälkeen vaimennus kuitenkin lähti ns. lapasesta. Katon jälkeen vaimensin konepellin ja konepellin jälkeen otin etulokarit irti ja vaimensin kaiken näkyvissä olevan pellin + etulokarin sisäpuolelle noise isolatoria. Tämä oli suuri virhe, ei nimittäin lokarit mahtuneet takaisin. Eikä perkeleen matto antautunut. Piti sitten koettaa survoa väkisin ja parin pultin avustuksella sain paketin läjään. Takakontista vaimensin oikean puolen parin illan aikana.

    Jäljellä siis kontin vasen puoli, kontin pohja ja luukku. Tällähetkellä ajomelu on mitätön. Moottorijarrutuksessa ei moottorin parahdus kuulu. Ei tiedä onko alla nastarenkaat vai kesärenkaat. Moottoritie nopeuksissa ei kuulu muuta kuin moottorin ääni, taajamassa risteyksissä seisoessa ei tiedä onko auto edes käynnissä. Takakontista tulee ohut suhiseva ääni vasemmalta puolelta yli 80km/h nopeuksissa. Vaimennuksen teho tuli ihan puun takaa. En mitenkään osannut kuvitella, että avensis on moottoria vaille lähes olematon ääneltään. Hiekkatiet ovat vielä sen verran pehmeitä ja monttuisia, ettei ole päässyt kokeilemaan miten tien kivet rapisevat lokareihin. Enkä ole taajamassa uskaltanut ajaa ravissa, kun pelkään renkaan menoa.

    Miten vaimensin?

    -Kaikki ovet ulkopeltiin 2 kerrosta + etuoviin sisäpeltiin kerros + vaneriviritys joka hävettää ja vituttaa vieläkin. Etuoviin kerros noise isolatoria ulkopeltiin.

    -Kattoon 2 kerrosta. Tukipalkkien ja katon väli oli niin väljä, että kerros mattoa meni nätisti väliin. Ehdottomasti helpoin alue vaimentaa, sai pakasta vedellä kokonaisia mattoja ja laittaa kiinni.

    -Konepeltiin kerros + moottorin kohdalle avoimeen paikkaan toinen kerros.

    -Etulokarien taakse peltiin kerros. Piti laittaa 2 kerrosta, mutta sille lauantaille oli muutakin hommaa. Lokareiden sisäpintaan noise isolatoria vain avoimiin kohtiin. En edes yrittänyt saada jokapaikkaan, vain n. 15cm suikale päästä päähän.

    -Takakonttiin oikealle 2 kerrosta. Vielä puuttuu toinen kerros suunnilleen iskarin kohdalta kun aika loppui siltäkin päivältä kesken.

    -Lattiaan en ajatellut missään vaiheessa koskea. Se kun vaatisi poropeukalolta penkkien irroituksen ja koko hiivatin lattiaverhoilun auki repimisen. Sitten kun äkkiä autoa tarviikin, niin saunajakkarallako sitä sitten istutaan? Ajattelin oikaista tässä ja hankkia paksut kumiset lattiamatot ja leikellä niin tarkkaan kuin jalkatilaan suinkin mahtuu.

    Tjoo, sitten loppuhöpinät vielä. Kaikki verhoilut lattiasta kattoon on kiinni muovisilla kiinnikkeillä. Jopa lokarit. Niitä kun 10v vanhasta autosta lähtee irrottelemaan, niin senhän tietää miten siinä käy. Erinäköisillä ruuveilla voi korvata osan, mutta näkösälle jääviä ei. 7kpl konepellin pahvin muovikiinnikkeitä merkkiliikkeestä 10e tasan. Kai niihin on joku keksinyt sopivan irroitustyökalun, itse lähinnä improvisoin. Konepellin suojapahvista hajosi 6 kiinnikettä vaikka varovasti yritin. Toki osahan on voinut hajota jo omia aikojaan. Etuoven ovipahvit on niin monta kertaa käytetty auki, että ne ovat jo pyhällä hengellä kiinni. Ihme kun puolikkaat nastat vielä pitävät kiinni.
     
    Viimeksi muokattu: 02.05.2012
  12. noobscene

    Rekisteröitynyt:
    15.10.2007
    Viestejä:
    484
    Lainaillaanpa ketjua:

    Olis Focus 2003 Hatchbacki alla, ja kun pääasiassa tulee näitä etelän motareita nieltyä sillä, niin alkaa melu häiritsemään jo jonkin verran. Vaimennusmattoa, Silent Coatia tai vastaavaa, olis aikomus ainakin konttiin tunkea, ja mahdollisesti jos asennus ei ole kovinkaan vaativa operaatio, niin vähän muuallekin päin autoa.

    Kysymys onkin, onko asennustyö kuinka hankalaa verhoilujen irrottelun yms. osalta, kun autojen kanssa en ole puuhaillut enempää kuin kuskin ja vänkärin penkillä matkustellut? Autojen kanssa enemmänkin puuhailevat kaverit asuu vähän turhan kaukana ja liikkeiden hinnat hirvittää. Tarkoitus ei ole tehdä autosta mitään kisapeliä, vaan pääasiallisesti tarkoitus olis saada mölyä sen verran kuriin että paljon töiden takia ajavana voisi musiikkiakin kuunnella ilman että pitää volat vääntää kaakkoon että saa mistään mitään selvää. Äänentoistohommat menee päivitykseen sitten joskus jos ja kun nämä ylimääräiset äänet saisi ensin kuriin.

    Tarkoitus olisi laittaa konttiin 1 kerros mattoa kauttaaltaan pelleille, ja rengaskotelon päälle joko 2 tai 3 kerrosta, käsittääkseni tästä olisi jo selkeästi hyötyä. Kontista eteenpäin siirryttäessä tuleekin ongelmaksi juuri tämä verhoilun irrottelu. Verhoilu kun on ikäisekseen "kuin uusi", ja sellaisena sen haluaisin säilyttääkin. Oviin tulisi eteen ja taakse siis kerros tai kaksi(jättää tilaa villalle yms. jos sitä äänentoistoakin alkaa joskus parantelemaan), ja etupyöräkoteloiden päälle kaksi kerrosta jos mahtuu.

    Kattoon ja lattiaan laittaminen kuulostaa yksinkertaisemmalta suurien pintojen vuoksi, mutta onko asia kuitenkaan näin? Lattian kohdalla ainakin penkkien irrottelut yms. vähän arveluttaa tällä ammattitaidottomuudella. Paksut kumimatot vaan lattialle niin auttaako mitään? Entäs ovien tiivisteiden parantelu, onko siitä kuinka paljon iloa jos niissä ei päällisin puolin tunnu olevan mitään vialla?

    Jos on peukalo keskellä kämmentä, niin kannattaako tämmöinen projekti edes? Ja kun jostain lueskelin bitumin ruostuttavasta vaikutuksesta, niin kuinka pahasti se korroosiota sitten edistää jos sitä lähtee käyttämään? Ja tärkeä kysymys työn toteuttamisesta: onko lämmin kesäpäivä riittävän kuiva tilanne tähän hommaan, vai kannattaako yrittää jossain päästä auto sisälle ajamaan projektin ajaksi?
     
  13. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 446
    En kyllä usko ollenkaan että bitumilaatat mitään ruostuttaisi. Esim vanhoissa golffeissa on liimattu noita laattoja sinne kaukaloon, missä varmasti on vettä sateella yms. (viemäröity toki), niin ei ne bitumit yhtään mitään ruostuta. Itellä oli tossa -86 caddy, ja ei yhtään ruostetta missään bitumilaattojen kohdalla. Loppu auto oli kyllä sit ihan mätä.

    Mutta samapa se on mk1 focuksen kohdalla, se ruostuu kuitenkin aika vauhdilla.
     
  14. noobscene

    Rekisteröitynyt:
    15.10.2007
    Viestejä:
    484
    Joo niinhän nuo näyttää ruostuvan, tässä tosin ei ole ruostetta oikein missään, takaovien alahelmatkin puhtoiset. Tosin varmaan joskus edellisen omistajan toimesta vaihdetut niin niiden ruostumista odotellessa. Auto tosiaan niin hyvässä kunnossa ettei ole aikomus siitä hetkeen kyllä luopua, se on kuitenkin mulle työauto vaan eikä harraste. Matkustusmukavuus kuitenkin asia jonka kaikki enemmän ajavat ymmärtää, ja melu on mulle etenkin kuin syöpä, koska teen työkseni äänihommia ja ei ole kiva jos ajon jälkeen on ku korvat täynnä puuroa.
     
  15. Kubbih

    Rekisteröitynyt:
    18.09.2003
    Viestejä:
    982
    Katon irroitus on helppo ja vaimennus vielä helpompi. Tosin ei bitumia kattoon, kun se ei pysy siellä. Irrotat ensin kaikki lamppujen tuennat ja mahd. kahvat katosta ja siitä se alkaa purkaantumaan. Aika hankala tuosta on mitään rikki saada.
     
  16. StardustMegathunder

    Rekisteröitynyt:
    09.09.2010
    Viestejä:
    1 003
    Milläs perusteella sanot että bitumi ei kestä katossa? Itsellä kestänyt varsin mukavasti yli 2 vuotta.
     
  17. S62B50

    Rekisteröitynyt:
    16.06.2009
    Viestejä:
    7 270
    Sitä minäkin ihmettelen, että miten joku voi kädettää bitumin asennuksen. Jos sä sulatat sen bitumin peltiin kiinni, niin saa kyllä piikkauskonetta käyttää notta lähtee irti.

    Kaikki nämä muutkin paskanjauhajat, jotka väittävät ettei bitumi pysy ovissa voi katsoa peiliin.
     
  18. StardustMegathunder

    Rekisteröitynyt:
    09.09.2010
    Viestejä:
    1 003
    Ei tartte edes sulattaa jos ottaa esim. Stp mattoa jossa on oma liima ei tarvitse stressata ikinä mistään muusta kun että pinta johon liimataan on puhdas ja matto menee oikeelle paikalle koska se ei enään IKINÄ lähde pois. Jos on niin käsi että ei saa puhdistettua pintaa vaan liimaa periaatteel (ei oo koskaan ollu edes ovipahvit irti niin ei siel mitää paskaa ole.) saa kyllä ihan itseään syyttää. Se on fakta :smoke:
     
  19. juhat1000

    Rekisteröitynyt:
    16.08.2014
    Viestejä:
    1 692
    Nostellaans tätä ketjua.
    Eli rengasmelua olen saanut kuriin mutta nyt kuulo keskittyy tuohon moottorin meluun. Konepelti on nimenmukaisesti pelkkäö pelttiä, edes peltihuopaa ei ole. Onnistuuko moottorin melua mitenkään eristää kohtuu kustannuksilla? Eli auttaako jos konepelttiin vaimennusmattojen asennus?
     
  20. onkimato

    Rekisteröitynyt:
    30.04.2016
    Viestejä:
    815
    Mites tulipelti, eristetty vai eristämätön? Suosittelen laittamaan tulipeltiin paksua bitumia pohjalle, eristämään matalia taajuuksia ja sitten pehmoisempaa materiaalia vielä bitumin päälle. Konepellin eristämisestä on ihmiset montaa mieltä, varmaan todella autokohtaista onko iloa vai ei. Itsellä ei ole enää eristetty ja eroa entiseen ei edes huomaa.
     
  21. bb12

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2012
    Viestejä:
    1 411
    Mitäs STP black Goldin päälle? ihan spleniä 4-8mm? Ei mahda olla kovin taipuisaa. Onko muita vaihtoehtoja?
     
  22. näinköon

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2017
    Viestejä:
    397
    mikäs on tän hetken edullisin ja toimivin vaimennus matto koko auton vaimennukseen.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti