Työttömän elämä -ketju

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja reNppa, 09.06.2009.

NOSTOJA MUROPAKETIN SISÄLLÖSTÄ
  1. tth78 Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    En vänkää vastaan, vaan ajatus taustalla oli lähinnä oli sellainen, että mitä se kertoo elämänarvoista jos työ menee aina ensisijalle? Olen nähnyt kahden ystäväpariskunnan elämän hajoavan hiljalleen siihen kun asuvat eri kaupungeissa töissä.

Samaa tuossa aikaisemminkin pohdiskelin kun mietin asettumista jonnekin ja perheen perustamista. Työn perässä lähteminen kuitenkin on haasteellisempaa kun pitää löytää vaimollekin duuni ja lapselle hoito/koulupaikka.

Yleinen juurettomuus lisää mielestäni pahoinvointia. PKS- tienoolle muutto on yhtäaikaa riski ja mahdollisuus. Minulla on siellä muutamia ystäviä ja kuten aiemmin mainittu ei se matka tänne Turkuun olisi niin pitkä etteikö sitä kestäisi.

Muutamia juttuja kuitenkin mietin:
    1. Haluanko 8h työpäivän lisäksi istua autossa 2h työmatkoja, autoilu kun tunnetusti on halpaa :D
    2. Saanko työstäni 750€/kk enemmän palkkaa, että seudun kalleus kompensoituu
    3. Asunko samalla hinnalla 30m2 yksiössä, ilman saunaa, ilman parveketta vai 57m2 rivarissa etu-/takapihalla, saunalla, autopaikalla?

2. Konerak

Rekisteröitynyt:
    07.10.2007
    Itselläni ainakin on sellainen ajatus, että ensisijalle menee selviytyminen. Minulle se tarkoittaa työn tekemistä, jotta voin tienata elannon itselleni. Mitä se kertoo elämänarvoista, jos ennemmin lorvii työttömänä ja valittelee huonoa tilannettaan kuin ratkaisee ongelman?

3. tth78 Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Ihan hyvä pointti! Tällä hetkellä työpaikan on saanut noin 500 hakemuksella/ 60 haastattelulla.

4. Konerak

Rekisteröitynyt:
    07.10.2007

Itse pommitin Oulussa hakemuksia sen 40-50 per opiskelukesä, soittoja jota kuinkin yhtä monta ja paikalla käyntejä useita. Opiskelujen jälkeen ensin sama rumba, kunnes heitin yhden nettihakemuksen helsinkiläiseen firmaan. Seuraavana päivänä kutsu haastatteluun ja viikkoa myöhemmin nimet paperiin.

Monta kertaa olen jo todennut, että ei se kaikilla noin mene, mutta miksei edes yrittää?

5. Pinay

Rekisteröitynyt:
    04.06.2010
    Aina ja aina; sitä nyt ei vaan kauhean moni ihminen voi valita pelkkää elämää ilman työtä, joten työ ottaa sen osan elämää että saa sen lopun kasaan.

Jokainen tekee elämäänsä itse niitä ongelmia lisää, se nyt ei ole kenenkään muun vika.

Tietysti saatan olla hieman jäävi vastaamaan tähän kun pienestä asti tottunut muuttamaan suhteellisen usein, mutta miksi lisäisi? Käytännössähän tuolla tavoin vaan se oma sosiaalinen verkosto kasvaa, ja sieltä ajan mittaan putoavat ne "heikoimmat lenkit" pois. Ja tosiaan Suomen sisäisesti pääsee paikasta paikkaan jos ei nyt ihan joka viikonloppu (järkevästi siis), mutta ainakin kuukausittain. Muualta maailmastakin pääsee likimain yhtä helposti - tosin ehkä hieman harvemmin, mutta useita kertoja vuodessa jos niin tahtoo.

Tuskin kukaan tuota niin kauheasti haluaa. Kulje siis vaikka junalla jos nyt ihan pakko on noin pitkää työmatkaa pitää. Tunnen kaiffarin joka painoi 3-4 tuntia, tuuhkista riippuen, moottorpyörällä suuntaansa töihin - ei missään määrin järkiratkaisu, mutta vaimo ei halunnut muuttaa :rolleyes:

Varmasti, jos osaat puhua itsellesi tarpeeksi palkkaa.

Eiköhän sitä itse jokainen asuisi mieluummin isossa kämpässä, mutta joskus on luovuttava joistain asioista lyhyellätähtäimellä, saavuttaakseen enemmän myöhemmin.

6. Kaotika -

Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Olen hakenut tuloksetta.

Jatko-opiskeluja on mahdollista, ja yritetty, mutta vaatii näemmä toisenlaista valmistautumista kun ekalla ei tärpännyt, tyhmänä en ottanut etukäteen selvää ettei pääsykokeilla olekaan itse alan kanssa mitään tekemistä.

Tiedän kyllä että kavereiden tapailu harvenee, ja sitä arvokkaampana pidän sitä kourallista ystäviä joita minulla on, ja joita näkee usein (joukosta löytyy myös jo lapsen saanut)

7. tth78 Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Käymistäni haastatteluista ja hakemistani paikoista on 80% ollut uudellamaalla. Viime vuosina en ole sieltä enää hakenut kun olen ajatellut asettua Turkuun. Ei sitä mahdottoman montaa kertaa jaksa rakentaa verkostoaan uusiin kaupunkeihin. Ja mitä tulee asumiseen niin 10 vuotta opiskelija-asunnoissa riitti, nyt kaipaa jo muutamia mukavuuksia kuten, pihan, saunan, seitsemän yötä viikossa ilman popin jytkettä...

Asumisessa täytynee huomioida myös vaimo, ei me kaksistaan mahduttaisi 30m2 yksiöön.

8. Kaotika -

Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Kannattaa nyt ihan oikeasti miettiä mitä suustaan (tai siis sormistaan) päästää, vaikka tuo pitäisi joidenkin kohdalla paikkaansakin niin tuo on niin järkyttävää paskaa suurimman osan kohdalla.
    Itsellähän diagnosoitiin ongelmat ennen kuin mitään sen kummempia velvollisuuksia olisi ollut, päätin kuitenkin selvitä lopulta ilman niitä pillereitä kun ne ensimmäiset testatut eivät mihinkään vaikuttaneet, ~15v ilman pillereitä tuskin olisi onnistunut ilman niitä ystäviä joita tuon ajan varrella on löytänyt, sen verran syvällä sitä on käyty muutamiin otteisiin että jälkikäteen ajateltuna ihmettelee vähän itsekin jo millä helvetillä ne sieltä silloinkin on ylös saaneet.
    Mutta tama rupeaa kuulumaan ihan muuhun threadiin joten jätettäköön tama avautuminen tähän.

9. tth78 Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Hedelmällistä keskustelua tästä saa aikaan. On mielenkiintoista huomata miten eri tavalla monet täällä ajattelevat.

10. Konerak

Rekisteröitynyt:
    07.10.2007
    Tähän vahva sama. Otatko vielä kantaa noihin aiemmin esittämiini kysymyksiin?

11. Kaotika -

Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    En tiedä, mahdollisesti hyvinkin, mutta siellä on silti se peikko takaraivossa muistuttamassa siitä mitä on lähimenneisyydessä tapahtunut.
    Matkustamiseen joka viikko tuskin riittäisivät rahat missään nimessä, esim VR:lla ~30€ suuntaansa, eli tuosta tulisi jo 240€ kuussa, saa olla aika hyvä palkka että piisaisi tuohon muiden kulujen lisäksi (itsellähän on lääkekulujakin ihan kivasti atopian takia, 60g rasvaa maksaa kelan erikoiskorvauksellakin jonkun 50-60€ ulkomuistista (noin 100€ ilman korvauksia, vaatii merkinnän kela-korttiin että kela osallistuu maksuihin mitenkään), perusrasvat ja tarpeen tullen muut päälle vielä)

En tiedä mistä se johtuu mutta en ole nähnyt parin tunnin matkaa "lyhyenä" sitten teini-iän kaukosuhteiden. 60€/vloppu ei mielestäni ole edullista missään nimessä pelkistä matkoista.

Vuokrasopimuksen voi purkaa jos sattuu olemaan se 400-500€ ylimääräistä, taas saa olla aika kova palkka että saisi tuollaisen verran jostain säästöön.

Varmasti PK-seudulla on enemmän alan paikkoja, mutta niin on myös hakijoita.
    Voisin huomenna kun on viimeinen päivä tuota työkkärin "kurssia" kysäistä voisiko ne näyttää vielä niitä tilastoja, ja vielä bonuksena varsinais-suomen lisäksi pk-seudun statistiikat

12. Pinay

Rekisteröitynyt:
    04.06.2010
    Ei toki, mutta et nyt voi tosissasi sanoa että viikot viettäisit töitä lukuunottamatta neljän seinän sisällä, ummistaen silmät elämälle ja uusille ihmisille, ja sitten joka viikonlopuksi ryntäisit takaisin äidin helmoihin?

13. Kaotika -

Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    En ole väittänytkään sellaista missään kohtaa?

14. McMaster

Rekisteröitynyt:
    20.12.2002
    Tästä kohdasta olen kyllä täysin eri mieltä. Tietysti aina erilaisia ihmisiä löytyy, mutta omalla kohdalla "juurettomuus" on kyllä ollut sosiaalinen lottovoitto.

Lapsuuden asuin kyllä suurimmaksi osaksi samalla paikkakunnalla, joten kaverit ei silloin vaihtuneet, mutta 18v. eteenpäin on kyllä ollut muuttamista noin vuoden välein. Ystäviä on löytynyt paljon, ja sellaisista paikoista mistä ei ikinä ajatellut ystäviä saavan.
    Työttömänä en ole kyllä ollut, mutta työn perässä liikkunut toiselle puolelle maapalloa. Niitä joita voisi ystäviksi kutsua löytyy ainakin Englannista, Skotlannista, Irlannista, Norjasta, Hawajilta, Japanista, Intiasta, Malesiasta, Australiasta, Saksasta, Unkarista ja Etelä-Afrikasta. Niin sanottuja "kavereita" vielä laajemmalta. Eli omalla kohdalla "juurettomuus" on ollut siunaus ja elämän rikastuttaja. Nyt ollut jo reilu 2 vuotta samalla paikkakunnalla, ja välillä tulee ne "levottomat jalat" ja veri vaatii muutosta. Nyt kuitenkin emännän kanssa samassa taloudessa niin se rauhoittelee haluja. Emäntä onkin sitten taas ihan toisenlainen ja ei varmasti muuttaisi edes suomen sisällä, koska kaverit ja perhe.

Eli meitä on moneen junaan ja jokainen taaplaa tyylillään.

15. Kaotika -

Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Tietenkin meitä on moneen junaan, ja on hienoa kuulla kuinka joku pystyy luomaan hyviä ystävyyssuhteita vain vuodessa, mutta valitettavasti jotkut muut kuvittelevat että kaikille se olisi noin helppoa (tai joku muu että kaikille on yhtä vaikeaa kuin itselle)

16. tth78 Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Meitä on moneen junaan ja osa on jäänyt asemalle... :D

17. M.P.T

Rekisteröitynyt:
    26.05.2003
    Asioilla on monia eri puolia. Elämä olisi helppoa, jos kaikki ajattelisivat samanlailla. Olisi vain yksi kaupunki ja kaikki asuisivat maailman suurimmassa kerrostalossa. Työpaikat pitäisi siirtää sinne missä ne ihmisetkin on. Täällä syrjässä voi asua pienemmillä palkoillakin. Työvoimapulasta valittavat firmat ovat itse syyllisiä ongelmiin. Siirtäisivät työpaikat pois etelästä. Pohjoisessa asuu ne lopun 4 miljoonaa.

Itse voisin tarjota työpaikkani jollekkin työttömälle, jos löytäisin uuden työpaikan tältä alueelta. Helsingistä saisi nyt työpaikan vaikka huomiseksi kun kävisi vaan kysymässä. Jyväskylän alueella paikat on vaan vaikeammin saavutettavissa. Täältä vaan ei tahdo muuttaa, mutta työmatkaan olisin kyllä valmis uhraamaan jopa 90min suuntaansa. Siitä voi laskea minne asti ehtii kun jo muutenkin asuu E75 varressa.

Itse muutin pikku kaupungista tänne valtatienlaidalle. En työpaikan takia vaan tontin takia. Sain tontin sieltä minne sitä olin aina haaveillutkin.

18. Maaster-

Rekisteröitynyt:
    18.02.2008
    Onkos kukaan kysynyt työhaastattelun jälkeen, kun on tullut puhelu/sähköposti jossa kerrotaan että ei tullut valituksi, syytä tähän valitsemattomaksi tulemiseen? Eikös tuo ihan ok ole, tuskin haastattelijaltakaan kauaa aikaa menee muutaman rivin kirjoittamiseen? Jos vaikka saisi jotain vinkkejä tuleviin haastatteluihin. Itse tässä ajattelin nakata kysymystä menemään. Tietenkään aina itse haastattelija ei näitä ilmoituksia hylätyille hoida, mutta tällä kertaa näytti olevan itse haastattelijan lähettämä sähköposti.

19. Zepi

Rekisteröitynyt:
    26.08.2000
    Paljon ei voine hävitä jos kohteliaasti kysäisee.

20. tth78 Moderaattori

Rekisteröitynyt:
    09.08.2012
    Olen kysynyt. Vastauksena on tullut mm. kokeneempi saanut paikan. Sandvik Turus on antanut vain ympäripyöreitä vastauksia jossa kerrotaan, eri muodoissa :" kiitämme mielenkiinnosta, valintamme ei kohdistunut sinuun...jne" kun yritin pariin kertaan saada tietää mitkä oli ne tekijät jotka minut karsi pois potentiaalisten joukosta.

21. Urpo Normaali

Rekisteröitynyt:
    04.07.2009
    Tämä on vähän samanlainen kysymys kuin ennen vanhaan (vaikkapa 200 vuotta takaperin) olisi kysytty, että

"Mitä se kertoo elämänarvoista jos maanviljely ja metsästys menee aina ensisijalle?"

Se kertoo sen, että halutaan elää, halutaan syödä, halutaan selviytyä.

Vain nykypäivänä on ylipäätään mahdollista esittää noinkin hämmentävä kysymys. Selviytyminen käsitteenä on irronnut työnteosta ja ihmiset luulevat, että ruoka, vesi, lämpö, vaatteet, tietokoneet tulevat jonkin maagin taikasauvan heiluttelusta. Eivät ne tule vaan raa'asta työnteosta.

22. Pinay

Rekisteröitynyt:
    04.06.2010
    Mitä sillä sitten on merkistystä maksaako reissu 60 euroa vai 120 euroa jos sen tekee muutaman kuukauden välein? Tai edes kerran kuussa?

23. M.P.T

Rekisteröitynyt:
    26.05.2003
    Nykyään se työ ei vaan ole niin merkityksillistä kuin ennen. Ennen painettiin pellolla päivästä toiseen ja tehtiin työtä sanan oikeassa merkityksessä. Nykyään se toimistossa työskentelevä hakee kaiken valmiina ja mitään ei tehdä sen eteen.

Ennen työtä haettiin naapuri talosta. Työn takia ei tarvinnut muuttaa pitkiä matkoja. Enää ei ole tälläisiä töitä mitä silloin joskus oli.

24. Pinay

Rekisteröitynyt:
    04.06.2010
    Niin, ajat muuttuu. Mitähän itse pitäisi tehdä?

25. Kaotika -

Rekisteröitynyt:
    02.11.2000
    Ystävien näkeminen ja "kotona nyhjääminen + äidin helmoihin juoksu" on mun nähdäksni kaksi täysin eri asiaa eivätkä liity toisiinsa

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen