Unettomuus

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jampetti, 08.05.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. PalleX

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2002
    Viestejä:
    3 101
    Onko sulla ollut ikinä univaikeuksia, siis ihan oikeita semmosia? Menee vähän samaan sarjaan, että miksi kukaan käyttää sykemittareita, verenpainemittareita tai vaikka fps countereita pelatessa...
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2017
  2. ?

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Viestejä:
    7 300
    On ollut. Ja jokaisen huonosti nukutun yön jälkeen on ollut täysi tietoisuus aamulla siitä, että tuli nukuttua huonosti. Jos taas en ole aamulla väsynyt niin silloin se tarkoittaa, että nukuin hyvin.
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2017
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. PalleX

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2002
    Viestejä:
    3 101
    Mistä sait avun unettomuuteesi?
     
  5. ?

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Viestejä:
    7 300
    En oikeastaan mistään. Mitään syytä unettomuuten en ikinä löytänyt. Söin jonkinaikaa lääkkeitä ja ne auttoivat mutta sitten päätin lopettaa ja jostain syystä sain taas nukuttua erittäin hyvin. Tuollainen mittari ei pysty kertomaan mitään uniongelmien syystä, se kertoo mahdollisesti vain sen, että nukuit huonosti, joka taas on itsestäänselvyys kaikille jotka ovat nukkuneet huonosti. On täysin irrelevanttia kuinka paljon nukuit syvää unta yms, koska ainoa mikä merkitsee on se tunnetko itsesi levänneeksi aamulla, siksi mittari on turha laite.
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2017
  6. PalleX

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2002
    Viestejä:
    3 101
    Ok, hyvä että pääsit unettomuudesta noin helposti eroon. Itsellä hieman sitkeämpää sorttia ja kaikennäköistä on kokeiltu. Kyllä itsekin tiedän että nukun huonosti, mutta tarvitsen hieman lisää tietoa siitä mitä tarkalleen yön aikana tapahtuu. Ei siitä ainakaan haittaa ole.
     
  7. ?

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Viestejä:
    7 300
    Joo no ehkä liian kärkkäästi kommentoin. Olet oikeassa, ei siitä ainakaan haittaa ole. Muista kuitenkin olla räpläämättä sitä liian paljon juuri ennen nukkumaanmenoa (tai ylipäätään mitään muitakaan laitteita). Yritä myös himmentää valaistusta illalla hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa. Lisäksi kannattaa kehittää omaa ajattelua siihen suuntaan, että ihan sama mitä omassa elmässä tapahtuu niin asiat tulee silti olemaan ihan okei (tämä auttaa hieman pääsemään stressistä eroon). Vaikka en ikinä löytänyt kunnon syytä omalle unettomuudelle niin luulen, että paraneminen lähti omasta psyykkeestä ja levollisesta mielestä.
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2017
  8. Split-

    Rekisteröitynyt:
    11.06.2008
    Viestejä:
    497
    Itellä ollut jo pitemmän tovin vaikea saada unta tai kerkiää nukkua lopulta muutaman tunnin yössä ennen töitä.
    Tuollaisella mittarilla näkisi kyllä tosiaan sen että nukkuuko sitä sen muutaman tunnin edes vai ei. Viikkojen jälkeen näin lyhyillä unilla alkaa kupoli olemaan niin jumissa, ettei kyllä enää tiedosta nukkuuko sitä vai missä horroksessa sen hetken on.
    Ja ärsyttävintä kun vloppuna saisi sitten vaikka nukkua pitempään niin 04:00 jälkeen ei vaan uni tule ja viikonloppukin menee ihan zombina.

    Imovanea viikko syöty joku aika sitten ja nyt yrittänyt vaan melatoniinin avulla mennä, mutta ei tunnu tulevan mitään.
    Ulkoilua, oikeaan aikaan syöminen, ei telkkaria ennen unia jne ja kun ei niin ei se uni tule.
    Toisaalta pitkään jatkunut päänsärkykin voi olla osa syy, tai unettomuus tehnyt sen. Ei voi muistaa enää.

    (Pahoittelen jos vaikeaa tekstiä, mutta sattuneesta syystä ei pää toimi 100%)
     
  9. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Voin sanoa kokemuksesta että nyt alkaa olla viimeiset ajat tehdä jotain.. Jos sä et tee sun kroppa tekee. Tai sitten vaan telot itsesi univajeen takia.
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2017
  10. ?

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Viestejä:
    7 300
    No jos sinä nukut muutaman tunnin päivässä, olo on zombi ja pää ei toimi ja kaikenlisäksi tiedät nukkuneesi huonosti niin millään mittarin "nukuit X% veran hyvää unta" antamalla lukemalla ei ole mitään apua (mieti nyt, jos mittari kertoisi sinun nukkuneen 100% hyvää unta niin korjaisiko se uniongelmasi?). Olennaista on löytää syy miksi et nuku hyvin. Millainen työ sinulla on ja miten rakkauselämän laita?
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2017
  11. Split-

    Rekisteröitynyt:
    11.06.2008
    Viestejä:
    497
    Jep, sitä tässä kovasti yritänkin. Saada tätä jotenkin kasaan. Neuvo tuli lääkäristä että säännöllinen rytmi silti vaikka ei nukkuisi, eli seitsemältä ylös vaikka ei olisi sitä unta takana ja sitten kärvisteltävä sinne iltaan asti (ei saa ottaa päiväunia) ja yrittää uudelleen. Hulluksi meinaa tulla välillä ja pää lyö ihan tyhjää. Ja on sitä tullut jo tupeksittua, onneksi ei mitään maata kaatavaa. Unohtuu helposti asiat tai tarkkaavaisuutta vaativat asiat on hiukan vaikeita.

    Viime yönä kyllä sai jo ennätykselliset 6h unta, sekin pätkissä kun heräilee jatkuvasti.

    Totta, ei se mittari tee tästä autuaaksi tai ratkaise ongelmaa, se ei ole ollutkaan tässä se pointti. Itse vaan mielenkiinnosta haluaisin tietää, ei muuta.
    IT-alalla, vuodenvaihde on aina kiireisintä aikaa (pitkät ylityöt koska vuodenvaihteessa käyttöönotot). Päänsärky kyllä alkanut jo aikoja ennen tätä kiirettä. Muu elämä kunnossa.
     
    Viimeksi muokattu: 17.12.2017
  12. Temptationnn

    Rekisteröitynyt:
    13.12.2009
    Viestejä:
    283
    Tulen huutelemaan hieman vieraaseen pöytään - itselläni kun ei varsinaisesti ole unen kanssa ollut ongelmia, ainakaan pitkään jatkuneita. Täälläkin ollut jo puhetta, että elektronisia laitteita pitää vähentää mitä lähemmäksi nukkumaanmenoa mennään ja voi esimerkiksi lukea kirjaa 1h-30min ennen nukkumista. Myös kuuma suihku tai sauna juuri ennen nukkumaanmenoa parantaa unenlaatua. Anyways, tulin tänne oikeastaan enemmänkin suosittelemaan kirjaa, joka on ainakin itseäni auttanut ja lisännyt tietämystä nukkumisesta:

    Richard Wiseman - Pää tyynyyn. Kirjassa esitetään ja lainataan useita tutkimuksia liittyen unipsykologiaan, erilaisiin kokeisiin jne, esitetään vinkkejä parempaan uneen ja muutenkin autetaan analysoimaan omaa unta erilaisilla "tee-se-itse" testeillä. Ei ole varsinaisesti mikään tietokirja, vaan luettavaan muotoon tehty tekele, joka kannattaa lukea vaikkei ole mitään ongelmia. Mukana on myös oikeastaan aika pelottavaakin matskua ja kokeiden tuloksia, lähinnä siitä mitä tulee käymään jos ei nuku. Toisaalta ahkerille herrasmiehille ja naisille on myös vinkkejä siitä, miten saa maksimoitua työnteon mahd. vähäisellä unella. Suosittelen, itse ainakin pidin kyseisestä kirjasta!
     
  13. lolleropallero

    Rekisteröitynyt:
    31.05.2017
    Viestejä:
    1 148
    Unenlaatuun en osaa ottaa kantaa, mutta itselleni nuo kuumat suihkut ja saunat ovat ehdoton ei ennen nukkumaan menoa. Kroppa käy todella kuumana ja sängyssä ensimmäinen puoli tuntia menee jäähdyttelyyn ja pyörimiseen. Tämä voi tietenkin olla hyvinkin yksilöllistä. Ja kuten sanottu, en osaa sanoa vaikuttaako tuo omassa tapauksessani unenlaatuun vai ei, mutta nukahtamiseen kyllä.

    Itse kärsin toisinaan lievistä univaikeuksista, jotka useimmiten menevät onneksi ajan kanssa ohi. Olen aina ajatellut, että ihminen kyllä nukkuu viimeistään sitten, kun liikaa nukuttaa. Toistaiseksi se on omalta osaltani pitänyt paikkansa, mutta ei välttämättä toimi kaikille. Itse kun tein aikanaan duunia, jossa vuorot saattoivat alkaa esim. klo 3 aamulla ja oli jaettu kahteen osaan, niin aika luonnottoman sekaisin sitä oli kaiken aikaa. Etenkin kun sitten yritti vähänkään pitää parisuhdetta yllä, niin ei tarvinnut kuvitellakaan menevänsä klo 17-18 nukkumaan, eikä siinä aamun aikana ”taukoa” viettäessä tietenkään nukuttanut. Jälkeenpäin kun tuota on miettinyt, niin helposti oli jopa viikon mittaisia jaksoja, joista ei muistanut juuri mitään.

    Nukahtamisongelmiin olen popsinut melatoniinia. Se tuo sellaisen mukavan raukean olon, joka pitää myös osata hyödyntää. Huonona puolena tuossa itselleni on se, että kun vaikutus lakkaa, niin herään aika herkästi yöllä. Eli jos on vaikka klo 22 aikoihin mennyt melatoniinin kanssa goisimaan, niin kahden aikaan yöllä saattaa herätä aivan yhtäkkiä. Pahimmillaan tuon jälkeen ei sitten enää nukutakaan, mutta onneksi useimmiten uni tulee uudestaan jonkin ajan päästä.

    Voimia teille, jotka kärsitte oikeista unihäiriöistä.
     
  14. Markqq

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Viestejä:
    2 292
    Olen aikaisemminkin kirjoitellut tänne, mutta jälleen tää nukkuminen menee laidasta laitaan. Kun pitäisi nukkua niin pää vetää sellaista hyrrää ettei siitä tuu mitään. Ja vaikka kuinka rahoittuisi ja väsyttäisi niin ei auta. Jotenkin tuntuu, että nää ihmeelliset pääolot menee jaksoittain, niitä tulee ja sitten ei nukuta kun on aivan sekava olo, ja toisinaan nukun kuin tukki.

    Pyrin kuitenkin olla ottamatta stressiä. Ja omituista on se, että en koe itseäni edes kovin väsyneeksi vaikka muutaman yön nukkuisin vain muutaman tunnin, jos sitäkään. En tiedä onko kroppa tottunut tälläseen vai onko unentarpeeni vain niin pieni. Tosin en tiedä sitten nukunko syvää unta senkin ajan minkä saan nukuttua.
     
    Viimeksi muokattu: 27.12.2017
  15. Rumsfeld

    Rekisteröitynyt:
    27.04.2016
    Viestejä:
    155
    Itselläni ollut nyt 6kk nukkumisvaikeuksia. Ei saa unta lainkaan tai sitten torkahtaa tunniksi ja taas pystyssä. Pahimmillaan olin yli 70 tuntia hereillä yhteen menoon. Hain Imovanea 1,5kk sitten ja alkuun auttoi hyvin, 8 tunnin unet ilman heräämisiä mutta nyt ne ei enää vaikuta. Viime yö taas 2 tunnin horroksessa ja sit taas pystyssä. Totta myös että nuppi tottuu univajeeseen mutta kroppa alkaa pettämään. Kokeilin Imovanen kanssa erästä 10mg lääkettä jonka nimeä en nyt muista, niin nukkusin kuin tukki neljän päivän ajan mutta sain kokeiluksi niitä 4kpl. Haen niitä lekurilta huomenna. Kun univaje on kauan niin tuntuu kuin leijuisi ja tuntuu että äo on esikoululaistasoa...
     
    Viimeksi muokattu: 27.12.2017
  16. PalleX

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2002
    Viestejä:
    3 101
    Itse huomannnut että jos noita "nopeita" nukahtamiselääkkeitä (Imovane, Stella jne.) syö jatkuvasti, ne itseasiassa alkavat vaan paskentamaan unta huomattavasti. Siitä tulee sitten semmoinen kierre ja lopputulos on tuo, että nukahtaa juuri ja juuri sillä napilla ja sitten kun vaikutus alkaa loppumaan, niin herää parin tunnin unien jälkeen pirteänä ja unen saanti uudelleen on mahdottomuus. Vaikka itse en tykkää pätkääkään Mirtazapiinista, niin se auttoi pääsemään tuosta tilasta pois. Jaoin 15mg Mirtan 8 osaan veitsellä, eli noin 1,9mg Mirtaa naamaan illalla tunti ennen nukkumaan menoa (tarvittaessa) antaa sellaisen kevyen väsyneen olon, mutta ei tee kauhean sekavaksi oloa seuraavana päivänä. Yhtään jos otan enemmän, on kupoli jumissa seuraavan puoli päivää.
     
  17. Narf

    Rekisteröitynyt:
    10.02.2005
    Viestejä:
    4 124
    Oma pää heittää hyrrää nukkumaan mennessä enkä saa millään rauhoitettua ajatuksia.
    Näen pelkästään painajaisia joten innostus nukkumaan menemiselle ei myöskään ole kovin suuri.

    Melatoniini on yhtä tyhjän kanssa itselle,
    10mg diapami ei oikeastaan tee yhtään mitään.
    30mg diapameja kun syö uni tulee hyvin mutta en haluaisi syödä lääkkeitä unen saamiseksi.

    Onneksi ei ole töitä minne tarvitsisi herätä mutta jos menen takaisin töihin niin tämä nukkumis ongelma nostaa jälleen päätään pahempana.
     
  18. Markqq

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Viestejä:
    2 292
    Todella sekava ja ylivirittynyt ollut myös oma pää. Viime yönä nukuin jotenkuten. Onneksi nää "pääolot" kestää vain jonkun aikaa. Olisi kiva tietää syitä, ehkä stressi tai joku muu aina laukaisee.

    Mirtazapin 1/4 pillerin otan tarvittaessa, mutta yleensä vältän viimeiseen asti.
     
  19. Markqq

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Viestejä:
    2 292
    Täällä taas paapomassa.

    Nyt on viikko ollut unettomuutta tai oikeastaan huonounisuutta. Viime viikolla oli aamuvuoroviikko töissä, joka osittain vaikutti asiaan, mutta ei pitäisi näin pahasti kuitenkaan vaikuttaa. Koko viikon siis nukkunut 1-4h per yö, paria yötä lukuunottamatta, jotka olivat siellä 6-7h.

    Nyt tässä vkl aikana toi olematon unirytmi on jotenkin varmaan siirtynyt aamuyöhön, koska viimeiset pari yötä olen nukahtanut siellä klo 4 paikkeilla. Ei auta vaikka menisi ajoissa nukkumaan, se on sitten turhaa pyörimistä jne..

    Ongelma on siinä, ettei mua edes väsytä, joten se nukkuminen tuntuu pikemminkin pötkottämiseltä. Ja unet jää todella vähäiselle. Sen kyllä tuntee henkisesti, mutta fyysisesti jaksaa yhtä hyvin kuin nukkuisin pitkiä unia. Ja tosiaan liikun ja käyn normaalisti kuntosalilla.

    Nyt seuraavat kolme viikkoa on eduksi tämän nukkumisen suhteen (2 viikkoa iltavuoroa ja 1 viikko lomaa kroatian lämmössä), joten onko teillä mitään vinkkejä tän rytmin hoitoon ja miten saisin itseni väsyneeksi?

    Lääkäriin en edes viitsi mennä, tulee ne samat turhat höpinät ja lääkereseptit kouraan.

    Olen kokeillut kärsimyskukkaa, L-teaniinia, mangesiumia, 5mg melatoniinia (nyt pari päivää ollut tauolla, mutta ajattelin illan suussa taas ottaa). Kaapista myös löytyy mirtazapinia niinkuin ylläolevassa viestissä olen maininnut, mutta en uskalla sitä ottaa. Toki se lääke laittaa väsyttämään, mutta henkinen puoli pelkää niitä oloja mitkä seuraavana tai seuraavina lääke (saattaa) päivinä aiheuttaa.

    Kannattaako yrittää nyt mennä mahdollisimman luonnonmukaisin keinoin (luontaistuotteet, melatoniini, jotain rentoutumisharjoituksia, ulkoilua/liikuntaa jne..?) vai napsinko illalla mirtat nassuun. Toki raaskiiko kokeilla tyyliin 1mg annosta, eli käytännössä murusia? :confused:

    Kiitän!
     
    Viimeksi muokattu: 30.04.2018
  20. PalleX

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2002
    Viestejä:
    3 101
    Tuo auttaa itelläni nykyään jos on huonoja jaksoja. Vittumainen homma, mut jos yhden 15mg tabun pilkkoo terävällä veitsellä noin 16 osaan, niin murusesta tulee semmonen sopiva väsy ja aamulla ei ole ihan zombina. Yhtään jos otan enemmän, tulee pöhnä. Tuosta tulikin mieleen, että outoa kun tuota määrätään aina 0.5-1 tablettia otettavaksi. Olisi paljon toimivampi ja vähäisemmät haittavaikutukset jos saisi 1mg tabuina. Parempi bisnes varmaan valmistajallekin ja voisi kohdentaa tuotteen suoraan unettomuuteen, kun ei tuolla määrällä ainakaan mielialaan saa mitään muutoksia.
     
  21. Rumsfeld

    Rekisteröitynyt:
    27.04.2016
    Viestejä:
    155
    Päivitetään vähän omaa tilannetta. Eli kävin vuoden vaihteessa uudella lekurilla ja hän sanoi heti että mun pitää lopettaa Imovanen käyttö, koska se on kuulemma totaalista sekundaa. Määräsi mulle toista lääkettä mutta vitut sekään mitään auttanu, seuraava yö taas valvoten. Töihin mentäessä kävin kaupassa hakemassa tiskilta ruokaa mukaan ja tuttu ruokamestari kysyi onko mulla kaikki hyvin? Kerroin pikaisesti tilanteeni ja hän sanoi että nappaa hyllystä mukaan Magnex poretabletti, sekä pari klönttiä tuoretta inkivääriä. Sanoi että kuoret pois ja pari isoa palaa kaks kertaa päivässä. Maistuu kitkerälle mutta oli auttanut hänen sukulaistaan. No töihin päästyäni huitaisin poreet naamaan ja rouskutin kellotaulun kokoisen raa’an inkiväärin naamariin. Illalla vielä vetäsin toisen mokoman klöntin. Menin puolelta öin sänkyyn ja heräsin klo 9 aamulla, enkä edes herännyt yöllä. Olin kirjaimellisesti mitä helv**tiä?! Menin samalla rutiinilla koko tammikuun ja nyt nukun koko ajan 7-8 tunnin öitä. Placebo? Ehkä. Toimi mulla ja kiitin sitä äijää sydämmestäni.
     
  22. Markqq

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Viestejä:
    2 292
    Magnex poretabletti, sekä pari klönttiä tuoretta inkivääriä. Laitetaan ostoslistalle.
     
  23. Rumsfeld

    Rekisteröitynyt:
    27.04.2016
    Viestejä:
    155
    Kuulostaa aivan hullulta mutta sen ekan hyvin nukutun yön jälkeen mulla ei ole ollut yhtään huonoa yötä! Aivan käsittämätöntä. En ole enää syönyt kumpaakaan pitkään aikaan mutta jos unirytmi jostain syystä alkaa reistailemaan, niin en mene lekurille vaan vihannesosastolle ja magnex hyllyyn. Mun kohdalla ei auttanut lääkkeet, hengitystekniikat, rommipullo tai liikunta. Semmoinen vielä että jos tykkää iltaisin tuijottaa televisiota, niin kirkkaus minimiin ja kännykästä yöasetus päälle. Itse laitoin sen automaattisesti menemään klo 20 päälle. Ja ei mitään leipää ym. hiilaripaskaa klo 19 jälkeen!!!
     
    Viimeksi muokattu: 30.04.2018
  24. electron06

    Rekisteröitynyt:
    12.11.2006
    Viestejä:
    4 832
    Itsellä ei vaikeuksia saada unta mutta se unen lyhyys. Syynä ehkä se, että käyn liian aikaisin nukkumaan..? Jos menen nukkumaan 22 aikoihin, niin viimeistään 3.30 olen pirteä kuin tikka. Sitten pyörin arkena vuoteessa siihen asti kun pitäisi herätä eli 6.30 jolloin nukuttais niin perkeleesti. Jotenkin pitäisi varmaan unirytmiä muuttaa, illalla väsyttää aikaisin kun herään aikaisin. Pitäis varmaan sinnitellä sinne 23-24 asti.
     
  25. Markqq

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Viestejä:
    2 292
    Kaapista löytyi sellainen pillerileikkuri, vetelin sillä mirtazapinin pieneen osiin ja nakkasin illalla huiviin, arviolta 1mg vahvuinen ja illalla potkas kyllä vähän liiankin kovaa. Tunti meni, väsy iski ja meinas taju lähtee. Nukuin 7-8h ihan hyvin ja aamulla vain lievä "krapula". Pitää siis vielä pienempi murunen ottaa jatkossa tarvittaessa. Nyt jatketaan luomu-unella.

    Viime yö menikin sitten pipariksi. Ei noi poppaskonstit ainakaan vielä auttanut. Katsoo nyt mihin suuntaan tää menee, mutta lääkettä otan vain jos valvon liian kauan.
     
    Viimeksi muokattu: 02.05.2018
  26. Markqq

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Viestejä:
    2 292
    Otatko tuota 0.5-1mg annosta kuinka pitkään huonolla jaksolla? Mietin, että käytän nyt itse kunnes saan tota univelkaa pois ja kroppa pääsee palautumaan.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti