Urakoitsija pilasi laatoituksen

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja Jnkk, 08.02.2013.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Jnkk

Rekisteröitynyt:
    24.05.2011
    Ei helvetti ttppii tuo näyttää pahemmalta mitä jotkut vanhat ravintolan vessat missä on nejä kerrosta laattoja päällekäin :D. Ilmeisesti työ tehtiin siis uudestaan? Onko vertailukuvia ennen ja jälkeen työstä? :)

2. sirace

Rekisteröitynyt:
    05.10.2009
    Taisi pohjat "hieman" juosta. Onneksi edes uudet laatat vaikka mielipahaa paljon tulikin. Saiskos uuden laatoituksen kuvat nähtäväksi?

3. Zeni

Rekisteröitynyt:
    27.02.2004
    ttppii kuvat vetää kyllä sanattomaksi.

Ei tämän topicin tapauksiin vaan yleisesti; remppahommissa ei ikinä saa hyvää halvalla, sille on syynsä miksi se hinta on niin halpa. Jos sopii urakkahinnan niin on selvää, että työtä tehdään kovemmalla tahdilla ja tarkkuus kärsii.
    Kannattaa suosia pieniä firmoja/toiminimiä ja nuorempia tekijöitä. Vanhemmat on usein leipääntyneitä hommaansa eikä enää vaan kiinnosta. Nuorilta taas löytyy ammattiylpeyttä ja halu saada mainetta ja lisää keikkoja.

Jos ei ole peukalo keskellä otsaa niin ehdottomasti itse, saa juuri sellaisen kuin haluaa ja tekee eikä tarvitse tapella kuin itsensä kanssa. Ei ole edes vaikeaa homma opetella, kunhan varaa aikaa sen ammattilaisen vaatima x5.

Kaveri on laatoittaja ja ainoat valitukset tulevat firman johtajalta; pitäisi tehdä nopeammin. Kaveri sanookin että on kaksi työlaatua; firman-laatu ja oma-laatu. Olen tuhat kertaa käskenyt perustaa oman firman, koska tuo työnjälki laatoittamisessa on usein luokattoman surkeaa "hyvilläkin firmoilla" ja minunkin kautta olisi jo 100 kohdetta saanut. Eri asia sitten onko kukaan oikeasta valmis maksamaan sitä 1,5-2x halvinta hintaa priimasta. Ehkä sitten kun homma on ensin tehty kerran päin helvettiä :D

4. Jnkk

Rekisteröitynyt:
    24.05.2011
    Lääkärin mukaan selkä on niin huono ettei urakoitsija saa kuulemma enää työskennellä lainkaan. Kuitenkin samaan aikaan hän on jättänyt uusia työtarjouksia samalla sivulla jossa jätti myös minulle tarjouksen tästä urakasta.
    Todennäköisesti hän siis sai jonkun rahakkaamman keikan ja otti tuon kaverin kaverin pimeänä hommiin tekemään loput paskahommat.

5. Jnkk

Rekisteröitynyt:
    24.05.2011
    Oikeastaan en haluaisi tuota urakoitsijaa kavereineen enää korjaamaan laatoitustyötä. Homma on jo nyt kestänyt 10pv sijasta lähes 7vk ja homma on edelleen kesken. Mitä pidempään ne täällä ovat niin sitä enemmän tulee tuhoa ja sotkua. Pelkään että korjattu työ muuttuu vain alkuperäistä huonommaksi ja työmiehet ravaa työmaalla vielä kuukauden päivät. Talo pitäisi saada lähiaikoina otettua käyttöön että sinne päästään muuttamaan.
    Pitääkö minun maksaa koko urakkahinta kokonaisuudessaan jos en anna urakoitsijalle mahdollisuutta korjata tekemiään virheitä? Eli en varmaan voi noin vain palkata jotain muuta korjaamaan heidän virheitään ja vähentää korjaushinnan osuutta alkuperäisen urakoitsijan palkkiosta?

6. Inferno

Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Ei herranvarjele mitä jälkeä xD Kyllähän se niin on, että jos et tee itse niin ikinä et tiedä mitä tulet saamaan. Ite tein porukoille viime joululahjaksi uuden vessan kun ei ukko sitä 6 vuoden mutsin naukumisen jälkeen saanut aikaiseksi. Tuon 6 vuotta vessa oli nimittäin tämmöisessä kunnossa:

Mullakaan ei ole laatoituksesta sen enempää erikoistumista kuin raksan perustutkinto ja rakentajana/maalarina ammatiltani tällä hetkellä, mutta kyllä uskallan ihan milloin vain sanoa, että minun tekemä vessa.

Mutta suosittelen, jos vaan uskallusta riittää niin antamaan mahdollisuus nuorille kavereille myös. Jälki on yleensä huomattavasti keskivertoa parempaa, koska keskittyvät oikeasti hommaansa ja koittavat saada nimeänsä jäljen myötä esille. Aikaa saattaa mennä toki hiemam "ammattilaista" enemmän, mutta eihän kukaan ole seppä syntyessään.

7. Zeni

Rekisteröitynyt:
    27.02.2004
    Hyvin on homma hallussa ja kummasti vessan ilme koheni :D Mulla ei ole laatoitukseen ollenkaan koulutusta, itse opettelin ja kaveri neuvoi. Tässä on vaan se huono puoli, että kun tekee kerran 1-2vuodessa niin aina saa muistella asiat uusiksi.

Jep ja ne "pari ylimääräistä tuntia" tekevät usein sen täydellisen. Jos asiat esitettäisiin urakan alussa rehellisesti eli "maksatko pari sataa enemmän vai pistetäänkö sinne päin?" niin ei varmaan kovin moni jättäisi maksamatta.

Yleensä sen näkee jo olemuksesta kuka on tekijä ja kellä kiire.

8. ramram

Rekisteröitynyt:
    13.08.2002

Meinasin jo kirjoittaa että mihin WC-istuin on laitettu mutta tuossahan se nököttää. Samasta syystä olin jo laittamassa että "ööö... musta lavuaari?"

No, on se nyt kuitenkin paremman näköinen kuin alkuperäinen...

:D

9. eli_porter

Rekisteröitynyt:
    17.07.2008
    Lukematta ketjua , ÄLÄ MAKSA MITÄÄN, tai rahat katoavata totaalisesti, jos tuon haluaa saada kuntoon, toinen urakoitsija purkamaan koko paska ja vedeneristeet uusiksi. nimim. kokemusta on.

10. eli_porter

Rekisteröitynyt:
    17.07.2008
    taitaapi olla niin , että suomessa ei jutut huonoista tekijöistä leviä tarpeeksi.

Itsellä kävi myös niin, että paikallinen kehuttu(!) urakoitsija kävi pilaamassa meidän kylpyhuoneen ja saunan laatoituksen, toinen urakoitsija kävi sitten seinät purkamassa ja tasoittamassa ym uudelleen, nimim. toivom. vedeneristys on kunnossa.

Tarttis tehdä se Suomen "cowboy builders" reality, aihetta varmaan olisi...

11. Tomppa5000 Banned

Rekisteröitynyt:
    18.10.2005
    Itse tekee itsellensä osaamatonkin. Menee vain aikaa opiskellessa. Ammattiemiehen yleensä tunnistaa siitä, että tekee kuin itsellensä. 90% tekee kaiken päin vittua ja saat kulkea perässä paikaten ja suoristellen sekä uudelleen asentaen, joten melkein sama kait tuo on opetella itse tekemään. Suomi on täynnä "ammattimiehiä" jotka tulevat ja menevät miten sattuu, ainoa mikä osuu kohdalleen on laskun eräpäivä.

12. Petoz

Rekisteröitynyt:
    02.04.2008

:eek: Tällästä en vielä koskaan ollutkaan nähnyt, vaikka kaikenlaista on tullut vastaa. Thaimaan kämpille kylppärin laatoitti joku 13v sälli, ekaa kertaa niissä hommissa mutta jälki oli 10x parempaa kuin tuossa..

13. Furio

Rekisteröitynyt:
    01.10.2006
    Aika kamalaa jälkeä kieltämättä, oikeastaan täysin juosten kustu. Tuossa voisi tilanteen nopeuttamiseksi tehdä niin että joku osaava tekijä laatoittaisi vanhojen laattojen päälle, jolloin vesieristettä ei tarvitsisi rikkoa. Tekikö muuten sama tekijä vesieristyksen?

14. layinlo

Rekisteröitynyt:
    06.07.2012
    Ttppiillä taitaa olla ollut huonot pohjat. Osaamaton kaveri on laittanut ryssänlaatulasit päähän luovuttaessaan.

Kerran tulin työmatkalta remonttityömaallemme, kun laatoittaja oli jo lähtenyt. Kaavin lumilapiolla vessan lattialta tuoreet 10x10 laatat ja saumauslääpällä laastit vesieristeen päältä, kun laatat oli ladottu päin hlvttiä. Sai laattanainen tehdä laatoituksen seuraavana päivänä omaan piikkiin uusiksi. Teki huomattavasti huolellisempaa työtä toisella kertaa :-)

V.I. Leninin opein: Luottamus hyvä, kontrolli paras.

15. tappi

Rekisteröitynyt:
    26.04.2000
    1) varmaankin sulla on kirjallinen sopimus urakasta, jossa on otettu kantaa laskutusperusteisiin (tyyliin laskutuskelpoinen kun työ on hyväksytysti otettu vastaan)
    2) varmista, että työnjälki on oikeasti normien vastaista
    3) reklamoi kirjallisesti huonosta työnjäljestä, vaadi virheen korjausta xx ajassa ja ilmoita että tulet teettämään työn muilla ja tulet vaatimaan korjauskustannuksia
    4) hauku puhelimessa täyspaskaksi
    5) hae tukea kuluttajaviranomaisilta virheen korjauskustannuksiin
    6) penniäkään et sille maksa, päinvastoin vaadit korvausta aiheutuneista purkutöistä

16. PataLisko

Rekisteröitynyt:
    13.07.2004
    Hienon paskahuussin oot tehny, mut pari juttua tuli mieleen:vanha hana, liaan alas asennettu bide, pytyn valmistaja?

Aloittajalle vinkiksi: Älä anna urakoitsijan jatkaa työtä ja vaadit purkamaan jo asennetetu laatat ja vesieristeet, jos eivät suostu ota yhteyttä paikkalliseen rakennusvalvontaan tai ulkopuoliseen tavaran tarkastajaan. Aikataulu sulla varmasti nyt kusee, mutta parempi se on nyt kunnolla tehdä jonkun muun firman toimesta. Tekevät sitten pohjat ja vesieristeet kunnolla.

ps. Missä päin suomea muuten rakennat?

17. Inferno

Rekisteröitynyt:
    02.02.2010
    Kiitosta.. Joo, tämä projekti tuli täysin omista rahoista niin piti mennä ns. rimaa hipoen. Hana on vanha, mutta kiillotettu ja vähän näytetty mustaa maalia. Kun kerta toimi niin sai kelvata. Pideen paikan halusivat itse tuonne niin sitten sinne laitettiin. Pöntön valmistaja oli joku italialainen, mutta 5 vuoden takuulla niin en ajatellut maksaa 2 kertaista hintaa, että olisin saanut IDO:n sen tilalle. Tuon vessan tein tosiaan sillä aikaa kun porukat oli viikon kreikan reissulla ja budjetti oli mitä oli niin siksi valinnat. Tuli heille täysin yllätyksenä tosiaan tuo remppa =)

18. Oscahri

Rekisteröitynyt:
    24.01.2013
    Kuvien perusteella ahtaasta vessasta tehtiin ihan pirun ahdas junan vessa.
    Itse olisin niinkun ehkä laajentanut tilaa enkä supistellut sitä laatoituksilla ja niiden alustuksilla.

Mut toki junan vessa on aina junan vessa. Kuulemma toimii luotettavammin.

Jos sais vielä kuvan siitä miten katto madalettiin.
    Kanooppi olisi siitä kätevä että sillä voisi himmata myös tilan akustiikkaa :rolleyes:

Siis anteeks, mutta nämä murojen vessasupistukset on oikeesti maailman parasta huumoria. Siis ei hemmetti, oikeesti Monty Pythonin veroista sielunherkkua :D

Mut hei kato se kiiltää

Viimeksi muokattu: 08.02.2013
  19. Oltorno

Rekisteröitynyt:
    03.01.2004
    Joskus toimii se tee itse ja säästä. Siinä nyt ainakin tietää tehneensä itse ja säästäneensä. Mutta maksa jollekulle ja jälki on honompaa kuin itsellä niin onhan se perseestä.

Tein kanssa ite ja säätin. Koskaan ennen varmaan irtolaattoihin ollut edes koskenut. Ihan tyytyväinen olen jälkeen siihen nähden, että ekaa kertaa... Pari asiaa seuraavaksi tekisin toisin. 1.Potkisin lopun perheen viikoksi hevonhelvettiin. 2. Olisi pitänyt ymmärtää mitä tarkoittaa älä laita reunaan puolikasta laattaa pienempää.

Ton kuvien vessojen laatat saatiin ilmaseksi (paitsi lattia ja koriste raita) kalut pönttöineen ja valoineen makso 150e. Tarvikkeisiin meni jonkun verran. Ja nyt se kop kop. Laatat on lastulevyssä kiinni kaakeliliimalla! 2v olleet jo eikä saumat ole halkeilleet :O

https://dl.dropbox.com/u/106958320/IMG_0011.JPG

https://dl.dropbox.com/u/106958320/IMG_0012.JPG

Tollasen tein kesällä (joo ei talli vaan puukatos): https://dl.dropbox.com/u/106958320/2012-09-23 10.14.29.jpg

Keittiöremppasta toinen puolisko tehty about valmiiksi: https://dl.dropbox.com/u/106958320/2013-02-02 01.04.03.jpg

Eipä nuo oikein liittyneet tähän noi alemmat, mutta lähinnä siihen että kun vaan uskaltaa niin tekee ite. Eipä mulla oikein ole ketään keneltä neuvoa on kysynyt enkä ole lapsena missään mukana pyörinyt oppimassa. Mutta kun halua löytyy itseltä ja jotain mistä pääsee apinoimaan miten se tehdään. Tossa puukatoksessakaan en oikein tajunnut miten tuo päätyseinä tehdään oikein, mutta kun meni ihmettelmään miten autotallin seinien runkopalkit on tehty niin sieltähän sen tajus.

Katotaan sitten joskus jos on vanha, rikas ja laiska niin voi teettää muilla. Vaikka toi vessa olis mennyt enemmän vituiksi niin ei se kauhesti jaksais vituttaa kun oli lähes puoli-ilmanen ja olisitte nähneet millanen se oli ennen :D (harmi kun ei tullut otettua kuvaa).

Lisää säästämistä saa siinä kun omakotitalossa voi tehdä kaikki vesi ja sähköhommatkin itse. Sähköpuolella on hyvä tietää mitä tekee (ja saada jonkun nimi papereihin vakuutuksia päälle), mutta noi vesi hommat menee yritys erehdys aspektilla. Kyllä siinä viimeistään oppii, että metalli/metalli liitos ei ole suotavaa :)

20. Jesmo1

Rekisteröitynyt:
    30.08.2007
    Laadukasta jälkeä täytyy myöntää. Ihmetyttää oikeasti että miten joku voi edes noin karmeeta jälkeä saada aikaseksi, jos vielä työkseen tekee noita hommia.

21. 1risti2

Rekisteröitynyt:
    11.06.2010
    Tuossahan se tärkein taitaa ollakin. Monesti kun työkseen tekijöille riittää se, että homma on valmis ja rahat saatu. Laadulla ei sitten niin väliä. Tätä tietysti näkee joka alalla ja joka paikassa, laatoittaessa homma ehkä konkretisoituu paremmin kuin jossain paperien pyörittelyssä.

22. vinklubrulez

Rekisteröitynyt:
    29.09.2007
    Itsellä joskus vuokralla asuessani Munters Oy teki vähintään yhtä surkeaa jälkeä vesivahinkokorjauksessa taloyhtiön vakuutuksen piikkiin. Tosin sillä erotuksella laattojen saumat olivat revähtäneet välillä 5 sentin levyisiksi laattojen välillä ja viereiset laatat saattoivat olla sentin kaksi toista korkeammalla tasosta (eli seinästä tai lattiasta) ja vesieristeet oli asennettu kaikkien sääntöjen vastaisesti. Asia ei kiinnostanut asunnon omistajaa, ei remonttifirmaa, isännöitsijää eikä taloyhtiötä vaikka virheistä kaikille ilmoitinkin. Vuokralaisena en mahtanut asialle mitään. Itse olisin soittanut tavarantarkastajan paikalle kirjaamaan kaikki viat ylös ja pistänyt tekemään homman kokonaan uudestaan jos kyseessä olisi oma asunto. "Remontin" aikataulukin venähti kuukaudesta neljäksi kuukaudeksi.

23. AirMan

Rekisteröitynyt:
    26.02.2001
    Cascon silikoni on kyllä sellaista litkua, että sillä on todella vaikea saada aikaan siistiä saumaa. Kiillon silikoni on helpompaa käsitellä, mutta Kiillon laasteista olen minäkin kuullut huonoa palautetta. Esimerkiksi sedällä kylpyhuoneen lattialaatat alkoivat kopisemaan jo parin viikon päästä laatoituksesta. Ja Kiilto sanoutui irti vastuusta, koska laattojen tartuntapinta-ala oli alle 100% laattojen pohjassa olevan kohdistusverkon vuoksi. Olisi kuulemma pitänyt repiä laatat irti toisistaan ja poistaa verkko kokonaan.

24. Jebaus

Rekisteröitynyt:
    06.08.2012
    Itse jonkin verran alan hommia läheltä seuranneena täytyy sanoa muutama asia:

Ensinnäkin 1200e 45m2 laatoituksesta ja 60m2 saumauksesta on todella vähän, tuttu tuon saattaisi käteen maksettuna tuohon hintaan tehdä mutta ammattimies verollisena ei.

Tällä ei toisaalta ole mitään tekemistä työn laadun kanssa joka todellakin on ala-arvoista. Työn laadun ymmärtää jos pohjat ovat olleet paskat, mutta siinä vaiheessa ammattimies joko tekee tasoitukset lisähintaan (jos ei siitä ole sovittu muuta) tai ilmoittaa ettei laatoitusta voida noille pohjille tehdä. Kuvasta on vähän paha päätellä mikä on mennyt vituiksi salaman ja kuvakulman vuoksi, mutta yksi vahva vaihtoehto voisi olla liian kuivaksi päässyt laasti ennen ensimmäistä pesua.

Itse vaatisin urakoitsijaa piikkaamaan laatat pois ja maksamaan lattian tasoituksen sekä vesieristyksen jonka tekisi joku muu. Lain mukaan urakoitsijalla on oikeus itse korjata tekemänsä virheet, mutta moni kyllä tuossa tilanteessa mielummin luovuttaa homman seuraavalle kun tekee samaa paskaa uudestaan.

25. yyri

Rekisteröitynyt:
    28.01.2007
    Voi jumpe... Itse saumasin porukoitten pannuhuoneen+pesuhuoneen+saunan seinät ja lattiat, eli yhteensä about 80-100m^2 kokonaisuudessaan ja ihan eri planeetalta kun noiden "ammattimiesten" laatu. Eli vaikeaa se ei ole, joten luulisi työkseen tekevien osaavan nyt edes sen verran tekevän.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen