Uudet palat eteen, jarrutuntuma katosi

Viestiketju alueella 'Autot ja muut moottoriajoneuvot' , aloittaja joopajoo111, 10.06.2013.

  1. joopajoo111

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2009
    Viestejä:
    1 064
    Tuli tuossa vaiheltua loppuunajetut jarrupalat edestä uusiin ja nyt on tosiaan poljintuntuma kadonnut kokonaan.
    Auto kyllä pysähtyy, mutta siihen menee vähän turhankin kauan. 50kmh vauhdissa poljin painuu pohjaan, eikä jarrut tunnu tepsivän enää kun aiemmin saattoi vain hieman painaa poljinta ja johan pysähtyi.
    Ihan normaalisti suoritettu jarrupalojen vaihto.

    Levyt on kyllä kuluneet jonkun verran edestä, pitäisi nekin vaihtaa.

    Mikähän tuossa vois sitten olla että miksi poljin painuu pohjaan eikä auto jarruta kunnolla vaikka uudet palat vasta laitettu, takana samat vanhat.

    Oli tarkotus taaksekkin vaihtaa, mutta en nyt uskalla tilata jos menee jarrut kokonaan kun nekin vaihtaa.

    Kiitoksia avustanne jo etukäteen.
     
  2. VeKaas

    Rekisteröitynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    203
    Varmaan olet jarrunesteen määrän, jos siitä ei apua niin jarrujen ilmaus nyt aluksi. Jarrulevyt jos ovat kuluneet ja kovin uraset ni nekin olisi syytä vaihtaa. Miellellään kuulisin automerkin ja mallin.
     
  3. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 356
    unohditkohan laittaa toisen palan. ettei käynyt niin että sieltä lähti kaksi vanhaa pois ja meni yksi uusi tilalle.

    Jos tosiaan vain palat on vaihdettu niin ilmauksesta tuskin on mitään hyötyä, ei palojen vaihto liity mitenkään jarrunesteisiin. Paitsi jos olet saanut jotenkin esim jarruletkun vuotamaan nesteitä ulos.
     
  4. joopajoo111

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2009
    Viestejä:
    1 064
    Jarrunesteet oli kohillaan, lisäilin kuitenkin MAX merkkiin asti varuiksi sen jälkeen kun todettiin kaverin kanssa ettei jarrut pelaa. Kyseessä honda prelude 89, jarrut kuitenkin samat kun missä tahansa muussakin autossa (1 mäntäinen). En nyt kuitenkaan ymmärrä että miten palojen vaihto uusiin ja parempiin voisi vaikuttaa että poljin painuu pohjaan auton ollessa käynnissä eikä jarrut pelaa yhtään.

    @teknor: Kyllä tuosta paketista ainakin katosi kaikki 4 palaa ja 4 vanhaa sinne meni tilalle. Kyllä laitoin kaikki paikalleen.
     
  5. Dwarner

    Rekisteröitynyt:
    09.05.2005
    Viestejä:
    2 690
    Eiköhän se ole yleisin hama, eli jarrujärjestelmään pääsi jostain nyt ilmaa. Kaikkien jarrujen ja pääsylinterin ilmaus auttanee.
     
  6. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 356
    Roikutitko satulaa letkujen varassa? Työnsitkö jarrumäntiä sisään jotenkin? Miten?
     
  7. joopajoo111

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2009
    Viestejä:
    1 064
    En roikuttanut koska kyseisessä autossa se ei ole edes mahdollista, ilman että repii koko satulin irti rungosta.

    Tarvinnee sitten ilmata mikäli auttaisi.
     
  8. W13

    Rekisteröitynyt:
    02.08.2010
    Viestejä:
    221
    Jos vanhat levyt on oikein uralle kuluneet, niin uudet palat eivät ota heti aluksi kunnolla kiinni koko alaltaan. Pitäisi korjaantua muutamalla kunnon jarrutuksella, kun palat sorvaantuu vanhan levyn muotoihin sopiviksi.
     
  9. joopajoo111

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2009
    Viestejä:
    1 064
    Mietin vaan että kai sen polkimen pitäisi silti vastaan ottaa ettei painu suorilta pohjiin asti? Vai onko tekeekö toi jarrutehostin sitten sen että antaa polkea pohjaan kun ei ota kiinni edestä?
    Koska auton ollessa paikallaan virrat pois, pumppaamalla poljintuntuma palaa, samantien kun lyö koneen tulille, poljin menee pohjaan asti.

    EDIT: unohdin tosiaan mainita että liikkeessä kun painan kaasua ja samalla jarruttelen niin poljin ei painu pohjaan vaan tuntuu selkeä vastus.

    Googlaamalla kun etsin niin porukka sanoo että olis ihan normaalia kun palat asettuu kuluneille levyille.
     
    Viimeksi muokattu: 10.06.2013
  10. dessan

    Rekisteröitynyt:
    17.10.2012
    Viestejä:
    1 625
    Tämä vastaus yllä, se on todennäköisesti ratkaisu AP:n ongelmaan. Kunnon pedaali-lattiaan jarrutuksia vaan jostain 60-80 km/h alkuvauhdista. Kandee kattoo joku turvallinen paikka missä käyt mänttäämässä.

    Jos järjestelmässä on ilmaa, tuntuu jarrupoljin ikäänkuin kumimaiselta. Lisäksi polkimen liikeradat ovat huomattavasti kasvaneet eli sen voi polkea lattiaan asti. Siitäkin voi kuvaksen mukaan olla kyse.
     
  11. jinx1980

    Rekisteröitynyt:
    14.02.2003
    Viestejä:
    1 629
    Ainakin (joissain) uudemmissa autoissa on jonkinlainen ylipaineventtiili jarrupiirissä eli jos paikallaan painat tehostajan ollessa käytössä niin pohjaan se poljin menee. Vastaavasti auto sammuksisa poljin on kova kuin kivi kun kaikki on kunnossa (näin se sullakin näyttäisi olevan).

    Sitä en sitten tiedä miten tuo tehostaja + ylipainevena oikein ajossa toimii kun siinä se ei päästä poljinta pohjaan vaikka täydestä vauhdista jarruttaisi (poljin on kuitenkin kauemmin painettuna "pohjassa" kuin paikallaan ollessa painaessa eli jotenkin sen täytynee kierrättää sitä litkua tai sitten vena on poissa käytöstä).
     
  12. ApeeApina

    Rekisteröitynyt:
    26.09.2008
    Viestejä:
    1 244
    Kai sinne ilmaa on voinut päästä jos männät survottiin sisään satulan ilmausnippaa raottamalla niin että nestettä tuli ulos (niinku monessa jarrupalan vaihto-ohjeessa neuvotaan). Jos ei, niin olisko sitten joku pääjarrusylinterin männän tiiviste "flipannut" kun niitä mäntiä sisään painettu, niinkin kai voi käydä.
     
  13. TeknoR

    Rekisteröitynyt:
    10.08.2002
    Viestejä:
    16 356
    ite oon aina puristimilla työntäny männät sisään. jos niillä ei mene suht kevyesti, on kyllä aikansa eläneet satulat.i

    [​IMG]
     
  14. Tina Silta

    Rekisteröitynyt:
    18.03.2003
    Viestejä:
    3 666
    Jos tekee niin tyhmästi, että laittaa uudet palat sököjen levyjen kanssa, niin voi viilata viisteen palojen sisä- ja ulkokehälle, niin eivät jää kantamaan kuluneen levyn reunaan.

    Palat joutuu sitten taas vaihtamaan kun levyt vaihtaa, kun kuluvat valmiiksi vituiksi vanhan levyn muotoon.
     
  15. joopajoo111

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2009
    Viestejä:
    1 064
    Nyt ilmattiin etujarrut, vasemmalta tuli ilmaa perkuleesti mutta poljin se vaan menee pohjaan samantien. Voisiko olla mahdollista että jarrupääsylinteri mennyt paskaksi? Jarrut tosiaan pelaa kyllä, mutta tuntuu että jarruttaa 40% jarrutehosta enää (vähän kuin pelkillä takajarruilla).
     
  16. blobbo

    Rekisteröitynyt:
    13.04.2008
    Viestejä:
    1 081
    Onko tuossa jarrupiirit muka akseleittain vai ristiin? Jos ristiin, pitää ilmata takaakin ristikulmasta.
     
  17. HegeHege

    Rekisteröitynyt:
    15.11.2001
    Viestejä:
    996
    Tuossa selostuksessa pisti silmään, että jarrunestettä on LISÄTTY palojen vaihdon jälkeen. Sehän on ollut purkki kuivana ennen palojen vaihtoa, jos uusien palojen vaihdon jälkeen vielä on pitänyt lisätä. Vuoto siellä jossain on, jos jarrunestettä on kadonnut.
     
  18. joopajoo111

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2009
    Viestejä:
    1 064
    Ei ole ollut tyhjänä purkki, oli melkein täynnä (hieman vajaa MAX) ja ajattelin sitten sinne lisäillä nesteitä varuiksi jos se vaikka vaikuttaisi asiaan. Nesteet eivät ole missään vaiheessa kadonneet mihinkään.

    On juu ristiin noi mutta aateltiin että riittää kun ilmaa vaan tuolleen kun ei oltu koskettu ollenkaan takajarruihin. Varmaan nekin tarvis sitten vetää huomenna, on vaan suht kusinen homma kun ilmausruuvit ruosteen ja kuran peitossa.
     
  19. Tina Silta

    Rekisteröitynyt:
    18.03.2003
    Viestejä:
    3 666
    Jostain kumman syystä tuon honduraksen korjauksessa käy aina niin että vikaa korjatessa luodaan pari pahempaa vikaa tilalle...
     
  20. joopajoo111

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2009
    Viestejä:
    1 064
    Mutta toisaalta eikös se mene aina sillain että tehokas auto = paskat jarrut, tehoton luumu = järjettömän tehokkaat jarrut.

    No joka tapauksessa. Merkki ja malli foorumien puolella meinaavat että ois jarrupääsylinteri paskana. Mitenköhän tuonkin testais?
     
  21. Dwarner

    Rekisteröitynyt:
    09.05.2005
    Viestejä:
    2 690
    Niinkuin jo sanoin:
    Joka kulman ilmaus JA pääsylinterin ilmaus. Turha alkaa miettimään sylinterien vikaa, ennenkun ilman kurahdukset on poistettu.
     
  22. joopajoo111

    Rekisteröitynyt:
    25.11.2009
    Viestejä:
    1 064
    Ja mites tuo pääsylinteri ilmataan? Ei vaikuttanut olevan siinä mitään nippaa?
     
  23. Dwarner

    Rekisteröitynyt:
    09.05.2005
    Viestejä:
    2 690
    Yleensä moottoritilassa... ja metodi sama kuin renkaiden sylintereissä:

    Pumppaus kunnes polkimessa paine ja toinen avaa pääsylinterin liitosta, jotta ilmat kurahtaa pois. Liitos kiinni ja sen jälkeen uusi pumppaus. En lähde puolestasi googlettelemaan miten tuo on juuri Hondassa toteutettu, mutta näin yleensä. Ei välttämättä ole erillistä ilmaus nippaa.
     
  24. Tina Silta

    Rekisteröitynyt:
    18.03.2003
    Viestejä:
    3 666
    Joojoo nyt kertoo, miten onnistui saamaan järjestelmään ilmaa palat vaihtamalla?

    Oliko se taas joojoon kaveri kuka sen homman teki?
     
  25. Sompi

    Rekisteröitynyt:
    27.07.2011
    Viestejä:
    308
    Ei tavallisessa henkilöauton jarrupääsylinterissä mitään ilmausnippaa ole. Ilmausnipat löytyvät jarrujen työsylintereistä. Oikea ilmausjärjestys jarrujärjestelmässä, jossa on kaksi jarrupiiriä ristiin, on oikea taka - vasen taka - oikea etu - vasen etu, eli aloitetaan siitä jarrusta joka on kauimpana jarrupääsylinteristä ja siirrytään vähitellen siihen lähimpään. Jos jarrujärjestelmässä on jarrupaineensäädin takajarruille, vaatii nesteen täydellinen vaihtuminen välillä jarrupääsylinteri - oikea takajarrusylinteri/satula aika monta polkimen painallusta. Itse olen aina jarruja ilmatessa laittanut ilmausnippaan letkun, jonka päässä on polkupyörän venttiili takaiskuventtiilinä, ettei imaise takaisin mitään.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti