Unettomuus

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja jampetti, 08.05.2006.

1. JokoTaas

Rekisteröitynyt:
    16.02.2013
    Mikä on sinun kokemuksesi unettomuudesta? Oletko itse käyttänyt Mirtazapinia? Itsekontrollilla ei juurikaan pysty vaikuttamaan siihen ruokahaluun (ja monilla myös makeanhimoon), jonka Mirtazapin aiheuttaa. Yhtä hyvin voit yrittää tahdonvoimalla vastustaa lääkkeen väsyttävää vaikutusta.

Missä kohdassa yhdistin Mirtazapinin psykoosilääkkeisiin? Kirjoitin, että niitäKÄÄN (esim. Ketipinor ja Levozin) ei pidä käyttää nukahtamiseen, vaikka niitä siihen kirjoitetaankin. Ketipinoria kaiken lisäksi erittäin paljon. Tottakai myös nukahtamislääkkeet vaikuttavat aivokemiaan. Mutta Mirtazapin vaikuttaa väsyttävyyden lisäksi myös ei-toivotulla tavalla, koska väsyttävyys ei ole sen primääri vaikutustavoite, vaan itse asiassa haittavaikutus!

Olisi kiva nähdä joku tutkimus, jossa Mirtazapin todetan vähemmän myrkylliseksi kuin muut nukahtamislääkkeet. Miten tunnistaa vähän myrkyllisen lääkkeen? Onko lääke esim. vähemmän myrkyllinen, jos sen käytöstä seuraava haittavaikutus on vakava ylipaino?

2. juh1s

Rekisteröitynyt:
    27.04.2006
    Kukaan uniongelmainen käynyt homeopaatilla yrittämässä onnea? Itse tuli kiskottua imovanea aikansa, nyt 2vuotta ilman. Nukahtamisongelmat jatkuneet käytännössä muuttumattomana tähän päivään asti.

Ensin pyöritään 3-4h sängyssä ja loput mennään sellasessa vittumaisessa usvassa unen ja hereillä olon välimaastossa. Aika rankkaa elämä ollut kun pitää 3h paskoilla unilla painella 10-12h töitä 6 kertaa viikossa.

Imovanet tosiaan autto nukahtamaan lähes välittömästi ja pysymään "unessa" aamuun asti. Paskin puoli oli, että aamusin oli kuitenkin aivan saatanan väsyny ja sellanainen vähän darranen olo. Noihin mielialalääkkeisiin ei ole kyllä enää paluuta. Olisi kiva löytää ratkaisu jotain muuta kautta.

3. MUROPAKETIN HINTAVERTAILU

Päivän tarjoukset
    Yhteistyössä
    Denver PFF-1014

Denver PFF-1014

102 €
    -24 %
    Katso
    tuotetiedot
  4. JokoTaas

Rekisteröitynyt:
    16.02.2013
    Homeopatia kuuluu uskomushoitoihin ja se luokitellaan huijaukseksi. Suosittelen, että et lähde siihen.

Unettomuus on tosiaan vittumainen ongelma. Oma ratkaisu on käyttää ajoittain nukahtamislääkkeitä (Imovane, Tenox) ja pitää niistä myös taukoa. Tauot koitan ajoittaa jaksoihin, jolloin unettomuudesta aiheutuva haitta on mahdollisimman vähäinen. Taukojen pitäminen on tärkeää, jotta ei kehity riippuvuutta ja jotta lääke ei menetä tehoaan.

Oletko kokeillut magnesiumia? Joillekin se auttaa, esim. kolme tablettia magnesium silikaattia ennen nukkumaan menoa.

Mitään varmaa konstia ongelman parantamiseen ei valitettavasti taida olla olemassa. Mutta unettomuuden kanssa oppii kyllä tulemaan toimeen. Täytyy vaan asennoitua niin, että semmoinen ongelma itsellä on ja toimivia lääkkeitäkin on tarvittaessa käytettävissä. Usein miten nukahtamislääkkeiden käyttö tuntuukin olevan paljon suurempi ongelma muille kuin itselle.

5. Jupiter

Rekisteröitynyt:
    28.08.2016
    Mirtazapin aiheuttaa myös joillekin turvotusta (1/10).

edit. siis nesteen kertymisestä johtuvaa.

Viimeksi muokattu: 22.03.2017
  6. ?

Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Kyllä, olen käyttänyt. Vaikka ruokahalu lisääntyisi, ei se tarkoita, että pitää syödä enemmän kuin normaalisti. Kun kontrolloi syömistään myös ruokahalu palaa normaaliksi. Vaikka minun tekisi mieli syödä pitsaa ja hamppareita, en syö, koska tiedän, että niitä liikaa syömällä lihoo. On täysin itsensä syytä jos lihoo.

7. Felita

Rekisteröitynyt:
    05.05.2009
    Mulla on noin 30 vuoden kokemus unettomuudesta. Testattuina lääkeaineina on mm. midatsolaami, melatoniini, tsopikloni, tsolpideemi, oksatsepaami, tematsepaami, hydroksitsiini doksepiini sekä mirtatsapiini.

Näistä ehdottomasti parhaiten toimii mirtatsapiini - se tipauttaa käytännössä aina puolen tunnin ja tunnin sisään, eikä siitä tule itselleni henkistä tai fyysistä riippuvuutta. Kaikilla muilla mainitsemillani lääkeaineilla on joitakin ongelmia, joista syistä en niitä halua käyttää (mm. toimimattomuus, toleranssin kasvu, riippuvuus)

Käyttämälläni mirtatsapiiniannoksella (yleensä 7,5mg) ei ole minkäänlaista vaikutusta ruokahalun tai "turvotuksen" suhteen.

8. Narf

Rekisteröitynyt:
    10.02.2005
    Pudotin eilen yhden 10mg diapamin huiviin ennen nukkumaan menoa, aamulla pari tuntia myöhässä töihin.
    Aika aikaisin saa mennä nukkumaan jos aikoo taistella tuon tehoista diapamia vastaan eikä nukkua pommiin.

Positiivisena puolena on semi selkeä olo heti aamusta eikä zombie olosta tietoakaan.

9. Markqq

Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Viime yö menikin taas pyörimisessä, mitä nyt aamusta sain vähän koiranunta nukuttua.

Mieleen painui nukkumaan mennessä kropan ja pään ylivilkkautta. Päässä tuli ties mitä tuntemuksia ja nytkähdyksiä ja valoja. Sen lisäksi pulssi tuntu hyvin levottomalta. Meni ehkä tunnin tässä tilassa ja luulin että sekoaako sitä, mutta kroppa alkoi rauhoittumaan, tosin ilman unta. Yllättävän pirteä olen kuitenkin huonoista unista.

Mun sympaattinen hermosto vissii on täysin off rails, stressi puskee, ja tietysti muut oireet unettomuuden takia.

Otin illalla yhteensä 5mg melatoniinia, 800mg valeriaana pilleriä ja 400mg L-teaniinia. Tällä kertaa jätin mirtzan pois.

En tiedä auttaako noista mikään oikeasti mua kun pää ja kroppa on tosi sekasin öisin. Ehkä teaniinista eniten hyötyä..

Rasittavaa kun ei tiedä mitä pitäisi tehdä asian eteen. Lääkärille nyt eka keskustelemaan jatkosta.

Viimeksi muokattu: 23.03.2017
  10. Markqq

Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Diapamii vaan ei ilmeisesti saa pitkiä aikoja putkeen syödä, mutta eikai siitä mitää haittaa satunnaisesta käytöstä? Joskus vuosi sitten käytin diapamii muutamana iltana unettomuuteen ja lekuri nyt määräsi samaa 5mg, jos tänä iltana ottaisi niin saisi edistettyä tuota nukkumista..

11. Volmari

Rekisteröitynyt:
    20.09.2004
    Oletko Markqq koskaan kokeillut hengitysharjoituksia ennen nukkumaan menoa? Itse olen huomannut niiden auttavan jos sympaattinen hermosto käy turhan kovilla kierroksilla nukkumaan mennessä. Mitään erikoisia joogatekniikoita en ole käyttänyt, senkun vaan palleahengittänyt syvään muutaman minuutin ja samalla yrittänyt tyhjentää mielen kaikesta turhasta.

12. Felita

Rekisteröitynyt:
    05.05.2009
    Tuo on ihan 1:1 sen kanssa, mitä minulla on unettomuusjaksojen aikana. Tiedän jo alkuillasta, että "jaahans, ens yönä ei sitten nukuta". Pahinta on silloin, kun tuollaisia tulee 2-3 yötä putkeen.

En pysty ikinä yhdistämään tuota ongelmaa mihinkään stressitilaan tai päiväajan aktiivisuuteen tai sen puutteeseen. Se vain tulee kun on tullakseen.

Olen myös testannut jonkin verran erilaisia hengitysharjoituksia tms. jippoja, mutta ei niistä minun tapauksessani ole mitään hyötyä.

13. Markqq

Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Tänään just luin joogasta ja hengitysharjoituksista. Ajattelin niitä kokeilla ihan kunnolla tänään ja jatkossakin. Tuossa aamulla kokeilin jo vähän niin kyllähän se rauhoittaa. En ainakaan mitään häviä siinä. Kaikki apu on nyt tarpeen. Jos jooga ja hengitysharjoituksista on apua niin todennäköisesti jatkan elämässäni niitä.

Pitää tänää illalla harjoitella ja jos ei unesta tule mitään niin otan diapamin. Noi lääkkeet on joka tapauksessa aina toissijaisesti. Luonnollisesti yritän, lääkkeet vain tukemaan.

14. Markqq

Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Mullakin tulee jos on tullakseen tuo unettomuus, ei yleensä varoita etukäteen. Toki jokin stressi tai muutos taustalla varmaan vaikuttaa. Mulla on pari kolme kertaa elämässä napsahtanut päässä sillai, että outo tunne/tuntemukset esim. takaraivossa kestänyt 2-3 kuukautta, sekä pistänyt yleisen olotilan oudoksi, ja helpottanut sitten ajallaan. Noiden olojen aikana on sitten esiintynyt muita mielenterveysongelmia kuten unettomuutta. En tiedä mikö on diagnoosi, mutta varmaa johonkin derealisaatioon viittaavaa. Yleensä jokin tilanne elämässä laikaissut päälle, viime kerralla pusutauti, joka vei voimat ja unet kolmeksi viikoksi. Ne "olot" välillä haamuaa varsinkin kun unettomuus kausi iskee. Varmasti vaikuttaa sekin kun stressi päällä ja hermosto käy ylikierroksilla.

Noh yritetään tässä nyt rentoutuu ja elää normaalisti niin eiköhän se voiton puolelle käänny.

Kyllä nämä kaikki heijastuu mun mielestä mielenterveyteen. Eiköhän fyysinen vika olisi jo selvinnyt tähän mennessä, vaikka sitä ei ole tutkittu. Kun perusterve olen. Syön normaalisti/terveellisesti ja harrastan liikuntaa/kuntosalin.

15. Randomizer

Rekisteröitynyt:
    20.02.2004
    Oletko käynyt psykologin puheilla? Mulla ainakin toi apua unettomuuteen kun sai kertoilla vähän fiiliksiä ja samalla diagnosoitiin ahdistuneisuushäiriö(ja kyvyttömyys rentoutua) joka meni käsikädessä unettomuuden aikana. Vieläkin aika-ajoin puskee uniongelmat mutta pysyy paremmin hanskassa nykyään.

16. Markqq

Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    En ole käynyt. Voisin kyllä käydä. Eipä siinä mitään hävittävää.

17. Tribuuni

Rekisteröitynyt:
    18.11.2009
    Olen ehkä tähän ketjuun joskus postaillutkin omista unettomuus-kokemuksista, mutta laitanpa vielä tiivistelmän uudestaan, koska näistä saattaa olla jollekin tämän ärsyttävän ongelman kanssa painivalle apua.

Olen siis kärsinyt ajoittaisesta lievästä unettomuudesta noin 20-vuotiaasta lähtien. Nämä jaksot ovat ajoittuneet aina syksyyn ja ovat kestäneet noin viikon verran. Tämä kuvio muuttui tuossa pari vuotta sitten, jolloin unettomuus muuttui vakavaksi ja kesti monta kuukautta. En saanut juuri lainkaan unta öisin ja jossain vaiheessa alkoivat kroppa ja mieli olemaan todella kovilla. Silloin päätin kokeilla lähes kaikkea mahdollista tilanteen korjaamiseksi, poislukien lääkkeet, joita en mielellään napsi edes flunssaan. Ehkä nämä toimet tepsivät, ehkä unettomuus lakkasi itsekseen, mutta eipä näistä haittaakaan varmaan kellekään ole.

1) Tietokone kiinni paria tuntia ennen nukkumaanmenoa. Tämä oli itselleni melkeinpä pahin nakki, koska olen addiktoitunut internetiin ja rakastin lukea kaikenlaista randomia illalla sängyssä. Mutta sanoisin muutoksen olleen aika selkeä vaihtaessani läppärin kirjaan: mieli rauhoittuu ja kirkas näyttö ei jää kummittelemaan, kun suljen silmät.

2) Hengitysharjoitukset. Harjoitin meditaatiota muutamia vuosia sitten, joten asian pariin palaaminen oli sinänsä kivutonta. Aina ennen varsinaista nukkumista makaan hetken sängyssä ja keskityn hengityksen rauhalliseen rytmiin. Joskus saatan nukahtaa jo tässä vaiheessa huomaamatta.

3) Liikunta. Tämän ei tarvitse olla edes mitään totista hikeen huhkimista vaan ihan perus kävelylenkki saattaa jo auttaa kroppaa rentoutumaan ja päästämään irti jännityksistä.

4) Päihteet vähemmälle. Tämäkin oli paha rasti, koska kavereiden kanssa on kiva viettää iltaa. Mutta pahimpana hetkenä oli pakko alkaa absolutistiksi, koska oma terveys meni edelle. Kahvi, viina, muut aineet: kaikki veks. Tupakasta en osaa sanoa, koska en itse polta. Ehkä viekkarit saattaisivat jopa pahentaa unettomuutta.

5) Fyysinen puoli kuntoon. Mene lekurille testeihin. Unettomuus saattaa johtua monesta asiasta ja kannattaa tarkistaa myös fyysinen puoli. Itselläni ei onneksi ollut kilpirauhasessa tai muissakaan häikkää. Suosittelen myös käymään hierojalla.

6) Selvitä paskat jutut. Stressi vaikuttaa mieleen, joten on parempi selvittää asioita, jotka vaivaavat. Itse kerroin tutuille asioita, joita olisi pitänyt kertoa jo kauan sitten: pyysin anteeksi joitain tekojani ja kerroin tuntemuksia niille, jotka olivat mielestäni kohdelleet minua väärin. Osa näistä kohtaamisista meni tosi hyvin, osa hieman huonommin, mutta ainakin oma mieli sai levon, kun ei tarvinnut enää miettiä mennyttä.

Siinäpä ne. Aivan perusjuttujahan nuo ovat ja varmaan monta kertaa tässäkin ketjussa jo tuotu esille, mutta toivottavasti joku noista löytää (ainakin osittaisen) ratkaisun ongelmaan.

18. JokoTaas

Rekisteröitynyt:
    16.02.2013
    Minusta sinä kirjoitat normaalin ruokahalun ja mielitekojen kontrolloimisesta. Se on eri asia kuin Mirtazapinin haittavaikutuksena aiheutuva ruokahalun (tai ennemmin himon) lisääntyminen. Se ei ole kontrolloitavissa eikä ruokahalu palaa normaaliksi ennen kuin lääkkeen käytön lopettaa.

19. ?

Rekisteröitynyt:
    20.06.2007
    Ei ole olemassa mitään toisenlaista ruokahalun lisääntymistä jota ei voisi kontrolloida. Lääke lisää joillakin ruokahalua eli halua syödä. Tuo halu ei eroa "normaalista" halusta syödä, kyseessä on sama asia mutta lisääntyneessä määrissä. Sitä voi kontrolloida ihan normaalisti. Ja jos keholle kertoo tarpeeksi monta kertaa, että ruokaa ei ole aina tulossa silloin kun sitä tekee mieli, niin myös ruokahalu pienenee. Ihan yhtälailla kuin esim lihanhimo vähenee jos jättää lihat syömättä tarpeeksi pitkäksi aikaan. Toisaalta monet ihmiset eivät edes normaalisti osaa tai viitsi kontrolloida syömistään ja siksi monet ovat läskejä.

Viimeksi muokattu: 24.03.2017
  20. Markqq

Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Laitetaas nyt päivitystä. Eilen etsin netistä jooga- ja hengitysharjoituksia, joita toteutin sitten illan aikana. Selkeästi nuo liikkeet ja hengitykset rauhoitti kroppaa. Osa liikkeistä oli kyllä sellaisia, että meinasi hiki tulla, ja kaikkea en pystynyt loppuun asti edes tekemään Tarvitsee harjoitella. Ennen nukkumaanmenoa toteutin vain kevyttä joogaa. Otin lisäksi pari nappia Melissa Dreamia ja yhden 5mg Melatoniinin.

Kaikenkaikkiaan nukuin nyt paremmin. Kroppa ei käynyt niin ylikierroksilla kuin aikaisempina öinä. Alkuun unensaanti oli hieman hankalaa kun päässä vilisi ja viirasi, mutta kyllä se siitä lähti. Olen silti väsynyt ja sumuinen/outo olo jatkuu päässä. Johtuu varmaan siitä, että nukahdin hyvin, mutta heräilin jälleen jatkuvasti. En osaa sanoa monta kertaa yön aikana mutta monta kertaa. Toisinsanoen syvän unen määrä jäi todella vähäiseksi. Ilmeisesti kroppa käy vielä ylikierroksilla, josta tämä heräily varmaan johtuu. Toki eihän univelkoja ja unettomuutta yhdelllä yöllä kuitata, menee useampia päiviä.

Tänään jatkan samaan mallin eli joogaan ja teen hengitysharjoituksia. Tähän lisään kevyen liikunnan ulkona ja muuten otan päivän tosi rauhallisesti. Katsotaan miten ensi yö menee.

Sitten kun uni on taas reilassa niin jatkan "normaalia" elämää. Rankka kuntosalitreeni saa nyt odottaa. Ensi viikolla paluu töihin.

21. Markqq

Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Ainakin laaja verikoe multa on vuosi sitten otettu ja silloin kaikki oli ok. Eikä lekuri muutenkaan mitään poikkeavaa löytynyt. Sitä en väitä etteikö olisi jotain mita ei ole vain huomattu, mutta olisi se varmaan oireillut jo muullakin tavalla kuin unettomuutena tai muuna mielenterveyteen liittyvänä seikkana.

22. Felita

Rekisteröitynyt:
    05.05.2009
    Juu. Ja kuten jo tuossa aiemmin totesin, ei mirtatsapiinin unettavilla annostelumäärillä (3-7mg) ole minkäänlaista vaikutusta ruokahaluun - ainakaan itselläni. Masennukseenhan tuota saatetaan käyttää yli kymmenkertaisella annoksella.

23. PalleX

Rekisteröitynyt:
    13.10.2002
    Ite vetelin Mirtaa vuoden päivät tosi pienellä annoskoolla, joku 1/4 15mg tabusta. Aluksi tuntui ihmelääkkeelle, mutta sitten rupes pikkuhiljaa vituttamaan tuo zombi-olo. Ruokahaluun en huomannut muutoksia.

Aivan paskapuhetta että Mirta ei aiheuttaisi vieroitusoireita, oli tosi paska olo kaks viikkoa vaikka noin pinestä annostuksesta lopetin. Tuntu et ois ollu flunssa päällä, levottomuutta, (unettomuutta), ahdistusta jne. Nykyään olen hyväksynyt sen et oon ja tulen olemaan paska nukkumaan. Jos jotain tärkeää esim. seuraavana päivänä duunissa, Stella toimii hyvin tarpeisiin. Mitään muuta lääkettä en ole edes ikinä kokeillut kun Mirtaa/Stellaa. Melatoniinista ei ole juurikaan hyötyä.

Se että vähän väliä saa lukea siitä, miten kuolema iskee jo nuorena jos yöunet jää toistuvasti alle 8 tuntiin, aiheuttaa itsessään jo paineita nukahtamiseen ja asian käsittelemiseen. Unentarvekin on johonkin rajaan asti yksilöllistä ja paskojä öitä yleensä seuraa sitten parempia. Tällä hetkellä varmaan keskimäärin nukun 5-6 tuntia yössä ja ihan hyvin tässä jakselee.

24. Markqq

Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Itsellä 6h unet yössä ainakin varmistaa sen, että illalla väsyttää. 7-8h on sellainen sopiva. Jos mene yli 8h niin pitää varautuu väsyttää päivän aikana itseni tai uni ei meinaa tulla. Näin siis silloin kun unirytmi on kohdallaan ja kroppa muuten toimii normaalisti.

Tällä hetkellä kun hermosto käy ylikierroksilla ja stressiä puskee, unessa ei meinaa pysyä vaikka nukahtaisi, koiranunta lähinnä. Eipä se paljoa piristä. Viime yö kuitenkin antoi jo lohtua tulevaan. Toivottavasti tää alkaisi tasaantumaan tästä.

Voisin melkein sanoa, että Diapam on paikallisesti parempi unettomuuden hoitoon. Se rauhoittaa ja uni tulee paremmin, eikä se jätä aamuksi pöhnäistä oloa. Tätä ei vaan saa käyttää pitkään ettei tule toleranssia tai riippuvuutta.

25. Narf

Rekisteröitynyt:
    10.02.2005
    5mg pami on kyllä yhtä tyhjän kanssa jos haluaa nukkua hyvin.
    10mg vähintään että itsellä huomaa mitään vaikutusta.

26. Markqq

Rekisteröitynyt:
    28.10.2008
    Itse käytin vuosi sitten viimeksi 1/2 pillerin 5mg Diapamista ja se kyllä rauhoitti kunnolla, uni tuli hyvin, mutta heräilin kuitenkin jonkun verran. Varmaan 5mg pitäisi omalla kohdalla hyvin unessa.

Asiasta toiseen.

Nuorempana (5-10 vuotta sitten, täytän 26 syksyllä) nukuin kuin tukki. Ei tietoakaan uniongelmista, päinvastoin. Pikemminkin rupesi häiritsemään kun nukuin niin paljon. Nykyään mennyt täysin päinvastaiseen suuntaan. Tiedä sitten miksi. Toki elämäntilanne (oma asunto, työt, parisuhde, vastuu, yleisesti stressi, varmasti ahdistuneisuus on tullut nykyään enemmän esille tavalla tai toisella) on muuttunut hyvin radikaalisti, joka varmasti vaikuttaa asiaan.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi