Vahvistimen kiinnitys tietokoneen kuulokeliitäntään

Viestiketju alueella 'Viihde-elektroniikka, kamerat ja Hifi' , aloittaja Adreno, 21.11.2018.

1. Adreno

Rekisteröitynyt:
    25.12.2000
    Onko järkevää kiinnittää vahvistin tietokoneen kuulokeliitäntään? Olen normaalisti pitänyt vahvistinta kiinni "line out" liitännässä, mutta se on viime aikoina ruvennut temppuilemaan. Kokeilin äsken kytkeä vahvistimen kuulokeliitäntään ja kuulosti siltä että ääni tulisi ihan hyvin läpi. Vahvistimeen olen kytkenyt ihan perus 2 kaiutinta ja kuulokkeet.

Pikaisella googletuksella löytyi aika monta "it's fine" tyyppistä kommenttia, mutta vähän vastaavaan kysymykseen "pc speakerin kiinnitys kuulokeliitäntään" tuli joiltain kommentteja että heikentäisi äänenlaatua ja saattaisi tuhota laitteen (en ole varma tarkoittaako nyt emolevyyn integroitua äänikorttia vai jotakin speakerin/vahvistimen sisällä olevaa komponenttia).

Jos joku miettii että miten sen "line out" on alkanut temppuilla, niin aina välillä ääni katoaa lähes kokonaan oikeanpuoleisesta kuulokkeesta. Olen varmistanut että vika on emolevyn puolella kytkemällä ensin kuulokkeet suoraan lineouttiin ja sen jälkeen kytkemällä vahvistimen ja kaiuttimet lineouttiin. Vika ilmenee samalla tavoin molemmissa kytkennöissä.

Mitä minun kannattaisi tehdä? Kytkeä vahvistin tietokoneen kuulokeliitäntään vai mennä kauppaan ostamaan uusi äänikortti?

edit: Tässä hyvä linkki line out ja kuulokeliitännän eroista.

edit: Näköjään emolevyllä oleva äänipiiri tukisi liitäntöjen "retasking" eli voisin ottaa rikkinäisen portin tilalle toisen portin käyttöön, MUTTA emolevyn valmistaja ei ole halunnut tukea tätä toiminnallisuutta joten en voi. Lisäksi (liittyen äänenlaatuun mitä saa ulos kuulokeliitännästä), kaikissa liitännöissä on olemassa "headphone amplifier" (siltä varalta että jokin liitäntä retaskataan siihen tarkoitukseen). Emolevyn valmistaja on voinut pinnejä säätämällä valita etupaneelin 2 liitäntään mitä tahansa 8 vaihtoehdosta, mutta on ilmeisesti valinnut siihen microphone in & headphone out (amplified). Äänipiirin pinnejä säätämällä olisi mahdollista vaihtaa toiminnallisuudeksi "front channel line output & amplified output", mutta en varmaankaan uskalla kokeilla sitä, koska en tiedä mitä emolevy tykkäisi siitä.

Jos ymmärrän oikein, en voi aiheuttaa vahinkoa kytkemällä vahvistimen kuulokeliitäntään, mutta äänenlaatu heikkenee hieman, sillä kytken tavallaan 2 vahvistinta peräkkäin.

Viimeksi muokattu: 21.11.2018

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi