Unity3D opas

Viestiketju alueella 'Ohjelmointi' , aloittaja qwerd, 22.03.2015.

  1. qwerd

    Rekisteröitynyt:
    08.02.2015
    Viestejä:
    50
    Mitä luulette että kannattaisko alkaa tekee youtubee suomenkielellä unity3d opas sarjaa jossa käytäis läpi perus juttuja, ja sitten ohjelmoinnin perusjutut, ja vähän ehkä vähän jotain haastavaakin. Oliskohan suomalaiset tälläsestä kinnostunut. Katoin youtubesta niin siellä kyllä oli 2 unity opasta jo suomeksi, mutta voisin tehdä semmosen pidemmän sarjan jossa olis useampia kymmeniä videoita.
     
  2. Joacpro

    Rekisteröitynyt:
    17.10.2010
    Viestejä:
    74
    Ei siitä varmaan haittaakaan ole.Tosin en tiedä miten paljon suomessa on aktiivisia harrastelijoita,et ei välttämättä mikään huikea menestys tule nuo videot olemaan.

    Toisaalta jos edes 1 katsoja oppii niillä tutoriaaleilla käyttämään unitya/koodaamaan,niin eikös se silloin jo ole menestys.
     
  3. qwerd

    Rekisteröitynyt:
    08.02.2015
    Viestejä:
    50
    Joo oon samaa mieltä. Että en mitään tuhansia näyttökertoja odota enkä edes satoja. Jos vaikka jotain 10 ihmistä oppii niistä jotain niin olisin aivan tyytyväinen:)
     
  4. Nightgaunt

    Rekisteröitynyt:
    31.03.2011
    Viestejä:
    1 809
    Tulis varmaan kyylättyä jos jaksaat väsätä. C# varmaan käytät skriptauksessa?
     
  5. qwerd

    Rekisteröitynyt:
    08.02.2015
    Viestejä:
    50
    Juu käytän C# ja JavaScript. JavaScriptiä ehkä vähän useemmin tulee käytettyä kuin C# mutta aika samanlaisiahan ne on. JavaScript saattaa olla aloittelialle ehkä vähän helpompi ymmärtää. En oo kokeillu sitä ihme Boo kieltä.
     
  6. pansku

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2013
    Viestejä:
    268
    Jos vain viitsit niin kyllä ainakin itse tulisi katteltua sarja läpi.
     
  7. alibabathegreen

    Rekisteröitynyt:
    25.10.2006
    Viestejä:
    273
    poisto
     
    Viimeksi muokattu: 18.10.2016
  8. Theeppi

    Rekisteröitynyt:
    23.03.2013
    Viestejä:
    114
    Ala- ja yläkoululaisille olisi ainakin helpompaa kun on suomeksi puhuttu..

    Mielestäni erittäin kunnioitettavaa, jos jaksat uhrata aikaa ja vaivaa toisten auttamiseen :).
     
  9. Nightgaunt

    Rekisteröitynyt:
    31.03.2011
    Viestejä:
    1 809
    On se tietysti vähä niinkin. Toisaalta taas, vois kuvitella että jos kaveri nyt vääntää sitä opasta, niin se on ainakin ajan tasalla, mitä monet ulkomaankieliset oppaat mitä löytyy, eivät ole.
     
  10. jjx

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2001
    Viestejä:
    14 148
    Itse ainakin kuuntelen/luen/puhun/kirjoitan mielelläni suomea, vaikka englantia osaankin.
     
  11. Silverwast

    Rekisteröitynyt:
    25.03.2015
    Viestejä:
    1
    Hienoa. Olenkin odotellut suomenkielistä opasta. Minä teetän tällähetkellä yläasteen pojilla pelit Unity3d:llä (ukko liikkuu labyrintissä ja kerää esineitä, ovet avataan avaimella). Jouduin muutaman opasvideonkin tekemään, niistä tuli huonot. Innolla odottelen oppaitasi.
     
  12. -ralffi-

    Rekisteröitynyt:
    05.01.2010
    Viestejä:
    273
    Kiinnostaa ja tätä vois vapaa-ajalla tuusailla (android studion ohella). Oppaan kielellä ei oo väliä, mutta enemmän kiinnostaa tuo perusjutuista lähteminen ja jos tämä ketju pysyisi helppona kyselykanavana nyypällekin.

    Vaatiiko tuo free versio rekisteröitymistä tai tms, vai saako sen suorilta käyttöön?
     
  13. Theeppi

    Rekisteröitynyt:
    23.03.2013
    Viestejä:
    114
    Vaatii rekisteröitymisen.
     
  14. qwerd

    Rekisteröitynyt:
    08.02.2015
    Viestejä:
    50
    Noni tässä olis ensinmäinen jakso:

    Vähän tuli sähellettyä joissakin kohin.
    Taidan väsätä viikonloppuna seuraavan jakson
     
  15. qwerd

    Rekisteröitynyt:
    08.02.2015
    Viestejä:
    50
    Hei muute jos joku jo katto sen mun opas videon ja huomasi että videon lopussa näkyi useissa kohissa pelkkää mustaa niin korjasin sen. Mulla oli joku ihme "parannus" juttu päällä siinä youtube videossa. Mut nyt näkyy hyvin:)
     
  16. jjx

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2001
    Viestejä:
    14 148
    Vilkuilin videota eilen ja parannusehdotuksena ainakin sellainen, että väännä oman koneen äänet pois. Hieman häiritsi ne äänet taustalla kun köpöttelit Unityssä ympäri maailmaa. Hiiren vispaus pidempien puhesessioiden aikana häiritsi myös hieman.
     
  17. qwerd

    Rekisteröitynyt:
    08.02.2015
    Viestejä:
    50
    Kiitos tosi paljon palautteesta. Kiinnitän ensi jaksoissa noihin juttuihin huomiota:)
     
  18. qwerd

    Rekisteröitynyt:
    08.02.2015
    Viestejä:
    50
    noniin nyt olis osa 2 valmiina:
     
  19. Eeroo

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2015
    Viestejä:
    56
    tienasit juuri yhden katsojan :D
    Enkkututoriaaleja on vielä hieman vaikeaa ymmärtää kun koodauksesta on kyse
     
  20. joonate

    Rekisteröitynyt:
    21.07.2002
    Viestejä:
    442
    Hyviä on nuo videot. Latasin Unityn muutama kuukausi sitten, mutta en vielä saanut itseäni opiskelemaan tuota kunnolla, koska olen täysin aloittelija peliohjelmoinnissa, toki muuten ohjelmoinnista kokemusta jo yli 15 vuotta. Näiden videoiden myötä motivaatio kasvaa opiskella Unityä!

    Montako videota meinaat tehdä yhteensä? Toivottavasti teet mahdollisimman monipuolisesti ja monta Unityn eri ominaisuuksista. Meinaan kyllä katsoa kaikki läpi.

    Tuossa toisessa videossa et oikein selvästi kertonut, mitä teit, että pystyi piirtämään noita tekstuureita yms. tuonne terrainiin. :confused: Kerroit myös, että jotkin puut oli raskaampi ja peli pätkii yms. niin jossain seuraavassa videossa kannattaa selvittää noita pelin optimointi asioita yms. että miten noita objecteja kannattaa sijoittaa ja miten ei, ettei tee asioita väärin ja pelistä sitten tule tosi hidas.

    Kannattaa seuraavia videoita tehdessä paremmin etukäteen ns. käsikirjoittaa asiat, mitä meinaa tehdä, että ei videosta mene aikaa säätämiseen yms. kokeiluihin.
     
  21. lap101

    Rekisteröitynyt:
    18.09.2008
    Viestejä:
    515
    Tässä suunnilleen 9kk on tullut jotain epämääräistä räpellettyä unityllä, ja mielenkiinnosta pikaisesti skippailin nuo videot läpi. Tosin ei nyt mahdottomasti ole kokemusta, motivaation ja ajanpuutteen takia. Pari huomiota nyt kumminkin:

    1) Tosiaankin kuten joonate sanoi, olisi ihan hyvä että suunnittelisit etukäteen mitä teet ja miten teet. Tai sitten editoisit noita "virheitä" pois.
    2) Ehkä olisi parempi lähteä liikkelle 2d:stä, se lienee helpompaa. En itsekkään ole mitään 3d:tä tehnyt, ei ole löytynyt sopivan vähätöistä ideaa, joka myös kiinnostaisi. Fysiikat ja grafiikat helpottuu myös mukavasti 2d puolella. 3d hommissa muutenkin tarvitaan yleensä isompi läjä assetteja, että saa jotain kivan näköistä aikaan, ellei aio tehdä jotain artistista tyyliä. Esim Relief terrain pack ja Terrain composer ovat "realistisen" terrainin teossa aika tärkeitä.
    3) Mielestäni Unityn terrain työkalu onkin aika perseestä, sen takia siitä pitäisikin olla tulossa uusi versio tässä 5.x syklin aikana.
    4) Piti itsekkin kokeilla tota yhtä ruohoa niin näköjään toi tumma katoaa jos katsoo suoraan alaspäin, syytä en sitten tiedä.
    5) Tosiaankin unity 5 toi mukanaan Speedtree tuen, ja jos niitä desktop modeleita aikoo käyttää niin se vaatii jo vähän potkua koneesta. Onkohan niissä desktop malleissa nyt jotain 7k tri per puu tms? Aika raskaita kumminkin (puiksi). Editori kumminkin lagittaa hyvin helposti, joten sitten buildista kannattaa sitä suorituskykyä arvioida paremmin.
    6) Paint height meinaa sitä että voi laittaa "targetin" sille korkeudelle, eli jos alempana niin se nostaa ja jos korkeampana niin se laskee.

    @joonate Ei varmaan aloittelija tason projekteissa hirveästi optimoinnilla väliä, kunhan nyt ei tunge liian "tarkkaa" tavaraa liikaa sceneen. Jos suht nykyaikaisella tietokoneelle teet jotain, niin ei hirveästi voi mennä pieleen. Mobiili sitten asia erikseen.

    Entäs jos tekisit walkthroughn unityn omista demo projekteista, niissä on ihan kivasti kasattu tavaraa?
     
  22. jjx

    Rekisteröitynyt:
    23.12.2001
    Viestejä:
    14 148
    "Käsikirjoitukseksi" varmaan riittäisi ranskalaiset viivat, luulen että silläkin saisi pahimmat live pohdinnat pois kohtuullisen pienellä vaivalla.

    Yksi mitä näitä tutoriaaleja katsellessa kaipaa on joku "sisällysluettelo" videon yhteyteen, jonka avulla voisi nopeasti hypätä tiettyyn kohtaan. Usein käy niin että pitkästyn kun jotain tuijotan, sitten hyppään randomilla eteenpäin ja päädynkin keskelle seuraavan asian käsittelyä. Ehkä tuo Youtuben oma olennaisten kohtien merkkaus voisi toimia tässä.
     
  23. qwerd

    Rekisteröitynyt:
    08.02.2015
    Viestejä:
    50
    Kiitti tosi paljon palautteesta. Varmaan jotain 10 videoo tai useampia kymmeniä:) Riippuu paljon motivaatiosta koska en väkisin viitti alkaa tekee kun niistä tulis sillon ihan huoneoja. Niitä textuureja sai sieltä inspectorista painaa pensselin kuvaa ja sitten siellä on semmonen napppi kuin "edit textures" sitten painat add texture. Sitten se lisää koko alustalle sen textuurin minkä aluks lisäsit. Sitten voit lisätä toisen textuurin ja kun sulla on se toinen textuuri valittuna niin voit piirrellä sitä sinne maahan. Kerron ensi jaksossa vaikka optimoinnista sitten:) Ja mulla ainakin peli pätki koska nauhuri on hirveen raskas.
     
  24. qwerd

    Rekisteröitynyt:
    08.02.2015
    Viestejä:
    50
    Joo kiitos paljon palautteesta. Aion tehdät jatkossa ns. käsikirjoituksen. Noi puut pisti koneen pätkimään kun ei mikään paras kone ja nauhuri on tosi raskas nauhuriksi. Pitää varmaan vaihtaa se.
     
  25. qwerd

    Rekisteröitynyt:
    08.02.2015
    Viestejä:
    50
    Teen jatkossa sellasen sisällys luettelon:)
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti