Vaihteistoöljyn vaihdon tarpeellisuus

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja Beasti, 20.10.2009.

  1. Beasti

    Rekisteröitynyt:
    19.01.2004
    Viestejä:
    224
    Kuinka tarpeellisia mahtanee nuo "nykyautojen" vaihteistoöljyjen vaihdot olla? Pajalta jos kysyy niin tottakai vaihdetaan kaikki nesteet autosta. Hondaan pyörähtää pian 160 tkm ja ainakaan huoltokirjan mukaan entiset omistajat eivät niitä ole vaihtaneet.

    Auto oli Honda Accord -99, manuaali.
     
  2. Herra von Levee

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2007
    Viestejä:
    2 534
    -
     
    Viimeksi muokattu: 09.12.2016
  3. Beasti

    Rekisteröitynyt:
    19.01.2004
    Viestejä:
    224
    Tuota vaihdon vituilleen menemistä mietinkin, että saako seuraavana kesänä kirota rikki mennyttä laatikkoa. No jospa ne siellä pajalla homman osaisi :)
     
  4. Kala

    Rekisteröitynyt:
    06.08.2000
    Viestejä:
    1 411
    Kannattaa voidella myös ne vaihteiston vaijerit ja nivelet, tai mitä lie oikealtaan nimeltään. Siinä ei kauan mene ammattimieheltä, mutta vaikuttaa paljon, jos ei ole hetkeen voideltu.
     
  5. TomBu Banned

    Rekisteröitynyt:
    06.06.1999
    Viestejä:
    623
    Monessa manuaalissa (ja automaatissakin!) valmistaja ilmoittaa ettei öljyjä tarvitse vaihtaa. Tämä ehkä pätee valmistajan suunnittelemalle eliniälle sekä ilmastolle, mutta kun Suomen kosteutta keräävässä ilmastossa ajetaan se ~20v ja 400tkm, niin öljyt ovat aivan erilaisen rasituksen alla.

    Ehdottomasti vaihtoon, eikä siinä kovin helposti voi ryssiä jos ei väärää tavaraa tuuppaa sisään. Yleensähän manuaaleissa on täyttöaukko ja tarkistusaukko samassa, eli kun täyttöaukosta rupeaa tavaraa tulemaan niin ööliä on tarpeeksi. Tämä kannattaa kuitenkin aina selvittää autokohtaisesti (tai viedä pajalle).

    Erityisesti talviaikaan ero vanhojen ja uusien öljyjen välillä on usein dramaattinen.
     
  6. jyrbba

    Rekisteröitynyt:
    01.04.2000
    Viestejä:
    661
    Kyllä mä vielä 160tkm ajettuun laatikkoon vaihtaisin, joku yli 200tkm alkaa olemaan jo rajoilla missä en varmaan enää vaihtaisi. Jos on siis "life long" ölpät, jos ei niin tottakai niitä pitää vaihdella :)
     
  7. Jim Beam

    Rekisteröitynyt:
    14.08.2009
    Viestejä:
    474
    Manuaaliaskin öljynvaihto on tosiaan kokonaan jätetty pois monista uusista- ja vanhoistakin autoista. Toiminnan kannalta pelkkä öljymäärän tarkastus periaatteessa riittää silloin tällöin. Nyt on kuitenkin niin kuin tuolla sanottiin, että asutaan Suomessa. Jos auto on kovin vanha, elämää ei kauhesti helpota ne 80W mineraalit siellä lootassa...mukavan tahmeat vaihdotkin kylmälllä lootalla. Kyllä varmasti sekä vanha että uusi aski saa jatkoaikaa jos ne öljyt vaihdetaan edes kerran sen käyttöiässä. Etenkin vanhassa autossa olisi hyvä saada niiden tahmaisten mineraalien tilalle jotkut 75w90 synteettiset sinne, niin sujuu vaihdot liukkaasti kylmällä lootalla pakkasilla. Valmistajan suosituksien huomioiminen on kuitenkin todella tärkeää. Monissa vanhemmissa autoissa sinne ei edes saa kaataa api GL5:sta, ainoastaan GL4:sta. Etuvetoautossa samassa öljyssä kylpee vetopyörästökin, eli öljyn on sovelluttava sekä vaihteistolle että vetopyörästölle. Eli tarkkana kannattaa olla mitä sinne laittaa, muuten voi hyödyn sijaan tulla vain lisää harmia.
     
  8. Rudenorth

    Rekisteröitynyt:
    28.06.2003
    Viestejä:
    1 013
    Castrolin mukaan '99 Accord vaihteistoöljyn vaihtoväli: 1.6 koneisessa 120tkm ja 2.0 koneisessa 75tkm.
     
  9. Koidar

    Rekisteröitynyt:
    26.10.2008
    Viestejä:
    254
    Tuli itsekin tuossa parisen kuukautta, sitten vaihdettua vaihteistoöljyt . Huoltokirjaan ei ainakaan ollut merkitty yhtään vaihtokertaa 210 000km sisään, mutta mitäänpysyvää vauriota ei näytä olevan kehitynyt.

    Uudet mobil 75w90 nesteet sisään ja n. 1000km ajoa. Syncrot ei enää lämpimänä tökki ja kakkosvaihteella voi tehdä moottorijarrutuksia kunnolla, myös 1.vaihde menee sisään pienessä vauhdissa.(ennen piti täysin paikaltaan pistää sisään)

    Suosittelen vaihtamista itse, jos on vähänkään kärsivällisyytä. Itse pistelin 0,5L tippakannulla n.45min auton alla. Oli kyllä kyllä ranne kovassa rasituksessa.. Kuitenkin 45e arvoinen operaatio.
     
  10. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 396
    ite vaihdoin 250tkm ajettuun automaattiin. ei tietoa onko aikaisemmin vaihdettu. Olihan siellä vähän sakkaa lootan pohjalla ja öljy mennyt aika mustaksi.
     
  11. Out of Office

    Rekisteröitynyt:
    16.01.2002
    Viestejä:
    1 865
    ------
     
    Viimeksi muokattu: 23.08.2012
  12. Methados

    Rekisteröitynyt:
    11.07.2000
    Viestejä:
    792
    Typerää että esim. Bmw:n inspection I / II huoltoihin ei kuulu oletuksena vaihteisto+vetopyörästön öljyjen vaihto. Kai se on vietävä ihan merkkipajalle huoltoon kun INSP I / II aika koittaa niin kyllä mie meinasin pyytää vaihtamaan Castrolin suosituksen mukaiset perä+vaihteistoöljyt samalla. Vien itse öljyt mukana huoltoon.
    Ja sitten jos joku kysyy miksi merkkiliikkeeseen? Vastaus on että 124tkm ajettu 03 auto täydellisellä bmw:n huoltoleimoilla.
    Muihin talon autoihin kyllä olen huollot tehnyt pääsääntöisesti itse tai vaativammat jutut teettänyt tutuilla asentajilla.

    Toinen optio on että vaihdan itse perä+laatikkoöljyt ja vien normaaliin huoltoon sitten liikkeeseen, onhan siellä aika kova tuo tuntiveloitus.
     
  13. Too Late

    Rekisteröitynyt:
    03.03.2008
    Viestejä:
    1 791
    Joissakin Bemareissa jotkut jutut kuuluu vain joka toiseen Inspection II:een. Oletko varma, ettei sulla ole noin?
     
  14. Methados

    Rekisteröitynyt:
    11.07.2000
    Viestejä:
    792
    Mielestäni Insp 1 ja insp 2 huollot ovat aina samalla ohjelmalla. Löytyykö jostain toisenlaista faktaa?
     
  15. Too Late

    Rekisteröitynyt:
    03.03.2008
    Viestejä:
    1 791
    every second inspection 2 - Google-haku
     
  16. Methados

    Rekisteröitynyt:
    11.07.2000
    Viestejä:
    792
    Jaa ok. Olen vaan noita bmw inspection listoja tuijotellut.
     
  17. E_Mustakari Banned

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2006
    Viestejä:
    754
    Miten paljon tuo vaihteistoöljyn tyyppi vaikuttaa synkronoinnin toimintaan? Talbotistani kun ukko vaihtoi laatikon öljyn kytkinremontin yhteydessä niin synkronointi alkoi minusta toimia aika huonosti.
     
  18. Mr. Hat

    Rekisteröitynyt:
    19.07.2002
    Viestejä:
    2 572

    Yleensä auton ohjekirjassa lukee myös vaihteistoöljyn tyyppi.

    Ja vaihto kannattaa "aina". Omasta 120tkm/9 vuotta vanhan auton laatikosta tuli sellasta kuraa että... vaihteetkin alkoi mennä paremmin päälle vaihdon jälkeen.
     
  19. Jim Beam

    Rekisteröitynyt:
    14.08.2009
    Viestejä:
    474
    Todennäköisesti sinne laitettiin väärän tyyppiset öljyt, tarkista valmistajan vaatimukset. Toki vika voi olla vaikkapa liiallisissa vaihteensiirron välyksissäkin. Muutama "synkrovikainen" auto on tullut vastaan ja kun vaihteensiirrosta korjattiin välykset pois niin lootakin alkoi pelaamaan kuin uusi.
     
  20. Cid

    Rekisteröitynyt:
    12.01.2004
    Viestejä:
    747
    Itselle -02 Audi A4:ään vaihdettiin perän ja lootan öljyt 150tkm kohdalla. Suhteellisen hyvän näköistä oli vielä laatikossa, mutta perään oli kyllä jo aika vaihtaa.
    Huolto-ohjelman mukaanhan noita ei tarvitsisi koskaan vaihtaa, mutta tapana ollut 100tkm välein vaihtaa.
     
  21. Too Late

    Rekisteröitynyt:
    03.03.2008
    Viestejä:
    1 791
    Onkos muuten nelivetoisissa autoissa aina kolmet tai peräti neljät (jos vaihteisto erikseen) öljynvaihtokohteet voimansiirrossa? Vai voiko jakolaatikolla olla samat öljyt etu- tai takaperän kanssa?
     
  22. Cid

    Rekisteröitynyt:
    12.01.2004
    Viestejä:
    747
    Ainakin manuaalilootaisissa torsen Audeissa etuperä ja laatikko yhdessä, takaperänöljyt erikseen. Ja torsenihan on suoraan laatikon perässä, joten samat öljyt silläkin.
     
  23. alpine3312

    Rekisteröitynyt:
    26.07.2004
    Viestejä:
    163
    Omalla pirssillä oli ajettu n.215tkm kun vaihdatin autoon vaihteistoöljyn. Lootassa ei ollut edes tyhjennysproppua, joten nähtävästi öljyjä ei ollut vaihdettavaksi edes tarkoitettu, mutta väittäisin että kyllä tuo vaihto kannattaa ja takaa laatikon varman toiminnan vielä vuosiksi eteenpäin.
     
  24. Nihao

    Rekisteröitynyt:
    22.04.2008
    Viestejä:
    86
    Mun autoon (vm -95) vaihdettiin ekan kerran vaihteistoöljyt tuossa 170 tkm kohdalla. Kylmillä keleillä huomas selvästi että vaihtuu paljon sulavammin kuin ennen. Korjaamo-oppaan mukaan tuossa Primerassa on vaihteistonöljyjen vaihto 40tkm tai 3v. välein.
     
  25. Väinämöinen Banned

    Rekisteröitynyt:
    07.06.2000
    Viestejä:
    1 503
    Tosin mun Mazdan automaattilaatikossa ei öljynvaihto kuulu huolto-ohjelmaan (valmistajan mukaan ei tarvitse vaihtaa). Ajattelin kuitenkin vaihdattaa 100 000:n kohdalla.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti