Unettomuus

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jampetti, 08.05.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. PalleX

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2002
    Viestejä:
    3 101
    Tarpeen mukaan, muutama päivä yleensä riittää. En näe että siitä nyt suurta haittaakaan on ollut vaikka viikonkin boostannut unia sillä. Ennen vihasin tuota troppia zombeilun takia, mutta nyt kun on löytänyt sopivan annoksen, niin ihan toimiva on ollut omalla kohdalla satunnaisissa univaikeuksissa.
     
  2. Markqq

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Viestejä:
    2 292
    Tuo n. 1mg on itselleni kanssa aika hyvä annos. Eilen taisin ottaa jopa 0.5mg, käytännössä kielen päälle ihan pieni murunen joka suli. Väsyttää sillein sopivan vähän eikä tuu jälkioloja. Viime yönä kyllä heräilin jatkuvasti, mutta ainakin sain unen päästä kiinni.

    Jatkan nyt tuolla toistaiseksi. Nostan annosta jos tarve vaatii, mutta mieluummin valvon kun rupeen zombeilee ja olemaan päivätolkulla tokkurassa.
     
    Viimeksi muokattu: 03.05.2018
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. cooldog

    Rekisteröitynyt:
    16.07.2009
    Viestejä:
    82
    <- Nyt tuli todella timanttinen vieras Joe Roganin podcastiin. Matthew Walker tutkinut unta 20 vuotta ja nyt Google:lla unitutkijana. Kannattaa jokaisen kuunnella, jolla on univaikeuksia tai vaikka ei olisikaan.
     
  5. ShK

    Rekisteröitynyt:
    27.07.2000
    Viestejä:
    1 392
    Oli todella mielenkiintoinen podcast!
     
  6. Markqq

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Viestejä:
    2 292
    Täällä taas. Mä viime viikolla nukuin jälleen ihan ok ja ilman lääkettä. Ajattelin, että tästäkö se uni lähtee korjautumaan. No ei. Nyt kolme viimeistä yötä mennyt täysin samalla kaavalla, hermo menee. Nukahdan siis vasta joskus klo 3 aikoihin, siitä nukun pelkkää REM unta ja heräilen. Illalla kyllä väsyttää jonkun verran, mutta ei ilmeisesti tarpeeksi ja olo on kuitenkin suht pirteä vielä, mutta emmä loputtomiin näin voi mennä

    Nyt tarvis apuja, jotta sais paremmin nukuttua. Rupeenko ottaa tota mirtazapinia uudestaan alkuillasta, jonka avulla saisin ehkä nukuttua ja rytmiä siirrettyä. Vai valvonko suoraa tonne klo 3 ja meen silloin nukkumaan? Vai valvonko niin kauan kunnes nukahdan pystyyn? Vai onko muita vinkkejä? Tällä viikolla hankalampi kun pitää klo 6 olla töissä.

    Magnesiumit ja ties mitä luontaistuotteita kokeiltu, ei tunnu olevan apua. Liikuntaa harrastan ja ruokavaliot kunnossa.

    Kaikki muu on kunnossa paitsi nukkuminen
     
  7. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Oletko tryptofaaniin tutustunut? Itselläni toimii mainiosti. Huomaa kun tuota ei syö, niin valvoo järjestäen 01-03 yöllä vaikka herää joka aamu 07:00.

    http://www.ravintolisawiki.fi/index.php?title=Tryptofaani
     
  8. Narf

    Rekisteröitynyt:
    10.02.2005
    Viestejä:
    4 124
    Testailin tätä magnesium poretabletti inkivääri settiä, ihan hyvin toimii.
    Inkivääri vaan niin karsean makuista raakan syötynä että raastoin sen lämpimään veteen, laitoin hunajaa ja sitruunaa perään.
    Voin suositella kaikille univaikeuksista kärsiville.
     
  9. autsi

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2008
    Viestejä:
    254
    Nii vedetäänkö toi magnex porekin aamulla ja illalla, vai pelkästään aamulla?
     
  10. Narf

    Rekisteröitynyt:
    10.02.2005
    Viestejä:
    4 124
    Olen ottanut tuon inkivääri juoman illalla ja pore setin myös illalla jonkin aikaa ennen nukkumaan menoa.
    En ole aamuisin juonut mitään muuta kuin vettä.
     
  11. Markqq

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Viestejä:
    2 292
    Iltavuoroon nukun yleensä hyvin kuten viikonloppunakin. Klo 00 - 8.30 iltavuoroviikolla on vain hyvä rytmi itselleni ja myös psyykkisesti positiivista kun ei tarvitse aamulla miettiä herätystä.

    Aamuvuorolla saa jälleen todeta, että univelkaa kertyy. En vain saa nukuttua. Joko en saa unta tai herään aamuyöstä enkä saa enää unta. Klo 5.20 herätys, ja varmasti paiskii alitajunnassa. Turvaudunkin yleensä hyvin pieneen mirtazapin annokseen aamuvuorolla, että saan edes jotenkuten nukuttua. Nyt vielä tuli juhlittua vkl, alkoholi ja krapula vie aina unet vähintään pariksi yöksi.

    Aika zombie olo, mutta eiköhän tästäkin viikosta selviä.

    Onko vinkkejä tähän aamuvuroon? En näe järkeväksi mennä ajoissa nukkumaan kun se menee pyörimiseksi, ellen sammuta itseäni lääkkeen avulla.
     
    Viimeksi muokattu: 13.08.2018
  12. Markqq

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Viestejä:
    2 292
    Mirta edelleen läsnä nukkumisessa. Ongelma lienee siinä, että ei väsytä illalla. Kun nukahdan, niin pysyn kyllä unessa. Mirta väsyttää niin, että saan unta.

    Onko antaa mitään vinkkejä miten saisin illalla väsyttävän tunteen ilman että liikun fyysisesti ulkona joka päivä klo 8 - 21? Jotta kroppaa olisi tarpeeksi väsytetty.

    Harvemmin ehkä kuulee, että liika energia on riesa, mutta kyllä.
     
    Viimeksi muokattu: 10.05.2019
  13. timetraveller

    Rekisteröitynyt:
    01.08.2011
    Viestejä:
    620
    Terveytesi kannalta liikunta olisi paras. Miksi edes ehdottaisin muuta. Sulla on jo jotain nappeja...
     
    Viimeksi muokattu: 10.05.2019
  14. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Oletko tähän tutustunut:

    http://www.ravintolisawiki.fi/index.php?title=Tryptofaani
     
  15. 98765

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2010
    Viestejä:
    134
    Noiden masennus ja psykoosi lääkkeiden käyttäminen uniongelmiin aiheuttaa ongelmia, ovat oikeita myrkkyjä.
    Pienillä annoksillakin käytössä lähinnä hullujen huoneilla. Jostain ihme syystä näitä alettu terveille ihmisille määräilemään.

    Oikeat unilääkkeet voisivat auttaa noihin ongelmiin, ja lyhyitä kuureja.
     
  16. Markqq

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Viestejä:
    2 292
    Liikuntaa jo harrastetaan. Pitää tutustua lisää tuohon tryptofaaniin

    Mitkä ovat oikeat unilääkkeet? Nämä keskushermostoon (diapam, yms) vaikuttavat ovat pidemmällä tähtäimellä pahempaa myrkkyä kuin mirtazapin (en väitä etteikö tämä lääke olisi sen parempi), mutta yleisesti uniongelmia pitäisi korjata ihan muulla tavalla kuin lääkkeillä.

    Mirtazapin hyvin pienellä annoksella ei itselläni vaikuta juuri mitään muuta kuin väsyttävää tunnetta. Toki alkuun muitakin sivuoireita. Jotenkin outoa, että tätä käytetään hullujen huoneella. Toki en ota kantaa isoista annoksista, tuolloin se vaikuttaa eri tavalla. Psykoosilääkkeet ovat se huonoin vaihtoehto uniongelmiin.

    Itse olen niin suorituskeskeinen ihminen, että tiedosten jo omaa ongelmaa: Lihakset rentoutuu, mutta pää ei. Sympaattinen ja parasympaattinen hermosto vetää omaa rataa välillä. Mirta auttaa siihen, että nukahdan ja sitten yleensä nukunkin hyvin. Pitäisi opetella rentoutumaan ja hölläämään, jotta se uni tulisi luonnostaan ja voisi jälleen vähentää tai jopa jättää kokonaan tuon mirtan pois. Mielummin nukun lääkkeen avulla kuin valvon, mutta ongelmaa pitäisi lähteä korjaamaan ihan muualta.

    E: kaapista löytyy diapamia, mutta sillä ei ole itselleni samanlaista vaikutusta kuin mirtalla, mutta mirtan sijaan voisi vaihteeksi kokeilla kun en ole pitkään aikaan käyttänyt.. Muutamana yönä..
     
    Viimeksi muokattu: 11.05.2019
  17. 98765

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2010
    Viestejä:
    134
    Esim dormicum, halsion tai insomin. Toimivat pienelläkin annoksella. Kunhan kuurit ovat harvoin.
    Nuo psykoosi lääkkeet eivät terveelle ole hyväksi vaikka jotenkuten nukkumiseen auttavatkin.
     
  18. Markqq

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Viestejä:
    2 292
    Täytyy ottaa puheeksi nuo kolme lääkettä lekurilla mitä mainitsit jos tää uni ei lähde tästä paranee. Minkälaisia nuo muuten ovat ja miten vaikuttaa? Keskushermostossa vaikuttaa? Kerta jos lyhyitä kuureja mainitsit.

    Mutta tosiaan toi mirta ei ole aiheuttanut itselleni mitään outoja vaikutuksia. Kai nää on myös yksilöasioita miten lääke vaikuttaa
     
    Viimeksi muokattu: 11.05.2019
  19. Netunari

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2018
    Viestejä:
    6
    Sama vika, ei väsytä illalla. Menestyksellä olen napsinut ketipinoria ja se laittaa väsyn päälle mukavasti. Itelläni pienin mahdollinen annoskoko eli 25 mg. Kysy lekuriltasi tätä vaihtoehtoa.
     
  20. Netunari

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2018
    Viestejä:
    6
    Toimiiko? Auttaako se nukahtamiseenkin? Vaikuttaako unen laatuun? heräilyjä? Kuinka isoja paloja kerralla?
     
  21. Netunari

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2018
    Viestejä:
    6
    Auttaako nukahtamiseen? Unenlaatu parempaa? Annoskoko/ilta?
     
  22. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    -Auttaa
    -Kyllä
    -Kaksi 300mg kapselia päivässä. Lounaalla ensimmäinen ja toinen iltapalalla.

    Citymarketin Vida-merkkistä Tryptofaania syön. Hermosto on virittynyt ylikierroksille (koska ad/hd) ja tuo on auttanut niin, etten melatoniinia tai unilääkkeitä tarvitse.

    Jos melatoniini ei auta niin en tiedä auttaako tuokaan. Tuon idea on, että muuntuu 5-htp:ksi, jonka jälkeen siitä tehdään serotoniinia ja lopulta melatoniinia illalla.

    Jos kroppa on sekaisin niin varmaan mitkään lisäravinteet eivät auta? Kokeilemalla se selviää, jokainen kuitenkin reagoi yksilöllisesti lisäravinteisiin ja lääkkeisiin.
     
  23. Markqq

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Viestejä:
    2 292
    ^ Löytyy jotain tryptofaania, jossa mukana myös b vitamiinia ja magnesiumia, olisko ollut nimeltään tryptomax.Tuntuu, että välillä auttaa, välillä ei. Tosin voisi ihan tuota pelkkää tryptofaania kokeilla. Ostan seuraavan kerran kun asioin Prismassa tai cittarissa.

    Eikös tää ketipinor ole psykoosi/SSRI lääke?

    Inkivääri on muuten erinomainen ravinne käyttää, vaikka sitten teemuodossa tai suoraan popsien.
     
    Viimeksi muokattu: 17.05.2019
  24. Netunari

    Rekisteröitynyt:
    05.11.2018
    Viestejä:
    6
    Kylse ilmeisesti on, mutta esm psykoosin hoitoon tarvitsevat ottavat sitä satoja milligrammoja. Minimiannoksena laittaa väsyn vain päälle. Ei ole seuraavana päivänä mitään unreal oloa. Lekuri sanoi, että voi ottaa hyvin tuplanakin, mutta en ole ottanut.
     
  25. Narf

    Rekisteröitynyt:
    10.02.2005
    Viestejä:
    4 124
    Tuntui auttavan mutta en tiedä kuinka suuri osa on placeboa.
    Aika edullista koittaa joten suosittelen ehdottomasti koittamaan kyseistä niksiä.
     
  26. tth78 Moderaattori

    Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Viestejä:
    4 570
    Itse olen miettinyt, että aivan sama vaikka olisi placeboa, kunhan se vain tomii. Ainakaan tuosta ei terveydelle ole haittaa.

    Niin herkästi määrätään nykyään vain lääkkeitä, eikä ollenkaan tutkita, voisiko vaiva X johtua jostain elimellisestä/aineenvaihdunnallisesta syystä. esim vähähappoinen vatsa vaikuttaa niin, etteivät ruuan ravintoaineet pilkkoudu ja imeydy ja tästä seuraa erilaisia hivenaine-&vitamiinipuutoksia, jotka voivat helposti oireilla ties miten. Itse noita ei välttämättä edes osaa huomata oireiksi kun muutos huonompaan tapahtuu niin hitaasti, että sitä kuvittelee kyseessä olevan vain ikääntymisen mukanaan tuomia vaivoja.

    https://kotiliesi.fi/terveys/hyvinv...erotoniinin-puute/?shared=230678-e666b7c0-500

    Serotoniini ja uni: Uniongelmien taustalla voi olla serotoniinin puute
    Nukahtamisvaikeuksien, yöllisen heräilyn ja ruokahalun säätelyn häiriintymisen taustalla voi olla yllättävä syy: serotoniinin puute. Tutkimusprofessori Timo Partonen kertoo, mistä serotoniinia saa ja mihin kaikkeen sen puute vaikuttaa.


    Serotoniini on onnellisuushormoniksikin kutsuttu hermovälittäjäaine, jolla on monenlaisia tehtäviä aivoissa. Se osallistuu mielialan ja ruokahalun säätelyyn sekä vaikuttaa unenlaatuun ja nukkumiseen. Serotoniinia tuotetaan runsaasti myös aivojen ulkopuolella suolen seinämän soluissa.

    Lue myös: Tarkistitko taas, jäikö liesi päälle? Lue, milloin tarkistaminen muuttuu pakko-oireeksi

    ”Serotoniini vaikuttaa mielialaan. Sen tuotanto on tärkeää, jotta mieliala pysyisi tasaisena.Jos serotoniinia on liian vähän käytettävissä, mieliala laskee ja esille tulee tavallista helpommin pelon, vihan ja surun tunteita. Serotoniinin häiriöt aivoissa voivat johtaa jopa masennukseen tai syömishäiriöön”, kertoo hormoneja tutkinut tutkimusprofessori Timo Partonen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta.

    Serotoniini osallistuu aivoissa mielialan säätelyn lisäksi ruokahalun säätelyyn. Jos serotoniinia on käytettävissä niukasti, ruokahalun säätely saattaa häiriintyä.

    ”Se voi näkyä ahmimiskohtauksina, kun nälän ja kylläisyyden tunteen sääteleminen vaikeutuu”, Partonen tietää.

    Serotoniini ja uni: serotoniinin puute vaikuttaa unenlaatuun
    Serotoniinin määrä vaikuttaa myös unenlaatuun ja nukkumiseen. Serotoniinia tarvitaan, jotta unirytmi pysyisi mahdollisimman säännöllisenä.

    [​IMG]

    ”Mitä säännöllisempi uni-valverytmi eli nukkumisrytmi on, sitä paremmin yleensä nukkuu. Uni virkistää enemmän ja on laadultaan parempaa. On tärkeää pitää huolta siitä, että saa tarpeeksi nukuttua, jotta univelkaa ei pääsisi kertymään”, Partonen muistuttaa.

    Uni häiriintyy, jos serotoniinin määrä aivoissa vähenee.

    ”Unettomuus, nukahtamisvaikeudet, katkonaiset yöunet ja heräily aamuyöllä vaivaavat, mikäli aivoissa hermosoluilla on viestinsiirtoon liian vähän serotoniinia. Jos unet venähtävät pitkiksi, mutta eivät silti virkistä, taustalla voi piillä poikkeama serotoniinin aineenvaihdunnassa.”

    Myös stressi vaikuttaa serotoniinin määrään. Kun ihminen kokee itsensä stressaantuneeksi, stressihormoni kortisolin eritys lisääntyy.

    ”Lisämunuaisissa syntyvä kortisolihormoni on vastavaikuttaja onnellisuushormoni serotoniinille, joten sen lisääntyminen heikentää serotoniinin vaikutuksia.”

    Serotoniinin tuotanto muuttuu rakastuessa
    Rakastuminen vaikuttaa aivojen serotoniinitasoon. Rakastumisen tuottama onnellisuuden kokemus vähentää serotoniinin käyttöä aivojen mantelitumakkeen hermoyhteyksissä, jonka ansiosta surun, vihan ja pelon tunteet hälvenevät.

    ”Samaan aikaan serotoniinin määrä kasvaa muilla aivoalueilla, kuten aivosaaressa ja pihtipoimussa ja saa aikaan empatian tunteiden lisääntymisen. Rakastunut on kiinnostuneempi muista ihmisistä ja siitä, mitä toiset ajattelevat ja tuntevat. Samalla myös viehätyksen tunne lisääntyy. Kun serotoniinia on runsaasti käytössä aivosaaren ja pihtipoimun alueilla, ennalta tuntemattomien ihmisten kasvot koetaan helpommin viehättäviksi”, Partonen kertoo.

    [​IMG]

    Lisää serotoniinia auringosta
    Jokaisen elimistö tuottaa itselleen luontaisen määrän hormoneja. Siinä, miten paljon hormoneja kenenkin elimistössä syntyy, saattaa olla suurtakin vaihtelua. Hormonien perustuotantoa ei voi itse kiihdyttää. Hormonien määrään voi kuitenkin vaikuttaa, jotta niitä saisi lyhytaikaisesti enemmän käyttöönsä.

    ”Esimerkiksi vuodenaikojen vaihtelu vaikuttaa serotoniinin tuotantoon aivoissa. Aivot tuottavat serotoniinia vähemmän syksyisin ja talvisin, kun keväällä ja kesällä tuotanto on runsaampaa. Auringonvalon on todettu vaikuttavan serotoniinin tuotantoon. Serotoniinin tuotantoa ja käyttöä aivoissa voi siksi lyhytaikaisesti vahvistaa oleskelemalla auringossa keväisin ja kesäisin”, Partonen vinkkaa.



    TEKSTIRiikka Heinonen

    17.05.2019
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti