Uusi vs. käytetty auto; arvonalennus ja rahoitus

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja kobetwo, 27.02.2017.

  1. valkoinenpupu

    Rekisteröitynyt:
    16.11.2004
    Viestejä:
    235
    Se mikä itsellä pistää silmään on aloittajan ajatus ajaa n. 8tkm vuodessa ihan uudella autolla ja vaihtaa auto 2-3v välein. Miksi ihmeessä tällaisessa tilanteessa ei kannattaisi ostaa 2-3v vanhaa autoa ja ajaa sillä se 16-20tkm ja vaihtaa sitten? Ei kahden vuoden aikana nykyauto kulu juuri ollenkaan normaaleilla kilometreillä. Noin pienillä vuosittaisilla kilometreillä aloittaja maksaa ihan törkeästi uuden auton hajusta ja siitä, että ei tarvitse katsastaa / ostaa renkaita autoon... Toinen vaihtoehto olisi ajaa sitten reilusti pitempään, vaikka 5-8 vuotta. Siinä ajassa ei vielä uusia renkaita tarvii ja korjauksiinkaan ei pitäisi paljoa mennä.
     
  2. rozor

    Rekisteröitynyt:
    26.03.2006
    Viestejä:
    504
    Vähä hataralla muistipohjalla, mutta jossain tilaisuudessa vuosia sitten oltiin tehty laskelma traktorin parhaasta vaihtoiästä, eli koska kannattaa laittaa vaihtoon että koneesta saa vielä jotain rahaakin.

    Lopputulema oli se, että tutkijoilta loppu materiaali ennenkö päästiin optimaaliseen pitoaikaan. Eli traktoria kannatti pitää niin kauan kun se kutakuinkin liikkui tai kun siihen sai osia :D
    Eli jos tulee vain 8tkm vuoteen, niin osta uusi ja aja loppuelämäsi sillä.

    Yksi tuttava teki näin, joku 20v ajeli ja nyt päätti laittaa uuden auton.
    20v vanha auto ja alle 100 tkm mittarissa. Auton arvo kuitenkin nolla.
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. jyrki

    Rekisteröitynyt:
    14.12.1999
    Viestejä:
    821
    Laskeskelin vähän aikaa sitten käytetyn auton kustannuksia excelissä: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Ps9bdkuhog2SwSxnspNjf6-t9jBnY56imlxbWj_NomU/edit#gid=0
    Huoltojen kustannuksia on vaikea arvioida. Voi tulla kerralla isojakin kustannuksia jos jotain kallista hajoaa. Tai sitten mennä vuosia ilman mitään.
    Rengaskierroksen ostaminenkin nostaa kivasti kustannuksia.

    Mutta tuon laskemisen jälkeen olinkin yllättynyt että ei se niin kallista ollutkaan. Päädyin siis lukemaan alle 200e/kk. Toki jos/kun ajan ~kerran viikossa niin tulee ajokerralle tyly hinta..

    Jos auto on arvokkaampi niin arvonalenemassa tulee isot erot helposti. Tätä ei monet edes miellä kustannukseksi kun se ei näy niin suorasti, kunnes myyt autosi.

    Harkitsin joskus pienempiruokaista uudempaa autoa. Mutta laskeskelin että joutuisin ajamaan jollain pienellä kipolla, ja polttoaineessa ja vuosittaisessa verossa säästetty raha menisi suurempaan arvonalenemaan.
     
    Viimeksi muokattu: 01.03.2017
  5. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Tuohan olisi optimitilanne, eli vanha auto jota ei tarvitse korjata.

    Itse tein sen virheen että ostin n. 15k auton jonka hinnassa on putoamisen varaa ja joutuu silti jo korjailemaan. Ei enää ikinä.
     
  6. Itsellä ollut useampi uusi ja käytetty auto jotka on rahoituksella otettu. Joku aika sitten totesin, että miksi autossa pitäisi olla rahoitusta ja miksi auton pitäisi maksaa 15-30t€? Saman asian ajaa se 5t€ auto, eli liikkumisen paikasta A paikkaan B. Kokemus on myös näyttänyt, että tuon hintaluokan autoihin menee helposti heti tonni korjauksiin/renkaisiin jne. Samoin ennen pelkäsin kilometrejä. Nykyisellä alkaa olla 200tkm mittarissa, mutta eipä tuo haittaa. Pelaa ja kulkee edelleen. Enää en meinaa autoa ostaa rahoituksella, koskaan. Ajan mielummin noilla 5t€ autoilla paaliin asti tai kunnes tulee joku liian kallis korjaus. Oma maku on noihin vähän isompiin autoihin joilla on kuitenkin mukava ajaa. Mulla on työkaveri joka vaihtaa autoa 3 vuoden välein. Kilometrejä sillä ajalla tulee noin 15tkm. Mitään järkeä tuossa ei mielestäni ole ostella 3 vuoden välein sitä uutta avensista rahoituksella.
     
  7. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Harvemmin autoilussa on järkeä muutenkaan. Anna kaverin harrastaa...
     
  8. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 574
    Harvemmin tosiaan järkiperustein autoa vaihtelee, enemmän taitaa olla kyse siitä, että kyllästyy ja kaipaa vaihtelua tms.

    Itsekin mietin primeran loppuun ajoa, mutta mietityttää kovasti kun auton arvo on enää 3000€, että kannattaako tuohon tehdä kytkinremonttia (800€), joka varmasti tulee eteen +-250 tkm? Samoin tuohon aikoihin saa laittaa jarrut uusiksi (750€), iskunvaimentajat ja jotain niveliä varmasti. Eri asia jos kyseessä olisi loistavan kyydin tarjoava arvoauto niin silloin ei tarvitsis edes kysyä kun tietää, että sillä lähtisi 250-300 tkm tietämillä ns. "uudelle kierrokselle" ja ajaisi sitten 500 tkm tietämille, ennenkuin olisi loppu.

    Perus primera tuntuu aika huteralta jo nyt 186 tkm mittarissa ja kai tuo 300 tkm tietämille kestää, mutta kalliisti saa remontoida sitä ennen, niin onko siinä loppujen lopuksi mitään järkeä upottaa auton korjauksiin enemmän rahaa kuin mitä auton arvo on?

    Aikanaan samalla rahalla (18 000€) olisi saanut 200 tkm ajetun mersun tai sitten 15 tkm ajetun primeran. Nyt kymmenen+ vuotta ja 170 tkm myöhemmin, primeran mittarissa 186 tkm ja arvo ehkä 3000€. Mersulla olisi mittarissa 370 tkm ja mitä nettiautoa katselee niin autojen arvot ovat 5-8 k€. Eli arvonalenema olisi arvoautolla ollut pienempi. Varmasti remppaa olisi saanut tehdä noihin kilometreihin, mutta niin sai tehdä primeraankin.

    Erehdyin ajattelemaan, että vähemmillä kilsoilla saa luotettavamman auton. Noh, niveliä on joutunut eteen uusimaan 60 tkm välein. Vesipumppu hajosi 120 tkm kohdalla, airbagien johtosarjat on uusittu kahdesti, rattiputken maadoitus pitäisi uusia, muttei häiritse käyttöä niin antaa olla, päiväajovaloreleessä oli kylmäjuotos ja se piti korjata, jarrut on uusittu täysin taakse ja osittain eteen, pakoputki on uusittu, takaluukun mikrokytkin uusittu, sytytykseen lisätty joku kondensaattori kun ei käynnisty pakkasella kunnolla. Varmaan olen unohtanut osan noista kun vitutus on ollut suuri korjauttaa uudenkarheata autoa..

    Kai se on tuurista kiinni, että kohdalle osuu auto, jossa ei ylimääräisiä vikoja ole? Kotona tosiaan meillä oli vain 250 tkm+ ajettuja autoja ja niitä sai hitsailla ja rempata: kytkin, vetoakseleita, vaihdelaatikoita, iskunvaimentajia, startteja, latureita, etupään niveliä kului. Harvemmin tosiaan sähkövikoja, mutta elettiinkin 90-lukua ja autoissa ei tuolloin vielä ollut juuri sähköherkkuja.
     
  9. Jo_Hani

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2010
    Viestejä:
    761
    Itse ajattelen auton mukavana kulkuvälineenä paikasta A paikkaan B:hen. Aikaisemmin ajelin 500-5000€ autoilla, mistä vähän tiesin miten pitäisi kestää sekä ongelmakohdat ja nyt alla omasta mielestä uudehko (ei ole kyllä enää vaan 5-vuotias) rahoitusauto.

    Sattui silmään tuo @tth78:n epäonninen primera... vastaava, tosin 1.8 -03 mallinen oli itsellä ja se oli sentään suht ongelmaton kapine (ei vetoakseli ongelmia kuten aikaisemmissa malleissa): 160tkm-370tkm tuli ajettua 5v:n aikana, joka kesä kyllä meni koiranluut ja alapallonivelet uusiksi, mutta eivät olleet kalliita. Iskarit olivat vielä vakiot, eikä niissä vielä ollut heikkoutta, peräpää oli kyllä löysä mutta kuormajouset auttoivat. Vaihteisto alkoi loppuakohden vikistä vapaalla ollessaan (vaihdevälittäjä tms löystynyt). Vuodessa siis meni about 200-300e korjauksiin + kuluvat osat öljyt 15tkm:n välein uusiksi ja jarrupalat kestivät n. 80tkm ja aina ennen katsastusta takajarrujen herkistys ja käsijarrun säätö että pitivät edes silloin hyvin.

    Nyt tämä Mondeo: 19k€ 120tkm oli ostettaessa, vuodessa palaa huoltoihin 2x250e, korjauksia ei vielä ole tullut. Jakopäänremontti tulee syksyllä ja 800e (olisipa ketjukone kuten nissanissa oli). Turbon arvellaan kestävän n. 200-250tkm, ajettu nyt 170tkm. Todennut ettei peruspulliaisena ole järkevä vaihtaa autoa usein vaikka kilsoja tuleekin vuodessa 30-40tkm tai enemmänkin. Jakopää menee uusiksi 200tkm:n kohdalla ja ideana oli ajaa autolla 300-350tkm:n kieppeille ennen vaihtoa uudempaan.

    Rahallisesti en näe mitään tapaa "jäädä voitolle" autoa uusimalla. Enköhän seuraavaksikin osta jonkuu 3-4vanhan mallin 100tkm:n paikkeilla ja aja sille itse se 200tkm vähintään lisää. Tehdasuutta en koskaan ostaisi, varsinkaan uutta mallia.
     
  10. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    AP:n kysymys tuntuu olevan "onko järkevämpää laittaa autoon 14 tonnia kuin 50 tonnia". No on. :D
    Jos tilanne on että talous antaa vapaasti valita 15 tai 50 tonnin auton, niin mielestäni pitää ensin miettiä ne peruskriteerit kohdalleen; eli mitä haluaa, oikeasti.

    Itselläni on yleensä kyse siitä ettei autoja jotka minulle "kelpaa" myydä uutena sen hintaisina että niitä voisin tai edes haluaisin ostaa.

    Esim. nykyisen autoni (A6 farkku) arvo oli alentunut alkuperäisestä noin 80 tonnin lähtöhinnasta (~65 tonnia "+plus varusteet") kuudessa vuodessa noin 24-25 tonniin. Arvonalennus siis about 9 tonnia vuodessa kun auto oli kuuden vuoden ikäinen sen ostaessani. Samoin edellinen auto; hinta pudonnut ~7 tonnia per vuosi (Volvo V70). Itselläni ei tulisi mieleenkään maksaa auton omistamisesta, muiden kulujen lisäksi, moisia summia.

    Olisin toki voinut ostaa jonkin 25 tonnin uuden auton, mutta se olisi ollut joko pieni, tehoton, meluisa, vajaavetoinen tai kaikkea edellämainittua.

    Varsinkin kolmen ensimmäisen vuoden aikana tuntuu premiumeissa olevan lähes järjetön arvon lasku jonka jälkeen alkaa hinta kohtaamaan laatua exponentiaalisesti. Itse mieluummin annan jokun rikkaan piereskellä penkkejä muutaman vuoden ja maksaa siitä parin uudehkon perheauton hinnan, kuin teen sen itse - varsinkaan lainarahalla. Lopputulos on yleensä auto joka miellyttää paremmin, ainakin siis omaa automakua.

    Eli IMO, ensin täytyy selvittää onko ihmistyypiltään "ainoa auton on uusi auto" (joka ei ole enää uusi kun sen ajaa ulos kaupasta) vai "antaa muiden maksaa pahimmat arvonalennukset" (eli kestän muiden piereskelemiä penkkejä). Niin, tai tietty "ihan sama millä ajan kunhan se ei maksa mitään tai ainakaan paljoa". Itse olen tuo keskimmäinen.
     
  11. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Neljäs tyyppi lienee se joka ajaa paljon ja tahtoo turvallisia ja luotettavia kilometrejä sen sijaan, että pitäisi vähän väliä miettiä mitä seuraavaksi pitäisi huoltaa tai korjata että auto toimisi luotettavasti.

    Noissa premium-autoissa olen kanssasi samaa mieltä, mutta tuntuu tuollaisen 25-35k uutena maksaneen auton ostaminen käytettynä "vähän ajettuna" olevan aika kallis ratkaisu.
     
  12. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Samoin - siksi sanoinkin että premiumien hinnat putoaa. Tuntuu että jostain Skodillacista tai Toyotasta saa maksaa 3v vanhana niin paljon että uusi voi tuntua "järkevämmältä"...

    Joskus, vain puolileikilläni, olenkin todennut että "ei mulla ole varaa ajaa Toyotalla joten täytyy tyytyä Audiin tai Volvoon". :D
     
    Viimeksi muokattu: 01.03.2017
  13. Tctic

    Rekisteröitynyt:
    30.11.1999
    Viestejä:
    661
    Itseäni houkuttelee uudessa se tieto, että kulut ovat tiedossa. Takuu kattaa isommat korjaukset ja huoltokustannukset ovat aikalailla vakiot. Tuo ennen joulua tarjolla ollut fordin 7v takuu oli hyvä, kialla se on myös saman seitsemän vuotta, hjundailla viisi. Jos ajattelee ajavansa vain takuuajan, niin aika pienillä kustannuksilla pääsee, poislukien tietysti auton arvonalenema.

    Minulla on isompana autona -06 corolla verso bensana. Se on kohtuullisen hyvä ajaa, se syö luokkaa 6,5L matka-ajossa ja tilat ovat riittävät tälle perhekoolle. Auto on ollut meillä 18kk/35tkm ja korjauksiin on mennyt 1100€ (ilmastoinnin kompura, startti ja joku tankin läppä). Arvonalenema kyseisenä aikana on ollut 2500€ -> 3600€/18kk = 200€/kk, toki päälle tulevat normi huollot mutta niihin ei itse tehtynä paria sataa enempää ole mitenkään mennyt. Tuolla 200€/kk+huollot ei vielä uudempaa autoa rahoita vaikka miten laskisi (uusi farkku clio ei ole auto, terveisin nimimerkki "clio 12v taloudessa"). Jos rahaa olisi enemmän käytössä per kuukausi, niin ostaisin todennäköisesti tuoreemman auton, ehkä tuo 3-5v ikäryhmä on järkevin käytetyistä. "Premiumit" eivät ole ylläpitokuluiltaan minun juttu, joten ne jätän hankkimatta.

    Sen olen huomannut vuosien varrella, että 200tkm kilometrin jälkeen moottorin apulaitteet pettävät yksi kerrallaan (toki riippuen vähän automerkistä), alustaan saa rueta uusimaan niveliä, sisusta on jo kulunut ja jarruissa on ainakin kolmas kierros jo menossa. Mikään noista ei sinänsä ole maata kaatava vika/ominaisuus, mutta jos valita saa, niin mieluummin maksimissaan 100tkm ajettu jolla ajaa sinne 200-250tkm kieppeille.
     
  14. jinx1980

    Rekisteröitynyt:
    14.02.2003
    Viestejä:
    1 629
    Eipä taida olla enää 30ke auto jos vähänkin otat jotain varusteita kyytiin ja siltikin se auto on hinnat alkaen mopon moottorilla? Itsellä esim. 2007 vuoden autossa on vakionopeussäädin tutkalla eli auto jarruttaa automaattisesti jos edessä joku turaa ja jää seuraamaan sitä edellä menijää ilman että itse tarvitsee koskea mihinkään (jos pysähdyksiin asti jarrutetaan niin sitten pitää hipaista kaasua että auto lähtee uudelleen liikkeelle) - mahtaako tämmöistä himmeliä olla vieläkään tuon hintaluokan autoissa? Sitten löytyy peruutuspeilistä ohjelmoitava kauko-ohjain 3:lla muistipaikalla oville - tämmöistäkään nähnyt ensimmäisessäkään toyotassa ja hyödyllisyys toki samaa tasoa niiden led-ajovalojen kanssa joka siitä uudesta toyosta voikin löytyö jopa vakiona :).

    Edes nahkapenkkejä ei taida saada minkäänlaisella järkevällä rahalla noihin "halpiksiin", koska missään niissä ei sellaisia ole... Tuttu osti saksata mondeon, se on joo tavis auto mutta tuo oli isoimmalla koneella ja about kaikilla kiluilla mitä siihen on saanut, ei vaan ole enää tuokaan 30ke auto uutena Suomessa (eikä tuollaista ole uutena Suomeen edes tuotu), mutta tuo siis alkoi vaikuttamaan ihan sellaiselta fiksulta "tavis autolta" (mutta siinäkään ei ollut tuollaista tutkalla jarruttavaa vakkaria eikä integroitua kauko-ohjainta :))...
    Sanoisin että tähän logiikkaan tai sen puutteeseen moni kompastuukin, onko halvempaa maksaa uudemmasta autosta varmaa arvon putoamista 1,5ke/vuosi kuin rempata vähän vanhempaa ½:lla sen arvosta eli 1ke:llä per vuosi? Lisäksi vanhassa arvottomassa paskassa ei tartte olla kaskoa ja jos autoon nyt tulikin joku "suorinta tietä romuttamolle"-vika niin "halvalla" pääsee tuostakin viasta sen vanhan arvottoman koslan kanssa.

    Lisäksi tuosta pisti silmään tuo jarrujen uusinta, tuolla rahalla hankkii premium-auton jarruosat (ja varmaan työtkin) OEM-laadulla. Kesällä ostin Saksasta ATEn 324x30 (uritetut) ja 320x20 levyt hintaan 156,80eur ja 96,74eur eli yhteensä ~250eur, jää vielä 500eur paloihin ja työhön ja johonkin jarruputkiin joita ei nyt vielä ko. iässä pitäisi tarvita vaihtaa. Katsoin nyt että ATEn kalleimmat palat joita ko. putiikki myy niin ovat ATEn keraamiset ~110e/pari (lienee eteen) ja taakse samanlaiset ~90 eli jää reilut 300e muuhun (tavis palat näytti olevan 60-40e). Motonetista näyttää saavaan primeraan koko satulan 99e:llä, jarrulevyt ~40e/kpl (ihan vitun kalliit) ja palat 30-40e/pari eli toki jos ihan kaiken jarrujärjestelmästä pistää uusiksi niin kaippa siihen just tuon 750e saa menemäään, mutta sitten jarrut vastaavat uutta autoa eikä jonkun 6 vuotta uudemman auton jarruja.
     
    Viimeksi muokattu: 01.03.2017
  15. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    @jinx1980 hiuksia voidaan halkoa ja tuoda lisää speksejä kuten ne moottorit mukaan jos tahdotaan, mutta sitten menee alkuperäinen pointti jo vähän sivuun. Ota vaikka joku Megane tai Astra niin noihin saa ruksia aika hemmetisti varusteita ja silti pysytään 30k kantturoissa. Noissa on vakionakin vaikka ja mitä.

    Ei tässä verrata premiumia tai moottoreita vaan varusteita, ja niitä saa 30 kiloeurolla tänä päivänä helposti enemmän kuin mitä johonkin 60k mersuun on saanut 10 vuotta sitten.

    Vai että oikeen adaptiivinen vakkari... uskomatonta, ei voi olla nykypäivän pikkukiulussa semmoista ei! :D
     
    Viimeksi muokattu: 01.03.2017
  16. jinx1980

    Rekisteröitynyt:
    14.02.2003
    Viestejä:
    1 629
    Nykypäivänä alkaa käsittääkseni olemaan mahdollista hankkia johonkin rahaan lähes joka autoon (mutta ei vieläkään vakiona) kuten perusvakkari alkaa jo olemaan lähes joka autossa, mutta mihin hintaan kun ei käytettynä myytävissä tuollaista ole eli ilmeisesti hinta on liian kova auton hintaan nähden?

    Toyotallakin näyttää tulleen mallistoon jo heti herran vuonna 2015 lopulla mikäli tuon oikein ymmärsin?
    http://autovouhotus.fi/toyota-lanseeraa-uusia-turvavarusteita-mallistoonsa/

    Tämä taas ei voi pitää paikkaansa tai sanotaanko että miten hitossa tuo härveli toimisi mitenkään järkevästi manuaalissa jos nyt vaikka hidastetaan isoimmalla vaihteella 50-60 vauhtiin niin
    https://www.nettiauto.com/listAdvSe...php?id=146837187@posted_by=@tb=tmp_find_agent
    Ja näistäkin autoista 60 ensimmäisät alitti 30ke hinnan ja ovat isolta osin käytettyjä...

    ja sama hakua (manuaalilla) ilman adaptiivisuutta tuotti 7000 hittiä kun adaptiivisella oli 100 eli saatavissa teoriassa kyllä, mutta ei siitä kukaan "perusauton" ostaja ole valmis maksamaan.

    Vaihdelaatikoksi kun otti kaikki, niin 700 adaptiivista ja 20000 kokonaisuudessaan (15ke vakkarilla)... eli "uusista autoista" ~5% on kyseinen varuste ja moniko niistä on sitten alle 30ke peli..

    Hakuehdot ei ehkä olleet parhaat mahdolliset, yritin hakea "uudehkoja" ja vähän ajettuja jotta saisi sen 30ke hinnankin jotenkin järkevästi mukaan...
     
    Viimeksi muokattu: 01.03.2017
  17. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Mitä jos vaan tutkisit niitä hinnastoja etkä vetäisi huonoja arvioita chattiautosta?
     
  18. DocWeird

    Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Viestejä:
    5 702
    Kuulostaa auton iän ja tehoreservin puolesta hirveän kalliilta.

    Laitoin Audiin (230hv) viime kesänä kaikki jarrut uusiksi (Brembon levyt eteen ja taakse, Brembon ja TRW:n paloilla) eikä loppusumma ollut lähelläkään seitsemää sataa vaikka takapää laitettiin liikkeessä (sähköisen käsijarrun kalibroinnin takia). Olisi kumma jos Nissanin jarruremppa maksaisi tuplat mitä Audin... :D


    "Tiedossa olevat kustannukset" pitävät sisällään myös suuremmat arvon alenemiset kuin käytetyissä.

    Omassa tapauksesa (esimerkki yllä) olisi autoa pitänyt korjata takuun ulkopuolella kymppitonnilla per vuosi että olisi kannattanut. Tavanomaisemmissakin autoissa arvo putoaa uudemmissa äkkiä sen 500-1500 euroa per vuosi enemmän kuin esim. 5v vanhoissa - aika paljon saa korjata loppupeleissä että pelkästään sen takia kannattaa uudempi ostaa.
     
    Viimeksi muokattu: 01.03.2017
  19. jinx1980

    Rekisteröitynyt:
    14.02.2003
    Viestejä:
    1 629
    Eli kun tilastot eivät tue sinun mielipidettäsi niin maailma on rikki?

    No katsotaan, mainitsit meganen, tosin tätä katsomista ihan aavistuksen haittaa se että eri merkit puhuvat samoista ja eri asioista samoilla/eri nimillä. Eli suothan anteeksi jos noiden katalookien tulkinta menee/meni perseelleen
    - vakkari
    - vakkari jarrulla (estää alamäessä kiihtymisen) (meganessa vakiona LIFEä-tasoa myöden ja ilmeisesti myös astrassa vakiona eli enjoy-lähtien)
    - "adaptiivinen" vakkari, seuraa edessä hitaammin ajavaa

    adaptiivinen vakkari tullut vissin heti vuonna 2016 edes mahdolliseksi eli ~10vuotta premiumien perässä, helppoa olisi ollut 2 vuotta sitten ostaa megane ko. featurella???
    https://www.renault.fi/frankfurtin-autonayttely-uudet-renault-megane-ja-talisman/

    https://www.renault.fi/wp-content/uploads/2016/09/Hinnasto-Megane-Sport-Tourer-ennakko-16092016.pdf
    se adaptiivisuus on vissiin tuo "hätäjarrujärjestelmä" eli tuohon hurjaan 110hv dieseliin sen vielä manuaali lootalla saisi (no mitä vittua sillä tekee manuaalissa), mutta automaatilla hinta meni yli 30ke, 132hv bensa bosessa (taas manuaali) se on mukana mutta tuohon sitten nahkaverhoilun lisäys taitaa vielä toimituskuluinen hinnan jo yli 30ke. Ja varmaan tarttis ne talvirenkaat jne hommata tuon 30ke budjetin sisällä jne. Ja irto-osana hankittuna reilut 1ke, en kyllä yhtään ihmettele miksi joku ei (lue oikeastaan kukaan) tämmöistä varustetta hommaa 25ke auton kylkeen...

    Täällä sanotaan että se adaptiivinen vakkari toimii 50-140 vauhdissa (vitunkin kätevää, vähän ylinopeutta motarilla ja systeemi ei enää toimikaan?, no siinä 10 vuotta vanhassa premiumissa toimii 180 asti ja mennee 0 asti)
    https://www.renault.fi/henkiloautot/megane/


    Astrasta ei selvinnyt onko kaikissa mukana vai eikä ole, eikä ole erikseen hintaakaan eli voi olla tai olla olematta, asiaan perehtymättämänä mahdotonta sanoa. Joka tapauksessa tuon kohttuulisen tehokkaan 1.6 ecotecin päälle luulisi tuollaisenkin saavan, mutta saako vaikka niitä nahkapenkkejä ko. laitokseen ollenkaan?
    https://www.opel.fi/content/dam/Ope...hure_Library/Uusi-Astra-MV16.5-08-04-2016.pdf


    Nopeasti katsottuna uusista hinnastoistakin niin tarjolla on ja jonkun mallin voit saada sen kanssa alle 30ke hintaan, entäs kun lisätään pakettiin pari muutakin tuollaista "perusvarustetta" niin onko se hinta edelleen alle 30ke (ehkä ihan mopoimmalla moottorilla). Ja jostain syystä käytettyjä autoa ei juuri ole tuohon rahaan tarjolla ko. ominaisuuksilla...

    Ja tuo oli nyt vain 1 esimerkin omainen himmeli joka noissa premiumeissa on ollut tarjolla iät ja ajat(, en löytänyt meganesta enkä astrasta sitä ohjelmoitavaa oven avaajaa edes rahalla :)), se on toki selvä että kehitys kehittyy, mutta jos nyt ostat 4v vanhan premiumin tuolla samalla 30ke:lle jolla saa tuon "täyteen lastatun" hurjan 130hv manuaali meganen niin eiköhän vanhassa premiumissa (200+hv & automaatti) ole taas sellaisia uusia himmeleitä joita ei tänä päivänä edes saa noihin tavallisuun autoihin ja tulevat niihin tarjolle sitten taas joskus 6 vuoden päästä. Ja molemmat maksvat saman verran (omani aikoinaan vuonna 2011 talvirenkailla, tullin ylimääräiset verot palutettuna 4v vanhana ~135tkm ajettuna ja "huolettuna" maksoi aikas tarkkaan 31ke suomeen rekisteröitynä)
     
    Viimeksi muokattu: 01.03.2017
  20. teho75

    Rekisteröitynyt:
    28.03.2011
    Viestejä:
    560
    Jos ajattelee pelkästään rahalliselta kannalta sitä että kumpi on halvempi ajaa, uusi vai vanha auto niin kyllä vanha auto on paljon halvempi kustannuksiltaan. Eräässä toisessa muron threadissa oli ihmiset kertonut kilometrikustannuksiansa autoistaan.Vanhat autot oli noin 0,20c-0,25c/km ja uudet 0,30-0,40c/km. Itse olen valinnut sen tien että ajan 17 vuotta vanhalla Meganella.
     
  21. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 574
    Onhan se kallista kun ei itse pysty tekemään. Tuossa siis satulat, sylinterit, levyt ja palat plus korjaamon työt.

    Tuossa ylempänä kun katsoo tilastoimini kustannuksia kymmenen vuoden ajalta nii olen saanut kilometrin hinnaksi 0,29€.

    Auton omistaminen ja käyttäminen tietää aina rahanmenoa. Liikkumisen vaivattomuus maksaa.
     
  22. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Jep, jos puhutaan oikeasti vanhoista autoista. Tämmöiset 4-5 vuotta vanhat "käyttöautot" on ehkä paskin sijoitus heti uuden auton jälkeen. Arvonalenemaa tulee edelleen vauhdilla ja silti korjauksia ja kuluvien osien vaihtoa saa jo tehdä aika hyvään tahtiin.

    @jinx1980 voisi nyt kertoa että mistä
    merkeistä, malleista ja vuosiluvuista saa keskustella niin helpottaisi kummasti. Jos lähdetään nillittämään siitä että uusi Megane tai Astra on tullut 2016, niin samalla voidaan nillittää siitä ett C-mersu uudistui juurikin tasan 10 vuotta sitten. Uuden mesen ja vanhan ooppelin välille varmaan saa tuollaisen "ei näitä varusteita vieläkään ole uusissa kansanautoissa"-väittämän toimimaan, mutta jos ollaa rehellisiä niin kyllähän noissa alkaa aikalailla kaikki olla jo.

    Ja edelleen se sun nettiautohöpöilysi oli lähinnä huvittavaa. Mitä väliä sillä on millaisia autoja ihmiset on oikeasti ostaneet, kun on puhe siitä mitä just tasan tällä hetkellä kaupasta saa? Silloin katsotaan mitä hinnastoissa seisoo, eikä
    ihmetellä että onpas nettiauton skodillaceissa paskat varusteet.

    Edit: ja vieläkään ei sun autosi selvinnyt, mutta varusteiden perusteella taitaa olla joku miljoonan ajettu ässä, seiska, kasi tai paremmin varusteltu eemeli? Alunperin puhuttiin n. 60k uutena maksaneesta 10v vanhasta premiumista, mutta helpostihan sen voi venyttää vaikka 200k euroon niin helpottaa näitä juttuja huomattavasti.
     
    Viimeksi muokattu: 01.03.2017
  23. rozor

    Rekisteröitynyt:
    26.03.2006
    Viestejä:
    504
    Minkämoisessa jarruremontissa pitää ihan kaikki vaihtaa satuloita ja sylintereitä myöden? Eihän niitä vaihdeta koskaan?
     
  24. Diaz\

    Rekisteröitynyt:
    14.03.2008
    Viestejä:
    17 972
    Varmaan meinaa vaan rasvausta ym? Eihän noi satulat pantillisena maksa kauheasti näihin pikkujapseihin. Tai ei ainakaan sillon kun niitäkin sai rempata.
     
  25. Inkkari--

    Rekisteröitynyt:
    16.11.2010
    Viestejä:
    1 003
    Jos vie pajalle ja tuumaa "laittakaa kuntoon", niin ei sinne välttämättä halvimpia satuloita vaihdeta. Autodocista ne varmaan maksaakin senttejä, muttei missään Autokeskuksessa.
     
  26. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 574
    Vianorille vein kun olen sitä korjaamo käyttänyt jo kauan ennenkuin vianor osti sen. 55€/h on tuntiveloitus ja hyvää palvelua olen saanut. En tiedä mistä osat hankkivat.

    Kun ajaa ekologisesti ja ei käytä jarruja niin satulat olivat ruosteessa ja turvonneet, että näyttivät märältä pahvilta. Myös sylinterien mäntä oli ja liukutapit olivat pahasti ruosteessa, joten niiden puhtaaksi kihnuttaminen olisi maksanut yhtä paljon kuin uusien laitto.

    Muistaakseni taisi 165 tkm olla mittarissa ja kaikki osat jarrupaloja myöten olivat alkuperäisiä.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti