Vaihteistoöljyn vaihdon tarpeellisuus

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Beasti, 20.10.2009.

  1. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 440
    Sitähän on laskettu, että vanhaa laatikkoöljyä jää pahimmillaan 40% laatikkoon eli aivan törkeästi ja nimenomaan koneellinen vaihto vaihtaa 100% uudet öljyt. Tämän takiahan myöskin ohjaustehostimen öljyä pitäisi kierrättää niin paljon, että sieltä on vaihtunut mahdollisimman paljon.

    En sitten tiedä, onnistuisko ohjaustehostimeen tekemään öljynvaihdon niin, että pumpulle tuleva letku irti ja se vaikka 10l säiliöön. Pumpulle sopiva letku ja syöttää siitä niin kauan uutta öljyä, että väri muuttuu. Luulisi sieltä lähtevän kaikki vanha öljy liikkeelle, kun pumppu painaa. Samaa ideaa käytetään myös automaattilaatikon öljynvaihtoon koneella tehtäväksi.

    Lopuksi, kun tulee puhdasta öljyä, niin päästää tyhjäksi ja auto sammuksiin. Letkut paikalle, uutta öljyä ja ilmaus.
     
  2. Karis

    Rekisteröitynyt:
    06.09.2002
    Viestejä:
    122
    Kannattaa kiertää kaukaa noi öljynvaihtokoneet. Minä luulin vaihdattavani BG koneella öljyt mutta kyseessä olikin ATF kone. Se siis pesi automaattilaatikon ja sit lopuksia puski uutta öljyä sisään. Laatikon pohjakin vaihdettiin.

    Ongelmat alkoi heti. Ohituskiihdytyksessä pamahti vaihde sisään niin että penkiltä meinas tippua. Vein heti takas ja sit "huuhdeltiin" jne ja mikää ei auttanut. Kysyin että onko laatikolle ilmoitettu uudestä öljystä tai onko adaptaatiot nollattu mutta ei kuulemma tartte. Kysyin että on varmasti tarpeeksi öljyä niin kuuellma oli. Sillä piti vaan ajaa niin sit tasottuu... No sit ku tuli kylmät kelit niin ei tahtonu liikkeelle päästä. Vein taas takas ja sit huuhdeltiin taas. Liikkeelle lähtö parani vähän mut jossain vaiheessa 3->2 vaihto alkoi paukauttaa niin että taas meinas tippua penkiltä. Vein taas takas ja sit liike sanoi että ne pesee sen uudestaan ja minä tietenkin maksan kun se pesukone on kumminkin toiminut oikein. Nyt ku sitä on huuhdeltu ja pestykin pari kertaa vaihteisto toimii ihan ok. Välillä tulee joku ihmeellinen vaihteiden edestakas vaihto muuten toiminut ok tähän asti.

    Autona 2011 F11 530xd ajettu 130tkm. Mitää oireita ei ollu ennen laatikon öljynvaihtoa vaan se tehtiin ns ennakoivana huoltona. Tulipa pötköä ku kännyllä kirjoitin.


    Edit: niin siis onhan siinä sellainen mahdollisuus että huoltomiehet ei osannu..Ehkä ne ei jaksanu pestä laatikkoa tarpeeksi kauaa ja sinne jäi sopivasti pehmitettyä paskaa joka sit lähti liikkeelle. Tai sit ne ei osannu sitä täyttää oikein. Kun kysyin onko laatikossa varmasti oikea määrä öljyä niin ne sanoi että kone laittaa just sen verran ku se ottaa sieltä pois. En tosin tiedä miten se kone pitää kirjaa ulos tulevasta öljystä silloin kun laatikon pohja käytettiin irti. Mutta summa summarun minä ainakin kiertäisin tuollaiset humpuukikoneet jotka vain liuottaa paskat mutta ei oikeasti pese. Kilometrit on autosta tarkistettu eli laatikolla ei oo rullattu 500tkm.
     
    Viimeksi muokattu: 13.11.2017
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Habazon

    Rekisteröitynyt:
    07.10.2013
    Viestejä:
    961
    Kävisin jossain muualla tekemässä saman ja jos toimii sitten niin pyytäisin rahat takas vanhasta paikasta, vähän haiskahtaa osaamattomuudelle :rolleyes:
     
  5. Galaxy

    Rekisteröitynyt:
    11.08.2000
    Viestejä:
    1 963
    Uuh, tälläinen kokemus on pelottava lukea. Itsellä myös 8 lovinen ZF, tosin vähän kevyempänä versiona kuin sulla. Ajattelin että voisin jotain 8v/120tkm huoltoohjelmaa noudattaa mutta eihän tuollainen erityisen hyvältä kuulosta varsinkin jos vaihteistossa ei vikaa ennen huoltoa ole.
     
  6. valurauta

    Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    2 476
    Tässäpä ZF:n ohje öljynvaihtoon ja öljymäärän tarkistukseen: https://www.zf.com/global/media/med...eifend_1/ZF_SI_Oelwechselkit_8HP_50130_EN.pdf
    Minusta tuossa ei lue, että "laita lootaan öljyä sama määrä kuin valutit pois"... Siellä todetaan mm. näin:
    Adjust the oil level in the transmission exactly according to filling regulations. If the oil level is too low, the transmission will be damaged. If the oil level is too high, the excess oil will leak from the transmission through the overflow when heated. The escaping oil can ignite on hot parts (e.g. exhaust system).

    Olisiko kuitenkin niin, että öljynvaihto on viisainta tehdä juuri niin kuin ZF:n ohjeissa kerrotaan eikä ruveta säätämään pesujen kanssa?
     
  7. Intriguingman

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2013
    Viestejä:
    479
    Samaa kysyisin itsekin. Tämä on toki mutuilua, mutta jos öljyt automaattiöljyt vaihdetaan ajallaan (sanotaanko 80 tonnin tai jopa 50 tonnin välein) ja öljypohjan kaavinta+magneetin putsaus tehdään joka kerta, ei pitäisi olla syytä mihinkään pesukikkailuihin.
     
    Viimeksi muokattu: 15.11.2017
  8. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Ainakin osassa ZF:ää (muovinen) öljypohja ja suodatin on yhdessä joten ei tarvitse kaapiakaan kunhan muistaa vaihtaa sen suodattimen suositelluin välein (esim. 6HP:ssa 80tkm öljyt, suodatin & tiiviste).
     
  9. Galaxy

    Rekisteröitynyt:
    11.08.2000
    Viestejä:
    1 963
    Onko jollain positiivisia kokemuksia ZF(mieluiten 8) öljynvaihdosta pääkaupunkiseudulla eli homma mennyt kuten pitääkin ja auto toiminut vielä vaihdon jälkeenkin? Eli suosittele liikettä.
     
  10. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 440
    En sitten tiiä, vaatiiko tuollainen bemari aivan omat laatikkoöljyt eli ne yleiset öljyt tuossa öljynvaihtokoneessa ei pakolla käy. Eli puuttuu luokitukset tai sitten tuo vaatii ne xxxx-sisältävät lisäaineet ja tuossa on taas ne yyyy-sisältävät lisäaineet. Ja ainakin manuaalilaatikoissa ei välttämättä saa vaihteita vaihdettua väärällä öljyllä ja esim. ranskalaiset manuaalilaatikot ovat hyvinkin tarkkoja oikeista öljyistä. Manuaalilaatikon öljynvaihto on sikälli helpompi, että otat propun pois, valutat öljyt pois ja lisäät uutta öljyä laatikkoon.

    Ja varsinkin, jos sinne ei ole koskaan aikaisemmin tehty öljynvaihtoa, sitä huuhtelua tosiaan pitäisi jatkaa niin kauan, että sieltä tulee puhdasta. Eli ajaa vähintään 10l tai mielellään 15l. Ainakaan noissa halvemmissa koneissa puuttuu näyttö eli valitaan automalli eli sisältää käytettävän öljymäärän.

    Halvemmilla koneilla todennäköisesti lopuksi aivan oikea määrä öljyä eli, jos sinne ilmoitetaan 6.75l uutta öljyä, niin kone ei lisää esim. 5.89l. Luulisi niihin pystyvän syöttämään oikean öljymäärän eli se syöttää juuri sen määrän lopuksi. Ja jos toinen kerta auttoi edelleen, niin se kertoo, ettei sitä pesuainetta/öljyä ole kierrätetty riittävän kauan.
     
  11. Karis

    Rekisteröitynyt:
    06.09.2002
    Viestejä:
    122

    Joo sitä pesua ehkä hehkutettiin vähän liikaa parilla palstalla että jotenkin hairahduin testaamaan sitä. Nyt kyllä osaan varoa noita "pesukoneita". Vein kyllä heille printattuna ihan BMW:n omat öljyntason tarkistusohjeet että kattokaa sit näin että laatikkoon tulee varmasti oikea määrä öljyä. Mutta taisivat kuvitella liikoja itsestään ja että joku asiakas tuo ohjeita.. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/...mission/24-00-automatic-transmission/BA0uV3hl



    Joo mulla oli sen 125tkm ajettu niin ajattelin että vaihdetaan pohja ja suodatin samalla kun öljytkin.


    Varmistin ennen huollon varausta että mitä öljyä ne käyttää ja kuulemma käyttivät liquid molyn toptec 1800 ja minun tutkinnan jälkeen pitäis olla ihan spekseissä olevaa öljyä https://products.liqui-moly.com/top-tec-atf-1800-2.html
     
  12. Karis

    Rekisteröitynyt:
    06.09.2002
    Viestejä:
    122
    Joo kyllä se tais olla osaamattomuuden ja paskan koneen yhdistelmä mikä osu tuulettimeen.

    Kävi mielessä että koitan pyytää rahat takaisin mutta se että oikeasti sais ne rahat takaisin ei ole niin helppoa. Kysyin myös mielipidettä paristakin paikkaa mutta kaikki sanoi että tarkistaa öljyn määrä tai nollata adaptaatiot..

    Kun vein auton takas neljättä kertaa niin ne ehdotti että pesevät laatikon uudestaan. Kysyivät vielä että saako pestä kahdesti niin sanoin että peskää vaikka neljästi että ei kai se siitä kulu niin silloin selvis että ne oli minulta lisää rahaa vailla. Aikani vänkäsin sitä ja sanoin että se konehan ei ole toiminu oikein jne niin ne väitti että kone on toiminut oikein eikä mitää virhettä ole tapahtunut miksi ne maksais minulle takaisin. Eli kone toimi "oikein" mutta se ei voi taata että tulee puhdasta. Siis se juurikin vain pehmittää sen paskan joka sit lähtee helposti liikkeelle.

    Sain sit sovittua että ne pesee kerran uudestaan ja laittaa uudet öljyt ja jos toimii niin maksan sitten vasta 400€ mutta jos ei toimi niin en maksa mitään. Olin jo tuossa vaiheessa bookkaamassa kesälomareissua latviaan http://recro.eu/en/ niin ajattelin että en laita pennikään lisää siihen firmaan.

    Täytyy melkein soittaa ja pyytää se tarkka koneen malli millä pesty ja laittaa tänne ylös niin jos ei muut siihen kusetukseen haksahtais. Joku ATF kone se oli mutta eiköhän ne BG koneet oo samaa roskaa.
     
  13. valurauta

    Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    2 476
    Tämäkin on jossain määrin uskon asia: "Developed for ZF 6HP19/26/32 and ZF 8HP 45/55/70/90 type automatic transmissions..."

    Approvals:
    • Dexron VI
    • Mercon LV
    LIQUI MOLY recommends this product for vehicles that needs to comply the following specifications:
    • Aisin Warner AW-1
    • BMW 83 22 2 305 396
    • BMW 83 22 2 305 397
    • BMW 83 22 2 152 426
    • BMW 83 22 0 142 516
    • BMW 83 22 2 289 720
    • BMW M-1375.4
    • Fiat 9.55550-AV5
    • JWS 3324 (Aisin Warner)
    • Land Rover TYK 500050
    • Honda ATF DW-1
    • Hyundai SP IV
    • Mazda ATF FZ
    • Nissan AT-Matic S Fluid
    • Toyota WS
    • VW G 055 005
    • VW G 055 540
    • VW G 060 162
    Eipä ole ZF-LIFEGUARDFLUID 8 (ZF No. S671 090 312) listalla. ZF:n listalta (https://www.zf.com/global/media/en_zf/lubricantslists/TE-ML_11.pdf) taas ei L-M:n öljyä löydy ja ainoa vaihtoehtoinen öljybrandi on Petronas Tutela Transmission AS8. Lisäksi ZF:n listalla 6HP- ja 8HP-vaihteistot käyttävät useimmiten eri öljyä.

    Käytetäänkö tuossa pesussa laatikossa välillä joku pesuliuos vai millä laatikko pestään?
     
  14. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 440
    Tuota luokitusta en todellakaan lähtisi käyttämään ainakaan vanhempien automaattilaatikoiden kanssa, kun Dexron VI ei todennäköisesti toimi kunnolla.

    https://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=941125&postcount=5

    https://forums.offipalsta.com/showpost.php?p=941184&postcount=10

    Ainakin noilla mainostetaan, että jos suodatinta ei vaihdeta samalla kertaa, niin ne käyttää pesuainetta laatikon pesemiseen ja taas jos suodatin vaihdetaan, niin laatikko pestään automaattilaatikkoöljyllä.

    https://www.automerkit.fi/yritysesittelyt/7834-uutta-suomessa-100-oljynvaihto-automaattivaihteistoon

    Pisti silmään, että 6 litraa ei todellakaan riitä huuhteluun. Mitä sellaisella huollolla tekee, jossa ei käytetä riittävästi öljyä huuhteluun? Sitä huuhtelua ei ole tehty oikein, jos sinne laatikkoon ei ole käytetty reippaasti +10l.
     
  15. Karis

    Rekisteröitynyt:
    06.09.2002
    Viestejä:
    122
    Nyt menee jo lainaukset niin pitkiksi ja hankalaksi kännykän kanssa että jätän ne pois.

    Tsekkasin jotain liquid molyn speksejä ja googlasin ja löysin että sitä öljyä oli muutkin käyttänyt tuon laatikon kanssa ilman ongelmia. Myös vaihdon tehny liike sanoi että ova näihin zf8hp käyttäneet tuot öljyä ilman ongelmia. Ei ollut aikaa tutkia asiaa kunnolla vaan luotin liikkeeseen ja valmistajan omaan ilmoitukseen. ZF kumminkin tekee businesta myymällä omaa öljyä..

    No nyt laatikko on jo sen 4-5tkm toiminut hyvin niin.


    Nyt sitten itse otsikon aiheeseen.. jos googlaa kokemuksia recrosta ja hinnoista niin alan kallistuun siihen että laatikon öljynvaihto ei kannata vaan kannattaa säästää rahat laatikon korjaukseen recrolla :)
     
  16. valurauta

    Rekisteröitynyt:
    23.01.2010
    Viestejä:
    2 476
    ZF tekee businesta myös myymällä uusia ja korjattuja vaihteistoja:think:
    Toisaalta, ei alkuperäinen ZF:n huoltosarja sisältäen öljypohjan suodattimineen ja öljyt ihan mahdottomia kustanna:
    https://webcat.zf.com/index.asp?Cou...RTNR=1087.298.365&LASTPAGE=nc2_teile_info.asp
    https://www.topautoosat.fi/zf-getriebe-8824048.html

    Jos kyse olisi jostain ~ajallaan 100 tkm/8 v tienoilla huollettavasta laatikosta, joka ei kummemmin oireile, lähtisin ainakin itse siitä, että pajalla lootaan vaihdetaan alkuperäinen ZF:n huoltosarja, ZF:n ohjeiden mukaan eikä ruveta säätämään minkään pesujen, huuhteluiden tai lisäaineiden kanssa. Jos kyse olisi jostain 350 tkm ajetusta laatikosta, jolle ei koskaan ole tehty mitään, niin silloin joku pesu saattaisi olla paikallaan.

    Tässä on varmaan eri koulukuntia: onko tärkeämpää saada laatikosta kaikki vanha öljy pois vai korvata mahdollisimman suuri osa vanhasta öljystä tuoreella ja sen tuoreilla lisäaineilla. Etenkin laatikoissa, joissa on kunnollinen öljysuodatin, pitäisin itse suodattimen vaihtoa ja öljyn tuoreistamista tärkeämpänä kuin viimeisenkin öljytipan saamista pois.

    Mainostavat vielä, että suodatinta ei TARVITSE vaihtaa: :kahvi:
    Säästöä syntyy siitä, että öljyä käytetään vähemmän eikä suodatinta tarvitse vaihtaa.
    Kun laatikoista on niin vaikeaa saada kaikkea vanhaa öljyä ulos, niin miten nuo aikovat saada kaiken pesuaineen ulos laatikosta? Jos olisi edessä valintatilanne, että voi valita automaattilaatikkoon jääväksi a) vanhaa öljyä tai b) jotain pesuliuosta niin kumman valitsisit...
     
  17. Rapilysin

    Rekisteröitynyt:
    05.03.2014
    Viestejä:
    190
    Mä käytin kanssa volvon laatikkoöljyjen vaihdossa niin korjaamosetä merkkihuollossa kehui, että 300 tkm asti yleensä menee hyvin ja sitten on alkanut mennä laatikoita vaihtoon ellei ole öljyjä vaihdettu. Suositteli että 100 tkm päästä uudelleen, jos auto on vielä mulla silloin. Itsellä oli 160 tkm vaihdon hetkellä. Taksikäytössä volvon (ainakin S80 ja V70) huolto-ohjelmaanhan kuuluu tuo 80 vai 90 tkm välein, mutta siviilikäytössä on vain suositus. Täten pitää erikseen huomata se itse pyytää.

    290 € maksoi merkkihuollossa Volvo S80 6-vaihteiseen. En tiedä kuinka iso öljytilavuus tuossa saabissa on, mutta onhan tuo nyrkkipajahinnaksi jo aika kova.
     
  18. Nugget Beercase

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2007
    Viestejä:
    1 186
    Mitäs porukka on käyttänyt vanhempien volkkareiden manuaaliaskeissa, jos nyt puhutaan öljyistä jota saa Suomestakin alan kauppojen hyllyltä? Käviskö esim. Motonetistä saatava Castrol Syntrans V FE tai Syntrans Transaxle 75W-90?

    02J aski kyseessä, eli -00 VW Bora mihin ajattelin lirut vaihtaa. G 070 ja G 052 on VW:n omat koodit öljyille joita on alunperin käytetty.
     
  19. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 440
    Haet sitä öljyä, jossa on luokitukset. Mut käy kysymässä, mitä merkkiliikkeessä maksaa öljyt?
     
  20. Nugget Beercase

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2007
    Viestejä:
    1 186
    Tuuppasin merkkiliikkeelle kyselyä. Katsotaan mitä vastaavat. :)

    Näköjään Fixukselta löytyi öljyt mikä vastaa alkuperäistä varaosanumeroa Febin purkissa. Täytyypä kipaista hakemassa tuota.

    EDIT: Merkkiliikkeestä tarjosivat G 070 öljyjä 19€ / litra. Parin päivän toimitusaika.
     
    Viimeksi muokattu: 04.12.2017
  21. Miixxx

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    481
    Febi on orkkisöljyä. Vagin merkkiliikkeet käyttää yleisesti mobilia *phyi*.
    Lähes kaikista laadukkaammista motonetin öljyistäkin pitäisi nuo perus luokitukset löytyä...
     
  22. Nugget Beercase

    Rekisteröitynyt:
    16.10.2007
    Viestejä:
    1 186
    Laitoin nuo Febit. Olisi pitänyt tehdä jo aikaisemmin. Vaihteet kytkeytyy paljon sulavammin. Tuntuu erilaiselta käyttää koko laatikko, hyvässä mielessä.

    Vanha öljy ei ollut mitenkään erityisen pahan näköistä, vähän tummaa mutta läpi kyllä kuulsi ruskeankultaisena. Haju oli kyllä paljon kitkerämpi mitä uusissa öljyissä oli. Johan ne siellä oli pyörinytkin lähes 240tkm.
     
  23. etrade

    Rekisteröitynyt:
    06.11.2012
    Viestejä:
    442
    Viimeksi muokattu: 11.12.2017
  24. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 372
    Ainakin Honda kieltää laatikkoöljyjen vaihdon huuhtelemalla. Valutetaan sen verran pois mitä tulee ja saman verran tilalle. Jäähän sitä vanhaa paskaa sinne mutta itse tekisin ainakin kuten valmistaja ohjeistaa.
     
  25. Miixxx

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    481
    Missäs honda näin kieltää? Yleisesti huuhtelu on suositeltava/ainoa oikea tapa tehdä öljynvaihto tomaattilootaan silloin kun se on mahdollista. Joihinkin huuhteluvaihto ei kyllä ole suoraan mahdollista, mutta silloin sovelletaan tupla/triplavaihdolla tarpeen mukaan...

    Itse en ainakaan ikinä tekisi öljynvaihtoa täyttämällä lootaan saman verran mitä tuli ulos, mitä jos siellä olikin jo vajetta? Silloin jatketaan ajoa vajailla öljyillä? Käytännössä öljytason tarkastus on aina viimeinen ja tärkein askel öljynvaihdossa.
     
    Viimeksi muokattu: 12.12.2017
  26. ramram

    Rekisteröitynyt:
    13.08.2002
    Viestejä:
    2 372

    No esim. Rinta-Joupin merkkihuolto ei tee (paine)huuhteluita Hondille tai eivät ainakaan vastaa laatikkovioista sen jälkeen. Kysyin tuota itse kun hommasin nykyisen tomaatin. Lisäksi ulkomaisilla foorumeilla usein törmää tuohon. Jos haluaa "huuhdella" niin sitten valuttamalla muutaman kerran lyhyen ajan sisällä. Tärkeintä on kuitenkin putsata hyvin magneettinen tyhjennysproppu.

    Itse en ole kuullut että (paine)huuhtelu olisi yleisesti suositeltava tapa. Vaikkakin se kuulostaisi oikealta tavalta.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti