Ulkoisen kovalevyn asentaminen digiboksiin

Viestiketju alueella 'Massamuistit' , aloittaja Kallisto, 10.01.2019.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. Kallisto

Rekisteröitynyt:
    09.09.2016
    Tietokoneen lisäksi myös TV-ohjelmien tallennukseen käytettävä digiboksi on kovalevyjen huomattavan suuri käyttökohde. Minulla ulkoisen kovalevyn asentaminen digiboksiin on kuitenkin kohdannut sitkeän ongelman, koska nykyisissä markkinoilla olevissa ulkoisissa kovalevyissä on jokin ominaisuus vanhempiin kovalevyihin nähden joka estää uusia toimimasta digiboksin kanssa. Mistähän mahtaa olla kyse?

Digiboksini on HDThunder HD5000 ja sen maahantuoja on asiassa vähemmän palvelualtis Hedengren. Viimeisin ulk.kovalevy, jonka olen saanut pelaamaan on Toshiban Canvio 2TB noin kahden vuoden takaa. Sen toiminta on ollut aivan moitteetonta, mutta samaa tyyppiä olevan kovalevyn löytäminen on jo ylivoimaista.

Ratkaisuvaihtoehtoja siis tiedustelen. Olen kovalevyjen suhteen aika noviinsi, joten toivon kärsivällisyyttä vastausten esittämiseen.

2. Desgorr

Rekisteröitynyt:
    11.10.2010
  3. Kallisto

Rekisteröitynyt:
    09.09.2016
    – Softapuoli on järjestyksessä, vaikka kaikki päivitysversiot ovatkin olleet aika "bugisia". Tämä on yleinen ongelma enkä näe sen liittyvän suoraan tähän kovalevyongelmaan. Minusta ongelma paikallistuu kovalevyihin, joissa on tapahtunut muutaman vuoden sisällä jotain rakenteellista.

– Olen testannut 3 TBn ja 2 TBn levyjä. Jälkeenpäin eräästä verkkokauppa.comin keskustelusta näin, että 2 TBn levy on maksimi tallennusmäärä jonka voi saada käyttöönsä. Jotkut ovat onnistuneet siinä 4 TBn levyn kanssa, sillä järjestelmä osaa puolittaa levyn kapasiteetin toimivan levyn tapauksessa. 3 TBn levyjä ei ilmeisesti saa millään toimimaan. Joudun etsimään vielä erikseen tiedon niistä kahdesta toimivasta kovalevystä.

– Viimeisin hankintani on Seagate Expansion Desktop Steb2000200 2TB eikä tämä toimi. Myös Intenso Memory Box 2 TB ulkoinen kiintolevy 3.5" , USB 3.0 aiheuttaa digiboksin "hylkimisreaktion". Levy "tärveltyy" jollain tavalla ja se täytyy uudelleenformatoida tietokoneella.

4. Desgorr

Rekisteröitynyt:
    11.10.2010
    MBR-osioinnilla, jota tuo digiboksi taitaa vain tukea, ei yli 2TB levyt toimi ja vaikka toimisikin, niin käyttöön saisi vain tuon 2TB.

Oliko tuo vanha levy joka toimi USB 2.0 -väylää käyttävä? Voisi olla, että jostain syystä tuossa ei USB 3.0 -levyt toimi.
    Tietokoneella voisi myös tarkistaa, että nuo testaamasi levyt on MBR, eikä GPT-muodossa:
    Avaa Laitehallinta -> Properties levyn kohdalta -> Volumes välilehti ja paina Populate.

Viimeksi muokattu: 13.01.2019
  5. Kallisto

Rekisteröitynyt:
    09.09.2016
    Ei, kyllä se on USB 3.0. Korkeampi siirtonopeus on myös ehdoton välttämättömyys, jotta suuret ohjelmatiedostot siirtyvät järkevässä ajassa digiboksin omalta kovalevyltä ulkoiselle.

Tästä en tiennytkään mitään! Ryhdyn asian vaatimiin toimenpiteisiin selvyyden saamiseksi.

Olin aiemmin maahantuojaan yhteydessä eivätkä siellä maininneet sanallakaan tällaisesta seikasta.

6. Kallisto

Rekisteröitynyt:
    09.09.2016
    Mitähän nuo laitehallinnan osiot on suomeksi? Itselläni käytössä Win 7 enterprise ja sen Suomi-versio.

Vaikka en onnistunutkaan käyttämään Laitehallintaa niin löysin verkosta tämän ohjeen käyttöjärjestelmän Diskpartin hyödyntämisestä. Muuten hyvä, mutta minulla ei ole tarvittavia käyttöoikeuksia komentoriviltä ohjelman ajamiseen (koska kirjaston kone). Tarvitsen siis vielä lisäapuja.

7. Desgorr

Rekisteröitynyt:
    11.10.2010
    Eli Laitehallinta -> Levyasemat -> napsauta levyä oikealla ja valitse Ominaisuudet -> Asemat -> Paina Täytä

Diskpart tosiaan vaatii Komentokehotteen avaamisen Järjestelmänvalvojana. Laitehallinnan pitäisi toimia normaalina käyttäjänä sen verran, että tietoja pääsee katsomaan.

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen