Uudistetut MuroBBS-säännöt ja keskustelun valvonta (päivitetty 26.4.2017)

Viestiketju alueella 'Palaute & tiedotukset' , aloittaja AIF, 26.04.2017.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. SundeR

    Rekisteröitynyt:
    11.09.2003
    Viestejä:
    4 992
  2. Muropaketin toimitus Ylläpito

    Rekisteröitynyt:
    27.09.2016
    Viestejä:
    22 524
    MuroBBS:n sääntöjä on päivitetty myyntiosion osalta seuraavasti:

    "11.2 Humble Bundlen kaltaisten, henkilökohtaisiksi tarkoitettujen ostoksien jälleenmyyminen on kiellettyä. Samoin henkilökohtaiseksi tai kaupalliseen yrityskäyttöön tarkoitettujen lisenssien ja digiavaimien myyminen ja välittäminen on kiellettyä (esimerkiksi Windows & Office -tuotteet)."
     
  3. ?

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Viestejä:
    7 265
    Viimeksi muokattu: 12.02.2019
  4. valotolppa

    Rekisteröitynyt:
    25.02.2010
    Viestejä:
    24
    En hyväksy sääntöjä, miten voin >>>>poistaa<<<< GDPR:n mukaisesti käyttäjätunnukseni?
     
    Viimeksi muokattu: 20.02.2019
  5. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 343

    Tunnuksen luominen ja sulkeminen

    MuroBBS:n tunnuksen luomiseen tarvitaan voimassa oleva sähköpostiosoite. Mikäli tunnuksen haluaa sulkea, tulee käyttäjän olla henkilökohtaisesti yhteydessä MuroBBS:n ylläpitoon sähköpostitse (toimitus [at] muropaketti.com) siitä sähköpostiosoitteesta, jota tunnuksen luomiseen on käytetty. Käytännössä tunnuksen sulkeminen tarkoittaa tilin jäädyttämistä ja nimimerkin anonymisoimista. Kaikki viestit jäävät keskusteluihin julki, jollei niissä ole jotain erityistä poistoon johtavaa syytä (asiattomuudet, yksityishenkilön tiedot jne.). Koko viestihistorian poistolle ei ole juridisia perusteita, koska käyttäjä on tarkoittanut viestinsä julkaistavaksi julkisesti.
     
  6. juhog81

    Rekisteröitynyt:
    02.07.2016
    Viestejä:
    1 020
    Me suomalaiset annamme aivan liian harvoin positiivista palautetta. Emme muista kiinnittää huomiota asioihin, jotka aivan kuin itsestään toimivat erinomaisesti, emmekä ihmisiin näiden toimintojen taustalla.

    Tästä syystä haluankin nyt välittää suurimmat kiitokseni MuroBBS-keskustelualueen ylläpidolle eli moderaattoreille, jotka herkeämättä uurastavat keskusteluiden sujuvuuden takaamiseksi. Toiminta on aina yhtä särmää ja ripeää ja kertakaikkiaan laadukasta!

    Tiedän myös, että en ole ainoa joka näin ajattelee. Lukemattomat muut keskustelijat haluavat varmasti myös välittää omat kiitoksensa. Nyt kun käytössämme on tämä uudehko upea tykkäys-toiminto, niin tämän viestin keräämien tykkäysten määrä tulee osaltaan kertomaan siitä suuresta arvostuksesta, jota keskustelualueen käyttäjät tuntevat moderaattoreiden erinomaista työtä kohtaan.

    Tuhannet kiitokset mahtavasta panoksestanne, ja oikein aurinkoista alkavaa kevättä kaikille MuroBBS:n moderaattoritiimin jäsenille! :)
     
    Viimeksi muokattu: 23.03.2019
    tth78 tykkää tästä.
  7. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 052
    Ihan yleisesti, mikäli moderoinnilla kestää lähes vuorokauden tunnit reagoida raportointeihin olisiko aika vaihtaa moderaattoreita sellaisiin joita edes etäisesti kiinnostaa? Ihan tosissaan.
     
  8. Alensia

    Rekisteröitynyt:
    27.07.2004
    Viestejä:
    2 992
    Jos et kestä odottaa lähes vuorokautta kun joku puhkoo punavihreää kuplaasi, niin olisiko aika vaihtaa foorumia? Moderaattorit on vapaaehtoisia eikä saa palkkaa, niin kohtuutonta vaatia ympärivuorokautista päivystystä. Eikä tällaiselle pystyynkuolleelle foorumille varmaan muutenkaan oo helpointa hankkia tasapainoisia, puolueettomia ja asiallisia modeja runsaissa määrin.
     
  9. splice

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2011
    Viestejä:
    11 052
    Yhtä kaikki, n. 18 tunnin aika siihen että moderaattori ( kukaan heistä )kykenee toimimaan on hieman liian pitkä aika. 8-10 tunnin sisällä pitäsi tapahtua, olipa kellon aika mikä tahansa. Itse äänestäisin perussuomalaisia mutta se ei ole tarpeeksi radikaali minulle, äärioikeistolainen kun olen . De Witt forever!
     
    Viimeksi muokattu: 13.04.2019
  10. Mace

    Rekisteröitynyt:
    02.09.1999
    Viestejä:
    2 665
    Voi olla että tähän "lirpakkeeseen" tulee minultakin uutta tietoa nykysten Moderaattorien toiminnasta "Entistä MuroBBS Gurua" kohtaan :rofl:

    Ps. Tästä viestistä on tallessa kuvakaappaus, omalla koneellani :psmoke:
     
    Viimeksi muokattu: 31.05.2019
    fixaaja tykkää tästä.
  11. juhog81

    Rekisteröitynyt:
    02.07.2016
    Viestejä:
    1 020
    Parahimmat moderoijat

    Mieltäni askarruttaa muutama ylläpitoon liittyvä varsin merkillinen asia. Löytyisiköhän joukostanne joku, joka moderointikiireiltänsä ennättäisi tarjoamaan seuraaviin kysymyksiin tietämystään?

    1) Keskustelualueen säännöissä mainitaan "Kolme peräkkäistä varoitusta aiheuttaa käyttökiellon". Mitä tuo peräkkäisyys käytännössä tarkoittaa? Ovatko esimerkiksi kolmen kuukauden välein annetut varoitukset peräkkäisiä varoituksia?

    2) Varoituksilla on jonkinlaisia "aktiivisuuspistearvoja". Näettekö mitään syytä miksi näiden pisteiden merkitystä olisi syytä avata käyttäjille esimerkiksi keskustelualueen säännöissä?

    3) Omissa asetuksissa on valinta "Jäsenet, jotka voivat aloittaa keskusteluja kanssasi". Yksi vaihtoehdoista on "Vain jäsenet joita seuraat". Olisiko tuo valinta mielestänne syytä nimetä uudestaan "Vain jäsenet joita seuraat, ja PatrikSelin"?

    4) Onko moderoijien sähköpostiosoitteen [email protected] lähetettyihin viesteihin syytä odottaa vastausta? Jos kyllä, niin onko vastausaktiivisuus yhtä ripeää kuin vaikkapa nyt tässä sääntöketjussa?

    5) Mikä olisi nähdäksenne paras taho jolle voisi lähettää positiivista palautetta keskustelualueen esimerkillisen särmästä toiminnasta? Toimitushan lienee jo kuullut kehuja lähes kyllätymiseen asti, mutta mikä mahtaa olla muiden sidosryhmien laita. Ovatko esimerkiksi mainostajat tietoisia siitä, millaisella valtavalla tarmolla ja ammattitaidolla MuroBBS puuttuu moderoijien tietoon saatettuihin epäasiallisiin viesteihin, jotka muutoin voisivat aiheuttaa kiusallisia tilanteita kyseisille mainostajille?

    Jälleen kerran, tuhannet kiitokset upeasta panoksestanne, ja oikein aurinkoista kesää kaikille MuroBBS:n moderaattoritiimin jäsenille! :)
     
    Viimeksi muokattu: 15.06.2019
  12. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 343
    1)Teknisesti ottaen kolmen kuukauden välein annetut varoitukset ovat perättäisiä.

    Käytännössä foorumin moderointityökalujen oletusarvot on asetettu niin, että varoituksen voimassaolo on yhden kuukauden.

    Jokaisesta varoituksesta tulee myös varoituspiste.

    Eli kolme oletusarvoista varoitusta kuukauden sisällä ensimmäisen antamisesta tuo käyttökiellon.

    Moderoijat voivat näitä parametrejä säätää, eli laittaa varoituksen voimassaoloajaksi lyhyemmän tai pidemmän aikajakson.

    Varoitukseen voi myös säätää näitä pisteitä sen mukaan, miten vakavista rikkeistä on kyse.

    Eli varoituksen voi antaa ilman pisteitä, jolloin ei ole pelkoa käyttökiellon lähenemisestä.

    Tai jos varoituksen jälkeen jatkaa sääntöjen vastaista toimintaa, voi tällöin antaa varoituksen yhteydessä useamman pisteen, jolloin käyttökielto tulee vähemmillä varoituksilla.

    Olen näin tehnyt esim. myynti-ilmoitusten uppaamisien kanssa. Ensin antanut varoituksen ilman pisteitä, sillä helpostihan säännöt unohtuvat tai jää lukematta kun tulee uudelle foorumille.

    Sitten kun samainen käyttäjä varoituksestani huolimatta toimii samoin, annan uuden varoituksen reippaammilla pistemäärillä. Riippuu sitten tapauksesta, johtaako tämä käyttökieltoon heti vai myöhemmin.

    Vähän avattu näitä pisteitä, niillä kuitenkaan ei ole käyttäjille merkitystä vaan enemmänkin toimivat työkaluina moderoijille.

    5) Tämä ketju lienee asianmukainen paikka antaa palautetta, sillä moderoijat ja ylläpito seuraavat tätä.
     
  13. juhog81

    Rekisteröitynyt:
    02.07.2016
    Viestejä:
    1 020
    Tuhannet kiitokset tth78 vastauksestasi! Annan arvosanaksi 3/5, vastattujen kysymysten määrää mukaillen.


    "Vähän avattu näitä pisteitä, niillä kuitenkaan ei ole käyttäjille merkitystä vaan enemmänkin toimivat työkaluina moderoijille."

    Olen täysin samaa mieltä. Käyttäjille ei todellakaan ole ei niin yhtikäs mitään merkitystä sillä, että porttikielto saattaa tulla yhdestä, kahdesta, tai kolmesta, tai vaikkapa vasta sadasta varoituksesta, vaikka sääntöihin onkin kirjattu, että porttikielto tulee kolmesta varoituksesta. Eikä myöskään merkitystä ole sillä, että yhdellä varoituksella onkin saattanut saada todellisuudessa 0-3 varoitusta. Tällaisilla asioilla ei ole merkitystä, toisin kuin käyttäjillä, joilla on mitä suurimmissa määrin kuitenkin merkitystä MuroBBS-keskustelualueelle.

    Pisteiden toimintalogiikan osalta antamasi erinomaiset esimerkit auttoivat ymmärtämään niitä, kiitos näistä:
    - Jokaisesta varoituksesta tulee myös varoituspiste
    - Varoitukseen voi myös säätää näitä pisteitä, eli varoituksen voi antaa ilman pisteitä



    "Tämä ketju lienee asianmukainen paikka antaa palautetta"

    Ei tarvitse olla lainkaan noin vaatimaton. Mielestäni on tärkeää, että palaute yhyttää myös MuroBBS:n sidosryhmät. Ja mikäpä sen arvokkaampaa, kuin palaute joka tulee näille sidosryhmille suoraan käyttäjiltä itseltään, ilman välikäsiä!


    "Moderoijat ja ylläpito seuraavat tätä ketjua"

    Tuosta ei varmasti ole kenelläkään ollut koskaan pienintäkään epäilystä! Tämä ketju suorastaan houkuu moderoijien ja ylläpidon mielenkiintoa ja aktiivisuutta. Ei vain yksinkertaisesti ole olemassa mitään tapaa, jolla ylläpito voisi hoitaa hommiansa paremmin tämän ylläpitoketjun osalta.


    Kiitos vielä kerran ja oikein aurinkoista kesää kaikille MuroBBS:n tth78:n jäsenille! :)
     
    Viimeksi muokattu: 15.06.2019
  14. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 343
    3) Ylläpito voi tuohon vastata kunhan asiaa ensin pohtii. Henkilökohtaisella tasolla asiasta ei ole mielipidettä, tämä ei siis edusta moderoinnin mielipidettä.

    4) Kyllä sieltä vastaus aikanaan tulee. Kesäloma-aika on siinä mielessä haasteellista, että yleisesti ottaen monet meistä kirmaavat ulkosalla kelien salliessa ja näin vastaukset saattavat viivästyä hieman.

    5) Mainostajien intresseissä ei liene kuulla, miten foorumia ylläpidetään vaan enemmänkin, että heidän mainoksensa saavat riittävästi näkyvyyttä. Huonoa julkisuutta ei liene olemassakaan, näkeehän sen jo vag-tuotteiden myynnissä, huolimatta päästöskandaalista...

    Moderoinnin ja henkilökohtaisesta puolestani kiitän palautteestasi ja aktiivisuudestasi foorumin parantamiseksi.
     
  15. juhog81

    Rekisteröitynyt:
    02.07.2016
    Viestejä:
    1 020
    Jep, naulan kantaan! Hienoa että saatiin tähän ihan moderoinnin virallinen kannanotto!

    Moderointi siis linjaa, että MuroBBS:n mainostajia ei kiinnosta ei sitten pätkän vertaa, että minkälaisten viestien ohessa niitä heidän mainuloisiaan näytetään. Tuollaiset asiat eivät ole mainostajien intresseissä. Moderoinnin puolesta on täysin yhdentekevää, vaikka sen mainostajan kampanjan vieressä olisi uusnatsipropagandaa, väkivallan ihailua, kiihottamista kansanryhmää vastaan tai syrjiviä keskusteluviestejä. Ja noinhan se tietenkin on. Niinku ketä kiinnostaa lol. Näkyvyyden määrä on se millä on merkitystä!

    MuroBBS:ssä mainostajat voivat mainostaa luottavaisin mielin: Jos niiden kampanjoiden vierelle sattuisikin "joskus" unohtumaan "vähäsen" törkyä, ja siitä nousisi jokin kohu, niin hei, ei hätää! Moderointi haluaa muistuttaa mainostajille, että huonoa julkisuuttahan nyt ei liene edes olemassakaan. Vinkki: Myyntiosasto saisi tuosta hyvän myyntipuheen.

    Mielestäni on tärkeää, että nämä MuroBBS:n upeat periaatteet tulevat ihan esimerkkien muodossa myös sivuston sidosryhmien tietoon. Olen vakuuttunut, että he ovat näistä kiinnostuneita, ja kuten jo aiemmin mainitsin, tällainen positiivinen palaute on puhtaimmillaan ja arvokkaimmillaan silloin, kun se tulee suoraan käyttäjiltä itseltään. Olen mielelläni avuksi, ei kestä kiittää.

    Kiitos jälleen kerran tth78 kommenteistasi, ja oikein aurinkoista sdlökfjoASKDJASK 34"#€509 ASDJcx,cmnv. Jep!

    :)
     
  16. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 343

    Voi vastaukseni tietysti noinkin tulkita...

    Keskustelufoorumeilla keskustellaan erilaisista asioista ja näkökulmista. Jos ne irrottaa kontekstistaan, saadaan varmasti melkoisen hurjalta kuulostavia asiayhteyksiä solmittua.
     
  17. juhog81

    Rekisteröitynyt:
    02.07.2016
    Viestejä:
    1 020
    No näinhän se justiinsa on. Kannattaa mainita myös tuo siinä myyntipuheessa.

    MuroBBS:n osaltahan mitään todellista pienintäkään ongelmaa ei tietenkään ole koskaan missään ollut olemassa. Moderointi toimii kuin rasvattu salama, ja epäasialliset viestit saavat kyytiä valtavalla ammattitaidolla alta aikayksikön (pois lukien 12kk vuodessa kestävä kesäloma-aika kun moideroijat kirmaavat "ulkona").

    Tuo on se viesti mikä olisi tärkeää tuoda myös sidosryhmien tietoon, esimerkkien kera tottahan toki. Mainostajat voivat nukkua yönsä rauhassa, ja tuudittautua uneen MuroBBS:n moderoijien tunnuslausetta toistellen "huonoa julkisuutta ei ole olemassakaan... huonoa julkisuutta ei ole olemassakaan..."

    Aurinkoisia ulkonakirmaushetkiä jokaiselle MuroBBS:n moderaattoritiimin jäsenelle! :cool:
     
  18. juhog81

    Rekisteröitynyt:
    02.07.2016
    Viestejä:
    1 020
    Asiasta toiseen...

    Mikä on ylläpidon näkemys epämääräisten uhkausten suhteen? Ilmeisesti ei tarvetta varoituksille tai muillekaan toimille? Esimerkiksi tällainen:

    Tai tuota viestiä mukaillen vaikkapa näin:

    "Hienoa moderointia PatrikSelin, tuota menoa kun jatkat niin päädyt rikostilastojärjestelmään asianomaiseksi."

    Bueno? No bueno? Samalla tiedoksi: Olen aikeissa soveltaa omien tulevien viestieni sisältöä tämän moderointilinjauksen pohjalta, ja viitata tähän linjaukseen.
     
  19. juhog81

    Rekisteröitynyt:
    02.07.2016
    Viestejä:
    1 020
    Odotan mielenkiinnolla vastausta yllä esittämääni kysymykseen. Sitä odottellessa on ilmaantunut jo uusia huolia, joten asiasta kolmanteen: Viestien tykkäys-toimintoon

    Kuten nimimerkki Stoker tuossa kysyy, niin miten on: Hyväksyykö modet tosiaan "ironiset" tykkäykset? Kysehän ei siis ole esim. tykkäysten määrästä, vaan nimenomaan siitä että tykkäystä ei ole nimimerkin Stoker mukaan tehty tosissaan. Aikooko ylläpito tehdä asialle jotakin?

    Jos ongelma olisi tykkäysten määrä, niin silloinhan nimimerkillä Stoker olisi varmastikin huomauttamista nimimerkistä @rane58, joka KR-ketjussa kliksuttelee napakat tykkäykset noin 68% viesteistä. Kuukaudesta toiseen. Arjen sankari!

    25 viestiä per sivu.

    KR-ketju sivu 7673 - 21 tykkäystä
    KR-ketju sivu 7674 - 13 tykkäystä
    KR-ketju sivu 7675 - 18 tykkäystä
    KR-ketju sivu 7676 - 15 tykkäystä
    KR-ketju sivu 7677 - 18 tykkäystä
    You go rane58! :kippis:

    ------------------

    Hieman vakavammissa merkeissä myös itselläni olisi kysymys tykkäys-toiminnosta.

    Miten ylläpito suhtautuu tilanteisiin, joissa joku räikeästi ja tarkoituksellisesti rikkoo keskustelualueen sääntöjä, ja muut keskustelijat näpyttävät tällaisille viesteille tykkäyksiä? Annan esimerkin:

    Kyseinen viesti lienee sääntöjen vastainen niin ala-arvoisen kielenkäyttönsä kuin olemattoman sisältönsäkin puolesta. Oletan, että tuohon lisätään varoitusmerkintä, kunhan moderoijat ulkonakirmaukseltaan ennättävät.

    Kirjoittajallehan tuollaisista viesteistä tietysti seuraa ainakin periaatteessa jokin rangaistus (vaikkakin monesti käytännössä merkityksetön). Tykkääjät ovat tietoisesti vahvistaneet tuollaisen keskustelualueelle haitallisen viestin merkitystä, mutta he pääsevät kuin koira veräjästä. Tykkääminen mahdollistaa sääntöjen vastaisen täysin suoran vittuilun muille keskustelijoille ilman mitään seuraamuksia.

    Mielestäni tämä käytäntö kannustaa sääntöjen rikkomiseen, ja vähentää keskustelualueen viihtyvyyttä. Loogisempi käytäntö olisi mielestäni sellainen, että tykkäys tulkitaan sitoutumiseksi tykätyn viestin sisältöön. Mikäli viesti sisältää räikeitä ja tarkoituksellisia asiattomuuksia, varoitukset ja rangaistukset kohdistuisivat kirjoittajaan ja myös tykkääjiin.

    Minkälaisia ajatuksia tämä ehdotus herättää ylläpidon keskuudessa? :)
     
    Viimeksi muokattu: 17.06.2019

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti