Unettomuus

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jampetti, 08.05.2006.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Markqq

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Viestejä:
    2 292
    Jaha. Taas se on se aika kun huonounisuus vaivaa. Viikon nyt sinnitellyt, itseasiassa pari suht hyvin nukuttua yötä tullut välissä, mutta viime yö menikin valvoessa ja sattui joku sydämen rytmihäiriö myös mukaan. Ei liittynyt kipuja tai muutakaan, sydän vaa veti omaa settiä hetken aikaa..

    Tänääkäyn lekurilla lähinnä tuon rytmihäiriö takia, mutta kai sitä pitää myös kysyä mitä tuohon nukkumiseen tulee.

    Ei viitsisi mirtazapinia ottaa ainakaan vielä, jos tää tästä tasaantuisi.

    Nyt luontaistuotteet käyttöön ja rentoutusmetidodit kylkeen. Pitänee varmaan nyt hetkeksi taas jättää rankat salireenit ja tehdä vain kevyttä kävelyä ulkona.
     
  2. Jarec

    Rekisteröitynyt:
    07.04.2008
    Viestejä:
    37
    Kirjoitanpa minäkin tarinani nukahtamisongelmiini liittyen. Ei siis niinkään nukkumiseen, kyllä hirret vetyy kun kerran taju on lähtenyt

    Joskus 2013 huitteilla alkoi aika kovat ahdistukset öisin. Keskiarviolta sanoisin, että nukuin 3h arkiyönä, ja viikonloppuisin sain hieman takaisinpäin. Jaksoin tätä yli vuoden, kunnes kävin lääkäriltä hakemassa kovat kokkelit. Stellaa, Imovanea, joku beetasalpaaja, ja sitten lopuksi vähän lievempi Mirtazapin.
    Mistään noista kovemmista (Stellasta kaikkein vähiten) ei ollut juurikaan mitään apua, ja vaikka niistä osa saikin nukahtamaan, olivat vaihtokaupassa tulleet sivuvaikutukset aika pahat. Beetasalpaaja siksi, että sydämentykytykset oli suurin syy nukahtamiseen. Mirtazapin toimi ihan kivasti, mutta seuraava päivä hirveässä horroksessa, ja nyt jälkeenpäin toimii hyvänä placebolääkkeenä käyttämättömänä yöpöydällä.

    Nyt jälkeenpäin ajatellen ongelmassani oli kolme päätekijää. Liikaa töitä, nukkumisahdistuksen itseäänsyöttävä vaikutus, ja se kahviperkele.

    Työpaikallamme oltiin pidetty työtehtäväbingo, eli jokainen käytännössä ruksitti listasta mitä kaikkea joutuu tekemään. Mulla tuli bingo melkein joka riviltä. Siitä sitten yllättäen alettiin delegoimaan hommia vähän muillekin, ja kiire helpotti. Tällaista bingoa en ole kuullut ennen missään suoritettavan, ja olen ihan helvetin onnellinen siitä että meillä näin tehtiin, ja vieläpä jälkeenpäin toimittiin.

    Sitten se kahvi. Pidän kahvista todella paljon, en kuitenkaan juonut sitä kuin kaksi kuppia päivässä ja kuvittelin yleisen faktan olevan se, että kofeiini myllää ihmisessä sen kahdeksan tuntia joten viimeisen kupin join alkuiltapäivästä. Jostain artikkelista satuinkin sitten lukemaan, että tämä kahdeksan tuntia ei olekaan mikään tarkka fakta, vaan oikeastaan keskiarvo. Muistelisin artikkelin sanoneen, että täysin ihmisestä riippuen kofeiini vaikuttaa 4-24 tuntia.
    Tämän luettuani tuli se suurin läpimurto, ja aloin tutkiskelemaan kehoani hieman kriittisemmin kahvittelun jälkeen ja huomasin, että kupposen nautittuani ovat tykytykset kovinkin samanmoiset kuin ne jotka minua pitivät joka ilta hereillä. Eivätpä sydämentykytykset nyt kovin erilaisia toisistaan voi olla, mutta päätinpä kuitenkin jättää kahvin käytännössä kokonaan.

    Olen ollut aina hidas nukahtamaan, mutta eipähän tarvitse enää odotella unen tuloa sitä viittä tuntia. Arkisin uni tulee nykyään keskimäärin tunnin sisällä.

    Eli jossain vaiheessa salakavalasti taisin kehittää itselleni jonkinsortin kofeiiniyliherkkyyden, ja sen kanssa sitten kunnon uniongelmat.

    Harmittaa kyllä vieläkin, kun ei pysty kahvia juomaan. Kofeiinittomat eivät vaan maistu samalta. Plussana tässä on myös tietty se et kakka on kiinteämpää!
     
  3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

    Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
  4. Markqq

    Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Viestejä:
    2 292
    @Jarec, komppaan tuohon uniahdistukseen, oma psyke on aika iso tekijä. Itse kanssa juon paljon kahvia, tosin nyt taas vähentänyt. Jatkossa varmaan juon vain aamuisin.
     
  5. sarge

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2012
    Viestejä:
    287
    On taas vaikeaksi mennyt. Noin kolmisen viikkoa arkiyöt olleet enemmän tai vähemmän kidutusta. Viikonloppuisin sentään saa nukkua niin pitkään kuin haluaa, mutta eipä se riitä. Töistä kun pääsee kotiin, niin supermassiivinen väsymys iskee ja hereillä pysyminen on työn ja tuskan takana. Iltaa kohden olo neutraloituu ja yön aikana saa taas keskittyä lähinnä sängyssä pyörimiseen. Viime yönä yhdentoista aikaan koitin mennä nukkumaan, mutta eihän siitä mitään tullut. Jossain välissä kävin hieman unen rajamailla, mutta sitten joku taas naksahti ja mieli oli kiireinen. Jatkuvasti liian kylmä tai kuuma, vaikka kahdella eripaksuisella peitolla yrittää lämpötilaa säädellä, tai sitten viiden minuutin välein alkaa jotenkin pakottaa ja täytyy vaihtaa asentoa. Neljän aikaan jostain naapurista alkoi kuulua musiikkia, mikä ei tietenkään auttanut, mutta normaalitilanteessa ei varmasti olisi häirinnyt. Sen jälkeen jossain vaihheessa iski tietenkin unihalvaus päälle, ja vaikka niitä on tässä vuosien aikana paljon koettu ja koko yö oli sen oloinen että kohta se varmaan taas tulee, niin silti niissä jossain vaiheessa iskee paniikki että onko täällä nyt joku oikea tilanne päällä. Tuntui että joku raahaa jaloista ympäri kämppää ja korvissa suhisi. No se meni onneksi nopeasti ohi kuitenkin, mutta en enää uskaltanut harkita selällään nukkumista koska silloin unihalvaukset ovat paljon karmivampia. No, lopulta "pääsin" sitten uneen, ja unet olikin sitten myös karmivaa osastoa, joissa ihmeelliset mutanttihirviöt jahtasivat ja söivät brutaalisti aikuisia ja lapsia. Muutaman tunnin jälkeen kun heräsin kellonsoittoon niin olo oli suoraan kuin katuojasta revityllä. Mielessä kävi laittaa töihin tekstari että olen saikulla, sillä tuntui siltä että saan varmasti jonkun kohtauksen ja sätkin siellä työpaikan lattialla muiden ihmetellessä, mutta en sitten kehdannut. Laitoin herätykseen tunnin lisää aikaa ja se tuntuikin helpottavan yllättävän paljon ja pääsin kuin pääsinkin töihin. Ei nyt mitenkään kummallinen olo, muuta kuin että väsyttää.

    Tänään aion tehdä niin, että kotiin päästyä syön ja menen suoraan nukkumaan jos se ultimaattinen väsymys tulee taas siinä vaiheessa, todennäköisesti tulee. Ja nukun suosiolla niin pitkään kuin mahdollista. Aivan sama miten päälaelleen unirytmit nyt kääntyy, en vain jaksa enää tätä. Onneksi ei ole mitään muita velvollisuuksia, kuin että töissä käy istumassa.
     
  6. JokoTaas

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2013
    Viestejä:
    56
    Onko miedot unilääkkeet (Imovane, Stilnoct) kokonaan poissuljettu vaihtoehto? Itse joutunut niihin tukeutumaan ajoittain jo vuosien ajan.
     
  7. Oriental

    Rekisteröitynyt:
    10.07.2008
    Viestejä:
    848
    Eikös imovane ja stilnoct ole sama lääke eri nimillä? Ja ovat periaatteessa nukahtamislääkkeitä, ei unilääkkeitä, näin teknisessä mielessä.

    Itsellä on tuota ollut kummallakin nimellä ja sanoisin että täysin turha lääke (minulle). Ei vaikuta käytännössä tippaakaan nukahtamiseen, vaikka ottaisi tupla/tripla-annoksenkin.

    Omat vaivat on siis lähinnä unirytmi joka ei tahdo kääntyä 2-4 väliin nukahtamisesta, nukahtamisvaikeidet, jatkuva heräily ja "liika" unien näkeminen vaivoina olleet "aina".

    Eli ei nukuta kun pitäisi, unenlaatu huono ja väsyttää päivisin vaikka nukkuisi 7-9h.

    Melkolailla kaikki miedot lääkkeet olen kokeillut, mikään ei vaikuttanut positiivisesti paitsi melatoniini jota käytän nykyään, ja sekään ei aina toimi.

    Toki kannattaa kokeilla nuo mistä ei suuria sivuvaikutuksia ole, monelle ovat vaan ihan tyhjän kanssa :D

    Itsekin olen kofeiiniherkkä, jos juon klo 12 jälkeen edes kupin kahvia = valvottaa usein neljään. Siispä juon kaksi aamulla heti herättyäni ja ei muuta yleensä.

    Unenongelmat on kyllä vittumaisia selvittää, nyt ~15v lääkärissä juoksun jälkeen pääsin jonoon unitutkimuksiin, joihin olen siis pyytänyt pääsyä ainakin viimeiset 10v. Itse epäilen jotain unen rakenteen ongelmaa, koska joka yö tuntuu että näen vaan unta unen perään ja välissä heräilyä.

    Viimeisen 20v aikana muistan 2-3 yötä jolloin ei olisi ollut unien sarjatulta, ja jo pentunakin niitä näin enemmän kuin yleensä ihmiset näkee / "muistaa"(unien muistaminen on vähän hassu termi minusta, koska samallalaillahan niitä eletään/nähdään kuin vaikka telkkaria katsoisi. Kukapa kysyisi että "muistatko sen eilisen leffan, eikä näitkö sen eilisen leffan" :D
     
  8. JokoTaas

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2013
    Viestejä:
    56
    Ei, kyllä niissä on eri vaikuttava aine. Imovanessa tsopikloni ja Stilnoctissa tsolpideemi. Mutta molemmat ns. Z-lääkkeitä. Stilnoctilla mä nukahdan helposti mutta en nuku pitkään. Imovanella nukahtaa ja nukkuu hyvin, mutta sen haittana on metallinen (mulla paha) jälkimaku. Molemmissa tietty haittana riippuvuuden kehittyminen, joten välillä pakko pitää taukoa. Mulla toimii Imovane, Stilnoct ei. Eikä myöskään Tenox joka on bentso. Tenox ei sano mitään.

    Toi on paska tilanne mikä sulla on päällä, että mikään ei toimi. Vai onko neuroleptejä (Ketipinor, Levozin) kokeiltu? En kylläkään suosittele, mutta jos mikään muu ei auta:(. Noilla saa kyllä yöksi (ja päiväksikin) tolkun pois!

    Sitten on vielä Mirtazapin, joillain se toimii, minusta se teki läskipallon. Mirtaa ei enää ikinä:mad:.
     
  9. sarge

    Rekisteröitynyt:
    13.03.2012
    Viestejä:
    287
    En sanoisi että täysin poissuljettu, mutta en kuitenkaan haluaisi niitä käyttää. Tuossa toisessa viestissä mainitsitkin mirtazapinin jota on itsellä tullut kokeiltua muutama vuosi sitten, ja se oli kyllä aivan kauhea. Auttoi kyllä nukkumiseen, mutta seuraavana aamuna oli todella hankala päästä sängystä ylös kun kaikki ruumiinosat tuntuivat niin raskailta. Sitten kun pääsi ylös, niin tuntui todella sumuiselta koko päivä ja kävelin päin seiniä. Siitä ehkä jäi huono mielikuva lääkkeistä enkä siksi niihin haluaisi koskea. Aika kausittaisia nämä ongelmat, ja nyt on taas tasaantunut eikä suurempia ongelmia ole, joten jospa sitä ilman niitä pärjää.
     
  10. JokoTaas

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2013
    Viestejä:
    56
    Joo, toki lääkkeisiin kannattaa turvautua vasta, kun muu ei auta. Mulla alkaa ensimmäisenä kärsiä työnteko ja olen keskittymistä vaativassa hommassa. Sitten loppuu usko että saisi enää nukuttua ja siinä vaiheessa turvaudun pillereihin. Kesälomat pärjään aika usein ilman nukahtamislääkkeitä, joten työperäistä tämä osittain on. Mutta en mä lomallakaan hyvin nuku, pärjään kumminkin.

    Sen verran pakko vielä sanoa, että vähän liian suureksi on Suomessa paisuteltu varsinkin nukahtamislääkekammoa. Ensinnäkin niitä nimitetään unilääkkeiksi ja toisekseen pelotellaan lähes välittömästi syntyvällä riippuvuudella. Ilman lääkkeitä mä olisin sairaseläkkeellä/työtön. On sen verran pahoja unettomuusjaksot pahimmillaan.
     
  11. JokoTaas

    Rekisteröitynyt:
    16.02.2013
    Viestejä:
    56
    Kirkasvalolamppu voi kuulemma myös auttaa just tähän vuodenaikaan. Aamulla klo 7:00 - 8:00 (tai heti herättyäsi, mutta ei liian myöhään) n. 20 - 30 minuuttia kirkasta valoa. Kertoo päänupille, että nyt on aamu ja aurinko noussut (vaikka ei olekaan). Siitä sitten kuulemma lähtee käyntiin valveillaolojakso (14 - 16 h) ja sen jälkeen alkaa väsyttää. Joillain kuulemma toimii tämä.
     
  12. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Olisiko nyt ongelma siinä nukkumaan menemisessä. Imovane tuttu lääke itselläkin ja sen kanssa on ihan oikeasti osattava rentoutua sinne sänkyyn.. Joku puhelimen selailu tai röökillä ramppailu saa aikaan sen että vaikutusaika menee yllättävänkin helposti ohi.. Itse otin tuon kanssa ihan tyyliin 1000 alaspäin laskemista niin saa pään tyhjäksi ja nukahtaa.
     
  13. autsi

    Rekisteröitynyt:
    18.06.2008
    Viestejä:
    254
    Lääkäreitten ainoa vastaus uniongelmiin on masennus ja ahdistus. Parin vuoden uniongelmien jälkeen rupeaa ahdistamaan ja masentamaan ketä vaan.

    Voiko kysästä millaiseen tutkimukseen pääset? Vai tiedätkö vielä itsekään? Pistetäänkö siellä johtoja ohimolle tai muuta vastaavaa?
     
  14. PalleX

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2002
    Viestejä:
    3 101
    Itelläkin ollut taas hankala kausi. Tänään tilasin Emfitin QS unimittarin. Katotaan pääsiskö tuolla alkuun itsetoimisesti unen laadun parantamisessa. Saa ainakin jotain dataa paljon oikeasti saa unta ja kuinka laadukasta se on. Tällä hetkellä tuntuu että n. 4 tunnin yöunilla mennään.
    Laite:
    https://www.emfitqs.com
    Nopealla verailulla halvin löytyi britti amazonista, posteineen tais olla joku 280e
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2017
  15. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Tuollainen mittari on kyllä aivan loistava laite unenlaadun parantamiseen! Aika äkkiä huomaa mitkä tekijät vaikuttavat unenlaatuun.
     
  16. ?

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Viestejä:
    7 300
    Meinaat, että mittari kertoo sinulle paremmin sen, että tuliko nukuttua, kun se että heräät levänneenä ja virkeänä? Juuri tuollaisilla mittareilla, kännyköillä, televisioilla yms adhd räplääminen on sitä joka vaikeuttaa nukkumista.

    Jokainen tietää tuliko nukuttua vai ei, mittari on ihan turha kusetuslaite.
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2017
  17. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Huomaa taas kerran että eipä ole kommentoijalla pienintäkään hajua mistä puhuu. Tuo mittari on erittäin hyvä työväline jos halutaan karsia unenlaatua huonontavia asioita.

    Asiat muuttuvat tosiksi kun ne näkee graafina.. Esim kuinka paljon syvän unen kestoon vaikuttaa huonosti syöminen ymym.
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2017
  18. ?

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Viestejä:
    7 300
    Hyvin kiertelet esille ottamaani kysymystä. Voisitko kertoa miten mittari on parempi indikaattori kuin levänneenä ja virkeänä herääminen?
     
  19. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Väittäisin että noita ostaa ihmiset jotka eivät herää levänneenä ja virkeänä.
    Toki siitä olisi jokaiselle ihmiselle hyötyä kun näkisi ihan suoraa tietoa paljonko erinäiset asiat vaikuttavat unenlaatuun.

    Jos esim havaitset datasta että rasvainen iltapala lyhentää syvää unta ja pidentää valve aikaa.. Saattapi seuraavan kerran pizzan himossa tulla tuokin mieleen.. Sama kun näät ihan suoraan paljonko se kännyn räpläys vaikuttaa..

    Tuo on imo työkalu jota vertaisin esimerkiksi sykemittariin. Ei missään tapauksessa välttämätön mutta antaa joillekkin ihmisille erittäin paljon.
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2017
  20. ?

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Viestejä:
    7 300
    Eli tallentaako tämä mittari automaattisesti tiedon syömäsi ruuan ravintosisällöstä?
     
  21. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Ei. Todella moni käyttäjä alkaa pitämään tuohon kylkeen uni päiväkirjaa. Sieltä kun sitten katselee niin saattaa huomata yllättäviä asioita.
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2017
  22. ?

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Viestejä:
    7 300
    Aivan. Eli mitään tarvetta mittarille ei ole.
     
  23. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Tämä on sinun mielipiteesi. Käyttäjäjien mielipiteet taas ovat olleet erittäin positiivisia.
    Jos minulta kysytään.
    Niin paras puoli tuossa on se että se motivoi terveellisiin elämäntapoihin.
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2017
  24. ?

    Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Viestejä:
    7 300
    Kailenlaisella paskalla on aina pieni joukko tyytyväisiä käyttäjiä. Se, että et osannut kertoa yhtään konkreettista esimerkkiä, miten mittari parantaa unenlaatua ja se, että tunnustit ihmisten osaavan vetää johtopäätökset ihan omassa päässään, kertoo, että kyseessä on täysin turha laite.
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2017
  25. Teepee1

    Rekisteröitynyt:
    11.11.2014
    Viestejä:
    3 236
    Ehkä sinulle. Ei välttämättä minulle tai todella monelle muulle jotka kärsivät uniongelmista.

    PalleX voi täällä kertoa sinulle miten hän hyötyi mittauksista kunhan saa laitteen.
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2017
  26. PalleX

    Rekisteröitynyt:
    13.10.2002
    Viestejä:
    3 101
    Joo, kerron kun saan sen. En nyt oikein ymmärrä tuota ?:n avautumista. En tiedä kärsiikö hän itse univaikeuksista tai onko joskus kärsinyt, mutta itse näen tuon erittäin tarpeelliseksi apuvälineeksi omalla kohdalla. Se että näen edes kuinka paljon oikeasti nukun ja kuinka paljon siitä on minkälaatuista unta, on jo todella tärkeää tietoa. Sitä kun ei vaan itse pahoina unettomuuskausina pysty itse toteamaan vaikka ehkä jonkun ulkopuolisen silmin se olisikin helposti havaittavissa.
     

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti