Vaihteistoöljyn vaihdon tarpeellisuus

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Beasti, 20.10.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Painelaakeri on ulvonut p12 primerassa 35 tkm alkaen, nyt mittarissa 183 tkm. 120 tkm kohdalla vaihdatin laatikon öljyt ja vaihteisto muuttui aika jäykäksi. Kylmänä aika haasteellista saada ykköstä paikalleen. Lämpösenä ei mitään ongelmaa.
     
  2. Ferriswheel

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2012
    Viestejä:
    478
    Mitkä öljyt sinne vaihdettiin? Kuulostaa vääriltä öljyiltä jos vaihto muuttui jäykemmäksi eikä vaihteet vaihdu kunnolla. Castrol tai Redline öljyt ainakin toimii nissanin vaihteistojen kanssa.

    Muoks. Castrol, ei siis Valvoline.
     
    Viimeksi muokattu: 03.12.2016
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Muistaakseni jotkut valvolinen öljyt meni. Kesäl vaihdettiin ja vasta syksyllä selvisi kylmäkäyttäytyminen... Kyllä tuolla toimeen tulee, kohtapuolin voi olla toinen vaihto edessä kun 200 tkm ylittyy, niin täytyy silloin olla skarpinpana.
     
  5. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 434
    Eikö sinne mene ihan API GL4 öljyt ja et kai sä pistäny vain jotain 80w-90 laatikkoöljyjä?

    Nimittäin se on sellaista paksua kuraa pakkasella. Itsellä oli parissakin Nissanissa 80w-90 laatikkoöljyt ja tämän huomasi hyvin talvella. Eli Nissan Sunny B11 oli tehty 10tkm aikaisemmin 200tkm kohtaalla täydellinen kytkinremppa ja samalla vaihdettu laatikkoöljyt. Sekä myös Nissan Primeraan P10 pyysin vaihtamaan laatikkoöljyt liikkeessä, en huomannut pyytää laittamaan sitä 75w-90 laatikkoöljyjä vaan ne pisti 80w-90 laatikkoöljyt. Kummassakin huomasi talvella varsinkin kovemmilla pakkasilla öljyjen olevan sellaista "puuroa". Ei sitten tullut koskaan vaihdatettua uudestaan 75w-90 API GL4 vaihteistoöljyjä Primeraan. Ja ainakin Primean kanssa sai ajaa sen 15-20minuuttia, ennenkuin öljyt lämpesivät ja alkoivat toimia jotenkuten.

    Tosiaan nykyiseen tuli vaihdatettua liikkeessä 75w-80 synteettiset vaihteistoöljyt ja en ainakaan viime talvena huomannut minkäänlaisia vaihtamisongelmia -23 asteen pakkasilla vaan vaihteet meni samalla tavalla kuin kesäkelillä.
    Tai ainakin liukkaammin rupesi toimimaan entisiin nähden ja vaihteista tosiaan sai survoa päälle. Sekä öljy oli todella tummaa, en sitten tiedä oliko koskaan 300tkm ajettuna koskaan vaihdettu.

    Eli suosittelen kesällä vaihtamaan uudestaan ja tällä kertaa sitten luokituksen mukaista 75w-90 öljyt sisälle. Ja sitten synteettinen öljyä eikä mitään mineraaliöljyä.

    Ja toinen paikka mihin suosittelen tekemään öljynvaihdon on ohjaustehostimeen. Vaihdoin nykyiseen tehostajanöljyt ja ne olivat todella mustat. Enkä pistänyt valmistajan suosittelemaa öljyä ohjaustehostajaan ihan periaatesyistä eli jähmepiste tuossa on -36 astetta.
     
    Viimeksi muokattu: 24.05.2017
  6. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Autokorjaamo vaihtoi sinne öljyt, en huomannut edes kysyä mitä laittoivat. Toisaalta, nyt on kesällä vähän samaa oiretta, joten saattaa olla laatikon pääakselin laakeritkin väljänä. Kuulemma tuo on tyyppivikana p12 primeroissa heikon kytkimen kera. Painelaakerihan on tuossa ulvonut liikkeellelähdöissä jo 150 tkm ajan.
     
  7. 4kex

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2012
    Viestejä:
    1 772
    75w-90 luokan öljyä on hyvin haastavaa tehdä mineraalina. Pääsääntöisesti ovat synteettisiä johtuen kylmäpään vaatimuksista.
     
  8. Habazon

    Rekisteröitynyt:
    07.10.2013
    Viestejä:
    961
    Ite vaihdoin n.180tkm ajettuun getziin laatikoöljyt(motox 75w-90), kyllä toimii pehmeästi, pakkia oli enne välillä vmäinen laittaa kun ei meinannu mennä sisään mutta nyt menee kuin itsestään :) Täytyy kyllä ihmetellä ettei laatikkoöljyjä vaihdeta samalla kun ekan kerran jakopääkin. Proppu täynnä metalli "pölyä" jotka ovat varmaan ollut siinä sisäänajon jälkeen, huolto ohjelmassa merkitty 165tkm kohdalle öljynvaihto mitä ei varmasti tehdä jos käytetään pekan pajalla öljynvaihdossa... Öljy muistutti lähinnä moottoriöljyä, aivan mustaa soosia tuli pari litraa pihalle.
     
    Viimeksi muokattu: 24.05.2017
  9. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 434
    Aijaa.

    Ainakin automaattilaatikon öljyissä on suoraan sekä mineraaliöljyä ja synteettistä öljyä. Esim. Mobil ATF 220 on mineraalipohjaista automaattilaatikkoöljyä ja sen jähmepiste on -44 astetta. Taas omassa autossa Total Transmission Gear 8 75w-80 laatikkoöljyille ilmoitetaan jähmepisteeksi -45.
     
    Viimeksi muokattu: 11.11.2017
  10. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 434
    Vähän epäilen vaihteiston öljynvaihtoa, ei sen vaihteistoöljyn pitäisi olla 15tkm jälkeen niin tervaa. Ja jossain -80 luvun alun autoissa on saattanut olla vaihdelaatikon öljynvaihto tyyliin 1000km jälkeen.
    Ja asiakkaan pitäisi seurata ihan vieressä, että homma tehdään. Sekä ei ole vielä tullut eteen yhtäkään autoa, jossa olisi ikiöljyt sisällä tai sitten sillä autolla ajetaan maksimissaan se 80tkm.
     
  11. Habazon

    Rekisteröitynyt:
    07.10.2013
    Viestejä:
    961
    Niin siis tää oli eka vaihto tohon autoon, en vaihtanu 165tkm muutako möljyt, mutta eiköhän nuo öljyt ollu jo samassa kunnossa silloin.
    200tkm ajettuun k11 micraan vaihdoin tos talvella kans niin samaa kuraa oli nekin, hiljeni laatikko kyllä selvästi.
     
    Viimeksi muokattu: 24.05.2017
  12. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 434
    Okei.

    Kannattaa vaihtaa myös ne ohjaustehostajan öljyt jos pystyt. Itsellä ainakin keveni ohjaus sekä uudet öljyt helpottaa toimintaa. Ja vaihtasin pariin otteeseen aina 100km välein.
     
  13. Habazon

    Rekisteröitynyt:
    07.10.2013
    Viestejä:
    961
    Tarkoitus kyllä on, viimekesänä n. 0.5l vaihdoin kun hyllyssä oli joku jämä sekin jo auttoi toimintaan selvästi. Pumppu piti meteliä kesäkumeilla parkkiksella pyöritellessä joka hiljeni jo tuolla määrällä, ny pitäs kunnon huuhtele suorittaa, mustaa litkuahan sielläkin oli toki punastahan tuo on puhtaana joten ero ei oo niin selvä.
     
  14. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 434
  15. 4kex

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2012
    Viestejä:
    1 772
  16. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 434


    Tuossa sitten demotaan, miten mineraalivaihteistoöljy 80w-90 toimii -40 asteen pakkasella ja verrattuna Mobilube 1 SHC 75W 90 öljyyn.
    Ei edes -40 asteen pakkasella liiku mihinkään (80w-90).
     
  17. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Nyt huollon yhteydessä vaihdettu nuo 75w-80 öjyt ja notkeasti vaihtuu vaihteet, oli auto kylmä tai lämmin. Täytyy pitää mielessä seuraavan vaihdon yhteydessä(jos ikinä tulee eteen).
     
  18. NusNus

    Rekisteröitynyt:
    16.03.2002
    Viestejä:
    229
    Sen enempää ketjua lukematta voin kertoa omat kokemukset vaihteistoöljyn vaihdosta.

    Minun 200k ajettu Volvo S40 2003 1.8 automaatti nyki aika paljon vaihtaessa vaihdetta. Tuntui siltä kuin amatööri ajaisi manuaalivaihteistoa. Vaihdoin viime kesänä öljyt ja auto herösi uuteen eloon! Nykiminen hävisi oikeastaan kokonaan ja nyt laatikko toimii kuin kuuluukin.
     
  19. Rysty

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2001
    Viestejä:
    1 148
    Itse taas vaihdoin 190k ajettuun V50:een automaattilootaöljyt ensimmäistä kertaa eikä kyllä mikään muuttunut, ihan samalla tavalla pelaa (toimi hyvin ennestäänkin). Ehkä se nyt kuitenkin kestää pitempään hajoamatta, kun tuota pitäs useampi vuosi katsella vielä.
     
    Viimeksi muokattu: 04.11.2017
  20. Intriguingman

    Rekisteröitynyt:
    03.02.2013
    Viestejä:
    478
    Sama homma Type R:n manuaalivaihteiston öljyn kanssa. Tulipa vaihdettua, ei se miksikään muuttunut kun toimi hyvin ennestäänkin. Mutta autoa on tarkoitus pitää plusmiinus kolme vuotta, miksi tuskailla siinä vaiheessa kun on mahdollisesti liian myöhäistä. Ja saattaa myyntitilanteessakin joku arvosta.
     
    Viimeksi muokattu: 05.11.2017
  21. Miixxx

    Rekisteröitynyt:
    09.01.2014
    Viestejä:
    481
    Eipä se vaihtestoöljyn vaihto ajallaan tehtynä yleensä mitään huomattavaa hyötyä tuokkaan, vaan tavoitteena on nimenomaan ennaltaehkäistä vaihteiston kulumista. Kaikki öljyt "kuluu" käytössä ja menettävät ominaisuuksiaan. Vaihteistoöljyt manuaaleissa keräävät kosteutta, epäpuhtauksia ja hajoavat kemiallisesti aiheuttaen vaihteiston kulumista. Automaateissa samat ongelmat, mutta öljyn palaminen kiilaa ohi aiheuttaen lyhyemmät vaihtovälit. Silti mielenkiintoista, että monella suurella laatumerkillä automaattivaihteiston öljynvaihto ei edes kuulu huolto-ohjelmaan...
     
  22. cossucola

    Rekisteröitynyt:
    15.10.2010
    Viestejä:
    594
    Eräs paikallinen pulju mainosti lehdessä että tekee vaihteistoöljyn vaihdon asiaan tarkoitetulla koneella. Ajettelin että tuohan olisikin hieno homma kun sais varmasti kaikki öljyt vaihdettua. Pyysin tarjousta autooni (saab 9000 automaatti). Laatikkoon sopiva öljy on ATF220, maksaa motonetissä 6,90€/l. Ajettelin että hinta voisi olla satasen paikkeilla. Sain tarjouksen, ja tästä lystistä olisi pitänyt maksaa 380€, sikahinta, ennemmin vaihdan vaikka omalla pihalla.
     
  23. kurkimies

    Rekisteröitynyt:
    29.04.2009
    Viestejä:
    6 434
    Luulisi sen hinnan olevan halvempi, kun viet omat öljyt mukana ja ei tuo minusta ole sillei paha. Siinähän se onkin, että tuo huuhtelee öljynjäähdyttimiä sekä turbiinia myöden eli kierrättää kaiken mahdollisen lian pois laatikosta ja
    koneellisen öljynvaihdon jälkeen moni on huomannut automaattilaatikon toiminnassa eroja. Tuossahan käytetään jotain 15-20l uutta öljyä eli huuhtelu+täyttö
     
  24. Temptationnn

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2009
    Viestejä:
    283
    Ei ole kyllä minustakaan paha hinta, toki en tiedä montako litraa öljyä kyseiseen autoon menee. Bmw 5-sarjan kohdalla tuo hinta olisi ihan linjassa, jopa edullisemmasta päästä.
     
  25. kabanOSSI66

    Rekisteröitynyt:
    19.10.2013
    Viestejä:
    68
    Juuri näin. Itsellä e61 bmw:n öljynvaihto töineen öljyineen n500e. Öljyjen osuus laskusta iso juurikin tuon huuhtelun vuoksi, lue= itse pihalla vaihdettuna öljynvaihtotyö yhtä tyhjän kanssa koska vanhaa öljyä jää enemmän laatikkoon kun saat uutta lisättyä.
     
  26. Rysty

    Rekisteröitynyt:
    14.05.2001
    Viestejä:
    1 148
    320e ottivat Volvon 6v laatikon öljyn vaihdosta, eli ei tuo Saabin vaihtohinta kovin paha ole.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti